Moderator: Arcturus

LØVrE

JO NYMO MATLAND

Legg inn av LØVrE » fre des 12, 2014 12:12:39

Etter det undertegnede vet er Jo Nymo Matland er en flott fyr og en utmerket representant for klubben på alle måter.

Mht den sportslige utviklinga derimot har alle som følger klubben dessverre vært vitne til at denne har gått feil veg : Tempoproblemer så det holder , har igjen og igjen blitt fraløpt - noe som har resultert i både baklengsmål og store sjanser for motstanderlaget , frisparkfoten har blitt dårligere og dårligere , og pr idag er han i beste fall nr 3 på rangstigen etter Matilla og Barrantes.

Han sier sjøl i klatekst (!) at han vil være i en klubb hvor han får MYE spilletid - det sier sport i AaFK at de ikke kan garantere han , og har informert de høye herrer om dette (lenge før HAa ble ansatt som trener).

Så popper denne "delikate" saken opp at han er kjæreste med datter til HH , og så får pipa fra ledelsen plutselig en helt annen lyd ved at HH plutselig snur i media og sier at JNM kanskje vil få tilbud om kontrakt likevel (!) , og refererer til klubbens nåværende trener HAa - da blir dette rett og slett pinlig !

I Brann har man hatt et lignende "problem" ved at supporterne gjentatte ganger har reagert på at Barmen jr. (sønn av styreleder Barmen) har hatt klippekort i startoppstillinga ; på VGs spillerbørs er han helt sist på spillerbørsen og har scoret ett (1) mål , mens bl.a. Erik Huseklepp har vært plassert på benken ...

Så , kjære JNM ; når ikke HH har evnen til å bruke sunn fornuft og lytte til sport i denne saken , bør du vise deg som den fine og fornuftige fyren du er , og sjøl ta konsekvensen av sports fotballfaglige innstilling , så kan du evt. forlate klubben med hodet hevet og helt sikkert finne en annen klubb hvor du vil få mye mer spilletid.

Alle vil isåfall takke deg for mange bra øyeblikk i klubben og ønske deg all mulig hell og lykke til videre !

(Leser i media at Tromsø antakelig trenger en ny sideback , bare så det er nevnt...)

bilbulkerjens

Re: JO NYMO MATLAND

Legg inn av bilbulkerjens » fre des 12, 2014 14:57:13

[quote="LØVrE"]Mht den sportslige utviklinga derimot har alle som følger klubben dessverre vært vitne til at denne har gått feil veg : Tempoproblemer så det holder , har igjen og igjen blitt fraløpt - noe som har resultert i både baklengsmål og store sjanser for motstanderlaget , frisparkfoten har blitt dårligere og dårligere , og pr idag er han i beste fall nr 3 på rangstigen etter Matilla og Barrantes.
[/quote]

Og plasseringsevnen er fraværende, han bidrar null offensivt (ikke evne til å doble på kant og komme seg raskt til dødlinjen og til innlegg), og null defensive fibre. Alt som kjennetegner en moderne, god back mangler.

Han er sikkert en grei fyr. Men toppfotballen er brutal. Hvis man ikke holder nivået, blir det ubehagelig og pinlig både for spiller og publikum.

Og når han skal tilbys kontrakt, mot sportslig utvalgs anbefaling, når han er kjæreste til klubbdirektørens datter, blir det ekstremt pinlig for klubbdirektøren også.

LØVrE

Legg inn av LØVrE » fre des 12, 2014 19:23:46

Et evt. salg av Matland vil jo også gi litt penger i kassa - kanskje Hødd kunne vært en mulighet - de mister jo sannsynligvis Grodås - eller kanskje en byttehandel Grodås-Matland kunne løst saken ?

Vi er jo dessuten bortskjemt med gode sidebacker som Bahoken , Parr , Jäger og Demar med flere (alle de fire nevnte med landskamper), så da blir JNMs mangler enda mer synlige ...

Hadde det ikke vært for utlendingskvoten , kunne faktisk Enar vært et alternativ (fortsatt i den estiske landslagstroppen).

Og hva med Ygg ?

Savner litt mer info fra admin vedr skadesituasjonen (dette gjelder hele sesongen) ... her må hele tide vi brukere av SC "mase" før den ønskede situasjonen blir belyst - så opp av stolen både Herman og andre !

Pöhler

Legg inn av Pöhler » lør des 13, 2014 10:18:17

Godt gjort å få -selge- Matland når han har omtrent 18 dager igjen av sin kontrakt med AaFK.

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » lør des 13, 2014 18:40:03

Pöhler skrev:Godt gjort å få -selge- Matland når han har omtrent 18 dager igjen av sin kontrakt med AaFK.
Og det vil være uhyre "godt gjort" å gi ham ny kontrakt, nå som den gamle endelig er i ferd med å løpe ut, slik at vi kan få gjort nødvendig opprydding i stallen, uten kostnader.

LØVrE

Legg inn av LØVrE » søn des 14, 2014 03:16:59

Trodde Matland hadde ett år igjen , jeg ...
Da er jo saken enda klarere ; håper HH bruker sunn fornuft og vanlig folkesdkikk og ikke trosser sports fotballfaglige evaluering (les; at Matland hverken offensivt eller defensivt holder TL-nivå) , men kommer med økonomiske argument for å beholde JNM - som urettferdig er dradd inn i denne saken ...

weasel

Legg inn av weasel » søn des 14, 2014 10:09:17

bra argument da...får sikkert Aarøy billig en sesong til også.han scora ikke så mange mål, men billig blir det.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man des 22, 2014 13:44:50

Matland får prøve seg ein sesong til

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » man des 22, 2014 20:28:32

Matland valgte det sikre alternativet, TIL var vel aldri ett alternativ.

jast

Legg inn av jast » man des 22, 2014 23:15:41

Jeg også har lyst å spille på AaFK, noen som vet om HH har flere døtre ?? :D

Brukeravatar
Fantomet_Vika

Legg inn av Fantomet_Vika » tir des 23, 2014 01:09:28

Blir flau når jeg leser Aafk annonsere dette som en "signering". Det er det aldeles ikke, og alle parter vet det.. Fysj og fy.. Tror heller jeg vil ha tilbake pat noonan og Zelimovich!

LØVrE

Legg inn av LØVrE » tir des 23, 2014 04:16:43

FLAUT ,
FLAUT ,
FLAUT ,
Rett & slett !!!

En spiller som sport ikke fant god nok for bare noen måneder , er nå plutselig god nok ...
HH har før vist at han ikke har "antenner" i denne saken , nå viser også JNM at han heller ikke har det :
1) Sport sier at han ikke er god nok , og 2) han sjøl uttaler i media at han vil til en klubb hvor han er garantert får mye mer spilletid ... den garantien kan selv ikke "svigers" gi ham ...

Mht Aabrekk så har pipa plutselig fått en annen lyd ... og beviser at han heller ikke han har guts nok til å si de høye herrer (HH/BH/KT) imot ... m.a.o. så styres klubben (også sportslig) fortsatt av disse høye herrene som setter fagpersoners anbefalinger til side (sport) ; "trist som faen" , for å sitere et annet ego !
God jul til alle med antenner !

Brehme

Legg inn av Brehme » tir des 23, 2014 09:29:33

Jeg forstod det slik at sport innstilte på at Phillips skulle få tilbud, og Matland ikke. Når Phillips ikke lenger er aktuell, så sier det seg selv at man må ha alternativer. Da er det naturlig at man tar en ny runde på Matland, og at derfor kan konklusjonen fra sport endres. Sport må også være realistisk mtp hvilke spillere de ønsker å fylle stallen med. Man kunne selvsagt nektet å ta med Matland videre, men da var man helt avhengig av å hente inn en ny og ukjent spiller, med de utfordringene som følger med der.

Ut i fra hva Matland har tjent tidligere, og med forbehold om at han går ned i lønn, så kan dette være både en billig, og ok løsning for Aafk i 2015. Jeg håper venstre back er forbeholdt vår nye islending, og at han blomstrer i den rollen. Husk at mange av spillerne i stallen er det Aabrekk som har vært ansvarlig for å hente, og da går det en del prestisje i at disse skal lykkes.

Guru

Legg inn av Guru » tir des 23, 2014 11:25:19

Å gå til sesongen 2015 med kun Daniel Gretarsson som venstreback ville ha vore uaktuelt. Ein mann til er eit must.

Eitt års forlenging for Matland er først og fremst ei tillitserklæring til Gretarsson. Hadde vi beholdt Phillips eller henta ein ny mann i sin beste alder, så hadde det vore eit signal om at Gretarsson skulle vere backup. No ligg det tydelig i korta at Gretarsson skal vere førstevalg. Samtidig er Matland eit sikkerhetsnett som tar vekk litt av presset.

Matland sjølv har heilt sikkert ambisjoner om å overgå det eg skisserer i forrige avsnitt. 2013 var ein lunken sesong for han, 2014 rett og slett for dårlig. Han er uansett neppe mannen som løfter oss til nye høgder, men han held i alle fall beviselig eit visst eliteserienivå.

Utanom det direkte sportslige er det eit par positive moment. Med sine 27 år er han ein sjelden blomst i stallen vår. Kun Barrantes er eldre. Matland har med seg erfaring frå både livet og fotballen som kan vere viktig for laget i slitsomme stunder. I gode og, for den saks skuld. Det andre er at det er viktig å ha lokale spelarar i laget. 3,5 år er eit godt argument i så måte. I tillegg er han så godt som inngift sunnmøring. Og det er - som alle veit - ein stor fordel.

Lykke til med komande sesong, Jo! Håper du finn tilbake til dei gode sidene dine. At du presterer så godt at det blir skikkelig vanskelig å halde deg ute av laget. Så skal eg sitte på tribuna og heie på deg.
Nokon veit bedre enn andre

LØVrE

Legg inn av LØVrE » tir des 23, 2014 13:26:41

Guru har som vanlig noen brukbare argument ,
men hurtighet kan hverken JNM eller andre trene på seg ...

Har før skrevet at det ikke er personen JNM som er problemet , men hans totale mangel på hurtighet og ditto mangel på offensive fibrer i kroppen - og er det en egenskap en sideback i Tippeligaen MÅ inneha så er det nettopp HURTIGHET !

Husker med gru første kampen ifjor hvor fabelen om sneglen (JNM) og haren (Bodø-Glimts raske høyrekant) ble illustrert på den mest brutale og mest avslørende måten ... noe som også førte til at AaFK dro fra Aspmyra med ett - istedenfot 3 poeng.

Og nå er det altså plutselig helt OK å gå inn i neste sesong uten noen form for spillegaranti ...
(iflg. pålitelige rykter ble JNM vurdert av TILs Steinar Nilsen , men pga mangel på nettopp hurtighet , ble JNM veid og funnet for lett) ... dette lukter ikke godt etter undertegnedes mening (at økonomi vurderes foran sportslige kvaliteter)...

(Hvilket tilbud Philips fikk vet heller ingen enn gutta boys i de lukkede rom) ...

Brehme

Legg inn av Brehme » tir des 23, 2014 14:11:40

LØVrE skrev:... mangel på offensive fibrer i kroppen
Jeg minner om at Matland hadde 3 mål og 7 assists i 2013. Er dette fakta du vil forholde deg til?
LØVrE skrev: ... dette lukter ikke godt etter undertegnedes mening (at økonomi vurderes foran sportslige kvaliteter)...
Det er verdens enkleste jobb å vurdere sportslige kvaliteter hvis man ikke trenger å tenke på økonomi. Det er jo heller ikke slik at Matland blir tilbudt kontrakt med Aafk utelukkende pga økonomi.

mm1904

Legg inn av mm1904 » fre des 26, 2014 23:54:41

Ingenting hadde vært bedre enn at JNM "plutselig" slo ordentlig tilbake mot oss skeptikere, men han har fått nok sjanser til å overbevise.. Tviler på at 2015 kommer til å vise noe annet enn at han ikke burde vært på benken engang. Trist å se at ambisjonsnivået til AaFK har havnet der midt på tabellen.. Bare et år siden vi drømte om noe mer, nå har mange mistet både tro og håp. Jeg er av de standhaftige som alltid blir, men fy! så langt ledelsen tøyer strikken innimellom! Skeptisk til treneren er jeg og, men værsågod: Prove me wrong!

Brukeravatar
grrowl

Legg inn av grrowl » lør des 27, 2014 01:12:38

LØVrE skrev:men hurtighet kan hverken JNM eller andre trene på seg ...
Unnskyld meg, men man kan vel fortsatt trene opp hurtighet? Greit nok, man blir kanskje ikke den neste Usain Bolt, men med det rette treningsopplegget og beinhard innsats så ER det mulig å bli en god del raskere.

Men hurtig eller ei - det Matland trenger er en real opptur. Et frispark som sitter utagbart i krysset fra 25 meter for eksempel. En forsvarsopplevelse a la Høgli vs Ronaldo. Et nydelig målgivende innlegg. Én enestående kamp. Noe som kan overbevise ham om det verken han eller jeg tror på akkurat nå: - at han makter å finne formen igjen.

vevat

Legg inn av vevat » man des 29, 2014 10:37:55

Har han først ikledd seg drakta for et år til, så er han gutta, og skal bakkes opp.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » fre jan 02, 2015 20:46:56

Godt nyttår Jo, det trenger du. Gleder meg til å se hvordan forsvarsrekka skal utføre Aabrekks visjoner om Bayern Munchen-forsvarsspill med aggressivt pressforsvar.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » fre jan 02, 2015 21:31:50

Då er ein vel avhengig av raske forsvarspelarar viss det blir brudd i rekkene og ein må hente seg inn igjen :P

kazzi

Legg inn av kazzi » tir mai 05, 2015 21:39:44

Etter trenerbyttet har det blitt NULL spilletid på Matland. Og ja, vi er ganske enige om at det var feil å resignere han forran sessongen, og LIE er det soleklare førstevalget på V.B (noe som han burde vært fra fra første kamp på lerkendal).

De siste kampene er som lyn fra klar himmel fra trenerteamet: Matland er ikke god nok (og sant er det så absolutt). Lie, som opprinnelig er midtstopper kommer før han i køen, i tillegg til Skagestad (VIF kampen). Det virker som at Matland nå har skjønt at han ikke har noen fremtid i Aafk, og hans opptreden i de to siste kampene (fra benken) gjør meg ganske sikker på at han kan bli solgt/lånt ut/løses fra kontrakten allerede til sommeren.

1: Kampen mot VIF
Hele benken jublet hemningsløst for seier på Ullevål. Matland reagerte ikke en smule og ble sittende på benken før han gikk i gardroben.

2: Kampen mot B/G
Her presterte han å springe i gardroben i det vi gjorde vårt siste bytte. Protest fra han sin side? At midtstoppere blir vurdert forran hans ''natrulige'' V.B. possisjon? Mener han selv at han er god nok/bedre enn Lie og burde startet?

At Matland er ferdig i Aafk før 2016 sessongen er det ingen tvil om. Forhåpentligvis kommer partene til enighet slik at Matland står fritt til å signere for en 1.div klubb (Tviler på vi får noe cash for han).

Du er en hyggelig og grei kar Matland, men i Aafk har du ikke nivået som kreves.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tir mai 05, 2015 22:21:23

Hvis du ikke holder nivået, så må du trene hardere enn alle andre, jobbe mer, løpe fortere, bli bedre. Ikke sutre som en drittunge for at du ikke får spille, når det i utgangspunktet er din egen skyld at du ikke er god nok. Alternativet er å finne seg noe annet å gjøre. Jeg er veldig glad for at F&F ikke lar familieforholdene til Hoff påvirke hvem som spiller.

Får vi en eneste antydning fra F&F om at Hoff blander seg inn i det sportslige igjen, kommer jeg til å starte en kampanje mot Hoff, med banner, slagord og flagg!

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir mai 05, 2015 23:29:37

Vi kan vel strengt tatt ikke bebreide Jo Nymo Matland. Det er ikke hans feil at han har blitt kastet til ulvene.
Det er tidligere trenere som må ta det fulle ansvaret for det. Vi må regne med Matland har gjort sitt beste hver gang han har spilt.

Det som er saken er likevel at det er bedre å spille med 9 utespillere som gjør jobben sin enn å ha 10, når en av dem ikke gjør den oppgaven han er satt til.
En spiller som ikke gjør jobben sin skaper en form for falsk trygghet ved at medspillerne regner med at den aktuelle lagkameratene vil dekke sitt område, noe som ikke skjer, slik at motstanderen i steden får fritt spillerom, og i værste fall fritt leide mot mål!
Synd å si det, men dette har vi sett over flere år nå i tilfellet Aafk's venstre back og det har kostet AAfK såpass mange poeng at det faktisk også kan ha kostet oss svært mye økonomisk sett. Både NFF-penger for plasseringer og i værste fall spill i Europa kan ha glippet som følge av helt unødvendige baklengsmål. Det er derfor helt ubegripelig at tidligere trenere har gitt en spiller som ikke fyller oppgaven han er satt til såpass mye spilletid. Totalt uforståelig! Nesten samtlige kamptråder de siste årene der Matland har spilt indikerer at dette har vært et feil valg av treneren!

Samtidig må sies at det ikke kan være lett å leve med et slikt hylekor som Matland har måttet leve med!
Jeg synes derfor det er greit å understreke som flere andre her inne at Matland ganske sikkert er en kjernekar, og at det ikke er han det er noe galt med, men faktisk treneren som setter ham til å gjøre en jobb han ikke behersker.
Kanskje fungerer han godt på trening, men hemmes av nerver når mer står på spill? Ikke vet jeg. Uansett tviler jeg ikke på viljen, og det er synd det ikke lykkes.
Der er han vel forøvrig i samme båt som Aabrekk. Og i en profesjonell klubb med ambisjoner Må det være resultater som teller. Jeg tror ingen som er en del av dette gamet forventer noe annet heller.

Det er derfor gledelig synes jeg at F&F nå har latt Matland slippe å spille de siste kampene etter at de overtok ansvaret, og jeg håper de også sørger for at han løses fra kontrakten, eller aller helst får satt igang et salg. Dette kan ikke pågå lenger.
Ingen vil være tjent med det, aller minst Matland.
Blanke ark og fargestifter til.... Det kan være bra det!
Det er i motbakke det går oppover!

Brehme

Legg inn av Brehme » ons mai 06, 2015 07:47:05

Å-Eff-Kå skrev:Synd å si det, men dette har vi sett over flere år nå i tilfellet Aafk's venstre back og det har kostet AAfK såpass mange poeng at det faktisk også kan ha kostet oss svært mye økonomisk sett. Både NFF-penger for plasseringer og i værste fall spill i Europa kan ha glippet som følge av helt unødvendige baklengsmål. Det er derfor helt ubegripelig at tidligere trenere har gitt en spiller som ikke fyller oppgaven han er satt til såpass mye spilletid. Totalt uforståelig! Nesten samtlige kamptråder de siste årene der Matland har spilt indikerer at dette har vært et feil valg av treneren!
Sesongen 2013, så startet Matland 25 av 30 kamper. Det endte med 49 poeng og en 4. plass. Jeg vil påstå at Matland har hatt sine gode kamper, og sesonger i Aafk, men at spesielt 2014 og i år har vært en sammenhengende sportslig nedtur.

Du sier altså at Matland utgjør en så stor forskjell at Aafk kunne oppnådd betydelig bedre resultater med f.eks. Lie på venstrebacken i 2012-2014? Altså bedre enn en 11. 4. og en 7. plass?

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » ons mai 06, 2015 08:50:24

Rett skal være rett, jeg har ikke gått inn i resultatene.
..men tapte kamper betyr alltid tapte poeng, og ferre poeng betyr dårligere plassering.
I 2013 endte vi 2 poeng bak Haugesund på 3. plass.
Det er ett skarve baklengsmål det.
Det er i motbakke det går oppover!

Brehme

Legg inn av Brehme » ons mai 06, 2015 09:09:05

Ja, små marginer, og alt har innvirkning. Men nå når Matland ikke presterer og har blitt plassert bakerst på benken, så kan vi sikkert slutte å hakke på han!?

Neeskens

Legg inn av Neeskens » ons mai 06, 2015 15:28:38

Brehme skrev:Ja, små marginer, og alt har innvirkning. Men nå når Matland ikke presterer og har blitt plassert bakerst på benken, så kan vi sikkert slutte å hakke på han!?
ENIG. Matland er ikkje god nok til tippeligaen og bør ikkje spele meir for Aafk. Han bør få sjansen til å finne seg ein ny klubb i OBOS-ligaen eller 2. div i sommarvinduet. Så må vi slutte å hakke på han, fyren er heilt sikkert ein kjempekar, men ikkje ein god nok fotballspelar

cumshot

Legg inn av cumshot » ons mai 13, 2015 20:35:02

Alle trodde AaFK hadde sikret seieren, men på overtid ble Jo Nymo Matland rundet av Claes Kronberg i 16 meteren, som slo inn til Liridon Kalludra som banket inn 2-2.

Det må være lov å si at Jo ikke holder nivået, tok av seg overtrekksdrakta når laget kom ut etter pause og trodde han skulle innpå. Til slutt kom han innpå og avgjorde kampen for Sarpsborg slik som mot LSK og flere andre situasjoner i år.

Brukeravatar
Lardboy

Legg inn av Lardboy » ons mai 13, 2015 20:36:09

En ny venstreback bør være første prioritet når overgangsvinduet åpner igjen.

Sorry, Matland. Begeret har rent over for lenge siden. Begeret er i ferd med å drukne!

Svar