jast

AaFK er blakk

Legg inn av jast » ons nov 29, 2017 23:02:08

AaFK må leve på kreditt resten av året for å få betale utgiftene sine. :o Er jo sånne ting man ser på luksusfellen, Haagensen sier at AaFK aldri har måttet leve på kassakreditt før, men nå gjør de det. Nå begynner jeg å bli bekymret.

http://www.smp.no/100Sport/fotball/Slar ... articles=3

weasel

Re: AaFK er blakk

Legg inn av weasel » ons nov 29, 2017 23:16:44

ikke rart stallen er slank.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons nov 29, 2017 23:19:21

Vi får kjøpe sesong kort alle sammen,jeg har ikke kjøpt sesong kort på noen år.
Men no er det på tide jeg gjør det.og jeg håper mange gjør det samme.
Både dem som trofast har kjøpt,og alle vi andre.for no trengee Aafk den hjelpen dem kan få

Øggen

Legg inn av Øggen » ons nov 29, 2017 23:27:23

Kor i helvette reiste pengane? Med Hoff?

Brukeravatar
Link

Legg inn av Link » ons nov 29, 2017 23:38:03

Jeg lurer ekstremt på hvor alle pengene har tatt veien i alle disse årene. AaFK har hatt enorm oppslutning blant supporterne, stødig eliteseriespill i 10 år, cupfinaleseiere, tjent penger på spillersalg, og nå sist Olav Nils Sunde som lovte å doble inntektene fra solgte sesongkort.

Så hvorfor i all verden har aafk slitt med økonomien i alle disse årene? Vi har jo hørt samme gamle visa i årevis om penger på bok men null kroner til å lønne gode spillere. Basert på Hoff sin kommunikasjon, har det alltid virket som om vi var på kanten av stupet, og nå ser det ut til at det stemmer. Jeg skjønner ingenting annet enn at AaFK er en ekstremt dårlig drevet klubb, og man kan starte med å fjerne direktørlønnen til fysioterapeuten. Den trengs ikke i denne OBOS-klubben.

jast

Legg inn av jast » ons nov 29, 2017 23:43:28

Virker som de tenker at tjener vi ei krone ekstra så bruker vi ei krone til.Ingen langsiktig plan. Var det dette HHoff såg komme ?
Sist redigert av jast den ons nov 29, 2017 23:44:12, redigert 1 gang totalt.

gaddag

Legg inn av gaddag » ons nov 29, 2017 23:43:41

Jeg kjøper eller fornyer ingenting før de gjennomfører en SKIKKELIG evaluering, fulgt av handling. Og går så åpent ut med klubbens nye retninger fremover.Stoler ikke 1% på det som kommer fra de korridorene lenger..

jast

Legg inn av jast » ons nov 29, 2017 23:46:07

Enig Gaddag, Klubben må tilbake til folket, vi må ha noen vi tror på. Først da renner pengene inn i kassa igjen.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » tor nov 30, 2017 00:15:40

Er redd det er velig mye grums som enkelte aldri vil ha opp til overflaten, som gaddag skriver så stoler jeg ikke det grann på det som kommer fra disse korridorene. Kan virke som om Geir Vik nå prøver å åpne opp dørene men samtidig så prøver han seg med sympatikortet.. Vel min irritasjon dem seneste år har vært så stor at slike ting ikke nytter, det fyrer bare opp bålet og skaper en enda større distanse.

Start med handling så får vi sjå. Jeg savner kampdagsfølelsen jeg hadde før og er ikke umulig å overtale, men jeg trenger mere enn ord. Jeg trenger handling fra hele klubben, Styret og ledelsen må vise at dem tenker at dem er til for fotballen og ikke omvendt..

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor nov 30, 2017 01:13:16

Selg Gyasi til 20 mill. Da begynner det vel å ordne seg. Åå vent litt, hvem vil ha de pengene igjen?

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor nov 30, 2017 02:15:39

Trur og håper på at et salg av Gyasi vil gå uavkorta inn til klubben denne gongen. Trur faktisk det.

Svenskeknugen

Legg inn av Svenskeknugen » tor nov 30, 2017 07:52:52

Nei de pengene går inn i poolen som alt annet.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brehme

Legg inn av Brehme » tor nov 30, 2017 08:24:17

Ser ut som at en del ikke leser artiklene i SMP. Bjarne Haagensen var ganske tydelig (så tydelig som bare BH kan være) på at det ikke vil bli tatt ut utbytte fra Tango-poolen nå, og de ønsker å finansiere nye spillere så fort som mulig. Og det ble gjentatt at det står 8 mill tilgjengelig og alle inntekter fra salg av f.eks. Gyasi og Kierkeskov vil gå rett tilbake til å kjøpe nye spillere.

weasel

Legg inn av weasel » tor nov 30, 2017 08:47:39

Nå er det for mye rot i klubben, tror ikke jeg orker å involvere meg mere.

Guru

Legg inn av Guru » tor nov 30, 2017 09:20:13

Brehme skrev:
tor nov 30, 2017 08:24:17
...Bjarne Haagensen var ganske tydelig (så tydelig som bare BH kan være) på at det ikke vil bli tatt ut utbytte fra Tango-poolen nå...
For å spesifisere det Haagensen sa i avisa: Dersom 1/3 av investorane seier nei til å ta utbytte frå poolen, så blir det ikkje noko utbytte. Han virka sjølsikker på å klare det, igjen.

Pga nye regler er dette den siste poolen det er mulig å ta utbytte frå. Den inneheld nemlig "gamle penger". Det einaste innskuddet som kan kome inn er frå salg av spelarar poolen allereie eig.

Det er sjølvsagt mulig å opprette nye pooler. Men det blir i så fall uten tilbakebetaling av utbytte. Det må vere gaver. Eller lån for den saks skyld. Muligheten for gambling og gevinst forsvinn for investorane. Det er godt mulig at det har vore ein inspirasjon for enkelte.
Nokon veit bedre enn andre

Guru

Legg inn av Guru » tor nov 30, 2017 09:29:17

Og blakk...

Alvorlig.
November, desember er kjent som dei tyngste månadane for eliteserieklubber. Lite inntekter, fulle lønnsutgifter. Ikkje overraskende at det er no kassakreditten må i bruk. Eit nytt steg i økonomisk negativ retning. Det har altså ikkje snudd oppover, noko ingen hadde trudd heller. Men det må gjere det.

Nevnte Haagensen snakker forresten om korleis ein skal kutte budsjettet. For mange ansatte. I administrasjon, i sportslig avdeling, i medisinsk. Og i stallen. Sistnevnte muligens ikkje i antall, men i lønnsvolum. Han fnyste av å kjøpre nye spelarar, men nevnte Gyasi og Kirkeskov som gode salgsobjekt. Ein kan meine det ein vil om prioriteringane hans, men kutt må til. Det er berre å starte diskusjonen. Og eitkvart godt tiltak vil bli vurdert opp mot den økonomiske sida. Endå meir enn før.

Btw:
Årets budsjett var visst 68 mill.
Det er antatt ca 50 neste sesong.
Ein smertefull reduksjon.
Men likevel ein heilt anna liga enn motstanderane våre, med eit sannsynlig unntak i Viking.

Sjølvsagt lettare å klare seg med lite når ein vand med det. Vi er trass alt rigga for eliteserie med alt som høyrer til der. Vi er SAS, dei er Norwegian.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor nov 30, 2017 09:49:05

Guru skrev:
tor nov 30, 2017 09:20:13
Brehme skrev:
tor nov 30, 2017 08:24:17
...Bjarne Haagensen var ganske tydelig (så tydelig som bare BH kan være) på at det ikke vil bli tatt ut utbytte fra Tango-poolen nå...
For å spesifisere det Haagensen sa i avisa: Dersom 1/3 av investorane seier nei til å ta utbytte frå poolen, så blir det ikkje noko utbytte. Han virka sjølsikker på å klare det, igjen.
For å sitere det som stod på trykk:
-Hvis en tredjedel av investorene i poolen sier nei til å ta ut utbytte av poolen, så blir pengene stående i poolen. Og det har jeg og flere andre sørget for skjer. Og det kan vi klare igjen.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor nov 30, 2017 10:15:27

Det viser nok en gang at BH og andre investorer har sett på dette som en ren investering med det mål for øyet å tjene penger.
Det kan en ikke gjøre i fotball.
Da bør de holde seg til f.eks fisk, olje og eiendom som generelt er sikrere investeringer.
Men en bør selvsagt utvise streng kostnadkontroll-hele tiden

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » tor nov 30, 2017 10:27:36

Jeg regner med at dette ikke kommer som noen stor overraskelse. Når alle inntekter for spillersalg skal gå til investorene og alle inntektene fra hjemmekampene skal gå med på å betale ned leie av en stadion som klubben selv ikke eier, så trenger en ikke å være Einstein for å skjønne at dette går til helvete. Norske Eliteserieklubber MÅ leve av spillersalg for å få endene til å møtes men når spillerpoolen hver gang får inntektene fra salgene da går det til h......

Når vi da ikke har inntektene fra hjemmekampene heller, hva skal en da leve av???? Å selge skjerf på supporter sjappa??? Tviler på at det holder til å lønne en gjeng overbetalte middelmådigheter.

Her er bare en ting å gjøre, gå tilbake til røttene. Takke høflig for følge til spillerpoolen og gi Sunde et bud for stadion slik at den er i klubbens hender så en selv kan sitte på inntektene av hjemmekampene. Det som skjer nå er som å pisse i bukse.

Ranheim som spilte mot Sogndal i går har et budsjett på NOK 10 mill. Dei fleste spillerene jobber ved siden av. Dei var bedre enn Sogndal i går og kan fort være i tippeligaen neste år. Det sier vel det meste om både trener, spillerstall og ledelse hos oss. En skam.

For dei som kjenner Fredrikstad sin historie og hvor dei er nå, så er det svært mange likhetstrekk. Vi får bare håpe at det ikke har gått fullt så gale på vegen og at dette kan snu før det er for sent, men da tror jeg vi er avhengige av at Sunde stiller opp og gir AAFK en gave når det gjelder stadion. Dei som er i spilerpoolen er det bare å vinke adjø til. Dei må gjerne gi gaver, men da skal det være gaver ikke investeringer til egen vinning.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor nov 30, 2017 11:46:42

Som jeg har sagt før så hjelper det ikke å selge Gyasi for 20 mill så lenge alle pengene går inn i poolen. Vi kan ikke gjøre en dritt med de pengene så lenge vi ikke kan lønne nye spillere.

Guru

Legg inn av Guru » tor nov 30, 2017 11:59:03

F.I.L. skrev:
tor nov 30, 2017 11:46:42
Som jeg har sagt før så hjelper det ikke å selge Gyasi for 20 mill så lenge alle pengene går inn i poolen. Vi kan ikke gjøre en dritt med de pengene så lenge vi ikke kan lønne nye spillere.
Det er heilt opp til poolen kva dei vil bruke pengane til. Vil dei lønne spelarar, så kan dei lønne spelarar. Det betyr berre lavare avkastning.

Sjølvsagt: Med mindre pengane blir tatt ut, så vil dei kome klubben direkte til gode. På den eine eller andre måten.

Dersom Gyasi blir seld for 20 milll...
Går ut frå at det er poolen som eig han, sannsynligvis har klubben ein andel og. Då blir det spennende å sjå om alt blir tilbakeført til poolen. I så fall vil det vere ein stor pool. Og vi står neppe framføre store kjøpesummer med det første. Å investere i lønn til nye spelarar kan vere like sannsynlig.

PAEI, Capi

Legg inn av PAEI, Capi » tor nov 30, 2017 12:22:38

Leser i Smp. at Gyasi og Marlinho ikke blir med på sesongavslutning i Geiranger. Det er visst krise i aafk, hva med å droppe denne avslutningshelga på Union i Geiranger som starten på de økonomiske innsparinger, selv om det blir surt både for spillerne og dei ansatte. Tipper den koster et par 100.000.-
og et nedrykk til OBOS er vel ikke noe å feire med ei luksushelg på hotell.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor nov 30, 2017 13:26:58

Viktig at folk faktisk leser det cupmester2002 skriver. Dette er den riktigste oppsummeringen av virkeligheten jeg har sett. Nå med redusert publikumsoppslutning hadde sannsynligvis lønt seg for Aafk å si opp avtalen med Colorline Stadion. Det største ranet i nyere tid. Trodde i utgangspunktet Aafk var medeier i stadion, men det er de ikke lengre. For å tette hull i økonomien så har den blitt solgt til de andre eierne (folk har blitt gitt inntrykk av at CLS har stilt opp med penger). Sannheten er at Sunde og co aldri har gitt penger til å finansiere stadion, hvis en leser regnskapene så står det at stadion har UINNKALT EGENKAPITAL på flere titalls millioner. Dvs at de som eier CLS har aldri betalt noe. Det betyr egentlig at leia som betales er så høy at noen ler hele veien til banken....

Pehelg

Legg inn av Pehelg » tor nov 30, 2017 13:45:00

Om Gyasi selges for 20 mill, blir det ikke det som går inn i poolen.
Innskuddet blir da salgssum minus kjøpesum.
I mellomtiden har klubben hatt alle utgiftene til å drifte spilleren.
Poolen kan altså være en lukrativ sparegris for poolen eiere .

Brehme

Legg inn av Brehme » tor nov 30, 2017 13:45:31

aafk abu skrev:
tor nov 30, 2017 13:26:58
Viktig at folk faktisk leser det cupmester2002 skriver. Dette er den riktigste oppsummeringen av virkeligheten jeg har sett. Nå med redusert publikumsoppslutning hadde sannsynligvis lønt seg for Aafk å si opp avtalen med Colorline Stadion. Det største ranet i nyere tid. Trodde i utgangspunktet Aafk var medeier i stadion, men det er de ikke lengre. For å tette hull i økonomien så har den blitt solgt til de andre eierne (folk har blitt gitt inntrykk av at CLS har stilt opp med penger). Sannheten er at Sunde og co aldri har gitt penger til å finansiere stadion, hvis en leser regnskapene så står det at stadion har UINNKALT EGENKAPITAL på flere titalls millioner. Dvs at de som eier CLS har aldri betalt noe. Det betyr egentlig at leia som betales er så høy at noen ler hele veien til banken....
Hva koster det å bygge og drifte sin egen stadion da? Som vel er alternativet!?

jast

Legg inn av jast » tor nov 30, 2017 14:36:15

Viss en ny stadion koster 200 mill. renta er i dag ca 2%. Så blir det 4 mill i året bare i rente, Men da er det skummelt når renta stiger og det må nok betales avdrag også. men kunne jo også hatt inntekter på en egen stadion så ikke sikkert regne stykket hadde blitt så ille. Vet ikke hvor mye AaFK betaler i dag og hvem som stikker av med konsert inntektene i dag. Noen som vet ?

Ser nå at stadion leien er på 8,5 mill. så om det er så mye å tjene på å bygge ny tviler jeg på. men det var de andre inntektene på stadion hvem reiser med de ? AaFK betaler 8,5 hvor mye betaler de andre ? Tror nok CLS AS går med bra overskudd. men jeg er jo bare en Hobbyøkonom så jeg drar mine egne konklusjoner.

Guru

Legg inn av Guru » tor nov 30, 2017 15:02:25

Det er gammal kjepphest det der.

Investorane kjøper spelarar. Tar i prinsipp både all risiko og fortjeneste i handelen.

Klubben sin deal er at dei får ein "gratis" speler der dei kun dekker lønnskostnadane. Ikkje nødendigvis ein dårlig deal, så lenge driftsøkonomien går rundt.

Det er eit par driftsmessige problem for klubben. Det eine er at dyre spelarar også bruker å ha høg lønn. Og dersom dei blir verende lenge nok til at kontraktsforlenginger blir aktuelt, så er det klubben som i prinsippet har byrda med det.
Det andre er at klubben ofte har kjøpt seg inn i pooler ved å betale med eksisterende spelarar, noko som gjer at ein har "mista" den økonomiske gevinsten ved å utvikle eigne spelarar.
Det tredje er at klubb og investorar har ulike hensyn å ta ved kontraktsforlenginger. Det mest kjente eksempelet er så klubben tilbydde ein svært godt betalt forlengelse til Diego Silva, trass i at treneren ikkje ønska han med videre (i alle fall ikkje til den lønna).

Avsnittet over ser stygt ut. Reelt sett er det ikkje så gale. Meg bekjent har poolen fleire gongar gått inn med penger til både lønn og generell drift. Men då gjerne med nye spelarar inn i poolen.

Eg trur heller ikkje mange investorar er med for å tjene penger. Kanskje nokre. Det blei vel ein liten fest ved salga av Lindegaard og Hamed Allah. Det hadde også vore interessant å sett kva resultat investorane har hatt år for år. Dei to nevnte salga var definitivt år dei gjekk med pluss. Samtidig som Dede kosta dei mykje. Sikkert ein del andre minusprosjekt. Mos, for eksempel.

Umulig for meg å seie om investorane har gitt eit positivt eller negativt bidrag til økonomien i spelerlogistikken. Mykje av det vi har gjort ville ikkje ha vore mulig utan dei. Utan dei ville vi ha måtta sikta lavare. Om det hadde vore godt eller gale er vanskelig å svare på. Det er også kjent at alle tangopoolkjøp naturlig nok må godkjennast av investorane. Eit ekstra ledd. Riktignok med kort veg mellom styre og investorar. Dei vil halde ei hand på rattet, passe på pengane sine. Forståelig det. Nok av lausslupne sjeler i norske styrerom og garderober. Men det blir vanskeligare å drifte.

Eg er ikkje i tvil om at det hadde vore bedre for klubben om pengane blei gitt som gaver. Med større kontroll for klubben sjølv. Det hadde blitt lettare å ta rette valg utan å ta for mange hensyn. Ikkje alle investorar er nødvendigvis interesserte i det. Investorane er nok heilt sikkert ivrige på AaFK-suksess. Men det er noko med eigne penger. Det er kjekt å sjå dei jobbe. Det er flott å sjå ein speler og vite at "han har eg kjøpt, eg eig han". Litt mindre spennende å vite at pengane dine har gått til lønn til ein speler eller trener eller speider eller kanskje ein treningsleir. For klubben er det like viktig.

Mange ord.
Det er fordi det ligg mange tankar bak.
Har tenkt litt på stadion og.

Må forresten muligens bytte navn på årskorta til neste år. Då blir dei regna som nye og dobla opp av Olav Nils. Det syns eg er eit veldig fint tiltak. Hjelp oss å hjelpe oss sjølve.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor nov 30, 2017 21:13:18

Latterlig at det, i denne situasjonen som klubben no har kome i, blir feira i Geiranger med fest til 100-200000 kr i utgifter. Skal en bruke kassakreditt til dette, eller har klubben en skjult sparegris som no blir knust?? Lite hjelp i å mane til at vi supportere skal hjelpe til økonomisk, i den situasjonen som klubben no er i, når klubben bruker penger på denne måten. Denne festen burde bli avlyst, det er betre å ta en fest på Color Line stadion, der alle kan ta med medbrakt matpakke. Da har en fort noen hunder tusen til viktigare ting. Berre et sukk fra en frustrert supporter..............

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor nov 30, 2017 23:39:45

Sist Aafk var i 1div så hadde de full stadion begge ganger, med sponsorinteressen som fulgte dette. Og det var færre funksjonærer i klubben. Nå kan de kanskje forvente 1/3 full stadion, mindre sponsor interesse og flere ansatte. En stadion som er like dyr. Spillere eid av en pool. Kun lønnsutgifter og ingen verdimessig oppside. Det er mye større mulighet for at Aafk ender opp som Fredrikstad enn det er at det blir direkte opprykk. Adm dir Vik kom ut med info om økonomi nå for å forberede oss på det som kommer. Sunde kommer sikkert til å tilby mye hjelp. For det er han som blir taperen om Aafk går konk. Aafk burde nå bruke anledningen til å få overført verdier fra Sunde (stadion) og tangopoolen i steden for å få kontanter som de tar imot med en hånd og gir tilbake med den andre.

trippelf

Legg inn av trippelf » fre des 01, 2017 15:36:32

Guru skrev:
tor nov 30, 2017 09:29:17
Og blakk...

Alvorlig.
November, desember er kjent som dei tyngste månadane for eliteserieklubber. Lite inntekter, fulle lønnsutgifter. Ikkje overraskende at det er no kassakreditten må i bruk. Eit nytt steg i økonomisk negativ retning.
Haagensen er en luring, til og med en gammel luring. Når han påstår at kassakreditten aldri har blitt brukt før så stiller jeg meg tvilende til den påstanden. Hvordan har da Aafk overlevd siste mnd og første av hvert år? Her aner jeg en annen agenda, siden han var HH sin høye beskytter. Jeg liker Haagensen og hans rett fra levra, spørsmålet blir om alt han sier og gjør er i egen interesse eller kun i klubbens?

Svar