Moderator: Arcturus

Brehme

Re: Kamptråd 20: Aalesund vs Nest-Sotra - Søndag 26.august 18.00

Legg inn av Brehme » man aug 27, 2018 08:46:02

Starten av førsteomgangen og delvis frem til pause var helt ok. Vi produserer en del sjanser og har banespillet, men er for lite effektiv. Fridjonsson var helt ute av det, og Agdestein fikk heller ikke til det helt store.

NS kjører på med høyt press og agressivitet, og stormer i angrep de gangene de får sjansen. Carlsen var rundingsbøye, og vi selger oss alt for enkelt flere ganger. "Vi blir straffet mot bedre lag", bruker enkelte å skrive her inne, og det er skremmende at et slikt lag er Nest Sotra! Jeg vet det er urettferdig å kritisere Carlsen alt for mye for det offensive bidraget, men i går ble han fullstendig avkledd av en gjeng hobbyspillere. Det verste er at vi har ingen alternativer.

Andreomgangen er egentlig helt krise fra start til slutt. Fridjonsson har helt tydelig ikke dagen, og burde blitt tatt av banen tidlig i kampen. LB`s taktiske trekk er å bytte ut Thrandarsson og da står vi helt uten offensive fibre. Vi kunne ha flakset til oss et poeng på en billig straffe, men jeg tror det var like greit at vi fikk oss en skikkelig på trynet slik at alle skjerper seg før innspurten.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man aug 27, 2018 09:39:03

Nå må vel Carlsen stå over i hengekampen på onsdag så da håper jeg trenerteamet kan klare å komponere laget på en måte slik at Carlsen kan ta seg spillefri i mer enn denne kampen.

Har et aldri så lite spørsmål, hørte jeg riktig, eller var det bare humoristen i meg som hørte Fredrik Carlsen og banens beste i samme setning?

Brehme

Legg inn av Brehme » man aug 27, 2018 09:43:22

Carlsen ble kåret til banens beste, Fet med Pikasso-prisen. Det sier vel det meste om denne kampen.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man aug 27, 2018 09:54:04

Det har du helt rett i ja.

Guru

Legg inn av Guru » man aug 27, 2018 10:55:36

Sat på tribuna. Syns 1.omgang var heilt. Vi var best, vi hadde kontroll, vi skapte sjanser, men putta dei ikkje.

Nokr minutt etter pause slo det meg plutselig; Det er ikkje sikkert vi klarer å skåre... Verre skulle det bli. Nest-Sotra laga det einaste målet. Vi tapte. Vi hadde fint lite å svare med. 2.omgang var ynkelig.

Så kva skal vi seie? Mykje gale, og er enig i det meste. Svakt, ynkelig, flautt, for dårlig. Og imponerende mange enkle feilpasninger.

Men min jobb er å leite opp det positive. Gull godt gøymt i møkk er fortsatt gull.

- Nikola Tkalcic såg ganske bra ut. Ikkje minst fungerte han og Sondre Fet godt saman ut mot venstre.
- Jens Petter Hauge hadde også eit positivt innhopp, uten at eg dermed meiner han skal ta Thrandarson sin plass.
- Straffebommen er egentlig berre ein bekreftelse på kor flinke vi er å putte dei i mål. Holmbert sin første bom på 5 forsøk. Mos putta alle 6 i fjor, pluss at Papazoglou traff på 1. I 2016 bomma faktisk Mos på 1 av 3. I 2015 traff vi på alle 4. I 2014 på alle 3. I 2013 på alle 3. I 2012 på begge 2. Tilbake i 2011 var det berre Demar Phillips som klarte å treffe. Både Barrantes og Orry bomma. På 7 sesongar har vi altså skåra på 25 av 27. 93%. Normalen i eliteserien i perioda er stort sett på 70-tallet. I det store bildet er vi veldig flinke på straffer. Uten at det er noko trøst dei gongane vi bommer.
- Fotballen er ikkje lineær. At laget presterer på dette nivået mot Nest-Sotra treng på ingen måte å bety at det vil prestere på same måten mot eliteseriemotstand.
- Enkelte nydelige kombinasjoner i angrep.
- Egil Selvik har stått fram som ein god keeper i begge kampane eg har sett han.

Sånn. Det er det positive eg kjem på. Litt meir enn ingenting.

Var det forresten Tkalcic som slo tversoveren frå venstre til høgre i andre omgang? Det var dagens Picasso moment spør du meg. Perfekt taima slått og tilrettelagt. Det var den som nådde fram til Arnarson om eg husker rett. Heilt åleine på løp, litt skrått hold, kun keeper å overvinne. Dessverre valgte han ei mislykka pasning inn i feltet heller enn eit herlig skudd i vinkelen.
Nokon veit bedre enn andre

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man aug 27, 2018 12:01:49

Min konklusjon er at vi er for dårlige i press. Lag som har en viss evne til å motstå press greier vi ikke å gjøre jobben mot.

Det er både kollektive og individuelle ferdigheter som svikter.

Med så lav evne til å presse og med begrenset reportoar fremover så ender vi med 50/50 kamper mot dårligere lag som har en evne til å motstå press. Vi får ikke noe dominans til å avgjøre vår vei, og tilfeldigheter vil avgjøre kamputfall.

I eliteserien der alle lagene er bedre til å motstå press hadde det gått gærnt. Vi er ikke samspilte enda.

På en skala fra 1-10 der 10 er topp eliteserie og 1 er bunn OBOS er vår evne til å presse 3, middels OBOS.

Vil gjerne ha motstand på den påstanden.

Brehme

Legg inn av Brehme » man aug 27, 2018 12:58:13

Jeg er ikke uenig, og tror mye av problemet ligger i spillerne som skal gjøre jobben mere enn bare de taktiske valgene. Vi blir for veike og puslete i duellene, og det er for enkelt for motstanderne å løpe rett gjennom midtbanen vår. Når vi ikke har press i de to øverste leddene, som fungerer, så blir det håndball-taktikk med en flat 6`er på 16-meteren...

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man aug 27, 2018 16:51:53

Tror jeg snur litt på det, hvem i Aafk bortsett fra Nenass er gode på press?

Jeg vet at Fet har muligheten til å bli det, men at han må bli mer taktisk moden og agressiv først, at Thrandarsson prøver men har for stor avstand. Agdestein og Fridjonson er kun halvveis, de lunter, og ingen av vingbackene presser skikkelig. Carlsen springer etter 2-3 meter unna.

Er jeg for kritisk nå?

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man aug 27, 2018 17:53:57

Hvor er det blitt av Hatlehol?

Svar