Svar
Orange

Re: Hovedtrener Trond Fredriksen så langt...

Legg inn av Orange » ons des 20, 2017 12:36:07

Spiff skrev:
ons des 20, 2017 12:32:53
Var det stillinga etter Yttis som andrelags/G19-trener Trond var tilbudt? Han føler sikkert det blir et litt for langt steg ned, men dumt for alle om det blir en konflikt ut av det. Det siste klubben trenger nå er masse penger ut av vinduet på ingen ting. Må de betale han, bør de også kunne bruke han. Å heve kompetansen i utviklingsavdelingen hadde vært gull for AAfk på lang sikt.

Trond bør også verne om ryktet sitt, når han verken har mye erfaring eller gode resultater, blir et rykte om å være vanskelig å håndtere fullstendig blokkerende for eventuelle nye oppdrag. Han bør heller ta det han får, og sørge for å ha en en klausul som den Rekdal hadde med Molde om å kunne fratre dersom han får et tilbud fra en toppklubb.

I det hele tatt tror jeg han fullstendig overvurderer sin egen markedsverdi hvis han takker nei til å være andrelagstrener. Han kommer ikke bedre ut av det ved å sitte hjemme med et års etterlønn.
Får man sparken så må man ta ut det man har krav på. Noe annet ville vært idioti, selv om man elsker klubben man har jobbet for. Det er livet til en person og hans familie vi snakker om. Rekdal, Bohinen og hvem som helst ville gjort det samme. TF kan sikkert finne på andre ting å gjøre enn å jobbe i AaFK.

gaddag

Legg inn av gaddag » ons des 20, 2017 12:52:00

Brehme og Orange:
Klart jeg så dette, og det garanterer jeg ledelsen har gjort også.
Mitt poeng var at han agerer nå som enhver trener uten spesiell tilknytning til klubben.
Og det andre er at det er absolutt ingen automatikk i at han får hele lønna for resterende kontrakt og kan gå. Det vanlige er å forhandle om en viss sum for terminering der han er fri for å påta seg annet lønnet arbeid.

Orange

Legg inn av Orange » ons des 20, 2017 13:06:31

Det ville vært svært merkelig, selv for en ekte klubblegende, om han etter å ha fått sparken, gikk ut med lua i hånden uten å skulle få betalt. Da ville han ikke vært sunnmøring.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » ons des 20, 2017 13:31:32

gaddag skrev:
ons des 20, 2017 12:52:00
Og det andre er at det er absolutt ingen automatikk i at han får hele lønna for resterende kontrakt og kan gå. Det vanlige er å forhandle om en viss sum for terminering der han er fri for å påta seg annet lønnet arbeid.
Tror det vanligste er at man får utbetalt halvparten av det som gjenstår av kontrakten.

Brehme

Legg inn av Brehme » ons des 20, 2017 13:33:04

Når ikke Aafk har penger til å lønne flere spillere, så tyder det på at de håpte at TF skulle si seg fornøyd med en degradering til guttelaget og kutt i lønnen.

Orange

Legg inn av Orange » ons des 20, 2017 14:54:57

Brehme skrev:
ons des 20, 2017 13:33:04
Når ikke Aafk har penger til å lønne flere spillere, så tyder det på at de håpte at TF skulle si seg fornøyd med en degradering til guttelaget og kutt i lønnen.
Hadde vært ideelt å få med seg Fredriksen videre, men tror de færreste i hans situasjon ville blitt fornøyd med å trene guttelaget til halve lønnen.

jast

Legg inn av jast » ons des 20, 2017 15:11:03

Jeg vil ha Fredriksen som assistent og Joore på G-19

Brukeravatar
Spiff

Legg inn av Spiff » ons des 20, 2017 16:26:22

jast skrev:
ons des 20, 2017 15:11:03
Jeg vil ha Fredriksen som assistent og Joore på G-19
Det er det andre alternativet. Men, hvorfor skal det absolutt kuttes i lønn om han får en lavere stilling? Bedre å ha en høyt lønnet andrelagstrener med høy kompetanse, enn å gi et halvt år etterlønn til TF og få inn en annen trener med halve lønna i tillegg.

Superfly

Legg inn av Superfly » ons des 20, 2017 17:53:15

Tror ikke det er så lurt å ha en surmulende TF i Åfk systemet. Her har jo også LB noe han skulle ha sagt, og tviler på at han ønsker TF i en posisjon hvor han har med spillerne å gjøre.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » tor des 21, 2017 00:26:51

Det gikk som det måtte gå, trener Fredriksen måtte gis sparken og nærmest gitt skylden for nedrykket. Absolutt den enkleste måten å fordele skyld, men det er nok bare halve sannheten. Ansettelsen ble gjort av styret, men de har forholdt seg rolig uten å gjøre grep som kunne gitt fortsatt eliteseriespill for Aafk. Så kunne vi lese i media at styret hadde ønsket ekstern hjelp til TF men tilbudet ble avvist. Så en kan vel si at Fredriksen spilte høyt, men tapte alt da nedrykket ble ett faktum. Og hva med rollen til Vik og Melland?
At klubben prater varmt om TF og ønsker han med videre er jo helt selvklart, sier Fredriksen ja så blir det ikke noe søksmål mot klubben. Dette er reprise av scenarioet etter sparkingen av Aabrekk. Så om Trond Fredriksen fortsatt har ambisjoner om å bli en eliteserielagtrener i fremtiden, så skjønner jeg godt at han tar pengene og kommer seg videre i en ny klubb for å bygge opp trenerkarrieren med nye impulser.

Guru

Legg inn av Guru » tor des 21, 2017 09:16:48

Vatnebygder skrev:
tor des 21, 2017 00:26:51
...Ansettelsen ble gjort av styret, men de har forholdt seg rolig uten å gjøre grep som kunne gitt fortsatt eliteseriespill for Aafk...
Vinteren 2014/15: Styret (Tenfjord) og administrasjonen (Hoff) ansetter Aabrekk.
Våren 2015: Styret (Mjelde) og administrasjonen (Hoff) sparker Aabrekk og gir Fredriksen/Fjørtoft kontrakt. Først korttids, deretter ut sesongen og til slutt over fleire sesongar.
Sommeren 2016: Styret (Mjelde) og administrasjonen (Hoff) sparker Fjørtoft og erstatter han med Joore.
Hausten 2017: Styret (Hagen) og administrasjonen (Vik & Melland) gjer ingen dramatiske grep.
Vinteren 2017/18: Styret (Hagen) og administrasjonen (Vik & Melland) sparker Fredriksen og erstatter han med Bohinen.

Det er heilt klart at styre og administrasjon har ein meget essensiell del av skylda for at ting har gått som det har gjort. Men som den enkle oversikten over viser, så er det ikkje like enkelt å nagle enkeltpersoner.
Nokon veit bedre enn andre

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor des 21, 2017 18:21:13

Burde endre tråden, TF er ikkje lenger hovedtrener, så, da så.................

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » ons jan 03, 2018 20:26:19

Da har partene kommet til enighet, detaljer ukjent. Lykke til videre utenfor Aafk-systemet, Trond.
http://www.smp.no/100Sport/fotball/Fred ... articles=4

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons jan 03, 2018 21:37:28

Var dette lurt av TF? Å jobbe i utviklingsavdelingen må være interessant.
Hvis det bare var ut kontraktstiden så forstår jeg dette valget.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor jan 04, 2018 08:21:25

tl007 skrev:
ons jan 03, 2018 21:37:28
Var dette lurt av TF? Å jobbe i utviklingsavdelingen må være interessant.
Hvis det bare var ut kontraktstiden så forstår jeg dette valget.
Åpenbare argumenter for at det er lurt, kan f.eks. være stort lønnskutt, manglende tillit og samarbeidsevne med Aafk og ledelsen, mister muligheten til å fortsette å utvikle seg som trener på høyt nivå.

Guru

Legg inn av Guru » tor jan 04, 2018 09:02:29

tl007 skrev:
ons jan 03, 2018 21:37:28
Var dette lurt av TF?
Eg har faktisk eit romantisk ønske om å sjå Trond tilbake som trener for AaFK med suksess på eit seinare tidspunkt. Skal han skaffe seg tyngda til å kome i den posisjonen, så må han ut av klubben og prøve noko nytt. Kanskje via ein lokal 2.lokal 2.divisjonsklubb. Kanskje flytte på seg. Uansett er det vanskelig å sjå at han kan ta eit steg tilbake til juniorlaget - eller som assistenttrener for den saks skyld - og slå tilbake derifrå. I alle fall vanskelig å bli møtt med stormende jubel.

Den andre tilnærminga er at han har fått sparken frå drøymejobben. Har blitt erstatta av ein ny trener. Det skal mykje til for å kunne fortsette i ei degradert stilling. Lett å bli bitter av slikt. Trond fekk ein vanskelig jobb tidlegare enn planlagt. Han klarte dessverre ikkje å få til like mykje som både vi og han forventa. Eg håper altså at han krummer nakken og bygger seg opp igjen. Både for hans eigen del og for vår framtid.

Lykke til!

AbbySC

Legg inn av AbbySC » tor jan 04, 2018 09:13:12

Synes det er bra at denne prosessen er over, uten offentlig skittkasting mellom partene.

Når det er sagt, ligger det jo en del kritikk til det som har vært mellom linjene når man ser/hører intervjuene med Lars Bohinen. Har sier at det blir store endringer:

- mer disiplin
- mer trening
- endring i garderobekultur
- flere ledertyper
- mer fotballfaglig kompetanse inn i støtteapparatet

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor jan 04, 2018 09:57:09

Jeg tviler på at det står godt lønnede trenerjobber og venter på TF. På det grunnlag syns jeg det var lite lurt å brenne broer. Men han om det. Han burde trolig ha stilt plassen til disposisjon på et tidligere tidspunkt. Det ble bare verre etter hvert. Han gamblet og tapte.
Sist redigert av tl007 den tor jan 04, 2018 10:59:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Link

Legg inn av Link » tor jan 04, 2018 10:57:17

Jeg tviler på at Trond Fredriksen noen gang vil bli en god topptrener. Han er ikke rette typen i mine øyne. Bare se på forskjellen i erfaring mellom han og Bohinen. En merittert landslagsspiller som har samlet impulser fra ulike toppklubber i Europa vs en 1. divisjonssliter som gikk skolen i ungdomsklubben og aldri kom seg utenfor kommunegrensa.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor jan 04, 2018 14:55:39

tl007 skrev:
tor jan 04, 2018 09:57:09
Jeg tviler på at det står godt lønnede trenerjobber og venter på TF. På det grunnlag syns jeg det var lite lurt å brenne broer. Men han om det. Han burde trolig ha stilt plassen til disposisjon på et tidligere tidspunkt. Det ble bare verre etter hvert. Han gamblet og tapte.
Jeg kjenner ikke til lønnsnivået blant trenerne i de øvre divisjoner, men det vil overraske meg om TF får bedre betingelser som trener i yngres avdeling i Aafk, enn han vil gjøre i klubber som f.eks. Brattvåg og Hødd, klubber han naturligvis er mere enn nok kvalifisert til å trene. For ikke å snakke om hvilke arbeidsoppgaver som motiverer han.

Og hva har egentlig TF tapt, bortsett fra at han har et nedrykk på CV`en? Hvem har ikke det, liksom!?

Brukeravatar
tl007

Re: Hovedtrener Trond Fredriksen så langt.. men ikke lenger..

Legg inn av tl007 » tor jan 04, 2018 15:48:39

Jeg prøvde å si at veien tilbake til en stilling av betydning i AaFK er lenger nå enn hvis han ble i systemet

Brukeravatar
AaFKforEVIG

Legg inn av AaFKforEVIG » tor jan 04, 2018 16:23:30

Brehme skrev:
tor jan 04, 2018 14:55:39
tl007 skrev:
tor jan 04, 2018 09:57:09
Jeg kjenner ikke til lønnsnivået blant trenerne i de øvre divisjoner, men det vil overraske meg om TF får bedre betingelser som trener i yngres avdeling i Aafk, enn han vil gjøre i klubber som f.eks. Brattvåg og Hødd, klubber han naturligvis er mere enn nok kvalifisert til å trene. For ikke å snakke om hvilke arbeidsoppgaver som motiverer han.

Og hva har egentlig TF tapt, bortsett fra at han har et nedrykk på CV`en? Hvem har ikke det, liksom!?
Har han mer på den CV’en å vise til mener du?
Han er ikke direkte overkvalifisert for en ES-klubb, og siden klubben ikke ønsket han i OBOS er han tydeligvis ikke kvalifisert nok for det heller.
AaFK er bipolar - fort opp og fort ned.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre jan 05, 2018 08:48:06

AaFKforEVIG skrev:
tor jan 04, 2018 16:23:30
Har han mer på den CV’en å vise til mener du?
Han er ikke direkte overkvalifisert for en ES-klubb, og siden klubben ikke ønsket han i OBOS er han tydeligvis ikke kvalifisert nok for det heller.
Når man leser de navnene som har dukket opp her på SC som aktuelle kandidater for å ta over Aafk, så er det flere av de som i alle fall ikke har noen bedre CV.

Med tre år som hovedtrener i ES, flere år som trener i yngres avdeling, og ikke minst har han også fungert som speider og har vært den som har pleiet kontaktnettet i Ajax/Nederland, så tenker jeg han er kvalifisert til å trene lag i de øverste divisjoenne i Norge. Og hvordan skal denne CV`en bli bedre, hvis han nå skal rykke tilbake til start og trene guttelaget igjen?

Nå handler det om at det var "smart" av TF å ikke bli i klubben i en dårligere stilling der han i utgangspunktet var uønsket, og ikke hvor kvalifisert han er til å trene en ES-klubb. Selvsagt får TF en trenerjobb i en av de øverste divisjonene hvis han ønsker det. Det er 60 lag fra Brattvåg til RBK, i de tre øverste divisjonene som drives mere eller mindre profesjonelt. Ikke kom her å si at ingen av disse 60 klubbene ser nytten av å ha en trener med lang erfaring fra en ES-klubb og 3 sesonger som hovedtrener.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre jan 05, 2018 09:03:05

Men nok om TF, han er ferdig i Aafk for denne gang og klarer seg sikkert fint videre.

Takk for innsatsen og lykke til!

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » fre jan 05, 2018 10:33:51

Poenget er at AaFK er klubben TF ø n s k e r å være i etter eget utsagn.
Og han er i k k e uønsket i klubben.
Det var derfor jeg mener at han ikke burde forlate klubben. For veien for å eventuelt returnere som trener er blitt lenger vil jeg tro.
Men han om det selvsagt.

Guru

Legg inn av Guru » fre jan 05, 2018 11:02:01

La oss anta at målet til Trond Fredriksen er å oppnå suksess som A-lagstrener i Aalesund.

For å få til det må han først få jobben. Det må altså vere eit delmål.

Alternativ 1 var å takke ja til ei anna stilling i klubben. Typisk som assistenttrener eller i utviklingsavdelinga. Det er ein kjent sak at mange klubber ofte ansetter trenarar med internt opprykk. I den moderne AaFK-historia har det skjedd med Aabrekk og Fredriksen sjølv. I dette alternativet fortsetter Fredriksen med å gjere ein jobb internt i klubben, og beviser på den måten at han har det som skal til. Egentlig akkurat det han gjorde åra før han plutselig måtte ta over.

Alternativ 2 var å forlate klubben for å skaffe seg erfaring som hovedtrener ein annan plass. Det er ein meir usikker veg. Det er eit begrensa antall aktuelle jobber. Kva nivå er han aktuell for? Neppe eliteserie akkurat no. (Med mindre Sandefjord er tøffe.) 1.divisjon er mulig, i 2.divisjon vil det heilt sikkert dukke opp muligheter. 3.divisjon er antakeligvis for lavt. Før eller seinare vil muligheten dukke opp. Då må han antakeligvis flytte på seg. Og sjølvsagt er det usikkert korleis det går. Mange faktorar speler inn, han sjølv er berre ein av dei. Dess mindre klubb, dess sterkare samanheng mellom trener og resultat. Målet er sjølvsagt å oppnå gode resultat i ein eller fleire klubber og dermed gjere seg aktuell ved framtidige AaFK-ansettelser.

Vi skal ikkje underslå at alternativ 2 også har den fordelen at ein ikkje risikerer mulige gnisninger mellom den gamle og den nye treneren, mellom han som blei sparka og dei som sparka.

Alternativ 1 er kanskje det som gir størst mulighet til å oppnå målet. Han vil då alltid vere eit nærliggende alternativ. Men dersom han først får ein ny sjanse via alternativ 2, så vil det høgst sannsynlig vere med mykje meir støtte blant oss folket. Kva foretrekker du? "Assistenten til assistenten"? Eller ein gammal helt med bevist suksess som hovedtrener?

Bohinen syns 4 år var nok i Sandefjord. Om han tenker likt denne gongen kan Trond sikte på ca 2022.

Lurer forresten på om antakelsen på toppen stemmer...

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » lør jan 06, 2018 00:34:28

Ivar Morten Nordmarka ga nok det beste rådet til Trond, ta pengene og bruk et år på videre utdanning. Trond er fersk, og har fått 2 år med eliteserieerfaring 3-5 år før skjema, og gjort seg erfaringer på godt og vondt. Trenerurdanningen har han holdt på med under og etter sesongen. Nå bør han analysere hva som ikke funket i måten han utførte sin trenergjerning og bruke et år på å styrke seg på det han var for svak på og til å videreutvikle sin kompetanse og fotballfilosofi. Deretter gjerne et lag som Hødd eller et annet lag han kan ha suksess i et par år før han igjen er klar for Aafk om nye koster kommer inn på toppen. Dagens ledelse jobber han nok ikke for igjen om ikke de strekker seg langt i kommunikasjon og medansvar for 2018.

vevat

Legg inn av vevat » søn jan 07, 2018 17:37:38

Nå er Trond historie i Aafk. Nå bør han dra ut i verden og høste erfaring. Kan ikke se at han skal kunne bidra med noe mer i Aafk på en lang stund, men hvem vet hva som kan skje i fremtiden. Nå det nærmeste årene, bør vi få inn fotballkompetanse utenfra.

PAEI, Capi

Legg inn av PAEI, Capi » søn jan 07, 2018 20:02:00

Langt nok. Skjønner ikke hvorfor vi skal fortsette denne tråden. Det blir for mye synsing og antagelser om TF, hva han har tenkt og hva han tenker videre fremover. Ingen av oss vet det, derfor er det bortkastet energi å fortsette denne tråden. TF er ferdig i Aafk etter eget ønske, og thats it.
Nå må vi se fremover å bruke energien på det som skal komme.
Foreslår at denne tråden dør stille hen i arkivet eller av mod. sletter den.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir jan 09, 2018 00:47:51

Enig, berre slett denne tråden, den er uansett ikkje så interrssann lenger................

Svar