Svar
trippelf

Re: Veien mot eliteserie ble for bratt!

Legg inn av trippelf » tir okt 30, 2018 20:26:57

trippelf skrev:
søn sep 02, 2018 23:42:47
Aafk 46 (+25)
Viking 43 (+17)
Mjøndalen 43 (+17)
Sogndal 39 (+14)

8 spennende kamper gjenstår før vi har fasiten, men det er tett i år, tettere enn vi håpte på for få uker siden! Alle 4 har like mange kamper igjen hjemme som borte. Som eneste i topp 4 møter vi alle jegerne bak oss i gjenstående kampene. Sogndal og Mjøndalen borte, mens Viking kommer på CS. Burde være lett å motivere seg, samtidig som vi har igjen Kongsvinger, Jerv og Levanger hjemme, mens Strømmen og Kamma er de to andre borte.

Det positive er at vi har flest poeng, mest plussmål og den bredeste stallen i ligaen, i tillegg til den mest erfarne treneren i disse situasjonene. På den negative siden er et tilsynelatende svekket forsvar og mankoen på å gi alt.

En kuriositet er at "vår" Castro får en sentral rolle sammen med Marlinho som skal møte alle og bli avgjørende med sitt Kongsvinger.

Jeg tror vi må ha 14 poeng av 24 mulige for å rykke opp, siden alle 4 møter hverandre og to skal opp. Klarer vi 16 (70%), som er snittet til Aafk i år, er det bankers. Det gjenstår 24 poeng a 8 kamper mot:
Kongsvinger, Jerv, Viking og Levanger hjemme
Mjøndalen, Kamma, Sogndal og Strømmen borte

Viking har:
Sogndal, Tromsdalen, ull/Kisa og Kongsvinger hjemme.
Notodden, Florø, Aafk og Mjøndalen borte

Mjøndalen:
Aafk, Kongsvinger, jerv og Viking hjemme
Tromsdalen, Ull/kisa, kamma og Florø borte

Høsten blir mer spennende enn vi håpte på, men som "ekspertene" påpekte før sesongen. Det ligger mye godt arbeid i de siste kampene. Deretter vil skjebnen vise om det blir en hektisk vinter, eller skuffelse og nok ett år i OBOS..
Grugleder meg

MyckeMus

Re: Veien mot eliteserie

Legg inn av MyckeMus » tir okt 30, 2018 21:47:02

Da er det bare å gratulere Mjøndalen med det som med all sannsynlighet er opprykk til TL. Vi har også fått endelig bekreftelse på at vi før de to siste rundene IKKE har direkte opprykk i egne hender. Vi er avhengige av at Mjøndalen tar poeng mot Viking hjemme. Det fordrer også at vi må gjøre jobben selv i de to neste kampene, et lag som de 10 siste kampene er det tredje dårligste laget i hele divisjonen skal løfte seg mye for å klare den delen av jobben.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir okt 30, 2018 22:44:19

Fantomet_Vika: Synest ikkje du skal harselere med Mjøndalen........... situasjonen er nok slik, uansett om dette svir for deg (og også for alle oss andre), at dei har spela god fotball og leder ligaen, dei rykker nok 100 % sikkert opp til eliteserien. Det har dei også fullt ut fortjent. Basta!!!!!! Du skriv at om dei vinn OBOS ligaen, er dette en skandale, ikkje enig med deg i dette........det hadde egentleg vore ei større skandale om Aafk vann serien med det spelet dei har prestert denne sesongen. Sjølvsagt har det vore lyspunkt av og til, men jammen har det vore langt mellom lyspunkta, spør du meg....Er også enig med JAST at laget nok er betre enn dei har framstått denne sesongen, at Aafk har gjort det så dårleg får LB ta på si kappe, laget har ikkje ferdigheter til et slikt system som han kjem rekande med. Men han har også tidlegare påpeika at han set systemet sitt foran alt anna, og gjerne blir verande i OBOS berre han får ha sitt system. Dette er ei stor svakhet av en trener, når han ser at spillergruppa ikkje evner å innfri etter et spesiellt system, MÅ det et betre tilpassa system inn. Slik må det vere, en kan ikkje ofre "livet" på noe som er mislukka. Nei, LB, her har du SKUFFA svært, og eg trur ikkje du er den rette for Aafk. At du i tillegg er sta i bruk av spelarar, er og med i mi vurdering i at eg har denne meininga. Sjølv om sjangsen er der til direkte opprykk, trur eg desverre ikkje dette går. Slik som LAGET framstår i dag, med bruk av et dårleg tilpassa system, vil dei nok ikkje ta 6 poeng i dei 2 kampane som står att. Frykteleg av meg å skrive dette, men magefølelsen min er ikkje god for tida, så da, så..........Håper LB tar til fornuft mot Levanger og Strømmen, og gjer sitt til at vi tar dei poenga som vi må ha. Ikkje viktig for meg at det blir spela underhaldane fortball, berre kjemp, spring, trå til i duellane og ta desse forb... poenga. Det er det vi forventer, men likevel er det ikkje sikkert dette er nok. Det er vanskeleg å hoppe på et tog der siste vogna forlengst har rulla ut fra perrongen. Likevel må en prøve, hopp langt nok, kan hende går dette likevel.....Lykke til med en kamp uten system, der spelarane spring rundt som skremte høns, med Pape som hane...............

faani

Legg inn av faani » ons okt 31, 2018 02:16:37

Da er det berre å håpe på at Mjøndalen slår Viking! (men uavgjort KAN jo og vise seg å holde...)
AaFK SKAL slå Levanger, helst med fleire mål! Målforskjell kan bli avgjerande, når alle poeng er blitt delt ut...
Direkte opprykk vil da høgst sannsynleg vere sikra, om vi slår Strømmen borte, i siste kamp. Men det var DET da...!

trippelf

Legg inn av trippelf » ons okt 31, 2018 05:19:46

Tror du har rett i både det siste og det første Faani. Hva er Oddsa for at Bohinen innrømmer at de 11 som han har troa på i kamp etter kamp er feilvalg? Hvorfor ikke vende tilbake til bruk av Hatlehol som høyre kant samt å bruke Pape på topp i de to siste? De 11 som LB har vist tillit til har tatt 11 av 30 poeng, ingen rykker opp med slike summer. Det er heller ingen skam å snu, men noe sier meg at det skjer ikke med Bohinen!

1aafk

Legg inn av 1aafk » ons okt 31, 2018 12:21:19

LB gir nok ikkje slipp på sine prinsipper, han blir heller i OBOS enn å innrømme at han har feila, tru meg på dette.........Om han ikkje bruker spelarane sine på en annen måte enn til no, greier vi desverre ikke et opprykk. Mot Levanger bør en bruke Pape som nr 3 i et superangrep. Kan da bli mange mål, noe som til slutt kan bli avgjerande.............

faani

Legg inn av faani » ons okt 31, 2018 12:47:51

Ein solid seier over Levanger, kan og gi laget eit mentalt løft. Få trua igjen på at dei faktisk er meir enn kapabel til å score (fleire) mål!
Så får vi håpe, at Stormen Oslo stiller med mange folk og fullt trykk fra sidelinja!

(presisering/rettelse gitt i mitt neste innlegg ;-) )
Sist redigert av faani den ons okt 31, 2018 17:21:03, redigert 1 gang totalt.

trippelf

Legg inn av trippelf » ons okt 31, 2018 16:03:25

Stormen Oslo - Levanger - hjemmekamp? Er det en fornuftig forklaring bak dette Faani? Viss det har seg slik at Stormen Oslo mobiliserer til denne hjemmekampen tar jeg av meg hatten. Da stilles det brått krav til den gjengse Sunnmøring også, selv om alt taler i mot publikumsoppmøte til denne kampen.
Det er midtuke og negativiteten har avtatt, nå har jeg troa på hjemmeseier i begge kampene og en mulig retur til Eliten. Siste hinderet er at Bohinen og hans team bruker Guaye. En klok fyr sa til meg at når alle forventer at dette skjer, har fotballtrenere en tendens til å gå i mot strømmen. Men noe må jo stå på den analyseblokken til Lomberto, tallene der bør om ikke feilnavigering og manipulasjon har påvirket - tale Guaye's sak? Det at han ikke er bra på det defensive må være oppbrukt? For selv med 10 mann i forsvar lekker Aafk som ei sil i starten av kamper!

faani

Legg inn av faani » ons okt 31, 2018 17:16:39

Presisering trippelf: Eg meinte at eg håper Stormen Oslo mobliserer til kampen mot Strømmen! ;-)

trippelf

Legg inn av trippelf » søn nov 04, 2018 09:21:19

Dagen som for alvor vil befeste om vi er på vei fortsatt eller i grøften for godt. 3 poeng mot Levanger-lett tenker alle, hva foregår i hodene på et av landets svakeste topplag om dagen? Tror mye avhenger av hva Bohinen tenker. Skal han vise sin tverreste side og starte med Guaye på benken igjen? Under tre timer til kampstart, like viktig er det at Mjøndalen slår Viking. Da har vi rattet i egne hender igjen..

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn nov 04, 2018 09:37:25

Er redd LB kjører sine prinsipperog at ikkje Pape spiller. Mot Levanger burde laget sprudle og da gjerne med 3 i angrep. Vi treng nok mange mål, da dette kan bli avgjort på målforkjell. Mjøndalen må gjere jobben sin å slå Viking, uavgjort kan holde, men hadde vore best om Viking tapte i dag. Da har vi rattet i egne hender, som du skriv...............Måtte det berre bli slik.........

trippelf

Legg inn av trippelf » søn nov 04, 2018 11:04:45

Pape starter, kudos til LB som også starter med Hatlehol. Grønner på benken, så LB vil vel ha de med mest rutine og de beste pasningsføttene bakerst!

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » søn nov 04, 2018 13:44:40

Mjøndalen møter Florø borte som har rykka ned. Viking møter Kongsvinger hjemme, Kongsvinger har nå sikra kvalik og kan spare folk og bein til kvalikkamp. Vi får NULL hjelp i siste runde. Dette blir kvalik.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » søn nov 04, 2018 13:50:31

..og der utligna Nest-Sotra mot Kongsvinger! Da får Kongsvinger noe å spille for likevel, de trenger ett poeng for å sikre kvalik. Kan bli livsviktig for oss!

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » søn nov 04, 2018 14:14:37

Mjøndalen fikk kjenne litt på presset i dag og feila spektakulært. Viking tapte mot TUIL hjemme for litt siden. KIL må spille for kvalik, Florø har en veldig humpete bane.

Strømmen borte er vanskelig, men toget har ikke forlatt perrongen helt ennå.

jast

Legg inn av jast » søn nov 04, 2018 22:22:23

Fordelen med at Mjøndalen tapte er jo at nå kan vi faktisk vinne Obos , det hadde vi ikke hatt sjans til om Mjøndalen vant i dag. Hele sesongen har vist at det er best å komme bakfra. Hvorfor skulle det ikke være det neste Søndag :) Vi går for GULL :)

trippelf

Legg inn av trippelf » søn nov 11, 2018 16:31:47

Ja, da ble veien den mest kronglete og trangeste for retur til Eliten. Først møter vi Nest-Sotra, som vi slettes ikke har hatt taket på i år, om vi vinner der venter med stor sannsynlighet Sogndal i kampen etterpå. Om det også skulle ende med seier, har vi ett - men det tøffeste og mest krevende igjen - jeg tipper det blir Glimt eller Start, men håper på Lillestrøm! Uansett, veien er mørk, dyster og usedvanlig kronglete, men det kan fortsatt gå...

Leedsfan

Legg inn av Leedsfan » søn nov 11, 2018 18:57:28

Ser spelerane håper på full stadion mot Nest Sotra! Då er det iallefall en dårlig idé å forlange full billettpris for oss som har sesongkort og har møtt kvar kamp og heia det beste vi kunne!

gaddag

Legg inn av gaddag » søn nov 11, 2018 19:05:53

Leedsfan skrev:
søn nov 11, 2018 18:57:28
Ser spelerane håper på full stadion mot Nest Sotra! Då er det iallefall en dårlig idé å forlange full billettpris for oss som har sesongkort og har møtt kvar kamp og heia det beste vi kunne!
I alle fall STERKT reduserte priser !

gaddag

Legg inn av gaddag » søn nov 11, 2018 19:07:41

trippelf skrev:
søn nov 11, 2018 16:31:47
Ja, da ble veien den mest kronglete og trangeste for retur til Eliten. Først møter vi Nest-Sotra, som vi slettes ikke har hatt taket på i år, om vi vinner der venter med stor sannsynlighet Sogndal i kampen etterpå. Om det også skulle ende med seier, har vi ett - men det tøffeste og mest krevende igjen - jeg tipper det blir Glimt eller Start, men håper på Lillestrøm! Uansett, veien er mørk, dyster og usedvanlig kronglete, men det kan fortsatt gå...
Skulle vi komme så langt så håper jeg på:

1) Glimt
2) Start
3) Stabæk
4) Lillestrøm

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » søn nov 11, 2018 19:31:58

Hvis det blir Rekdal og Start som sender AaFK til OBOS vil vel sesongen være ganske fin- for Kjetil Rekdal.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » søn nov 11, 2018 21:40:54

RBK-Bodø-Glimt: RBK vinner denne kampen greit hjemme med lave skuldre og viser hjemmefansen det de kommer for å se.

Lillestrøm-Kristiansund: Kristiansund med 5 strake, veldig sterkt! Men det stopper her. H eller U, Tror mest på H

Stabæk-Godset: Godset har ikke berga plassen, men mye skal skje for at de rykker ned. Uavgjort holder siden RBK slår Glimt, veldig åpen match. Taper Start er Stabæk på kvalik med uavgjort. Taper både Start og Lillestrøm er Stabæk på trygg grunn med uavgjort. Siste del av kampen kan bli preget av dette. Ser det ut til å holde med u vil verken Godset eller Stabæk gå for seier og de spasserer inn et uavgjort resultat. Åpen match som i utgangspunktet ender H eller B. Men blir uavgjort om Start og eller Lillestrøm ligger an til tap mot slutten.

Haugesund-Start: Haugesund har rota bort sjansene til medalje, har lite å spille for. Men er siste hjemmekamp, og Start skal få god match her. Helt åpent. Tror ikke Start vinner og skal få det tøft med å få poeng i det hele.

Mitt stalltips:
Start rykker rett ned
Stabæk får kvalifisering

lhmr

Legg inn av lhmr » søn nov 11, 2018 21:48:59

Hvis det blir Stabæk ryker vi om vi kommer så langt. Spillemessig bra om dagen selv om de får dårlig betalt. Ohi og Boli på topp frykter jeg er langt mer enn forsvaret kan håndtere. Start med en ordentlig down og er kanskje ikke det verste laget å møte slik situasjonen er nå. Lillestrøm med fem kamper uten seier bør også være mulig å slå. Godset og Glimt tror jeg holder seg med målforskjellen de har.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn nov 11, 2018 22:09:34

Det er ikke noe å tenke på.
Vi kommer til å slå N/Sotra før vi taper mot Sogndal.

LØVrE

Legg inn av LØVrE » søn nov 11, 2018 23:02:49

Spørsmål : Dersom Nest Sotra slåes , blir d hjemmekamp mot Sogndal/UllKisa også ?
Vinneren av OBOS-kvaliken spiller borte mot nr 14 i ES først , d er allerede bestemt !

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » søn nov 11, 2018 23:07:19

Hjemme begge to første kampene

Roy-kenneth

Legg inn av Roy-kenneth » man nov 12, 2018 11:16:14

Har god tro på at vi klarer å nå kampene mot nr 14 i eliteserien (Kjetil Rekdals start akkurat nå).. Men da blir det tøfft,men bygger vi videre på Levanger og strømmen, slår både nest og Sogndal så står vi med 4 strake seiere og mer selvtillit, og den kan bli avgjørende mot et eliteserielag som mentalt er på den andre siden.. Dette blir spennende, eliteseriespill er fremdeles i våre hender folkens😊

OrangeDiablo

Legg inn av OrangeDiablo » man nov 12, 2018 11:50:36

Hvordan er det med billetter til kvalik-kampene?
Regner med at sesongkortene da ikke gjelder lenger?

Håper i alle fall at klubben legger prisen lav, og heller satser på å få inn mange tilskuere som kan være med å løfte laget fremover.
Gudene skal vite at de trenger all den hjelp de kan i disse kampene!

Guru

Legg inn av Guru » man nov 12, 2018 14:00:39

The Luck of the Irish

Vi har ikkje prestert som vi skulle i år. Eller i fjor. Verken poeng- eller spelemessig. Men heller ikkje verre enn at vi måtte ha ein god dose uflaks for å tryne. I år, som i fjor.

Med 32 poeng i fjor sette vi ny rekord i eliteserien. Sidan 16-lagsserien starta i 2009 har aldri før eit lag med så mange poeng havna på direkte nedrykk. Naturlig nok ikkje før heller. Den gamle rekorden var 30.

Manglende opprykk frå obos med 59 poeng er ikkje heilt nytt. Men det overgår alt vi har sett i moderne tid.
Start rykka opp med 55 poeng i fjor.
Sandefjord med 59 i '16.
Brann med 53 i '15.
Tromsø med 59 i '14.
Stabæk med 52 i '13.
I '12 hadde opprykkslaga 66 og 63, nummer 3 hadde 55.
Hønefoss (57) og Sandnes Ulf (56) rykka opp i '11.
Sogndal (56) og Sarbsborg (54) i '10. Riktignok kun 15 lag den sesongen sidan Lyn trakk seg.
Haugesund (58) og Hønefoss (56) tok opprykket i '09.

Vi må heilt tilbake til 2008 for å finne eit lag på tredjeplass med like mange poeng som oss. 10 år tilbake. Odd vant med 65, Sandefjord nummer 2 med 60, Start nummer 3 med 59. Men det finns flaks for slike og. Eliteserien blei utvida til 16 lag akkurat då, så det var tre direkte opprykksplassar.

Vår prestasjon i år - poengmessig - var bedre enn alle laga nevnt over.

Kun dei 3 aller første sesongane med 16-lagsserie i nest øvste divisjon har lag med vår poengsum havna utanfor direkte opprykk.
HamKam med 60 i 2001, Sandefjord med 60 i 2002 (4 poeng bak oss) og Sandefjord i 2003 med 61.
No har vi riktignok forstått ei stund at det kunne vere eit par konkurrenter som kom til å a mange poeng denne sesongen, så det kom ikkje som eit sjokk i går. Vi var dessverre ikkje gode nok til at vi kunne koste på oss å vere uheldige.

På den positive sida begynner eg å gle meg til kvalikkampane. Vi har ein realistisk sjanse under 50% til å klare opprykket endå. (Eit interessant faktum er at Nest-Sotra faktisk kan spele eliteseriefotball neste sesong.)
Nokon veit bedre enn andre

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » man nov 12, 2018 15:31:01

Guru skrev:
man nov 12, 2018 14:00:39
(Eit interessant faktum er at Nest-Sotra faktisk kan spele eliteseriefotball neste sesong.)
Viktig å vinne kvalifiseringskampene mot Obos-motstanderne for i det minste å hindre at vi får tre eliteserielag ned.
I det perspektivet så er det i grunn mer interessant hvilke lag som rykker rett ned en hvem som havner på kvalik (skal uansett solid dose flaks til for at Aafk skal vinne de kampene) . Strømsgodset (tror jeg) har økonomiske muskler som vi ikke ønsker å konkurrere mot. De andre blir litt hipp som happ - Stabæk kommer sannsynligvis til å miste sine beste spillere ved ett nedrykk. Start har levd over evne i år (ifl. Fagermo) så kanskje blir det sparebluss ved et nedrykk, Lillestrøm?? (Bodø-Glimt?? kan ikke rykke direkte ned)

Svar