Moderator: Arcturus

jast

7.serierunde Sandefjord-Aalesund 10/5 1530

Legg inn av jast » tor mai 07, 2015 20:08:04

Ingen nye skader eller karantener så vi burde ha gode muligheter her :) Tror nok at Barrantes kommer inn på laget, så jeg er spent på hvem som må vike plasse. blir nok bare ett bytte tror nok at Grytten eller Orry må vike for Barrantes.
Sist redigert av jast den fre mai 08, 2015 11:28:09, redigert 2 ganger totalt.

lhmr

Re: 7.serierunde AaFK-Sandefjord 10/5 1800

Legg inn av lhmr » tor mai 07, 2015 21:41:34

jast skrev:Ingen nye skader eller karantener så vi burde ha gode muligheter her :) Tror nok at Barrantes kommer inn på laget, så jeg er spent på hvem som må vike plasse. blir nok bare ett bytte tror nok at Grytten eller Orry må vike for Barrantes.
Nå spilte jo Barrantes mot Glimt, men Mattila skal inn på laget, ja.

kazzi

Legg inn av kazzi » tor mai 07, 2015 22:40:44

Effekten etter trenerbyttet har vært helt fantastisk, og jeg tror ikke det stopper her heller. Vi er inne i en god flytsone, mens Sandefjord er har hatt en nedadgående kurve de siste kampene. Om vi vinner gjenstår å se, men at vi får med oss poeng i denne kampen er jeg ganske sikker på! (UB)

Kaster nok stein i glasshus her, men jeg er fristet til å la Barrantes være på benken denne kampen. Grunnen er ganske enkel: 2 reine spisser mot Sandefjord vil gi en helt annen kontringsstyrke sammenlignet med 10'er rollen til Barrantes. Både Calle og Mos har større fart en Barrantes, noe som kan være gull verdt i denne kampen. Med tanke på vår mer direkte spillestil om dagen, så er både Calle og Mos ''naturlige'' og villige bakromsspisser som løper på enhver langpassning. Med Leke har vi en Aarøy+++++++ utgave som er sterk i kroppen, kan vinne hodedueller og holde på ball til en mulighet byr seg. Med en orry på midtbanen i en litt mer offensiv rolle vil også få sugne løp fra han. Desverre så synes jeg Matilla sine ferdigheter sammenlignet med ulvestad, er et hakk dårligere defensivt som gjør at jeg er litt usikker, selvom Orry fungerer bra+ defensivt også.

Videre, så har Mantyla hatt en ok utvikling og vinner masse dueller, men han har som regel en KJEMPE miss i hver kamp som kan/blir tellende for resultatet. Tillater meg å gi han en sjanse til, men med flere brølere nå (til eksempel B/G kampen), så vuderer jeg Skagestad som den nærmeste å komme inn i forsvaret (selv om han også er ustabil. haha, vanskelig dette her :lol: .) Det som hvertfall er sikkert er at Dyrestam ikke har fått en 100% trygg makker enda, men får håpe det kommer seg med flere kamper (Helst Mantyla). Alternativet er jo å få Lie inn i midten hvis/når gretarson er på det nivået som trengs. Men det er nokk en stund til..

Derfor, følgende lag fra meg:
Grytebust
Latifu Dyrestam Matyla Lie
Hoff/grytten Matilla Orry bjørdal
Leke Mos/Bjørk

Brehme

Legg inn av Brehme » fre mai 08, 2015 07:58:01

Nå trenger det ikke å skli fullstendig ut bare fordi vi har plukket noen poeng. Sikkert greit om trådstarter oppdaterer overskriften.

Kampen spilles altså:
Tid: 10. mai, 2015, kl 15.30
Hva: 7. runde, Sandefjord-Aafk
TV: C More Fotball

;)

Svenskeknugen

Legg inn av Svenskeknugen » fre mai 08, 2015 09:52:33

15:30 IGJEN!?!

Guru

Legg inn av Guru » fre mai 08, 2015 10:09:50

Etter å ha vunne alle dei tre første kampane sine er det umulig å seie anna enn at FF har innfridd så langt. Men det er sjølvsagt mulig å sjå bak poeng og avansement. Mot Vålerenga "skulle" vi tape. Eit hederlig tap med god innsats ville ha blitt akseptert. Vi hadde god innsats, vi låg under og snudde kampen. Mykje bra arbeid frå benken og sida, toppa med den rette dosen flaks. Blir poeng av slikt. Mot Bodø/Glimt "skulle" vi vinne. Ingenting anna ville ha vore godt nok, uansett kven som hadde vore trener. Kampen var berre tidvis god frå vår side, og Glimt sin udyktighet var vår flaks. Vi var flinkare og heldigare enn dei i avgjerende situasjonar. Og vant. 5-2 mot Strindheim er heilt som det skal vere. Få eliteserielag gjorde det bedre. 4 av dei blei til og med slått ut. 2 baklengsmål er litt mykje, men tilgivelig. Det er uansett vanskelig å legge lista når reservane speler mot 3.divisjon.

Søndag er det altså Sandefjord. Etter tre kampar med klare favorittar er dette ei ny utfordring. Nyopprykka Sandefjord opna sterkt med 6 poeng på 3 kampar. Deretter har det blitt 3 tap.
Bodø/Glimt (h) 3-1
Start (b) 1-2
Sarpsborg 08 (h) 1-0
Strømsgodset (b) 2-3
Viking (h) 1-2
Haugesund (b) 1-2

Som vi ser har dei foreløpig 3 tap av 3 mulige borte. På heimebane - der vi skal møte dei - har dei vunne 2 av 3. I utgangspunktet virker kampen å vere veldig open. Norsk Tipping har sjølvsagt sine odds. Sandefjord 2,15, uavgjort 3,20, Aalesund 3,00. Dei om det. Det er vår jobb å overvinne dei oddsa.

Så kor gode er Sandefjord? Det har eg veldig vanskelig for å svare på.

Kva er det som gjer dei spesielle? Der finns det eit litt lettare svar. Dei er nemlig det einaste 3-5-2-laget i divisjonen. Dei rykka overbevisende opp på den måten, og fortsetter slik i eliten. Om nokon ikkje har fått det med seg, så er det Lars Bohinen som trener dei. Innbiller meg å ha høyrt at han liker å ha ballen i laget. Noko anna ville forresten ha vore overraskende.

Bohinen har eit kjent navn. Spelerane må la evnene snakke for seg. Mykje lite kjente navn - heilt naturlig for eit lag som ikkje har vore i eliten på nokre sesongar - blanda med ein del good-old-gammal-noks. Eller kanskje for gamle? Ein sentral trio med Geir Ludvig Fevang, Roger Risholt og Erik Mjelde kunne vi antakeligvis ha sett på 90-talet og.

Har kikka litt på lagoppstillingane deira. Ein morsom detalj er at dei brukte 3 målmenn på dei første 3 kampane. Deretter har Michael Tørnes tatt plassen.

Her er laget som tapte mot Haugesund sist:
Tørnes
Gabrielsen - Larsen - Reppesgård Hansen
Bindia - Fevang - Risholt - Mjelde - Normann Hansen
Dieng - Kirkevold

Slenger også på laget som vant 1-0 mot Kvik Halden på onsdag:
Busk
Amankwah - Larsen - Juel-Nielsen
Bindia - Torp - Pedersen - Mjelde - Normann Hansen
Haakenstad - Kirkevold

Ein annan speler verdt å nevne er Jean Mendy. Han var på benken sist, men har to sesonger med bra målscore bak seg i Kristiansund. Som vi ser er det fem mann som spelte både forrige seriekamp og cupkampen. Omtrent på nivå med oss, med andre ord. Roger Risholt spelte på midten mot Haugesund. Det gjer han ikkje mot oss. Fekk sitt andre gule kort for filming på slutten.

Tilbake til oss. Vi må halde innsatsen høg. FF må fortsette å vere kloke på sida. Ser dei har fått ein del skryt for kloke bytte. Det er viktig. Så må vi løfte spelet vårt. Spele bedre, oftare.

Fredrik Carlsen er ute til etter sommerpausa ein gong.
Aron Thrandarson er anslått å vere ute ca 2 veker til.
Mos og Barrantes var ikkje med til Trondheim pga småskader. Antar dei er klare.
Orry var ikkje med til Trondheim, utan vider spesifikasjon. Antar han er klar.

10 av 11 spelarar har vore dei same dei to kampane til FF. Kun Mattila/Barrantes har bytta plass pga suspensjoner. VI har spelt med to spissar og to kantar, i alle fall frå start. Er det nokon grunn til å endre det mot Sande-3-5-2-fjord? Det kan i så fall gi oss god plass på kantane og dei god plass i midten. Det finns sjølvsagt justeringer i alle formasjonar.

Grytebust
Latifu - Dyrestam - Mäntylä - OLie

Denne femmeren bakerst kan du ver ganske trygg på at du får sjå søndag.

Men veldig spent på kva vi velger framføre dei, særlig dersom Barrantes, Mos og Orry faktisk er klare.
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » fre mai 08, 2015 10:38:48

Jeg tror keeper og forsvaret er bankers, også er jeg rimelig sikker på at Barrantes og Mattila spiller sentralt på midten og at Leke tar den ene spissplassen.

Mos har levert solid innsats, uten å storspille, men fikk et mål i forrige kamp. Bjorck scoret i cupen, og rapportene sier at han begynner å ta nivået bedre på trening og at han er kvitt de fysiske plagene han har slitt med i vinter. Jeg anser det som 50/50 hvilken av de to som starter, men er spent på hva som egentlig bor i Bjorck. Jeg mener at Bjorck bør starte i lag med Leke i en av de to neste kampene.

På vingene er Bjørdal et naturlig førstevalg, men han er ung og prestasjonene varierer. Han har virket litt kjørt i de siste kampene, og kan med fordel kanskje hviles, om vi har alternativ. Grytten er et like naturlig valg på den andre vingen med sin hurtighet og arbeidsinnsats. Han er skadeutsatt, og det bør vurderes om han skal hvile. Et alternativ som ren ving er Thrandarsson, men om og når han er tilbake fra skade vet vi ingenting om. Ellers kan Hoff, Orry og Martinussen bekle de fleste rollene i midtbanefireren. Jeg synes Hoff var frisk når han kom inn på kanten mot Glimt, og posisjonering og innlegget på målet var outstanding. Orry er bankers uansett, og det vil ikke overraske om han starter sentralt.

I forsvaret synes jeg ikke vi skal glemme Gretarsson. Han spillte flere gode treningskamper i vinter, og fortjener å holdes varm i trøya. Han er ung, og kan bli bra! Skagestad er backup på alle plassene.

Bortsett fra langtidsskadde Carlsen og Thrandarsson, så ser det ut til at troppen er i god fysisk forfatning. Det vil ha mye å si fremover, og spesielt i denne perioden med mange kamper og slitasje på spillerne. Jeg tror at mye av dette skyldes Eliassen, og at det var et enormt scoop for Aafk å få han inn i klubben. All ære til det medisinske og fysiske støtteapparatet til nå!

jast

Legg inn av jast » fre mai 08, 2015 11:23:09

lhmr skrev:
jast skrev:Ingen nye skader eller karantener så vi burde ha gode muligheter her :) Tror nok at Barrantes kommer inn på laget, så jeg er spent på hvem som må vike plasse. blir nok bare ett bytte tror nok at Grytten eller Orry må vike for Barrantes.
Nå spilte jo Barrantes mot Glimt, men Mattila skal inn på laget, ja.

Hehe, selvfølgelig. Det var jo omvendt :)

kazzi

Re: 7.serierunde Sandefjord-Aalesund 10/5 1530

Legg inn av kazzi » fre mai 08, 2015 20:27:38

Kan noen fortelle meg en ting?

Hva/hvilken skade er det Thrandarson fikk, og NÅR er han tilbake???? Han spilte siste treningskamp mot Molle of var 100% frisk. Hva skjedde uka før Lerkendal????????

Guru

Legg inn av Guru » fre mai 08, 2015 20:42:14

kazzi skrev:Kan noen fortelle meg en ting?

Hva/hvilken skade er det Thrandarson fikk, og NÅR er han tilbake???? Han spilte siste treningskamp mot Molle of var 100% frisk. Hva skjedde uka før Lerkendal????????

Det blei rapportert i Sunnmørsposten at han fekk en ispose på kneet omtrent på siste trening før seriestart. Sidan den tid har det lagt i lufta at han snart skulle vere klar. Det har han ikkje blitt. Strekk, strekt bånd i kneet. Begge deler har vore nevnt. Heilt nylig refererte Sunnmørsposten at det var venta han skulle vere ute i to veker til og dermed skulle gå glipp av fire kampar. Trur Glimt og Strindheim var dei to første av desse.

God bedring!

kazzi

Legg inn av kazzi » lør mai 09, 2015 11:27:48

Guru skrev:
kazzi skrev:Kan noen fortelle meg en ting?

Det blei rapportert i Sunnmørsposten at han fekk en ispose på kneet omtrent på siste trening før seriestart. Sidan den tid har det lagt i lufta at han snart skulle vere klar. Det har han ikkje blitt. Strekk, strekt bånd i kneet. Begge deler har vore nevnt. Heilt nylig refererte Sunnmørsposten at det var venta han skulle vere ute i to veker til og dermed skulle gå glipp av fire kampar. Trur Glimt og Strindheim var dei to første av desse.

God bedring!
Takk takk. Har gått å irritert meg over lenge at han (thrandarson) alltid ''er på gang'' i disse interjuene på forsiden. Men slik hele suppa tyder på så er han ikke klar før på høsten en gang.... :(

Guru

Legg inn av Guru » lør mai 09, 2015 12:59:35

Sunnmørsposten har som vanlig ei forventa lagoppstilling:

Grytebust
Latifu Dyrestam Mäntylä OLie
Bjørdal Hoff Orry Grytten
Barrantes James

Guru

Legg inn av Guru » lør mai 09, 2015 13:01:44

Etter mine beregninger tangerte Orry Aarøy sin rekord mot Bodø/Glimt. No har dei akkurat like mange eliteseriekampar for Aalesund. Med speletid mot Sandefjord vil Orry ta teten åleine.

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » lør mai 09, 2015 13:13:44

Det er noen bortekamper som er lettere enn andre.
Dette er i hvert fall ikke årets værste.

Sandefjord har stabilisert seg et sted midt mellom Tippeligaen og Obos/Adecco- nivå.
Ser ut som deres skjebne har vært at de hvert år Ligger i en spennende tabellposisjon helt i nærheten av enten nedrykk eller opprykk til TL. De har vel nå rykket opp 3 ganger de siste 9 årene og i tillegg tapt et par kvalik for opprykk, (blant annet mot Brann og Vålerenga tror jeg det var)...
Kanskje har de blitt ett hakk vassere med Lars Bohinen som trener?
Det gjenstår å se, i hvert fall står de med 2 seiere og 4 tap så langt i år.

Sist gang vi møtte dem på bortebane var da de slo oss ut av cup'en i 2012. Før det vant vi bortekampene på Komplett Arena både i 2009 og 2010. 2010- sesongen endte med nedrykk etter 27 kamper på rad uten seier, som er norsk rekord på øverste nivå. Det begynner å bli en del år siden, og det er vanskelig å spå utfallet i årets oppgjør.
Kan vi holde flyten litt til?

Hvis jeg skulle satse penger på ett av lagene må det bli AAFK. Synes vi er inne i en god stim nå, og håper det kan vare enda litt til!

T&K har gjort en god jobb med å ta ut rett mannskap siste 2 kampene, og jeg regner med de gjør det denne gangen også.
Og jeg er ganske sikker på at smp tar feil. Regner med at Barrantes spiller i stedenfor Hoff på midten og at Björck eller Mos spiller sammen med Leke å topp.
I værrt fall er det mitt råd.....
Sats på det sikre! Ikke gjør ting komplisert! Og sørg for 100% innsats , så håper jeg på nok en 3-poenger :)
Det er i motbakke det går oppover!

Brukeravatar
Spiff

Legg inn av Spiff » lør mai 09, 2015 13:38:31

Mattila blir ikke satt på benken på bortebane. Tipper midtbanen blir Bjørdal Mattila Orry med Barrantes bak to spisser. De tre på topp vil jage de tre forsvarerne og tvinge de til å slå langt. Sandefjord kommer ikke til å få til noe som helst.

Pöhler

Legg inn av Pöhler » lør mai 09, 2015 16:44:41

Guru skrev:Det er uansett vanskelig å legge lista når reservane speler mot 3.divisjon.

Alltid kjekt å kunne arrestere Guru i feil. :) Våre reserver spiller i 2. divisjon og ikke i 3. divisjon.

Er 100% sikker på at det ikke blir noen Barrantes på sentral midtbane fra starten. Det var slik fra starten mot Glimt, ja, men Barrantes ble flyttet opp på spiss til fordel for Martinussen(!) på sentral midtbane som svar til den perioden hvor Glimt var farlige. Barrantes har ingenting på sentral midtbane å gjøre, det må så mange som mulig innse så fort som mulig.

Alternativene på sentral midtbane er ikke mange: Mattila, Hoff, Orry og Martinussen. Disse er naturlige sentrale midtbanespillere, både av spillertype og av tidligere prestasjoner. (Carlsen kan vel saktens medregnes her om vi ser på sesongen i sin helhet.) Bak disse 4 kommer Barrantes i en pulje av spillere som kan vikariere der, sammen med Oddbjørn Lie. (Jeg er usikker på Thrandarsson i denne rollen, det kan fort bli til at han blir utprøvd der i løpet av sesongen også.)

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » lør mai 09, 2015 17:47:07

Får ikke sett kampen grunnet konfirmasjon (nei da, skal ikke konfirmere meg:). Det bruker å bety Aafk seier :D

Forøvrig greit for meg om Barrantes ikke starter kampen.

mm1904

Legg inn av mm1904 » søn mai 10, 2015 01:14:47

Barrantes skal starte (håper jeg). "Vi er blå, vi er blå. Sandefjord stå på." Håper jeg ikke jeg får høre så mye av. Heller "Vi e oransje og blå" :) Klar for den ene kampen jeg går på i byen jeg bor i for å se mitt kjære AaFK! Nå midt på natta før kamp pøsregner det, så det blir ei godt vanna bane til i morra..Og GURU: Det var vel strengt tatt ikke Kvik Halden, men Fram Larvik Sandefjord slo i cupen på onsdag ;) :lol:

kazzi

Legg inn av kazzi » søn mai 10, 2015 12:14:53

Kampdag!!! På tide å få om stemninga her! VI E ORANSJE OG BLÅ!!

vi vinner 1-3 :D (Leke, Orry, Bjork)

så det.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » søn mai 10, 2015 12:18:25

Sandefjord har hatt en tendens til å komme seint i gang, så her bør en benytte sjansen til å score et mål eller to før Hvalene kommer i siget. Ekle Risholt er ute, og like vanskelige Mendy er vel heller ikke klar.
AaFk har et bedre lag hvis alt fungerer , så Bohinen bør fortsette å mimre om målet han scoret mot Italia også etter kampslutt.

AsE987

Legg inn av AsE987 » søn mai 10, 2015 13:55:00

kazzi skrev:
Takk takk. Har gått å irritert meg over lenge at han (thrandarson) alltid ''er på gang'' i disse interjuene på forsiden. Men slik hele suppa tyder på så er han ikke klar før på høsten en gang.... :(

Vi får FOR LITE informasjon om disse skadene, Admin!

Men utenom Thrandarson og nevnte Carlsen, må jeg innrømme at jeg er fornøyd med AaFK's medisinske personell om dagen.
Vi har slitt veldig med mange, og lange skader i tidligere sesonger, samt tilsynelatende dårlige avgjørelser fra medisinsk personell som slipper spillere ut på banen før de er klare. Det toppet seg med Ulvestad som entret banen med punktert lunge!

Men, nå er det tydeligvis kommet en kompetanseheving på dette området, som vi høster godt av! BRA :) !

Kampen tror jeg vi kan vinne, rett å slett. Poeng syns jeg i vertfall at vi bør få!
Jeg vil se Mos fra start igjen, han var god sist. Regner med han får fortsette å vise seg fram, siden Bjørk slet seg ut på onsdag.
Lukter 3 poeng og jubel i ettermiddag... :roll:

Trønderfan

Legg inn av Trønderfan » søn mai 10, 2015 14:04:42

Dette er kampen hvor FF har muligheten til å vise at det bor mer i dette laget enn den fandenivoldske innsatsen som ble forløst etter trenerbyttet. Nå begynner arbeidet med å sette sammen en spillestil som passer de spillerne vi har disponibelt, slik at de kan få ut det vi alle vet at de har inne. Vi må ha en tydelig plan til hver kamp og evne å følge den til punkt og prikke. Noe som var TOTALT fraværende under HÅ. Hvis de hadde en plan, klarte han ihvertfall ikke å få spillerne med på den, noe som resulterte i pinlige kamper med null innsats og vilje. FF har helt tydelig tatt tilbake garderoben og har alle spillerne med på prosjektet sitt. 3 seiere på sine 3 første kamper som trenere er smått utrolig, og jeg ønsker så inderlig at de skal lykkes videre. Ingenting er bedre enn lokale trenere som brenner for klubben sin.

I dag møter vi et lag som ikke kommer til å undervurdere oss, som ikke tror at vi er bare å valse over. Derfor tror jeg dette blir Fredriksen & Co sin vanskeligste kamp hittil. Tror likevel vi slår dem, om enn knepent.

God kamp :)

weasel

Legg inn av weasel » søn mai 10, 2015 14:29:44

Hjertens enig trønderfan, troe også på seier i dag, Sandefjord er et lag jeg mener vi bør slå. Tipper 1-2 som resultat. :)

Sony

Legg inn av Sony » søn mai 10, 2015 14:49:21

Vi går for poeng i dag! Helst 3 men takker også ja til 1.

Klarer Fredriksen&Co " å mane frem byens aller beste menn" så blir det 3 :twisted:

Lykke til!!! Kom igjen AaFK!!
AaFK etablerer seg i TL

kazzi

Legg inn av kazzi » søn mai 10, 2015 15:06:40

Offensivt laguttak:

Grutebust, Latifu, Dyrestam, Matyla, Lie, Bjørdal, Orry, Matilla, Barrantes, Leke, Mos

COME ON!

Trønderfan

Legg inn av Trønderfan » søn mai 10, 2015 15:19:24

kazzi skrev:Offensivt laguttak:

Grutebust, Latifu, Dyrestam, Matyla, Lie, Bjørdal, Orry, Matilla, Barrantes, Leke, Mos

COME ON!

Meget bra laguttak. Hvis innsatsen er like høy som i de tre forrige og tenningsnivået er på rett nivå, så SKAL vi ta dette hjem. Deilig med trenere som tar ut et fornuftig og logisk lag :D

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » søn mai 10, 2015 15:22:37

Nok en god taktisk vurdering av T&K :-)
...ingen overraskelser og gambling i dette laguttaket, nøyaktig som forutsett :-)
Da går vi for 3 nye poeng!
Det er i motbakke det går oppover!

AsE987

Legg inn av AsE987 » søn mai 10, 2015 15:37:06

Mos burde scoret der. Men han viser i vertfall at han er på gang!

Trønderfan

Legg inn av Trønderfan » søn mai 10, 2015 15:39:56

Liker ikke det forsvarsspillet jeg ser nå. STORE avstander til motspillere, og dårlig sikring. Ellers god innsats så langt...

AsE987

Legg inn av AsE987 » søn mai 10, 2015 15:52:12

Får kjørt oss litt nå. Det gjelder å holde unna, samt bruke ballen godt når vi har den...

Svar