Svar
Bale

Aafk og ballkontroll

Legg inn av Bale » tir feb 05, 2019 21:26:02

Mitt inntrykk av Aafk og småspill/klikk klakk fotball er at svært mange lag i sesongen 2018 var bedre i ballsikkerhet enn Aafk. Jeg trodde at Aafk skulle beherske dette bedre, men nei. Opprykket glapp nettopp på grunn av dette.

Mot Brattvåg ser jeg samme tendens, laget sliter med ballsikkerheten, slår veldig ofte langt og kommer ikke inn i kampen.

Er dette noe bare jeg ser eller er det andre på forumet som deler min bekymring

Krå Myra

Re: Aafk og ballkontroll

Legg inn av Krå Myra » tor feb 07, 2019 16:50:20

Jeg deler din bekymring.

Om en skal lykkes med ballbesittelse så må en både evne og tørre det.

En må ha nok folk rundt ballfører i nær distanse slik ballfører har minst to alternativer, de trekantene det snakkes om. Da må spillere være smarte posisjonelt og forsvaret må opp og frem med korte avstander til midtbaneleddet slik de blir pasningsalternativer. Ballbesittelse med lange avstander mellom spillere fungerer ikke, det blir for høy risiko i hver pasning.

En må ha fotballintelligente spillere som forflytter seg og lager nære pasningsalternativer.

Vi har også et problem i Carlsen som er tidvis god i deler av spillet men helt utilstrekkelug i andre deler. I den sentrale defensive rollen så er han nøkkelen til ballbesittelse, men han snur bakover så fort han opplever pittelitt press.

Det er dritenkelt å ødelegge Aafks ballbesittelse. En må bare bruke Carlsen som presstrigger. Når Carlsen skal motta ball så presser en han, dekker opp indreløpere, og posisjonerer seg for press på midtstopperne når Carlsen spiller bakover.

Castro inn i midten vil gjøre oss mer pressresistante om vi finner en måte å gi han ballen rettvendt på.

Tror vi med hell kan prøve å snu V'en på midten, legge Carlsen og Orry Larsen dypt med Castro foran, og la Orry gå på løp sentralt med Carlsen som den som sikrer. Castro søker rom ddr de er om det blir til høyre eller venstre, og da kan Orry komme bak i løp sentralt, mens en vingback og midtstopperne passer på vi ikke havner i undertall ellers på midtbanen.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tor feb 14, 2019 14:46:15

Det er et visst paradoks i at Bohinen ønsker at AaFK sakte og omstendelig skal trille ball fram og tilbake i 3-5-2, samtidig som vi fyller opp stallen med spillere som har hardere mottak enn skudd.

Kanskje er planen at vi skal komme til så mange innlegg fra kantene at vi setter mål etter mål via harde mottak foran mål?

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tor feb 14, 2019 23:46:26

Om en spiller ballbesittende og en sliter med mottak så tyder det på posisjonelle feil først og fremst.

I ballbesittende fotball så handler det om alltid å gi ballfører to nære pasningsalternativer ved å danne en trekant. Når ballen spilles så dannes det en ny trekant.

Men en må være nære for at det skal fungere, ballbesittelse med stor avstand er det ingen som behersker, en må overbefolke et område, dra på seg press, og spille ballen inn i rommet som skapes når motstander presser.

Det er hele poenget, å skape en ubalanse i motstanderens defensive struktur som en plutselig kan angripe med fart.

Dårlige mottak tyder på dårlige pasninger pga dårlig posisjonering.

Svar