Svar
Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » tir jan 06, 2009 18:38:14

Jeg har forsøkt å starte en slik tråd tidligere uten hell..... men siden det er nytt år er det vel lov å prøve seg igjen??

Regner med at det er flere som ikke har anledning til å overvære treningene på CLS... og da er det utrolig interessant å få en liten rapport fra de som er innom;)

Innholdet kan f.eks være hvor mange på treningen, antall skader, prøvespillere, innhold av øvelser, spillsekvens....osv osv....

Her kan vi også diskutere og kommentere enkeltspillere og trenere m.m samt stille spørsmål relatert til trenigene!

Tråden vil jo legge seg øverst når en "barmhjertig samaritan" leter opp denne tråden og skriver rykende fersk rapport fra treningen:D

Legger inn color sin rapport for i dag fra en annen tråd:

"Var på trening i dag. Ganske guffent på CL i dag;(
Silva spiller kant og puttet på to mål.
Dede spilte spiss, 0 mål.
På stor bane. De spilte på hver sitt lag.
PS: Holm spilte ok, puttet to han også

Konklusjon:
ikke noe spesiell, gi Dede noen uker og han kan blomstre" ;)

Runeviking

Dagens trening.

Legg inn av Runeviking » tir jan 06, 2009 19:04:31

det jeg lurer på, er hvordan keeperne presterte..

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » tir jan 06, 2009 19:48:13

Noen som overvar gårsdagens trening og kan fortelle litt om hvem som lå i tet (og lenger bak) på kondisjonsøkten?
Var det de "vanlige" som Fredriksen, Mathisen og Parr?
Eller var det noen overraskelse, som en konsekvens av bra trening i ferien?

Brukeravatar
Sjefolainen

Dagens trening.

Legg inn av Sjefolainen » tir jan 06, 2009 20:14:04

Det stod vel i en eller annen artikkel at det var bl.a Silva og Orry Larsen som dannet tetduoen på løpesekvensen?

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » tir jan 06, 2009 20:39:20

På treningen mandag 5. jan var det inndelt i to grupper under løpsdelen. smp.no var ikke interessert i annet enn gruppen til Dedé..... og kommenterte ikke de som løp fortest;)

En helt annen ting er jo at dette er trening og ikke konkurranse om å komme først....selv om plassering i feltet jo vil indikere hvem som har best kondisjon.......

Det at det ikke ble brukt pulsbelte gjør jo effekten av treningen ganske tilfeldig....men fikk høre at det var noe galt med utsyret, så vi får håpe at dette kommer i orden;)

...ellers virker det som Daniel er i form om dagen...ref O2-testen!

Cruyff

Dagens trening.

Legg inn av Cruyff » tir jan 06, 2009 20:53:10

Jeg så at Dede hadde uttalt at det ikke er om å gjøre å komme først. Da har han misforstått fullstendig. I fotball og all annen konkurranse-idrett, er det kun en ting som gjelder, og det er å være best! Hvis han vil drive med ideal-tid eller lignende, kan han gjøre det et annet sted enn i AaFK. Vinn eller forsvinn!

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » tir jan 06, 2009 21:31:53

@Dæmmagutt. Tenk om vi kunne snakke om AT og syreprofil....men det er nok temmelig langt opp og frem...... Får nok gjøre det beste ut av % av makspuls og unngå syre!

RogTaylor

Dagens trening.

Legg inn av RogTaylor » tir jan 06, 2009 23:12:47

"Da har han misforstått fullstendig. I fotball og all annen konkurranse-idrett, er det kun en ting som gjelder, og det er å være best!"

Feil. Det er du som har misforstått totalt. Trur du virkelig at den beste fotballspelaren er den som gjere det best på intervaløktene i januar? Fotball består av mange ferdigheter. Eit visst fysisk nivå er sjølvsagt nødvendig, og det har han god tid til å opparbeide om han er motivert for det.

color

Dagens trening.

Legg inn av color » tir jan 06, 2009 23:46:49

Hei,

Trodde det var treningsrapport som skulle diskuteres her;)

De som jeg syntes utmerket seg offensivt på trening i dag vat Silva,
Aarøy, Holm og "Reka".
Aarøy var faktisk blitt teknisk på sine eldre dager;)

Vanskelig å se fra min possisjon, men tror det var "Slimen" som trente alternativt. Halta litt.

PS: Dede netta en gang alene med Lid, (elegant lobb over), men det ble dømt ofside. Målet var en typisk Dede skoring, kald og rolig:)

Etter som jeg har anledning til det, kommer jeg tilbake med mer rapport fra andre treninger senere:)

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » ons jan 07, 2009 00:01:58

% av makspuls og melkesyre forstå de fleste....

Enig ! Men det var dette med pulsmålere da.....

...og til color: Ikke så mange som var på treningen....så det blir litt vanskelig å diskutere det som skjedde der;)

Keep up the good work:D

Galiat

Dagens trening.

Legg inn av Galiat » ons jan 07, 2009 01:12:20

Det viktigaste blir at Dede og dem andre, klarer og forbedre seg for vær dag og uke.Dede er mest kjent for rykket sitt,han har aldri vært noen maraton mann.Men han kommer jo på trening langt tynnere en jeg hadde trodd,han kan fort med rett trening komme i bedre form en noen gang.Og da vet vi jo hva han kan,han og Aarøy gikk jo godt sammen.Så kommer Dede i form,så bør Aafk spille med 2 spissa.

Aafk65

Dagens trening.

Legg inn av Aafk65 » ons jan 07, 2009 05:19:44

Apropos trening og grunnform.....her er en som sliter atskillig verre enn Dedè! Og han er mye mer kjent også, faktisk verdensstjerne....

http://video.globo.com/Videos/Player/Esportes/0,,GIM943668-7824-RONALDO+SE+ESFORCA+MAS+FICA+PARA+TRAS+NO+TREINO+DO+CORINTHIANS,00.html

aafkdrammen

Dagens trening.

Legg inn av aafkdrammen » ons jan 07, 2009 11:11:09

Syns det virker lovende at Silva allerede nå er i teten ang. kondisjon (Om denne "treningsrapporten" er korrekt).
Kondisjon og arbeidsvilje er ofte nær beslektet, og forbedrer Silva seg her, kan han bli en MYE bedre spiss.

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » ons jan 07, 2009 11:45:07

Syns det virker lovende at Silva allerede nå er i teten ang. kondisjon (Om denne "treningsrapporten" er korrekt).
Kondisjon og arbeidsvilje er ofte nær beslektet, og forbedrer Silva seg her, kan han bli en MYE bedre spiss.

Vi kan ikke begynne og måle spillerne opp mot hverandre på første trening i 2009.
kondisjonsmessig er mange som er veldig lettrente og etterhvert vil knuse Silva.

Dedé har nok ok kondis om tre uker.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » ons jan 07, 2009 11:48:43

....Silva ledet gruppen med Dedé....men som nevnt tidligere ble det delt inn i to grupper...

Silva er IKKE "i teten ang. kondisjon"...... men Dedé er beviselig bak han......

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » ons jan 07, 2009 12:41:35

....Silva ledet gruppen med Dedé....men som nevnt tidligere ble det delt inn i to grupper...

Silva er IKKE "i teten ang. kondisjon"...... men Dedé er beviselig bak han......

Det skal du ikke tenke så mye på Sony!

Vi er i oppkjøringen til sessongen det forventes ikke at formen skal være 100%, men at innsatsen for og bli i form er 120%

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » ons jan 07, 2009 12:51:36

@gaute bolle....svaret mitt var til aafkdrammen...... Og jeg kan vel stort sett tenke hva jeg vil??

100% er det maksimale du kan snakke om....120% finnes ikke..... men skjønner jo hva du mener og hva du egentlig burde ha skrevet;)

Selvfølgelig skal vi ikke vurdere noen ut i fra en trening osv osv.... Men uansett litt merkelig at en spiller som har løpt 8 km hver dag i 2 år ikke er i knallform.......men det er nå mine tanker:D

aafkdrammen

Dagens trening.

Legg inn av aafkdrammen » ons jan 07, 2009 13:03:30

@sony

Aye, sier meg enig i at man ikke kan belage sesongen seg på årets første trening.
Så dog lengre oppe i tråden at Silva og Orry var de som dannet tetduoen?
Tar det som et positivt tegn for Silva,
og påpeker igjen at han bør fokusere mer på kondisjon/utholdenhet skal han bli en bedre spiss.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » ons jan 07, 2009 13:11:52

@aafkdrammen. 100% enig ang Silva;) (faktisk helt på grensen til 105% hehe) ....men faktum er at han ligger helt i bunnen på siste O2-test.... men tror faktisk vi ser at Silva allerede har "tatt tak" og jobber med problemet??

Snartkampigjen

Dagens trening.

Legg inn av Snartkampigjen » ons jan 07, 2009 13:47:08

Etter spilleøkta i dag sprang (- så vidt jeg kunne observere - ) Dede to ganger aleine rundt stadion !
Han var heller ikke sist i intervall-treningen.

Edit: Men de springer jo rundt i mørkret både morgen og kveld, så det er ikke så lett å se på avstand. Tydelig at Aafk sparer der de kan og ikke ber om flomlys i denne omgang i alle fall :D Ingen lyskastere i drift.

The Patriot

Dagens trening.

Legg inn av The Patriot » ons jan 07, 2009 13:55:06

Etter spilleøkta i dag sprang (- så vidt jeg kunne observere - ) Dede to ganger aleine rundt stadion !
Han var heller ikke sist i intervall-treningen.
Jøss, lovende ;) Kunne jo ikke ha forventet så alt for mye av Dedé den første treningen. Jeg hadde ikke klart å møte opp på trening på formiddagen dagen etter en sånn reise. I alle fall ikke prestert på treningen. Det skjønte vel Rekdal og co også, Hoff var jo positivt overrasket av formen.

Brukeravatar
tl007

Dagens trening.

Legg inn av tl007 » ons jan 07, 2009 13:57:30

Dede to ganger aleine rundt stadion Viss DeDé har løpt 8km/dag i 'normalt' tempo har han ei solid grunntrening. Det er ikkje å vente at han er på topp når det blir snakk om intervall i første omgang. Men med passande intervalltrening framover vil han truleg få ei fin stigning og formutløsning. :)
http://www.sol.no/klipps/video/365_dager_med_treningB

Suppegjøken

Dagens trening.

Legg inn av Suppegjøken » ons jan 07, 2009 14:01:12

Braaaaaa Dede ;)
Dette ordner seg, skal du se!

Cruyff

Dagens trening.

Legg inn av Cruyff » ons jan 07, 2009 14:42:11

Dæmmagutt: Det viktigste er IKKE å komme først men å trene med riktig intensitet !!

Var dette medium intervall lengde så skal intensiteten helst ligge på rundt 90-95 av makspuls. Ingen vits i å gå ut som en helt, kjøre pulsen opp på 95% + surne musklene slik en må ned på lavintenitet for å bli kvitt melkesyra. For Dede var nok dette en nyttig økt både mht til utholdenhet og melkesyre grense.

Ett annet viktig moment under grunntrening er å forebygge og holde seg skadefri...
RogTaylor: "Da har han misforstått fullstendig. I fotball og all annen konkurranse-idrett, er det kun en ting som gjelder, og det er å være best!"

Feil. Det er du som har misforstått totalt. Trur du virkelig at den beste fotballspelaren er den som gjere det best på intervaløktene i januar? Fotball består av mange ferdigheter. Eit visst fysisk nivå er sjølvsagt nødvendig, og det har han god tid til å opparbeide om han er motivert for det.
Selvsagt vet jeg det, Dæmmagutt og RogTaylor. Jeg trener selv løping med pulsklokke og intervaller (og jeg tror at jeg løper fra de beste på AaFK). Skal man bygge kondis mest mulig effektivt, skal man forresten ha 4x4 min. intervaller med høy intensitet (85 - 95% av makspuls), med 3 min. mellom disse intervallene, med lav intensitet (70% av makspuls).

Poenget mitt var at det ikke holder å dukke opp i dårlig form, og si at det er å gjennomføre treningen som teller (en slags idealtid-mentalitet). En fotballspiller som har fotball som jobb, skal selvsagt møte på trening i god form. Det vil si at distansen han tilbakelegger i løpstreningen skal være fullt akseptabel (fortrinnsvis best), med pulsintensitet som nevnt over.

Forøvrig håper jeg at Dede blir en suksess, men jeg tror det ikke.

aafkdrammen

Dagens trening.

Legg inn av aafkdrammen » ons jan 07, 2009 14:51:06

Hvordan virker Lie/Grytebust for tiden?

Ny keeper blir vel diskutert innad i AaFK, er det prekert slik det ser ut på trening for tiden, eller kan man gamble på at de vi har er gode nok?
(Dog, det er vel nok altfor tidlig å si noe direkte om keeperform ennå, så det er vel helst antydninger jeg er ute å fisker etter her)

sukkerkick

Dagens trening.

Legg inn av sukkerkick » ons jan 07, 2009 14:59:17

no må e bare kommenter det. det e faktisk ingen som har sagt nokke om at han dede har bodd 2 år i ett tilnærma tropisk klima, med heilt andre oksygen nivå i forrhold til luftfuktigheta enn det vi har her i ålesund, og ikkje minst også med tanke på temp. forskjella.

det e bare å reise en tur te oslo det ette å ha vært fastgrodd her hjemme i 2 år å se om du ikkje merka nokke forskjell i det heile tatt.

Cruyff

Dagens trening.

Legg inn av Cruyff » ons jan 07, 2009 15:06:28

Det er vel slik, sukkerkick, at det er mye hardere å løpe i tropisk klima (jeg oppnår i alle fall langt dårligere resultater i tropisk klima, enn i temperert sone), enn i kaldt klima. Så hvis Dede har løpt bra i Rio, skulle det gå mye lettere i Åleby.

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » ons jan 07, 2009 15:28:12

@gaute bolle....svaret mitt var til aafkdrammen...... Og jeg kan vel stort sett tenke hva jeg vil??

100% er det maksimale du kan snakke om....120% finnes ikke..... men skjønner jo hva du mener og hva du egentlig burde ha skrevet;)

Selvfølgelig skal vi ikke vurdere noen ut i fra en trening osv osv.... Men uansett litt merkelig at en spiller som har løpt 8 km hver dag i 2 år ikke er i knallform.......men det er nå mine tanker:D

Bra du forstår hva jegmente med 120%:)

Dedé har jo itrent alleine, å trene sammen med ei toppidrettsgruppe er noe annet.
Kondisjonen kommer dersom en presser seg over tid.

Dersom Dedé vil tilbake er det jo null (0) problem og komme i kondisjonsmessig form, har han guts (noe som kan diskuteres) ordner han den biffen lett.

Han kan komme tilbake i form, men først må vi finne ut om han er ei slye igjen etter 1 mnd eller ikke, det er jo mange spillere som ikke liker han.

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » ons jan 07, 2009 17:00:37

Selvsagt vet jeg det, Dæmmagutt og RogTaylor. Jeg trener selv løping med pulsklokke og intervaller (og jeg tror at jeg løper fra de beste på AaFK).
. Da er vi to;)
Hadde vært artig å hatt noe sammenligningsgrunnlag med AaFK-spillerne, men har dessverre ikke tatt O2-test, som er vel er det eneste jeg har hørt konkrete resultater fra spillerne.
Under Normark hadde de vel en test hvor de skulle løpe så langt som mulig på et visst antall minutter; noen som har noen resultater på kondisjonsrelaterte tester AaFK har gjennomført?

Skal man bygge kondis mest mulig effektivt, skal man forresten ha 4x4 min. intervaller med høy intensitet (85 - 95% av makspuls), med 3 min. mellom disse intervallene, med lav intensitet (70% av makspuls). Det jeg har hørt er 2 minutters pauser, på svært lavt intensitetnivå, for å være i stand til å gjennomføre et nytt drag i samme tempo som det forrige.
Når det er sagt hadde vel AaFK en del av denne treningsformen i fjor..

Ellers er det hyggelig å høre at Dede viser vilje og tar litt ekstra trening. To runder rundt banen er ikke akkurat så mye, men det er bedre enn ingenting og først og fremst er det den syymbolske verdien, altså viljen han viser, som er viktigst.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » ons jan 07, 2009 23:23:17

På onsdagens trening var det 2. dag med løpsøvelser (intervall) Flere merket nok fortsatt noe stølhet etter mandagens trening... Virker som om Inge kjører hardt ut, og får vi bare håpe han ikke overdriver (jfr bakkeløpene i fjor....)

Så lenge som samtlige spillere kontrollerer pulsfrekvens og holder seg under AT er det ingen grunn til engstelse.

Under dagens spillsekvens ble det scoret 13 mål, og det var delt inn i to jevne lag (6-7 i sluttresultat) Er ikke sikker men tror det ble spilt 7 mot 7.....

Holm og Selimovic var med også i dag.....

På dagens andre økt var det styrketrenening. Det kan virke som om det her er gjort en del kloke endringer med mer vekt på bena samt øvelser for forebygging av skader m.m.;)

......regner med en noe lettere økt i morgen med fokus på teknikk og taktikk..... og kanskje er det noen som kan bidra med en fersk rapport??

Svar