Guru

Re: Publikumsoppslutning

Legg inn av Guru » tor aug 17, 2017 12:19:22

Å lokke publikum til stadion er ein krevende sak. Det finns heilt sikker tgode tiltak, men dei er ikkje enkle å kome på. Og det er heilt sikker ikkje nokon som når alle.

Om eg bruker meg sjølv som eksempel: Pauseunderholdning er rivende likegyldig. Gratis wifi er til å le av. Fanzone kan eg svinge innom på veien, men det vil aldri vere grunnen til at eg går på kamp. Billige billetter, interessant motstand og god fotball? Flott alt sammen, men det gjer ikkje store forskjellen. Eg går uansett.

Steikje for en drømmetilskuer. Hadde det vore 11000 som meg, så ville det vore 9000 der kvar kamp. (Trass alt er 2000 oppholdt av andre ting.)

Så er det sjølvsagt ikkje meg dei prøver å lokke. Det er alle dei som berre er der av og til eller aldri. For meg er det vanskelig å vite kva som skal til for å få dei med.

Ein ting er eg 100% sikker på: Det er mykje lettare å miste tilskodarar enn å vinne dei. Å ta vare på dei vi har er dermed det viktigaste. Stoppe nedgangen, så sakte bygge oss oppover.

Nøkkelen - trur eg - er å få til fellesskapsfølelsen mellom klubben og folket. Aalesund må føles som vår klubb. Spelerane som våre spelarar. Det er ikkje noko enkelt triks for å få det til. Det krever ein god tanke og skikkelig innsats over lang tid. Alle aldersbestemte spelarar på Sunnmøre burde treffe minst ein AaFK-spelar kvart år. Og det bør vere speleren som kjem til dei. Aller helst på trening eller fotballskule. Det bør ligge ein smal og tornefull løper frå der ungane er til AaFK-gardeoba dei kan få plass i om nokre år. Samanhengen må vere der.

Klubben kan knapt gjere anna enn å legge til rette, i tillegg til diverse meir eller mindre vellykka stunt. Den mest effektive jobben er det vi som kan gjere. Vi som allereie er på tribuna. Det er vi som kan ta med oss fleire på kamp. Dei aller fleste som kjem på sin første eller ein av sine få kampar kjem saman med nokon. Det er ikkje vanskelig å få med seg ein til på kamp. Om alle på stadion hadde gjort det, så hadde vi gått frå 5000 til 10 000 på eit øyeblikk. Ein tilsynelatende umulig jobb er ikkje meir enn 5000 kjempeenkle.

Tilbake til klubben. Vi er nødt til å føle oss ønska derifrå. Inkludert. Som ein del av den same familien. Openhet. Ei tydelig stemme utad. Ivar Morten Normark var kongen der. Øyvind Vebenstad var den neste store. Bjørn Helge Riise er vel det næraste vi kjem per i dag. All ære til han. Bruk spelarar til slikt, men det hadde vore flott om nokon frå klubben også kan stikke seg fram. Det er berre å sjå rundt seg inne på kontora. Kven er det som har det i seg?
Nokon veit bedre enn andre

Øggen

Legg inn av Øggen » tor aug 17, 2017 13:07:04

Et utdrag av VG+ artikkel om værste garderobe og fans i Eliteserien.

– HVEM HAR DEN BESTE FANSEN – BORTSETT FRA EGET LAG? OG HVEM HAR DEN ELITESERIENS DÅRLIGSTE FANS?

STEFFEN HAGEN, ODD

Best: – Det er jo Rosenborg. De er desidert best og størst.

Dårligst: – Ja, si det. Nei, jeg vet ikke, men sånn som å reise til Ålesund og Stavanger er jo ganske annerledes nå enn det var for noen år siden. Når man har spilt noen år, så husker man tilbake. Det er ganske glissent i forhold til før. Det er ganske mange relativt store stadioner med få tilskuere og da blir det stille.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » lør aug 19, 2017 17:31:13

Ett lite tips til Aafk for å få økt tilskuerantall på CLS:
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 64726.html

1aafk

Legg inn av 1aafk » lør aug 19, 2017 19:35:43

Dette har eg ikkje noe tru på, blir nok for dyrt for en sunnmørsklubb.

sindre2

Legg inn av sindre2 » lør aug 19, 2017 21:47:15

Syns AaFK burde være mer frempå med å feks reklamere for seg selv under jugendfesten. Ser for meg fullsatt CLS på tribunene og ikke bare nede på 'matta'

88charlie

Legg inn av 88charlie » søn aug 20, 2017 15:12:16

Fotballkamper i Norge er muligens mer en familiegreie enn i andre land (uten at jeg egentlig vet det). Man legger opp til å dra på kamp med feks besteforeldre og egne unger. Litt av grunnen er den økte likestillingen hvor det ikke lenger er mulig å ditche kone og unger et par timer midt i leggetid/kveldsmat-tid på søndagskveldene. Så når man da drar med seg unger på stadion blir man også utsatt for typiske tidsklemmer. Kveldskampene kl 2000 er i seneste laget hvis man ønsker gode leggerutiner før en skoledag. For de som reiser litt for å komme seg til stadion kan dette også påvirke 1800-kampene. Noen ganger er det rett og slett for mye logistikk eller kabaler som ikke går opp.

Så er det de som fortsatt er frie og franke eller har funnet den perfekte partner for å dyrke egen fotballinteresse. Søndagskampene er ikke spesielt kompatible med å ta noen øl før under og etter kamp. Igjen, hvis man bor innenfor Moa feks., så blir det pes med å skaffe sjåfør eller takle en dyr taxi, og det er atpåtil jobb dagen etter.

Løsning: lørdagskamper over hele fjøla.

De som er hengt opp i familiene takler bedre brudd i i rutinene siden det er enda en fridag før neste skoledag. De som vil gjøre en ølkveld ut av kampen kan gjøre dette uten å måtte tenke på jobb dagen etter. Bortesupporterne kan gjøre en weekend ut av reisen og få mer valuta for dyre flybilletter eller dødelig kjedelige bussturer. Flere som drikker (med måte) drar opp stemmingen på stadion. En pubrunde med venner er også et insentiv for en bytur uten at det bare er fokus på fotball.

Se for dere en bortekamp i Bergen. Lett å planlegge en byweekend med bedre halvdel der fruene (ev. Mannene) drar på teater eller whatever mens de andre er på stadion, og så møtes alle i byen etterpå.

trippelf

Legg inn av trippelf » søn aug 20, 2017 17:47:55

En går på Jugend for å oppleve artister og treffe folk, det er en renspikka opplevelse som en gleder seg til i forkant og prater om i etterkant. Å gå på Aafk kamp har blitt ett ork. Kjedelig fotball, ingen personligheter som lager liv og røre og en klubb som har 100% manko på en klar profil. Når ikke Aafk har et lag som i utgangspunktet vil være her og spille fotball, hvorfor skal folk bruke tid og penger for å se på? Opplever og tror at mange som tidligere var på alle kamper tenker slik, selv er jeg på god vei.

Brukeravatar
Fantomet_Vika

Legg inn av Fantomet_Vika » søn aug 20, 2017 20:16:22

Man får det man fortjener.........

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » søn sep 10, 2017 22:33:15

20 % rabatt til alle FRPere samt pauseunderholdning som bygger på "norsk og vestlig tradisjon og kulturarv" så bli det vel smekkfullt igjen?

Svar