Svar
Stein

Neste års utfordringer

Legg inn av Stein » man sep 25, 2017 00:13:17

Mange av oss har skjønt det en stund nå.
Neste år blir det Obosligaspill for vårt kjære AaFK.

Lag som har rykket ned har ofte slitt med å komme seg opp igjen.
For å lykkes må de ha nok kvalitet i en rekke ledd, blant annet:
- spillerstall
- trenere
- økonomi
- klubbapparat
- ledelse

I den formen AaFK har vært i de tre siste månedene er det klart at de ville ha kjempet helt i bunnen av Obosligaen også.
Det må med andre ord kraftige forbedringer til neste år for å kunne rykke opp igjen.

Jeg har vanskelig for å se hvor de forbedringene skal kunne komme.
- Spillerstallen vil etter all sannsynlighet bli svakere
- Trenerne vil trolig være de samme som i år
- Økonomien blir svakere
- Klubbapparatet må barberes pga økonomi
- Ledelsen vil være den samme som i år.

Mao det er vanskelig å forstå hvordan vi skal greie direkte opprykk neste år etter nedrykket i år.
Mitt håp er at det ikke går med oss som med Fredrikstad, Ham Kam og Hønefoss som nesten ble utradert etter nedrykk.

Et realistisk mål neste år må dessverre være å berge plassen i Obosligaen, slik det ser ut per i dag.

gaddag

Re: Neste års utfordringer

Legg inn av gaddag » man sep 25, 2017 00:20:17

Nå er jeg ikke så sikker på at det blir Obos da, det er en enklere vei å stå i år enn å skulle rykke opp igjen neste år.
Jeg har også vanskelig for å se hvor forbedringene skal komme, men må rette på det med ledelsen, de er vel snart byttet ut alle som en.

NoggyStyles

Legg inn av NoggyStyles » man sep 25, 2017 01:03:55

gaddag skrev:
man sep 25, 2017 00:20:17
men må rette på det med ledelsen, de er vel snart byttet ut alle som en.
Men de er byttet ut med folk som allerede var innad i systemet (gutteklubben). Vi må få inn en leder med sportslig/fotballfaglig kompetanse på et høyere nivå enn hva Bjørn Erik Melland gir. En som kommer utenfra og som kan røske opp litt. En vinnerskalle. En med et stort fotballnettverk. En som tør å gå/stå i mot utfordringer. En som ønsker å bygge noe, og vet hvordan.

Sånn ellers så må det hentes inn nærmere 8-10 spillere som kan gå rett inn i start-11er (forutsetter at vi holder oss i øverste divisjon).
Ny keeper, ny høyreback, 1-2 stoppere, Kirkestov er grei. En helt ny flunkende midtbane. Hoff er lovende prospekt som roteres. Nye vinger; Gyasi forsvinner, Trandarson holder ikke mål. 2 nye spisser, for både Mos og greker'n kommer til å forsvinne etter sesongslutt.

Ny trener med tyngde. BH Riise inn som assisterende trener i første omgang.

Urealistisk? Ja. Dyrt? Ja. Nødvendig? Ja!

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » man sep 25, 2017 01:10:51

Jeg tror også på Oboy-ligaen neste sesong. Utfordringene er nok først og fremst økonomiske, for alle eventuelle investorer vil som vanlig forlange/forvente positiv avkastning.

Mye av de nødvendige økonomiske justeringene kan nok løses ved å sette inn flere roller for de ansatte i AaFK-apparatet på CLS.
Slik som spillertroppen er i dag kan nok både Rune Røed Olsen i Tango-shop og Robert Frisnes finfint spille i startellveren...jeg tror pinadø også at Johnatan O. hadde forsvart en plass på sentral midtbane...og Frank M er nok minst likegod som de andre keeperne vi har. Fjern overbetalte utlendinger som bare er her for å lage kvalme, og gi for all del TF livstidskontakt! Sett opp billettprisene og lag selvbetjenningsopplegg i kioskene...

AaFK - gjør noe med deg!

Stein

Legg inn av Stein » man sep 25, 2017 08:41:17

Et problem som uansett må løses er at motstanderne hele tiden scorer på legg fra siden, mens vi nesten aldri gjør det - ja, det kommer nesten aldri skikkelige legg fra siden hos oss.

weasel

Legg inn av weasel » man sep 25, 2017 09:05:27

Tror ikke på OBOS neste år, i værste fall kvalik. Men her er nok å rette på. Skuseth har rett- det er noe seigt og humørløst over Aafk nå. Selv gadd jeg ikke se denne kampen , prioriterte familie denne søndagen. Angrer ikke heller.

Stein

Legg inn av Stein » tir sep 26, 2017 22:09:08

Men jeg lurerpå noen saker:
Er det kampplan å sentre på tvers på midtbanen?
Er det kampplan å ikke angripe rakst langs kantene?
Er det kampplan å roe ned spillet når vår keeper har ballen, slik at man kan begynne bakfra og spille seg sidelengs sakte fremover?
ER det noen som vet?

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir sep 26, 2017 23:44:15

Har sagt det tidlegare, og seier det enno en gang, om måla sto på sidelinjene, da kunne dette gå. Aafk har 85 % spill i sideretninga, og berre 15 % MOT MÅL. Da kan det sjølvsagt ikkje gå betre enn det har gjort. Mot Sogndal ble også Marlinjo brukt altfor lite, det lille som kom på kantane, kom alltid på andre sida.

Guru

Legg inn av Guru » ons sep 27, 2017 14:19:10

Uavhengig av divisjon neste år, så er det ein ting som vil vere ei utfordring: Økonomien.

Kjent sak, ingen overraskelse. Tilskuertallet går nedover, det koster penger. Sposorane har dårligare økonmiske tider, samt at det sikkert er litt mindre entusiasme der og. Sånn er det. Det veit vi.

Likevel; Vi er ikkje ein eliteserieklubb på sparebluss. Andre klubbar har lavare budsjett og klarer seg tilsynelatende godt. Kvifor gjer det så vondt for oss?

- Ein ting kan vere at vi har hatt betydelig høgare budsjett tidlegare. Det er som kjent vanskeligast å vere fattig når du er vand med å vere rik.
- Eit anna moment er lønnsnivået i spelerstallen. Inntrykket er at vi har enkelte spelarar som har godt betalt. Trur Sarpsborg har satt eit lønnstak på 650 000. Våre best betalte sprenger den grensa betydelig. Det er prisen for å hente spelarar vi veit presterer. Kanskje kunne vi hatt 3 fleire spelarar om vi ikkje hadde henta lønnsleiarar?
- Stadion er ein joker eg ikkje har heilt grepet på. Kor store er våre stadionutgifter samanlikna med andre klubbar? I kor stor grad er utgiftene avhengig av tilskuertall og andre variable faktorar?

Det er fullt mulig å oppnå meir enn vi gjer med mindre pengar enn vi brukar. Det er openbart vi sikter på det.

I tillegg har vi avtalen med Olav Nils Sunde frå sist vinter. Han dobler opp inntektene frå nye sponsorar og sesongkortkjøparar. Då kom det kasta på oss inn mot sesongstart. Fram mot neste sesong er det kjent stoff som vi skal vere meir forberedt på å utnytte.

Uansett og på alle måtar: Vi må få entusiasmen tilbake.

Entusiasme eller økonomi, kva kjem først og skaper det andre? Høna eller egget?
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Legg inn av gaddag » ons sep 27, 2017 14:35:46

Det kan vel komme begge veier vil jeg tro. En god dose penger som kan skaffe kvaliteter vil kunne gi entusiasme. Og skulle vi klare å skape gull av gråstein så kan det skape entusiasme og videre inntekter og fornyet interesse fra sponsorer.

Men entusiasme ja. Ivar Morten og Kjetil var flinke på dette. Trond er langt langt unna. Vi MÅ ha inn folk med karisma i klubben skal vi ha en sjanse i nærmeste fremtid til å gjenvinne noe av fordums engasjement.

Det har vært en styrt avvikling i mange år nå, de fleste ser dette men noen ihuga nekter å innse det fortsatt. Ufattelig.

platini

Legg inn av platini » ons sep 27, 2017 16:09:34

Begge de to herrer du nevner gaddag fikk vel sparken i klubben pga at de ikke var helt tamme etter hvert. Skulle gjerne ha navnet på EN sprudlende Eliteserietrener i vårt lille land, det er hardtarbeidende kvalifiserte menn som lever under et stort press fra morgen til kveld. Det oser angst og nerver i ansiktet på de fleste foran mikrofonen.Ofte blanke i øynene, noen ganger gretne pga spørsmålene.

EN klubb jeg synes vi kunne gå litt i sømmene for å lære av, er Haugesund. Samme størrelse på by, økonomi, trenertype, oppkomlinger som oss i et fylke med en storebror og en lillebror.
Begge har vi klart å holde stand i toppen i mange sesonger nå. Men Haugesund har vært utrolig flinke med å få inn rette typene i laget sitt, er alltid imponert når jeg ser hvordan de fremstår. Fysikk, spilleforståelse og tydelig definert spillestil,angrepslyst. Her ble det vel for mye solo med treneren "Me peise på" etterhvert ,og anonyme Horneland overtok mens Grindhaug startet speiding for klubben, med godt resultat! En mann vi burde kunne dra veksler på i den sammenheng er Reidar Vågnes. Etter at nye folk nå er kommet i klubbledelsen er det ikke utenkelig at han kunne være villig til det.

gaddag

Legg inn av gaddag » ons sep 27, 2017 19:50:18

Ja det er ikke enkelt Platini det skal være sagt, men at drastiske ting må skje snart er det ikke tvil om. Etter mitt syn kommer Trond med så mye åpenbare løgner og tøv at jeg ikke gidder å høre på ham mer. Og der er mange som meg. Flere sånne som meg enn ukuelige optimister som deg tror jeg.
Og jeg tror han "mister garderoben" også nå, det ser helt klart slik ut.
Store vyer om "kanonlag", europa og så falle så brutalt til jorden. Det er ikke slik en TL trener blir lenge i jobben.
Men igjen, dette er ikke enkelt. Tidligere så jeg muligheter på hvordan vi skulle snu det. Nå er oppgaven så stor og på så mange fronter at det virker uoverkommelig..😞
Har du forslag eller skal vi fortsette som før og håpe det snur ?

LØVrE

Legg inn av LØVrE » ons sep 27, 2017 23:22:17

TrondF har nå svart omtrent akkurat det samme etter hver eneste av de siste 8 kampene (eller er d 9 ?) uten seier ...
Men nå sist etter hjemmetapet mot Sogndal , virka det som han ikke visste hva han skulle svare ; "kanskje vi må gjøre forandringer mht spillestil" ... "kanskje" ? - det har blitt mye svada-prat iår , Trond .

Neste år ? Hm , hva skal man si med en totalt "usynlig" leder-troika på toppen ...
Inn med en speider - gjerne ReidarV , styrke midtbana og erstatte Mos og grekeren ... bort med vår lille brasse , minst 1 stk islending , en keeper til å utfordre A.Lie ...

Mht økonomi og den totalt manglende ENTUSIASMEN ; hvorfor ikke undersøke muligheten for å få tilbake våre mislykka utenlandsproffer og lokale spillere i andre norske klubber - Ulven , Bjørdal , Orry , Tollås , Parr , Grytebust/Lindegård og ikke kom å si at en trent Barrantes ikke hadde holdt nivået ett år til ... Dessuten må TF byttes med en trener med en mye klarere og tydeligere plan for hvordan laget skal spille ...

Rudolf&Nissen

Legg inn av Rudolf&Nissen » søn okt 01, 2017 19:54:04

Behold Fet,Hoff,Waagan,Hatlehol,Carlsen og Joore....resten har ikke noe positivt å vise til/tilføre.
Kvaliteter som MÅ inn er artisteri/karisma, er så drittlei av å kaste bort søndag på søndag på å se elendige spillere spille en elendig fotball.
Men det er vel begrenset med spillere som vil til obos...så det langt i fra sikkert at elendigheten ender i obos.

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn okt 01, 2017 23:03:29

Som tidlegare nemnt i tråd, trur laget skal få det hardt nok i obos, kan det stoppe før vi møter lag som Sykkylven og Stranda?

Superfly

Legg inn av Superfly » man okt 02, 2017 13:07:25

Som jeg skrev for noen uker siden, at uten skifte av trener så rykker vi rett ned. Nå er dette på det nærmeste en realitet, og vi (klubben) må begynne å tenke på hva den skal gjøre til neste sesong for å ikke bli et nytt "Fredrikstad/Moss". Kort fortalt må det skapes en "story" om at oppholdet i Adecco skal bli kortvarig, og skal benyttes til å legge grunnlaget for en ny glansperiode. Og ikke minst, vi supportere (og investorer) må tro på klubben. Her er min ønskeliste for hva som må gjøres:
1. Skifte av trener (helt nødvendig)
2. Ut med avdanka "ÅFK helter" i støtteapparat/rekrutering (dette skjer vist av seg selv :) )
3. Talentspeider på plass
4. Sats på spillere med lokal tilknytning, sammen med "billige" utlendinger (gjerne fra Afrikanske land) (jevnf. pkt 3)
5. Ivar Morten Normark inn i en eller annen funksjon.
6. Formaliser samarbeidet med lokale klubber (tenker spesielt på Brattvåg, og kanskje Herd)
7. Dra nytte av kommunesammenslåing og skap et lag for hele regionen.

Lykke til i Adecco AaFK

jast

Legg inn av jast » man okt 02, 2017 19:59:13

Tror AaFK klarer å knipe kvalik.plassen foran Tromsø. Og siste runde er 26.November, så jeg er spent på forholdene i begynnelsen av Desember.

gaddag

Legg inn av gaddag » man okt 02, 2017 23:35:03

En kan ikke gi opp nå. Men klubben MÅ MÅ MÅ gjøre noe nå i pausen. Trond og Joore kan ikke fortsette på dette viset, det sier seg selv.
Platini snakker om en mentor, javel greit for meg, men de MÅ MÅ MÅ prøve ett eller annet. Nye impulser, nye tanker. En solid innpisker må på plass for gjøre et siste forsøk.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » man okt 02, 2017 23:54:09

Det eneste klubben kan gjøre er å begynne å høre litt rundt om kring på sunnmøre og da gjerne til folk som har drevet med fotball hele livet...

Fotballfolk må tro på klubben og det som skjer der, jeg sitter med en sterk følelse av at folk som kan litt fotball har mistet helt troen på det som skjer. Det er fotballfolk som setter premissene for om Aafk kan bli en klubb for alle igjen, når fotballkompetente folk nikker anerkjennende da vil vi sakte men sikkert begynne å bygge tillit igjen.

Det er ett punkt som må oppfylles for at så skal skje og det er at ledelse og styre i Aafk begynner å søke fotballkompetanse på høyt nivå i sentrale stillinger. I tillegg bør en søke å vise frem dem man har som uomtvistelig har tillit ut i fotball-Sunnmøre. Frank Mathisen må opp og frem og gjerne fronte klubben utad mere enn han gjør nå. Og så bør desse ansettelsene som ble gjort i ledene stillinger enten vise seg frem i media på en helt annen måte enn dem har gjort til nå eller så må dem erstattes med tung kompetanse inn mot sport.. Helst det siste for min del, men om Geir Vik viser handlekraft og henter inn kompetanse over en lav sko så kan jo han få sitte i en administrativ stilling. Det er kun med handlekraft og visjoner vi kan komme oss ut av denne negative spiralen som bare øker i styrke jo lenger ned man kommer.

Sjå til sørlandet og Start, ikke vet jeg så mye om hva som skjer der nede, men det er et sjakktrekk å sette inn Tor Kristian Karlsen som sjef der nede, ja det kommer til å bli litt styr men når man velger å fjerne treneren selv om dem kjemper om opprykk så viser det visjoner og at man ser noe som må forbedres..

"Man sikter ikke mot 8-10 plass i Eliteserien det er Aalesund det" !!!! Dette sitatet er et varsko om hvordan fotballnorge har sett på Aafk dem senere årene og jeg må bare si meg helt enig i det sitatet, selv om jeg hater fyren som sa det!!!

Bruk litt ekstra nå fremover på å bygge en god organisasjon som kan ta oss tilbake, det vil ta litt tid og kanskje er det umulig da vi er svært langt nede i spiralen og jeg er redd dragsuget fortsetter å dra i mange år enda "jmf Fredrikstad" men nå må folk med visjoner inn som kan etablere en god klubbkultur som maktkampen for ca 10 år siden sørget for å fjerne sakte men sikkert.( tenker da på når Hoff og Hågensen fikk posisjonert seg og fikk fjernet folk som kunne fotball)

The Patriot

Legg inn av The Patriot » fre okt 06, 2017 08:12:54

Nedrykk er én ting. Jeg vet at Eliassen skal starte for seg selv. Om det er i tillegg til jobben i AaFK vet jeg ikke. Men forsvinner Eliassen fra klubben har vi et stort problem. Skadestatistikken før og etter Eliassen kom til klubben er som natt og dag. Den tynne stallen vi har i dag er en utfordring, men uten Eliassen tror jeg ikke det hadde vært mulig å gjennomføre en sesong med så få i stallen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stein

Legg inn av Stein » fre okt 13, 2017 19:16:30

Klubben bør snarest legge planer for hvordan de skal greie å overleve sportslig og økonomisk i Obosligaen.
Frykter at dette ikke stopper der.
Trenger økonomi, spillere og trenere som kan stoppe nedturen.

Sulalenning

Legg inn av Sulalenning » søn okt 15, 2017 19:57:22

Håper vi snuser på å hente sunnmøringen Martin Ove Roseth fra M*lde for ein eventuell neste sesong i Obos. Vi bør bruke muligheten til å bygge ungt og lokalt. Kanskje kunne Grytten gjort ein jobb for oss i Obos?

Svar