Brukeravatar
tl007

Re: Ny kontrakt til Mos nå!

Legg inn av tl007 » fre mai 19, 2017 21:49:34

Det var i utgangspunktet lønnen til MOS jeg hengte meg opp i. Hvis Binge kan garantere at han ikke går opp i lønn , men heller modererer seg , så kan han mer en gjerne få ny kontrakt for min del. Og 'komplett'var vel ikke et krav fra meg , men et konstruert krav fra deg.
Når det gjelder å skifte mening så holder det for meg om du mener at du ikke gjør det. Da vil ikke jeg forfølge den saken.

Binge

Legg inn av Binge » fre mai 19, 2017 22:12:02

Betydningen av å ha en målgarantist i laget (slike finnes knapt nok i eliteserien pdd) er verdt mer enn byrden av å betale Mos 2 mill i lønn, tl2007. Da særlig med tanke på at en fullverdig erstatter vil koste 5 mill+, sannsynligvis ikke være norsk og vil kreve minst like mye i lønn.

Guru

Legg inn av Guru » fre mai 19, 2017 22:37:30

Å få med Mos videre er sjølvsagt viktig. Talla over viser at han gjennom karriera aldri har hatt lange gode perioder. Han var god som innbytter i Vålerenga før han gjekk til TIL, han var god i TIL, så var det ei lang pause sjølv om det blei ein del mål i FCK. No har han vore 3 år hos oss. Dei første to åra såg vi ein spiss som jobba hardt og prøvde. Gjerne på kanten i staden for på spissplass. Men det var først for mindre enn eit år sidan det løsna. Denne perioda har han vore effektiv. Klassespiss. Antakeligvis den mestskårende i serien om vi velger rette perioda. Det er sjølvsagt ingen garanti for at det varer. Og no er det han som sit med dei gode korta. Dersom han forlenger med oss, så får han ein bedre avtale enn om han hadde gjort det for eit år sidan. Og vil han ut i verden er det gode muligheter for både bedre klubb og meir penger enn det var.

Så kor langt bør vi strekke oss? Ikkje kjenner eg økonomien. Vi betalte antakeligvis millioner då vi henta han, og han er heilt sikkert i lønnstoppen i klubben. Økonomien har gått nedover sidan sommeren '14, så slike kontrakter sit lengre inne. Likevel er det psykologisk krevende å gå ned i lønn. Signeringspenger er sjølvsagt aktuelt. Men i hans alder er det antakeligvis lite å hente på eit salg eit år eller tre fram i tid. Økonomisk sett er det beste å selge han til sommeren. Kanskje eit par-tre mill å hente, pluss alle millionane vi sparer på å ikkje forlenge. Men vi er ein fotballklubb, og spelarar må vi ha. Gode spelarar. Som Mos. Eg er ein tilhenger av lojalitet. Spelarar som er lojale til klubbane sine, klubbar som er lojale til spelerane sine. Aalesund har gitt Mos tid og tillit, endelig gir han tilbake. Det bør han legge inn i regnestykket. Samtidig er han ein av våre, noko som gjer han meir verdt enn alle andre. Det må klubben tenke på.

Summa summarum: Mos må med!!

Men vi har to til som er cirka like viktige: Aron og Daniel!! Begge har fått tid og tillit, begge viser seg no tilliten verdig. No er tida komen for at dei virkelig kan vise seg fram, og då er det klart at kontraktene deira må forlengast. Vi har Lars på korttidskontrakt og. Han er fortsatt ikkje heilt inne i gjengen. Vi har neppe sett det beste av han. Syns å huske vi har ein opsjonsavtale på han, men han er heilt sikkert ikkje ein billig mann. Her må Trond og co stole på teften sin. "Kor god vil han bli," er spørsmålet. Ikkje "kor godt speler han no?"

Håpet mitt er at vi speler så godt, får så mange poeng og er ein så fantastisk gjeng at alle har lyst å vere her. Om ein signerer, så er det ein smitteeffekt. Då er det lettare å få med resten. "Vi skal hente spelarar i sommer," skriv dei i avisa i dag. Endå viktigare er det å forlenge med dei viktige spelerane vi har.

(Meiner ikkje at vi ikkje skal hente spelarar. Seier berre kor viktig kontraksforlengingane er.)
Nokon veit bedre enn andre

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » fre mai 19, 2017 23:50:20

Guru skrev:Å få med Mos videre er sjølvsagt viktig. Talla over viser at han gjennom karriera aldri har hatt lange gode perioder. Han var god som innbytter i Vålerenga før han gjekk til TIL, han var god i TIL, så var det ei lang pause sjølv om det blei ein del mål i FCK. No har han vore 3 år hos oss. Dei første to åra såg vi ein spiss som jobba hardt og prøvde. Gjerne på kanten i staden for på spissplass. Men det var først for mindre enn eit år sidan det løsna. Denne perioda har han vore effektiv. Klassespiss. Antakeligvis den mestskårende i serien om vi velger rette perioda. Det er sjølvsagt ingen garanti for at det varer. Og no er det han som sit med dei gode korta. Dersom han forlenger med oss, så får han ein bedre avtale enn om han hadde gjort det for eit år sidan. Og vil han ut i verden er det gode muligheter for både bedre klubb og meir penger enn det var.

Så kor langt bør vi strekke oss? Ikkje kjenner eg økonomien. Vi betalte antakeligvis millioner då vi henta han, og han er heilt sikkert i lønnstoppen i klubben. Økonomien har gått nedover sidan sommeren '14, så slike kontrakter sit lengre inne. Likevel er det psykologisk krevende å gå ned i lønn. Signeringspenger er sjølvsagt aktuelt. Men i hans alder er det antakeligvis lite å hente på eit salg eit år eller tre fram i tid. Økonomisk sett er det beste å selge han til sommeren. Kanskje eit par-tre mill å hente, pluss alle millionane vi sparer på å ikkje forlenge. Men vi er ein fotballklubb, og spelarar må vi ha. Gode spelarar. Som Mos. Eg er ein tilhenger av lojalitet. Spelarar som er lojale til klubbane sine, klubbar som er lojale til spelerane sine. Aalesund har gitt Mos tid og tillit, endelig gir han tilbake. Det bør han legge inn i regnestykket. Samtidig er han ein av våre, noko som gjer han meir verdt enn alle andre. Det må klubben tenke på.

Summa summarum: Mos må med!!

Men vi har to til som er cirka like viktige: Aron og Daniel!! Begge har fått tid og tillit, begge viser seg no tilliten verdig. No er tida komen for at dei virkelig kan vise seg fram, og då er det klart at kontraktene deira må forlengast. Vi har Lars på korttidskontrakt og. Han er fortsatt ikkje heilt inne i gjengen. Vi har neppe sett det beste av han. Syns å huske vi har ein opsjonsavtale på han, men han er heilt sikkert ikkje ein billig mann. Her må Trond og co stole på teften sin. "Kor god vil han bli," er spørsmålet. Ikkje "kor godt speler han no?"

Håpet mitt er at vi speler så godt, får så mange poeng og er ein så fantastisk gjeng at alle har lyst å vere her. Om ein signerer, så er det ein smitteeffekt. Då er det lettare å få med resten. "Vi skal hente spelarar i sommer," skriv dei i avisa i dag. Endå viktigare er det å forlenge med dei viktige spelerane vi har.

(Meiner ikkje at vi ikkje skal hente spelarar. Seier berre kor viktig kontraksforlengingane er.)
Kunne ikke sagt meg mer enig enn i de siste linjene her Guru. Nok et godt formulert innlegg fra dette "orakelet". Og sier vel det de fleste av oss mener. Det er vel så viktig å forlenge med de beste som å skaffe ny "forsterkninger". Som jo i seg selv er et lite risikoprosjekt, de skal spilles inn i gruppen og slikt tar tid. Og vi har ingen garanti for at de vil fungere i akkurat vår klubb.

Forleng med Mos, Daniel og Aron allerede nå, å vente kan koste oss dyrt.......
Sist redigert av AaFK-spissen den lør mai 20, 2017 06:45:34, redigert 1 gang totalt.
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

AsE987

Legg inn av AsE987 » lør mai 20, 2017 00:38:02

Daniel og Aron må vi absolutt forlenge med! Det blir rett å slett for dumt om vi bruker 3 år på å gjøre dem gode, også forlater de oss gratis :(

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør mai 20, 2017 15:30:38

AaFK får nå svi for at de ikke har godt nok kontaktnett. Hva er snittet på MOS de tiden han har vært i klubben?
Ser en bort fra straffen har han nå 0.55 i snitt i år? Vel, det er på det jevne i forhold til lønnen synes jeg . All den tid det vel er lagt opp til at det er han som skal score målene.

Binge

Legg inn av Binge » lør mai 20, 2017 16:52:46

Ser en bort fra straffen har han nå 0.55 i snitt i år? Vel, det er på det jevne i forhold til lønnen synes jeg . All den tid det vel er lagt opp til at det er han som skal score målene.

Når begynte man å vurdere spisser for hvor mange mål de skårer UTENOM straffemål?

De siste 7 sesongene har kun TO spisser klart skåre 20 mål eller mer; Søderlund og Kjartarsson. Mos ligger pdd an til å ende på nettopp 20 mål. et snitt på 0,67 mål per kamp er vesentlig bedre enn "på det jevne" når spissen spiller for et middels pluss godt lag. Åpenbart er det jobben hans å skåre disse målene, som også er hvorfor det vil være helt innenfor å premiere Mos for job well done ved å tilby en like god kontrakt (så sant han leverer varene, altså en bonusrettet kontrakt).

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør mai 20, 2017 17:32:21

Hvis det ikke har blitt gjort før så synes jeg de burde begynne å vurdere en spiss utenom straffene. Det har lite med en spiss sine ferdigheter å gjøre. Siden du er så forgapt i Moss vet du vel hva han har i snitt totalt den tiden han har vært i AaFK?

Turam

Legg inn av Turam » lør mai 20, 2017 21:26:45

Gruer meg til Mos forsvinner og vi må lide med mens klubben bruker fem år på å finne en nesten like god erstatter

Binge

Legg inn av Binge » søn mai 21, 2017 02:50:24

Jeg setter pris på å ha kvalitetsspillere i klubben. Mer komplisert er det faktisk ikke ;) Ikke rart heller med tanke på mankoen historisk sett på spisser som leverer varene og ikke minst; antall håpløse signeringer i nettopp denne posisjonen. Mao; sjansen for at klubben vil klare å erstatte Mos innenfor gjeldende budsjett er heller liten.

Forøvrig er det en håpløs øvelse å yte en spiss rettferdighet om man skal begynne å trekke inn moment som at noen få straffeskåringer forkludrer totalbildet eller at ferdigskårede mål bør vektes lavere enn soloprestasjoner. Mål er mål og det er mer regelen enn unntaket at det er målgarantisten i laget som er den faste straffeskyteren. Din higen etter å diskreditere Mos fascinerer.

PS; hvordan Mos presterte før han fikk en skreddersydd og velfungerende rolle i klubben bryr meg fint lite. Its the water under the bridge. Nothing more, nothing less.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » søn mai 21, 2017 10:38:29

Jeg diskrediterer ikke Mos for annet enn hva som bør være vanlig når en vurderer en høyt gasjert spiller. Mos er sikkert en hyggelig kar. Og snart skal vi feire Ramadan, han i Aalesund og jeg i Antalya. Det med straffene blir mye tilfeldig, noen lag får ikke straffer, og en spiss er ikke automatisk en dødball -spesialist.
Slik kan vi gjerne holde på hvis du orker 8-)

weasel

Legg inn av weasel » ons mai 31, 2017 16:15:51

ser i sumpen at Hoff nå har hatt sin siste dag på jobben. Da bør det vel være mulig å forhandle med denne agenten igjen? Få denne mannen på ny kontrakt og detfort!

jast

Legg inn av jast » ons mai 31, 2017 20:32:00

Ja, men når en ser på sjansen han bomma på i kveld så er det ikke mange som hadde klart å bomme på den. Så vis han den og spørr hvor mye han skal ha i lønn :lol:

Stein

Legg inn av Stein » ons mai 31, 2017 20:37:34

Slik som han har spilt de siste kampene, synes jeg man bør ta det litt med ro.
Han bommer jo på åpent mål gang etter gang.

Binge

Legg inn av Binge » ons mai 31, 2017 20:49:45

Bedre å brenne noen 100% sjanser enn å ikke evne å ta løpene som muliggjør sjansen ;) Mos er helt klart inne i en liten bølgedal (intet tre vokser til himmels), men det positive er at han tross alt fortsatt kommer til sjanser.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons mai 31, 2017 21:07:28

MOS har vel ikke spist på en uke. Og hvem klarer å score på tom mage? Man kan ikke skylde på MOS år Allah står bak måltørken.

Svenskeknugen

Legg inn av Svenskeknugen » ons mai 31, 2017 21:10:04

Man kan spise etter solnedgang under ramadan. Er vel også litt spesielle regler i Norge fordi solen knapt nok går ned.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons mai 31, 2017 21:22:34

Du tok vel poenget , svenske. Forøvrig har jeg spist godt jeg i dag i Antalya. Både Suhur , Iftar og Sufrasi ;)

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor jun 01, 2017 15:45:07

Må bare innrømme det at jeg synes ikke Mos er så fryktelig god, egentlig.
Tre av de syv målene han har scora har vært på straffe.
Ofte kan han spille en hel kamp uten å være særlig synlig. Og hvis man ser bort fra straffene da, så har han 4/11 = 0,36 mål pr kamp. Slett ikke noe å skriver hjem om. AaFK burde stå på krava faktisk.

Binge

Legg inn av Binge » tor jun 01, 2017 16:19:36

Arcturus skrev:Må bare innrømme det at jeg synes ikke Mos er så fryktelig god, egentlig.
Tre av de syv målene han har scora har vært på straffe.
Ofte kan han spille en hel kamp uten å være særlig synlig. Og hvis man ser bort fra straffene da, så har han 4/11 = 0,36 mål pr kamp. Slett ikke noe å skriver hjem om. AaFK burde stå på krava faktisk.

Mos har skåret to på straffe (Viking og Sandefjord så vidt meg meg bekjent). Påstanden om at han ikke er synlig er ganske spesiell. Ser man kampen på TV kan nok dette stemme, men om man følger med på antall km løpt av Mos som førsteforsvarer så stemmer det overhodet ikke. Enkelte virker å tro at å skåre bare er å skåre. Sannheten er jo at selve målet ofte er den enkle biten, løpene og bevegelsene i forkant derimot er det som skiller målrottene fra de som ikke lykkes. Brattbakk var aldri bare tilfeldigvis der ballen havnet. Det er ikke flaks sett i en større sammenheng. Så også hva Mos angår.

Og når du sier "stå på krava", hvilke krav? At Mos skal skifte agent? Er det virkelig krav verdt å stå på? Hvem skal erstatte Mos? Utlending x selv om utlendingskvoten er sprengt? Målgarantister, selv om Mos har brent noen solide sjanser i det siste, er mangelvare. Norske målgarantister finnes knapt, og om de finnes vil de enten ikke til AaFK eller om de vil; prislappen vil bli gigantisk.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor jun 01, 2017 17:41:20

Ja, 5/11. Du har rett. Men jeg mener at Mos ikke er noen målgarantist i seg selv med det. Fyren er totalt ubrukelig i en duellsituasjon; altså han taper omtrent enhver duell. Alene mot keeper, ja sågar alene mot åpent mål greier han f.. ikke å få den ballen mellom stengene om så Galdhøpiggen falt. Ikke er han god på gjennombrudd, og ikke er han god på å posisjonere seg i feltet ved innlegg.
I Mos sin posisjon, og med de spillerne han har rundt seg, burde han scora dobbelt så mye. Alternativt kan jeg ta halve lønna hans og score like mye. Forskjellen på målrotta Brattbakk og Mos er at Brattbakk faktisk var en målrotte.
De to kan forøvrig ikke sammenlignes, og vi må ikke tillegge Mos egenskaper fordi vi ønsker oss at han skal ha de.

Binge

Legg inn av Binge » tor jun 01, 2017 21:48:10

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda og innse at vi snakker om eliteserien og klubben heter Aalesund. Karakteristikken av Mos er nesten komiske Ali verdig med tanke på hva klubben vil makte å få inn om Mos forsvinner ut uten at man sitter igjen med et rødt øre. Bare det faktum at Mos er norsk gjør ham gull verdt. At han er den perfekte partner til Veldwijk (krysser tær for at han blir), som HELLER ikke fungerer som alenespiss, er en annen.

AaFK er i ferd med å gjøre en vanvittig sesong nettopp fordi alle lagdeler fungerer som en symbiose. Man har Mos som går konstant i mellomrom, Veldwijk som skaper rommene for Mos, samtidig som Mos tar den defensive jobben der Veldwijk i større grad sluntrer unna.

Alt for få vet å sette pris på det defensive arbeidet til Mos. Alt for få får med seg hvor smart Mos er i bevegelsene på topp. Alt for mange virker å være fryktelig triggerhappy bare fordi Mos har brent noen sjanser i det siste. Det er ikke uten grunn at det sies at det viktigste er å faktisk komne til sjansene.

Vi vet hva vi har, hva man får dersom Mos gies bort gratis derimot...den kan bli virkelig stygg.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor jun 01, 2017 22:14:34

Ser poenget ditt med at han passer fint sammen med Veldwijk. Det er også et viktig poeng at han er norsk.
Men utover det får vi vel bare godta at vi er uenige.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » fre jun 02, 2017 16:08:02

weasel skrev:ser i sumpen at Hoff nå har hatt sin siste dag på jobben. Da bør det vel være mulig å forhandle med denne agenten igjen? Få denne mannen på ny kontrakt og detfort!
*

Takk O'store Gud!
Endelig!!!
Nå legges fruktchampagne flasken til kjøling før den høytidelig 'spretting' (inkl. fanfare) Jeg har spart på i mange år. 12 år!

Helt siden vårt første nedrykk, har jeg ventet på denne anledning!
Fikk Hoff så langt opp i vrangstrupen det går an, da han ble intervjuet av TV2(?) om hvordan AaFK skulle takle nedrykket
''Bite tennene sammen'' var Hoff's løsning.

Påfølgende intervju var med direktør Bratseth i RBK, som la ut i det vide og smale om hva som gikk galt den sesongen og hvordan de skulle løse dette før neste sesong..

Etter at Hoff kom i kikkerten, var det hele tiden en 'rød tråd' på inkompetanse....
Sist redigert av Even beinløs den fre jun 02, 2017 16:44:42, redigert 2 ganger totalt.

weasel

Legg inn av weasel » fre jun 02, 2017 16:10:46

Det var no fole...

Binge

Legg inn av Binge » fre jun 02, 2017 16:15:50

Blir for dumt når man kommer med ensidige negative omtaler, enten det gjelder Mos, Hoff eller andre markante skikkelser i klubben. Slik svart/hvit tankegang er kun fordummende. Hoff har vært på godt og vondt. Mest godt, men langt fra utelukkende.

weasel

Legg inn av weasel » fre jun 02, 2017 16:44:02

Dette hører vel hjemme i en annen tråd, men Aafk er PR i dag en av toppklubbene i Norge, og fra en konkurstruet klubb i 2. Divisjon til der vi er i dag, har vi gått en lang vei. Hoff sitt verk er imponerende i min verden. Han har ikke vært alene om dette, men han har vært der hele veien. Den saken er grei, nå er det nye krefter på gang, så får vi se om nye 23 år.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn jun 04, 2017 20:25:28

I dag får vi nok en gang bekrefta hvorfor Mos ikke er verdt å miste noe prinsipper for. I rest my case altså..
Tidligere har jeg vært litt "tja" til Mos. Av og til glimter han virkelig til, og jeg har ikke greid å bestemme meg for hvilken vei jeg skulle tippe tommelen.
Men nå er det i ferd med å bli så lenge mellom glimta, og når det ikke bidras nevneverdig på andre felt heller, tippes tommelen nedover.

Det holder ikke at han er norsk lenger altså. Noe så tafatt er det lenge siden jeg har sett, og i dag mot Haugesund ser man hvordan det går når resten av laget (og dommern) slipper seg ned på samme daffenivå.
Sist redigert av Arcturus den søn jun 04, 2017 21:04:41, redigert 2 ganger totalt.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn jun 04, 2017 20:44:49

Så lenge trener Fredriksen har klokketro på Mos så er han i start 11-ern. Men det som han har vist i de tre siste kampene inkludert cup-kampen, så har vel Mos vist dårlig form slik at benken burde kanskje vært neste. De fleste spillere opplever en formsvikt over perioder, men ett visst engasjement i en kamp må en likevel forvente. Men i dag virket Mos tafatt, så at han fikk sytti minutt på banen før han ble byttet ut var overraskende.

Willy

Legg inn av Willy » søn jun 04, 2017 21:17:41

Vatnebygder skrev:Så lenge trener Fredriksen har klokketro på Mos så er han i start 11-ern. Men det som han har vist i de tre siste kampene inkludert cup-kampen, så har vel Mos vist dårlig form slik at benken burde kanskje vært neste. De fleste spillere opplever en formsvikt over perioder, men ett visst engasjement i en kamp må en likevel forvente. Men i dag virket Mos tafatt, så at han fikk sytti minutt på banen før han ble byttet ut var overraskende.

Mos fortjener benken med tanke på de siste kampers prestasjoner. Det samme gjør faktisk også Thrandarsson. Lars ligger på grensen synes jeg. Savner også kreativitet blant de to på sentral midtbane.
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Svar