Guru

Kamptråd 22 - Odd vs Aalesund - Mandag 18.september 19.00

Legg inn av Guru » fre sep 15, 2017 13:36:17

Mandagskamp, altså. Kjedelige greier. Men vi får slite oss gjennom helga og alle kampane den gir oss. Stabæk-Strømsgodset i morgon. Dersom Godset avgir poeng kan vi gå forbi dei. Klarer Tromsø legge press på oss heime mot Sarpsborg? Om Sogndal slår Haugesund går dei forbi oss. Dersom Kristiansund slår Lillestrøm, så er dei oppe på vår poengsum. Samtidig gir det oss muligheten til å passere LSK. Vi heier alltid på Viking når dei speler mot Molde. Vålerenga må overgå seg sjølv for å ta poenga dei treng for å gå forbi oss. På Lerkendal.

Men mandag altså. Då er ventetida over. Langt og lenge skal vi møte Odd. Eit Odd som skulle ta sølvet i år. Som opna bra med 6-0-3 på dei første 9. Som har 2-4-5 på dei 11 etter den tid. Den seinare tid ha dei vunne og tapt annakvar kamp. No er det ein seier som står for tur. Ein skulle tru at det betydde at dei vinn alle heimekampane sine. Det stemmer ikkje. Dei har vunne dei to siste, mot Sogndal og Sandeford. Før det tapte dei mot Viking og spelte uavgjort mot Sarpsborg. Ikkje veldig skremmende. Dei er ikkje det laget vi har blitt kjent med det siste året. Og i motgang er det vanskelig å vere cocky Fagermo. Då ser han lett grinete ut. Som då han gjekk frå intervjuet sist mandag etter overtidstapet mot Molde. Han likte ikkje spørsmåla.

Eg skal ikkje prøve meg på noko djup analyse av problemet. Men som Fagermo sa: Dei lager færrast sjanser og scorer på færrest av dei. 16 mål på 20 kampar blir gjerne samanlikna med Ohi sine 15 på ca like lang tid. Litt flautt og mystisk for eit lag som har for vane å vere blant dei mestscorende. Occean, Riski, Ruud, Samuelsen og Semb Berge deler toppscorertittelen. 2 mål på kvar. Riski står over mot oss pga gule kort. Og begge måla til Semb Berge er sjølmål.

VGLive bekrefter forresten påstanden. Odd skaper i snitt 3,25 sjanser per kamp. Det er minst av alle. Vi er nummer 6 med 4,81. Dei scorer på 24,6% av sjansane. Kun Tromsø bommer oftare. Vi er nummer 13 med 24,8%. Langt opp til Brann sine 41%. Denne kampen er ein mulighet for dei til å rette på statistikken. Vi slepp motstanderen til 5,33 sjansar per kamp. Flest av alle. Men så hindre vi mål på 74,1% av dei. Fjerde best. Odd er også fjerde best, på å sleppe motstanderane til få sjanser. Og heilt midt på når det gjeld å la det bli mål.

Det var mykje tall. To til. 5 og 1. Resultatet då vi møtte dei på Color LIne. Herlig dag for alle som ikkje var på ferie. Kampen då Lars Veldwijk blomstra. Kva gjorde vi rett då? Skal vi gjere det same no? Trur Odd spelte sitt eige spel, noko som passa oss fint. Gjentar vi resultatet - ein vilken som helst seier forresten - så går vi forbi dei. Så sjølv om vi snakker dei litt ned, så ligg dei fortsatt 3 poeng framføre oss. Med ein kamp til gode.

Med mindre Fagermo får slag veit vi at dei kjem i 4-3-3. Odd - laget Rosenborg såg til då dei blei stifta for 100 år sidan - er blitt kopien.

Rossbach
Ruud SembBerge Hagen Grøgaard
Hussain Samuelsen Berg
Riski Occean Rashani

Mladenovic for Rashani etter 74
Nordkvelle for Hussain etter 74
Diouf for Occean etter 78

Myhra, Bergan, Våge Nilsen og Haugen på benken.

Dette var laget sist kamp. Vi veit at Riski må stå over, og det er naturlig å tenke at innbytter Mladenovic tar over. Innbiller meg at han, Bergan (stopper) og Haugen (spiss) er spelarar som tilhengerane veldig gjerne ser på bana oftare. Men det er ikkje umulig at blir Pape Pate Diouf som tar plassen heller. Dei gamle er eldst.

Vi er i litt bedre humør enn vi var. For tredje gong på 4 kampar kom vi tilbake på slutten etter å ha vore minst eitt mål bak. Spelet var ikkje verst. Hatlehol gjorde ein god debut. Marlinho tok høgrekanten. Men det er ikkje sikkert at nokon av dei speler mandag.

Kirkeskov og Gretarsson er tilbake frå karantene. Kirkeskov går nok rett inn på venstrebacken sin. Riise havner neppe på benken. Spørs berre kvar han skal spele. Oddbjørn Lie spelte godt sist. Blir spennende å sjå om han eller Gretarsson tar plassen ved sidan av Ramsteijn. Eller risikerer rett og slett Ramsterijn å bli benka? Ikkje umulig.

Gyasi er ferdig med den interne karantena si i følge Geir Steinar Vik. No er det "opp til trenerane" om dei vil bruke han. Det er faktisk spennende. Som nevnt gjorde Marlinho ein god jobb på plassen hans. Over det ein standard 2017-Gyasi har vist. Han fortjener å fortsette. Begge har x-faktor og kan springe fort og plutselig. Sjølv om dei er ganske ulike. Dette er eit spennende valg.

Så spørs det med Arnarson. Er han speleklar? Hvis ja, får han spele? Hatlehol fortsetter neppe, men Riise på høgrebacken er eit veldig reelt alternativ, også med alle tilgjengelige.

ALie
Riise Ramsteijn OLie Kirkeskov
Marlinho Carlsen Hoff Thrandarson
Mos Papazoglou

Slik trur eg det blir. Då kan vi ha mange forsvarar (Gretarsson, Arnarson, Hatlehol) på benken og ganske magert med sentrale midtbanespelarar (Fet, Solnørdal). Nettopp det er eit argument for å dytte Riise fram og ein eller annan ut på benken.

Tida vil vise. Mange dagar til kamp.
Nokon veit bedre enn andre

weasel

Re: Kamptråd 22 - Odd vs Aalesund - Mandag 18.september 19.00

Legg inn av weasel » fre sep 15, 2017 17:04:25

Hvorfor ikke la Hatlehol og Marlinho starte, de var god sist og trenger mer spilletid .

weasel

Legg inn av weasel » fre sep 15, 2017 17:05:09

Carlsen/ Hoff, nja....

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » lør sep 16, 2017 09:29:24

Ut med Carlsen og inn med Riise? Marlinho istedenfor Gyasi? Arnarsson eller Hatlehol? Gretarsson, Lie og/eller Ramsteijn? Blir spennende å se hvem trenerteamet mener passer best ifht motstander, personlig tror jeg nok at både Marlinho og Hatlehol ryker, og at Gretarsson blir benket til fordel for Lie. Men håper jeg tar feil. Og ang Carlsen synes jeg det er på tide han får et lite opphold på benken, etter mange kamper der jeg synes at det går for mye tversover og bakover.

Kampen vinner vi 1-2 og kryper sakte bort fra den verste nedrykksstriden :)
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

platini

Legg inn av platini » man sep 18, 2017 10:04:24

Merkverdig stille her på forumet på en kampdag, siste innlegg i skrivende stund for nøyaktig 2 døgn siden!

Bortekamp mot Odd i Skien, "det er faaa`li det".

1. Statistikken viser skremmende 9-2-0 på de 11 turene dit.
2. Etter vårkampen der de ble ydmyket med 1-5 på CLS, er dette kampen oddrane har venta på.
3. Odd har utrolig nok kun scora 16 mål på 20 kamper, ofte ordner slike ting seg for lag akkurat mot oss dessverre.

Skulle underet skje med seier i 12. forsøk på mareritt-turene til Skien, er faktum at vi passerer Odd på tabellen. De har en kamp til gode, mot et uthvilt Tromsø borte om 3 dager. Med hjemmetap drar de neppe oppover med B-laget som Sarpsborg i går, med forventa hjemmeseier betyr vel ikke Tromsøkampen SÅ mye. M.a.o. har vi mye både og vinne og tape i kveld.

Håper å slippe det vanlige tidlige baklengs og at vi ikke blir for baktunge. Jeg kunne ønske at Hatlehol fikk ny tillit, da kan vi få BHR opp sentralt. Vi trenger typer som er på hugget og kan storme gjennomm ledd og avslutte. Tror også at dette kan være en kveld for en revansjesugen Gyasi. Ellers mener jeg som amatørobservatør at Aron har spilt seg ut av første -elleveren gjentatte ganger nå, han får det ikke til i år dessverre, minner litt om siste sesongene til Orry.

Det er med bange anelser jeg setter meg foran TV-en i kveld, akkurat som foran de 11 foregående bortekampene mot Odd. Men innimellom skjer underet og "AaFK gjør noe med deg", så håpet er der alltids.

Grurgleder meg som vanlig. God kamp til alle som er glade i klubben vår!

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man sep 18, 2017 10:22:14

Grurgleder meg som vanlig. God kamp til alle som er glade i klubben vår!
God kamp ja. Alt over null poeng vil være bonus og en gledelig overraskelse. Men det er mulig, og hvis vi ikke velger å være den klubben som snur andres dårlige trender akkurat i dag, så er det et veldig godt tidspunkt å komme til Skien, og kanskje greie å ta med seg noe hjem.

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » man sep 18, 2017 10:25:11

Kjenner mer og mer på spenningen. En meget viktig bortekamp etter rundens resultater igår og en bortebane som kan gi de fleste AaFK-tilhengere mareritt bare ved tanken på nok en gang.... Men det er når det ser mørkest ut at man ser lyset der fremme. Og idag er det tv-kamp, og en perfekt anledning til å snu den dårlige statistikken.

0-2 høres ut som en fin gave til oss trofaste supportere 😀
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

jast

Legg inn av jast » man sep 18, 2017 12:05:53

Gyasi er ikke med til Skien, han er skuffet. SMP har ikke fått noen forklaring på hvorfor han er hjemme i Ålesund i dag.

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 18, 2017 12:43:12

jast skrev:
man sep 18, 2017 12:05:53
Gyasi er ikke med til Skien, han er skuffet. SMP har ikke fått noen forklaring på hvorfor han er hjemme i Ålesund i dag.
Ut i fra det som står i artikkelen, så er det en sportslig vurdering av TF som ligger bak.

Veldig synd at en av lagets aller beste spillere må sitte hjemme i denne utrolig viktige kampen. Stallen er allerede skjørt inn til beinet, og det ville vært veldig greit med en uttalelse fra TF eller Melis om hva som egentlig foregår.

Jeg synes det er merkelig at hverken TF eller Melis kommer med noen uttalelser når det gjelder stallen og det som foregår om dagen. Bare siste uken har vi lest om spillerflukt fra juniorlaget, en keeper som slutter, og nå at Gyasi ikke får lov å være med på kamp. Hvorfor denne stillhetene?

platini

Legg inn av platini » man sep 18, 2017 13:13:35

Dette er jo bare trist for alle parter, i tillegg til at det er kostbart både økonomisk og sportslig.
Vi har ikke råd til å gå inn i avslutningen av sesongen med dette, det bør og MÅ løses til Sogndalkampen.
Uten å spekulere i ny årsak, er det vel kommet fram offisielt at årsaken til sein hjemkomst sist var at han sa at flyet var kansellert, noe som var enkelt å undersøke for klubben at ikke var tilfelle. Tragikomisk, men viser en enkelhet som er trist sett utenfra.

gaddag

Legg inn av gaddag » man sep 18, 2017 13:14:53

De dummer seg loddrett ut !!
Med Trond bak roret er klubben nå på vei inn i de evige breddeklubbmarker..

Du skal ha h**** gode grunner til å utelate kanskje den beste spilleren fra denne UHYRE viktige kampen. Og Geir Vik sin uttalelse om at det er basert på sportslige prestasjoner minner om komiske Ali i hans prime. Ikke fornærm oss med slikt tullprat..

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 18, 2017 13:31:00

gaddag skrev:
man sep 18, 2017 13:14:53
Du skal ha h**** gode grunner til å utelate kanskje den beste spilleren fra denne UHYRE viktige kampen. Og Geir Vik sin uttalelse om at det er basert på sportslige prestasjoner minner om komiske Ali i hans prime. Ikke fornærm oss med slikt tullprat..
Jeg tror ikke Geir Vik lyger til SMP.

Men uten en kommentar fra sport (TF eller Melis) så er det vanskelig å skjønne hva Gyasi har gjort for å ikke være i troppen til denne kampen, og hva han må gjøre for å være med mot Sogndal.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man sep 18, 2017 13:59:45

Tipper det har med generell holdning å gjøre. Både ift det å være i AaFK, og måten å opptre ovenfor medspillere på. Gyasi har vel ikke latt det være noen som helst tvil om at han selv mener han er alt for god for AaFK. Tipper dette er voksenopplæring i ydmykhet.

gaddag

Legg inn av gaddag » man sep 18, 2017 14:24:21

Brehme skrev:
man sep 18, 2017 13:31:00

Jeg tror ikke Geir Vik lyger til SMP.

Men uten en kommentar fra sport (TF eller Melis) så er det vanskelig å skjønne hva Gyasi har gjort for å ikke være i troppen til denne kampen, og hva han må gjøre for å være med mot Sogndal.
Klubben er ikke større enn at Geir og Trond nok snakker sammen mange ganger daglig. Så Geir kjenner nok årsaken.
Den har i alle fall ikke noe med sportslige prestasjoner og gjøre.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » man sep 18, 2017 14:36:25

Om ikke Gyasi er utelatt av kamptroppen pga. skade, så vil jeg si at dette er en merkelig situasjon som har oppstått. En spiller som kan avgjøre en kamp nesten på egen hånd setter du ikke ut av laget når hvert eneste poeng trengs tilført laget. Men mener Fredriksen at laget kan vinne i Skien uten Gyasi, så får vi tro på det.
Den negative trenden MÅ snu snart, den siste trepoengeren var nemlig mot Odd 25.juni på CLS. Sju kamper senere er fangsten 3 poeng. Og i tillegg utslått av cupen. Det må være lovlig å spørre om hva er det som skjer med spillertroppen? I fjor var det motsatt, da var vi høstlaget fremfor alle. Og når lagene bak vinner sine kamper, så bør det vel så absolutt begynne å blinke noen lys i gangene på CLS at dette kan ende med nedrykk.

Brukeravatar
Veggen78

Legg inn av Veggen78 » man sep 18, 2017 14:45:17

JEg tror nok at TF elsker klubben minst like høyt som hvem som helst av oss andre også.
-Merkelig at det er så stille, men om han er vraket, så er det nok til det beste for klubben generelt da.

Jeg velger å ikke tenke mer på Gyasi resten av dagen, og håper at Marlinho surfer høyt på sin sjanse :)

-Inntil videre... optimist!

weasel

Legg inn av weasel » man sep 18, 2017 14:51:52

Jeg velger å støtte Trond Fredriksen på den måten at jeg tror han har en god grunn til å henvise Gyasi til andrelaget. Jeg tror ikke på at det ligger noe sportslig til grunn, men disiplinære problem eller generell dårlig holdning overfor klubb og trenere/ medspillere. Det er ikke greit at man anser seg selv som viktigere/for god til laget. Gi sjansen til andre som vil , f eks Marlinho. God kamp .

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man sep 18, 2017 16:39:20

Det som er et problem er egentlig at Gyasi har kontrakt ut 2018. Ellers burde en satt ham på et fly som en er sikker på ikke blir kansellert.

Brukeravatar
Spiff

Legg inn av Spiff » man sep 18, 2017 17:23:58

tl007 skrev:
man sep 18, 2017 16:39:20
Det som er et problem er egentlig at Gyasi har kontrakt ut 2018. Ellers burde en satt ham på et fly som en er sikker på ikke blir kansellert.
Dagens :mrgreen:

Syns denne fra før kampen artikkelen på aafk.no var ganske morsom også, men på en litt annen måte: "Ved seier mot Odds Ballklubb mandag vil AaFK passere telemarkingene, så sant gutta ikke taper med mer enn 6 mål."

Jaja. Kampen starter i alle fall på 0-0. Så får vi se hvordan dette går. Lykke til.

Guru

Legg inn av Guru » man sep 18, 2017 17:45:00

Før forrige kamp garanterte Trond at vi skulle starte med 11 spelarar.

Det er ikkje berre en morsom vits. 11 mot 11, eit lag mot eit lag. Gyasi er enestående i klubben på mange vis, heilt oppe i serietoppen for den saks skyld. Men han har ikkje vore på høgda i år. Ikkje individuelt, og ikkje som lagspeler. Trist og irriterende at han ikkje får ut det han har inne i seg. Det kan vere mange grunnar til at spelarar har det slik. I Gyasi sitt tilfelle mistenker eg innstillinga er ein vesentlig del.

No fortsetter vi der vi slapp mot Stabæk. Med eit lander alle jobba saman og for kvarandre. Det må til for å vinne. Kirkeskov inn, Hatlehol ut. Om vi skal tru Sunnmørsposten. Vi har ein harmonisk tropp, i godt humør, med gode ferdigheter. Press på skuldrane, omtrent som Odd. Det er ingen grunn til å tru denne kampen Er tapt. Vi har ein jobb å gjere, gjer vi den kjem vi heim på niende plass.

God kamp!

Guru

Legg inn av Guru » man sep 18, 2017 17:49:29

Laget er bekrefta på instagram:

ALie
Riise Ramsteijn OLie Kirkeskov
Marlinho Carlsen Hoff Thrandarson
Papazoglou Mos

Urke, Gretarsson, Hatlehol, Fet, Waagan, Berisha

Brukeravatar
Spiff

Legg inn av Spiff » man sep 18, 2017 18:41:55

O. Lie ute med spysjuka og Daniel inn i midten. Ikke noe stort tap. Snarere tvert i mot, men benken ser fryktelig tynn ut.

Orange

Legg inn av Orange » man sep 18, 2017 19:08:08

A Lie virker stresset før og under straffesituasjonen. Kjedelig at vi alltid havner under.

AsE987

Legg inn av AsE987 » man sep 18, 2017 19:09:59

Så måtte det bli et tidlig mål imot laget som aldri scorer

Brukeravatar
AaFKforEVIG

Legg inn av AaFKforEVIG » man sep 18, 2017 19:17:13

Jada, blir nok en trist affære dette også..
Godt vi ikke tok med Gyasi til denne kampen. Da hadde vi nok sluppet inn mål etter 2-3 min. Ups..

Jeg savner en Lindegaard-type. Du ser aldri Lie kjefte opp lagkameratene sine etter enkle gjennomspill, eller tafatt markering.. der er ingen ledere utenom BHR, som faktisk virker litt kapitulert.. forståelig nok.
AaFK er bipolar - fort opp og fort ned.

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 18, 2017 19:21:10

Kan ikke siste mann slå av lysene og låse døra?

AsE987

Legg inn av AsE987 » man sep 18, 2017 19:21:18

På med nisselua igjen ja "galgenhumor"
Odd trenger mål tross alt ^^

Brukeravatar
AaFKforEVIG

Legg inn av AaFKforEVIG » man sep 18, 2017 19:21:52

Lyset er av. De siste elleve kan sitte der en stund.
AaFK er bipolar - fort opp og fort ned.

NoggyStyles

Legg inn av NoggyStyles » man sep 18, 2017 19:42:41

Dette er bare trist.

Uten tvil det dårligste AaFK-laget på 20 år.

Brukeravatar
Nektar

Legg inn av Nektar » man sep 18, 2017 19:50:36

Drister meg frampå med en liten påstand om at vi har et forsvarsproblem... Og et holdningsproblem.
Marlinho er brukbar, resten er bare helt uttafor. Enkle feil og bryr seg knapt.

Svar