Svar
optimist1

Re: Stallen 2018

Legg inn av optimist1 » fre okt 05, 2018 14:29:13

F.I.L. skrev:Regner også med at Gueye har en 3-års kontrakt. Nå er straks det første året gått. Si at AaFK nå får han i ship shape til ES etter mye spesialtrening og han presterer helt fantastisk i ES. Mange lag kommer på bana å vil kjøpe Gueye. Vi har da 1 år igjen av kontrakten.... Har AaFK vært borti noe lignende før?

Eller at han etablerer seg i ES det andre året og slår til for fult det siste. Regner det som et scenario at AaFK som vanlig også her har vært altfor seint ute med kontraktskrivingen.

Det jeg mener, om AaFK har en plan med Gueye så hjelper det ikke bare å tenke A uten å tenke B.
Etter det smp.no skriv, signerte Gueye ei kontrakt i april -18, som varer i fire år.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre okt 05, 2018 14:31:46

Det er da enda godt at klubben har lært litt da.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre okt 05, 2018 14:43:42

Men Brehme, jeg har vanskelig med å forstå den langsiktige planen til AaFK vedr Gueye, som du skriver. Når alle ser han er god nok til å starte i OBOS så er jo dette en fantastisk utvikligsarena? Det burde jo være en del av planen å la han starte noen kamper? Er de redd for å vise han fram? Ingen tar skade av å spille fotballkamper på det rette nivået i en utvikligsperiode.

1aafk

Legg inn av 1aafk » lør okt 06, 2018 11:16:48

Etter mi meining har Gueye ikkje blitt vist den respekt han fortjener, han er god nok for OBOS, og burde fått langt mer speletid for å utvikle seg videre. Med så lite speletid som han har fått, verker vel også dette inn på han sjølv, og når den tid kjem, kan dette gå utover klubben, som ikkje har vist han den tillit som han fortjener. Å slite benken, når han truleg meiner sjølv han er god nok for laget, tærer nok på det også. Reknar med at han får langt meir speletid på søndag enn han har fått tidlegare. Det er iallefall å håpe. Trisst å ha en juvel som er låst inne i skapet.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » lør okt 06, 2018 15:50:20

Brehme skrev:
fre okt 05, 2018 13:56:21
Det kan nok tenkes at Aafk har en langsiktig plan med Gueye, og at den potensielle gevinsten med denne planen trumpfer å bruke han i "ubetydelige" Obos-kamper denne sesongen. Vi rykker mest sannsynlig opp uansett, og hvis Gueye får den rette utviklingen i 2018-19, så er det ikke mye han skal prestere i ES før det ligger 10-20 mill på bordet.

Alternativet er å bruke han opp nå og stanse utviklingen, og så ebber karieren til Gueye ut etter en peak i Obos, mens vi rykker opp allikevel. Da kan Aafk se langt etter de 20 mill`ene ;)
Den rette utviklingen eller bruke han opp nå og stanse utviklingen? Her må du nesten forklare hva du mener. Jeg vil heller si feil bruk eller for lite bruk for å få en ønsket utvikling og den får du ikke uten spilletid.
Sett på hvem Bohinen foretrekker i spissrekka så er Fridjonsson nummer en Agdestein nummer to. Men når Agdestein ikke presterer noe i nærheten av en reell målsjanse, så må da ett bedre alternativ være å sette innpå Gyeye og da mener jeg en hel omgang. Han har vel vist at han innehar andre ferdigheter som Agdestein ikke er i nærheten av og dermed lite forutsigbar. Og det må vel være en fordel Aafk mot motstandere som helt sikkert har videoanalysert styrker og svakheter i laget. Ubetydelige OBOS-kamper finnes ikke, men mulig laget har hatt den innstillingen den siste tiden. Nå har vel heller Aafk igjen satt seg i den situasjonen at hver kamp er en cupfinale.

1aafk

Legg inn av 1aafk » lør okt 06, 2018 17:36:26

Om det er gjengs oppfatning, også i spillergruppa, at det er "ubetydlege" OBOS kamper, forstår eg godt at det har blitt en del tapte kamper. Hadde innstillinga vore at ALLE kampane i OBOS hadde betydning, og var JÆ.. viktig, da hadde truleg laget hatt fleire poeng no, og vi hadde sloppe å bite negler og frykte en katastrofe sesong. Alle messer om at "vi rykker mest sansynleg opp likevel". Er dette noe som kverner i hodet på spelarane, ja, da er det ikkje så rart at det har vore mange kamper med stang ut, og uten poeng. Meget farlig å gå rundt og ha en slik tankegang. Da gir en ikkje jernet skikkeleg, og om en senker seg 10-15 % i innsats, kan dette vere det som er med å gi et tap.
Om alle, også spelar og trener, går rundt og meiner" vi rykker mest sansynlig opp likevel", ja da kjem det nok et NYTT tap i morra. Ham kam er et godt lag, og slik Aafk har framstått i det siste, ja da trur eg ikkje på seier. Elles er det tragisk om en vil spare Gueye til neste år i OBOS. Eg er desverre ikkje av dei som går rundt og trur at "VI RYKKER MEST SANSYNLIG OPP UANSETT". Skal en greie dette, MÅ det ei haldningsendring til, og spelargruppa må jobbe som f.. og springe det dei orker og litt til. Måtte vi få en oppsving i morra med en seier og 3 viktige poeng, det fortjerer vi no.....AMEN!!

Øggen

Legg inn av Øggen » lør okt 06, 2018 18:36:56

+1👊🏻

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » søn okt 07, 2018 23:45:01

Om Stabek rykker ned og vi rykker opp så håper/forventer jeg at vi prøver å hente tilbake Boli

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » man okt 08, 2018 07:21:04

Nick Name skrev:Om Stabek rykker ned og vi rykker opp så håper/forventer jeg at vi prøver å hente tilbake Boli
Bøtter inn mål for Stabæk, det så vi lite til.

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Lejon87

Legg inn av Lejon87 » tir okt 09, 2018 12:52:15

https://sportshjørnet.com/her-er-2-divi ... e-juveler/

Nåke her som kan være interessant i forkant av neste sesong?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir okt 09, 2018 21:07:03

Lejon87 skrev:
tir okt 09, 2018 12:52:15
https://sportshjørnet.com/her-er-2-divi ... e-juveler/

Nåke her som kan være interessant i forkant av neste sesong?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Skal tro hva slags strategi Aafk har for troppen. Med Melland ved roret har vi hele tiden hatt tynn tropp, uten "stjernespillere" og med mye kortsiktige lån.

Vågnes er jo der til annet enn å lære opp Melland vil jeg håpe og da er jo 2.div favorittmarkedet til Vågnes for spillere med litt annerledes karakter som kan utvikles i løpet av 2 sesonger. Tror egentlig at vi ikke har økonomi til å ha 3 ekstra slike utviklingsspillere i troppen og at vi må prioritere 4 25-åringer og en 30-åring ( keeper )

trippelf

Legg inn av trippelf » tor okt 18, 2018 13:12:45

Boli ville ikke vi satse på, prisen ser vi nå. Han tror jeg vi kan glemme og hente, takk for sist..
Aafk må ha en ny keeper som tar for seg i feltet, vi overlever lettere i Eliteserien med en bedre keeper. Aafk's svakeste punkt slik jeg ser det.
Midtstoppere har vi nok av, og alle har kontrakt også neste år.
På midtbanen kommer Castro inn, som var overbevisende før vi hentet han og om mulig ennå bedre etterpå. 10 mål og assistkonge i Obos blir en bra tilvekst for Aafk. Spørsmålet blir hvordan vi syr sammen resten av midtbanen? Carlsen og Thrandis er selvskrevne sammen med Castro, men vi mangler en stor, sterk og pasningssikker ballvinner som tar for seg i dueller både på bakken og i lufta. Kinderegg spillere is hard to get.
Kantspillere kan bli en utfordring da både Adam og Meade ikke har kontrakter lenger. Hva skjer med disse to og hvem sitter vi igjen med? Hatlehol har potensiale og er lokal, Adam har levert de beste varene denne sesongen med 5 assister mens Meade har vært skadet. Enten må vi forlenge eller så må nye inn.
Fremst i banen er Holmbert mer en klar for å ta et nivå til, men er hans makker Agdestein det? Guaye bør være en reell utfordrer allerede neste kamp, men Bohinen stritter i mot. Jeg tror vi må inn med en spiss til med opprykk. Agdestein må finne frem noe mer om han skal ta det nivået.

Konklusjon ved opprykk: Ny keeper, kant, spiss og midtbane, i den rekkefølgen slik jeg ville ha prioritert!

Guru

Legg inn av Guru » tor okt 18, 2018 14:15:50

trippelf skrev:
tor okt 18, 2018 13:12:45
Boli ville ikke vi satse på, prisen ser vi nå. Han tror jeg vi kan glemme og hente, takk for sist..
Meg bekjent var det Boli som ikkje ville forlenge lånet i Aalesund. Då han skada seg var det allereie klart at han ikkje blei med neste sesong.
trippelf skrev:
Aafk må ha en ny keeper som tar for seg i feltet, vi overlever lettere i Eliteserien med en bedre keeper. Aafk's svakeste punkt slik jeg ser det.
Tja... Ingen skandalekeeper i det heile tatt. Men heller ikkje heilt på nivået til dei før han. Ser ikkje heilt for meg at reservekeeperen skal rykke opp først i køa, sjølv om ein aldri veit heilt med slike reserver.
trippelf skrev:
Midtstoppere har vi nok av, og alle har kontrakt også neste år.
5 høgaktuelle. Føler meg trygg på Gretarsson og Grønner. Og enten Lie, Ramsteijn eller Sæthre burde klare å gjere ein god jobb på den tredje plassen. Så er det heilt greitt med Breivik som tredjereserve.
trippelf skrev:
På midtbanen kommer Castro inn, som var overbevisende før vi hentet han og om mulig ennå bedre etterpå. 10 mål og assistkonge i Obos blir en bra tilvekst for Aafk. Spørsmålet blir hvordan vi syr sammen resten av midtbanen? Carlsen og Thrandis er selvskrevne sammen med Castro, men vi mangler en stor, sterk og pasningssikker ballvinner som tar for seg i dueller både på bakken og i lufta. Kinderegg spillere is hard to get.
Om Castro passer som indreløper er han og Thrandarson ein spennende kombinasjon. Carlsen gjer ein respektabel jobb. Men han er i praksis det einaste alternativet vårt bakerst på midten. Det kan han ikkje vere neste år.
trippelf skrev:
Kantspillere kan bli en utfordring da både Adam og Meade ikke har kontrakter lenger. Hva skjer med disse to og hvem sitter vi igjen med? Hatlehol har potensiale og er lokal, Adam har levert de beste varene denne sesongen med 5 assister mens Meade har vært skadet. Enten må vi forlenge eller så må nye inn.
Er litt spent på Sondre Fet. Er venstrekanten ein posisjon som kan passe for han? Godt mulig. Men med kun Hatlehol-Sandnes(-Fet) under kontrakt, er det klart at noko må skje.
trippelf skrev:
Fremst i banen er Holmbert mer en klar for å ta et nivå til, men er hans makker Agdestein det? Guaye bør være en reell utfordrer allerede neste kamp, men Bohinen stritter i mot. Jeg tror vi må inn med en spiss til med opprykk. Agdestein må finne frem noe mer om han skal ta det nivået.
Det ligger i korta at Agdestein er utfordrer til Holmbert-Gueye neste sesong. Kven er fjerdevalget? Thrandarson? Castro? Berisha? Er det nokon i utviklingsavdelinga som er modne for den rollen?
trippelf skrev:
Konklusjon ved opprykk: Ny keeper, kant, spiss og midtbane, i den rekkefølgen slik jeg ville ha prioritert!
Kant-Sentral-Kant-Spiss er mine fire første.
Nokon veit bedre enn andre

trippelf

Legg inn av trippelf » tor okt 18, 2018 17:36:29

#Guru, gode svar. Men, uenig i din vurdering av A.Lie. Kjekk fyr og lokal, men skal Aafk bli værende i Eliteserien ved opprykk må vi ha inn en bedre keeper. Reserven i dag har ikke tatt nivået og truer ikke Lie sin plass, men Lie er for svak i feltet og med ball i bein til at vi kan ta neste nivå med han mellom stengene som første keeper.
Angående Boli har du rett i at han ikke ville forlenge, men ting endret seg etter skaden. Usikker på om Aafk vurderte nytt tilbud da? Uansett, han er borte. Med han og Holmbert på topp hadde vi hatt sus i serken, spesielt med Guaye og Agdestein i back up.
Angående midtbanen er jeg 100% enig, blir spennende å se hva klubben tenker. Nye må inn og Aafk historien her er til å miste nattesøvnen av. Vi har vi ny ledelse, men mindre ressurser...

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor okt 18, 2018 18:28:19

Carlsen sin posisjon er helt klart den det må fokuseres på. Den er hjertet i laget og det er den posisjonen som har gjort at utviklingen har stått bom stille for laget igjennom sesongen. Faktisk har laget blitt dårligere igjennom sesongen. Carlsen kan konkurrere med Nenass om venstre indreløper. Thrandarson konkurrere med Castro om høyre indreløper. Vi må inn med en bunnsolid ballvinner og ballfordeler. Denne mannen finnes ikke i Norge. Her må det inn med en afrikansk spiller, kun der finner vi miksen kvalitet og pris som passer Aafk. Og så må vi inn med en backup til denne spilleren.

Ellers så er Aafk fryktelig svake på kantene. Kun Hatlehol/Sandnes/Fet bør det satses videre på. Bort med Thalcic, Meade og Arnarson (3 utlendinger ut som frigjør plasser til 2 stk defensiv midtbane). Han som var på prøvespill med ikke fikk kontrakt og gikk til Ull/Kisa bør vurderes på nytt som venstrekant. Da må en ha inn 2 høyrekanter i tillegg, helst norske og det bør være mulig.

På spiss plass er det ingen grunn til å gjøre endringer.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tor okt 18, 2018 19:42:52

Vi har ikke spisser som skårer nok. Holmbert har et snitt på 0.5 spillemål pr 90, Agdestein er litt bedre med 0.65.

Problemet er at antall mål i OBOS normalt blir redusert med 40-60% i eliteserien. Med en halvering så er spissene våre nede på 7-10 mål i eliteserien med 100% spilletid. De burde ha skåret 50% mer.

En ny spiss bør vi også ha. Gueye funker som backup for Agdestein, og Castro kan også spille sammen med Holmbert, men vi har ingen backup i Holmberts rolle. Det må vi ha. Det naturlige er en storvokst 19-åring som kan bli fast om 2-3 år.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » fre okt 19, 2018 08:58:54

Ser at Bohinen stiller visse krev foran 2019. sesongen ?

trippelf

Legg inn av trippelf » fre okt 19, 2018 09:25:38

Kravene Bohinen stiller går på antall spillere, han vil ha en base på 16 utespillere i tillegg til unge/utvikling.

Ser folk er uenige her. Personlig mener jeg Carlsen har vært en av våre beste denne sesongen. Han gjør en enorm jobb og mister sjelden ball. Kreativiteten hans har aldri vært hans styrke, her må andre rundt han gjøre en jobb. At enkelte mener spissene våre er gode nok, den ser jeg bare ikke? Holmbert holder nivået og vel så det, Guaye får knapt prøvd seg, men der er potensiale. Agdestein er en blekere variant av Mos, bra i boksen, jobber bra, men skaper lite på egenhånd.

Gir meg ikke på at likevel blir det viktigste å skaffe en ny solid keeper.

sindre2

Legg inn av sindre2 » fre okt 19, 2018 12:38:21

trippelf skrev:
fre okt 19, 2018 09:25:38
Agdestein er en blekere variant av Mos, bra i boksen, jobber bra, men skaper lite på egenhånd.
Syns Agdestein er veldig flink til å komme i gode scoringsposisjoner, men at det skorter på treffsikkerhet og beslutningsevnen. Er det selvtillit som er problemet?

Som du sier, ganske lik Mos

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre okt 19, 2018 19:56:18

Keeper av topp eliteserienivå og en sentral defensiv midtbanespiller som er god to veier er det vi må ha.

De får vi mye effekt av siden vi i eliteserien stort sett vil måtte forsvare oss.

Den sentrale spilleren blir den vanskeligste å finne siden han må være defensivt god, bedre enn Carlsen, og han må i tillegg kunne vende opp med ball og distribuere pasninger til flanker, indreløpere og spisser. Vi må ha en dyp spoller som blir rettvendt kjapt, har blikk og presis pasningsfot.

Da blir alle de 6 foran større trusler for motstanderen.

Tror vi må finne en etablert spiller det finnes data på for å finne den riktige. En ung spiller med de nødvendige egenskapene vil være en svært dyr spiller, så gjerne en som er i slutten av tjueåra, er Bosman, og som må ned et nivå for å spille fast.

Keepere som er mye bedre enn Lie finnes det et dusin av i Norge, 50 i Norden og 1000 internasjonalt så det blir enklere.

trippelf

Legg inn av trippelf » fre okt 19, 2018 21:36:55

fokuset på Carlsen er merkelig i mitt hode. Ja, han er ikke kreativ og jeg har rivd meg i håret over pasninger sideveis og bakover, men personlig er han den på dagens Aafk som har bra med eliteerfaring og som nok trenerteamet holder som en av sine viktigste menn. Han blir viktig neste år, der hans kvaliteter kommer bedre frem med de rette spillerne rundt seg. Han er vaktbikkje, jager de andre og gir alltid jernet. Slike spillere vil vi ha! Men, vi mangler backup eller en som kan kjempe med FC om hans plass. Den spilleren er ikke i troppen pr i dag.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre okt 19, 2018 23:20:54

Carlsen fyller rollen ca 70% i OBOS, det går så vidt, men i Eliteserien vil kravet til rollen være høyere.

Det går kjappere, han vil møte bedre spillere som utfordrer og presser han mer, og det blir enda vanskeligere å bidra offensivt og han vil oftere springe imellom.

Rollen er veldig viktig om en skal lykkes med 3-5-2.

Holmbert, Thrandarsson og Carlsen er nok de som har levert mest stabilt i år, men til neste år blir det trolig tøffere.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » lør okt 20, 2018 08:04:55

Krå Myra skrev:Carlsen fyller rollen ca 70% i OBOS, det går så vidt, men i Eliteserien vil kravet til rollen være høyere.

Det går kjappere, han vil møte bedre spillere som utfordrer og presser han mer, og det blir enda vanskeligere å bidra offensivt og han vil oftere springe imellom.

Rollen er veldig viktig om en skal lykkes med 3-5-2.

Holmbert, Thrandarsson og Carlsen er nok de som har levert mest stabilt i år, men til neste år blir det trolig tøffere.
Carlsen er vel mer en defensiv midtbanespiller som nå i mangel av andre alternativer har fått rollen som ballfpordeler og kreativ hjerne. Med Castro på laget vil vel Carlsen komme mer til sin rett igjen.

Øggen

Legg inn av Øggen » man okt 22, 2018 12:05:55

trippelf skrev:
fre okt 19, 2018 09:25:38
Kravene Bohinen stiller går på antall spillere, han vil ha en base på 16 utespillere i tillegg til unge/utvikling.

Ser folk er uenige her. Personlig mener jeg Carlsen har vært en av våre beste denne sesongen. Han gjør en enorm jobb og mister sjelden ball.
Absolutt uenig ja, mista kanskje ikkje ball i beina, men uhorvelig mange feilpassninger og deffansiv holdning.

Gir meg ikke på at likevel blir det viktigste å skaffe en ny solid keeper.

Absolutt enig her ;)

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man okt 22, 2018 19:13:09

Blaudis skrev:
lør okt 20, 2018 08:04:55
Med Castro på laget vil vel Carlsen komme mer til sin rett igjen.

Hvordan?

Med Castro så vil den defensive sentrale midtbanespilleren få en kjapp og gjennombruddshissig og bevegelig spiller foran seg som søker rom på hele øvre tredel. Om ballen skal gis til Castro så kreves det at Carlsen har blikket fremover og passer ballen i rom tidlig og presist. Carlsen har stort sett ryggen til.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » man okt 22, 2018 20:40:32

Krå Myra skrev:
Blaudis skrev:
lør okt 20, 2018 08:04:55
Med Castro på laget vil vel Carlsen komme mer til sin rett igjen.

Hvordan?

Med Castro så vil den defensive sentrale midtbanespilleren få en kjapp og gjennombruddshissig og bevegelig spiller foran seg som søker rom på hele øvre tredel. Om ballen skal gis til Castro så kreves det at Carlsen har blikket fremover og passer ballen i rom tidlig og presist. Carlsen har stort sett ryggen til.
Med Castro har vel Carlsen to oppgaver, vinne vallen og gi den til Castro. Høres mye enklere ut enn å holde orden på hvor alle medspillerne er.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man okt 22, 2018 21:52:14

Motstanderen vet jo det, så de vil skjerme av pasningsbanen.

Da må ballfordeleren enten være veldig kjapp med godt blikk der han vet hvor Castro kan nås før han selv får ballen, eller nå Castro via en annen spiller, slå en veldig presis trang pasning, eller føre ball for å finne pasningsbane.

Det gjør Carlsen sjelden, han spiller oftest på tvers eller bakover i første fase etter ballvinning, og når ballen vinnes i backrekka så vender han sjelden opp og spiller ball fremover med blikket fremover.

Har mer tro på at Fet, Thrandarson, Sætre og Fridjonsson blir de som finner Castro.

NoggyStyles

Legg inn av NoggyStyles » tir okt 23, 2018 20:45:43

Det er bare å begynne å rydde!

Brukeravatar
Bent

Legg inn av Bent » tir okt 23, 2018 20:57:55

Ønskeliste til påskeharen.
NY keeper
2 nye forsvarere
2 nye vinger
2 nye midtbanespillere
1 ny spiss
NY kaptein med pondus og karisma

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » tir okt 23, 2018 21:52:58

Aafk trenger raske, teknisk gode angrepsspillere som kan gjøre noe på egenhånd. Den store midtbanegeneralen mangler på dagens Aafk-lag.

Svar