Svar
aafk abu

Gi din oppsummering av 2018

Legg inn av aafk abu » søn des 09, 2018 21:13:56

Sesongen startet bra med 3 poeng i mange jevne kamper. Spissene som i stor grad avgjør kampene med enkeltmannsprestasjoner. Aafks spill foregår i stor grad på kantene. Fredrik Carlsen spiller sentral midtbane og ballsentral og har ikke en eneste ball fremover i banen før i runde 16, dvs 22 juli, mot Sandnes Ulf. Kampen endte 4-0 og Aafk høvlet over SUlf. Det spesielle med kampen var at Mattila var på prøvespill og Carlsen kjente tydeligvis presset så han brøt sannsynligvis Bohinens ordrer om kun å spille støtte pastninger. Etter at Mattila forsvant til Fredrikstad er støtte Carlsen tilbake og han spiller kun støtte pasninger helt frem til runde 29/30. Da får vi et omskifte av Carlsen som spiller noen fremover pasninger, og i kvaliken ser vi Carlsen spiller fremover både mot NestSotra og Sogndal.

Det som forundrer meg med sesongen er følgende:
Hvordan er det mulig å tro at du skal rykke opp når ballsentralen på laget utelukkende spiller ballen bakover i 27 av 30 kamper.
At ingen skjønner at tapene på høsten kommer av at motstanderne har avslørt at Carlsen alltid spiller bakover slik at de setter dobbelt dekning på kantspillet til Aafk. Resultatet blir ingen gode sjanser for spissene til Aafk og Bohinen skriker om at backene er for dårlig.
At Sunnmørsposten hele sesongen har gitt Carlsen høy karakter på børsen selv om han ikke har utført jobben som ballsentral mer enn i 3 kamper i løpet av sesongen. Hadde Aafk faktisk gitt 2ere og 3ere til Carlsen i hver kamp han kun spilte ballen bakover tror jeg Aafk hadde rykket opp med glans.

Min konklusjon er som følger:
Bohinen har vært en ekstremt dårlig trener fordi han har hatt en ballsentral som kun har spilt bakover og legger skyld på formen til spillere, mens det i realiteten er motstanderne som fullstendig har avslørt hans opplegg.
Alternativt, Bohinen har hørt for mye på assistent treneren som er "ekspert" på analyse av motstander og at det er dette som har gjort at Carlsen har spilt ballen tilbake for å sikre seg mot motstanders ferdigheter. Da må assistenten gå.

MyckeMus

Re: Gi din oppsummering av 2018

Legg inn av MyckeMus » søn des 09, 2018 21:29:04

Tok noen flere poeng enn fortjent på vårsesongen mtp spill og overtak i kampene. Høstsesongen var ditto elendig med STOR underprestering. At vi ikke fikk forlenga låneoppholdet med Nattestad og var for gjerrige og ikke henta Castro i sommer er to nøkkelfaktorer som førte oss til OBOS 2019. Tar vi med et ELENDIG sommervindu sammenlignet med de to som gikk forbi oss har vi sesongen greit oppsummert. Avslutningsvis har laguttak og coaching/bytter underveis vært kritikkverdig når det begynte å butte imot.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » søn des 09, 2018 21:42:20

Vårsesongen som forventet, høstsesongen en gedigen skuffelse. Kort og godt oppsummert.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » søn des 09, 2018 22:20:43

Vi var i rute men rotet det bort med spillerlogistikk i sommervinduet. Ikke gode nok i noen ledd. Ikke gode nok for eliteserie.

Brehme

Legg inn av Brehme » søn des 09, 2018 22:38:17

Mageplask i slow motion!

Kampen i dag er sesongen i et nøtteskall. Med de beste spillerne tilgjengelig er vi fullt på høyde med Stabæk. Dessverre bytter vi oss ut av kampen og plassen i ES. I en sesong der vi hadde muligheten til å bygge lag, så har vi tatt flere steg tilbake etter nedrykket for et år siden.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » søn des 09, 2018 22:43:39

Vil si det som ødela opprykket til slutt er overgangsvinduet i sommer, dårlig form på høsten, samt dårlig lagledelse i den dårlige perioden. Vi tapte mange poeng i perioden da de nye innlånte/henta spillerne skulle spilles inn på laget. Med Gretarsson som forsvarssjef og Hatlehol og Fet inne på laget presterte vi endelig bedre igjen. Det er utrolig surt at opprykket glipper først med 1 poeng, deretter med et selvmål, men hadde ledelsen gjort en bedre jobb hadde opprykket vært i boks på bekostning av Mjøndalen eller Viking. Det at vi spilte en hel sesong uten en god erstatter for Thrandarsson var en gambling vi betalte mer enn 900 000 for.

Ellers får man jo håpe at ledelsen lærer av sine feil...

AsE987

Legg inn av AsE987 » søn des 09, 2018 22:53:30

Tja, oppsummere dette her..

Slik jeg så sesongen, ut fra stemningen blant oss her inne:

Husker en enorm lettelse etter seieren i Levanger i runde 2. Vi hadde startet greit i jakten på opprykk. Nenass scoret mål og vi var fulle av begeistring.
Dette ble fulgt opp med seier på seier. Etterhvert vant vi kamper vi kanskje ikke fortjente å vinne, men spillerne våre var hakket mer solid i avgjørende situasjoner, å bikket kampene vår vei.

Plutselig røyk vi dog ut av cupen, i 1. runde mot Bergsøy! Katastrofe, for økonomien, for det sportslige. Men vi aksepterte det på en måte, nå kunne det ikke bli kort hviletid til neste kamp.

6 seire på rad, blant annet mot Mjøndalen og Kongsvinger ble til uavgjort mot Strømmen i runde 8. Vi hadde store skadeproblemer på det tidspunktet. Vi sjokkerte likevel med å slå Viking i Stavanger i runde 9 omtrent uten innbytterbenk. Opprykket var et klart å tydelig faktum omtrent allerede.
Påfølgende tap mot Hamkam og Sotra ble glemt siden vi fulgte opp med 4 seirer på rad, og vaklende form av Viking, Mjøndalen og Sogndal.

Castro ble for dyr, når han var gratis etter jul. Nattestad ville tilbake på tribunen i Molde. Vi slo likevel til med Jonas Grønner og en kar fra Sotra vi ikke visste hvem var. Grønner var liksom babyen til Bergen og Brann, et scoop mente undertegnede.

Etter tapet mot Sotra i runde 11 stod vi fremdeles sterkt. Vi vant 6/7 påfølgende kamper.
Runde 19 var vår siste gledesdans i år. (Da hadde vi spillt 18 kamper, fordi runde 15 mot Jerv var utsatt)
Deretter ble det mer tap enn seier. Vi var oppgitte, men ikke så bekymret helt enda. Vi ledet med mange poeng!

Vi tok noen poeng etter runde 19 og. Men vi vant ikke 2 på rad, og vi spillte ikke bra. Mjøndalen og Viking tok flere poeng, selv om Viking tapte 4-2 mot Florø.

Så tapte vi mot Mjøndalen. Vi tapte mot Viking i runde 27, og i runde 28 tapte vi mot Sogndal og var nr 3 på tabellen. Nå var vi fucked, på godt norsk. Nå gikk ingen resultater vår vei, selvsagt, selv om vi forstod alvoret å vant våre 2 siste kamper.

Etter runde 28 var det omtrent klart allerede at vi kom til å sitte som den store taperen i år. Ledet med så mange poeng, bare for å hive alt i søppla.
For å gni det inn ekstra, var vi bare 1 fattig poeng unna opprykk. Vi tok til og med nok poeng til opprykk historisk sett, men hva hjelper det..

Kom oss til avgjørende kvalikk-kamp med spillbart resultat, tok til og med ledelsen, bare for å drite oss ut med årets selvmål.

Det, får være min oppsummering. Vi vant mer enn vi tapte, 18/30 kamper. Dritt er det uansett.

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn des 09, 2018 23:49:48

Denne sesongen ble ei dyrekjøpt erfaring, men er det forsvarleg at LB for fornya tillit et år til? Hadde LB brukt PAPE tidlegare, og ikkje vore så bastant på at han ikkje kunne språket og systemet, hadde vi nok ikkje vore nødd til å spele fotball 14 dager FØR julaften. Meiner at om Pape hadde fått tillit tidlegare, hadde dei få poenga vi trong for å rykke opp på direkten, vore på plass. Viser berre til kva som skjedde med laget etter at han fekk meir tillit (etter press frå oss supportere???????). Eg har siste 6 mnd skreve mange ganger at laget ikkje var godt nok, sjølv med ledelse og god poengfangst, dette viser seg no å stemme. Et år til i OBOS blir en lidelse, når en innerst inne meinar sjølv at dette kunne vore unngått. Bør LB FORTSATT VERE HOVEDTRENER FOR AAFK ????????? Eg berre undrar............Har klubben råd til å la han bli???? Pape bør ikkje klandres for baklengsmålet, det er nok ikkje han si skuld at dette ikkje gjekk bra. Han har bidratt godt den lille tida han har fått tillit. Etter mi meining har LB HOVEDANSVARET for dette, BÅDE PÅ BRUK AV SPELARAR OG SYSTEM, når SJEFEN i ei millionbedrift ikkje gjer jobben sin, OG IKKJE OPPFYLLER MÅLSETNNGA, veit vi alle kva som skjer. Men er det slik i denne klubben, evner alle verkeleg å sjå kva som har hendt? Vi rykka ikkje opp!!!!!!! Med mest og best økonomi av alle laga i OBOS ligaen??? Kven er ansvarleg for dette? Blir spennande og sjå om dei rette personar verkeleg forstår dette, og har BALLAR til å ta tak...........Maken til dyrekjøpt ærfaring..............Meiner derfor at LB har utspillt si rolle i Aafk, og må ta sin hatt og gå. Dette sjølv om det svir økonomisk for klubben, har klubben verkeleg råd til å la vere.....??

gaddag

Legg inn av gaddag » søn des 09, 2018 23:57:50

Vi skal heller ikke glemme at vi dessverre ikke har hatt Gretarsson i stoore deler av sesongen. Vi så i dag hvor god og viktig han er.
Hvorfor i alle dager hadde jeg ikke han blant de 3 beste..? Aaaargh..

lhmr

Legg inn av lhmr » man des 10, 2018 00:09:58

Et grått og kjedelig AaFK som ikke ser ut som de stoler på egne ferdigheter og som ikke tør å stresse motstandere uansett kamptidspunkt og uansett niå på motstander.

En sta Bohinen som gjennom sin totalt manglende evne på å endre ting som ikke fungerer kostet laget et opprykk. Ikke nok med at han i mine øyne har stått for den kjedeligste fotballen jeg kan huske, han klarte også å rote bort det som virket som et helt sikkert opprykk.

Overgangsvinduer som ser veldig dårlige ut, men som i mine øyne har litt formildende omstendigheter. De tre på topp har de truffet bra på. Fridjonsson kåret til årets spiller i OBOS, Agdestein med 12 mål på 26 kamper er absolutt godkjent tross en litt fallende kurve og Gueye har prestert meget bra, han har bare spilt for lite. Meade har man jo vært maksimalt uheldig med, 3 kamper sier jo sitt. Sæthre og Grønner har jeg fortsatt troen på når de får litt tid på seg, og jeg har enda mer troen på at de får ut sitt beste med ny trener. Nenass startet veldig bra, men falt litt i kvalitet etter skadeoppholdet sitt. Som et rivjern på midten kan han være en fin spiller, men han er på ingen måte noen ballfordeler. Tkalcic har naturligvis vært en kjempeflopp og her har man bommet, men største skuffelsen er kanskje Hauge. Veldig usikker på om han faktisk er så dårlig at han ikke burde spilt mer eller om Bohinen nok en gang er på ville veier når det kommer til uttakene. Men har sett såpass lite til han at Bohinen får ha tvilen til gode.

Totalt sett vil jeg gi overgangsvinduene terningkast 3. Ikke imponerende, men ingen krise. Dessverre traff Mjøndalen og Viking godt i sommervinduet og da holdt det ikke. Men hovedgrunnen til at vi ryker mener jeg er spillestilen og uttakene til Bohinen.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » man des 10, 2018 00:10:21

Oppsummering 2018: RÆVA

Brukeravatar
Link

Legg inn av Link » man des 10, 2018 12:10:09

Her er det store paradokset ingen har nevnt ennå:

Pape fikk skylden for at opprykket glapp, men samtidig var Pape nøkkelen til å klare opprykket.

Bohinen nektet å innse det hele resten av Ålesund by så - at Pape burde spilt fast hele sesongen. Mannen scoret NI mål, nesten samtlige etter han kom inn fra benken i 80+ min. Pape var livsfarlig, men startet kun 3 kamper. Jeg er sikker på at hvis han hadde spilt fast, og brynt seg mer mot middelmådighetene i 1. div, så hadde vi vunnet ligaen.

Dette er oppsigelsesgrunn for Bohinen, etter mitt skjønn. Fatter ikke hvorfor ingen kommentatorer skriver om dette.

trippelf

Legg inn av trippelf » man des 10, 2018 14:02:07

Oppsummering av 2018: Aafk var for dårlige på spillerlogistikk. Ingen av de som ble hentet i sommer har forsterket oss:
Grønner og Sæthre, to like stoppere ble hentet samtidig og ingen har spilt, eller i allefall ikke forsterket Aafk.
Jens Petter Hauge, hva i all verden var dette? Vi har unge spillere fra klubben som for all del skal og må prioriteres om de en henter ikke er mye bedre!
Nikola Tkalcic, mange hakk bak vår egen Jørgen Hatlehol i mine øyner. Kjedelig og uengasjert spiller, takk og farvel!

Grønner og Sæthre blir her videre, greit nok. De to andre slipper en å kommentere på.
Har vi mulighet til å kvitte oss med den dyreste forsvarspilleren vår Kai Ramsteijn? I tilefelle har vi mer enn god nok dekning på midtstoppere.
Castro kommer og vil garantert bli en forsterkning. Klarer vi å beholde Aaron, Holmbert og Pape har vi solide folk fremover i banen.
På midten har vi Fet og Carlsen som sammen med Castro og Aaron vil bli en bra miks.
Hva skjer videre med Sandnes og Meade? Begge vil kunne bidra om de holder seg skadefrie.
Nøkkelen blir om Aafk har økonomi til dette? Kanskje må både Aaron, Guaye og Holmbert gå? Da blir vi raskt i samme divisjon i lang tid - i beste fall. Har liten tro på at Holmbert blir solgt pga hodeskadene han har hatt. Prisen tilsvarer ikke risikoen for kjøpende klubb.

Mange slakter Bohinen og da også hans assistenter. Hvem hadde ikke takket ja til 59 poeng før sesongen? Ja, de har bommet inn mot slutten av høstsesongen(mentalt og på laguttak), men mye positivt har også skjedd. Hvem skal komme inn å gjøre ting bedre? hvilken filosofi vil Aafk satse på fremover? Å sparke en trener med kontrakt koster økonomisk, da må vi ha noe klart bedre på vent inn dørene - det finner ikke/har ikke Aafk pr i dag. Vi rykte ned som klubb og kommer oss opp igjen på samme måte!

Superfly

Legg inn av Superfly » man des 10, 2018 16:59:21

Elendig spillerlogistikk, og manglende tro på de spillerne man allerede hadde i stallen.

lhmr

Legg inn av lhmr » man des 10, 2018 17:23:37

trippelf skrev:
man des 10, 2018 14:02:07
Mange slakter Bohinen og da også hans assistenter. Hvem hadde ikke takket ja til 59 poeng før sesongen? Ja, de har bommet inn mot slutten av høstsesongen(mentalt og på laguttak), men mye positivt har også skjedd. Hvem skal komme inn å gjøre ting bedre? hvilken filosofi vil Aafk satse på fremover? Å sparke en trener med kontrakt koster økonomisk, da må vi ha noe klart bedre på vent inn dørene - det finner ikke/har ikke Aafk pr i dag. Vi rykte ned som klubb og kommer oss opp igjen på samme måte!
Jeg hadde ikke takket ja til 59 poeng. Det er hvor mange poeng 2.plassen, altså direkte opprykk, som er interessant å se på når man skal vurdere om 59 poeng er nok. De siste 6 sesongene (ikke inkludert årets sesong) har det holdt 3 ganger, 2 ganger hadde det blitt avgjort på målforskjell og 1 gang hadde det ikke blitt opprykk. Man kan si man har vært uheldig, men samtidig er 59 poeng på ingen måte en trygg poengsum hvis man skal rykke opp. Derfor sier jeg heller ikke ja til dette neste sesong.

I forhold til filosofi mener jeg man må ha en spillestil der man tror på egne ferdigheter hvis man skal utvikle seg som klubb. Hvis ikke kan man rykke opp og sikkert også holde seg, men å bli noe mer enn en middelhavsfarer tror jeg da blir umulig. Årets filosofi synes jeg har vært defensiv og kjedelig og synes det skinner gjennom at man er mer opptatt av å hindre motstander enn å skape selv. Dette tror jeg på sikt er negativt for AaFK. Og til slutt må de gjøre noe med presset sitt. Mot Stabæk varierte de i hvert fall litt med høyt press noen ganger, men generelt i år har presset vært alt for lavt. Å alltid ligge med alle på egen banehalvdel hjemme mot HamKam er ikke greit.

jast

Legg inn av jast » man des 10, 2018 21:49:51

AaFK skal finne ut hva som gikk galt i høst....

https://www.smp.no/100Sport/fotball/Mel ... 796836&t=1

Det kan jeg fortelle de; De bommet fullstendig på sommervinduet og Bohinen var for sta til å innrømme det og ventet for lenge med å sette sommer kjøpene på benken. Men det skal han ha Bohinen, han fikk fylt opp benken.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » man des 10, 2018 23:23:44

Jeg ser at det er veldig mange som mener at sommervinduet var avgjørende for at Aafk ikke rykket opp. Dvs at Jonas Grønner, Sæthre, Tcalcic og Hauge var skyld i at vi ikke rykket opp.

Jeg skal være enig i at når disse ble satt på benken så snudde det resultatmessig. Samtidig så var det andre ting som endret seg, blant annet at Carlsen begynte å spille ballen fremover.

Jeg kjøper derfor ikke forklaringen om at sommervinduet var avgjørende for at vi mislyktes så fatalt. Det blir en alt for enkel forklaring. Hauge spilte nesten ikke, og hverken Grønner eller Sæthre gjorde seg vekk. Sæthre fikk riktignok et ulykksalig rødt kort. Men det er ikke nok til å ikke rykke opp. Eneste som ikke lyktest noe særlig var Tkalcic. Jeg mener at det holder ikke å si at en spiller som spiller helt ordinært i noen kamper er skyld i at laget svikter.

Det er for meg helt innlysende at det er Bohinens og resten av trenerteamets grusomme defensive holdning som er grunnen til at vi mislyktes. En skulle ha kunnet bruke året til å bygge et lag. Eneste som er gjort er å bygge ned et lag. Dere som mener at sommervinduet er skyld i at vi mislyktes, vil dere ha en sesong til med at Carlsen kun slår ballen bakover? At vi spiller oss ut fra egen femmeter når motstander står på vår 16 meter?

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » tir des 11, 2018 09:58:14

For dårlige spillere. Laget nå, er en gjeng med middelmådige OBOS-spillere. I tillegg mangler de riktig type spiller på en rekke plasser:
- keeper: for dårlig. Hvor var han på corner, da pappegøye headet inn selvmålet mot Stabæk? Han er helt fraværende i feltet.
- Forsvar: generelt for dårlige spillere og altfor lite fart.
- midtbane: mangler play-maker, mangler kanter.
- angrep: middelmådige, billigspisser som Bohinen har fått mye ut av.

Ingen profiler - ingen x-faktor. Et slikt lag burde havne omtrent litt under midten på tabellen.

Guru

Legg inn av Guru » tir des 11, 2018 10:46:43

2018...

Vi rykka ikkje opp. Fiasko. Så enkelt og brutalt. Men det er meir og verre enn som så. Vi skulle bruke året til å bygge laget, spele inn nye unge spelarar og få opp igjen entusiasmen rundt laget. Det er ikkje akkurat full score der heller. Kvalikken gav eit gledelig flashback til tribunelivet vi husker. Håper vi klarer å ta med oss det videre. Fet og Hatlehol har kome godt ut av sesongen, sjølv om sistnevnte har fått mindre speletid enn vi håpte. Ellers ingenting.

Men kvifor gjekk det så gale? Fordi vi ikkje kjøpte ut Castro? Fordi vi lot Hoff gå? Fordi vi lot Bjørn-Helge gå? Sannsynligvis ville kvar enkelt av dei tre sakene gjort forskjellen. Men vi burde ha tatt betydelig fleire poeng enn vi gjorde med akkurat dei folka vi hadde. Fordi Pape Gueye kun fekk starte ein einaste kamp før 29.runde? Fordi Hatlehol var utanfor laget ein halv sesong? Kanskje det og, utan at det burde ha vore nødvendig. Eg forstår godt Bohinen sine vurderinger av Pape. Han har vist i kampane at det stemmer. Eit monster i enkeltsituasjonar - særlig som innbytter - men som gjer mykje rart. Vi kan også anta at han har blitt bedre i løpet av året. Det har vore rett å ha han som tredjevalg. Men at han kun fekk starte 3 kampar var for lite. 10 hadde vore sånn cirka riktig. I alle fall kvar gong vi mangla ein av dei vanlige spissane. Det var riktig å sette ut Hatlehol då han blei satt ut. Då presterte han ikkje godt. Men at vi leita så lenge uten suksess før han fekk sjansen på nytt var for lenge. "No er han klar," sa Bohinen før han satte han inn. Det stemte. Men eg mistenker han var klar før den tid og.

Lars Bohinen er hovedansvarlig for A-laget og resultata. "Ikkje opprykk" er for dårlig. 59 poeng er i nærheten av akseptabelt, men ikkje meir enn at vi måtte ha bittelitt flaks i tillegg. Spelet løsna etter vi tapte mot Sogndal. Det gir håp. Men han må stille seg enkelte kritiske spørsmål. Retta kun mot seg sjølv, ikkje mot dei rundt han. Gjorde han det rette i situasjonen rundt Vebjørn Hoff? Bjørn-Helge Riise? Var han for lojal til 3-5-2-formasjonen? Var det meininga at vi skulle ligge så defensivt med fembackslinje så ofte? Var det riktig å vere så forsiktige i enkeltkamper? (Borte mot Nest-Sotra, oh my god...) Gjorde han dei rette vurderingane av spelerane? Særlig valg av kantspelarar og å hente inn supervingen Hauge med tanke om å gjere han til indreløper. Og har han vore rett mann utad? Kun i den seinare tid føler eg at eg har blitt litt kjent med han. Treneren er ein viktig mann til å bygge opp klubben i allmuen.
Han burde gå til styret, seie at han ikkje har gjort jobben godt nok og stille plassen din til disposisjon. Og styret burde takke nei. (I alle fall dersom super-Vågnes er enig.) Det er 11.desember. Det er verken tid, penger, krefter eller entusiasme til å sette saman eit nytt trenerteam no. Og endå viktigare; Endelig begynner laget å ligne på det det skal. Hovedspørsmålet er ikkje om jobben i 2018 var god nok. Det var den ikkje. Spørsmålet er om dei vil klare å gjere jobben i 2019. Der trur eg på at vi har dei rette. Kontinuiteten på plass, aldri så lite audmjukhet og vilje til å vere ein del av sunnmørsfotballen.

Og kva med spelerane? Enkelte lyspunkt. Oddbjørn Lie og Kaj Ramsteijn var bortimot avskrivne som eliteseriestopparar. I år har dei bevist at dei i alle fall held obosnivået svært godt. Dei har tatt utfordringa. Vi har hatt tre spissar som har laga mykje mål, sjølv om det delvis stoppa opp for enkelte i den kritiske fasen av sesongen. Sondre Fet har etablert seg i rollen sin. Det same med Thrandarson. Og Carlsen har etter kvart spelt seg inn i sin posisjon. Problemet er alle dei øydeleggende enkeltresultata. Det er vanskelig å tru at dei gjorde sitt beste i alle desse kampane der vi gav vekk poeng og opprykk. Innstillinga må ha vore feil. Kanskje tok dei ikkje motstanderane nok på alvor. Kanskje trudde dei at dei kunne vinne på halv maskin. Kanskje var dei for fokuserte på spesifikke instruksjonar enn på å spele fotball. Enkelte uheldige resultat vil skje. At det skjedde så ofte som det gjorde er sjølve skandalen. Vi var 1 enkelt poeng frå å rykke opp. Eg vil tru at kvar einaste speler i troppen kan peike på ein situasjon der dei kunne ha ordna det poenget.

Så må vi avslutte litt med flaksen. "Utrulig å ikkje rykke opp med 59 poeng," er det sagt. Historien frå 2008-2017 viser at det i alle fall er uvanlig.
Vårt resultat i år er nummer 11 på denne maratontabellen. Alle 10 framføre oss rykka rett opp. Viking og Mjøndalen er nummer 8 og 9 på same tabell. Vi ligg like bak Tromsø 2014, kun adskilt av målforskjellen. Bak oss ligg nummer 12, 13, 14, 15, 16 og 17. Alle rykka rett opp. På 18.plass finn vi Kongsvinger 2009 med 56 poeng. Dei blei nummer 3, men det var ein spesiell sesong. Lyn trakk laget, så det var 56 poeng på 28 kampar. Som tilsvarer 60 på 30. Dessuten vant dei kvaliken og rykka opp. Nummer 19 var Start som rykka direkte opp i fjor. På 20.plass - med 55 poeng - finn vi det første laget - utanom oss - som ikkje rykka opp. Sandefjord i 2012. Lenger ned på lista blir det tynnare mellom opprykkslaga, men dei er der. Sarpsborg 08 2010 (22/54), Brann 2015 (26/53) og Stabæk 2013 (31/52) rykka rett opp. I tillegg klarte Ranheim, Mjøndalen og Fredrikstad det via kvalik.

Så det stemmer. Vi var uheldige. (På slutten såg vi sjølvsagt kvar det bar. Mjøndalen og Viking var reelle konkurrentar som kom til å få mange poeng. Borte mot Mjøndalen kunne vi avgjort det, men svikta. Bomma på openbare sjansar, slapp inn lusemål. Der kom nervane for fullt. Heime mot Viking feila vi fullstendig. Mot eit svekka Viking-lag hadde vi brukt to veker på å bygge opp cockyness fordi vi hadde vunne borte mot HamKam (!). Den kampen var flau. I neste kamp - mot Sogndal - hadde vi kniven på strupa. Vi hadde all makt, men var avhengige av å vinne. Det gjorde vi ikkje. Gav heller vekk eit mål etter 48 sekund. Aldri i nærheten. Så sjølv om vi i det store bildet var uheldige som ikkje rykka opp med 59 poeng, så såg vi at det kom.)

I same rennet har eg også laga ein tabell over dei 6 nederste laga i eliteserien 2009-2018. Alle sesongane med 16-lagsserie, til saman 60 lag.

Nummer 53-60 rykka rett ned. Start 2015 berga plassen med 22 poeng. Etter kvalik. Frå nummer 37 og ned (24 lag) var det 19 rykka rett ned, 2 som redda seg via kvalik (deriblant Stabæk 2018 på 41.plass) og 2 som rykka ned etter kvalik. Over 37.plass er det 3 lag som har rykka ned. Vi er det einaste som rykka rett ned. Aalesund 2018, på 32.plass med 32 poeng. 2 poeng framføre nummer 32, Bodø/Glimt 2016. Sogndal 2017 (29/32) og Fredrikstad 2009 (19/34) rykka også ned, men det via kvalik.
Nokon veit bedre enn andre

weasel

Legg inn av weasel » tir des 11, 2018 11:56:15

Fra god tro i starten til mistro på høsten. Sesongen ble en gedigen skuffelse når vi rotet bort kvalikmuligheten. Vi liker sikkert å være deprimerte siden vi holder med Aafk. Det blir spennende tider fremover nå, hvem blir solgt , tipper holmbert og pape. Bra oppsummering av Skuseth i SMP om hvorfor det gikk som det gikk. Jaja, snart jul folkens. 😪

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tir des 11, 2018 14:35:06

Jeg tror man må være bevisst på at Pape ser ut til å levere/briljere mot antatt svakere motstand. Men når vi møter sterkere lag, så kan det være taktisk å la han være superinnbytter. Det er fordi Pape må bygges opp, både fysisk og ferdighetsmessig. Ved å la ham spille mot de svakere lagene, får han lettere briljere, og vil få bedre selvtillitt. Da vil han gradvis bli bedre og bedre, og kan etterhvert også brukes mot bedre lag.
Hadde vi f.eks latt ham spille begge mot Nest Sotra, tror jeg vi hadde sluppet kvalik.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » tir des 11, 2018 14:50:17

Spekuleres i salg av både Pape og Holmbert. Dette skjer ikke. Pape blir. Han har langtidskontrakt og har større verdi i å sikre opprykk neste år, godt av et år til å stabilisere seg ferdighetsmessig, og er et enda hetere salgsobjekter når han har bevist enda mer enn til nå. Holmbert vil nok bort, her blir det en avveining mellom spillers ønsker, klubbens ambisjoner og taket det er mulig å få i overgangssum mtp hodeskadehistorikk.

Jeg tror at det er 50/50 for at Holmbert er med neste år, hvor mye som legges på bordet avgjør det. Men verdien er lavere enn ellers pga hjernerystelser. I tillegg kommer det an på hva Aafk ser for seg på spissplass. Hvem de evnt er sikre på kommer om Holmbert går. Dette må være bankers før salg.

Pape blir uansett med videre.

weasel

Legg inn av weasel » tir des 11, 2018 18:52:24

MyckeMus skrev:
tir des 11, 2018 14:50:17
Dette må være bankers før salg.
Haha, ja der har vi gode erfaringer. Eksempel: Hamedallah og hoff. Uansett, heller beholde Pape enn Holmbert, da potensialet er enormt, og jeg tror han har et større hjerte for klubben enn Holmbert.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » tir des 11, 2018 20:35:03

Ja, hva klubben gjør eller ikke rår vi ikke over, men at det må være bankers er en selvfølge. Men klubben kan jo fine på å ikke ha alt klart og å likevel selge..

Sony

Legg inn av Sony » ons des 19, 2018 18:47:36

Bohinen oppsummerer AaFK-sesongen slik, i store trekk:
– Om vi ser bort fra at det store sesongmålet om opprykk ikke ble innfridd, så må jeg si at sesongen 2018 var ganske solid av oss.
AaFK etablerer seg i TL

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn des 23, 2018 15:44:18

Synes at Kristian Stenerud og Sunnmørsposten oppsummerte fotballåret 2018 for Aafk på en helt grei måte:
Året da opprykket glapp og Aafk skjemte seg ut.
Dette var sesongen de Aafk skulle gjenoppbygges med et direkte opprykk og ny entusiasme, men som endte med et mageplask.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man des 24, 2018 01:48:32

Ja, det er ikke nødvendig å pynte på sannheten som LB prøver på. Sannheten er det smp skriver.

Svar