kazzi

Kvalik 5 des kl 18:00: Stabæk vs Aafk 1/2

Legg inn av kazzi » lør des 01, 2018 21:03:22

Etter ikke å ha klart direkte opprykk, så er vi her! 32 spilte kamper er irrelevant ettersom fotball er ferskvare. Nå har vi 2 kamper på å bevise at vi fortjener den siste plassen i eliten! Seier sammenlagt her tilsier det, som i alle andre sessonger. Plassen har vi gjort oss fortjent til! 8-16 poeng mer enn 4-6 plass i OBOS. Nylig også etterfulgt av enkelt seiere mot nummer 6 og nummer 4. Udiskutabelt!

Dette blir uten tvil de tøffeste kampene denne sessongen. Selvsagt tenker man det mtp omdtendighetene, men det er ikke ofte toppscoreren i eliten spiller kvalik! Med en spissmakker ved siden av som også hele fotball Norge kjenner til, så blir dette beintøft! Men, Jeg har kjempe troa på at vi kan ta Stabæk over 2 kamper, som nå har mest å tape! Selv om dem scorer mye mål, så slipper dem inn enda fler. Her kommer holmbert, gueye & Co inn. Og hvilken kampform gueye har om dagen da!!

Jeg er klar for 2 aller siste heseblesende, krampeaktige og til tider usakelige kamprop! Alle selvfølgelig rettet i favør aafk! Jeg skal tåle nervøsiteten 2 ganger til. Latter, gleder, tårer og fortvilelse 90 min x 2!

Vi begynner på nadderud og sosselagets overprisede strøk!
To be, or not to be - nå skjer det!

Jeg er klar!!!

Guru: kjør analyse!

jast

Re: Kvalik 5 des kl 18:00: Stabæk vs Aafk 1/2

Legg inn av jast » søn des 02, 2018 00:27:23

Er veldig spent og nervøs før de to kampene. Taper vi f.eks. 2-1 har vi fortsatt ingenting å tape på CLS. og kan spille med lave skuldre. Men om vi vinner f.eks. 2-0 borte, da er vi plutselig i en forsvars situasjon i hjemmekampen og føler vi har alt å tape og det tror jeg vil slå negativt ut på spillerne som vi har sett i hele høstsesongen. Håper selvsagt vi vinner på Nadderud, men må si jeg gleder meg til neste søndag når det er avgjort.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn des 02, 2018 01:01:50

Bedre å f.eks tape 2-1 enn 1-0 i første oppgjør også. Viktig forskjell!
Men det er vel irrelevant all den tid vi skal prøve å vinne?

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » søn des 02, 2018 01:09:14

Stabæk fansen melder om at det raser inn med påmeldinger til søndag 9/12 på Color Line Stadion
(sitat) ''dette kommer til å bli tidenes bortefelt i Ålesund for vår del''.

https://www.stabaek.no/forum/index.php? ... ent-413506

Bilde

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » søn des 02, 2018 01:16:37

Spissen Franck Boli vil bli et problem :!:

Klippet ut dette sitatet fra Stabæk fansen forum:
''Det slår meg at høstsesongen hans (kom. Boli) nesten må være noe av det mest imponerende som er sett på øverste nivå i Norge. Som nevnt i en annen tråd scoret han kun fire av 17 mål før sommerferien (to i kampen mot Haugesund). Han har altså 13 mål på 14 kamper på høsten. Det er jo egentlig helt sinnssykt.''

og et annet utklipp:
''Takk til Franck for å ha berget kvalikplassen nærmest på egen hånd!
Nå kan få berge plassen over to kamper også''

https://www.stabaek.no/forum/index.php? ... i/&page=15

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » søn des 02, 2018 01:19:56

.. og siden jeg er i gang med stoff fra Stabæk forumet.
Her er statestikk fra tidl. møter.

(sitat)
Hvis vi forholder oss til moderne tid (fra AAFK rykket opp i eliteserien) har vi godt tak på dem hjemme, med 8-1-3, og 21-14 i målforskjell. Vi har også vunnet de tre siste relativt komfortabelt. Borte derimot har vi store vanskeligheter, med fordelingen 2-5-5 og målforskjell 13-20. Vi har ikke vunnet på Color Line siden 2008... Så gitt at statistikker ikke skal brytes, bør vi vinne relativt komfortabelt hjemme for å sende skuldrene. Faktisk har vi skåret tre i de tre siste hjemmekampene mot dem, satser på at det gjentar seg!''

https://www.stabaek.no/forum/index.php? ... ent-413541

Guru

Legg inn av Guru » søn des 02, 2018 17:10:09

Det tok tid, men endelig lever sesongen 2018. Endelig er det spennende, endelig fekk vi sjå god fotball mot Sogndal. Vi kan endelig merke suget og den positive stemninga vi har venta på i over eit år. No er det gøy. Det kan gå til himmels, eller ikkje.

Vi vant vår kamp torsdag, og har dermed nesten ei veke til å forberede oss på denne kampen. Vi kjem med fersklasten full av positive opplevelser. Stabæk måtte vinne - eventuelt spele uavgjort og få hjelp - i siste runde. Dei klarte å løfte seg opp frå direkte nedrykk. Med all den hjelp dei kunne ønske seg frå Haugesund såg det ut til at dei skulle klare spranget heilt opp til sikker plass, men den muligheiten øydela Mos for dei to minutt på overtid. Så korleis føler dei seg? Dei redda denne muligheten under press i siste runde, mot eit Strømsgodset-lag som var nesten like pressa. Men dei kasta loddet sitt tilbake i lotteriet i aller siste øyeblikk. Heilt sikkert blanda følelser i etterkant.

Det er ikkje uvanlig at eliteserielag klarer å berge kvalikplassen i siste liten, feirer det som ståplass og ryker på ein overraskende smell. Sogndal mot Ranheim. Brann mot Mjøndalen. Odd mot Bodø/Glimt. Vålerenga mot Sogndal. Stabæk er neppe heilt der. Trur dei har litt meir respekt for oss enn som så. Det reelle spørsmålet er kven som er mest redd for å tape. Oss? Eller Stabæk? Trur det er likelig fordelt. Begge laga veit kva obos-ligaen er. Begge laga har eit desperat ønske om å spele eliteseriefotball. Presset er stort på begge partar. Så er det om å gjere å takle det.

At vi har 5 kviledagar mot Stabæk sine 9 skal vere uvesentlig. 5 dagar er uansett nok restitusjonstid. Med eit lite unntak for rein skaderestitusjon. Vi har nemlig enkelte spelarar med spørsmålstegn. Aron har vondt i låret og kan "kanskje bli klar". Holmbert har også vondt i låret og gjekk av sist for "å vere på den sikre sida". Oddbjørn gjekk av med "ei tå så vond at han ikkje klarte springe meir". At Robert er ute og at Jernade ikkje er klar er så vanlig at vi ikkje stusser over det. Enkelte skumle skyer i det ellers gode humøret. Nenass fungerte godt for Aron. Jonas og Torbjørn for dei to andre. Uansett spelarar som vi forventer presterer godt.

Det som virkelig er den store nøtta denne gongen er at vi snakker om eit klassisk dobbeltoppgjer. Bortekamp først, den endelige finalen heime. Kva er det vi sikter på i bortekampen? Er det å vinne? 0-0? Skåre mål? Eit hederlig resultat? Dersom vi ligg under 0-1, kor mykje risiko tar vi for å utligne? Det er ein kjent sak at 0-0 borte er eit ganske ekkelt resultat, 0-1 hakket verre. Då vil bortemålsregelen jobbe mot oss i bortekampen. 0-0 er samtidig eit greitt resultat, men fryktelig vanskelig å sikte på og klare. For meg er det viktig å få med oss eit mål heim frå Nadderud, så får vi gjere vårt beste for å unngå baklengs i motsatt ende. Men det koker kanskje ned til spelerane sa etter forrige kamp; Spele vårt eige spel. Ikkje den biten om å legge oss med 6 mann bakerst som vi gjorde mot Nest-Sotra med 10 mann, men det vi såg mot Sogndal.

Mot Sogndal, ja. Då likte vi det vi såg. Eit ballsikkert lag som eigde kampen, og som samtidig hadde innsatsen som krevdes for å vinne ballen. Men Sogndal er Sogndal og Stabæk er Stabæk. Den einaste sjansen vi hadde til å spele tellende kampar mot eliteserielag i år - før no - var cupen. Og der kom vi ikkje nærare enn Bergsøy. Stabæk er motstand vi kjenner godt, men som vi ikkje har kjent på på eit år. Eg tviler ikkje på at vi har nivået inne til å gjere dette til ein svært spennende kamp - Stabæk er 60/40-favoritt når eg er så nøytral eg kan - men det er eit lag og spelarar som ligg eit nivå høgare enn vi har vendt oss til. Det som såg bra ut mot Haugen, Jensen, Riise, Birkelund & co treng ikkje vere like enkelt mot Ohi, Boli, Keita, Børkeeiet med fleire. Det er opp eit nivå på motstanden. Og ned eit nivå på baneforholda. CLS er det strøkne teppet vårt. Nadderud er ein kasert elitseriearena med noko som ligner på gras. Det regner no og fram til tirsdag, så dropper temperaturen og det fryser på. Med mindre undervarmen klarer å ordne det. Intuitivt kan det bety at tilfeldigheiter blir viktigare og pasningsspel farligare. Eller er bana som herlig parkett? Ikkje veit eg. Regner med at vi har sjekka det ut.

I oppramsinga av Stabækspelarar over vil eg tru at det fleste leste starten med eit grøss og slutten med eit spørsmålstegn. Stabæk har laga 37 mål i år, og spissane får æra. Boli har mest i divisjonen med 17, Ohi følger etter med 8. Det blir 12 mål på resten av laget, og 3 av dei tok Tonny Brochmann med seg då han reiste til Mjøndalen i sommer. Tommelfingerregelen er altså å hindre desse to frå å lage mål. Lett sagt. Dei målgivende pasningane er derimot spreidd jamnt utover store delar av laget.

Ei kjapp samanlikning til oss. Spissane våre - riktignok 3 som deler på 2 plassar - er også dominerende i målprotolkollen vår. Men vi har i tillegg to som skiller seg ut med mange målgivende. 9 og 8. Kven er det? Om eg husker det, så skriv eg svaret lengre nede i innlegget.

Tilbake til Stabæk. Boli og Ohi inngir respekt. Demidov er ein hærfører på stopperplass. Ellers er det eit ungt lag. Dette er gjengen som spelte siste kamp mot Godset:

Lillevik (24)
Granli (24) Demidov (32) Hanche-Olsen (21) Moe (23)
Brynhildsen (19) Børkeeiet (19) Keita (21) Njie (23)
Boli (25) Ohi (24)

Hou Sæter (20) for Brynhildsen
Bohinen (19) for Keita
Wulff (18), Hernandez (21), Strømnes (31), Vetlesen (18) og Valencic (26) på benken.

Så får kvar enkelt filosofere om ungdommen blir tynga av stundens alvor eller om dei er meir uredde.

Aron er forresten assistkongen vår med 9. Fredrik tett på med 8. Jeppe Moe har flest for Stabæk. 5.
Aron er kjent som vår annleise spelar. Den kreative. Som kan gjere meir enn ærlig handverk. Svært viktig, sjølv om vi klarte oss godt utan han mot Sogndal. Dersom kampen på onsdag hadde vore avgjerende, trur eg vi ville tatt alle mulige sjansar for å stable han på beina. Med tanke på returkampen på søndag trur eg det er sannsynlig at vi sparer han til då. Er litt meir usikker på vurderingane angående Oddbjørn og Holmbert. Vi har erstattarar, men dei er førstevalga.

3 dagar att.
Nokon veit bedre enn andre

Guru

Legg inn av Guru » man des 03, 2018 14:22:04

Då er det begynt å kome odds.

På kampen onsdag har NorskTipping satt oddsen til 2,15-3,10-3,10. Altså 42% sjanse for heimesiger, og 29% for hhv uavgjort og borte.

Med handikap 1-0 fordel oss er det 4,00-3,60-1,55. Noko som igjen betyr 21% sannsynlighet for at vi taper med 2 mål eller meir. Dei resterende 79% gir eit spennende utgangspunkt før heimekampen.

NT har endå ikkje satt odds på kven som rykker opp. Det fant eg hos eit anna selskap. 1,55 på Stabæk, 2,45 på Aalesund. Det ser umiddelbart ut til at Stabæk er svære favorittar. Men matematisk betyr det at dei har fordelen 61-39. Også kjent som 60-40, og det er ikkje eit urimelig utgangspunkt.

Vi har alle muligheter i eigne bein.

Galiat

Legg inn av Galiat » man des 03, 2018 14:54:30

Det er 4 lag som har slått stabæk borte i år molde ble rundspilt og tapte 3-1.Mens dem har 1 borte seier borte mot odd.Så henger vi med borte.Så kan vi klare det

Øggen

Legg inn av Øggen » man des 03, 2018 16:07:34

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » tir des 04, 2018 00:01:32

Det der innførte vel vi også en gang tidligere i høst...
Og hva skjedde da???

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir des 04, 2018 11:31:43

Alt som har med stenging og div har jeg fortsatt til gode å se har noen effekt. Landslaget, AaFK og en hau andre lag har gjort dette tilsynelatende uten effekt. Snarere tvert i mot.

Det eneste jeg kan se kan være til nytte med stengte treninger er å øve inn dødballsituasjoner.

gaddag

Legg inn av gaddag » tir des 04, 2018 22:08:05

For dere som har + hos Sumpen: Hvilke dårlige nyheter var det Bohinen fikk ?

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 22:12:15

At robert sandnes og reserve keeper ikke kan spille

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 22:15:11

Så vi må.bruke en 17 åring som reseve keeper slik vi også måtte gjøre mot sogndal og sandnes har jo vært ute av spill lenge.så dette var jo skreve bare for og lage tull.Dem 11 som starta og rundspilte sogndal var venta start ellver

gaddag

Legg inn av gaddag » tir des 04, 2018 22:44:10

Supert Galiat. Var bare clickbait da.
Hvem er 17 åringen forresten ?

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 23:01:24

Det betyr med andre ord at Fredrik Lossius Opdahl igjen blir AaFKs keeperreserve. AaFK-treneren må dermed stole på 17-åringen om Andreas Lie får rødt kort eller blir skadet.

– Det er risikabelt, Bohinen?

– Ja, men det er mye som er risikabelt med oss for tiden, sier han og gliser.

Etter litt snø tirsdag ettermiddag startet treningen litt på etterskudd på grunn av måking av banen, uten at det så ut til å påvirke spillernes humør. Det ble en kort trening med firkantspill og mye smil og latter.

Orry Larsen klar for AaFK: - Valget var veldig lettAaFK-spilleren drømmer om å senke gamleklubben etter skademarerittetTrolig uendret lag mot Stabæk

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 23:03:49

Fikk med litt mer det med larsen skulle jeg ikke ha med her men samme lag som sist altså starter

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 23:08:06

Thrandarson var ikke med på tirsdagens ettermiddagstrening på Color Line Stadion, og blir dermed heller ikke med i kamptroppen onsdag. AaFK må også må klare seg uten Robert Sandnes og Tarjei Omenås. Sistnevnte har ikke vært på benken siden siste serierunde mot Strømmen.

– Det er ikke snakk om noe langvarig for Tarjei sin del, men han er nok ute av de to neste kampene, sier Bohinen til Sunnmørsposten.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir des 04, 2018 23:12:51

Det var vel først og fremst Thrandarson som var den dårlige nyheten.

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 23:17:25

Det viste vi jo fra før

Galiat

Legg inn av Galiat » tir des 04, 2018 23:21:04

Når overskriften var at treneren fikk dårlig nyheter,så tenkte jeg på flere skader.Det har jo vært klart lenge at han ikke rekker 1 kampen,og mest sansynlig ikke den andre også

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir des 04, 2018 23:59:53

Dette medfører ikke helt riktighet kjære Galiat. Vi visste ikke dette 100% fra før. Det var en sjanse før at Thrandarson faktisk kunne være med mot Stabæk, i følge Lars Bohinen.

Det er jo soleklart at det er det smp fokuserer på. At Sandnes og Omenås ikke skulle være med, ja det visste vi. Men Galiat, jeg legger på ingen måte opp til en nattlig diskusjon med deg, da jeg vet at du aldri vil gi deg ;)

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons des 05, 2018 00:15:52

Det er sterke rykter om at det blir 2-2 på Nadderud...

Godt informerte kilder hevder at taktikken er klar...og at nettopp 2-2modellen er drillet inn - dette vil i så fall være et meget brukbart resultat fram mot søndagen uttaler den anonyme kilden...som visstnok har ordnet 6 svært gode billetter til kampen på CLS heilt i slutten av uka.
Undertegnede har stor tiltro til informanten og ser også for seg at en av disse go'stolene på stadion tilfaller ham (altså meg).
Hjemmeseier søndag er sjølvsagt med i planen/taktikken.
Undertegnede og informanten (billettkjøperen) har lagt opp til en formidabel feiring i byens sentrum søndag...som seg hør & bør når et opprykk til Eliteserien er klart - vi regner med at flere i vennekretsen blir med. Mulig at noen arbeidsplasser mandag må vente litt før alle mann alle er på plass, men slik er det i en by der foppallaget vinner viktige kamper!!! Lettere å be om tilgivelse enn tillatelse lissom...

Lykke til med kvallikken AaFK!!!

Galiat

Legg inn av Galiat » ons des 05, 2018 05:41:28

sjanse for at islendingen kan rekke den siste kampen, så har ikke AaFK-treneren gitt helt opp.

– Hvis Aron kan bidra noe som helst, så må det i tilfelle bli inn mot den siste kampen, men jeg tviler som sagt på at det går.
Dette stod i avisa mandag og da slutra jeg og håpe på at han rekker onsdagens kamp.Hva som gjør at du trodde han kunne rekke kampen er ditt problem

Galiat

Legg inn av Galiat » ons des 05, 2018 06:46:45

Stabæk har 2-5-3 siste 10 kamper og har sluppet in 50 mål i år.Så viktig og tørre angripe når dem kan,for dem er også gode forann målet skårer mye.kristansund vant der borte,dem har ikke mange stjerne spillera.Men fikk en sterk 5 plass,så lær av dem alt er mulig i dag

Guru

Legg inn av Guru » ons des 05, 2018 10:34:41

Det er ganske ufyselig i dag. Regnet dundrer ned i vinden, med aldri så litt vått hagl i seg. Det finns berre fine dagar for fotball, men dette får meg nesten til tvile. Men kampen går ikkje her, den går der. Våre fire kalde varmegrader er erstatta av to ekte kuldegrader som er meldt på Nadderud til kvelden. Blir det tilfeldighetsføre, og kven er det i så fall til fordel for?

I ein tidlegare trås skreiv eg litt om dei berømte målskårerane til Stabæk. To mann har cv'en full av mål. Brynhildsen har 4, som ikkje er verst. Resten av laget - utanom Brochmann som ikkje er i klubben lengre - har til saman laga 5 mål. 2 på Keita, 1 av Demidov, Njie og Vetlesen. 7 målskårarar er ikkje mykje. Vi har også 3 mann som skiller seg ut. Fet er nummer 4 med 4. Men vi har totalt heile 14 mann som har laga mål. Halvparten kun eitt. Og for skams skuld har vi hatt litt lettare motstand.

Men no nærmer det seg alvor. Sunnmørsposten melder om akkurat same lag som sist. Aron mangler fortsatt. Robert og Tarjei mangler. Ingenting av dette er overraskende. Gledelig nok er dei med, alle tre som blei bytta ut sist.

7 timar, 25 minutt.

AbbySC

Legg inn av AbbySC » ons des 05, 2018 11:26:46

Kjenner skikkelig på spenningen. Håper vi kan klare å klore med oss et uavgjortresultat i kveld mot et ineffektivt Stabæk. For sjanser kommer de til å produsere. Og vi kommer sikkert til å ligge ganske lavt i tilnærmet 5-3-2.

Sony

Legg inn av Sony » ons des 05, 2018 13:00:15

I natt var det minus 4 grC på Nadderud. Ca minus 2 grC no.

Strålande sol frå knallblå himmel.

Undervarmen står på og banen er OK men relativt laus...

Kjenner at dette er en kamp som skaper ekstra mentale påkjenninger.... håper virkelig at samtlige er "påskrudd" og senker skuldrene!

God kamp!
AaFK etablerer seg i TL

Galiat

Legg inn av Galiat » ons des 05, 2018 13:06:48

:sandefjord som spiller 3-5-2 spilte 1-1 hjemme mot stabæk og 3-3 borte så måten Aafk spiller,kan være god måte for og vinne.Vist kantene fungera,og det ikke blir 5-3-2

Svar