Moderator: Arcturus

Krå Myra

Re: Kamptråd 19: Tromsdalen vs Aalesund - Søndag 19.august 1800

Legg inn av Krå Myra » tir aug 21, 2018 14:42:05

Brehme skrev:
tir aug 21, 2018 14:16:51
Eden Hazard. Første videoen som dukker opp når man googler "eden hazard goals", viser hans top 10 scoringer for Chelsea. De fleste målene er etter avslutning mellom 15-20 m fra mål.
Godt eksempel. Hazard har kun skåret 4 utenfra boksen i Premier League på 89 langskudd. Det virker gjerne som om spillere skårer mer pga youtube-faktoren.

Sjekk selv: https://understat.com/player/701

4 mål utenfra 16:

Bilde

85 bom utenfra 16:

Bilde

Overrasket Brehme?

Med en spiller som Fridjonsson på laget så er vi trolig bedre tjent med chipper inn i boksen der han går på bakre stolpe for å vinne duell og avslutte selv eller dytte ballen løs foran mål der Agdestein og indreløpere følger opp. Vi gjør det altfor sjelden. Da ville vi fått utnyttet spisskompetansen til både Holmbert og Torbjørn i et trekk der forsvar og keeper må ut av posisjoner slik de også er sårbare etter tapte dueller der vi likevel gjenvinner.
Sist redigert av Krå Myra den tir aug 21, 2018 15:00:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tir aug 21, 2018 14:56:21

Det er det som er problemet. Dagens spillere- i hvert fall de aller fleste- (særlig i såkalt rike land) er ikke dedikerte til å stå igjen alene å øve på slike ting som langskudd i bevegelse. En kan ikke forvente å få til dette uten langvarig og målbevisst øvelse.
Når en tenker på hvor mye tid individuelle utøvere legger ned for å bli gode i diverse øvelser er fotballspillere noen latsabber.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir aug 21, 2018 15:06:13

Langskudd funker som oftest ikke. Det handler ikke om ferdigheten til den som skyter men om ferdigheten til keeper og blokkerende forsvarere. Langskudd som ikke er veldig harde rekker keeper å ta, veldig harde langskudd er ikke presise nok. En dupp i lengste hjørnet er vel det som fungerer best, slik som Gyasi ofte lykkes med.

Brehme

Legg inn av Brehme » tir aug 21, 2018 15:47:58

Jeg er ikke overrasket :)

Heller ikke overrasket at det er langskuddene som kommer inn på en "topp 10"-kåring. Jeg tror godset-tilhengerne husker langskuddet der i helga lenger og bedre, enn et tosiffret tap-in fra Pedersen og de andre spissene. Det skuddet skaper minner og entusiasme :)

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir aug 21, 2018 16:05:09

Der er nettopp sjeldenheten av langskudd som går inn som gjør at vi elsker det når det skjer, og husker det.

Hvem husker en chip inn i 5-meter med mølje der Agdestein setter ballen i nota med kneet fra 1 meter til slutt?

Men det finnes lag som gjerne skyter fra distanse og lykkes med det, feks Tottenham som alltid skyter på alle muligheter og med suksess.

I andre enden av skalaen Wengers Arsenal som helst skal småspille ballen i mål, men som også var best i Premier League i skåringer med hodet fordi de kippet inn fremfor langskudd og lange crosser.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tir aug 21, 2018 20:28:22

Når Kråmyra snakke rom at det ikke er skuddferdighet som teller kan jeg godt forstå at han ikke er tilhenger av langskudd. Det er begrenset hvor stor rekkevidde en keeper har , også hvor godt en kan forsvare seg mot langskudd. Man står ikke i mur f.eks under vanlig spill.
Ellers er det kanskje naturlig at langskudd uteblir når en ser på spillertypene nå til dags.
Det er også viktig å få avsluttet angrepene.
At en husker langskudd bedre en finesser inne i femmeteren blir en meningsløs argumentasjon

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir aug 21, 2018 20:30:48

Har sett opp igjen første 15 av Tromsdalen til og med målet mot.

Er lettere sjokkert på hvor dårlige vi er i press og defensivt tempo og posisjonering. Vi taper i ca 15 trekk på rad før målet,og springer imellom uten å avskjære pasningsbaner eller å komme opp i kroppen på motstanderen. Kun klareringen fra frisparket blir vunnet

Jeg forstår ikke hvordan det er meningen vi skal spille i forsvar etter kampstart. Vi ligger lavt, har halvslapt press på topp, men vi setter ikke inn skikkelig press når ballen kommer over midten, det ser mer ut som det rygges slik defensiv struktur klapper sammen. Og når vi vinner ballen så slås det langt, slik vi mister ball og motstander får sirkulere ball i fred.

Er det noen som har en idé om hvordan vi skal spille når vi ligger lavt?

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir aug 21, 2018 20:38:12

tl007 skrev:
tir aug 21, 2018 20:28:22
Når Kråmyra snakker om at det ikke er skuddferdighet som teller kan jeg godt forstå at han ikke er tilhenger av langskudd. Det er begrenset hvor stor rekkevidde en keeper har , også hvor godt en kan forsvare seg mot langskudd. Man står ikke i mur f.eks under vanlig spill.
Ikke engang Eden Hazard treffer målet godt nok til at langskudd er smart, utover når en kan curle i lengste hjørne, eller når en ønsker å avslutte med lav risiko som feks når en trygger en ledelse eller kontrer.

Langskudd treffer stort sett utenfor mål, i en blokkerende forvarer eller innen keepers rekkevidde, men svært sjelden utenfor keepers rekkevidde. Det er fakta.

Her Tottenhams Christian Eriksen som illustrasjon. De grønne er mål, de andre er bom, redning, i stolpen og blokkerte skudd. Sannsynligheten for at Eriksen skal skåre på et langskudd er ca 3%.

Bilde

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tir aug 21, 2018 21:03:03

Når man som sagt ikke kan det så vil ikke langskudd være så bra. Jeg etterlyste gode langskyttere i utgangspunktet.
Når trener og medspillere slår ut med armene når noen prøver seg og bommer er det ikke rart at de fleste blir 'skuddredde' Og ikke bryr seg om å trene på det.
Man så et godt eksempel i dag der Mjøndalen trillet ball framfor målet til Åsane nesten hele kampen, og det eneste de klarte å pirke over målstreken var en klar offside
Hadde de brukt like mye tid på å skyte skikkelig så hadde de sikkert vunnet 5-1

gaddag

Legg inn av gaddag » ons aug 22, 2018 08:55:30

Det kan jo være at en god del av de målene som vises innenfor 16 er returer på skudd utenfor 16.
Men veldig spennende diskusjon dette, alt er slett ikke slik vi tror det er hele tiden ! :)

Brehme

Legg inn av Brehme » ons aug 22, 2018 09:00:34

En kommentar til illustrasjonene Krå Myra. For at dette skulle blitt rettferdig, så burde det lagt inne alle forsøk på innlegg/chip in i feltet der ballen ikke kommer frem til mottaker, registrert som bom. Et skuddforsøk fra 15-20 meter er automatisk en avslutning/målsjanse (uansett hvor lite sannsynlig det er å score), velger man et innlegg/chip inn i feltet, så er det ikke automatisk en målsjanse. Sannsynligheten på å score på en avslutning etter et innlegg er nok mye større enn å score på et innlegg uten mottaker.

En annen ting er effekten av å avslutte et angrep, eller skape en forventning på tribunene. Hvor mange ganger har vi ikke hørt bruset fra publikum når Barrantes eller Gyasi hadde ballen upresset innenfor 20-30 meter!? Det er noe motstander må forholde seg til på en helt annen måte enn når Carlsen triller ball på tvers. Så kan heller chippen komme da, når fokuset er vendt mot ballfører og alle forventer skudd, og ikke passer på Fridjonsson inne i feltet.

Spillet blir veldig forutsigbart om vi bare skal spille på historisk sannsynlighet. Det er enkelt for motstander å forsvare seg mot.

For ordens skyld, så snakker jeg om skudd fra 15-20 meter, og ikke 30 som også er nevnt i tråden.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » ons aug 22, 2018 10:26:30

Det er viktigere å skyte for å avslutte angrepet, enn å skyte for å score, selv om vi gjerne vil skyte for å score når det er sannsynlig.
Effekten er å unngå balltap med påfølgende kontring imot.
Hvor mange av skuddene var mest i ånd av å avslutte, og hvor mange var reelle målforsøk?

Jeg opplever det selv (riktignok på bedriftsfotball-nivå), at det ofte blir en hybrid-løsning i etablert angrep, hvor hovedmålet er å avslutte angrepet, men man prøver jo å dytte ballen mot mål, slik at en eventuell scoring blir mest en bonus.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons aug 22, 2018 11:03:01

Jeg kan godt nyansere.

Sentralt foran mål, 16-18 meter er et mye bedre område å avslutte fra enn 20-25 meter eller fra skrå vinkel.

Statistikken forteller også at mindre gode lag kan ha mer effekt av distanseavslutninger sentralt enn alternaive løsninger da de ikke er dyktige nok til å utnytte en pasning i andre rom, feks ut på flanken.

En pasning frem i boksen er likevel mer effektivt enn distanseskudd. Minst effektivt er en pasning ut på ving fra sentral besittelse.

For Aafks del så bør en være bevisst på å utnytte de ferdigheter en har, og siden vi ikke har noen spesielt gode langskyttere, men to spisser med ulike og litt ekstreme ferdigheter i boksen så har vi kanskje et potensiale ved å velge de korte chippene inn i boksen.

Når skåret vi sist på langskudd?

Den eneste jeg husker er en fra skrått til venstre fra Carlsen som går gjennom beina til mange, et innlegg mer enn et skudd.

En annen sak er at statistikken jeg viser til er frs topp-5 ligaene, kanskje er nivået på forsvar og keeper så dårlig i eliteserien at gode langskyttere som faktisk treffer plasserer i mål med nok kraft kan ha gode betingelser?

Men er det noen på Aafk med et godt distanseskudd som har skåret fra distanse noen gang?

Guru

Legg inn av Guru » ons aug 22, 2018 11:21:55

Det virker ganske trygt å seie at det blir mål på få av langskudda. Men kvifor?

Er det fordi spelerane er for dårlige til å skyte?
Er keeperane for gode?
Er det forsvarerane som presser dei for hardt?
Skyter dei på feil muligheter?

Den enkle konklusjonen er "Langskudd er bortkasta, ikkje gjer det". Og like riktig: Få angriperane til å skyte frå langt hold.

Dersom vi derimot gjetter på at dei to siste punkta over er avgjerende, så opner det seg muligheter for å tenke lengre. I så fall skyldes den lave treffprosenten (blant anna) at forsvarerane gjer ein god jobb. Den jobben gjer dei fordi enten vil øydelegge skuddmuligheten eller fordi dei vil framprovosere eit dårlig skudd. Alternativet til forsvarerane er å gjere ein annan jobb. For eksempel markere andre spelarar, dekke rom eller rett og slett bremse angriperen.

Den logiske følgen av dette er at langskudda gir angrepsmuligheter, utanom sjølve skuddet. Sidan forsvarerane rigger seg for skudd er det lettare å stikke ballen videre til neste speler. Nøkkelen for å få til dette er at forsvarerane faktisk rigger seg til slik. Og det gjer dei fordi dei frykter langskudda. Dersom vi ikkje skyt - eller er heilt håplause til det - så treng dei ikkje gjere det. Og dermed blir det vanskeligare å spele seg gjennom på anna vis.

Det koker ned til at variasjon er bra. Dersom alle angrep er like, så blir dei lettare å forsvare seg mot.

Og interessant nok: Dess bedre langskyttarar vi har, dess mindre grunn er det til å skyte. Det er trusselen om skuddet som skaper opningane.

Men samtidig er det sjølvsagt dei legendariske skudda som treff som skaper bruset og minna. Kven husker bortekampen mot Fredrikstad i 2006? Alle som såg skuddet, vil eg tru.

Det "enklaste" å trene på er å få dei offensive spelerane - særlig indreløperane - til å få til skudd nært stengene, upressa i bevegelse frå rundt 20. Kan dei det, så må forsvarerane alltid gå ut av rekka og støte.

Det virker enkelt. Men er egentlig ganske komplisert. Fotball.

Har vi forresten tall på kor ofte det blir mål av kortlobber inn i feltet?
Nokon veit bedre enn andre

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons aug 22, 2018 11:50:50

En ting er iallefall helt sikkert, AaFK mangler en frisparkskytter. Når vi får frispark i god posisjon sånn litt utenfor 16-meter så tenker jeg bare hvem som skal skyte denne over eller i muren. Vi har ingen typisk frisparkskytter med "passion" som skaper forventninger når vi får frispark i godt "lege"

Brehme

Legg inn av Brehme » ons aug 22, 2018 12:55:31

Krå Myra skrev:
ons aug 22, 2018 11:03:01
Når skåret vi sist på langskudd?
Ikke godt å si ... Barrantes?
Krå Myra skrev:
ons aug 22, 2018 11:03:01
Men er det noen på Aafk med et godt distanseskudd som har skåret fra distanse noen gang?
Nei

Og det er vel to av grunnene til at dette temaet dukket opp :)

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons aug 22, 2018 13:15:09

Husker fra en kamp mot Sogndal for 2 sesonger siden? der både Gyasi og Thrandarson hadde to fantastiske langskudd der begge gikk i mål.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons aug 22, 2018 13:20:05

Eks på frisparkfot er Mantilla og Kirkeskov. Svigersønnen til Hoff kunne jo også glimte til men for sjelden han traff.

tredo

Legg inn av tredo » ons aug 22, 2018 15:12:35

Ein kan diskutere til "krampa tek ein" (og det er då både artig og ofte nyttig :mrgreen: )..både formasjon og enkeltprestasjonar enten i form av dribling eller gjennomløping - ..eller alt frå skot til pirking av ballen i mål. Det eg ofte irriterer meg over og som mest alltid skjer ved baklengsmål ..er mangelen på rett fokus, der ein burde ha både fysisk og ikkje minst verbal samhandling uten ball.

I denne kampen merka eg meg at t.d. spelar nr 5 på AaFK sin totale mangel på oversikt - ..var særs avgjerande for begge(!) baklengsmåla.

På første står han like bak scorar i det skotet vart avfyrt frå 16m t.v. og faktisk berre SÅG på ballførar som skaut, slik at han ikkje foretok seg noko overfor scorar på returen(t.d. utan å varsle nr 4 eller utan å stenge eller følgje angripar) - men berre konstaterte situasjonen i etterkant og gjekk vekk. Slik såg det ut som andre "hadde skulda".

På andre målet, der det var corner ..hindra han (uten å vite kva som skjedde?), eigen spelar i å følgje løpsbana til scorar - ..noko som førte til at angriparen fekk klar bane og god tid til å avslutte. Her burde elles forsvararane enten "overta" spelarar som andre skulle "passe på", eller i alle fall sørge for oversikt og IKKJE hindre medspelarar rom. Nokon snakka om at vi burde ha fått frispark ved dette målet - noko eg meiner berre er tøv.

Sjølvsagt er dei andre spelarane "medskuldige", men eg skriv dette berre for å peike på avgjerande mangel på samhandling i kritiske fasar i spelet :roll: .

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons aug 22, 2018 16:21:58

Forsvarsspillet mot Tromsdalen er faktisk mer aktuelt å diskutere enn langskudd.

Tror vi kunne tapt stort mot Viking med innsatsen som ble vist.

Før 1-0 så er vi håpløse i press og 1:1 i mange mange trekk og blir regelrett utspilt. Ingen vilje til å gjøre det vanskelig for Tromsdalen.

Jeg hadde klikket om jeg var Bohinen.

Nr.5 nevnt over er altså Oddbjørn Lie. Bør vike til fordel for Ramstejn, Grønner, Sæthre mot Nest-Sotra.

Jeg vil gjerne se Sæthre på venstre midtstopper. Da kan det hende vi får mer fart på venstre indreløper og vingback som Carlsen ikke server nok.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » tor aug 23, 2018 08:12:48

Skremmende, og innmari provoserende fra mitt ståsted; supporter, å se lagets oppførsel før det første målet til Tromsdalen.
Ingen støtet mot ballfører...... :!:
De stod og så på..

Det var så skjellsettende, ultra irriterende, at jeg slo av TV'n...
Jeg vet ikke om jeg gidd se på dette 'pisset' mer.

Svar