Svar
Guru

Re: Veien mot eliteserie

Legg inn av Guru » man nov 12, 2018 15:53:55

Nick Name skrev:
man nov 12, 2018 15:31:01

Viktig å vinne kvalifiseringskampene mot Obos-motstanderne for i det minste å hindre at vi får tre eliteserielag ned.
I det perspektivet så er det i grunn mer interessant hvilke lag som rykker rett ned en hvem som havner på kvalik (skal uansett solid dose flaks til for at Aafk skal vinne de kampene) . Strømsgodset (tror jeg) har økonomiske muskler som vi ikke ønsker å konkurrere mot. De andre blir litt hipp som happ - Stabæk kommer sannsynligvis til å miste sine beste spillere ved ett nedrykk. Start har levd over evne i år (ifl. Fagermo) så kanskje blir det sparebluss ved et nedrykk, Lillestrøm?? (Bodø-Glimt?? kan ikke rykke direkte ned)
Det er fire kampar som skal avgjere elitserien.

Stabæk-Strømsgodset er nøkkelkampen. Den gjer at det er umulig for begge å passere Bodø/Glimt, som dermed er berga frå direkte nedrykk. Godt for dei, for deira siste kamp er nemlig Rosenborg-Bodø/Glimt. Virker uoverkommelig, men strengt tatt er ikkje Rosenborg etter dei har tatt seriegull nødvendigvis verste laget å møte. Også dei to siste i nedrykksstriden møter lag som uansett ikkje kan gjere noko med tabellposisjonen sin. To vekers ventetid, så ein uviktig kamp for dei. Kan gjere noko med motivasjonen. Haugesund-Start, Lillestrøm-Kristiansund.

Bodø/Glimt 31
Strømsgodset 30
Lillestrøm 29
Start 29
Stabæk 28

Og målforskjell som gjer at noko rart skal skje for å endre den antatte "vinneren" for dei som havner på same poengsum.

4 kampar. Og som vi har lært: 81 mulige utfall.

2 utfall gir kvalifisering for Bodø/Glimt.
24 utfall gir Lillestrøm.
15 gir Stabæk.
26 gir Start.
14 gir Strømsgodset.

Er det nokon grunn til å ønske seg den eine eller andre? Vi har eit par kampar vi må vinne før det er lov å tenke på slikt. Men det er vanskelig å la vere.

"Freedom's just another word for nothing left to loose," syng Janis Joplin endå ho har vore daud lenger enn eg har levd. Favorittstrofa mi, og høgst reell for kvalikkampane. Vi såg det med Ranheim i fjor. Ingen forventinger, ingenting å tape, rett til himmels. Vi er ikkje heilt i same posisjon. VI har feila, og kvaliken er planken som kan redde siste rest av eitt eller anna. Det er ingen tvil Nest-Sotra som har same utgangspunkt mot oss om to veker. Klarer vi dei, så vil Ull/Kisa (og sikkert til og med Sogndal) ha mindre å tape enn oss. Først når vi eventuelt møter eit eliteserielag er det mulig at vi på ein måte kan ha det nyttige underdog-stempelet. Det blir uansett ein mental kunst, kvar kamp.

Strømsgodset er i ein spesiell situasjon. Dei speler cupfinale 2.desember. Dersom dei ender på kvalikplassen, må dei spele avgjerende kampar torsdag og søndag veka etterpå. Det - og nettopp det at dei er for gode fo å rykke ned - gjer at eg har litt lyst å møte dei.

Lillestrøm er på ei slak kurve nedover. Har aldri rykka ned frå øvste divisjon. Men det nærmer seg. Og treneren dei har er ikkje ein klassisk LSK-trener som får dei til å blø allereie før kampstart.

Start er laget som har satsa hardast siste året. Det var nesten medaljeprat, nedrykk vil vere stor fiasko. Rekdal mot Aalesund? Kven takler det best?

Nei, det får bli som det blir. Det er Nest-Sotra det handler om.
Nokon veit bedre enn andre

trippelf

Legg inn av trippelf » man nov 12, 2018 15:57:21

Det er jo rene galskapen at Nest Sotra med 43 poeng har samme mulighet til Eliteserie som Aafk som hadde 59! Man kan jo lure på hva som er logikken? Hvorfor gir ikke 3 plass i begge ender kvalik? 16 poeng mer i en sesong, men det gir kun en fordel - hjemmekamp!

gaddag

Legg inn av gaddag » man nov 12, 2018 20:40:44

trippelf skrev:
man nov 12, 2018 15:57:21
Det er jo rene galskapen at Nest Sotra med 43 poeng har samme mulighet til Eliteserie som Aafk som hadde 59! Man kan jo lure på hva som er logikken? Hvorfor gir ikke 3 plass i begge ender kvalik? 16 poeng mer i en sesong, men det gir kun en fordel - hjemmekamp!
110% enig !

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » man nov 12, 2018 21:30:54

Er ikke helt enig i kritikken av kvalik-systemet. Jeg ser problemstillingen skissert over med 43 mot 49 poeng inn mot kvalik. Samtidig er det geniale i oppsettet slik det er nå at omtrent samtlige kamper igjennom hele sesongen og helt til siste serierunde betyr noe for så godt som alle lag. Er bare noen få lag som spiller "betydningsløse" kamper. Dette vil i teorien heve intensiteten i alle kampene, spenningen for alle lag og på den måten også "rettferdigheten" ved at ingen lag legger seg på rygg og gir bort lettkjøpte poeng inn mot avslutningen av sesongen. Det er pluss og minus med begge deler, for min del er det flest plusser ved systemet slik det er. Tross alt. OBOS-ligaen er ikke i seg selv så veldig spennende og attraktiv, slik det er nå er det med å heve produktet og få maksimalt ut av det.

Guru

Legg inn av Guru » tir nov 13, 2018 10:57:34

Eg liker også fire-til-kvalifisering-systemet. Heimekamper til dei beste er ein grei måte å gi ei lita belønning.

Ein praktisk detalj er også at det gir ei bedre oppladning til play-offen for det obos-laget som klarer å kome dit. Sidan eliteserien alltid er ferdig ei stund etter obos.

11/11:
Siste seriekamp i obos
Nest siste seriekamp i eliten

24/11:
Siste seriekamp i eliten (12 kviledagar)

25/11:
Første obos-kvalik (13 kviledagar, likt for begge lag)

29/11:
Andre obos-kvalik (3 kviledagar, likt for begge lag)

5/12:
Play-off 1 (5 kviledagar for obos-laget, 9 for eliteserielaget)

Dersom nummer 3 i obos hadde gått direkte til denne kampen, ville dei hatt 24 dagar utan tellende kamp. Det er ikkje kvile. Det er sesongslutt. Veldig vanskelig å halde seg på tå hev så lenge.

9/12:
Play off 2 (3 kviledagar, likt for begge)

Guru

Legg inn av Guru » tor nov 15, 2018 09:55:40

Guru skrev:
man nov 12, 2018 14:00:39
The Luck of the Irish
...
Med 32 poeng i fjor sette vi ny rekord i eliteserien. Sidan 16-lagsserien starta i 2009 har aldri før eit lag med så mange poeng havna på direkte nedrykk. Naturlig nok ikkje før heller. Den gamle rekorden var 30.
...
Manglende opprykk frå obos med 59 poeng er ikkje heilt nytt. Men det overgår alt vi har sett i moderne tid.
Eg har leita litt meir, og det er fleire kapitler i uflaks-boka som er tilegna oss.

Det var 14-lagsserie i 14 sesongar, 1995-2008. Den høgaste summen for direkte nedrykk var 28 poeng. Aalesund i 2003, HamKam i 2006. Vi har også tredjeplassen med 27 poeng i 2005. Same poengsum rykka også ned 3 andre gongar. I 11 av 14 sesongar var det lag med 28 poeng eller mindre som havna utanfor nedrykk. Rekordane var Bodø/Glimt som blei nummer 10 med 28 poeng i 2000. Og Bryne som berga plassen med 22 poeng i 2001.

Vi har eit kapittel i flaks-boka og. Den poengmessig dårligaste sesongen vår var Åkeby/Rekdal-sesongen 2008. 25 poeng på 26 kampar. Nestsisteplass, men berga oss gjennom kvalik på grunn av omlegging til 16-lagsserie.

I alle dei tidlegare opprykka gjorde vi jobben trygt. 64, 64 og 62 poeng. Det er summar som alltid har gitt topp 2-plassering. I 8 av 18 sesongar ville det til og med ha vore nok til å vinne divisjonen. Vilket vi aldri har gjort. Opprykk uten flaks.

Satser på at det er vår tur å ha marginer i kvaliken. Men historia viser at vi ikkje kan stole på det. Vi er nødt til å prestere.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » tor nov 15, 2018 10:54:58

gaddag skrev:
man nov 12, 2018 20:40:44
trippelf skrev:
man nov 12, 2018 15:57:21
110% enig !
100% enig :!:
Det er den totale kaos galskap, som så mye annet i Norges Fotballforbund.

Startet serien i år før Hollmenkollrennne var avviklet (dvs. full vinter), mens vi tar en laaaang sommerpause.
Som sagt: galskap!

Jeg er spesielt forbanna på at de har solgt seg tilpengemakta, som nå styrer kampoppsettene.
Det kostet meg fotballinteressen.
Det ble slutt på å reise på bortekamper, fordi det passer dårlig en fredag, mandag eller tirsdag. I 'gamle dager var det kun 'søndag' og det var herlig.
Denne forbannelse har røtter hos meg helt tilbake til 1990.
Daværende presidenter Flattum & Omdahl, de drittene, er skaperene.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor nov 15, 2018 12:58:27

Alt for lettvindt å skylde på ledere for 20-30 år siden. Aafk kan selv ta initiativ og være med på å endre dette hvis de ønsker det. Det vil de neppe :)

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør nov 17, 2018 09:36:09

Ifølge Murphys lov : Alt som kan gå galt vil gå galt

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » tir nov 20, 2018 23:24:24

Blir Aafk - Nest-Sotra vist på åpen kanal?

1aafk

Legg inn av 1aafk » ons nov 21, 2018 12:36:45

BOHINEN i sumpen i dag: Verre å slå 2 OBOS lag enn å møte et lag fra eliteserien!!!!!!! Burde ikkje LB tenkt denne tanken tidleare, og med det sett laget, og brukt spillerne, anleis for å ta dei poenga som skulle til for dette? Føler det er litt søkt å komme med en slik kommentar no, har han enno verkeleg tru på et opprykk?? Eller er det berre eg, som har forfekta dette synet i flere månader, som ikkje har tru på at dette vi gå, og med det OBOS også neste sesong??

weasel

Legg inn av weasel » ons nov 21, 2018 13:24:23

Jeg er mentalt innstilt på en ny obos sesong. Jeg tror ikke vi klarer å kvalifisere oss. Veien blir lenger enn antatt tidligere.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » ons nov 21, 2018 13:34:43

Nei, vi får virkelig håpe at Bohinen og spillerne ikke har troa på at dette går. De må gjerne spille som om de har troa, men uten å egentlig ha troa.

Er det forressten noen som har troa på en kamptråd?

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » ons nov 21, 2018 15:52:38

Abderrazak Matzerath skrev:
ons nov 21, 2018 13:34:43
Er det forressten noen som har troa på en kamptråd?
ha ha ha :| (sorgfull latter)

Du kan le du, gråten tar meg, for det har dessverre vert ofte i år...at kamptråd kommer sent.

1aafk

Legg inn av 1aafk » ons nov 21, 2018 22:55:52

Matzerath..........???????????????

trippelf

Legg inn av trippelf » tor nov 22, 2018 00:26:04

Savner egentlig at LB sier noe jeg kan nikke til, men det er mye rør slik jeg oppfatter det. Ikke fikk Guaye skryt etter kampen mot Levanger, serien er krevende, NS er ikke akkurat Barcelona, og to Oboslag er verre enn ett ES lag? Gid han kunne være litt mer som han NS sjefen: Som etter klesvask, merking av bane og at lunchen har blitt satt på bordet kaller en spade for en spade. Ja vi er amatører og ja Aafk får problemer mot oss. Vi ble sterkere etter salget av Furdal og Sæthre, bare den kommentaren er milevis fra fraskrivelsene som LB til stadighet kommer med ovenfor OBOS beste stall/klubb. Skjerpings, mange opplever at opprykket glapp fra benken, ikke på banen.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor nov 22, 2018 08:04:37

Støtter alt som "trippelf" skriv. Eg legg ALL skuld på en eventuell fiasko denne sesongen K U N på LARS BOHINEN !!!!!!!!!!!!!!!!! Meiner også at ved en eventuell fiasko, bør en trenere kontrakta med LB. Klubben vil få utlegg på dette, men eg trur likevel at det blir dyrare for klubben å ha en slik trener et år til. Han har iallefall vist at han kan gjere ei spillergruppe dårlegare, det er det einaste eg ser at han har fått til denne sesongen, ære være han for det........Maken............

trippelf

Legg inn av trippelf » lør nov 24, 2018 05:40:54

Ansvar krever handling. Likevel usikker på om det blir rett å sparke han?
1. Det er kostbart, kanskje for kostbart for Aafk i dagens situasjon.
2. Han er en del av et team, som er sett utenfra noe nytt på stadion. Flere må ta ansvar og en evaluering bør gi kursendring.
3. Historien har vist at gode trener også mislykkes/ gjør dårlige sesonger. Evner LB og co og snu det?
4. Aafk var laget alle ville slå i år
5. Gammel moro har tatt tid å jage fra stadionveggene. De siste 5-6 årene har hatt en stygg utvikling.
6. Aafk manglet en kreativ og målfarlig midtbanespiller hele sesongen.

Med det på bordet så gir alle utfall av sesongen en evaluering. Hva gikk galt, hva kan bedres, hva er profilen til Aafk.
Tror de fleste kan enes om en ting etter sesongen: det må underholdes mye mer enn det som ble vist i 2018! Engasjement skapes gjennom prestasjoner, Viking har hatt en litt omvendt sesong fra Aafk. På høsten underholdt og kjempet de seg til opprykk med mange lokale spillere. Mot Kongsvinger var det fullsatt stadion med venteliste for å komme inn!

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » lør nov 24, 2018 18:54:20

Skikkelig nedrykks- og kvalikdrama etter 1 omg av siste runde i TL. Akkurat nå har Godset kvalikplassen. Skårer RBK ramler Glimt ned på kvalik.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » lør nov 24, 2018 19:55:13

Da slo stalltipset mitt til. Nedrykk for Start, kvalik for Stabæk.

AsE987

Legg inn av AsE987 » lør nov 24, 2018 19:56:19

Stabæk.. Grøss.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » lør nov 24, 2018 19:57:23

Da ble det ikke gjensyn med Parr og Mos på CLS men Stabæk som forhåpentligvis kommer på besøk.

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

lhmr

Legg inn av lhmr » lør nov 24, 2018 19:58:33

AaFK bør opp i år for neste sesong blir det tøft. Start rykker garantert rett opp og Sandefjord har en veldig solid høstsesong å bygge videre på.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » lør nov 24, 2018 20:02:20

lhmr skrev:
lør nov 24, 2018 19:58:33
AaFK bør opp i år for neste sesong blir det tøft. Start rykker garantert rett opp og Sandefjord har en veldig solid høstsesong å bygge videre på.
ja hvis Start beholder 'Reka' er det store sjanser for at de rykker opp igjen.

1aafk

Legg inn av 1aafk » lør nov 24, 2018 23:37:04

Meiner at det er no eller....aldri?? Blir tøffere neste sesong, KR blir nok i Start, og dei rykker mest sansynleg oppatt på direkten. Da blir det mange om beinet på sisteplassen for direkte opprykk......

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn nov 25, 2018 15:16:44

Ser ingen grunn til at Start skulle være noe bedre enn oss ift neste sesong. Det var vel det beste som kunne skje, hvis vi skal vurdere de aktuelle konkurrentene i neste års OBOS allerede nå.

Neste års OBOS-liga tror jeg blir litt mindre vanskelig enn den var i år.
I år hadde jeg 6 lag på lista over opprykkskandidater, inkludert oss. 5 av dem ble topp 6. Det siste var Sandnes-Ulf, som skuffet stort.

For 2019 finner jeg bare 4: Start, Aafk, Sogndal og Sandefjord. (evt Stabæk som kan bytte plass med en av kvalikene).
Jeg kan sette Ull/Kisa i parentes her, men ingen av dem skremmer meg nevneverdig.

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn nov 25, 2018 15:54:27

jA, JA, VI FÅR NO PRØVE SLÅ NS FØRST................Måtte dette berre lykkes! Positivt at Pape, Fet og Hatlehol starter.............

Guru

Legg inn av Guru » man nov 26, 2018 22:57:57

Eliteserien og obos-ligaen 2019 begynner å bli klar.

Eliteserien 2019:
Rosenborg
Molde
Strømsgodset
Odd
Haugesund
Vålerenga
Brann
Lillestrøm
Sarpsborg 08
Tromsø
Viking
Bodø/Glimt
Kristiansund
Ranheim
Mjøndalen
"Eitt lag til"

obos-ligaen 2019:

Start
Sandefjord
Sandnes Ulf
Kongsvinger
HamKam
Jerv
Nest-Sotra
Notodden
Strømmen
Tromsdalen
Ullensaker/Kisa
KFUM Oslo
Skeid
Raufoss
"Eitt lag til"
"Endå eitt lag"

Så er det altså Aalesund, Sogndal og Stabæk som skal fordele dei tre siste plassane.

Vi vil sjølvsagt ha eliteserieplassen. Då må vi klare den krevende oppgava det er å slå Sogndal heime og Stabæk i dobbelkamp.

Alternativet er å rykke opp neste år. Då må vi i så fall sikte oss inn på topp 2, med Start, Sandefjord og Sogndal/Stabæk som dei klaraste utfordrerane. Ingen av dei 12 andre framstår umiddelbart som soleklare utfordrarar, men vi venter jo på at Sandnes Ulf skal få til noko. Alltid nokre overraskende lag som ypper seg, men eg blir overraska om det er andre enn AaFK og Sogndal som kan utfordre dei nynedrykka laga heilt i teten.

Konklusjon: Det er lurt å rykke opp via kvaliken.

trippelf

Legg inn av trippelf » tor nov 29, 2018 00:16:08

Vi har i allefall feilet på mer enn høstsesongen på veien mot Eliteserien. Har lenge lurt på logistikken til Aafk. I sommer hentet vi Grønner, Sæthre, Hauge, Tkalcic og før sesongen Nenass. Sist kamp startet ingen av de? All mulig grunn til å lure på flere av disse "forsterkningene". I mine øyner er det kun Nenass og Grønner som kan stemples ok bak med tvil. De tre andre har knapt spilt og merkeligst av alt er at der er spillere var her som er minst like gode! Hatlehol, Arnasson og Karlsbakk er minst like gode som disse tre. De er lov å feile, til og med vanlig i fotball. Fasiten er fæl - kostnaden kan umulig ha vært mer enn den prisen Kongsvinger forlangte for å sende avgårde Castro! Mye må endres til neste år, men jaggu har vi hatt marginer mot denne sesongen.

Svar