Moderator: Arcturus

Prellen

Re: Kamptråd 5: Aalesund vs Sogndal - Laurdag 4.mai 1530

Legg inn av Prellen » lør mai 04, 2019 20:05:35

Mye negativitet her etter å ha slått en av de bedre lagene i OBOS 3-1. Ja, vi kommer til å møte mye defensive lag i år, men er veldig få som er så seige bakover som sogndal. Hadde dette vært mot nest sotra hadde jeg forstått klaginga men dette er en spillestil sogndal har hatt helt siden bakke tok over laget, så la oss være litt fornøyde idag. Kommer utvilsomt drittkamper i løpet av året og dette var en av dem. Vi fikk 3 poeng så smil og vær glad guttær!

gaddag

Legg inn av gaddag » lør mai 04, 2019 21:26:37

Joda enig i at poengene er viktigst Prellen, men ser en rundt på de glisne tribunene og snakker med de som tross alt er der så forstår man at det faktisk ikke holder om vi skal ta tilbake svunne tider.
Dette tvers og bakoverspillet de driver med i snegletempo nå er ulidelig kjedelig og fryktelig lite effektivt.

Brukeravatar
Bent

Legg inn av Bent » lør mai 04, 2019 22:11:50

gaddag....
TULL

Hva koster det å ta familien på kino? om du skal på en premiere eller IMAX? Hva koster en pils på den hotteste pubben??

Alle som bor I Ålesund Må begynne å tenke seg litt om. Møt opp om du kan, slutt å prat dritt, bli positiv...
jeg for min del har ikke vert på en borte kamp på noen år men det er av personlige årsaker men jeg hadde støttet opp om jeg kunne....

Eneste som funker er at folk slutter å tro at en skal vinne VM hopp og drit. vi er i OBOS støtt opp på heimebane eller slutt og følg med!!! Engasjer deg eller drit i å kommentere, folkens. Vi har kanskje det beste laget vi har hatt noen sinne støtt opp og BE HAPPY!!!

gaddag

Legg inn av gaddag » lør mai 04, 2019 22:58:07

Skjønner du er uenig Bent men å svare meg som faktisk ER engasjert og møter opp på den måten der jager bort enda flere "medgangssupportere".
Og poenget mitt var akkurat det at som du sier så slutter folk og følge med.

Jeg har ikke nevnt billettpriser i det hele tatt, det er ikke det som er problemet.

jast

Legg inn av jast » lør mai 04, 2019 23:08:27

Artig å høre intervjuene på Sogndal sin side. Bakke mener att Sogndal var best og hadde fortjent 3 poeng. Til og med på tribunen var Sogndal best i følge Bakke. Jaja sier bare jeg :)

http://www.sogndalfotball.no/nyheiter/b ... t-aalesund

Galiat

Legg inn av Galiat » lør mai 04, 2019 23:19:30

Forsetter vi og skåre mål og vinne så kommer nok tilskuerane også.Sogndal er et av laga vi har slitt mest mot dem siste åra.Så og ta 3 poeng i dag er veldig viktig.Aafk har vunnet 3 første hjemme kampene.og skåra 8 mål på dem 3 kampene.Da er det værre med start som hadde 1500 på sist hjemme kamp,og som har tatt 4 poeng på dem 3 kampene hjemme.Aafk har no strømmen borte og tromsdalen hjemme,og kan få en mye bedre start på åres sesong.Også må dem unngå 2 tap mot dårlige lag,som dem hadde i fjor på vårsesongen.Kampen i dag var ikke god,men det er ikke lett og slå lag som har 11 mann forann mål.Så det er jo slike kamper som er gøy og vinne,og som smaker ekstra godt.Sogndal vil nok komme sterkere ut over sesongen,dem blir nok et topp 6 lag.i morgen vil jeg ha mange uavgjort kamper.Så avstanden nedover blir enda større,også blir 12 og 16 mai viktige kamper.Etter dem kampene begynner nok tabellen og bli lettere og lese,hvem vil kjempe i toppen og hvem blir bunnlag.

kazzi

Legg inn av kazzi » søn mai 05, 2019 12:26:38

Ufattelig deilige sluttminutter i går!
Minner litt om forrige sessong (arnason sin scoring mot Mjøndalen og 2-1 seier).
Vi er i flyt sonen igjen, alt ser veldig bra ut poengmessig mens våre argeste konkurrenter sliter.
Denne sessongen skal vi ikke bare lede tabellen i 25 runder. Vi skal være soleklart på topp etter 30 runder! Hørte du det bohinen? Har gutta lært? Håper inderlig det.
Jeg mener at dagens spillerstall er god nok for opprykk. Denne bredden har vi ikke vært i nærheten av på flere år.
Har kjempetroa på fortsettelsen😎

Og gi trandarson ny kontrakt asap! He is the only one who knows how to tango at the moment.

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn mai 05, 2019 22:39:09

Henviser til senarioet fra i fjor, laget er nok ikkje godt nok slik det fremstår i dag. Flaksepoeng fikk vi også masse i fjor, så dette er ikkje noe nytt. Om ikkje spillet blir bedre, er eg redd vi får samme senarioet som sist sesong. Interressanne kommentarer ang Pape, dette har gått att i snart et år no, men han er vel ikkje god nok enno........................

Galiat

Legg inn av Galiat » søn mai 05, 2019 23:12:50

Hvem er god nok da? Sandefjord ? Jerv Raufoss Start ulmsaker kisa osv

Galiat

Legg inn av Galiat » søn mai 05, 2019 23:17:36

Vi møter lag 15 og 16 i dem 2 neste kjansen for at avstaden er enda større da er stor Start møter nest sorta i neste runde sandefjord møter ulf sandnes borte KFUM møter sogndal borte alle laga fra 2 til 6 kan rask avgi poeng.Så neste runde blir spennende

Guru

Legg inn av Guru » man mai 06, 2019 11:17:57

På grunn av reise fekk eg dessverre ikkje sett kampen. Måtte nøye meg med sporadiske kikk inn på smp si tekstoppdatering. Slikt er alltid veldig nervøst. Etter eit langt opphold frå 0-1 til kampslutt var det fortsatt 0-1. Så eg scrolla meg tilbake for å lese gjennom alle kommentarane. Då eg var komen til 81 minutt fekk eg inn frå sidelinja "veit du at Aalesund leder 2-1"? Ein behagelig opplevelse som berre blei bedre. Håper ingen forlot tribuna før kampen var over.

Sjølv om eg ikkje såg kampen er den ganske interessant. For kor gode eller dårlige var vi og Sogndal? "Vi fortjente å vinne", "vi var best med ballen" og "vi utførte kampplanen til punkt og prikke" er sitat eg syns å huske frå intervjuet med EIrik Bakke. Fin fyr. Eg hadde sjølvsagt ein kar eg stoler på som såg kampen for meg. Han kunne vere einig i at Sogndal klarte ei god gjennomføring av planen sin. Men at dei var best med ballen berre fnyste han av. Sjølv om han måtte innrømme at dei klarte å skape enkelte sjansar når dei fekk tak i den. Med eigne ord meinte han at Sogndal var noko av det dårligaste han hadde sett. Aldri før hadde Aalesund hatt så mykje ball og spelt eit lag såpass rundt. Men det er nok sjølvsagt ein del av kampplanen. Også kjent som "parkere bussen". La oss ta det som ei tillitserklæring at ein av dei få opprykksfavorittane velger den taktikken mot oss.

Men kva med oss? Mykje ball, det er vi samde om. Lite sjansar, like sant. Fekk meg meg at vi i liten grad klarte kome rundt på kantane. Det var nok eit resultat av Sogndal si 5-4-1-oppstilling. Jørgen og Jernade skulle ikkje få plass. Var det ikkje noko slikt som skjedde etter kvart i fjor og? At kantspelerane våre blei passa bedre og bedre på? I så fall burde vi ha mottrekka klare. Ingen mottrekk er bedre enn å lage mål. På 1-1 er det riktignok Jørgen som legger inn, men har er bortimot 30 meter frå linja. Og headinga til Aron er magisk. Knallhard heading på nesten like hardt innlegg. I lang, flott bue akkurat inn der den skal. Fantastisk prestasjon og utagbar for målmannen. Fantastisk, ja. Men også noko vi ikkje kan regne med går inn kvar gong. Klassisk eksempel på dyktighet pluss flaks. Og sjølvsagt eit resultat av at avslutninger av og til treff der dei skal.

Fleire lag kjem til å parkere bussen. Neppe noko særlig bedre enn Sogndal. Men det er ein krevende type fotball å spele for oss, særlig dersom vi skal gjere det underholdende samtidig. Der gjorde forresten Jonas ein glimrende jobb på laurdag. Kva er mottrekka? Angripe på alle måtar. Ut på kant. Opp til midtbanetrioen. Til spissane, enten lange ballar eller raskt spel framover. Halde bevegelsane i gang. Kantspeleren stikker innover og kan få ballen i eit bittelite ledig rom, samtidig som ein sentral speler eller ein forsvarer fyller rommet på kanten og utnytter det halve sekundet med forvirring. Det er mykje snakk om presisjon og tempo. Prat er billig. Prestasjon må til.

Min konklusjon er at vi vant veldig fortjent. Men at det sjølvsagt er heldig når måla kjem såpass seint.

Eit lite hjertesukk. Har inntrykk av at Sogndal og særlig Dyngeland brukte heile kampen og i alle fall andre omgang til å hale ut tida. Antar at det er hovedårsaken til at det blei lagt til 5 minutt, mot normalt 3. Og det er jo heilt på sin plass. Dersom det fortsatt var 0-1 i det vi passerte 90. Men no var det 2-1. Er det riktig å belønne Sogndal med ekstra muligheter fordi dei har hala ut tida? Rettferdighetssansen min skriker at dette er feil. Dei einaste bytta i andre omgang før fulltid var då Pape og Sondre kom inn. Det gir 1 minutt tillegg. Sogndals ris til eigen bak burde ha gjort at 5 tilleggsminutt umiddelbart blei gjort om til 1. Kva er dommerane sin mulighet til å gjere slikt innafor regelverket?
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » man mai 06, 2019 12:55:20

1aafk skrev:
søn mai 05, 2019 22:39:09
Henviser til senarioet fra i fjor, laget er nok ikkje godt nok slik det fremstår i dag. Flaksepoeng fikk vi også masse i fjor, så dette er ikkje noe nytt. Om ikkje spillet blir bedre, er eg redd vi får samme senarioet som sist sesong.
Hvilke andre lag mener du ser bedre ut enn Aafk etter 6 serierunder?
Hva må til for at laget fremstår "godt nok"?

Scenarioet i fjor, var at laget ikke presterte i det hele tatt siste del av sesongen. Vi hadde det beste grunnlaget man kan ha, men bommet fullstendig på oppløpet. Hvilke garantier må man ha fra vårsesongen, for å kunne spasere inn til opprykk?

gaddag

Legg inn av gaddag » man mai 06, 2019 14:27:25

Mye poeng, lite brød og sirkus. Fotball er underholdning. Ja takk begge deler.. ;)

Prellen

Legg inn av Prellen » man mai 06, 2019 14:53:19

Helt enig i at underholdning er viktig. Ser vi bort i fra gårsdagens kamp så vil jeg si at de to siste hjemmekampene vi har hatt har vært veldig underholdende med mye sjanser og til tider veldig god fotball. Har kosa meg mer foran skjermen så langt denne sesongen enn jeg gjorde på samme tidspunkt i fjor, selvom poengfangsten var nærmest identisk. Kampene mot start, sandefjord og sogndal har vært spillemessig de svakeste, men det er også de kampene jeg aksepterer at det blir sånn. Vi er ferdige med de antatt verste motstanderne før sommeren, og kommet veldig godt ut av det poengmessig. Har tro på mye tangofotball framover nå! :D

gaddag

Legg inn av gaddag » man mai 06, 2019 15:37:48

Ja mot Hønefoss og spesielt Tromsdalen 16 mai bør bli festfotball

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » man mai 06, 2019 17:46:48

gaddag skrev:Ja mot Hønefoss og spesielt Tromsdalen 16 mai bør bli festfotball
Hønefoss?

gaddag

Legg inn av gaddag » man mai 06, 2019 19:36:29

Sorry..Strømmen. Hjerna i vranglås der ! ;)

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir mai 07, 2019 12:35:45

Brehme....... Er enig i at Aafk har fått en god start med masse poeng, ( slik som dei også gjorde i fjor), der er vi nok samda alle sammen. Men spillet til Aafk er ikkje all verden, det er vel også det som gjenspeiler seg på tribuna i heimekampane, folk gidd ikkje bruke tida si på dette når spillet er kjedlig med lite framoverretta fotball. Greitt at det ble spennande mot Sogndal, men den kampen kunne fort enda anleis og kanskje også med tap. Slik ser eg det. Vi får berre håpe at spillet blir betre, da trur eg folk møter opp, så får vi berre håpe at vi ikkje får en kollapps og med det enda dårlegare spill., Vi har ikkje råd til enda en fiaskosesong.

Guru

Legg inn av Guru » tir mai 07, 2019 14:19:46

1aafk skrev:
tir mai 07, 2019 12:35:45
...Men spillet til Aafk er ikkje all verden, det er vel også det som gjenspeiler seg på tribuna i heimekampane, folk gidd ikkje bruke tida si på dette når spillet er kjedlig med lite framoverretta fotball...
Start-Aalesund 0-1
Litt skuffende spelemessig. Drog i land ein noko heldig men veldig viktig seier etter eit flott mål av Pape. Tilgivelig. Trass alt rekna som den kanskje vanskeligaste kampen i løpet av sesongen.
Fortjente 1 poeng. Fekk 3.

Aalesund-Kongsvinger 1-0

Gnistrende 1.omgang. 2.omgang på det jamne. Skulle ha laga langt fleire mål enn det eine til Jørgen. Av denne grunn levde vi farlig på slutten, men det gjekk bra.
Fortjente 3 poeng. Fekk 3.

Sandefjord-Aalesund 1-1.
Den andre av dei to antatt vanskeligaste kampane for sesongen. Spelet var ikkje til å glede seg over. Tok ledelsen litt heldig, men mista den. Viktig poeng, men det var også beholdninga.
Fortjente 0/1 poeng. Fekk 1.

Aalesund-Skeid 4-2
Godt og artig spel. Best i 1.omgang, men godt gjennom heile kampen. Publikum gjekk frå kampen med ønske om å kome tilbake.

Notodden-Aalesund 0-1
Den første direkte skuffende kampen. Vi hadde forventa meir enn dette av laget vårt. Vi vant, men spelemessig var det langt under det vi ønsker oss. Mot svak motstand.
Fortjente 1 poeng. Fekk 3.

Aalesund-Sogndal 3-1
Det seiest at det ikkje er bortelaget sin jobb å underholde, og det tok Sogndal på det ypperste alvor. Det gjorde dei så godt at vi heller ikkje makta å få det til. Ein slik kamp blir vanskelig spennende så lenge Sogndal ligger an til å ta poeng, og det gjorde dei strengt tatt heile kampen. Kunne blitt fryktelig kjedelig, men endte opp heilt kanon. Fotballens svar på noko kjedelige filmen "Den sjette sansen" som blir til ein heilt ny film siste minutta.

Vi ønsker oss sjølvsagt meir, men er nødt til å seie oss fornøgde. Kampen mot Notodden er det sorte fåret i flokken. Framover møter vi lag vi skal vere bedre enn. Der må vi tilbake på nivået vi var på på det beste mot Skeid og Kongsvinger. Vi vil sjå ein eller fleire av følgende: a.mange mål/godt resultat, b.sjanserikt spel etter godt sampel, c.vilje/intensitet, d.enkeltprestajoner som får oss til å måpe, e.unge lovende.
Nokon veit bedre enn andre

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir mai 07, 2019 14:48:27

Guru, det ble lagt til 3 min på lørdag. Husker jeg reagerte på at dette var rart men at det var helt ok iom vi ledet på dette tidspunktet. Men kunne dommeren faktisk gjort en korreksjon siden det var Sogndal som sto for uthalingen?

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir mai 07, 2019 14:52:48

Anntatt svakare lag........ ok, ser den. Men vi må for all del ikkje la oss blende av dette med antatt svakare lag, sjå berre på MU, dei tapte mot et anntatt svakare lag, det laget som låg sist på tabellen........... undervurdering?? , de e fali, det....... Håper av heile mitt hjerte at du får rett, men likevel gnager fiaskoen fra sist sesong enno i min gamle kropp. Eg meiner likevel at vi må opp ett hakk i spillestil om vi skal komme i mål denne sesongen. Vi må for all del ikkje tenkje så masse på at vi har møtt dei beste laga, og no framover møter vi berre anntatt svakare motstand. Da vil det gå galt, tru meg på det...... Så får vi (som også ble skreve i fjor ) sjå om dette held HEILT INN, for det er det eg inderleg ønsker.

Brehme

Legg inn av Brehme » tir mai 07, 2019 15:15:21

1aafk skrev:
tir mai 07, 2019 12:35:45
Vi får berre håpe at spillet blir betre, da trur eg folk møter opp, så får vi berre håpe at vi ikkje får en kollapps og med det enda dårlegare spill., Vi har ikkje råd til enda en fiaskosesong.
Jeg håper at Castro er den brikken vi manglet i fjor, for at det offensive spillet skal flyte bedre. Enig i at vi kan se de samme tegnene som i fjor, svakt spill men vi vinner, og vi kan fort havne i samme situasjon til høsten der ting bare stopper opp.

Verdt å merke seg at ting løsnet skikkelig når Gueye kom på banen! Jeg skjønner at Agdestein må spille seg i form, men med skadehistorikken til Holmbert så ville det kanskje vært bedre om han fikk pause og ikke Gueye. Deneste kampene vil vise om LB har vilje til å bruke Gueye og de andre unge, eller om det er tilbake til samme gamle fra i fjor.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » tir mai 07, 2019 19:50:24

gaddag skrev:Sorry..Strømmen. Hjerna i vranglås der ! ;)
Sikkert mye strøm i Hønefossen....

Svar