Moderator: Arcturus

Svar
Guru

Re: Cupen 2019 - Ny tur til Ullevaal?

Legg inn av Guru » tor jun 20, 2019 09:31:12

Eg veit eg tenkte det, eg trur eg sa det, men dessverre skreiv eg det ikkje:
Eg var så trygg på at Aalesund skulle vinne at det knapt var spennende.

Men det skal eg innrømme; eg blei nervøs då Gabrielsen blei vist ut. Plutselig ville det bli flautt om vi tapte. Og når eg fekk den følelsen blei eg redd spelerane skulle få den same. Heldigvis var det ingen grunn til bekymring.

Det frister å seie at vi var best frå start til mål. Det er heller ikkje langt frå sannheten. Riktignok begynte Molde med mykje ball. Trur det gjekk minst eit minutt før vi fekk kontroll på ballen. Samtidig såg det ikkje ut til at vi var veldig hissige på å gå i strupa på dei. Vi gjekk for klassikeren "ligge kompakt, ikkje la dei skape noko". Det lykkes vi 100% med. Molde skapte absolutt ingenting på 90 minutt. Joda, dei hadde eit par avslutninger som var skummelt nær baklengs, men dei sjansane var det vi som gav dei. Trass i at vi gjorde mykje godt, så er det fortsatt mykje å gå på. Tilsynelatende enkle feilpasninger. Men vi vant stort og skal ikkje dvele ved det. Alle veit frå før at det er ein fordel å treffe på pasningane.

Nevnte tidlegare kor viktig denne kampen var. For laget, for byen, for treneren. Der vi har slitt med mykje rart, der herja vi med Molde. Om ikkje anna, så betyr det at vi faktisk har nivået inne. Eit langt steg mot forlenga kontrakt for Lars Bohinen.

Ellers er Molde søte. Klager fortsatt på dommeren etter 2009, sjølv om han gav dei nesten alle fordeler då.
Og setter i gang med samme leksa i dag. Setter spotlighten på dommeren, som like gjerne kunne ha gitt oss to tydelige straffer.

Jaja. Det var den kampen. Søt karamell.
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » tor jun 20, 2019 11:08:40

En fantastisk gjennomført kamp av Aafk!

Etter å ha tatt ledelsen 2-0 og laget masse trøbbel for serielederen i ES, så er det nesten med litt bismak at de blir "reddet" av en svak dommeravgjørelse og rødt kort. Da vil de uansett ha noe å skylde på. Men det er jo på et tidspunkt der vi har de på både gaffelen, kniven, skjeia og grillspydet! molde ble fullstendig avkledd og var ikke i nærheten av å møte opp til kamp i går.
Og jeg skjønner godt at Bohinen ikke var komfortabel i pauseintervjuet, "fotball er lidelse" sa han, og jeg tror ingen var trygge på seier på stillingen 2-0 med en mann mere. molde er gode nok til å kunne ha snudd dette.

Sitter med et inntrykk av at vi nå har en del enkeltspillere som helt klart holder ES-nivå, og som kan gjøre ting på egenhånd. Tenker da spesielt offensivt, Gueye, Holmbert, Aron, Castro. Som vanlig har vi en solid benk, og kan putte innpå gode spillere som hever laget utover kampen, uansett posisjon. I tillegg sitter det spillere på tribunen pga skade, etc., som er naturlige førstevalg.

Stein

Legg inn av Stein » tor jun 20, 2019 11:15:34

Har sett situasjonen med rødt kort opp igjen og opp igjen.
Det ser da ikke ut som offside.
Vet at NRK viste et klipp der det så ut som offside, men mistenker da at Moldespilleren som opphevde offsiden ikk er med i klippet.
Eller tar jeg helt feil?

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor jun 20, 2019 11:19:16

Brehme skrev:
tor jun 20, 2019 11:08:40
Sitter med et inntrykk av at vi nå har en del enkeltspillere som helt klart holder ES-nivå, og som kan gjøre ting på egenhånd. Tenker da spesielt offensivt, Gueye, Holmbert, Aron, Castro. Som vanlig har vi en solid benk, og kan putte innpå gode spillere som hever laget utover kampen, uansett posisjon. I tillegg sitter det spillere på tribunen pga skade, etc., som er naturlige førstevalg.
Enig
Og nettopp dette gjør at jeg tror vi er i en bedre situasjon enn på samme tid i fjor. I fjor mista vi et par viktige spillere i sommervinduet, som førte til at høstsesongen bortimot kollapset. Sannsynligheten for at det skjer i år er svært liten, siden vi bortimot kan stille med to fullverdige ellevere.

Jeg er optimist mtp på opprykket, men vi må møte opp til kamp hver j*** gang altså. Borte mot Raufoss blir et voldsomt antiklimaks. Nesten så jeg skulle satt penger på Raufoss...
Med mindre gutta nullstiller og tar jobben sin på alvor.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor jun 20, 2019 11:24:49

Offsiden ser soleklar ut på de bildene som NRK hadde på sin sending senere på kvelden. Fra vinkelen rett fra siden så ser man det klart.
Når det gjelder selve fellingen og det røde kortet, så var det utrolig strengt. Men selv om avstanden til mål er ca 20m fra der han blir felt, så er det bare 6-7 meter frem til keeper. Han er jo da i en klar avslutningsposisjon, og det røde kortet kan forsvares (så lenge de ikke dømmer offside).

Guru

Legg inn av Guru » tor jun 20, 2019 11:33:40

Legg forresten merke til at Tromsdalen fekk en mann utvist etter ein halvtime, og likevel vant 1-0 mot Sarpsborg. Vår mann - Kristoffer Hay - fekk 9 på de lokale børsen. Saman med eit par andre spelarar.

Brukeravatar
Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » tor jun 20, 2019 11:34:05

Guru skrev:
tor jun 20, 2019 09:31:12
Ellers er Molde søte. Klager fortsatt på dommeren etter 2009, sjølv om han gav dei nesten alle fordeler då.
Og setter i gang med samme leksa i dag. Setter spotlighten på dommeren, som like gjerne kunne ha gitt oss to tydelige straffer.
Jaja. Det var den kampen. Søt karamell.
Ja det var toppen av kransekaka'' for meg!
.. at ''molle'' folket fortsatt syter på 2009 cupfinale dommeren + gårsdagens dommer.
Ikke noe er ''søtere' 'enn å høre en moldenser syte & klage og skylde på alt og ingenting.
:mrgreen:

gaddag

Legg inn av gaddag » tor jun 20, 2019 13:44:28

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jun 20, 2019 18:12:42

Nå har jeg sett på rødt kort situasjonen på smp. Altså, han lille backen til Molde opphever jo offside?? Har ikke sett bildene fra NRK, men jeg ser jo faktisk klart og tydelig av bildene fra kampen at Fridjonson er onside når ballen blir spilt.

Jeg kan ikke skjønne at NRK har bilder som viser at offsiden er soleklar? For soleklar kan jo den ikke være uansett....

Kan noen legge ut linken fra NRK her inne?

gaddag

Legg inn av gaddag » tor jun 20, 2019 20:28:08

Her er snapshot fra da ballen går. Soleklar er den i alle fall ikke.
Tror det du så på SMP er samme som NRK sin sending.

Bilde

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor jun 20, 2019 20:58:47

Det var nok offside , reporter samt ekspertkommentator Morten Schønsberg på NRK2 mente også det. Og de mente også at utvisingen var billig.
Men det var en av Norges beste dommere som ga ham reisepass, så da kan en vel si det var greit.
Og fra nyttår kommer det til å bli mange straffer, kampene blir trolig rene straffesparkkonkurransene ;)

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jun 20, 2019 21:08:43

Takker så mye, men når vi ser på dette bildet så er jo ballen forlatt spiller med ca 2m. Mye som kan skje på disse 2m :) Jeg bestemmer meg ikke før jeg ser ballen på skoen til avsender.

gaddag

Legg inn av gaddag » tor jun 20, 2019 21:20:55

Ser den om igjen og om igjen og det er nok en liten offside når ballen forlater foten. Vanskelig å stoppe klippet akkurat når foten er på ball.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jun 20, 2019 23:00:53

La gå, soleklar er den iallefall ikke slik som en del moldensere hevder 🙂

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jun 20, 2019 23:28:58

F.I.L. skrev:
tor jun 20, 2019 23:00:53
La gå, soleklar er den iallefall ikke slik som en del moldensere hevder 🙂

Forøverig er det litt rart at det ikke verserer noen repriser på situasjonen fra offsidekameraet som NRK hadde plassert. Den vinkelen vi ser dette fra er langt fra optimal. Man kan bli lurt av stripene i gresset. Når jeg ikke fokuserer på stripen i gresset så synes jeg helt ærlig at Holmbert er på rett side.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre jun 21, 2019 11:51:56

Jeg har ikke peiling hvordan jeg kan laste opp et bilde til forumet, men for de spesielt interesserte så er det bare å spole seg frem til 01.07.00 i sendingen til NRK fra kampen. Det er i pausepraten, og da viser de bildene fra kameraet i god posisjon. Jeg tror det fortsatt er mulig å bli lurt av vinklene og linjene i gresset, så den er nok ikke like klar som det ser ut til der heller. Men jeg tror samtlige ville dømt offside 10/10 ganger ut i fra de bildene.

Spol til 01.07.00:
https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... /avspiller

Edit: Og ser man 2 sekunder videre med samme bildene, så ser man at Holmbert er på skuddhold når han blir tatt. Så lenge dommertrioen gjør en marginal feil ved å ikke dømme offside, så er det korrekt å gi det røde.

Stein

Legg inn av Stein » fre jun 21, 2019 15:31:09

Når jeg ser på NRK reprisen, som er lagt inn ovenfor, så ser det ut som en liten offside, ja. Men ikke 100% sikker ut i fra det vi ser der.

Guru

Legg inn av Guru » fre jun 21, 2019 16:39:02

Molde er ein irriterende gjeng.

Det er sjølvsagt ein kjent sak. Og som vanlig er det sutring og syting på dommer og regler. Gabrielsen blei vist ut, Molde blei slått ut. Då er reglane greie; han må sone karantena i serien i staden. I hans tilfelle må han stå over mot Strømsgodset i morgon.

Dei meiner at utvisninga var feil, og derfor burde strykast basert på video i ettertid. Det var offside er argument nummer 1. Det kan det godt hende det var. Dei fleste virker einige om det. Men dommeren dømte ikkje, og dommeren har rett. Spelerane speler til fløyta går. Så det argumentet er uinteressant.

Spørsmålet er dermed enkelt: Kvalifiserte forseelsen isolert sett til utvisning? Reglane seier raudt kort for å ta frå motstanderen ein klar målsjanse. I dette tilfellet demper Holmbert ballen fint med seg framover og følger på. Riktignok noko ute av balanse, men med 20-25 meter til mål uten andre enn Gabrielsen og Craninx som kan stoppe han. Gabrielsen hadde to muligheter. Han valgte den første. Å deise inn i Holmbert og legge han i bakken, utan på noko tidspunkt vere nær ballen. Holmbert demper ballen, Gabrielsen kjem etterpå. Det andre alternativet for Gabrielsen - fair play - ville ha vore å stoppe opp, la Holmbert snuble videre og håpe at keeper gjorde jobben. Kva ville ha skjedd då? Sannsynligvis ville Holmbert ha gjenvunne balansen og kome heilt åleine med keeper. Ser ikkje andre muligheter enn at Erling Moe er stokk dum, ikkje bryr seg om rettferdighet, ikkje forstår fotball eller er biten av ein radioaktiv moldeedderkopp. Skjerp deg, la spelerane spele og dommerane dømme!!

Samtidig i Trondheim. Dei prøver å bli kvitt magesjauen. Trur dei klarer å stille eit bra lag mot Tromsø. Kanskje til og med dei har ein keeper tilgjengelig.

urban

Legg inn av urban » fre jun 21, 2019 21:37:18

Anders Konradsen fikk to kampers karantene og må stå over mot AaFK.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør jun 22, 2019 18:38:01

Nå er det Molde som har 4-0 :lol:

gaddag

Legg inn av gaddag » lør jun 22, 2019 19:36:23

tl007 skrev:
lør jun 22, 2019 18:38:01
Nå er det Molde som har 4-0 :lol:
Det vil si at vi hadde slått Godset 8-0 !! :lol:

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » lør jun 22, 2019 20:05:22

Ja, tall lyver aldri :!:

Guru

Legg inn av Guru » man jun 24, 2019 13:20:35

Jauv, då er det berre å slikke sår, gjenvinne fokus og kome tilbake til skjerpings. Rosenborg på Lerkendal. Ei oppgave som inngir ærefrykt. Samtidig er Aalesund på Lerkendal ei oppgave som berre gir Rosenborg frykt. Dei har trøbla voldsomt i år, men trudde dei var på rett veg. Så smalt det 0-1 mot Tromsø i helga, of tabellteten ser atter fryktelig fjern ut. Det må skje minst ein kollaps der oppe for at dei skal ha ein sjanse. Men aller viktigast; Dei må sjølve skaffe stabilt gode resultat. Det er lett å tru at dei skal klare det, dei er trass alt Rosenborg. Men akkurat virker det som om navnet er det dei har att. Den gode stemninga i klubben er heller ikkje det den var. Frå Kåre Ingebrigtsen fekk fyken er inntrykket at det er borgerkrig. Publikum er ikkje fornøgde. Heilt uvisst kven som er venner og ikkje.

Kampen på onsdag? Presset ligg heilt klart på dei. Vi viste mot Molde at vi kan spele og kjempe ut eit vilket som helst eliteserielag, når som helst. Vi kan godt gjere det mot Rosenborg og. Forskjellen no er heime/bortebane. Forstå det den som kan, men der er ein forskjell. Vi satser på at forskjellen heller ligg på forventninger/ikkje forventninger. Det er forventa at Rosenborg skal ta tak, dominere. Dei kan sjølvsagt legge seg bakpå, spele trygt og prøve å ta oss på kontringer. Skjer neppe. Det blir vår rolle denne gongen.

På spelersida er det veldig spennende hos oss. Blir det bortimot same gjengen og planen som sist onsdag? I alle fall mange friske bein å velge mellom der. Gretarsson, Thrandarson, Izunna og Fridjonsson har spelt 3 kampar på 8 dagar no. Dei "faste", saman med Andreas Lie. Har dei saft i beina til å gjere det som krevs denne gongen og? Kjem langt med rett motivasjon. Og kva med Pape? Klarer han og klubben å bli venner fort nok til at han blir speleklar? Antar det sit litt inne hos begge partar, men samtidig er denne kampen viktig både for han og oss. Dersom han vil vise seg fram, så er dette muligheten. Vi har Castro og. Var tilbake på benken i går, så er det fullt realistisk at han kan gå rett inn i staden. Kva med Carlsen? Tipper han hadde spelt sist onsdag dersom han var smertefri. Han er nok aktuell.

Litt å lure på i RBK-leiren og. Dei har faktisk tynnare stall enn oss, sjølv om vi må anta at toppen er litt høgare.

Hansen
Hedenstad Reginussen Hovland Meling
Åsen Lundemo Trondsen
Akintola Søderlund Adegbenro

Helland for Trondsen etter 72
de Lanlay for Akintola etter 72
Østbø, Valsvik, Denic, Johnsen og Botheim på benken

Laget over er gjengen som tapte mot Tromsø. Og det under er dei som drog i land sigeren mot Ull/Kisa etter 120 minutt:

Østbø
Hedenstad Reginussen Valsvik Åsen
Denic Jensen Konradsen
Akintola Søderlund Adegbenro

Johnsen for Jensen etter 40
Ogbu for Åsen etter 68
Botheim for Adegbenro etter 111
Hansen for Østbø etter 115
Skogen og Brattbakk på benken

I cupkampen var dei herja av omgangssjuke. Det har visst slept taket no, så kan vi berre lure på om dei er 100%. Anders Trondsen blei vist ut der og speler ikkje mot oss. Mike Jensen gjekk av med skade og sto over mot Tromsø. Blir han klar? Arild Østbø fekk seg også ein hjernerystelse den kampen, men var tilbake på benken i helga. Har inntrykket av at det er relativt avklart kva som er det beste laget til Rosenborg. I forsvaret er det få alternativ. Hovland eller Valsvik som stopper? Har knapt backreserver. Åsen måtte steppe inn sist onsdag. Angrepsrekka har stabilisert seg, men langt frå umulig at Helland eller de Lanlay får sjansen. Derson både Trondsen og Jensen må stå over, så begynner det å bli tynt på midtbana. Åsen-Lundemo-Konradsen er likevel ikkje verst. Men så er det vel slik at det ikkje nødvendigvis er full korrelasjon mellom størrelse på navn og prestasjon.

urban

Legg inn av urban » man jun 24, 2019 13:38:03

Anders Trondsen blei vist ut der og speler ikkje mot oss.
Det var vel Konradsen som ble vist ut - og fikk to kampers karantene?

Guru

Legg inn av Guru » man jun 24, 2019 13:50:38

urban skrev:
man jun 24, 2019 13:38:03
Anders Trondsen blei vist ut der og speler ikkje mot oss.
Det var vel Konradsen som ble vist ut - og fikk to kampers karantene?
Oops...
Det stemmer.
Anders=Anders

SandMan65

Legg inn av SandMan65 » man jun 24, 2019 23:02:49

Noen som vet om Castro blir spilleklar til onsdag, for Pape kan vi vel allerede nå avskrive... Vi trenger spisser som kan score mål nå...

weasel

Legg inn av weasel » man jun 24, 2019 23:21:37

Agdestein scora sitt førsre nå i kampen mot Raufoss, så han KAN score. Når det løsner så kan alt skje. Men håper Castro er med.

Guru

Legg inn av Guru » tir jun 25, 2019 08:21:11

Før Molde-kampen følte eg meg trygg.

No er eg derimot spent. Mot Rosenborg kan det slå alle vegar.

gaddag

Legg inn av gaddag » tir jun 25, 2019 14:08:09

Tror vi kan forvente mye det samme laget som mot Molde. Uten Pape selvsagt.
Men er Castro mirakuløst klar så kan han jo bekle den samme rollen.

RBK spiller for spiller skremmer ikke mange i 2019. Blir skuffet om de er klart mye bedre enn oss.
Men favoritter er de selvsagt.

Skulle vi klare dette så er en ny cupfinale innen rekkevidde. Ingen av de andre lagene skremmer veldig og alle vil jo gjerne ha vinner av Fram Larvik-Bærum i kvartfinalen..

AsE987

Legg inn av AsE987 » tir jun 25, 2019 15:14:08

Siste plassen vi aldri har vunnet dette, vel? (Har vi en seier på Åråsen?)
Følge opp vår umulige kamp mot Molde med å ta livet av også dette spøkelse?

Svar