Svar
Krå Myra

Sportssjef Melland

Legg inn av Krå Myra » lør feb 10, 2018 14:33:30

Melis er intervjuet i sumpens serie "nye Aafk".

Som vanlig er Melis rund og i overkant forsiktig men avslører litt om hva han tenker.

Melland sier at det har manglet en som har hatt god oversikt og som har kunnet samle all kompetanse slik at Aafk har kunnet utvikle seg uavhengig av hvem som har vert trener.

"En som har kunnet bygge system og kompetanse internt og kunnet ansette trenere ut ifra hvor vi har følt at skoen har trykket"

En liten kritikk til ansettelse av duoen Aabrekk/Fredriksen og ledelsen her altså...

Om fremtid så tenker Melis at ambisjonen er å etablere Aafk i topp 4 i eliteserien, men Melland mener det tar 8-10 år å bli god, men at det kan kuttes til 6-8 år.

Her syns jeg Melland er i overkant langsiktig. Trenere, sportslige ledere, styrer og ikke minst spillere varer ikke så lenge så målet er for langt frem. Et styre kan ha slike målsetninger men ikke en sportsjef. Han må ha målsetninger han kan oppfylle eller evalueres på, altså maks 2-3 årsperspektiv.

Topp 8 flere år på rad kan være en målsetning som må oppfylles før vi snakker om topp 4 seks til ti år frem i tid. Det gir lite styring med så fjerne mål.

Melland sier dessuten ikke noe om hvordan klubben skal bli god utover å koordinere, organisere og utvikle trenerteam og spillere.

Det gjorde han derimot i Tangopod der han sa at et av tre satsingsområder var å bli "ekstremt ekstremt god på spillerlogistikk"

Det er en spennende og konkret ambisjon skjønt vi skulle gjerne hørt noe om hvordan Aafk skal bli ekstremt god.

Hvordan skal det organiseres, hvem skal gjøre hva, og kommer en til å bruke Vågnes i en formell rolle?

Vi får jo se fremover hvor gode en er. 2-3 spillere til må inn i oppkjøringen og 1-2 i sommer, og 2-3 til høsten om vi rykker opp.

Galiat

Re: Sportssjef Melland

Legg inn av Galiat » lør feb 10, 2018 15:16:44

Gjør dem jobben i februar og mars så trenger dem ikke fulle på med spillera i sommer vinduet og ganske lite etter sesongen også.Dem dei kjøper må ha rett alder og være tippeliga nivå på.Der ser jo ut som det er utledninga dem må kjøpe,og da må dem selge 3 utledninga til.For og kunne styrke stallen med 1 spiss og 2 mittstoppera.og da regner jeg med at dem gir dem nye minst 3 års kontrakt.Rbk stilte med nesten samme stall i mange år under Eggen,har Aafk en god stall i år.kan dem utvikle spillet og kvaliteten på spillet mye til neste år.Samtidlig som dem utvikler lokale spillera også.Ikke bare kjøpe fordi dem må kjøpe

Telstar

Legg inn av Telstar » lør feb 10, 2018 19:37:20

Meiner på at jeg hørte at det var Vågnes som var "kilden" og hadde kjennskapet til "Nenass".

trippelf

Legg inn av trippelf » lør feb 10, 2018 23:51:02

Mange har kritisert Melis for å være fysion som ble sportssjef, men jeg mener han og resten av dagens Aafk viser at vi har kvittet oss med mye av det som har vært sperren for Aafk siste årene. Kompetansen som tidligere har blitt kastet på dør av besservissere, mens nå har vi en sportssjef som vil samle og utvikle med en rød tråd. Det ser ut som klare roller og en bedre organisasjon. Jeg liker det jeg ser👌🏻

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » søn feb 11, 2018 01:47:07

Utover bakgrunnen som spiller og fysioterapeut, hva slags fotballfaglig utdannelse har Melland, eventuelt annen relevant kompetanse?

Galiat

Legg inn av Galiat » søn feb 11, 2018 09:03:11

Han var en god fotball spiller,og det er jo en god utdannelse for og være sportssjef

trippelf

Legg inn av trippelf » søn feb 11, 2018 10:10:58

#Krå myra, hva er du ute etter?

LØVrE

Legg inn av LØVrE » søn feb 11, 2018 23:21:32

Melis er ansatt som sportssjef og ferdig med det . Blir det opprykk bør han imidlertid byttes ut ...
Undertegnede og flere var og er fortsatt skeptisk til en "politikk" å ansette klubbens "insidere" i nøkkelroller som Melis og Trond Fredriksen .
Det har vist seg å være vanskelig for slike å kommunisere konstruktivt bl.a. overfor media noe begge var/er elendige til .
Konfr. Bohinen som nesten alltid er krystallklar og ikke til å misforstå når uttaler seg ...

trippelf

Legg inn av trippelf » søn feb 11, 2018 23:51:39

Blir det opprykk bør han skiftes ut?

LØVrE

Legg inn av LØVrE » man feb 12, 2018 00:14:09

La oss si det slik da ; ved et opprykk (som alle håper på) settes det enda høyere krav til hele organisasjonen - trenerapparat , daglig leder , sportssjef , styre osv.
Selvom klubben fungerer betraktelig mye bedre med nye folk inn i både trenerapparat og daglig ledelse , mener mange at det var feil å ansette Melis , men gjort er gjort og nå trenger klubben ro og støtte - også sportssjefen ...

Galiat

Legg inn av Galiat » man feb 12, 2018 05:52:41

Mange mener også det var rett og annsette han,det er ikke Aafk supporterane eller sunnmørsposten som annsetter folk i Aafk.Det klarer Aafk godt selv,og så langt ser det jo bra ut med nye koster i Aafk

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man feb 12, 2018 08:37:54

Når det gjelder den formelle kompetansen til sportssjefen, er det vel ikke mange som har en som er mer kompetent.
Melland har både spilt på A-laget i mange år, og jobbet i klubben som fysioterapeut og medisinsk koordinator. Den bakgrunnen gjør at han har innsikt i toppfotball, både fra spillerens og det medisinskes perspektiv.
Det man potensielt kan utsette på den ansettelsen er at AaFK henter en intern, uten mye ledererfaring, i en periode hvor de muligens trenger mer impulser utenfra.

Så da får hver enkelt vurdere om det er nok til å kritisere ham før han har fått sette sitt preg på sport, eller om han skal få sjansen til å vise seg frem noen år først. Jeg er tilbøyelig til det siste, og er dessuten for øyeblikket veldig fornøyd med den utviklingen vi ser skje nå. Jeg krysser fingre og tær for at vi får resultater på bana.

Guru

Legg inn av Guru » man feb 12, 2018 11:16:13

Herved vil eg utfordre alle som klager på kompetansen til Melland. Fortell oss kva som er den rette kompetansen. Meg bekjent finns det ingen sportssjef-skule. Eg ser mange nyttige erfaringer å ha med seg inn, uten at nokon kan vere i stand til å ha dei alle. Typisk handler jobben om spelerlogistikk og spelerutvikling. Sleng på trenerlogistikk og klubbutvikling i same slengen. Ei herlig blanding av sportslige og organisatoriske oppgaver.

Kven er det som lykkes?

Jostein Flo var lenge kroneksempelet. Tidlegare utenlandsproff uten andre kjente kvalifikasjoner. Gjekk rett inn i sportssjefstillinga i Strømsgodset og sit der endå.

Thomas Berntsen i Sarpsborg er den hottaste no om dagen. Ein snartur som speler i Austerrike. Vore trener under elitenivå. Fungerer flott.

Inge Andre Olsen har fått mykje av æra for at Stabæk har overprestert år etter år. Har spelt mykje i Norge, men kom seg aldri ut av landet.

Rune Soltvedt har jobben i Brann. Stig Inge Bjørneby i Rosenborg. Svein-Morten Johansen i Tromsø. Tor Kristian Karlsen i Start. Jørgen Ingebrigtsen i Vålerenga. Simon Mesfin i Lillestrøm. Jostein Grindhaug i Haugesund.

Det er berre å leite videre. Kan vi finne nokon fellesnevner som bestemmer kven som blir ein bra sportssjef og kven som ikkje blir det?
Nokon veit bedre enn andre

AbbySC

Legg inn av AbbySC » man feb 12, 2018 12:17:32

Guru skrev:
man feb 12, 2018 11:16:13
Herved vil eg utfordre alle som klager på kompetansen til Melland. Fortell oss kva som er den rette kompetansen. Meg bekjent finns det ingen sportssjef-skule.
Enig! Vil tro at i tillegg til erfaring fra miljø/fag er langt på vei "personlig egnethet" nøkkelfaktoren. Man trenger nok ikke være verken tidligere utenlandsproff eller profilert mediatryne for å være en god leder ;)

Brukeravatar
Link

Legg inn av Link » man feb 12, 2018 12:20:06

Jeg er en av dem som i lengre tid har vært utrolig skeptisk til å ansette fysioterapeuten som sportssjef. Faktisk har jeg ansett dette trekket som en enorm skandale, men nå har jeg faktisk snudd.

Jeg har endret syn på saken, fordi jeg er imponert over hvordan Geir, Melland, og resten av organisasjonen har taklet nedrykket. Det startet med ansettelsen av Bohinen - mannen med akkurat den erfaringen klubben trenger for å reise seg igjen. Deretter har de skiftet ut hele apparatet med nye, sultne tilskudd som jeg tror vil sikre en god fremtidig retning for klubben.

Deretter har de hentet spillere som så langt ser veldig bra ut. Nedrykksmørket er erstattet med optimisme om fremtiden, og det hadde jeg aldri trodd før vi går løs på en OBOS-sesong. Nå får Geir og Melland tid og ro til å lære sine nye roller å kjenne.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man feb 12, 2018 13:24:55

trippelf skrev:
søn feb 11, 2018 10:10:58
#Krå myra, hva er du ute etter?
Fakta. Som spørsmålet er stilt, hva slags fotballrelevant utdannelse Melland har?

Typisk så tar mange forbundet sine kurs, og noen har fag fra idrettshøyskoler eller annet relevant akademisk.

Frem til 90-tallet var jo "alle" lærerutdannet.

Melland er så vanskelig å tolke og plassere siden han har en veldig forsiktig kommunikasjonsstil der det ofte kun sies litt om mål, men veldig lite konkret om middel til å nå målene.

Er det greit trippelf?

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man feb 12, 2018 13:53:40

Guru skrev:
man feb 12, 2018 11:16:13
Herved vil eg utfordre alle som klager på kompetansen til Melland...

...Thomas Berntsen i Sarpsborg er den hottaste no om dagen. Ein snartur som speler i Austerrike. Vore trener under elitenivå. Fungerer flott.

Inge Andre Olsen har fått mykje av æra for at Stabæk har overprestert år etter år. Har spelt mykje i Norge, men kom seg aldri ut av landet.

....Kan vi finne nokon fellesnevner som bestemmer kven som blir ein bra sportssjef og kven som ikkje blir det?
Spørsmål om fakta er ikke klaging Guru.

Berntsen har vel snart 20 år i klubben, har vert i marked, daglig leder, sportslig leder i ulike perioder og klubbens eneste æresmedlem. En som har vokst i klubben gjennom ulike roller.

Inge Andre Olsen og Stabæk er et unntak i Norge med NTG og strategien om å rendyrke og være best på unge talenter i Norge med det tilfanget som Oslo og Østlandet gir. Ikke noe som kan gjøres andre steder i landet.

Jostein Flo er kanskje en av de dyktigste i landet. Hundrevis av eliteseriekamper for ulike lag, proffkarriere i flere land og lang landslagskarriere med erfaring i Strømsgodset i marked og som daglig leder har vert Flos ballast før han ble sportslig leder. Så har han bygget stein for stein med talentbasen østlandet gir tilgang til og trenere som har utviklet Strømsgodsets kultur.

Hvilken kompetanse gir en god sportslig leder?

Variert erfaring, variert kunnskap, gode lederegenskaper, evne til å være planmessig og nøktern, "evidensorientert" fremfor å tro, samt gode kommunikasjonsevner og evne til å påvirke internt, være lederen som styrer, og som andre lar seg styre av, uten å la seg forføre av feil idéer. Da kaster en bort tid, penger og muligheter. I små klubber der en har ansvaret for mye og få i fagstab må en også ha høy arbeidskapasitet og effektivitet over tid. Det er flere oppgaver enn tid til å gjøre de.
Sist redigert av Krå Myra den man feb 12, 2018 14:09:34, redigert 2 ganger totalt.

trippelf

Legg inn av trippelf » man feb 12, 2018 13:55:24

Veldig fornøyd #Krå Myra, ser nok at jeg er en smule yrkesskadet etter flere år på dette forumet. Var nok litt fordomsfull der..
Ser #Guru spør etter fellesnevner på en god sportssjef. Modellen vi hadde tidligere var vel at det spilte liten rolle hvem som hadde fått det tvilsomme oppdraget, Hoffet bestemte vel lell. Mens nå har vi slik jeg vurderer det en bedre ledelse. Gode ledere har god organisasjonsstruktur, jeg føler Aafk er mye nærmere der nå enn vi noen gang har vært..

LØVrE

Legg inn av LØVrE » man feb 12, 2018 20:30:05

Det klubben må sette seg ned og bruke litt tid på er HVEM det er som skal kommunisere klubben ovenfor media .
Hvem (trener , daglig leder , sportssjef , styreleder) er det som skal uttale seg om hvilke type saker (økonomi/sponsorer, supportere , spillerstall/skadesituasjon , kjøp-salg av spillere osv.) .
Dette vil gavne alle fordi difuse svar bare skaper spekulasjoner , urealistiske forhåpninger og en ofte unødvendige rykteflom .
Får man også dette på plass , vil klubben fortsette å ta steg i positiv retning !

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man feb 12, 2018 23:34:32

Veldig godt påpekt LØVrE!

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man feb 12, 2018 23:40:30

Langsiktig strategi syns jeg vi skal høre fra styreleder om, slikt som omfattes av planer og strategier som vedtas av styret, og gjerne sammen med fagansvarlige.

Det daglige rundt drift og økonomi fra daglig leder, sammen med alt som har med publikum og engasjement å gjøre.

Det daglige rundt sport fra trener.

Det daglige rundt utvikling og spillerlogistikk fra sportslig leder.

Svar