Svar
Guru

Stallen 2017

Legg inn av Guru » ons feb 03, 2016 10:18:01

Joda. Det er kanskje litt tidlig å starte denne tråden. Men berre kanskje. Og berre litt. Det handler om å ligge i forkant. Kjenne behova vi vil ha framover. Forlenge dei rette kontraktene til rett tid. Rett tid kan vere så mangt. Nokre gongar kan det vere eit halvt år før kontrakta går ut. Andre gongar gjerne to år før.

Inntil videre er det sjølvsagt sesongen 2016 det handler om. Gjere dei siste endringane for å optimalisere den ut frå forutsetningane. Men tankane går allereie til 2017. Jobb nummer 1 er å identifisere vilke kontrakter vi bør fornye. Og når.

Per dags dato er det 13 spelarar i A-troppen som har kontrakt i 2017. 6 av dei har også kontrakt for 2018. I utgangspunktet ser det ut til at vi kan stille eit balansert lag. Eit lag der alle spelerane får spele på rett plass. Så er det berre å finne ut kvar vi bør forsterke.

Cramer17
Arnarson18 Mäntylä17 Gretarsson17 Kirkeskov18
Riise18 Hoff18
Marlinho18 Thrandarson17 Carlsen17/Fet17
Mos17/Björk17

Det er sjølvsagt ikkje sikkert alle desse 17 er med oss om eit år. Det er fullt mulig at vi selger nokon for pengar (fordi dei er verdt det) eller slepp dei før tida (fordi dei ikkje passer inn i framtidsplanane og har for lange kontrakter). Men dei er utgangspunktet, og dei er slett ikkje noko dårlig utgangspunkt. Kanskje godt nok til å stå i eliten om dei ikkje blir skada eller slitne. I alle fall gode nok til å kjempe om opprykk frå divisjonen under. Men på ingen måte godt nok i forhold til der vi tenker å vere neste år på denne tida.

Det var 13. Vi skal vere ca 20. Det betyr at vi har plass til ca 7 til. Tilfeldigvis nøyaktig så mange spelarar som ha kontrakt ut 2016. Kven bør vi forlenge med umiddelbart? Kven bør vi avvente? Uansett korleis vi ser det; For kvar mann inn må ca ein ut.

Leke James
Forlenging hadde vore meir enn glimrende. Men som vi veit er salg meir aktuelt. Etter treogeinhalv sesong i klubben er han moden for nye utfordringer og høgare lønn. Og for vår del er det berre å ta pengane medan vi kan. Men vil han forlenge, så er det berre å sette opp kontrakta før han får tenkt seg om.

Oddbjørn Lie
Vi må vel seie at han er det absolutte førstevalget vårt som midtstopper just nu. Han er ein ledertype og ein tøffing. Og lokal. Tipper at han forlenger kontrakta sjølv om vi venter til utpå hausten. Det er det ingen grunn til å gjere. Forleng den no. Vår å vise at vi tenker langt. Fordi han fortjener det. Og fordi lojalitet går begge vegar.

Peter Orry Larsen
Faktisk inne i sin tiende sesong i klubben. Har stort sett vore akkurat på grensa mellom inne på og ute av førsteelleveren. Stort sett inne. Eg ønsker han med videre, men føler meg ikkje heilt trygg. Anbefaler å avvente til mai.

Andreas Lie
Keeperplassen er spesiell. Plass til to mann, og i og med at Cramer si kontrakt er lenger enn Lie si er det ekstra spennende for han. Vi er nesten nødt å avvente litt ut i sesongen for å sjå korleis det ligg an. Dersom ein av dei lykkes, så er det enkelt å forlenge kontrakta hans. Enten tenkt som førstekeeper eller reservekeeper. Om vi ikkje er fornøgd med nokon av dei, er det Lie som står lettast til for hogg. Reint kontraktsmessig, i alle fall.

Edvard Skagestad
For øyeblikket inne i førsteelleveren, men Mäntylä og Gretarsson som dei opplagte konkurrentane. Vi er litt usikre på denne lagdelen, både på førstevalga og backupen. Rett og slett uvisst korleis det kjem til å sjå ut om eitt år. Særlig sidan førstevalga er på utgående kontrakt medan backupane ikkje er det. Har mange av dei fire tatt stega som viser at dei høyrer heime i kanonlaget-2017? Skagestad presterte over forventning i fjor. No er han førstevalg og vi skrur eit hakk til på forventningsskruen. Om han klarer følge opp kan det bli kontraktsforhandlinger i EM-pausa.

Thomas Martinussen
2013 var året hans. Det begynner å bli ei stund sidan, og no er det siste sjanse til å vise at han har det som skal til. Sentral midtbane, høgreback, midtstopper; Det er mange plassar han kan spele. Han må gripe en av mulighetane. OK prestasjoner i treningskampane så langt, men må vise betydelig meir for å forlenge. Avventer situasjonen.

Torbjørn Grytten
Han er ein av dei vi venta på nokre år. Så kom han inn på laget. Hadde ein lovende start på 2014. Men har forsvunne heilt på langtidslån til Brattvåg. Fram til sommeren? Viste veldig lite igjen i treningskampen mot dei. Kontraktsforlengelse virker usannsynlig. Avventer.
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Re: Stallen 2017

Legg inn av gaddag » ons feb 03, 2016 12:33:13

Bortsett fra Leke så ser jeg ingen på den listen som bør ha noe lett vei til ny kontrakt. Det er viktig at laget fornyes skikkelig nå.

AsE987

Legg inn av AsE987 » tor feb 04, 2016 12:58:46

gaddag skrev:Bortsett fra Leke så ser jeg ingen på den listen som bør ha noe lett vei til ny kontrakt. Det er viktig at laget fornyes skikkelig nå.

O. Lie og Orry syns jeg må bli værende. Lokale, litt rutine og klubbkjempere.
Skagestad er muligens vår nest beste midtstopper per nå, og bli nok med videre.
Andreas Lie vet jeg ikke nivået på. Vet mer ila året, om han får noen kamper..

Guru

Legg inn av Guru » ons apr 27, 2016 11:30:38

Kontrakt ut 2018:
Vebjørn Hoff
Lars Cramer
Adam Örn Arnarson
Bjørn Helge Riise
Marlinho
Edwin Gyasi
Mikkel Kirkeskov

Kontrakt ut 2017:
Sondre Fet
Mostafa Abdellaoue
Aron Elis Thrandarson
Fredrik Carlsen
Tero Mäntylä
Daniel Leo Gretarsson

Kontrakt ut 2016:
Torbjørn Grytten (utlånt til Brattvåg fram til sommeren)
Thomas Martinussen
Edvard Skagestad
Peter Orry Larsen
Franck Boli (opsjonsavtale med klubben hans)
John Arne Riise
Oddbjørn Lie
Andreas Lie

Som nevnt i ein annan tråd: Vi har 8 spelarar som har starta dei 7 første kampane. 5 av desse 8 har kontrakter som går ut etter denne sesongen. Noko som understreker viktigheten av å kome i gang med kontraktsforlengingane. 29.mai speler vi siste seriekamp før sommerferien. Hausten starter 4.juli. Då bør lista over sjå annleis ut.

gaddag

Legg inn av gaddag » tor apr 28, 2016 13:07:25

Det er strengt tatt en eneste spiller av de som er på utgående kontrakter vi bare MÅ ha med videre og det er Boli. JAR må vi se fremover, resten er lett erstattelige.
Noen av de i 2017 gjengen bør også ut så fort som mulig..

Brukeravatar
Spiff

Legg inn av Spiff » tor apr 28, 2016 15:23:33

Orry, Skagestad og 2xLie har startet alle seriekamper hittil i år. Med Aafk sin historikk på spillermarkedet er det rimelig naivt å ikke forlenge med disse umiddelbart. Grytten og Martinussen regner jeg med er ferdige. Da har de to eller tre ledige plasser å fylle før 2017 sesongen, avhengig av hva som skjer med John Arne. Tror det er nok jobb for administrasjonen om en setter strek der. Lag som bytter ut for mange spillere om gangen pleier å gå på en smell. Det tar tid å få nye spillere til å fungere sammen. Det så vi senest i går. Om noen kommer på banen og vil ha Tero, kan de godt la han gå også, men mer enn det er harsard.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » fre apr 29, 2016 16:02:25

Nå synes jeg det er det på tide med litt kontinuitet så Orry, O.Lie og Skagestad kan godt få ny kontrakt. A.Lie kan man godt se an litt, men synes ikke han har gjort seg bort (om vi legger godviljen til og ser bort i fra utsparkene). Om man må lage plass for nye spillere i forsvaret så bør man heller se på de som har kontrakt som går ut i 2017. Boli MÅ så klart med videre, men med det lille vi har av erfaring med avtaler med kinesiske klubber så...............

kazzi

Legg inn av kazzi » fre apr 29, 2016 21:34:33

Stallen er ikke bedre enn det svakeste ledd. Med skadefri tropp så har vi en 11'er som kan kjempe rundt midten av tabellen og kanskje på øvre halvdel med en ''maks'' sesong. Når vi kommer ned på spiller nr 13-14 så holder det veldig enkelt ikke nivå til TL spill. gretarson, mantyla, Martinussen, gyasi (han skal få litt mer tid), fet. Og til dels trandarson med av og på knappen sin.

Blir litt dumt å kritisere Mos etter prestasjonene de 2 siste kampene, men jeg har revet meg i håret flere ganger enn han har scoret den tiden han har vært her. La oss håpe det fortsetter, for da er det udiskutabelt! Marlinho er en type som jeg tror alle Aafk supportere elsker! En klassisk driblefant som engasjerer publikum hver eneste gang er på banen! Sier konsekvent når jeg er på kamp å ser han spille, at jeg skulle ønske at han var 10 kilo tyngre! Rent prestasjonsmessig så har han ikke komt opp på det nivået vi alle ønsker. Han trenger nok mer tid, men jeg har ikke sett noen særlig utvikling den perioden han har vært her, foruten om cupkampene hvor han er den som definitivt viser at det faktisk er divisjonsforskjeller mellom TL og 3 div! Men la det være klinkende klart, jeg ønsker å beholde denne sjarmøren! Håpe er at han skal vokse, uansett hvor lang tid han skulle trenge!:)

trippelf

Legg inn av trippelf » tor mai 05, 2016 08:35:36

Mohammed Fellah vil tilbake til landet og VIF har ikke råd/plass. En perfekt spiller for oss, akkurat hva vi mangler i stallen som kan snu opp ned på alt⚽️

Brehme

Legg inn av Brehme » tor mai 05, 2016 09:28:11

Løp og kjøp! Han er sikkert kompis med Mos og Carlsen :)

Guru

Legg inn av Guru » ons jun 01, 2016 11:13:00

Neste kamp er borte mot Strømsgodset 4.juli. 33 dagar frå no. Nokre få dagar før - 1.juli - står alle med utgående kontrakt fritt til å signere for nye klubbar (med virkning frå 1.januar). Med andre ord er dei komande vekene den aller, aller siste muligheten til å vere tidlig ute med kontraktsforlengelser for denne gjengen. Det er faktisk ei god anledning til å diskutere kontrakter med alle, også dei som har lengre.

Følgende 8 spelarar har kun kontrakt denne sesongen:

Torbjørn Grytten (utlånt til Brattvåg fram til sommeren)
Thomas Martinussen
Edvard Skagestad
Peter Orry Larsen
Franck Boli (opsjonsavtale med klubben hans)
John Arne Riise
Oddbjørn Lie
Andreas Lie

Ein kompliserende faktor er sjølvsagt at dei første 13 kampane ikkje har gitt eit klart svar om vilken divisjon vi speler i neste år. Då kan vi enten vente og sjå, eller jobbe videre med utgangspunkt i at det blir eliteserie. Vi har vel uansett lenge hatt kontrakter der lønna er justert etter divisjon.

Av dei 8 på lista er det faktisk 6 spelarar som er meir eller mindre faste i startelleveren vår. Ganske drøyt. Men samtidig er det ikkje gitt at det er dei som skal bringe os videre. Det er enkelte vanskelige vurderinger å ta.

Andreas Lie har gjort jobben og er det enklaste valget. Anbefaler å forlenge kontrakta hans ut 2018. Eller 19.

Thomas Martinussen ser dessverre ut til å havne i motsatt kategori. Bortimot ingen tillit dei siste tre sesongane, og har heller ikkje benytta seg av sjansane han har fått. Her er spørsmålet om han skal gå ut året eller om han skifter klubb allereie i sommer.

John Arne Riise er heller ikkje særlig vanskelig. Alle partar er innstilte på å vente. Enten speler han videre for Aalesund, eller så gir han seg med fotballen. Vi ser i november.

Torbjørn Grytten har snart vore eit år i Brattvåg. Han har ikkje skilt seg ut der, og er for tida skada. Det var han også ofte hos oss. Ein lovende speler og ein spelertype deter artig å sjå på. Ryktes til og med at han har ein vill målteft. Men det ser dårlig ut for kontraktsforlengelse. Om eg kjenner reglane rett, kan ikkje spelarar vere utlånt siste halvåret av kontraktstida si. I så fall skjer det noko her og. Enten blir AaFK-kontrakta avslutta, eller så kjem han hit for å gjere eit siste forsøk på å slå gjennom.

Franck Boli er også ein vente-og-sjå-speler. Vi har ein kjøpsopsjon med klubben hans. Men syns klubben han er verdt den avtalte summen? Ønsker han å bli her lengre? Samtaler er heilt klart på sin plass, men det bli ingenting håndfast endå.

Så kjem vi til dei vanskelige. Peter Orry Larsen konkurrerer på sentral midtbane først og fremst mot Bjørn Helge, Hoff og Carlsen - som alle har lengre kontrakt - samt at vi ønsker oss "ein kreativ midtbanespeler". Han har egenskaper som dei andre ikkje har, og er den einaste i verda med over 200 elitseriekampar for AaFK. Det siste er faktisk eit argument, sidan lojalitet faktisk betyr noko i fotballen. I tillegg er han ca 27 år, og det er visstnok ein bra alder for fotballspelarar. Eg vil gjerne forlenge med han, men tør ikkje gi noko råd.

Edvard Skagestad og Oddbjørn Lie må vi sjå i samanheng. Dei er klare førstevalg, med Gretarsson og Mäntylä - og eventuelt Joakim Barstad på litt sikt - bakhånd. Backupane har kontrakt ut 2017, og fire midtstopparar er alt vi treng og har plass til. Samtidig ønsker vi ein som kan inn og løfte laget. Nokon må ut. Men kven? Dei to fortjener definitivt plassen i 2016-laget. Men er det plass til begge i 2017? 2018? Kven skal vi i så fall prioritere først? Oddbjørn er lokal, og i ein eller jamn konkurranse taler det i hans favør. Han kan gjerne vere kontinuitetberer. Men Skagestad kom heim, og det er også eit positivt trekk. Sunnmørsposten spekulerer i at Mäntylä kan vere på veg vekk halvanna år før tida. Om det blir noko av, så er det rom for å forlenge med begge. I eitt eller fleire år. (Men få ein av dei på plass i sommer, så risikerer vi ikkje å stå på bar bakke.)

gaddag

Legg inn av gaddag » ons jun 01, 2016 12:53:59

Det er ganske enkelt en enkelt spiller vi må prøve å få med videre: Boli

Resten ?
Hadet, eller se det an..

Caspers

Legg inn av Caspers » søn jun 26, 2016 18:32:45

Ser Marlinho var nettopp på Vigra å hentet en ny brasilianer som kommer for å spille med han (skriver han) er det han det var snakk om i smp for en stund siden? Prøvespiller da...

Wodewick

Legg inn av Wodewick » man jun 27, 2016 12:40:34

Jepp vi er offensive på overgangsmarkedet ja... Nå tror jeg det løser seg.. En uprøvd brasse på 20 år som ingen kjenner til. Vi får ta samme trikset som dem gjorde med Marlinho og fortelle hele Norge hvor god han er for så å la han råtne på benken. Greit å bruke media for å skape en kunstig giv blant supportere, synd dem ikke lykkes med den taktikken. Det er vel da man sier innad i klubben hvor synd det er at man ikke har mere troverdighet utad....

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » ons jun 29, 2016 09:02:48

En gammel kjenning på reservebenken på Island som kan være aktuell igjen?

Bilde

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » fre jul 01, 2016 13:21:59

Ja, vi trenger en god 10'er. :D

Var det ikke en brasiliansk midtstopper på prøvespill for litt siden? Er han så god at det har blitt helt stille? :roll:

Det bør vel begynne å skje noe når det gjelder stallen for høstsesongen?

trippelf

Legg inn av trippelf » lør jul 02, 2016 00:13:07

Skal vi unngå å havne sammen med Start, Bodø G og Stabæk bør det komme inn en kreativ midtbanespiller og en ekstra spiss. Problemet i dag er at lønna til Mos kunne dekt to spisser, ikke en som av og til får spille! Har Aafk lønnsmidler til å satse eller skal det bli et sjansespill nok en gang? Jeg frykter det siste, og da blir det raskt 12-14 lag forann oss. Vi har et steintøft kampprogram i starten av høstsesongen, ikke overraskende om vi tar en smultring i poeng neste tre kampene. Klamrer meg fast i håpet, men treningskampen ga lite lim til den følelsen..

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » tir jul 05, 2016 08:38:35

Vi har Norges dårligste keeper - luft i mål - ingen hjemme - alt går inn.

trippelf

Legg inn av trippelf » tir jul 05, 2016 14:59:03

Der fikk jeg meg en støkk. Trodde bulker'n hadde reist på eviglang ørkenvandring, men som panteren slo han uventet tilbake når en minst ventet det. Forøvrig helt enig med deg, Andreas Lie har tatt steg i riktig retning. Noen små forbedringsområder har han, som du og jeg. Hadde flere gode involveringen i går.

Guru

Legg inn av Guru » tir aug 02, 2016 10:41:16

Beklager at det blir så mange innlegg på meg i dag. Ideane berre popper opp.

La oss sette opp søndagens lag. 2016-laget:

ALie
Riise Skagestad OLie Kirkeskov
Gyasi Orry Carlsen Thrandarson
Boli Mos

Bra lag det. La oss følge opp med 2015-laget. Det er ikkje nødvendigvis laget vi spelte med i 2015. Men det er sett saman av spelarar som spelte sin siste kamp for oss i 2015:

Grytebust
Latifu Dyrestam Mattila Matland
Bjørdal Hoseth Barrantes Grytten
Björk James

Det står knappast tilbake for laget vi har i år, gjer det vel?

Når vi er så godt i gang kan vi vel lage oss eit tilsvarende 2014-lag? Her måtte eg fjuske litt. Kun 9 spelarar forsvant dette året, så eg måtte låne 2 frå 2013-kullet for å få det til å gå opp.

(Staw)
Ygg Arnefjord Tollås Phillips
Stewart Ulvestad (Morrison) Karnass
Myklebust Aarøy

Berre eit innspel for å bekrefte mistanken om at det er ein viss gjennomtrekk i laget.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » tir aug 02, 2016 15:08:30

Det er skremmende det du viser til der Guru, det bekrefter for meg iallefall at spillerlogistikk er et tema som ikke beherskes på CLS.

Selvfølgelig er noe naturlig frafall, det skjer hele tiden, men hvorfor klarer vi ikke å bygge smart for fremtiden. At klubben må spare penger er jo naturlig, kanskje må vi spare mer enn nødvendig da klubben ikke har spilt på lag med sitt publikum. Men at budsjettet måtte reduseres har jeg ikke noe problem med..

Spørsmålet er ganske enkelt kunne en bedre ledelse med sportslig kunnskap gjort denne sparingen på en bedre måte? og svaret får du ganske enkelt ved å se på harmonien i klubben og byen angående Aafk.. Det er ingen tvil overhodet at måten klubben driftes på er svak.

Og det er ikke slik at daglig leder har all skyld, men en god porsjon av det må han ta. Akkurat som styrene som legger føringene og legger de store linjene må ta sin del av skylden.

Trenere må ta sin del selv om de har formildene omstendigheter etter at ledelsen har rasert mye av det sportlige apparatet i klubben. Hvilke hjelp får trenerene til å bygge stallen fornuftig. Jeg kan ikke se at Trond og Kaos ønsket at sentrallinjen i laget ble som den ble i år. Jeg tror og understreker at dette er synsing at dem måtte ta til takke med dem man fikk rett før sesongen, flere spennede spillere kom inn men balansen i laget var under hver kritikk.. Dette må Trond og Kaos ha sett, men som lojale karer dem er så jobber man med det man får..

Spillerene må ta sin del av skylden da dem ikke presterer opp mot det dem kan...

Spørsmålet er at når det er 4 ledd i en organisasjon som underpresterer hvor begynner man å fikse? Min påstand er dess høyere opp man begynner å fikse så tar det lenger tid før man ser resultatene.

Så da gjør vi som dagens ledelse velger, henter inn foreløbig 1 spiller og skifter litt ut på trenersiden. Hvor lenge varer dette plasteret? om det i det hele tatt fungerer.

Uansett så må det fikses fra toppen, ellers vil klubben måtte spare enda mere neste år da det snart kun er inntektene fra NFF som kommer inn. Nå må dem ta tak i dem strukturelle og ikke minst den manglende sporstslige styringen.

Orange

Legg inn av Orange » tir aug 02, 2016 21:28:24

8-9 svært sentrale spillere som Guru nevner, og noen mindre sentrale. Uansett alt for mange. Av de 8-9 var det et par unge som ønsket proffeventyr, og et par eldre som var på hell, men flere som ville styrket oss i år. Vil se på det som hovedsaklig et økonomisk problem, men sitter også med en følelse av at klubben ikke fikk ut alt det som var mulig her. Om ikke resultatmessig, så i hvert fall økonomisk for videre styrking av lag og klubb. Det er synd. Her må man helt klart bruke tid på å finne ut av hva man kan gjøre annerledes i fremtiden.

SandMan65

Legg inn av SandMan65 » tir aug 02, 2016 23:20:44

Vi (ca 3-4000 stk) har funnet det ut for lengst Orange...

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir aug 02, 2016 23:53:31

Grytten var utlånt til sommeren.
Er han inne igjen?
Synes han viste mye bra i fjor, og er en ung spiller som jeg synes det er synd å la gå ut uten videre.
Det er i motbakke det går oppover!

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir aug 02, 2016 23:59:46

For øvrig enig med gaddag om at Boli må beholdes!
Vår beste i år. ....så langt.
Det er i motbakke det går oppover!

SandMan65

Legg inn av SandMan65 » ons aug 03, 2016 00:55:19

Å-Eff-Kå skrev:Grytten var utlånt til sommeren.
Er han inne igjen?
Synes han viste mye bra i fjor, og er en ung spiller som jeg synes det er synd å la gå ut uten videre.

Grytten skrev kontrakt med Brattvåg nå i sommer tror jeg, så han er nok ute.

Logoen

Legg inn av Logoen » lør sep 10, 2016 10:10:45

Gi Sondre fet ny bedre og lenger kontrakt !

gaddag

Legg inn av gaddag » lør sep 10, 2016 15:31:44

Logoen skrev:Gi Sondre fet ny bedre og lenger kontrakt !

Soleklart. En helt trygg signering som ikke koster mye.

trippelf

Legg inn av trippelf » lør sep 10, 2016 18:56:10

Sikkert greit å drøye det litt :mrgreen:

gaddag

Legg inn av gaddag » lør sep 10, 2016 19:24:38

trippelf skrev:Sikkert greit å drøye det litt :mrgreen:

Hvorfor da mener du ?

Svar