Moderator: Arcturus

Svar
aafk abu

Re: Hovedtrener Lars Bohinen så langt...

Legg inn av aafk abu » tir mar 12, 2019 09:48:01

Det er fordi 3-5-2 er en elendig formasjon som kun ekstreme særinger gidder å drive på med. Umulig å få med seg hele spillerstallen til enhver tid på noe sånt.
Støtter denne beskrivelsen av 3-5-2. Dette er ikke en offensiv formasjon. Dersom den blir praktisert uten en ekstrem offensiv vilje og ekstrem risiko vilje så er denne formasjonen den mest defensive formasjonen som praktiseres innen fotball.

For å få det til virke burde en utstyre alle spillere med elektrisk halsbånd som gir støt hver gang ballen spilles i feil retning.

Problemet med 3-5-2 er at det er så sinnsykt lett å ha et motspill. Det er bare å stå veldig høyt med laget så blir alle 3-5-2 lag spilt lave.

Lag med helt vanvittige pasningsferdigheter sammen med utrolig raske og spisser kan få 3-5-2 til å virke. Essensen er dominans og småspill/korte pasninger sentralt på midtbanen. Aafk har absolutt ingen ting av dette.

3-5-2 kan virke i en enkelt kamp for å få et resultat, gjerne mot antatt bedre motstandere. Utover dette fullstendig ubrukelig for klubber i Norge. Og ikke kom dragende med 3-4-3 for det er enda værre og krever egentlig at en sier at laget har 3 offensive spillere som fikser resultatet også fokuserer resten på forsvar.

I fotball i dag finnes det få alternativer til 4-3-3. Dette er den mest balanserte formasjonen. Den letteste å få laget til å beherske, spesielt om målet er å score mål og underholde. 4-4-2 brukes mye som motspill mot nettopp 4-3-3. Men velger du 4-4-2 så har du på en måte skrevet under på at laget ikke har fantastiske spillere.

Mye brukte 4-2-3-1 er kanskje pr dato eneste alternativet til 4-3-3. Problemet med denne formasjonen er at den ser vanskelig ut å få til et konsistent spill over tid. Altså vanskelig å øve på.

jast

Legg inn av jast » tir mar 12, 2019 18:06:05

Ser at Bohinen mener det er en katastrofe om ikke Rekdal og Start klarer opprykk i år. Men det er vel ikke noen større katastrofe det enn at han klarte å rote det til for AaFK i fjor. Så skjønner ikke helt hva han mener med sånne kommentarer.

weasel

Legg inn av weasel » tir mar 12, 2019 18:12:33

Enig, merkelig utspill, som å skyte seg sjøl i foten.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir mar 12, 2019 20:53:43

Masse tøys om formasjoner her. 3-5-1 og andre alternativer med 3 bake har jo vært trenden på høyere nivå de siste åra.

Ikke noe gærnt med den, men en trenger spillere som duger, eventuelt spille enklere fotball. Ballbesittelse er litt stor utfordring med den troppen vi har men det var sportslig ledelse og styret som ville ha Bohinen-ball.

Galiat

Legg inn av Galiat » tir mar 12, 2019 22:57:29

Det er ikke tøys og snakke om 3-5-2 når det ikke fungera,det er treneren sin jobb og kjøpe dem rette spillerane til måten han vil spille.og no er det 2 året han er trener for Aafk,og da må han entell kjøpe dem rette spillerane.Eller spille på en anna måte,for fram til no ser vi ikke mye framgang.og det er bare 2 uke til sesongen begynner

Galiat

Legg inn av Galiat » tir mar 12, 2019 23:00:20

3-5-1 håper jeg ikke treneren bruker,for da spiller vi med mindre spillera på.bana en nødvendig

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir mar 12, 2019 23:17:54

Helt riktig Galiat. Jeg er 100% enig med deg.

I dine 2 siste innlegg altså :)

aafk abu

Legg inn av aafk abu » ons mar 13, 2019 10:02:45

Krå Myra skrev:
tir mar 12, 2019 20:53:43
Masse tøys om formasjoner her. 3-5-1 og andre alternativer med 3 bake har jo vært trenden på høyere nivå de siste åra.

Ikke noe gærnt med den, men en trenger spillere som duger, eventuelt spille enklere fotball. Ballbesittelse er litt stor utfordring med den troppen vi har men det var sportslig ledelse og styret som ville ha Bohinen-ball.
Hvilken trend er det du sikter til Krå Myra? Hvilke lag er det du mener? Pr i dag kan jeg tenke meg Southampton under Hasselhutl, Sevilla og Sassuolo som lag som ofte spiller med 3 bak. Juventus har slutta, Chelsea har slutta. Man U har prøvd uten success. 3-5-2 er en formasjon ofte brukt av lag som anser seg selv som underdogs og er en omskriving av 5-3-2.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons mar 13, 2019 10:26:23

Slik jeg kan se det så er det tull å si at AaFK spiller 3-5-2. På papiret ja, men i praksis 5-3-2. Det er en stor skam at AaFK skal spille på denne defensive måten i OBOS mot lag som Notodden og andre "nolduslag". Selv i treningskamp mot Brattvåg driver vi med denne øvelsen.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons mar 13, 2019 10:44:35

Det er klart at mot lag som er 'dårligere' så må en framover på banen nesten uansett formasjon.
Men det er i utgangspunktet ikke noe fundamentalt galt med 3-5-2. Selv om en i nyere tid kanskje ikke ser formasjonen så ofte brukt. Så vidt jeg husker var denne formasjonen populær på 80 0g 90- tallet , med stor suksess. Og både Brasil, Tyskland og England er blitt verdensmestre med formasjonen i diverse utgaver.
Det er vel ingen tvil om at å beherske midtbanen er meget viktig. Og så kan en diskutere hvorvidt de klarer det.
En vanlig 4-3-3 formasjon er vel den mest statiske og enkleste for spillerne.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons mar 13, 2019 12:36:20

Arsenal spiller faktisk 3-5-2 er derfor måla renner inn for dem,liverpool koser seg når dem møter Arsenal for dem er lette og skåre mot

Galiat

Legg inn av Galiat » ons mar 13, 2019 12:39:36

Arsenal kaller det av og til 3-4-1-2 og vist Aafk må.spille med 3 bak,så hadde det vært riktig og spille 3-4-1-2 med Castro når han er skadefri rett bak spissene

Guru

Legg inn av Guru » ons mar 13, 2019 14:18:28

Med to og ei halv veke til seriestart er "avventende" det beste ordet til å beskrive stemninga.

I fjor på denne tida var vi klare til å slå tilbake etter eit urettferdig nedrykk. Ta straffa eit år i underverdenen. Og vi hadde eit nytt og friskt trenerfjes å forholde oss til. Eitt år seinare er vi fortsatt klare opprykkskandidatar, men med kniven såpass langt inne i strupa at det gjer vondt. Og treneren virker å dele oss meir enn han samler oss.

For min del har eg ikkje så sterke følelser om Lars Bohinen, den eine eller andre veien. Uten at eg klarer sette fingeren på det, så har han ikkje engasjert oss på same måte som dei fleste før han har. Er han for lite synlig? For lite engasjert eller emosjonell? Han gjer i alle fall ikkje så mykje med oss. Men det gjer han ikkje til nokon dårlig trener. For min del syns eg 3-5-2 er spennende, men det er vanskelig å påstå at vi fekk alt ut av laget i fjor. Diskuter gjerne i alle retninger - og det gjer vi - men eg trur absolutt vi kan få til meir. Med dagens mannskap. Med dagens formasjon. Dessverre har ikkje Bohinen verdens beste CV sidan han kom til klubben. Nedrykket - ja - eg kaller det det - er den styggaste ripa han kan få i lakken. Det er heilt korrekt at poengsummen vi fekk nesten alltid gir direkte opprykk. Så det er heva over einkvar tvil at vi var uheldige akkurat der. Samtidig er det omtrent like klart at vi hadde mannskap og ressurser til å ta fleire poeng enn vi gjorde. Så vi stilte oss i ein posisjon der vi var meir avhengige av fråver av uflaks enn vi skulle ha gjort. Bjørn-Helge-saken er heller ikkje heldig. Det virker openbart at dei ikkje hadde noko godt forhold, uten at eg aner om nokon har skulda for det. Om ikkje anna, så burde han vore trener i systemet vårt no, slik alle trudde han skulle bli. Så kunne dei ha dradd lasset saman.

Men akkurat no er det vatn under ei bru. No er det ny sesong rett rundt hjørnet. Vi skal og må rykke opp. Vi har ressurser og ryggrad til å halde Gueye og Fridjonsson i klubben, delvis mot deira ønske. Sjølv om dei har kontrakter 3 og 2 sesongar framover, så verken vil eller skal vi ta den kampen dersom vi ikkje rykker opp i år. Stallen vår held fortsatt eit høgt nivå, høgare enn vi kan vente om vi må spele ein tredje sesong her nede. Gjengen som skal gjere noko med det er på CLS. Bohinen og flokken har mi fulle betinga støtte. Vi speler videre i formasjonen vi velger, med spelarar som er meir tilpassa den. Og eg forventer ei offensiv haldning til kampane. Vi skal faktisk prestere kvar einaste helg. Start og Sandefjord er gode nok til å matche oss. Til å slå oss om vi ikkje er på alerten. Men det er ikkje dei kampane som avgjer opprykket. 78 av 90 poeng blir delt ut dei 26 andre kampane. 3 poeng er det einaste målet i kvar einaste av dei. Det var dei kampane som øydela for oss i fjor. Og det er det som er kvardagen. Og sjølvsagt er det ingen grunn til å frykte S&S, men det er ingen grunn til å sleppe oss ned dei andre dagane. Kvardagane.

Eg gler meg til seriestart. Til å endelig prøve å rette opp feila. Igjen. Til endelig å klare å svinge massene. Igjen.
Nokon veit bedre enn andre

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons mar 13, 2019 19:59:21

Galiat skrev:
ons mar 13, 2019 12:36:20
Arsenal spiller faktisk 3-5-2 er derfor måla renner inn for dem,liverpool koser seg når dem møter Arsenal for dem er lette og skåre mot
Med 27 plussmål for AaFK i fjor så rant målene inn ja. Men hvilken vei? Jeg tror ikke du vet hvilken vei vannet renner jeg ;)

aafk abu

Legg inn av aafk abu » ons mar 13, 2019 20:57:31

Virker som enkelte har glemt at vi skal møte Nest-Sotra i år også. Det kan jo til og med være at andre trenere har studert hvordan Nest-Sotra tok Aafk i fjor. Fullt mulig at denne sesongen blir betydelig vanskelligere.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons mar 13, 2019 21:48:42

Er arsenal som jeg skrev måla rente inn feil vei på,og dem spiller 3-5-2 som Aafk.Problemet til Aafk var høst sesongen,vi tapte mot viking og Mjøndalen og sogndal og ullsaker kisa og nestsorta.Altså Mot lag 1 og 2 og 4 og 5 og 6.Er jo ikke overraskende at vi ikke rykker opp,når vi taper alle topp oppgjøra på høsten.At målforkjellen er best fordi vi vinner mye mot dårlige lag,er ikke mye til trøst mot topp tapte vi på høsten 3-1 2-0 og 2-0 og 1-0 og 3-0 altså 1-11 i målforkjell Aalesund viking 1-3 Mjøndalen Aafk 2-0 sogndal Aafk 2-0 ullsaker Kisa-Aafk 3-0 og Aafk-Nest/Sortra 0-1 Altså 1 mål til Aafk 11 til topp laga

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor mar 14, 2019 09:13:46

I år har Arsenal +24 i målforskjell og sesongen før +23
Og AaFK brukte vel 3-5-2 systemet på vårparten også ;) Så det er ikke direkte systemet sin feil skjønner du

Galiat

Legg inn av Galiat » tor mar 14, 2019 09:52:49

Vårsesongen var god for Aafk 8-2-0 på dem 10 første er veldig bra,så vist dem klarer og få systemet til og virke hele sesongen.Så bør det bli opprykk.Både start og sandegjord spiller jo med samme system.Så dem som klarer og tilpasse systemet best av dem laga rykker opp.Start er veldig svekka så langt,så dem har noen få uke på seg til og styrke laget.Dem har jo en god svenske som vil til haugesund,blir spennende og følge med om han blir solgt og hvem Rekdal kjøper

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor mar 14, 2019 10:20:53

Det er bare så enkelt at vi må ha de riktige spillerne for at 3-5-2 skal fungere offensivt. AaFK spiller egentlig ikke 3-5-2, men 5-3-2.

Altså, drepende kjedelig.

Guru

Legg inn av Guru » tor mar 14, 2019 11:14:29

Det blir 3-5-2.

Så då er det om å gjere å fylle nøkkelrollane med dei rette spelerane og gi dei dei rette oppgavene.

Fredrik Carlsen er nøkkelspeler nummer 1. God på mykje, men får kritikk for å senke hastigheten i spelet ved å spele bakover og dermed gi motstanderane tid til å kome heim og hindre oss i å lage mål på enten duellstyrke eller dødball. Utfordringa for han må vere å spele framover oftare. Raske videre til Orry, Aron eller Niklas i indreløperposisjon. Eventuelt ut til kantspelerane.

Kantspelerane, ja. Vi vil jo helst ikkje at dei skal vere sidebackar. Det betyr at dei må få lov til å gå tidlig og heilhjerta framover. Vi må kunne stole på at forsvarstrioen (muligens med hjelp av Carlsen og/eller motsatt kant) håndterer det som kjem. Vi drøymer om lynraske kantar som kjem på løp langs linja, får ei perfekt pasning og ender opp ved hjørneflagget, der dei fritt kan velge mellom å løfte ballen inn til ein spiss i feltet som klinker den inn eller legge den ut til ein indreløper som kjem i andre bølge uten at forsvarerane har orientert seg nok til å sjå at dei kjem. Blir glad i 3-5-2 berre av å tenke tanken. Men då må kantane våre også få lov å tenke tanken. Få lov å vere vingar. Tørre og orke å ta muligheitane, og vere samstemte med Fredrik & co om vilke muligheiter dei skal ta. Personvalget er også interessant. Hatlehol og George er førstevalga blant dei med høgrefot. Begge har tempo, og det må dei bruke om vi skal få til dette. Med venstrefot står Olafsson og Meade først i køa. Dette bør vere spelarar som skal duge i desse posisjonane. Dei må finne seg i å vere forsvararar også, men dei må ha angrepsinntillinga djupt forankre inne i skallen.

Ellers er det berre å få satt ein forsvarstrio som kjenner kvarandre og rollane sine til heilt ytterst i fingrane. Det skader heller ikkje med spisser med spisskompetanse.
Nokon veit bedre enn andre

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor mar 14, 2019 20:59:09

Var ikke så mye galt med kantspillet til Aafk i fjor. Men etterhvert som sesongen skred fremover så fikk motstanderne tid til å analysere Aafk. Vi så i svært mange kamper at mostander gikk på med både 2 og 3 spillere på kant og på den måten tvang ballen innover i banen. Da visste de at Carlsen tok ballen og spilte den bakover til midtstopperne igjen. Kalkulert kunne motstanderen regne med at noen ganger ville de ved hjelp av 2-3 spillere på siden klare å erobre ballen og starte en kontring.

Det blir fullstendig feil fokus for Aafk å se på kantspillet når det kanskje er på 60-70% av et toppnivå, mens sentral midtbane er på 20% av et toppnivå. Synes at eksperter når de uttaler seg og gir poeng ofte bommer fatalt. De ser kun på spillernes plusser og minuser i løpet av kampen, antall ganger sentret til medspiller er +, antall ganger taklet til seg ballen er +, og minusene er motsatt, mistet ballen, bommet på medspiller.... Men de ser svært lite på spillerens oppgave på banen. Feks at Gueye, Agdestein og Fridjonsen aldri bør få topp karakter om de ikke scorer mål. At Lie ikke kan få topp karakter om Aafk har sluppet inn mål osv. Og for Carlsen sin del som gjennom hele sesongen fikk høye karakterer av SMP aldri oppfylte sin rolle på banen og derigjennom burde hatt 2ere og 3ere hver gang. Han fikk alltid 5ere eller 6ere. Alltid blant Aafks høyest rangerte spillere selv om han kanskje var den eneste spilleren på banen som ikke gjorde jobben sin.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » fre mar 15, 2019 16:05:14

Som et faktagrunnlag for formasjonsdebatten kan vi se på opprykk og nedrykk i Tippeligaen de 3 siste sesongene:

2016: Ned fra TL: Start 4-4-2, Bodø Glimt historisk så brukte de 4-3-3 men denne sesongen forsket de på mange forskjellige. Opp fra OBOS: Sogndal alt mulig, Brann 4-3-3
2017: Ned fra TL: Aalesund 4-4-2, Viking 4-4-2, Sogndal alle mulige slags oppstillinger. Opp fra OBOS: BodøGlimt 4-3-3, Sandefjord 3-5-2, KBK alt mulig.
2018: Ned fra TL: Sandefjord 3-5-2, Start alle mulige slags oppstillinger. Opp fra OBOS: Viking 4-3-3, Mjøndalen 4-3-3

Generelt kan en altså si at: 4-3-3 lag sjelden rykker ned. Og at mange lag legger om til 4-3-3 for å rykke opp.

Og som et apropos, så måtte Aafk selv bruke 4-3-3 sist de rykket opp og første gang de klarte å stabilisere seg i Tippeligaen. (under Perry).
Og historisk så har ingen lag i TL kart å lykkes med en 3 back linje over tid. Alle lag som har holdt seg i toppen over tid har i de periodene langt på veg sverget til 4-3-3: RBK, MFK, Godset, Odd og nye Brann. MFK og Godset har forsket på andre formasjoner og har vært mindre stabile kanskje av denne forskningen, men begge disse lagene bygget seg opp gjennom 4-3-3. MFK måtte i fjor gå tilbake til 4-3-3 igjen. Og først da ble de igjen et topplag.

jast

Legg inn av jast » fre mar 15, 2019 19:28:45

Tror vi kan diskutere til evig tid ang. formasjon. Jeg tror det er enda viktigere at treneren er en positiv mann som fører positivitet og optimisme inn i spiller gruppa og ut til folket. Dette føler jeg Bohinen mangler. føler bare han er sur, kjedelig og lite inspirerende. og at dette er en av grunnene til at laget ikke presterer godt nok. Dette må på plass uansett formasjon.

Lejon87

Legg inn av Lejon87 » fre mar 15, 2019 19:30:10

LB er for oss som JM var for United

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

aafk abu

Legg inn av aafk abu » fre mar 15, 2019 19:49:47

Kjetil Rekdal var vel ikke akkurat en super sympatisk fyr, men han fikk laget til å ville vinne. Så tror ikke Bohinen trenger å skifte personlighet. Men at han må skifte fotball filosofi er helt klart.

jast

Legg inn av jast » fre mar 15, 2019 20:00:11

Personlighetene på de to er forskjellige. KR har humor og selv ironi også. sint,sur og blid ettersom han føler for det. Jeg synes det er inspirerende. Bohinen er bare kjedelig.

sindre2

Legg inn av sindre2 » fre mar 15, 2019 20:23:37

jast skrev:
fre mar 15, 2019 20:00:11
Personlighetene på de to er forskjellige. KR har humor og selv ironi også. sint,sur og blid ettersom han føler for det. Jeg synes det er inspirerende. Bohinen er bare kjedelig.
Enig. Rekdal var ikke fremmed for å stille opp på hverken det ene eller andre, og bidro slik sett til å trekke publikums interesse mot AaFK.

Bohinen i media er som regel bare gørrkjedelig, selv om også han setter høyere krav utad enn hva feks. Fredriksen gjorde

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » fre mar 15, 2019 21:15:20

For såvidt enig. Men nå er vel sportsjefen, ledelsen og styret enda verre

Galiat

Legg inn av Galiat » lør mar 16, 2019 00:07:18

Alle dem 3 opprykk favorittene spiller faktisk 3-5-2,og det laget som har best stall til og spille 3-5-2.kommer til og rykke opp.Aafk får tidlig svar hvor dem ligger ann,i forhold til dem 2 andre 3-5-2 laga.Så det blir spennende og få fasitten i slutten av mars og begynnelsen av april

Arcturus

Legg inn av Arcturus » lør mar 16, 2019 08:11:20

Hvis vi skal ønsker oss en med humør og glimt i øyet, er det vel bare å ta en telefon til Haugesund og Jostein Grindhaug.
Sitat: "Taktikk og taktikk, Det e bare å peisa på!" ;)

Svar