Moderator: Arcturus

Svar
gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » tor jan 08, 2009 00:08:18

Da er vi to;)
Hadde vært artig å hatt noe sammenligningsgrunnlag med AaFK-spillerne, men har dessverre ikke tatt O2-test, som er vel er det eneste jeg har hørt konkrete resultater fra spillerne.
Under Normark hadde de vel en test hvor de skulle løpe så langt som mulig på et visst antall minutter; noen som har noen resultater på kondisjonsrelaterte tester AaFK har gjennomført?

Det jeg har hørt er 2 minutters pauser, på svært lavt intensitetnivå, for å være i stand til å gjennomføre et nytt drag i samme tempo som det forrige.
Når det er sagt hadde vel AaFK en del av denne treningsformen i fjor..

Ellers er det hyggelig å høre at Dede viser vilje og tar litt ekstra trening. To runder rundt banen er ikke akkurat så mye, men det er bedre enn ingenting og først og fremst er det den syymbolske verdien, altså viljen han viser, som er viktigst.

Før en stater et kondisjonsprogram er det viktig og:
1. Finne makspuls.

2.Definere pulsområdet en skal ligge på utfra makspuls ved:
Kort intervall (anaerob)
Lang intervall (aerob)
Langkjøring (aerob)

Det beviselig beste e og kombinere langkjøring med intervalltrening.

Det er jo viktig og huske at en fotballspiller drar nytte av meget høy ytelse både ved Aerob og anaerob aktivitet.

Men nå er det jo slik at Kjetil Rekdal og resten av crewet kan dette, så det er det minste som bekymrer meg.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » tor jan 08, 2009 00:15:12

@gaute bolle. Ja med fokus på AT øker hjertets slagvolum og det er jo nøkkelen til større utholdenhet!
Det eneste som bekymrer meg er hvordan de makter å holde riktig sone uten pulsmålere?

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » tor jan 08, 2009 00:44:55

@gaute bolle. Ja med fokus på AT øker hjertets slagvolum og det er jo nøkkelen til større utholdenhet!
Det eneste som bekymrer meg er hvordan de makter å holde riktig sone uten pulsmålere?

Vil forundre meg om ikke Makspuls er kjent for A-stallen.

Men enn har jo en følelse av hvor man er i sona når en kjører intervaller ol.

Bekymrer meg ikke, de gutta som styrer dette har peiling.

Liavåg var jo også i teamet rundt alpintlandslaget så erfaring er der i haugevis.

Boxer

Dagens trening.

Legg inn av Boxer » tor jan 08, 2009 01:14:56

Bekymrer meg ikke, de gutta som styrer dette har peiling.
Liavåg var jo også i teamet rundt alpintlandslaget så erfaring er der i haugevis.

Så fint at du har troa da.
Leste du innlegget mitt om o2-resultatene?
Det står i Sonys tråd om anabol treningsperiode.

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » tor jan 08, 2009 12:58:29

Hvem har bevist dette ?

NFF/OLT synser og argumenterer men har ikke bevist noe som helst.

Kutt ut langkjøringa og kjør kun intervall m ball i løype, og høyintenitet spillsekvenser + styrketrning med høy/max belastning. Nå er det forskjell på fotball og typiske utholdenhetsidretter, men ifølge Kondis får man mer nytte av intervall-treningen om det kombineres med rolige langkjøringer. Intervall hver dag medfører overtrening/feiltrening. Men i fotball er det ikke like mye rom for langkjøringer, da det fotballsekvenser i høyeste grad også må prioriteres.

Cruyff

Dagens trening.

Legg inn av Cruyff » tor jan 08, 2009 14:18:56

Det har stått mer enn en gang i media, at Dede faktisk ikke er den som har dårligst form (i løpstreningen er det noen som havner bak ham). Noen som vet hvem de som er bak ham er?

Det betyr vel at Dede ikke er i så dårlig form, eller at de som ligger bak har sluntret skikkelig unna egentreningen?

Det ser forøvrig ut til at Dede gjør et ærlig forsøk på comeback, og så langt har tatt skjeen i en annen hånd.

Brukeravatar
tl007

Dagens trening.

Legg inn av tl007 » tor jan 08, 2009 14:22:21

Ja,ein bør nok ikkje overdrive trening i det anaerobe området. 4x4 to-tre ganger i veka burde vere nok.Med skikkelig restitusjon etterpå.Og ein bør ha den nødvendige grunntreninga. Ellers einig i at trening med ball i løype er utruleg viktig da ein får både i pose og sekk.
Det blir ymta om ein tysk fysisk trenar seinare ser eg...

P.S Ja,at det er spelarar som ikkje har skjøtta egentreninga skikkeleg var skuffande. Er det dei som er på veg ut kanskje? Selimovic har vel vore bra etter det eg ser...

color

Dagens trening.

Legg inn av color » tor jan 08, 2009 14:43:25

Torsdag kl. 10.30:
Ser bra ut med tanke på antall spillere som er med, den eneste vi ikke såg var Arneng. Har noen peiling på hvor han er?
Spill med to lag på halve bana, Silva er i slag, god med ball, gode skudd, nettet mange i dag også.
Tor H. haltet ut i slutten av treninga, håper det ikke er noe alvorlig.
Dede noen fine finter og dragninger, sikker i avslutningene, tre runder ekster etter alle andre var gått i dursjen:)
Holm ikke til stede.
Kari gode avsluttninger og brudd. puttet noen fine mål han også. Tror han kommer:)
Glenn R. aktiv på høyre kant, god teknisk men må huske å få med seg ballen i enkelte dribleserier. noen fine mål.
De andre på det gjevne.

Vet ikke hvorfor Aarøy trakk seg opp i flere situasjoner, men det skal være litt opphetet på treningsfeltet også;)

Prøver å få med en trening neste uke også. i tilfelle kommer jeg tilbake med el liten rapport da:)

Brukeravatar
Pastoren

Dagens trening.

Legg inn av Pastoren » tor jan 08, 2009 15:51:19

veldig bra tråd dette....:)

Gøy for oss "utabys" og få litt info på hvordan gutta gjør det på trening

Takk til alle som bidrar...:)

Mvh
Pastoren

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » tor jan 08, 2009 16:52:28

Torsdag kl. 10.30:
Ser bra ut med tanke på antall spillere som er med, den eneste vi ikke såg var Arneng. Har noen peiling på hvor han er?
Spill med to lag på halve bana, Silva er i slag, god med ball, gode skudd, nettet mange i dag også.
Tor H. haltet ut i slutten av treninga, håper det ikke er noe alvorlig.
Dede noen fine finter og dragninger, sikker i avslutningene, tre runder ekster etter alle andre var gått i dursjen:)
Holm ikke til stede.
Kari gode avsluttninger og brudd. puttet noen fine mål han også. Tror han kommer:)
Glenn R. aktiv på høyre kant, god teknisk men må huske å få med seg ballen i enkelte dribleserier. noen fine mål.
De andre på det gjevne.

Vet ikke hvorfor Aarøy trakk seg opp i flere situasjoner, men det skal være litt opphetet på treningsfeltet også;)

Prøver å få med en trening neste uke også. i tilfelle kommer jeg tilbake med el liten rapport da:)
Strålende at du kommer med treningsrapporter color!
Jeg liker det jeg hører:)

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » tor jan 08, 2009 16:54:43

Strålende at du kommer med treningsrapporter color!
Jeg liker det jeg hører:)

Ser det er mellom klokka 0800 og 1600 han er aktiv, jobber han på CLS tro?

color

Dagens trening.

Legg inn av color » tor jan 08, 2009 22:19:11

Er desverre ikke ansatt i Aafk, men har vert en ihuga suporter siden tidlig 70 tallet;)

har som sagt anledning å besøke treningene for tiden, men det blir nok striskjorte og havrelefser snart for meg og:)

Får se om jeg stikker en tur i mårra også, den som ønsker å se hvem color er da kan møte opp å speide;)

1527

Dagens trening.

Legg inn av 1527 » tor jan 08, 2009 22:30:37

Glimrende innlegg color.

Gøy for oss "utabys" og få litt info på hvordan gutta gjør det på trening

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » tor jan 08, 2009 23:18:46

Skade rapport i årets første uke:

"Nesten skadefritt.

Den første treningsuka har nesten samtlige spillere vært i ordinær trening. Fysioterapeut Bjørn Erik Melland bruker mesteparten av tiden på å massere ømme muskler og rapporterer om at det kun er Adin og Denis som er ute av spill.

Det er som regel ikke mange skader i starten av januar, men likefullt er det gledelig at de fleste er fit for fight og kan stille i ordinær trening. Adin Brown trener fortsatt alternativt etter sine akillesoperasjoner, men frykter at han har pådratt seg noe mer i skadeområdet og vil være ute en stund framover.

Denis sliter med en båndskade i kneet som han pådro seg i første kvalikkamp mot Molde 2 i november og må ta det litt forsiktig.

Ellers regner Amund med at han er med på spilløvelser i løpet av neste uke. Han fjernet brusk i et trøblete kne etter fjorårssesongen.

Så er det bare å håpe at spillerne slipper unna skader i den viktige oppkjøringa mot ny Tippeligastart 15. mars."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da har vi et svært godt utgangspunkt for oppkjøringen som nå er godt i gang.

Pulsklokke/måler har ikke blitt brukt så langt......hva er grunnen og hvordan er det da mulig å holde riktig intensitet??

I morgen,fredag, er det en økt og det er fri lørdag og søndag. Lørdag og søndag gir med andre ord mulighet til en rolig tur ut i naturen med nistepakke og tursekk...eller en rolig langtur på mykt underlag dersom musklene er støle og trenger denne form for restitusjon;)

Det må være lov å betegne oppstarten som hard og det blir spennende å se hvordan den enkelte reagerer på treningene fremover.

Dersom noen skulle være i tvil så henger Dedé noe etter de andre, Men han skal ha for innsatsen, og det virker som han gir alt hva han kan for å komme i form igjen. Første "nåløye" blir å komme med til La Manga....dersom han ikke kommer med dit ser det heller stygt ut for videre spill i TL........

Takk til color for dagens rapport;)

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » fre jan 09, 2009 00:05:08

Er desverre ikke ansatt i Aafk, men har vert en ihuga suporter siden tidlig 70 tallet;)

har som sagt anledning å besøke treningene for tiden, men det blir nok striskjorte og havrelefser snart for meg og:)

Får se om jeg stikker en tur i mårra også, den som ønsker å se hvem color er da kan møte opp å speide;)

@color

Den hemmeligheten kan du få ha, det er kjekt at du oppdaterer oss slik:)
Skulle jo kommet bort med en kaffi og havrekjeks me brunost til deg mellom vindkasta, hehehe

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » fre jan 09, 2009 19:29:29

...ingen rapport i dag color??

Rolig økt i dag mest med ball. Tollås sliter med lysken.... dette var ikke nevnt i skaderapporten??

Dedé har gjennomført sin første treningsuke, og har vist en klar fremgang!! Det startet mildest talt elendig mandag, men han har virkelig endret seg bare i løpet av de første 5 dagene.

"Virker som en hyggelig fyr han der Dedé". sitat fra en av de yngre som ikke har møtt han før.

Restitusjon med jogg/sykling/svømming lørdag og søndag. Så er spillerne klare for nye harde tak på mandag!

Nr 21

Dagens trening.

Legg inn av Nr 21 » fre jan 09, 2009 21:47:11

Hva med Arneng? Ble nevnt tidligere at han ikke var med. Tilbake nå?

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » fre jan 09, 2009 22:02:43

Arneng var med i dag;)

color

Dagens trening.

Legg inn av color » lør jan 10, 2009 01:14:15

beklager, måtte ut på tur:) Aldri sur;)

TrueLee

Dagens trening.

Legg inn av TrueLee » lør jan 10, 2009 01:52:18

beklager, måtte ut på tur:) Da må vi få en skift-ordning på treningene! Dette må vi ikke gå glipp av - kjenner at spenningen stiger flere hakk for hver rapport! :)

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » lør jan 10, 2009 01:57:32

color bidrar godt, men kan ikke dekke hele uken! Dersom det er noen flere som føler seg kallet, og som har mulighet, så ville det glede mange fotballhjerter;)

jade

Dagens trening.

Legg inn av jade » lør jan 10, 2009 02:03:58

Aarøy trente ikke i dag fikk e høre. Er han skadet og er det alvorlig?

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » lør jan 10, 2009 13:37:22

Dette må være en av de mest nyttige trådene på SC i min tid iallefall.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » lør jan 10, 2009 14:08:31

....Aarøy trente fra start, men gikk av med krampe/strekk i den ene leggen. Tror dette er en gammel "skade" og håper at Inge&Co løser problemet med adekvat behandling;)

......slettes ikke uventet med en slik reaksjon etter noen svært tøffe økter med belastning på bl.a nettopp leggene.

Dersom jeg hadde blitt spurt ang et slikt problem ville jeg tenkt:

1: Bedre demping på skoene?

2: Cal/Mag?

3: Tøying/løse opp flyndremuskelen? (Ligger på innsiden av store leggmuskelen.)

......men nå ble jo ikke jeg spurt ......;)

Fliza

Dagens trening.

Legg inn av Fliza » lør jan 10, 2009 16:09:58

Cal/Mag og noe muskel tjafs......... Greske ord... Har lest litt innlegg fra deg Sony. Du har vel ikke en egen hjemmeside om diverse "tjafs";)

gaute bolle

Dagens trening.

Legg inn av gaute bolle » lør jan 10, 2009 16:11:39

....Aarøy trente fra start, men gikk av med krampe/strekk i den ene leggen. Tror dette er en gammel "skade" og håper at Inge&Co løser problemet med adekvat behandling;)

......slettes ikke uventet med en slik reaksjon etter noen svært tøffe økter med belastning på bl.a nettopp leggene.

Dersom jeg hadde blitt spurt ang et slikt problem ville jeg tenkt:

1: Bedre demping på skoene?

2: Cal/Mag?

3: Tøying/løse opp flyndremuskelen? (Ligger på innsiden av store leggmuskelen.)

......men nå ble jo ikke jeg spurt ......;)

Jeg ville tenkt blodgjennomstrømming i muskelen og dermed punkt trykk "sjokk" behandling.
Ferdig med det.

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » lør jan 10, 2009 16:53:56

Pga stive legger ser vi ofte fotballspillere som sliter med til dels kroniske tilstander i leggens bakside. Hva er egentlig problemets oprinnelse?

1: Spark/støt mot muskelen.
2: Krampe pga uballanse/mangel ref mineraler m.m.
3: Små rifter med betennelsesreaksjoner.
4: Strekk/avrivning i muskel med lesjoner/hevelse....
5: Muskelstølhet pga hard trening/dårlig restitusjon...

Når vi vet hva som har ført til tilstanden kan behandlingen starte.....

Mulige løsninger:

1: Is/kompress benet holdes høyt.
2: Blodprøver for å sjekke mangeler/uballanse f.eks Magnesium...
3: Ro slik at riftene får gro....
4: Is/kompress og ro.
5: Masasje/strøm/trykkpunkt/tøying......

....så "sjokkbehandling" funker nok i noen tilfeller men her må hvert enkelt tilfelle vurderes og diagnose må stilles.

....men husk : "Det er lettere å forebygge enn å helbrede" ;)

Med forebygging tenker jeg da på ernæringen samt restitusjon. En muskel som får den rette næringen i forhold til belastningen den blir utsatt for tåler bedre treningen. Oppvarming samt lett uttøying før harde økter er også viktig. Når vi tøyer før trening er muskelen kald og den fysiske lengden på muskelen vil bli økt. Uttøying etter trening får muskelen til bake i normalstilling....

Gjeninnlagring av karbohydrater samt proteiner kommer vi aldri utenom;)

Joche

Dagens trening.

Legg inn av Joche » søn jan 11, 2009 13:59:48

Sony; du som etterlyser pulsklokker på spillerne..

Så du bildet i Sumpen, at Diego Silva var avbildet med en pulsklokke?

Sony

Dagens trening.

Legg inn av Sony » søn jan 11, 2009 14:53:00

@Joche: Nei, det har jeg ikke fått med meg...... men det er ikke noe felles opplegg og det bekymrer meg.......

Det er ikke nok å ha en pulsklokke, og det er svært få som kan å bruke den optimalt.....

.....men dette har vi vært igjennom flere ganger i "anabole-tråden" og det er faktisk spillere i aafk som følger prinsippene som er omtalt der;)

Regner med at fellesopplegg er på plass i morgen?? Uansett så får vi følge ekstra med om Diego sjekker klokken under intervallene på løpsøktene mandag/onsdag??

color

Dagens trening.

Legg inn av color » man jan 12, 2009 15:27:57

Trening mandag kl. 10.30:
Spill på stor bane, (mellom femmeterene), Lie og Grytebust i hver sitt mål. På det jevne.

Patrice Kwedi (25), høyre back, hurtigtog som ville vise seg frem fra første spark på ballen. Mye opp og ned langs siden. Noen gode innlegg. Litt problemer med Silva, (venstre kant) men hvem får ikke det i år, Silva god som gull, håper han ikke er i for tidlig form:)

Patrik Bojent (28), venstere back, vet ikke helt, men skal følge han litt tettere på onsdag. ikke så ofansiv som navnebrorer på motsatt side.

Arneng dominerte på midten i lag med (ho;) Khari. Arneng med mange gode passninger, og Khari mad ballgjenvinninger og skudd, NB! de må treffe innenfor de hvite stengene som det henger nett rundt Khari!!

Aarøy ikke opp i mot sitt beste, men er det oppspillpunktet Reka ønsker.

Dede, kjære Rekdal og Hoff, behold denne mannen også. En mer kald og rolig spiss i avslutningsfasen skal vi leite lenge etter, tror vi ikke finner en innen for landets grenser. Det eneste jeg skulle ønske var mer beveglig og jobbe mer som førsteforsvarer i defangsive situasjoner, en hedding i mål og en lobb over Grytebust, Virker kanskje som jeg er Dede fan, og det er jeg;)

Parr, den guten har en løpskapasitet som ingen andre, kanskje Trond, begge legger bak seg noen hundrede meter hver trenings sekvens.
Jonatan blir kantspiller til sesongstart hvis vi får nye forsvarere på kantene. Har evne til å få med seg ballen i mange en mot en situasjoner, akkurat som Silva:) Begge har jo både bra innlegsfot og avslutter egenskaper.

Onsdag skal jeg prøve og konsentrere meg om de andre spillerene som ikke er nevnt her:)

Tips, midt på tabellen i år;)

Svar