Svar
Benkevarmer

Spillerutvikling

Legg inn av Benkevarmer » tor aug 17, 2017 23:43:21

Alt tyder på at klubben ikke har den samme økonomiske friheten til å hente spillere utenfra som den hadde for noen år siden. Det er mindre investorer, og færre på tribunen. Så hvordan kan vi da styrke stallen? Eller bare hindre at den blir tynnere enn den allerede er? Vi må utvikle våre egne talenter. Og på dette området synes jeg det virker som om klubben kunne ha gjort en bedre jobb.

Talentutvikling, slik jeg ser det, består av to ting. Den første er å lokke lovende spillere til klubben. Med "lovende spillere" mener jeg spillere som, til tross for at de kanskje ikke kan gå rett inn på A-laget, har vist et potensiale som gjør at det er verdt å bruke ressurser på å utvikle dem. Spillere som glimtvis kan briljere på banen, men som ikke har den modenheten som trengs for å fungere på et eliteserielag. Spillere som passer denne beskrivelsen har blitt hentet til klubben de siste årene: Marlinho, de tre islendingene Arnarson, Gretarsson, og Thrandarson, og sikkert flere lokale spillere. Med tanke på dette synes jeg det virker som klubben gjør en akseptabel jobb på dette området. Samtidig er jeg ikke i tvil om at klubben hadde blitt enda bedre om den hadde prioritert å ansette en speider. Men det er ikke dette som er poenget mitt.

Det området hvor jeg synes klubben tilsynelatende kunne blitt bedre er den andre delen av talentutvikling, nemlig den delen som består av å utvikle de lovende spillerne som allerede er i klubben. Å gjøre talenter om til rutinerte fotballspillere. Dette er bare spekulasjon, men jeg tror det er spesielt to grunner til at dette er tilfellet.

Den første grunnen er at mange av de spillerne i klubben som hadde vokst mye på å få litt mer tillit, aldri får denne tilliten.

Vi har glimtvis sett Marlinho briljere, men han får aldri muligheten til å spille i kamper. Hvorfor ikke? Marlinho må jo være en av de teknisk beste spillerne i klubben etter Gyasi. Om dere husker tilbake, så var Gyasi selv i en lignende situasjon. Han ble benket mye i starten, men det var først etter å ha fått tillit at han blomstret. Nå er det en selvfølge at han er i førsteelleveren. Er det ikke mulig at Marlinho kunne hatt en lignende utvikling, om han bare fikk sjansen i mer enn 10 minutter om gangen?

For øyeblikket er det en annen tråd på forumet som handler om at Oddbjørn Lie alltid kommer inn i kamp. Dette undrer jeg meg også over. Oddbjørn Lie er en rutinert spiller som er en akseptabel midtstopper på en god dag. Likevel er det ingen tvil om at Gretarsson og Ramsteijn burde være det selvsagte førstevalget som midtstoppere. Men om en av dem ikke kan spille, hvorfor ikke gi Joakim Barstad sjansen? Om jeg ikke tar feil har han ett innhopp i en eliteseriekamp, og gjorde en solid jobb det kvarteret han var på banen. Man skal ikke se bort fra at Joakim Barstad har et mye høyere toppnivå som spiller enn Oddbjørn Lie, men at han aldri har fått muligheten til å vise det.

Anders Waagan eller Jørgen Hatlehol kan jeg ikke en gang huske å ha sett på banen, til tross for at de er med som innbyttere i nesten hver kamp.

La meg bare si at jeg synes ikke at vi bør starte med alle reservene i neste kamp. Men jeg synes for eksempel at Barstad eller Hatlehol bør få sjansen fremfor Lie neste gang det er en åpning i forsvaret.

Noe annet jeg stiller spørsmål ved er at spillere som Fet og Riise nærmest blir brukt som jokere, som plasseres hvor som helst på banen, når det andre tilgjengelige valget mangler rutine. Det er ikke det at jeg ikke liker Fet og Riise. Tvert i mot. I mine øyne er Sondre Fet en av de positive overraskelsene den siste tiden, og han har vist at han mestrer alle posisjonene på banen. I forrige kamp la jeg for eksempel merke til en svært lekker pasning av Fet til Mos inne i feltet, som fort kunne ha blitt målgivende. Men i stedet for å bruke Fet som en joker, hvorfor ikke prøve å rendyrke han i en rolle? Om han fikk muligheten til å konsentrere seg om en enkelt rolle, tror jeg han fort kunne ha blitt en enda bedre spiller enn han er nå. Kanskje Fet har det som trengs for å bli vår kreative midtbanespiller, om han får sjansen?

Dette fører oss til min andre kritikk av talentutviklingen. For om Fet skal bli vår kreative midtbanegeneral, trenger han definitivt god veiledning. Og dessverre er jeg ikke sikker på om den veiledningen er tilgjengelig i klubben vår.

Før jeg sier noe mer kritisk om spillerutviklingen, la meg si hva jeg synes klubben gjør bra: utvikling av keepere. AAFK har de siste årene hatt svært mange gode keepere innom. Selv Andreas Lie, den evige andrekeeper, har blitt landslagsaktuell. Frank Mathiesen gjør en strålende jobb.

Men hvorfor er det slik at Thrandarson, som i så lang tid glimtvis har briljert, aldri slår til? Og hvorfor er det slik at Gyasi, med alle sine fantastiske kvaliteter, gjør så mange elementære feil? Kanskje det ikke bare er det at "de ikke har det som trengs", men faktisk at den veiledningen de trenger for å utvikle seg fra gode til veldig gode fotballspillere ikke er tilgjengelig i klubben. Om vi skal hevde oss i eliteserien må vi ha et trenerapparat som kan gi god individuell veiledning til spillere i alle posisjoner.

Vi har de siste årene sett eksempler på lovende spillere som forlater klubben før man skulle trodd at de var klare for det. Jeg tenker spesielt på Henrik Bjørdal. Et stort talent som valgte et akademi i England fremfor eliteseriefotball. Det er et rart valg i mine øyne. Kanskje gjorde han dette valget fordi han følte at han i AAFK ikke fikk den veiledningen han trengte for å bli den fotballspilleren han ønsket? Om Henrik Bjørdal hadde spilt i Rosenborg, hadde han da valgt å dra til England så tidlig som han gjorde? Jeg tviler.

For å oppsummere:
Om vi skal hevde oss i eliteserien slik den økonomiske situasjonen er nå, må være gode på å utvikle spillere. Og for øyeblikket er vi ikke gode nok på dette. Jeg tror at det er spesielt to ting vi må gjøre for å bli bedre på dette:
1. Gi lovende spillere muligheten til å spille i sin favorittposisjon når muligheten byr seg.
2. Sørge for at klubben har et trenerapparat som kan gi god individuell veiledning til alle spillerne i klubben.

Det hadde vært interessant å sammenligne spillerutviklingen i AAFK med andre klubber i Norge. Hvilken klubb har for eksempel den yngste troppen? Hvilken klubb har tjent mest på å selge egenutviklede spillere til større klubber i utlandet?

gaddag

Re: Spillerutvikling

Legg inn av gaddag » fre aug 18, 2017 14:30:14

Veldig bra tråd med masse gode tanker innledningsvis rundt et viktig felt !

vevat

Legg inn av vevat » lør aug 19, 2017 16:51:00

Skal vi få frem talenter så må det satses på 2. laget. Skulle vi rykke ned enda en divisjon, så vil ikke dette være særlig utviklende for våre nest beste.

Sony

Legg inn av Sony » tor sep 07, 2017 08:53:14

Det skrives mye om "flyktende" talenter i smp.no om dagen (pluss-saker desverre)

8 spillere har sluttet sist 6 mnd... 2-3 trenere slutter/gir seg... (bl.a Sørnes som er leder for talentuviklingen..)

Nedrykket til 4 divisjon virker rimelig sikker (tror med tap lørdag at det er spikeren i kista)

Omdømmet til AaFK har slått sprekker, store sprekker... når talentene går til konkurrerende klubber i nærområdet som spiller i samme divisjon er det virkelig noe veldig galt! (disse klubbene har jo sitt første-lag i 3. div så hvor skal de som eventuelt utvikler seg videre gå? Ikke tilbake til AaFK i alle fall)

Akademiet ligger fortsatt godt forvart i en plan-mappe... der har den ligget i mange, lange år... tikk takk tikk takk... på tide å snu?

På tide med ny takk-tikk ;)
AaFK etablerer seg i TL

Guru

Legg inn av Guru » tor sep 07, 2017 09:31:14

I Sunnmørsposten skin det gjennom at dei peiker på Yttis og Sørnes som grunnar til at spelerane gir seg. Kanskje stemmer det.

Sørnes gir seg sjølv, så han er ikkje noko tema. Hallgeir Austnes har ansvaret for 14-åringane i regionen og gir seg også. I følge seg sjølv fordi han har fått nok etter fotballtreninger kvar dag i 30 år. Det høyres fullt forståelig ut.

Andre forklaringer? Nokon meinte at kamptilbudet for AaFK-ungdommen er feil. Andrelaget får lite hjelp frå førstelaget, og ei tung bør blir lagt på dei unge lovende. Både reint sportslig og reisemessig. G16 og G19 er såvidt eg kan sjå kun påmeldt i nasjonal serie og NM. Serien gir 7 kampar på våren, 7 på hausten. Er dette nok? Skal ikkje grave djupare i dette. Berre nevner det.

Akademi blei nevnt i forrige innlegg. Fordi Geir Steinar Vik tok det opp i dagens artikkel i Sunnmørsposten. Det virker som om det er løfta opp på dagsordenen, og det må jo vere bra.
Med dei som er ute sit vi i alle fall igjen med Yttis, Tokvam og Natvik i utviklingsavdelinga, med Melis på toppen. Tokvam og Natvik er unge og ivrige trenarar som blei henta til Aalesund sist vinter for å trene våre unge lovende. Har godt inntrykk av trenertypane.
Det virker som om vilja er der. Det er muligheter til å fylle inn folk i viktige posisjoner. Eg ser faktisk ikkje svart på dette i det heile tatt.
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » fre sep 08, 2017 09:38:11

Limer inn svaret mitt her fra "stallen 2017"-tråden, angående artiklene om frafallet på juniorlaget i Aafk:
Brehme skrev:
tor sep 07, 2017 14:20:42
Kort fortalt:
- Stort frafall i juniorgruppa fører til elendige sportslige resultater på B-laget og de rykker ned til 4.div.
- Murring mot tøffe krav og lederstil i trenergruppen for junior er påstått grunn til frafall
- Trenergruppen svarer at det faktisk er enorme krav og forventninger til spillere som vil være i nærheten av ES-nivå
- Aafk "produserer" a-lags-spillere iht planer og det som er realistisk

Min konklusjon: Aafk kan alltid bli bedre på å utvikle egne spillere, og det er en selvfølge at kravene som stilles til de få som klarer å ta steget fra junior til A-lag er kjempestore. Det viktigste med junior-/B-laget er ikke om de spiller i 4. eller 3. divisjon, men at Aafk klarer å utvikle spillere som tar steget til A-stallen. Om man når det målet, så synes det er helt greit at de svakeste, veikeste og de som ikke klarer å henge med faller av. Kynisk, ja, men på dette nivået så er det ingen premie til "nest best".
SMP følger opp med intervju av to 18-åringer som sluttet tidligere denne sesongen, og de kommer med kritikk av Aafk for ikke å satse bredt nok, og klare å forutsi hvem som faktisk kan bli skikkelig gode:
Nå ønsker ikke jeg å henge ut unggutter som ikke er gode nok for nivået som kreves i Aafk, men det fremstår som et stort paradoks at man klager på systemet og kompeansen vedrørende spillerutvikling i Aafk, når vi samtidig har Vebjørn Hoff og Henrik Bjørdal (vi tar æren for han) på U21-landslaget og spiller på lag sammen med utenlandsproffer fra store ligaer i Europa.

Hva er det egentlig lokale unggutter forventer når de er så heldige å få være med i Aafk-systemet? Her må noen stikke fingeren i jorda og innse at det er andre krav til å spille i Aafk og utvikle seg til en profesjonell spiller, enn å delta på breddenivå for Herd inne på Moa.

Ellers er jeg veldig skuffet over at Aafk og Melland ikke har noen kommentarer til dette. Jeg forstår at de ikke vil gå i en konfrontasjon mot to 18-åringer, men noen uttalelser på generelt grunnlag og tanker om hva som egentlig kreves og opplegget i Aafk hadde vært på sin plass. Her må du åpne kjeften Melis!

OrangeDiablo

Legg inn av OrangeDiablo » fre sep 08, 2017 12:01:04

Har ikke fått lest saken på SMP, men har hørt tidligere, også før de aktuelle spillerene bestemte seg for å bytte klubb, at det var stor missnøye internt i spillergruppen. De følte seg tilsidesatt og følte at klubben på et svært tidlig tidspunkt hadde "plukket ut" de spillerene som skulle satses på, og at disse fikk "all" hjelp, og ekstra oppfølging med videoanalyse osv. Fikk inntrykk av at de som ikke var "plukket ut" var der kun for å "fylle opp" plassene, slik at de få utvalgte kunne skinne. Det var også stor missnøye til Yttis som trener.

Nå kan jo dette selvfølgelig være kommentarer for noen som føler seg tilsidesatt, men uansett så er det et stort problem for AaFK, og da spesielt med tanke på å kunne klare å hente inn de beste talentene fra klubbene rundt. Noen få kamper på Nasjonal G16-G19 er bra det, men slik som det ser ut nå, så blir kamparenaen for de nest beste lokal 4. divisjon, og det holder definitivt ikke.
Kan fort bli at de mister enda flere, da til Herd, Spjelkavik i 3. divisjon eller til høytsatsende Brattvåg i 2. divisjon.
Noe må gjøres, og det må gjøres fort!

Kvitnes

Legg inn av Kvitnes » søn sep 10, 2017 13:55:35

Når spelarar seier at det er bestemt på førehand kven det skal satsast på, og at resten berre er der for å fylle opp plassane, er dette noko eg trur ein kan kjenne igjen i mange klubbar.
Sjølvsagt kan det vere at nokon faktisk ikkje er gode nok, men etter mange års erfaring både frå sidelinja og innsida i ein dugnadsfinansiert breiddeklubb, er eg ikkje lenger i tvil. Det er alt for mange «gutteklubben grei» bestemmelsar som får råde.
Det finst mange gode foreldretrenarar rundt om. Heilt sikkert med gode intensjonar. Når det så kjem til eit punkt ¬¬der dei må velge kven som skal satsast på, kven som skal få tillit og mest speletid, kven som skal plukkast ut til bylag, kretslag etc., så er det ikkje lenger berre det fotballfaglege som avgjer. Då får plutselig etternamn, kompisar og familie ei mykje større betydning. Eg er ikkje sikker på om det er ei bevisst handling frå alle. Men nokon kan faktisk gå så langt som til at det ikkje er nok å få pressa fram eigne ungar, men at det er like viktig at andre ikkje skal kome med. Kanskje for å få vekk konkurrentar til eigne born? Ikkje veit eg.
Det er utruleg å sjå korleis somme får halde på, kor lett det kan vere å snakke seg til både det eine og det andre, kor kynisk nokon kan opptre – alt for å presse fram eigne barn.
Dei fleste klubbar har foreldretrenarar, i alle fall på dei yngste aldersnivåa. Men nokre klubbar satsar litt meir og tilset profsjonelle trenarar. Likevel ser ein at også desse trenarane etter ei tid blir ein del av det «gamle systemet» , og delvis tar over haldningane til dei som er i støtteapparatet rundt, og namn og kontaktnett fortsetter å vere avgjerande for kven som blir satsa litt ekstra på.
Mitt inntrykk er at dette «gutteklubben grei»- opplegget får halde fram vidare inn i krets- og nff systemet. Kanskje er det litt av forklaringa til at landslaget er som det er? Kan det vere at vi går glipp av mange gode spelarar her i landet fordi mange blir oversett tidleg i løpet? Dei som ikkje har dei rette kontaktene? Eller som ikkje har nokon om snakkar for seg? Eg trur du skal vere eit stort talent om du skal kome deg vidare, utan dei rette kontaktene i alle fall.
No må eg nemne at eg sjølv har born som har blitt, og blir, satsa på, og som er av dei «utvalde», så eg er ikkje ein som sit fornærma og sur på sidelinja fordi mine ungar ikkje får nok speletid. Men eg ser likevel det spelet som foregår i kulissene. Og eg er ganske sikker på at det er slik i mange klubbar.

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » søn sep 10, 2017 16:17:02

Jeg og ca 59 andre deltar på et trenerkurs kalt Drømmetreneren i regi av Sunnmøre Fotballkrets og NFF, og har hatt diverse samlinger rundt omkring (jeg har deltatt i 3 sammenhengende år), der objektene vi har brukt ifht praktisk gjennomføring av økter har i stor grad vært bylag, regionslag og aldersbestemte landslag. Til og med damelandslaget for 2 år siden. Av "toppklubber" kan nevnes AaFK, Bodø/Glimt, Florø Fotball, Hødd m.fl.

Gjennomgangsmelodien har vært at de såkalte toppklubbene har inntil 3 satsingsspillere, deriblant AaFK med Yttis, Vågnes og Sørnes i spissen samt Trond Fredriksen og Ivar Morten Normark, for å nevne noen få.

Disse 3 velges ut allerede som 13-åringer og får full oppfølging. De andre er bare "stallfyll". På direkte spørsmål om hvorvidt disse spillerne er "spikret" for all fremtid, var svaret NEI! Dette kan endre seg underveis svarte Yttis, men det kan etter min mening fort ende med at andre lovende spillere forsvinner under radaren. Og gjennom disse 3 årene har jeg samme oppfatning som Kvitnes ang HVEM som stiller først i køen. Det virker på meg som at etternavn har tildels stor betydning (også mtp posisjoner innad i NFF og SF), og at mange av de som får muligheten på by- og kretslag er de som er "inne" med de rette personene i de forskjellige breddeklubbene. Det virker nemlig som at de har et fortrinn både på spillersiden, trenersiden og i styrene rundt omkring.

Jeg har ingen av mine jenter som er i nærheten av å bli satset på, fordi de hverken er gode nok eller ivrige nok, så jeg har ingen personlig agenda. I mitt virke som trener har jeg derimot direkte blitt "utelatt" fra å ha nevneverdig betydning i uttak av spillere fra egen klubb til by-, krets- eller regionslag. Det virker som at det er forhåndsbestemt hvem som skal bli satset på, lenge før de har vist noe som helst. Og at disses foreldre (gjerne fedre) kommer inn som trenere når det nærmer seg uttak til div satsingslag, til tross for at de hverken har formell kompetanse eller har vist nevneverdig interesse for laget tidligere....

Men jeg gir meg aldri hvis jeg først har bestemt meg for noe, og pr idag har jeg og 2 kollegaer startet opp treninger for jenter/damer mtp junior dame eller damelag neste sesong. Så det viser seg at står man på nok, så kan man likevel klare det til tross for mye motstand, også mute i breddeklubbene!
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

Sony

Legg inn av Sony » fre sep 15, 2017 11:23:23

Dersom en klubb mangler kunskap hos de som skal utvikle unge spillere sitter vi igjen med 2-3 spillere som ser ut som om de kan klare å ta stegene....

Det handler ikke om å detektere talentene, men om å være i stand til å utvikle de (les: hente ut maksimalt av latent potensiale)
AaFK etablerer seg i TL

Wodewick

Legg inn av Wodewick » fre sep 15, 2017 15:44:10

Hva skal man sei? Uten tredjekeeper!

Hva i all verden er i ferd med å skje på CLS, sportslig forfall er jo nesten styrevedtatt der borte. Greit nok at man ikke ønsker å ha en bred stall av dyre spillere men når stallen er syltynn så forsvinner flust med unggutter som strengt tatt burde ha tidenes sjanse til å nærme seg førstelaget..

Det er noe pill råttent der borte, trolig er dette noe ikke den nye ledelsen har ansvar for men det ser ut som dem ikke klarer å rydde opp i det heller. Er det strengt tatt spillere og trenere igjen til å drifte en klubb?

Det fins ikke en eneste lysning på styret og stell der borte, og det er ytterst få lyspunkt i det hele tatt om noen i det hele..

Det bør skrives en bok om denne klubben nå, Hvordan styre seg fra gård og grunn.. Dette kan ikke være lenge til vi ser slutten på historien om Aafk som toppklubb. Jeg kan ikke se en avgjørelse som er tatt fornuftig på aldri så lenge.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre sep 15, 2017 19:17:49

Skuffende at vi henter inn en andrekeeper på proffkontrakt fra nivå 3, også blir en lokal unggutt skviset ut. Dette rimer ikke.

OrangeDiablo

Legg inn av OrangeDiablo » ons sep 20, 2017 09:51:26

Ser at Godset har tatt grep når det gjelder Akademisatsing.

http://www.godset.no/nyheter/ruller-ut- ... nsprosjekt

Dette er noe jeg har etterlyst i mange år når det gjelder AaFK! Ta tak og ta det ansvaret som ligger i at de er suveren nr1 klubb på Sunnmøre. Gi av den kompetansen som er innenfor stadioveggene (hvis det fortsatt er noe igjen av denne på Color Line), ut til breddeklubbene. Dette vil være med å heve kompetansen og inspirere alle de frivillige trenerene som er ute i breddeklubbene. Det gir også spillerene muligheten til å få utvikle seg i sine egne miljø med sine egne venner. Dette blir spesielt viktig når man ser at AaFK2 nå er på vei ned i 4. divisjon, noe som i seg selv er en rimelig stor krise. Kanskje skal man la spillerene få blomstre i sine 3-4. divisjons lag, før man henter dem til AaFK? Er talentet der, men AaFK har tydelig vist at de ikke evner å foredle disse som ligger rett under A-laget. Hva er vitsen med å ha satsningsspillere som får spille hele tiden, uansett hvordan de presterer?! Dette skaper jo ikke en konkurransesituasjon overhodet. La hver spiller få kjempe på hver trening og hver kamp, for å vise at akkurat de skal få lov å spille. Først med reell konkurranse om plassene vil man få den riktige tenningen som trengs for å få en sulten spiller som vil bevise at de er best! Spillere som vet at de får spille uansett hva de gjør kan fort få en følelse av at de har "lykkes" siden de har blitt plukket ut som talenter i AaFK... ( ser at jeg gikk litt bort fra det jeg startet med her, men sånn blir det fort når man snakker om noe man er engasjert av ;) )

Svar