Moderator: Arcturus

Svar
Galiat

Re: Stallen 2019

Legg inn av Galiat » tor jan 03, 2019 18:12:17

Eller kansje blir Aafk som og se gress gro , jeg gleder meg iallefall til og se Castro og Larsen på mittbana.Dem vil heve mittbana betraktelig,Og holder langt over 1 div nivå,håper selvsakt at flere kommer som går rett inn på laget.Ser Aafk ikke har råd til mittstopperen fra Østerrike,Men det er ikke der vi trenger og forsterke laget mest.det er en klasse keeper og erstatter for Carsen og Agdestein vi trenger og styrke oss mest

Sulalenning

Legg inn av Sulalenning » fre jan 04, 2019 13:58:18

Bizoza signerer for Raufoss og skal spille i Obos neste år. Forhåpentligvis gjer han det godt nok til å bli aktuell for en retur om ikkje lenge.

trippelf

Legg inn av trippelf » lør jan 05, 2019 11:49:50

Enig med både Brehme og F.I.L, vi kommer ingen vei med Lie i mål. Vi kan stable opp 5 midtstoppere om så skal være, men han kommer aldri til å plukke en ball i feltet. Bra skuddstopper, men totalen blir minus pga feltarbeidet spesielt. Han er den svakeste keeperen som har stått for Aafk siden vi kom på CS, synonymt med tilværelsen i OBOS!

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn jan 06, 2019 20:14:38

Brehme skrev:
tor jan 03, 2019 14:03:41
Jeg synes dette ser mere og mere grått og trist ut. Vi har store mangler offensivt og på sentral midtbane, og det ser ikke ut som at det er noe vilje til å innse det. I forsvaret har vi alt for mange spillere, så der er det uansett ikke mulighet til å hente inn flere. Positivt at de henter Hay med god fysikk. Og vi blir nok aldri noen toppklubb før vi bytter ut Lie i mål. Det var veldig tydelig i kvalikken når vi møter bedre lag, hvor utrolig svak Lie er i det offensive spillet. Både det å plukke baller og å sette igang hurtig.

Jeg lar meg ikke begeistre av dette.
Det er nok ingen som er uenig med det du skriver her Brehme. Men jeg setter også søkelyset på venstresiden til Aafk, de offensive spillerne ytreløperne. Svært spent på statusen til Sandnes og Meade når vi snakker om treningsleir på sydligere breddegrader i starten av mars. 30.mars starter sesongen, og da bør Aafk ha ett offensivt samspilt lag med spillere som er klare for å blø for drakta. Og da snakker vi kvalitet i alle ledd, kampen mot Start vil nok gi ett bra innsyn i hvordan statusen er. Og allerede to kamper senere er det Sandefjord borte.

Guru

Legg inn av Guru » man jan 07, 2019 15:58:04

Tega George har fått ein eigen sak i Sunnmørsposten.

Nokre hovedtrekk:
  • Kan leve av fotballen for første gong.
  • Foretrekker høgrefoten og høgresida, men speler der treneren vil.
  • Kom frå Nigeria då han var 15, er no cirka 22. Det betyr at han er "lokalt utvikla" og ikkje går på utanlandskvoten.
  • Ikkje kjent med 3-5-2-systemet, men kjem til å lære det.
  • Tega om Tega: Veldig hurtig, bra utholdenhet, god innleggsfot.
  • Lars om Tega: Bra fart, god defensivt en mot en, spennende ferdigheter offensivt.

Noko av det vi savna i fjor var kantspelarar som fungerte stabilt og godt. Per dags dato har vi to på kvar side. Tega George og Jørgen Hatlehol til høgre. La oss gå ut frå at begge er spennende og har muligheter til å bli gode i rollen. Men ingen av dei har foreløpig bevist at vi skal satse på dei i eliteserien. No har dei - minst - eitt år på å bevise seg verdige. Det er sannsynlig at det ikkje blir henta inn fleire konkurrenter til dei. På venstresida har vi Jernade Meade og Robert Sandnes. Begge har vore ute i lang tid. Meade har til og med berre korttidskontrakt for å bevise at han er verdt å satse på. Antallet stemmer nok. Men regner med at klubben har alternativ på lista. Dei må bevise raskt at dei er klare.
Nokon veit bedre enn andre

kazzi

Legg inn av kazzi » tir jan 08, 2019 14:07:57

Guru skrev:
man jan 07, 2019 15:58:04
Tega George har fått ein eigen sak i Sunnmørsposten.

Nokre hovedtrekk:
  • Kan leve av fotballen for første gong.
  • Foretrekker høgrefoten og høgresida, men speler der treneren vil.
  • Kom frå Nigeria då han var 15, er no cirka 22. Det betyr at han er "lokalt utvikla" og ikkje går på utanlandskvoten.
  • Ikkje kjent med 3-5-2-systemet, men kjem til å lære det.
  • Tega om Tega: Veldig hurtig, bra utholdenhet, god innleggsfot.
  • Lars om Tega: Bra fart, god defensivt en mot en, spennende ferdigheter offensivt.

Noko av det vi savna i fjor var kantspelarar som fungerte stabilt og godt. Per dags dato har vi to på kvar side. Tega George og Jørgen Hatlehol til høgre. La oss gå ut frå at begge er spennende og har muligheter til å bli gode i rollen. Men ingen av dei har foreløpig bevist at vi skal satse på dei i eliteserien. No har dei - minst - eitt år på å bevise seg verdige. Det er sannsynlig at det ikkje blir henta inn fleire konkurrenter til dei. På venstresida har vi Jernade Meade og Robert Sandnes. Begge har vore ute i lang tid. Meade har til og med berre korttidskontrakt for å bevise at han er verdt å satse på. Antallet stemmer nok. Men regner med at klubben har alternativ på lista. Dei må bevise raskt at dei er klare.
Dette fikk meg til i mimre om glansdagene til Jonathan Parr i Aafk drakta - hurtighet, utholdenhet og innleggs fot. Gav seg aldri til det 95 minutt og hadde alltid et siste sprang i beina. Tror dette må være spilleren med aller flest løp opp og ned flanken på CLS noen gang. Håper Tega kan gjenskape noe av dette, dog bare på høresida!

Galiat

Legg inn av Galiat » tir jan 08, 2019 18:02:10

Vi trenger også noen som vi vet er bedre en dem vi har,som går rett inn på første ellveren.Sandefjord og start blir farlige,Start har mista en av dem beste i dag.Men dem har penger til og styrke laget sitt.Sandefjord vet jeg ikke hvor mye dem kan satse,Men har et godt lag det som rykka ned,tapte ikke mange kamper i høst.Men spilte mye uavgjort og rykka derfor ned,er spent på hvor mange dem beholder.Men Aafk må styrke laget mer en dem 2 opprykk favorittene,Så jeg håper vi beholder stammen i laget og får styrka ellveren mye.

SandMan65

Legg inn av SandMan65 » ons jan 09, 2019 14:24:04

Dette er kanskje feil tråd å ta opp et slikt tema, men MÅ bare få ut litt frustrasjon fra forrige sesong:
Mangelen på innlegg fra kantspillerne, og kvaliteten på disse når de endelig kommer!!

Aafk hadde i fjor en soleklar fordel på topp med Holmbert`s hodestyrke og duellkraft.
Det hjelper jo ikke å ha verken verdens beste eller raskeste kantspiller i verden når de aldri evner å komme i posisjon til innlegg, og for meg blir det en gåte at ikke trenerteamet utnytter dette bedre med Holmbert på topp!

En GOD trener er en trener som UTNYTTER sitt lags fordeler, og terper på disse til fulle på treninger!
I Aafk blir denne fordelen totalt neglisert, og attpåtil benyttes en høyrebeint kantspiller på venstresida!!

Jeg er selfølgelig klar over skadede spillere og mangelen på venstrebeinte kantspillere, men mangelen på gode innlegg har jo også vært total på høyre sida også.

Jeg var faktisk å så på endel treninger i fjor, og så aldri at dette ble trent på i noen sammenheng!
Det er vel kanskje derfor de fleste innleggene fra kantspillerne oftest gikk i hytt og pine, spesielt når de kom fra delvis presset spiller i fart.
Dette MÅ det trenes bedre på hvis vi får beholde Holmbert til neste sesong!

Guru

Legg inn av Guru » ons jan 09, 2019 15:45:47

SandMan65 skrev:
ons jan 09, 2019 14:24:04
Dette er kanskje feil tråd å ta opp et slikt tema...
Dette må vere den perfekte plassen å diskutere samansetning av troppen på. Og så slenger vi på litt om korleis vi bruker den.

Du var ikkje åleine om å sjå mangler i kantspelet i fjor. Deriblant få gode innlegg frå god posisjon. I mine auger var den aller største mangelen "god posisjon". Altfor sjelden var kantspelerane nær nok dødlinja til å ha ei relativt enkel oppgave med å lage ein farlig sjanse. Kantspelerane var rett og slett for mykje back og for lite ving. Det handler om prioritering. Tør vi la kantane gå tidlig og heilhjerta i angrep? Eller skal dei heile tida ha forsvarsjobben som første prioritert. Det skal sjølvsagt seiast at det fungerte godt i enkeltkampar. Kvalikfiseringskampen mot Sogndal er beste eksempelet.

Jørgen Hatlehol har motet og mykje av det som trengs. Kan bli bra. Han er - om eg har forstått det rett - ein ving som har blitt omskoler til back.
Tega George virker spennende utfrå beskrivelsen av han. Han har spelt mest back.

Robert Sandnes ser eg som eit trygt valg. Men forventer ikkje at han skal vere lynvingen. Pasningsfoten bør derimot vere i orden når han kjem i posisjon.
Jernade Meade har eg ikkje fått det store inntrykket av. Han kjem også frå backen.

Så det er fire spørsmålstegn. Spennende, men spørsmålstegn. Markus Karlsbakk er det femte om vi plasserer han på kanten. Men inntrykket mitt er at han er såpass offensivt anlagt at det er meir sannsynlig at han blir brukt andre plassar. Sondre Fet er også bedre andre plassar, kun ei nødløysing på kant.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor jan 10, 2019 04:27:29

Du var ikkje åleine om å sjå mangler i kantspelet i fjor. Deriblant få gode innlegg frå god posisjon. I mine auger var den aller største mangelen "god posisjon". Altfor sjelden var kantspelerane nær nok dødlinja til å ha ei relativt enkel oppgave med å lage ein farlig sjanse. Kantspelerane var rett og slett for mykje back og for lite ving. Det handler om prioritering. Tør vi la kantane gå tidlig og heilhjerta i angrep? Eller skal dei heile tida ha forsvarsjobben som første prioritert. Det skal sjølvsagt seiast at det fungerte godt i enkeltkampar. Kvalikfiseringskampen mot Sogndal er beste eksempelet.
Gjentar meg selv til det kjedsommelige. Kantspillet til Aafk var ikke problemet i fjor. Problemet var at Aafks spill utelukkende var basert på kantspill. Dette ble avslørt utover i sesongen og arbeidsforholda for kantspillerne ble bortimot umulig. Siden Carlsen aldri slo en pasning fremover, men utelukkende spilte bakover til stopperne som igjen spilte ballen ut på kant kunne motstanderene konsentrere seg om å ha 2-3 spillere som går på Aafks kantspillere.

Endringen i de siste kampene var at Carlsen spilte ballen fremover og da måtte motstander slippe dobbel- og trippeldekningen på kant.

Denne vanvittige fokuseringen på kantspill er helt forferdelig feil. Synes synd på feks Hatlehol og Arnarson som fikk helt idiotisk kritikk og ble benket av en elendig trener.

Aafk anno 2018 hadde så vanvittig store mangler sentralt i banen (Carlsen), at det er en skam. Dette er grunnen til at vi ikke rykket opp. En hvilken som helst UTVIKLINGSORIENTERT trener hadde rettet på dette gjennom sesongen. I steden så har vi en trener som leter land og strand rundt etter kantspillere som kan dra av 2-3 mann i slengen og som i tillegg er fantastiske duellspillere defensivt. Dream on.

weasel

Legg inn av weasel » fre jan 11, 2019 16:24:58

Lite nytt å melde. Snart starter oppkjøringa, god helg .

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » fre jan 11, 2019 20:59:08

aafk abu skrev:
tor jan 10, 2019 04:27:29
Gjentar meg selv til det kjedsommelige.
Endringen i de siste kampene var at Carlsen spilte ballen fremover og da måtte motstander slippe dobbel- og trippeldekningen på kant.

Denne vanvittige fokuseringen på kantspill er helt forferdelig feil. Synes synd på feks Hatlehol og Arnarson som fikk helt idiotisk kritikk og ble benket av en elendig trener.

Aafk anno 2018 hadde så vanvittig store mangler sentralt i banen (Carlsen), at det er en skam. Dette er grunnen til at vi ikke rykket opp. En hvilken som helst UTVIKLINGSORIENTERT trener hadde rettet på dette gjennom sesongen. I steden så har vi en trener som leter land og strand rundt etter kantspillere som kan dra av 2-3 mann i slengen og som i tillegg er fantastiske duellspillere defensivt. Dream on.
Hør hør....
Snakk om å være dumsta, som denne Bohinen.
Akkurat som i tiden i Viking på 90 tallet under Benny Lennartson. Ville ikke spille annet enn det Bohinen mente var best, noe som ble poengtert av Yngve Bøe (midtstopper i Viking,31 mål :!: ), nå som journalist da vi møtte Viking i Stavanger i fjor.

(har skrevet om akkurat dette her inne før den kampen )
https://www.aftenbladet.no/100Sport/fot ... 5485b.html og viewtopic.php?t=23789

Dette ( les LB) er ikke noen lagspiller

Galiat

Legg inn av Galiat » fre jan 11, 2019 22:07:32

59 mot 61 poeng i forhold til viking og mye bedre målforkjell.hører ut som viking tok 90 poeng og Aafk 25.Aafk hadde faktisk en god sesong i fjor,Vi tok mye mer en start tok når dem rykte opp året før,Og det som er bra no er at vi har fasitten fra i fjor,og vi har ikke mista noen av dem beste fra i fjor enda.Mens vi har fått minst 2 som styrker laget enda mer.i fjor måtte bohien bygge opp et nytt lag,mens i år kan han styrke laget som var et poeng fra opprykk.Det er et mye bedre utgangspungt en i fjor,At han er sta og ikke vil forandre noe ser alle,3-5-2 fungerte ikke bra nok.Så han har en jobb og gjøre

Galiat

Legg inn av Galiat » fre jan 11, 2019 22:56:55

Viking har fått 2 forsterkninger fra Florø fra 2 div og åsane fra 2 div overlever ikke elite serien med slik satsing.Da har faktisk Aafk styrka laget mye mer.Med Larsen og målkongen fra Kongsvinger.og kansje han som spilte på Tromsdalen.Men vinduet er åpen lenge,så vi får se hvem dem neste som kommer til Aafk og viking.Selv om det er hvem start og Sandefjord og sogndal får som er inntresant for oss,Dem andre laga er ikke gode nok.ull/Kisa er det enaste av dem andre som ikke er svekka så langt.

Sulalenning

Legg inn av Sulalenning » ons jan 16, 2019 21:58:38

Visstnok ingen nye spillere inn før noen forsvinner ut. Satser på at vi får noen til å hente Ramsteijn og Berisha. Å starte sesongen uten eit alternativ til Carlsen er vel ganske uaktuelt.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons jan 16, 2019 23:04:21

Sandefjord har fått Stefan Mladenovic (Odd)

Tobias Hammer Svendsen (lån fra Molde

Og mista keeper til brann og en utledning som har vært i klubben i 9 år.så at dem er så forsterka som bohien sier er nok litt overdrivelse

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons jan 16, 2019 23:21:54

Midtbanen er selvfølgelig bedre med Castro. Orry Larsen må bevise noe i formasjonen før jeg tror han bidrar mer en Thrandarson.

Men Bohinen sier vi skal bli bedre ved å ha mer ballbesittelse og da må vi de tre midtstopperne lenger opp og med i kjapt intelligent pasningspill, og vingbacker som finner sin rolle og rytme i oppbygging og angrepsfase.

Syns det er opplagt at vi må ha en utfordrer til Carlsen som er god dypt og rettvendt og i overgangsspillet.

Kanskje vi er best i 3-4-3?

Guru

Legg inn av Guru » tor jan 17, 2019 09:25:54

Sulalenning skrev:
ons jan 16, 2019 21:58:38
Visstnok ingen nye spillere inn før noen forsvinner ut.
Klubben ønsker å bli kvitt Valmir Berisha, men han har ei ganske god kontrakt ut 2019. Dersom ingenting dukker opp, så vil vi naturlig nok oppfylle forpliktelsane våre. Synd det gjekk som det gjekk. Dei som spådde det på førehand fekk rett.

Jernade Meade er i praksis på prøvespel ut februar. Dersom han ikkje overbeviser, så blir det eit venstrekantforma hol i stallen etter han då.

Kaj Ramsteijn er også inne i siste kontraktsår. Rykta påstår at han er godt betalt, nest øvste divisjon er neppe det han drøymer om og vi har 5 alternativ i A-stallen. Pluss Håvard Breivik.

Aron Thrandarson har vore 4 år i klubben, har eitt år att av kontrakta, har eit utvilsomt potensiale og har nettopp spelt landskampar for Island. Vi vil veldig gjerne beholde han, men dersom han har andre planar, så lytter vi til tilbud.

På topp gjorde Holmbert Fridjonsson jobben. Nesten, i alle fall. Mangla eitt mål på opprykk. Heilt klart på lista til andre klubbar. Men han har to år att av kontrakta.

Det er dei 5 som mest sannsynlig kan forsvinne. Men det kan skje ting med andre og. Kanskje nokon ser kor tøff Daniel Gretarsson er. Muligens fleire enn IFK har lagt merke til Andreas Lie. Det er ikkje sikkert Robert Sandnes får ordna opp i problema sine. Ståle Steen Sæthre har stort sett bytta klubb ein gong kvar sesong. Nokon kan betale litt mykje for Pape Gueye no heller enn å betale veldig mykje om eit år eller to. Markus Karlsbakk kan oppleve at han ikkje blir satsa på.

Kort sagt: Nokon kjem til å forsvinne. Nokon kjem til å kome.

jast

Legg inn av jast » tor jan 17, 2019 10:44:08

Jeg tror Berisha fortjener å bli satsa på, han kan jo ikke være helt ubrukelig. Berisha vs Agdestein . Kunne like godt satsa på Berisha mener nå jeg.

sindre2

Legg inn av sindre2 » tor jan 17, 2019 11:15:43

jast skrev:
tor jan 17, 2019 10:44:08
Jeg tror Berisha fortjener å bli satsa på, han kan jo ikke være helt ubrukelig. Berisha vs Agdestein . Kunne like godt satsa på Berisha mener nå jeg.
Enig. Skjønner ikke hva han har gjort galt....

weasel

Legg inn av weasel » tor jan 17, 2019 12:23:32

Utlenningskvoten..

Brehme

Legg inn av Brehme » tor jan 17, 2019 12:58:03

sindre2 skrev:
tor jan 17, 2019 11:15:43
jast skrev:
tor jan 17, 2019 10:44:08
Enig. Skjønner ikke hva han har gjort galt....
Han er nok langt unna det nivået som forventes for å kunne bidra i Aafk. I etterpåklokskapens lys, synes jeg det er svært merkelig at han ble hentet til klubben og at han har hatt en så vannvittig kontrakt. Berisha har de siste årene vært en av de som har tjent mest i Aafk, og den lønnen fortsetter han med også i 2019.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tor jan 17, 2019 23:33:53

Berisha er langt yngre enn Agdestein så det er trolig et tidsspørsmål før han er bedre. Men Aafk har jo ikke gjort noe for å utvikle han da.

Utfrysning fordi en ikke vil stå for vilkårene en selv presset han er ikke spesielt bra. Taktikken har feilet, han har ikke gitt opp som Aafk har ønsket, så da sitter Aafk igjen med hele regnings men ikke noe sporstlig utbytte og nå redusert markedspris.

Aafk burde heller ha latt han inngå i en byttehandel der de også betaler.

( Berisha ville ha to år, Aafk krevde tre )

Øggen

Legg inn av Øggen » fre jan 18, 2019 10:15:27

Kem inngikk avtalen?? Fredriksen og Hoff??

Guru

Legg inn av Guru » fre jan 18, 2019 10:26:45

Øggen skrev:
fre jan 18, 2019 10:15:27
Kem inngikk avtalen?? Fredriksen og Hoff??
Det var vel dei som var ansvarlige vinteren for to år sidan. Vik, Melland, Hagen (?) og Bohinen var endå ikkje i posisjon då.

Om vi tar av etterpåklokskapens briller, så var det spennende då han kom. Toppscorer i U17-VM 2-3 år tidlegare. Som ikkje hadde klart å slå gjennom i klubbane han hadde prøvd seg i. Stor oppside, kanskje var det vi som skulle klare det?

Det fanns sjølvsagt skeptikarar då og. Syns å huske kommentator Joacim Jonsson hadde fint lite trua på han, uten at eg husker begrunnelsen.

Det er kanskje tidlig etter 2 av 3 år å påstå at vi har fasiten - særlig når guten fortsatt er i klubben - men vi kan i alle fall få lov å seie at oppholdet har vore ein fiasko så langt. Har høyrt antydninger om at treningsvilja ikkje er på det nødvendige nivået. Og når det i tillegg ser ut til at han fekk ei lang og dyr kontrakt, så er det openbart at der var ei nedside og.

Men kva gjer vi no? Eitt år att av kontrakta. Han har tydeligvis liten tillit. Samtidig er det antakeligvis umulig å få penger for han, eller få nokon til å lønne han like godt som vi gjer. Vi kan gjere som enkelte forslår: Ta han inn i stallen og gi han ein sjanse. Han trener i alle fall med laget no, så vi får sjå kva innsats han legg for dagen. Eller vi kan prøve å begrense tapet ved å leige han ut eller betale deler av lønna hans ved eit salg. Vi kan sjølvsagt håpe at han prioriterer speletid og si eiga langsiktige karriere. Med andre ord at han er villig til å gå ned i lønn for å få speletid.

Sånn det ser ut no er det ein fotballmessig trist sak uten vinnarar. Aalesund kaster vekk ressurser, Berisha talent.

Lokalfotball

Legg inn av Lokalfotball » fre jan 18, 2019 18:35:37

Babacar Sarr fristilt av Molde. Her burde AaFK strekke ut en hånd før Sogndal og Start gjør det! En av Norges beste i defensiv midtbane-posisjon...

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre jan 18, 2019 23:01:35

Lokalfotball skrev:
fre jan 18, 2019 18:35:37
Babacar Sarr fristilt av Molde. Her burde AaFK strekke ut en hånd før Sogndal og Start gjør det! En av Norges beste i defensiv midtbane-posisjon...
Da risikerer vi bare at motstanderene henger opp banner som refererer til rettsakene og anmeldelsene. Molde lykkes ikke å få penger for han av den grunn, så de lar han reise derfra gratis.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre jan 18, 2019 23:06:24

Berisha kom vel inn før Melland? Fredriksen og Hoff antar jeg basert på en CV med fine klubbnavn.

Så Melland kan ikke klandres for signeringen, men forsøket på å komme seg unna forpliktelsene har vært en fiasko.

De burde latt han inngå i en kjøps og bytteavtale. Men skal tro om Tango eier i han? Isåfall totalfiasko.

Øggen

Legg inn av Øggen » fre jan 18, 2019 23:58:44

Lokalfotball skrev:
What??? Skjønna du ikkje har døtre i målgruppa hass... La han reise dit han vil, berre ikkje i mitt nærvær.

AsE987

Legg inn av AsE987 » lør jan 19, 2019 12:09:14

Øggen skrev:
fre jan 18, 2019 23:58:44
Lokalfotball skrev:
What??? Skjønna du ikkje har døtre i målgruppa hass... La han reise dit han vil, berre ikkje i mitt nærvær.
Molde og dommerne i rettsaken mot Satt burde blitt stillt hardt til veggs i lang tid pga denne saken. Sarr må aldri bli Aafk-spiller

Svar