Moderator: Arcturus

Krå Myra

Re: Kamptråd 16: Notodden vs Aalesund - Søndag 29.juli 1800

Legg inn av Krå Myra » man jul 30, 2018 10:46:28

Det gis for sjelden røde kort i slike situasjoner. Sæthre prøver seg jo på et tjuvtriks for å ta fra motstanderen en målsjanse.

Men vi er svake defensivt i 4 trekk på rad ved målet.

Fet lar seg lure av en kroppsfinte og lar målskåreren vende opp, men han går ikke på helhjertet løp for å vinne ballen tilbake.

Carlsen er tett oppe i løpet etterpå men velger å springe ved siden av på avstand fremfor en spurt med kroppskontakt og kjemping om ball.

Sæthre er for treig i å falle av eller å støte og er heller ikke kjapp nok. En av de andre midtstopperne støter kun halvveis.

Lie er helt på bærtur ved frisparket og gjør småsteg til høyre mens ballen er på vei til venstre for han og mislykkes totalt i tolking av frisparket. Slike skal han ta. Han fikk aldri med seg utgangen på frisparket, og forventet nok feilaktig at den kom i det andre hjørnet.
Sist redigert av Krå Myra den man jul 30, 2018 13:44:36, redigert 1 gang totalt.

Brehme

Legg inn av Brehme » man jul 30, 2018 11:22:02

tl007 skrev:
man jul 30, 2018 10:41:28
Ja, hvis dommeren vurderer det slik, og har rett i, at Sæthre ikke gjorde forsøk på å nå ballen har han sitt på det tørre
(Jeg har ikke sett repriser, så om han prøvde å nå ballen vil ikke jeg uttale meg om. Det vet vel Sæthre best selv)
Sæthre er på etterskudd bak spissen og tar tak i drakt/armen. Han gjør ingen forsøk på å ta ballen, og har heller ingen mulighet til det.

Another_Roger

Legg inn av Another_Roger » man jul 30, 2018 12:26:06

Det røde kortet var heilt riktig.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man jul 30, 2018 12:34:10

Mest sannsynlig riktig rødt kort. Det er klart det er fristende å huke tak i motspiller som er på vei forbi ;)
Kanskje er Sæthre generelt for ivrig i tjenesten i slike tilfeller. Men han fikk nå se at en kan bli dobbelt straffet.

Stein

Legg inn av Stein » tir jul 31, 2018 08:16:55

Det som skjer er at Sæthre blir fraløpt og slenger frem armen sin og holder i motspilleren i ca et sekund.
Holdingen ser absolutt beskjeden ut, men motspilleren kommer øyensynlig ut av balanse.
Ja, dette kan det absolutt gis rødt kort for etter reglementet.
Poenget er bare at i praksis ville mange dommere og kommentatorer sagt at holdingen ikke var tilstrekkelig til å gi rødt kort.
Tror faktisk det vile ha skjedd i de fleste tilfeller.
Vi har nemlig fått en kultur der det er greit å holde, men ikke holde mye.
Jeg syns det er en uting Holding bør være forbudt.
Så kan man si hva om begge to river og sliter i hverandre.
Her var det kun Sæthre som var aktiv med hånden sin.
Jeg merker meg samtidig at Notodden spilleren mener at holdingen var såpass moderat at han ble overrasket over å se det røde kortet.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tir jul 31, 2018 12:02:46

Stein skrev:
tir jul 31, 2018 08:16:55
Det som skjer er at Sæthre blir fraløpt og slenger frem armen sin og holder i motspilleren i ca et sekund.
Holdingen ser absolutt beskjeden ut, men motspilleren kommer øyensynlig ut av balanse.
Ja, dette kan det absolutt gis rødt kort for etter reglementet.
Poenget er bare at i praksis ville mange dommere og kommentatorer sagt at holdingen ikke var tilstrekkelig til å gi rødt kort.
Tror faktisk det vile ha skjedd i de fleste tilfeller.
Vi har nemlig fått en kultur der det er greit å holde, men ikke holde mye.
Jeg syns det er en uting Holding bør være forbudt.
Så kan man si hva om begge to river og sliter i hverandre.
Her var det kun Sæthre som var aktiv med hånden sin.
Jeg merker meg samtidig at Notodden spilleren mener at holdingen var såpass moderat at han ble overrasket over å se det røde kortet.
Sånn sett kan vi si at denne dommeren gjorde en mer korrekt vurdering enn det vi er vant til å se fra dommere i eliteserien.

Faktisk synes jeg dommeren gjorde en meget bra kamp. Straffen vår var også korrekt, men mange dommere ville trolig latt være å blåse fordi "det er så vanlig med holding" og "det var bare litt".
Det er noen av dommerne i OBOS-ligaen som er veldig bra.. Også har du de som ikke er fullt så bra. I denne kampen fikk vi en av de bedre.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tir jul 31, 2018 12:35:22

Er enig med @Stein her, jeg synes dommeren la lista vel lavt både angående det røde kortet og straffa. Det minska sjansen for 3p betraktelig, men redda kanskje 1p.

Skjønner at diskusjonen om hvor lista skal ligge er en større debatt, skjønt i praksis vil den jo variere etter dommerens skjønn, - som vi alle skjønner noen ganger kan være vanskelig å skjønne seg på. :roll:

Dersom man ser opp igjen Notodden-kampen er vel sannsynligheten stor for at man finner flere holdinger i feltet som kunne kvalifisert til straffer begge veier, så sånn sett preger lave terskler kampene kunstig mye.

Skjønnsmessige vurderinger i forhold til regelverket kan jo likevel bli mange færre med tekniske nyvinninger og bruken av disse, men hvor langt er man villig til å gå? Ønsker man å innføre "A Thing That Goes Ping!" hver gang noen tar tak i drakta i fremtiden? 1 gult kort for hvert 3.dje pling? Pling-fest på VAR-rommet?

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir jul 31, 2018 19:14:19

Litt høy terskel for rødt kort med argument om målsjansens størrelse bør en ha siden de fleste dommere vil slite med å vurdere en målsjanses størrelse.

Hindring av skudd fra 20 meter er kun 5% målsjanse, hindring av skudd skrått utenfor 5-meterhjørnet er kun 10%, rett foran mål fra 6-7 meter ca 50%.

Når er det en målsjanse?

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » tir jul 31, 2018 20:47:48

Jeg har aldri sett noen bli utvist på så spinkelt grunnlag fordel AaFK!!! Aldri!

Påstår også at ingen hadde fått rødt kort av samme forseelse under siste VM, selv med VAR.

Willy

Legg inn av Willy » tor aug 02, 2018 10:58:11

Rødt kort eller ikke..Det var Lie sin keepertabbe som gjorde at det ble 0-1
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor aug 02, 2018 11:11:54

Willy skrev:
tor aug 02, 2018 10:58:11
Lie kunne sikkert ha gjort det annerledes, men å fokusere på han etter den situasjonen er en enda større tabbe. Jeg foreslår at du ser situasjonen en gang til, videoen ligger i kampreferatet på aafk.no. Jeg teller 4 svake involveringer før frisparket i det hele tatt blir dømt.

1. Fet blir enkelt vendt bort av Notoddenspilleren. Svakt press og kommer ikke skikkelig oppi ballfører. Dårlig involvering av Fet i førsteforvarerrollen.
2. Notodden-spilleren får føre ballen rett forbi Carlsen på midtstreken. Carlsen er ikke i nærheten av ballfører og klarer ikke å dekke rommet bak Fet. Meget svak involvering av Carlsen.
3. Notodden-spilleren utnytter det store bakrommet når forsvaret kommer på typisk halvdistanse, og legger en perfekt ball bak forsvaret.
4. Sæthre blir ballwatching og følger ikke med på løpet til angriperen. Det ender med at Sæthre holder igjen angriperen og det blir dømt korrekt frispark og rødt kort. Urutinert og veldig dårlig involvering av forsvaret og Sæthre.
5. Et godt plassert frispark, der Lie feilberegner og gambler på en side. For dårlig av en så god keeper.

Willy

Legg inn av Willy » tor aug 02, 2018 15:48:22

Brehme skrev:
tor aug 02, 2018 11:11:54
Willy skrev:
tor aug 02, 2018 10:58:11
Lie kunne sikkert ha gjort det annerledes, men å fokusere på han etter den situasjonen er en enda større tabbe. Jeg foreslår at du ser situasjonen en gang til, videoen ligger i kampreferatet på aafk.no. Jeg teller 4 svake involveringer før frisparket i det hele tatt blir dømt.

1. Fet blir enkelt vendt bort av Notoddenspilleren. Svakt press og kommer ikke skikkelig oppi ballfører. Dårlig involvering av Fet i førsteforvarerrollen.
2. Notodden-spilleren får føre ballen rett forbi Carlsen på midtstreken. Carlsen er ikke i nærheten av ballfører og klarer ikke å dekke rommet bak Fet. Meget svak involvering av Carlsen.
3. Notodden-spilleren utnytter det store bakrommet når forsvaret kommer på typisk halvdistanse, og legger en perfekt ball bak forsvaret.
4. Sæthre blir ballwatching og følger ikke med på løpet til angriperen. Det ender med at Sæthre holder igjen angriperen og det blir dømt korrekt frispark og rødt kort. Urutinert og veldig dårlig involvering av forsvaret og Sæthre.
5. Et godt plassert frispark, der Lie feilberegner og gambler på en side. For dårlig av en så god keeper.
Jeg har sett situasjonen og du har rett i alle de punktene du nevner over. Men det er ingen tabbe å fokusere på Lie, for det er keepertabben som er den aller største. Det er faktisk i keeperhjørnet og en keeper skal aldri gamble på den måten der. Lie plukker den ballen lekende lett viss han venter til han ser utgangen på frisparket.

Det er mulig Lie er god, men han er ingen toppkeeper etter min mening. Til det har han for mange svake involveringer, for svak i feltarbeidet, bokser ballen der han enkelt kan holde den, leser spillet for dårlig.

Skal AaFK ta steg opp til topp 6 i eliteserien må det forsterkes med en ny keeper (Lindegaard-kaliber).
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Svar