Moderator: Arcturus

trippelf

Mjøndalen-Aafk 25.9 kl 19

Legg inn av trippelf » ons sep 19, 2018 10:35:26

Neste tirsdag er det toppkamp i Obosligaen i Mjøndalen. Vi leder ligaen og har funnet oftest veien til nettmaskene, mens MIF har hatt en rekordsesong selv om de ligger på andre plass med sine 19 plussmål.

Mjøndalen har tapt en kamp mindre enn oss og sluppet inn 6 mål mindre. De scorer sjeldnere, har flere målscorere enn oss men mangler en stabil toppspiss, selv om Occean er tøff i boksen. Likevel bryter de barrierer denne sesongen, både på clean sheets, gjerrighet, borteseiere samt et snitt på over to mål pr kamp. Mest spennende for vår del er likevel at det går i snitt 8 kamper mellom hvert tap, og ja, det er 8 kamper siden sist MIF tapte. Hansen skryter av eget lag, der han spesielt roser det defensive med landets "beste" keeper og et forsvar som ved hjelp av ringreven Gauseth foran har blitt historisk på å tette igjen for klubben. MIF virker mye mer tilfreds med alt enn hva som er inntrykket her i byen - eller?

Vi leder ligaen, har mye småplukk som får kritikk i kamp etter kamp. Er det berettiget? LB mener de er mer støy utenfor garderoben om denne situasjonen enn på innsiden, noe som er lett å finne gode argumenter for. Vi har ikke tapt mot verken Viking, MIF eller Sogndal i år, leder og har ledet serien fra start til nå, scoret flest mål og har toppscoreren/poenglederen i ligaen. Vi har snittet 2,1 poeng til nå og har 2 poeng i snitt siste 10 kamper. Hva klager folk etter?

Jeg personlig lar meg sjelden imponere over Aafk, jeg savner finspill og innsats uten at jeg helt klarer å forstå dette med annet enn fordomsfullhet. Det har vært mye rot i Aafk siste årene, som har ført oss til Obos. Personlig tror jeg dette rotet påvirker meg mer enn jeg liker å innrømme. Nå har det nye Aafk restartet, er på god vei tilbake i det gode selskap og har spillere som kan bli salgsvare. Det er jo der vi vil være!

SMP's Skuseth snakker om småstein i skoa, men han er sjelden ekstravagant positiv i sine uttalelser om Aafk. Vi lider ingen nød og alt innenfor matematikken tilsier at vi er på stø kurs mot Eliteserien neste år. Snittet vårt skal dale under 1,5 i siste 8 kampene for at dette skal bli et tema. Vi snakker da om en markant formsvikt, som evt vil føre oss ut i det uføret, som også evt må medføre at Viking og MIF sanker godt over det som har vært deres snitt til nå om så skal skje.

Det viktigste for Aafk er å få stablet Fridjonsson på beina, kombinert med at Thrandarsson er kampklar igjen. Aafk har tross alt både vår toppscorer, Sæthre, Agdestein og Pape foran Sondre Johansen på poenglisten, selv om MIF har flere som Hansen skryter av scorer mål. Mye tyder på at Aafk kan stille skadefritt, når en plukker vekk Meade. Da har vi alternativer og trygghet nok, som ofte gir seg utslag i resultat. Tror Aafk har lettere for å gå inn til slike kamper enn mot bunnlagene som parkerer bussen og skal kontre mot Aaafk. MIF vil prøve, noe som passer Aafk bra. Klarer forsvaret vårt å ta kampen når innleggene i boks kommer og stoppe innleggene til Solberg, så vil det som statistikken tilsier komme et tap for MIF mot Aafk, siden det er 8 kamper siden sist MIF tapte!

Det snakkes om tilskuerrekord når Aafk kommer på besøk, MIF's klatring på tabellen gir bra med trykk på hjemmebanen, men fortsatt er det et stykke opp til det tilskuertallet Aafk kan skilte med. MIF er og skal bli en fjern slektning når det kommer til å prestere også. Har stor tro på at Aafk leverer sesongbeste kommende tirsdag, om Fridjonsson er klar igjen.

Brukeravatar
Even beinløs

Re: Mjøndalen-Aafk 25.9 kl 19

Legg inn av Even beinløs » ons sep 19, 2018 13:31:15

NÆRMER SEG STINN BRAKKE :!:
meldes det fra MIF's egen webside og opplyser at det er stor etterspørsel etter billetter til toppkampen mot Aalesund.

http://www.miffotball.no/nyheter/naemer ... inn-brakke

Bilde

faani

Legg inn av faani » ons sep 19, 2018 15:12:27

trippelf skrev:
ons sep 19, 2018 10:35:26
Likevel bryter de barrierer denne sesongen, både på clean sheets, gjerrighet, borteseiere samt et snitt på over to mål pr kamp.
Snitt på over 2 mål pr. kamp? 35/23= 1,52 mål pr. kamp. (tilsvarende tall for AaFK er 2,1).
Men ellers ei god analyse fra trippelf.

Guru

Legg inn av Guru » ons sep 19, 2018 16:41:34

Bohinen har blitt sitert minst ein gong på at mot Viking og dei andre topplaga, så er ikkje motivasjonen noko problem. Den kjem av seg sjølv. Implisitt betyr det at det er vanskeligare å få det til mot dei fleste andre. HamKam, Nest-Sotra, Strømmen, Notodden, UllKisa. Slike. Det er kanskje ikkje 100% profesjonelt, men kven klarer vel å vere det?

Hittil har vi som kjent slått både Viking og Mjøndalen og spelt uavgjort mot Sogndal i sesongopninga. Det viser at vi har kapasiteten. Særlig borteseieren mot Viking var god å ta med oss. Då viste vi at vi faktisk er i stand til å gi alt.

Er det motivasjon som er nøkkelen? Var det mangel på motivasjon som gav mangel på fantasi mot Kongsvinger? Eller er det at dei andre laga har knekt Aalesund-koden og speler deretter? Hindrer oss i det vi er gode til, struper muligheitane våre og skårer på ein av sjansane sine. Eller er vi berre rett og slett ikkje bedre enn spel og resultat viser?

No viser riktignok resultata at vi er det beste laget på nivået, men det skal vi vere forsiktige med å legge for mykje vekt på 7 kampar før slutt.

Fleire snakker om kor mange kampar vi må vinne for å rykke opp. 3 er nevnt. 4. 5. Dersom kampen mot Mjøndalen er blant dei, så har vi tatt eit kjempesteg. Då er det 6 poeng til den forhatte tredjeplassen. Med litt hjelp 5-6 til andreplassen og. Då er plutselig tabbekvoten behagelig igjen. Seier er sjølvsagt drøymescenariet vårt, tap tilsvarende for Mjøndalen. Men kva med uavgjort? Kven har mest grunn til å vere fornøgde med det? For vår del betyr det at vi held avstanden til tredjeplassen. At vi er ferdig med den kanskje vanskeligaste kampen vår. Og at det er endå ein kamp mindre vi kan gå på ei blemme i. Vi er i tillegg bortelag, så uavgjort i toppoppgjeret er slett ikkje verst. Eg klarer sjølvsagt ikkje å vere fornøgd med noko slikt, men nøkternt sett er det ikkje aller verst. Uavgjort for Mjøndalen er meir uvisst. Innan tirsdag veit vi korleis det gjekk med Viking. Om dei slår Sogndal, så er uavgjort eit ganske ekkelt resultat for Mjøndalen. Då er dei sist i kampen om topp 2. Skulle derimot VIking tape, så er det ikkje verst for dei heller. Uansett er seier eit mykje bedre resultat for både oss og dei enn det uavgjort er. Men for oss er også uavgjort mykje bedre enn tap. Den trur eg er litt mindre tydelig for Mjøndalen. Begge lag legger nok plan for å vinne. Men tipper Mjøndalen er villige til å risikere meir for å få det til. Og det er kanskje akkurat det som skal til for at vi får fleire sjansar.

Sist mangla vi Holmbert, Aron, Oddbjørn, Robert og Jernade. Aron er heit sikkert tilbake, det er sannsynligvis Holmbert og.

I forsvaret kom Daniel inn i Oddbjørn sitt fråver, og då er han ikkje lett å dytte ut igjen. Det same gjeld Jonas, og då er Kaj nestemann som står for hogg. Det mest sannsynlige er at vi fortsetter med det same forsvaret som sist.

Ståle gjorde eit godt innhopp. Gjorde ein viktig jobb i viktige situasjonar. Gjorde seg på mange måtar fortjent til ein startplass. Men kvar? På stopperplass der han var tiltenkt? Eller er det like sannsynlig at han får ei ny kamp på høgrekanten? Dersom Holmbert ikkje blir klar, så er Ståle høgaktuell på spissplassen og.

Nenass overbeviste ikkje. Ikkje Jens Petter heller. Sondre laga i alle fall eit mål, og har mykje godvilje å flyte på etter dei siste månadane. Ein av dei to førstnevnte må ut for å lage plass til Aron. Det er sjølvsagt mulig at vi dytter Sondre ut på sida for Nikola, men det trur eg ikkje. I så fall ryker begge to.

Andreas
Kaj Jonas Daniel
Ståle Aron Fredrik Sondre Nikola
Torbjørn Holmbert

Tarjei, Oddbjørn, Adam, Jørgen, Nenass, Jens Petter, Pape
Nokon veit bedre enn andre

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons sep 19, 2018 19:21:26

Dette blir en kamp der det taktiske avgjør.

Mjøndalen er best når de får ligge i defensiv struktur, noe de gjør mye bedre enn oss, for s å flytte hele laget opp når motstanderen gjør en feil. Det gjør Mjøndalen til det beste bortelaget, og til det laget som slepper motstanderen til minst sjanser.

På hjemmebane har ikke taktikken gitt like god uttelling, og Mjøndalen er slett ikke beste hjemmelag.

0-0 er fint for oss, kun et tap er ille.

Men så spørst det hva Bohinen vil, om en angriper for å vinne så gjør en Mjøndalen bedre, om en legger seg bakpå så er ikke vi gode.

Kanskje vil han overraske? Kanskje er det unntakskampen for Gueye?

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » ons sep 19, 2018 21:26:37

Guru skrev:
ons sep 19, 2018 16:41:34
Bohinen har blitt sitert minst ein gong på at mot Viking og dei andre topplaga, så er ikkje motivasjonen noko problem. Den kjem av seg sjølv. Implisitt betyr det at det er vanskeligare å få det til mot dei fleste andre. HamKam, Nest-Sotra, Strømmen, Notodden, UllKisa. Slike. Det er kanskje ikkje 100% profesjonelt, men kven klarer vel å vere det?
Med andre ord; det fins ikke naturlige 'vinnerskaller' på laget :!:
Inkl. Bohinen.
Rekdal ville ikke funnet seg i slik innstilling at kun toppkamper er motiverende .............

Brehme

Legg inn av Brehme » ons sep 19, 2018 22:37:56

Hvis det å bruke Skagestad og Post på spissplass er definisjonen på vinnerskalle, så er jeg fornøyd om Bohinen ligger på 90-95% :D

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » tor sep 20, 2018 12:06:13

Brehme skrev:
ons sep 19, 2018 22:37:56
Hvis det å bruke Skagestad og Post på spissplass er definisjonen på vinnerskalle, så er jeg fornøyd om Bohinen ligger på 90-95% :D
Nå skal ikke jeg ta vekk fokuset på topic, ikke annet enmn at Rekdal brukte Skagestad på topp nettopp av to grunner:
1)Laget fikk ikke penger til ny topp spiss
2) Skagestad var villig til å ''rive-og-slite' ( f.eks. Cupfinalen) i forsvaret til motstander, for å trette de ut og skape mulighet for andre.. .

Alt dette iflg. Rekdal.

Det kaller jeg vinnerskalle når du bruker det du ahr og gjør max ut av det pga. pengemangel

gaddag

Legg inn av gaddag » tor sep 20, 2018 17:29:59

Rekdal var håpløs på bortebane..

Guru

Legg inn av Guru » tor sep 20, 2018 17:56:20

Søndag 15: Viking - Sogndal
Søndag 16: Jerv - Strømmen
Søndag 16: Nest-Sotra - Florø
Søndag 18: Ull/Kisa - Åsane
Søndag 18: Sandnes Ulf - Notodden
Søndag 18: HamKam - Levanger
Søndag 18: Kongsvinger - Tromsdalen
Tirsdag 19: Mjøndalen - Aalesund

Strengt tatt er det berre to kampar av interesse; den første og den siste. Kan faktisk bli litt artig å sjå VIking-Sogndal. Ein bortesiger hadde passa oss godt der, men Viking er i langt bedre form for tida. Uansett er det artigast å vinne med kniven på strupa, så det får vere det same korleis det går der.

jast

Legg inn av jast » tor sep 20, 2018 21:25:19

Går alt vår vei kan vi lede med 6 poeng, men vi kan også få 3 lag med 49 poeng. Så blir spennende fremover :)

trippelf

Legg inn av trippelf » fre sep 21, 2018 00:19:51

Mest spennnde blir det å se om Aafk har Fridjonsson disponibel eller ei. Med han vinner vi, med han på ute ser det mørkere ut tror jeg. Selv om Nenass har vært litt Bob Bob i det siste, håper jeg også at han starter og finner tilbake til formen han hadde!

faani

Legg inn av faani » fre sep 21, 2018 11:00:37

Krå Myra skrev:
ons sep 19, 2018 19:21:26
Men så spørst det hva Bohinen vil, om en angriper for å vinne så gjør en Mjøndalen bedre, om en legger seg bakpå så er ikke vi gode.
Kanskje vil han overraske? Kanskje er det unntakskampen for Gueye?
Gueye blei forresten 19 år i går... ;)

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » fre sep 21, 2018 11:24:49

Supporterklubben til Mjøndalen IF - MIF kalt ''3050'' (postnummeret til Mjøndalen :D ) har faktisk en sunnmørsavdeling.
Det var nytt for meg.
Har vi en AaFK - buskerudavdeling der nede da :?:

Sunnmørs avdelinga
https://www.facebook.com/3050-Sunnm%C3% ... 728843447/
Og moderklubben
https://www.facebook.com/Supporterklubb ... ?ref=br_rs

Bilde

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre sep 21, 2018 12:19:00

Herman Ekeberg da til høyre?

jast

Legg inn av jast » søn sep 23, 2018 11:53:03

Kjedelig med Søndag uten AaFK kamp og regnet høljer ned ute :(

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn sep 23, 2018 17:55:49

Ja, JAST, det er heilt ok om det berre er kjedelig en søndag uten Aafk kamp med regnet som øser ned, verre kan det bli på tysdag om vi da kjører i grøfta og glir på bananskall. Trur dette blir kampen som er med å avgjer vår skjebne, Viking vinn sine kamper for tiada, 10 seirer av 12 siste er meget godt, det. MJØNDALEN ER OGSÅ GODE FOR TIDA, og Aafk vinn her og der uten å imponere nevneverdig. På tysdag MÅ ALLE brette opp armane og springe som f...., det lager som jobber best, vinn som oftast sine kamper. Med tap her, er eg redd løpet er kjørt, sjølv om Bohinen ser ut til å ta lett på dette. Tar han FOR lett på oppgava?

kazzi

Legg inn av kazzi » søn sep 23, 2018 19:10:52

Der vant viking. For en vond magefølelse på 3 lag med potensielt 49 poeng med 24 runder spilt. Og vi leder med målforskjell! Tenk om målforskjellen blir avgjørende i vår favør året etter den så grusomt tok oss ned!? Nei det kommer jeg ikke til å ha nerver igjen til!!!

Historisk sett har vi vært Mjøndalen sitt mareritt (for en gangs skyld). Seine overtids scoringer i vår favør i minst 2 kamper som jeg husker 😊 Håper det blir reprise på tirsdag Igjen! Kom igjen nå gutta!!! Denne kampen blir ufattelig viktig!!

weasel

Legg inn av weasel » søn sep 23, 2018 20:11:02

Dette ligger an til å bli nifst spennende. Håper laget tar alvoret innover seg. Full innsats kreves.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » søn sep 23, 2018 20:57:44

Redd for det blir stygt for oss :oops:

MIF er i støtet mens vi flyter på flaks og en merkelig innstilling til innsats.
Forsvaret har vert på gyngende grunn siden vi mistet midtstoppern til MFK.
Tror AaFK gutta at de er bedre enn hva de er?
Rekdal var super til å få de ned... Bohinen sliter med det tydligvis.

Slik det ser ut akkurat nå, blir vi med i kampen om å spille mot kvallikplasslaget i Eliten...
ha-ha-ha det blir også en stygg afære.
Men det er like greit, for dette laget har ikke noe å eliten å gjøre

jast

Legg inn av jast » søn sep 23, 2018 21:56:35

Even beinløs. Dette laget ?? mener du de spillerne som er i klubben i dag ? eller mener du at AaFK som klubb ikke har noe i eliten å gjøre ?
Jeg vet ikke hva som plager deg, men må innrømme at jeg har problemer med å ta deg seriøst.

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn sep 23, 2018 22:32:12

Even benlaus............. VERKER PÅ MEG SOM DU ØNSKER INDERLEG DET DU SKRIV, HAR DU VERKELEG DITT HJERTE I AAFK?

weasel

Legg inn av weasel » søn sep 23, 2018 22:42:28

[/quote]
Men det er like greit, for dette laget har ikke noe å eliten å gjøre
[/quote]

Helt ærlig, har du tungt for å lese hva andre skriver? Det laget som eventuelt spiller i eliteserien neste år vil ikke være det samme laget vi har nå. Som jeg har skrevet flere i andre tråder. Jeg tror igrunn at du rett og slett bare liker å ha noe å syte over. Jeg finner det veldig irriterende med folk som syter og klager uansett.
Sist redigert av weasel den søn sep 23, 2018 22:43:41, redigert 1 gang totalt.

Benkevarmer

Legg inn av Benkevarmer » man sep 24, 2018 01:52:56

Noen som vet hva som er status for Holmbert? Tror fort han kan bli avgjørende i denne kampen. Det har definitivt vært noe som har manglet offensivt når han ikke har vært med. Uten å ha statistikk til å bevise noe, så har jeg følelsen av at han har vært vår viktigste spiller i år.

I forsvaret synes jeg det hadde vært spennende å se Sæthre - Grønner - Gretarsson. Om de får øvd på samspillet har jeg tro på at denne trioen kan bli solid også i eliteserien neste år (om vi rykker opp). Et av lyspunktene i den litt dårlige perioden vi har hatt i det siste er å se Gretarsson komme tilbake fra skade. Han ofrer seg alltid i duellene, og er derfor umulig å ikke like. Men han er av samme grunn kanskje litt skadeutsatt.

Guru

Legg inn av Guru » man sep 24, 2018 09:37:01

Ingen hjelp å få frå Sogndal. Det var det heller ingen grunn til å satse på. Jobben er vår å gjere, ingenting anna å støtte oss på. Treng heller ingen hjelp.

No er det spennende!

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 24, 2018 10:11:08

Det var vel ingen som forventet at vi skulle rykke opp uten å tape fotballkamper, selv om det kanskje virker sånn på enkelte.

En ting er i alle fall sikkert, i morgen er det cupfinale og slår vi Mjøndalen så er det et enormt steg mot opprykket. Jeg tror det passer oss fint å ligge bakpå og kontre i bortekampene. Vi er ganske solide bakover, og sålenge vi scorer mål så er sjansen for poeng eller seier veldig stor. Fridjonsson på banen er en enorm fordel for oss, uten at vi skal avskrive oss selv hvis han ikke er klar.

Registrerer at Mjøndalen selger ut stadion, og at Gauseth blir tvunget til å snakke om opprykk på Eurosport, og det er sjeldent en god kombo for noen lag. Hadde det vært Aafk som gjorde det samme, så hadde i alle fall vi tapt på forhånd :D

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » man sep 24, 2018 14:37:31

''Den man elsker, tukter man'' var et gammelt ordtak, som ungdommene i dag kanskje ikke begriper seg på :?:

Dette laget, altså ikke AaFK, men laget, har ikke noe i eliten å gjøre :!:

Et eksempel:
Husker jeg ikke feil var storskårer til Sandnes Ulf, suveren i OBOS. Og de rykket opp. Han skåret bøttevis med mål i OBOS ( 26 mål, var det ikke?), men falt totalt igjenom i eliten.
Sist vi rykket opp, sammen med SIF (Strømsgodset) hadde vi en ''livsfarlig'' trio i front, som komplementerte hverandre til det fullkomne; lynraske Lasse Olsen, 'murbrekker' Dedè og 'fyrtårnet' Tor Hogne.
Det var eliteseriespillere på 'visit' i OBOS. Ser ingen profiler i dag, som dette.

Gud kor e saknar deg Dedè
Bilde

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 24, 2018 15:35:46

Mulig du tror på det du skriver selv Even, men ærlig talt dette er bare tull.

Ta en titt på statistikken fra Tippeligasesongen 2007. Joda, Aarøy var toppscorer for Aafk ... MED 6 MÅL!!!! Profilen Lasse Olsen, 3 mål, Dede, ingen kamper ...
Og hva med opprykkssesongen 2006!? Dede scoret 14 mål, Fridjonsson har allerede 15 på færre kamper. Aarøy scoret 12 på hele sesongen, Agdestein har scoret 11 på færre kamper.

Nedrykkssesongen 2005. Aarøy, 4 mål. Olsen 7 mål og toppscorer for Aafk 2005! Gratulerer til deg Even!!!

Det "laget" der var virkelig kjempebra og satt standarden ja ...

Ta deg en bolle.

Guru

Legg inn av Guru » man sep 24, 2018 15:54:28

Men er det nokon med inngående kunnskap om Mjøndalen som kan dele litt med oss?

Ser fleire spelarar nevnt i førehandsreportasja på aafk.no. Ein i dobbel betydning gammal bekjent i Olivier Occean. Mannen som laga det aller første målet på Color Line Stadion for trettenogeithalvt år sidan. Dei framhever Quint Jansen som skal vere den beste spelaren deira "i følge NTB sin spelerbørs". Dei ber oss passe oss for Mathias Fredriksen. I mål har dei Norges beste keeper, frå Iran. Slepper nesten ikkje inn mål. Tonny Brochmann, Christian Gauseth og Vamouti Diomande er kjende navn. Joackim Olsen Solberg, Jonathan Lindseth... Rett og slett forbausende mange kjente navn på eit lag som ikkje har spelt i eliteserien på nokre år.

Men kva veit vi, anna enn eitt og anna navn? 4-3-3, tydeligvis. Den klassiske varianten? Kvifor slepp dei inn så få mål? Kvifor har dei berre laga 35, like lite som Strømmen på nedrykkskvalikplassen? Er det noko i formutviklinga vi bør legge merke til? Er dei havna i tetstriden på grunn av maksnivået eller bunnivået?

Norsk Tipping gir forresten 2.25 i odds på Mjøndalen, 2.75 på Aalesund. Kva er det verdt å sette pengane på?

AsE987

Legg inn av AsE987 » man sep 24, 2018 17:27:28

Jeg merker det fint går an å glede seg til kamper i Obos-ligaen også. Herlighet dette blir en spennende kamp dere!
Toppkamp, hvor begge lag merker presset fra en tredje konkurent.
En kamp hvor det tapende laget vil miste trua, og vinneren raser mot opprykk.
Gleder meg som bare det, og tenker på at AaFK har vært best mot de beste lagene.

Selvsagt kan vi ta 3 poeng her! :D

Svar