Moderator: Arcturus

motorthor

Re: Frå ung og lovende til førstelagsspeler

Legg inn av motorthor » tor okt 24, 2019 22:35:53

E tror egen 2.lagsliga ville være løsninga på dei fleste spørsmåla vi stille oss her. Det ville bli større interesse for å følge med på kampane , især for dei som i dag ikkje gidde å se 3 div. i dag. No så e forrige 2 lags kamp, men e tror e ville være mere interessert hvis vi kun møtte våre konkurrenters 2 lag. Det ville bli en mye mere synlig arena for ungdommen! Jaja, ikkje akkurat en ny ide, e vel ingen tjangs for treige og feite NFF te å løfte ræva, sjøl om det ville bli rettferdigere for resten av laga, og en bedre utviklingsarena for talent. Skulle vært gjort for lenge sia, men vil vel aldri skje, sukk.

trippelf

Legg inn av trippelf » tor okt 24, 2019 23:20:18

Ser den Binge, men er Fet og Hatlehol gode nok? I fjor og delvis i år har begge de lokale blitt byttet/ofret for folk fra andre land som på ingen måte er markant bedre! Skal noen hentes bør de være mye bedre enn de som er her, noe jeg mener det stadig syndes mot og som dermed ødelegger. Viking rykte opp med 6 utlendinger i fjor, i år imponerer de med et relativt ungt lag som fikk mange muligheter i OBOS og har halvert antallet utlendinger. Fet blir liksom aldri fast, selv om han har noen knallgode kamper som den mot Viking i cupen. Vi har over flere år hatt unge lokale som har hatt det i seg, men veien for de virker lengre enn de som blir hentet og ofte er så der på kvalitet. (Ramsteijn, Arnason, Berisha, Lima, Tkalcic, Azofeira). Thrandis kommer til å spille videre og Karlsbakk er kanskje på benken, begrunnelsen blir enten poengrekorden eller av respekt for de andre lagene.
I Viking fikk Salte, Pereira, Bjørshol, Tangen, Thorstvedt, Bytyqi og Østensen alle muligheter i OBOS i fjor og har blitt viktige spillere i år - alle fra Rogaland/Hordaland! Runar Hove fra Florø ble hentet til Viking før sesongen og har vært markant i midtforsvaret, men kom ikke hit? Mye positivt har skjedd i AaFK etter nedrykket, og jeg har troa på prosjektet. Hva som ligger i premissene fra klubbhold kjenner jeg ikke til, men modellen Viking har kjørt har fått folk tilbake på stadion og fotballen lever igjen i en tørrlagt oljeby. Så får vi overse all skiten som kom da Viking pusset støvet av Bjarne Berntsen, som en direkte konsekvens av at vi rappet Bohinen, som de også ville ha! Da vi rykket ned i 2017 hadde AaFK et tribunesnitt på 6000 og Viking 7000 hjemme. I år har Viking et snitt på knappe 9000, mens vi har knappe 4000. Noe riktig har skjedd der nede, neste år er vi igjen i samme divisjon! Jeg tror der er mange forklaringer til Vikings suksess, men er overbevist om at det å satse på unge, lovende og sultne spillere fra nærområdet har vært positivt. Så vil de siste kampene i år vise om våre unge får muligheter til å få erfaring/muligheter eller om LB sin CV er det som blir prioritert!

Galiat

Legg inn av Galiat » tor okt 24, 2019 23:55:33

Viking var ikke mye bedre en Aafk i cupp kampen,selv om det var mitt i det værste harkjøret i obos ligaen.Så jeg tror folk overdriver over kvaliteten på.eliteserie.utenom han som kom fra brann til viking mitt i sesongen.og han som kom fra Florø.Så stiller viking med samme A stall som i fjor,og laget som viking spillet med er ikke så ungt.Det viking har lykkes med er mye av det samme som Aafk har lykkes med i år,spillerne har fått et år til med samme trener og vet hvordan trenerane vil at dem skal spille.Aafk har spilt 90 minutt mot Molde,og 120 minutt mot viking og Rosenborg.og sluppet inn tilsammen 2 mål.Så Aafk har mest angrep spill og utvikle til neste år.Viking har 2 gode og erfarne spissa,og dem er ikke ung gutta.Men dem har et par unge som har begynt og skåre.Samtidlig som Forsvaret har blitt mye bedre Dem som vi har mest og lære av er Bodø glimt,dem har sata mye på unge lokale spillera og lykkes 100.prosent.ellers så.er det jo mange lokale spillera som spiller i Aafk 2 Lie brødre og Hatlehol mens Fet kunna få spilt mer.og Aafk har også noen unge utlendinger som spiller mye.Start satsa veldig ungt da dem rykka opp,og gikk rett ned igjen.Det er ingen i obos ligaen som har brukt mer på spiller stallen sin en start.Det som er viktig og satse både ungt og mange med erfaring,og det ser ut som Aafk har en god blanding der.husk begge spissene som Aafk har er unge Castro og pape.Det Aafk kan trenge er et par mann, som gir begge lie brødrene konkurranse Selv om dem er lokale.Kansje3 keeperen burde få spille mye i oppkjøringa,og en klasse mittstoppern til.kjøpes.også.må.han som spilte for carsen og er skada satses på.For han har vist at han holder høyt nivå bedre en carsen

trippelf

Legg inn av trippelf » lør okt 26, 2019 12:14:47

Enig i mye av dette Galiat, men husker du hvordan du vurderte ansettelsen av Bohinen opp mot ansettelsen av Berntsen i Viking? Aafk har hatt to gode sesonger - Viking har hatt to bedre. De rykket opp, er topp 4 i Eliten og er i semin i cupen. Men rosinen i pølsa er at tallet på norske spillere i klubben har økt i takt med publikumstallet. Har ingen vansker med å glede meg over Pape og andre på Aafk, men det hadde gitt større effekt på alle resultater om dette var spillere fra eget område, som kanskje er utopi for Ålesund med omland? Laget Aafk rykket opp med i 2003 besto av dagens sportssjef og 19 andre norske spillere samt en karismatiske trener og to utlendinger - Skumawitz og Dos Santos. 17 av disse 22 var i fra det vi kan kalle nærområdet, slikt blir det engasjement av selv om det ga nedrykk det året. Fotballen står sterkere i regionen her nå, men det kan fortsatt bli mulig. Viking kjører den modellen kan det se ut som.

Svar