Svar
Sony

Re: Midlertidig hovedtrener Trond Fredriksen så langt...

Legg inn av Sony » fre aug 14, 2015 22:52:38

Resepten med mere "galskap" virket! Nå gjenstår det bare å kopiere denne innstillingen i de gjenværende kampene :twisted:
AaFK etablerer seg i TL

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør aug 15, 2015 09:05:13

The Cazy Gang ? Hehe.. virker mer som svigermors drøm spør du meg 8-)

Arcturus

Legg inn av Arcturus » lør aug 15, 2015 19:30:13

Kun én Trond Fredriksen!
Jeg elsker engasjementet hans, og måten de gutta leder laget på. Dette trenerteamet er det mest engasjerte jeg har sett noen gang. Det er jo helt tydelig at TF og KF lider med klubben når det går dårlig, og ler med når det går bra.

Et vel så viktig poeng er at jeg begynner å se konturene av det de bygger, og jeg liker virkelig det jeg ser. Det er noe på gang tror jeg, og det unge laget vårt tar nye steg hele tiden nå. Dæven dette er spennende. Kjenner at jeg elsker Trond Fredriksen enda mer nå, enn da han spilte med hjertet uttapå drakta på bana. Han "spiller" jo fortsatt med hjertet uttapå, gir alt, og gjør alt han kan for å vinne, hver eneste gang.

Sony

Legg inn av Sony » man aug 24, 2015 10:48:55

AaFK etablerer seg i TL

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » man aug 24, 2015 16:05:04

Skulle jaggu bare mangle. Igår viste trenerteamet nok en gang prov på at de ikke evner å gjøre endringer tidlig nok når kampplanen ikke fungerer overhodet. Etter 1-0 burde alarmklokkene ringt høylytt og når 2-0-målet er et faktum skulle de gjort endringer både på formasjon og i spillertyper på banen. Hoseth, Riise, Dyrestam, Skagestad, Latifu m.fl. var så inn i gamperævva dårlige at noen av de burde byttes ut etter halvspilt førsteomgang. Ingen press på ballfører, ingen i rygg på motspiller ved innlegg/cornere, ingen spiss å slå opp på når vi endelig vant ballen, tafatte og fantasiløse både offensivt og defensivt.... Kunne fortsatt inn i evigheten med feil fra enkeltspillere og laget som helhet. Men kanskje mest av er jeg skuffet over trenerteamet og deres sendrektighet :(
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

Sony

Legg inn av Sony » tir aug 25, 2015 10:05:20

AaFK etablerer seg i TL

gaddag

Legg inn av gaddag » tir aug 25, 2015 13:32:15

Leste det der ja. Nå er det i alle fall slutt med og se bortekamper.. :?

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tir aug 25, 2015 18:32:56

Tja, jeg ser heller en kamp hvor vi murer igjen og tar poeng enn en kamp hvor vi underholder og taper 1-3.

gaddag

Legg inn av gaddag » ons aug 26, 2015 00:05:58

Det kan være lurt å sjekke terminlisten og se hvilke lag vi skal møte hjemme vs borte...det er ikke så enkelt som at hjemme angriper vi og borte forsvarer vi oss.. ;)

Jeg synes dette virker enkelt og dumt. Vi må ta grep, ja. Taktisk lure, ja Mure igjen, nei.

Brosund

Legg inn av Brosund » ons aug 26, 2015 06:27:17

Du hører aldri de "gode" laga snakke om å mure igjen. De tar den defensive delen som en selvfølge og konsentrerer seg først og fremst om å angripe. Fokuset må være på å score mål og det taktiske opplegget forut. Ofte virker det som om AaFK ikke har en plan med spillet. Planen kan være enkel nok den, men makter de å trene riktig slik at planen kan gjennomføres? Jeg ser også engasjemanget til trenerne i AaFK og gleder meg over at de er lokale. Problemet er bare det (kan være det?) at de var selv altfor lite offensive som spillere. Tversover og bakoverpasninger var TF sitt "varemerke". Om dette skyldtes manglende overblikk og manglende alternative oppspillspunkter, eller bare gammel vane fra 1. divisjonstiden skal være usagt, men problemet er at vi ser litt for mye av dette i dagens AaFK-lag. Selvsgat skal man jobbe med det defensive, men hovedfokuset må være "hurtig fremover i lengderetningen" og IKKE å "mure igjen".

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons aug 26, 2015 09:22:21

For utviklingen sin del er laget nødt til å være offensive i sin innstilling. Ellers vil utviklingen stoppe opp. Spillerne vil aldri lære å slå en nøyaktig pasning hvis de ikke må gjøre det under press i kampsituasjoner.
Det var en fryd å se kampen i Malmö i går. Selv Celtic som kunne klart seg med uavgjort gikk de stort sett i angrep. Og Malmö gjorde det etter at de hadde fått inn det nødvendige målet.
Er det styret som har fortalt trenerne at de må være forsiktige på bortebane? 8-)
Men laget lider trolig under at at de nå ikke har tidligere angrepsspillere i trenerteamet.

Guru

Legg inn av Guru » ons aug 26, 2015 10:28:43

tl007 skrev:Men laget lider trolig under at at de nå ikke har tidligere angrepsspillere i trenerteamet.
Tja... Betyr det egentlig noko? Drillo fekk ikkje kallenavnet sitt fordi han satsa på trygt forsvarsspel, lojalt lagarbeid og effektive breakdowns som fotballspelar. Nils Arne Eggen var venstreback med ein forkjærlighet for å klinke ballen hardast og lengst mulig. Har eg høyrt...

Det store spørsmålet er om Trond og Kalle bør få forlenga kontraktene sine. Foreløpig har dei ut året. Etter mange år med tidlegare tippeligavinnarar på sidelinja, har vi i år to ferskingar. Vi veit at dei er glade i klubben og vil vinne. Vi veit at dei har kursing og litt trenererfaring på lavare nivå. Og ganske så bra erfaring som spelarar. Vi ser også spelet og resultata. Og vi veit at dei sikkert er bra mykje billigare enn å hente Bob Bradley. Pengar vi kan bruke til andreting. Men kor gode er dei egentlig?

Det korte svaret er at eg ikkje aner. Veit rett og slett ikkje. Eg ønsker at dei skal fortsette og få kjempesuksess. SJølvsagt gjer eg det. Men er dei den beste muligheten?

Navnet "Ronny Deila" dukker ofte opp i diskusjonen. "Han fekk tid, sjå korleis det gjekk." Og det er sant. Tid er veldig ofte ein viktig faktor for å få til noko. Men sjølvsagt: Dersom du gir tid til feil valg, så vil det ikkje føre nokon plass. I alle fall ikkje rett plass. Om vi ser på Ronny Deila, så er det ein voldsom forskjell på det Godset han overtok og det han etterlot seg. Dag Eilif Fagermo hadde fått dei opp og berga plassen som ein gravlund for gamle fotballspelarar. Til og med Øyvind Leonhardsen avslutta fotballkarriera med ein sesong eller to der. Til slutt reiste Deila til Celtic med gull i baggasjen og eit veldig godt rykte. Han skal heilt klart han ein betydelig del av æra.

Men kva skjedd i Drammen i løpet av desse åra?
Mange nevner Jostein Flo. Han var sportssjef der før Deila fekk jobben, og er det endå. Han får mykje av æra.
Strømsgodset fekk rykte på seg for å vere eit godt springbrett for å kome ut av landet. Dei klarte å lokke til seg mange lovende unge spelarar på grunn av dette. Dei var også flinke til å finne spelerane som slo til.
Deila fekk tillit av klubben. Samtidig gav han dei unge spelerane sine mykje tillit. Men ikkje minst hadde han ein speleplan som han holdt til i gode og onde dagar.
La oss heller ikkje gløyme samarbeidet med Manchester City. Dei fekk inn ein eller to gode spelarar der for heile og halve sesongar.

Kan vi lære noko av dette?
Har trenerane våre - uansett kven det måtte vere - godt nok apparat rundt seg?
Har Trond og Kalle ein måte dei vil spele fotball på som vil fungere?
Har dei evnen til å forbedre modellen sin på ein slik måte at den blir stadig bedre?
Har dei ledereigenskapane som trengs?
Har dei den nødvendige tilliten til å få prøve og feile?

Eg håper dei er rette valget.
Men veit det ikkje.
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Legg inn av gaddag » ons aug 26, 2015 12:23:55

Trenere er dirigenter som får orkesteret til å yte best og være samspilte. Men du kan ta verdens beste dirigent og han vil slite med å få 25 førsteklassinger på blokkfløyte til å høres ut som vakker musikk.
Så det stemmer selvsagt som du sier Guru at der er for mange spørsmål i luften nå. Er materiellet godt nok, har de autoriteten og troen på det de driver med fra spillergruppen ?
Har de støtten og midlene de trenger fra ledelsen ?
Usikkert.

De overtok med noen svært gode resultater i starten. Helt etter oppskriften ved slike trenerskifter. Og ikke minst støtten blant folk flest her i byen.
Men etter den gode (og litt heldige) starten har det slett ikke sett bra ut i mine øyne. Jeg klarer ikke se den gode røde tråden. Men det jeg har likt er lysten til å prøve og angripe, men når Trond nå proklamerer at det skal spilles defensiv fotball så forsvinner all tro på det de gjør. Og ikke minst lysten til å se på.
Jeg har alltid vært en ihuga Aafk supporter men jeg orker faen meg ikke se på dette vingleriet lenger. De flytter og bytter i et helvetes tempo. Noe som helt klart viser noen som ikke har kontroll på hva de driver med. Spiller gjerne som Barcelona og Verpingsvika i en og samme kamp.
Om ikke de klarer å vise en klar plan for hvordan de vil se Aafk fremstå og vise eksempler på dette i praksis så kan jeg ikke se at de har vist nok til å kunne ta Aafk videre uansett hvor mye vi ønsker de skulle det.
Deila som er nevnt er en helt annen type. Viste med en gang at han var tindrende klar på hva han ønsket og ville.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons aug 26, 2015 12:38:27

Det sier seg vel selv at for å utvikle spissene /angrepsspillerne så er det en fordel at vedkommende som skal stå for dette har erfaring selv i disse posisjonene.
Men det behøver ikke nødvendigvis være hovedtreneren.

AbbySC

Legg inn av AbbySC » ons aug 26, 2015 12:48:32

gaddag skrev:De flytter og bytter i et helvetes tempo. Noe som helt klart viser noen som ikke har kontroll på hva de driver med.
Dette har jeg også reagert på.

Fra å fremstå som et relativt spillende lag, til en totalt ny strategi mot Strømsgodset: konsekvent lange baller.

Når de så ledet 2-1: alle mann fra 30 meter og inn hele den siste halvtimen.

Men i neste bortekamp (der Strømsgodset-taktikken kanskje burde ha vært enda mer på sin plass) er det tilbake til det treneren selv definerer som et naivt spill.

En annet eksempel på at de famler, er de stadige testene av spillere i forskjellige posisjoner og konstellasjoner. 2/3 ut i sesongen burde man ha funnet et spillemønster.

Sony

Legg inn av Sony » tor aug 27, 2015 09:48:24

AaFK etablerer seg i TL

Sony

Legg inn av Sony » tor aug 27, 2015 09:57:52

.... Hareide sier han har det han trenger i Malmø....

[highlight=#fde9eb]Hareide ramser opp: Et fantastisk støtteapparat. En fantastisk sportssjef (Daniel Andersson) som har vært proff i Italia, og spilt for både landslaget og Malmö. Noen av Europas beste supportere. Og sponsorer som bryr seg om laget.[/highlight]
AaFK etablerer seg i TL

Brehme

Legg inn av Brehme » tor aug 27, 2015 12:39:46

Når man leser om hva folk mener om borteform, poeng, og hvordan vi fremstår, så glemmer vi ganske fort.

De som vil, kan jo søke opp statistikken til f.eks. Kjetil Rekdal i tiden i Aafk. 2012 hadde vi 1(!!) seier på bortebane, 2011 og 2008 hadde vi 2 ... Post, Skagestad, osv. ...

Bare nevner det :)

Sony

Legg inn av Sony » fre aug 28, 2015 13:40:44

AaFK etablerer seg i TL

Sony

Legg inn av Sony » lør aug 29, 2015 10:33:43

.....så langt:

AaFK tok en fullt fortjent 2-0-seier over VIF. Det er AaFKs fjerde strake hjemmeseier.
AaFK har spilt ni kamper etter at Trond Fredriksen og Karl Oskar Fjørtoft tok over laget. Laget har vunnet seks, spilt uavgjort to og kun tapte én kamp.. (Tapet kom mot Viking i slutten av mai)

AaFK etablerer seg i TL

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » lør aug 29, 2015 11:03:25

Sony skrev:.....så langt:

AaFK tok en fullt fortjent 2-0-seier over VIF. Det er AaFKs fjerde strake hjemmeseier.
AaFK har spilt ni kamper etter at Trond Fredriksen og Karl Oskar Fjørtoft tok over laget. Laget har vunnet seks, spilt uavgjort to og kun tapte én kamp.. (Tapet kom mot Viking i slutten av mai)

.. Og ikke minst 4 strake hjemmeseiere nå.:D

Trond overtok på et vanskelig tidspunkt, og tidligere enn han selv drømte om.
Etter at det ble forbudt med eksterne investorer i spillere er også klubben inne i en krevende omstilling.
Jeg må si at jeg fryktet en større nedtur enn den har blitt ......så langt!
Det er i motbakke det går oppover!

jast

Legg inn av jast » tir sep 08, 2015 13:22:23

Fredriksen er sikker på at han og Fjørtoft får fortsette.Det er jeg også, Tror det hadde blitt et opprør uten like om de ikke fikk fortsette. FogF kommer til å være AaFK trenere i mange år fremover er mitt tips.

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 6664_1.snd

Brukeravatar
einherjer83

Legg inn av einherjer83 » tir sep 08, 2015 18:21:33

En annen ting jeg reagerer på er dødballoppsettet etter at F&F tok over. Hvorfor har vi ikke lenger folk på stolpene ved corner imot? Vi har allerede sluppet inn mål på dette. Dette burde være punkt 1 når treningene starter..
Ikke engang tornekrattet liker dialekten sin!

Brehme

Legg inn av Brehme » ons sep 09, 2015 09:29:26

Litt statistikk der vi tar for oss de 18 første kampene til samtlige av Aafk`s trenere i TL:

18 første til IMN i 2003: 15 poeng*
18 første til PJH i 2007: 21 poeng*
18 første til SÅ i 2008: 14 poeng
18 første til KR i 2009: 22 poeng**
18 første til JJ i 2013: 31 poeng
18 første til TF i 2015: 27 poeng

* IMN og PJH`s første sesonger i TL.
**Merk at Rekdal tok over da det gjensto 7 kamper i 2008, og skal man være pinlig nøyaktig, så tok han 25 poeng på 7+11 kamper fordelt på 2008 og 2009 sesongene.

Guru

Legg inn av Guru » ons sep 09, 2015 11:01:26

Brehme skrev: 18 første til TF i 2015: 27 poeng
27 poeng på 18 kampar er enkelt omregna 1,5 poeng per kamp.
Også kjent som 45 poeng på ein sesong.
Som er målsetninga vår.
Som vi har klart å oppfylle i 2010 og 2013.

Resultat er sjølvsagt ikkje alt. Ei heller popularitet i spelergruppa og lokal tilhøyrighet. Eller økonomi for den saks skuld. Det viktigaste er kva evner dei har til å ta oss videre. Til å sette saman ei spelergruppe og få den til å fungere over tid. Til å følge opp overordna mål om resultat og spelerutvikling.

Resultata i seg sjølv er ikkje grunn god nok til å gi Trond og Kalle jobben.
Samtidig er dei definitivt ikkje nok til å nekte dei den.

Mi stemme går til dei.
Eg ønsker virkelig at dei lykkes.
Og trur at dei kan gjere det.

Men det er altså sett frå avstand.
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » ons sep 09, 2015 12:20:40

Med tanke på at de tok over en klubb i sportslig fritt fall, og at flere av de beste og mest profilerte spillerne er solgt etter det, så vil jeg påstå at de har gjort en veldig god jobb. I tillegg har vi fått den lokale profilen og ikke minst økt entusiasme fra publikum. TF skal ha mye av æren for dette.

Ut i fra dette, så ser jeg det ikke som utopi at de skal klare å lede Aafk til realistiske målsetninger, en plass oppe bak topp 3, eller komme til en cupfinale av og til. Skal man være fullstendig uten bakkekontakt, så er nok ikke TF mannen som kommer til å lede Aafk til seriegull og Champions League med det første.

Jeg tror Aafk har gjort et scoop ved at F+F leder laget, og håper det bygges videre på det fundamentet de har lagt til nå. Utvikle dette videre, så tror jeg vi kommer til å høste både sportslige resultater og klare å vinne tilbake publikum :)

Saerdna

Legg inn av Saerdna » ons sep 09, 2015 23:05:26

Synes at Fredriksen og Fjørtoft har gjort en god jobb, gitt forutsetningene. Det er åpenbart at Aabrekk og Fredriksen ikkje delte syn på korleis kamper skal spilles, kven som skal spille dei og kva formasjon som skal brukes. Det er sjølvsagt en utfordring for Fredriksen da han ikkje fikk noe pre-season, en pre-season som ifølge Aafk spillerene var 'bortkasta', til å implementere sitt spill.

Men så er spørsmålet, som eg stiller meg ofte etter kampene i år, kva er Fredriksen sitt spill? Det som slår meg som negativt er at det virker som at Fredriksen ikkje er heilt sikker på korleis han vil at Aafk skal spille. Det som Aafk trenger er (i mine øyner) at vi får fram korleis vi skal fremstå, korleis skal vi forsvare oss, korleis skal vi angripe - at der er en rød tråd i det som blir gjort. Eg trur nok Fredriksen lider av å ikkje å ha fått pre-season til å 'leike seg med'.

Har det vært glitrande under Fredriksen? Nei. Men det har vore bra heime, begredelig borte. Men om Fredriksen får midler og støtte frå styret i vinter til å forme laget slik han vil ha det, så trur eg det kan bli bra. Ser pdd ingen grunn til at Fredriksen ikkje skal få fortsette neste år også, dette av to grunner:

1. Der er ingen realistiske andre alternativ, med mindre en skal forsette gjenbruket av trenere som lever på tidligere bragder og ikkje har noe nyere å vise til (slik som en gjorde i år). Andre alternativ vil være relativt ferske trenere og det blir tullete.
2. Er det NOEN som kan bringe fotball gleden tilbake til CLS så er det nettopp Fjørtoft og Fredriksen. Kvar gang Aafk scorer så jubler dei som om vi har vunnet Cuppen, Fredriksen har nesten tårer i øynene etter kvar seier og det er ekte lidenskap å se på benken. Klarer vi å kombinere lidenskapen med resultat så kjem også folket tilbake.

Sony

Legg inn av Sony » søn sep 13, 2015 15:15:10

AaFK etablerer seg i TL

LouisIV

Legg inn av LouisIV » søn sep 13, 2015 15:16:36

Rimelig idiotisk å flagge sine politiske sympatier! Mistet mye respekt fra meg nå, både pga manglende dømmekraft, og fordi han er AP mann. Man kan ikke stole på slike.

Svenskeknugen

Legg inn av Svenskeknugen » søn sep 13, 2015 15:34:09

Ser ingen problemer med dette. Flaut av klubben. Jeg stemmer ikke arbeiderpartiet.

Svar