Moderator: Arcturus

Svar
Guru

Eliteserien 2005, vurdert i desember 2004

Legg inn av Guru » fre des 31, 2004 14:07:29

Då er det på høg tid å kome med desembervurderinga. Det har skjedd litt på overgangsmarkedet, men det gir små utslag i mine vurderinger av korleis laga ligg an. Venter i spenning på at dei skal begynne å spele treningskampar.

1.Rosenborg (1)
Koppinen og Ødegaard er inne sidan sist. Det er ikkje sikkert dei vinn, men det er umulig å tippe at nokon andre skal gjere det.

2.Brann (2)
Til ein pris på 15 mill er det vanskelig å kalle Andresen eit scoop. Men så lenge pengane er betalte er ikkje det noko å bry seg om. Han er ein av landets aller beste spelarar og den viktigaste grunnen til at Brann har dratt frå i kampen om sølvtipset.

3.Vålerenga (3)
Skiri for Panzer.
Hulsker for Iversen(?).
Grindheim for Jalland(?).
Ishizaki er rein pluss.
Å betale mindre for Grindheim enn dei ser ut til å få for Jalland er eit kupp. Men det er eit klart minus at Iversen ser ut til å forsvinne. Etter at Panzer forsvant har klubben uttalt at Skiri kun er meint for cover. Får håpe vår venn er i stand til å takle det. Laget ser svakare ut enn Brann, men om Grindheim, Ishizaki, Fredheim Holm med fleire slår til, så kan det bli veldig bra. Med eller uten Iversen.

4.Lyn (5)
Lite har skjedd i Lyn, bortsett frå at Vålerenga har lyst å kjøpe ein av midtstopparane deira. Og det er jo ikkje nødvendigvis negativt. Julefred er uvant kost her, og det er mulig at den kjedelige klubben er på vei mot noko.

5.Viking (4)
Dei gjekk glipp av Grindheim på reine pengespørsmål, og Hangeland er framleis uavklart. Deila frå Odd gjer uansett at forsvaret ikkje blir veldig mykje svakare om han skulle forsvinne. Men magefølelsen er litt dårligare enn sist, og dermed bytter dei plass med Lyn.

6.Molde (6)
Ørsal er framleis einaste nye, men sannsynligvis kjem Ohr og. Mest viktig er likevel at fjorårets nye har fått tid til å bli kjent med kvarandre. Kanskje er eit nytt glimt av sommer på veg til moldesarane.

7.Fredrikstad (7)
U21-Bertelsen er på plass frå Haugesund. Det er bra. Ellers har lite skjedd. Det blir spennende å sjå om kombinasjonen av Drillo og entusiasme vil fungere igjen.

8.Lillestrøm (8)
Har nokon høyrt noko som helst frå dei sidan vi slutta å interessere oss for spelarrane deira?

9.HamKam (10)
Trur eg la merke til at nok ein utlending er på plass. Og at Buer Johansen velger å bli der for å kjempe seg tilbake etter skade. Så då gjenstår det å sjå om Ståle Solbakken er like flink som han har vist dei siste to åra eller om han berre har hatt flaks.

10.Bodø/Glimt (9)
Det tok tid, men no er ny trenar endelig på plass. Det behøver ikkje vere negativt at eg ikkje husker navnet hans, men det gir han i alle fall litt å bevise. Stig Arild Råket er på plass, men han er neppe den heilt store frelsaren. Og det virker framleis som stemninga i klubben ikkje er heilt god, sjølv om det er positivt at temaet i alle fall blir nevnt. At eg plasserer dei heilt oppe på 10.plass er eit resultat av at gode år ofte kjem etter dårlige, og no er 10.plass eit godt år for Bodø/Glimt.

11.Start (12)
Ein plass opp for Start utan at dei eigentlig har gjort noko for det. Lite har skjedd, trass mange forsøk. Eg lar tvilen kome dei til gode og kaller det is i magen.

12.Tromsø (11)
Det minner litt om forfall. Gamst og Kovacs forsvant i løpet av sist sesong. No er i tillegg Koppinen og Nilsen vekk. Inn sidan sist er ein ukjent finsk landslagsback og ein endå meir ukjent sør-amerikaner. Trener Otto Ulseth har til no bevist at han er ein artig kar og dugande hjelpetrener. Er litt nervøs på TIL sine vegne.

13.Aalesund (14)
Heilt klart på veg oppover. Werni er det trygge kjøpet. Freyr det spennende. Og Brown og Fjørtoft dei spektakulære. Dessverre er dei to siste hefta med stor usikkerhet. Brown har vore mykje skada. Og Fjørtoft har ein knekk å kome over i tillegg til at han faktisk ikkje er klar for klubben. Lovende, men sårbart.

14.Odd (14)
Det er berre følelsen av at deira tid er ute for denne gong. No har dei riktignok fått tak i ein svensk midtstopper og det er mindre sannsynlig at Aas forsvinn, men det er ikkje nok til å overbevise meg. Oliver Occean og ein god start er det som kan redde dei.

Nokon som er ueinige denne gongen?

November: http://www.aafk.no/forum.asp?page=1133,1206&lang=1&board=15&forum=21&topic=93539#

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 14:17:04

Det er ingen grunn til og tro vi ikke kan holde følge med ,Start Tromsø og Lillestrøm og Odd.Og får vi Fjørtoft så er laget blitt minst 40 prosent bedre en i år,

Ellers så holder vi også godt følge med Molde,som du overvudera kraftig.Dem har kjøpt noen halvgode utlandske spillera,og er kraftig svekka på keeperplassen.Aafk sin nye keeper har slitt med en skade i år,han er helt frisk om 2 uke.

Og har ikke slitt med skader før det,Fjørtoft er ikke skada men sliter sykisk,altså den mest vanlige folkesykdommen.Og som folk vanligvis blir rask frisk fra,så han ser jeg på som et sikkert kort neste sesong, om han kommer

Norgesmester2005

Legg inn av Norgesmester2005 » fre des 31, 2004 14:28:09

Jeg syntes du plasserer Molde litt for høyt, og AaFK altfor langt ned.
Derfor håper og tror jeg at du bommer kraftig.
:)

Norgesmester2005

Aalesund
Brann
Fredrikstad
Viking
Start
Odd
Lillestrøm
HamKam
Tromsø
Bodø/Glimt
Lyn
Rosenborg
Vålerenga
Molde

:D

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 14:36:24

Det blir vel Rosenborg mot Sandefjord i kvaliken,og endelig lykkes Sandefjord

SvenO

Legg inn av SvenO » fre des 31, 2004 14:38:58

Pr. dags dato er jeg temmelig enig med den tabellen der. Det jeg ikke er enig i er at Molde kommer så høgt opp på tabellen. Angående AaFK er jeg enig såfremt vi IKKE skulle finne på å kjøpe Fjørtoft og en god spiss. Men vi skal ikke se bort ifra at selv uten Fjørtoft og en eventuell ny spiss kan klare oss. Grunnen til at jeg mener det er todelt:
1. Spillerne bør ha blitt mer rutinert siden sist de var i tippeligaen, les kamikazetaklinger utenfor 16-meteren etter 90 minutt, store personlige feil gang på gang, samt veldig mange stang ut kamper.
2. Adin "The Polar Bear" Brown. Har tro på at han blir en matchvinnerkeeper, noe vår nåværende keeper ikke er(med et par unntak).

Og sist men ikke minst er vi avhengig av en Morten Moldskred som bør ha trena timesvis hver dag på avslutninger gjennom hele vinteren. Hvis han ikke dobler treffprosenten sin til tippeligasesongen starter så kommer han til å få det tungt. I tippeligaen kan en spiller som Moldskred få 1-2 store sjanser i løpet av en kamp, og ikke 5-6 som i 1. divisjon.
Det bør kanskje også nevnes taktiske disposisjoner o.l. fra treneres si side. Dette var et problem i flere tippeligakamper sist, les sette 10 mann i forsvar når vi leder med et mål og det står igjen 10 minutt, eller sette inn en urutinert unggutt i forsvar for å redde en 1-0 ledelse.
Normark: Neste år vil vi IKKE se Aarøy(eller andre spisser) i nærheten av egen 16. meter når det er 1 minutt igjen av en kamp og vi bare skal "ri" seieren i land. Spisser har en stor tendens til å gjøre ukloke valg i forsvar i slike situasjoner. Bytt da heller inn en ekstra midtbanespiller eller en forsvarspiller.

X-prod

Legg inn av X-prod » fre des 31, 2004 14:43:26

Enig med SvenO...

du kjører Merda alt for høyt på tabellen....
Ohr kommer mest sannsynligvis ikke - så da har de ikke styrka stallen betraktelig ettersom hulsker har gått også....

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 14:48:07

Ikke glem at vi har Dos santos neste år,han fikk vi ikke gleden av i fjor.¨Med han i samme form neste år som i år,vil vi vinne mange gjevne kampa.Vi hadde aldri rykka ned i fjor, med han i topp form

X-prod

Legg inn av X-prod » fre des 31, 2004 15:14:23

Enig med SvenO...

du kjører Merda alt for høyt på tabellen....
Ohr kommer mest sannsynligvis ikke - så da har de ikke styrka stallen betraktelig ettersom hulsker har gått også....

Okay .. jeg dreit på leggen der;)

http://www.r-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041231/SPORT/41231002

Pondus

Legg inn av Pondus » fre des 31, 2004 15:30:56

Dos Santos spilte flere kamper i fjor Galiat. Grunnen til at han ikke spilte godt var ikke den skaden han hadde men at tempoet ble for stort for han. Når han spiller i 1.divisjon blir det spektakulært i elitedivisjon klarer han det ikke.

Jeg tror dessverre vurderinga til Guru er god og Aafk vil rykke ned hvis ikke de henter friske gode spillere som styrker laget kraftig. Vi kan ikke satse på spillere som ikke holdt mål i fjor og som ikke har utviklet seg siden da.

Norgesmester2005

Legg inn av Norgesmester2005 » fre des 31, 2004 15:57:58

Enig med deg Galiat når det gelder Santos !
Han var skadet halve sesongen, og rakk aldri å komme i den formen han har på sitt beste når han er helt skadefri og restituert !
:)

terro

Legg inn av terro » fre des 31, 2004 16:05:03

Ellers så holder vi også godt følge med Molde,som du overvudera kraftig.Dem har kjøpt noen halvgode utlandske spillera,og er kraftig svekka på keeperplassen.Aafk sin nye keeper har slitt med en skade i år,han er helt frisk om 2 uke.

Og har ikke slitt med skader før det,Fjørtoft er ikke skada men sliter sykisk,altså den mest vanlige folkesykdommen.Og som folk vanligvis blir rask frisk fra,så han ser jeg på som et sikkert kort neste sesong, om han kommer

E du drita eller, Galiat? Tenke da både på skrivefeilan og når du sir at Molde e svekka på keeperplassen? Molde har sikra se Lars Ivar Moldskred, ett av dem største keepertalentan i Molde, som Aalesund så gjerne ville ha - men dessverre for dokker gjorde han det riktige valget; Molde Fotballklubb. Og når i les over en gang til, så ser i at du velge å skrive at Molde har skaffa se nokken halvgode utenlandske fotballspillera?! Ett bevis på at fotballkunnskapan dine e like bra som rettskrivingsskunnskapan dine. Toni Kallio va både Djurgården og Viking interessert i, men valgte Molde. Per dags dato representere han Finland, og spille nærmest fast. Matej Mavric spille fast på Slovenia sitt landslag og blei BB mot selveste ITALIA. Mitja Brulc derimot har ikke bevist nokka, så der e et usikkert kort. Men det va da grusomt til klønete uttalse du kom med der. Makan.

Ellers så tror i at Aalesund vil gjøre det bra ok i år, og at dokker vil holde dokker unna nedrykk iallefall. Keeperen dokkers virke lovende, men i syns ikke dokker ska drive å hause opp Petter Werni.. Han ekje nokka storspiller, men han har tippeligaerfaring eineste.
Men dokker får ha lykke til!

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 16:09:44

Dos santos fikk ødelagt hele oppkjøringa til sesongen i fjor,og var ikke i nærheten av åres form.Og neste sesong skal han spille på kunstgress på hjemme bane,noe som vil passe han perfekt.Også Moldskred og Austnes vil kunstgreset passe dem perfekt.

Og får vi Fjørtoft på mittbana,vil Moldskred og Austnes får mange perfekte balla og jobbe med.Jeg tror også at Hoseth vil løfte seg mange hakk neste år,og Aarøy vil nok skape masse rom til dem andre spissane.Johansen er en anna spiller jeg har stor tro på neste sesong,han løfta seg mange hakk i år.

Og er Keeperen så god som det høres ut til,vil han helt sikkert bidra med at Deinoff og Lie også blir bedre.Blir heller ikke overraska om Fredriksen blir mye bedre neste sesong,han har jo vært tydlig prega av den ugjevne bana vi har på myra.

Neste sesong får vi jo drømme forhold for dem sentrale mittbane spillerane,og jeg forventa masse mål neste sesong.Men vi må ha Fjørtoft i stallen og en målfarlig spiss,har vi det kan vi sikte høyt neste år veldig høyt vil jeg si

LarsgårdenBoys

Legg inn av LarsgårdenBoys » fre des 31, 2004 16:11:39

Keeperen dokkers virke lovende, men i syns ikke dokker ska drive å hause opp Petter Werni.. Han ekje nokka storspiller, men han har tippeligaerfaring eineste.

De Aafk-spillerne jeg har kontakt med sier Werni er bedre enn Skiri.Hvem av de to det sier noe om vet jeg ikke,men uansett gjør vel det Werni til en forsterkning.

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 16:21:39

Moldskred har ingen erfaring i tippeligaen,og er flere klasser dårligere en han Svenske 1 keeperen deres.Han kan nok bli god om noen år,men han gjør også flere tabber.Og Molde vil garantert miste flere poeng,som dem hadde fått med han svensken i mål

Galiat

Legg inn av Galiat » fre des 31, 2004 16:23:42

Werni har 10 åre erfaring i topp nivå ,og vil garantert styrke forsvaret til AAfk.Og han islandske er jo knall god på treninga,så forsvar messig er vi kraftig forsterka

SvenO

Legg inn av SvenO » fre des 31, 2004 16:24:36

Håper vi får se både Werni, Gudmundsson og Brown når det er treningskamp 15. januar. Jeg er meget spent på å se hvor gode disse er.

Pondus

Legg inn av Pondus » fre des 31, 2004 16:25:53

Hvor står vi hvis Fjørtoft ikke kommer eller ikke blir frisk? Skal vi da satse på at Fredriksen klarer å styre laget til en fornya kontrakt. Vi snakker her om en midtbanespiller som ikke hevder seg i førstedivisjon! Jeg tror han blir dårligere på kunstgressdekke der ballen går enda hurtigere.

Spillere som har vist at de blir bedre er f.f. Holm og Austnes. Hoseth og Moldskred også, men i mindre grad. Resten av laget har stått på stand by. Det blir rett og slett for tynt og for mange usikkerhetsmoment.

NM2005

Legg inn av NM2005 » fre des 31, 2004 16:33:10

Min vurdering: topp 5.

1.vålerenga
har både fått grindheim, og snuser på midtstopperene til
lyn

2.Rosenborg
Har fått ødegaard, men må slutte å kjøpe jevn gode
spillere. Dem må jo kjøpe noen gode spillere istede for
Helstad, ødegaard så kunne dem kjøpt: Carew og fjørtoft:-)

3.Brann
Har jo kjøpt Martin for rundt 14-15 millioner.
Og har solide!, spisser. feks: Winters, Sæternes og
Milner eller ka d hva.

4.Viking
Har ikke kjøpt så mange men ,
publikum svikter ikke og realetivt god stall.

5.Lillestrøm
Har jo fått han Myklebust, og har Powell og sungodt på topp.
Så har dem mistet: Werni må jeg nevne

Fliza

Legg inn av Fliza » fre des 31, 2004 16:36:00

Har troa jeg. Men vi skal ikke tro at poengene kommer rullende inn pga god matte på CLS. Det blir et slit og 100% konsentrasjon gjennom hele sesongen er et must!!!!!

Holder vi fast på det vi er god til og ikke mister hodet kan vi fort gjort bli det nye Ham-Kam eller Tromsø!

terro

Legg inn av terro » fre des 31, 2004 18:52:11

De Aafk-spillerne jeg har kontakt med sier Werni er bedre enn Skiri.Hvem av de to det sier noe om vet jeg ikke,men uansett gjør vel det Werni til en forsterkning.

Da sir det meir om Amund Skiri enn Petter Werni. ALLE gangan i har sett han på tv, så har han vært under pari. Og i har gode kontakta i Lillestrøm som bare va sjeleglad for å slippe han. Men dokker ska få tro ka dokker vil.

terro

Legg inn av terro » fre des 31, 2004 18:53:58

Moldskred har ingen erfaring i tippeligaen,og er flere klasser dårligere en han Svenske 1 keeperen deres.Han kan nok bli god om noen år,men han gjør også flere tabber.Og Molde vil garantert miste flere poeng,som dem hadde fått med han svensken i mål

Haha, dummeste i har hørt. Ka f*** veit du om kor god Moldskred e i forhold til Eddie? Moldskred va veldig bra den kampen han stod mot Brann, selv om det blei 3 baklengs.

Hayabusa

Legg inn av Hayabusa » fre des 31, 2004 19:49:05

er du helt korka Odd på siste plass!!!!! det kommer ikke til å skje
Lyn rykker ned, og tar med seg bodø glimt og ålesunk

torsk

Legg inn av torsk » fre des 31, 2004 20:25:54

du burde begynne å spille lotto, bedre sjanse for å få noen rette der!!!!!!!!!!!

Svar