Moderator: Arcturus

Svar
1aafk

Re: Velkommen Pape Habib Gueye

Legg inn av 1aafk » fre jul 05, 2019 21:45:38

Ville nok heller hatt Pape i klubben enn LB. LB har ansvaret ALENE for at dette har blitt et problem, og ved at Pape får gå no, taper klubben millionvis av kroner, berre pga at LB har vore så sta.. I 90 % av tilfella har det skjedd positive ting på bana når Pape har fått speletid, at ikkje LB kan sjå (han ser det nok)dette, er for meg ei gåte. En ting er nok sikkert, hadde LB henta Pape til klubben, hadde han nok fått meir speletid, og med det betre trivsel. Han hadda da mest sansynleg blitt verande i klubben og utvikla seg her, og Aafk hadde tjent millionvis på dette. No taper dei millionvis, berre pga en sta trener. Trisst som F...

Filer

Legg inn av Filer » fre jul 05, 2019 23:15:55

1aafk skrev:
fre jul 05, 2019 21:45:38
Ville nok heller hatt Pape i klubben enn LB. LB har ansvaret ALENE for at dette har blitt et problem, og ved at Pape får gå no, taper klubben millionvis av kroner, berre pga at LB har vore så sta.. I 90 % av tilfella har det skjedd positive ting på bana når Pape har fått speletid, at ikkje LB kan sjå (han ser det nok)dette, er for meg ei gåte. En ting er nok sikkert, hadde LB henta Pape til klubben, hadde han nok fått meir speletid, og med det betre trivsel. Han hadda da mest sansynleg blitt verande i klubben og utvikla seg her, og Aafk hadde tjent millionvis på dette. No taper dei millionvis, berre pga en sta trener. Trisst som F...
Men likevel har du fått tilbake troa på LB for tre dager siden i en anna tråd :)

1aafk

Legg inn av 1aafk » fre jul 05, 2019 23:25:04

Trur du bør lese mitt innlegg en gang til.

Filer

Legg inn av Filer » lør jul 06, 2019 00:15:23

1aak skrev 02.juli: "(...) Synest dette har endra seg i den seinare tid, og eg er ikkje verre på det enn at eg no ser på han på en litt anna måte. Meiner å sjå ei endring i hans veremåte og disposisjoner til det positive, og eg er ikkje lenger SÅ negativ til han som trener (...)".

1aafk

Legg inn av 1aafk » lør jul 06, 2019 00:29:34

Synest dette har endra seg i den seinare tid, og eg er ikkje verre på det enn at eg no ser på han på en litt anna måte. Meiner å sjå ei endring i hans veremåte og disposisjoner til det positive, og eg er ikkje lenger SÅ negativ til han som trener. Så får haustsesongen vise om dette er rett observasjon. SITAT FRA INNLEGG 2. JULI.
Det er rett at eg skreiv dette, men LB er langt fra freda, vi får sjå korleis haustsesongen blir, LB har enno en masse å bevise for meg enno. Allt som han, i mine auge, har gjort sidan han kom til klubben er lang i fra bra, men noen tendenser til endring ser eg, men om dette er vedvarande, ja, dette vil vi få svar på når kampane starter att.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » lør jul 06, 2019 20:05:54

Det er helt feil å skylde ensidig på Lars Bohinen for Papes uinfridde forbentninger.

Melland, Skiri og Vik er også ansvarlige på ulikt vis, sammen med styret som gir rammer for satsing på å utvikle talenter fra utlandet.

Aafk har ingen erfaring i å lykkes med dette, og ingen involverte har dyrket frem et utenlandsk fremmedspråklig talent over 2-3 år før.

( med et forbehold om Skiri i VIF, og Bohinen i Stabæk, noe jeg ikke har oversikt over )

Galiat

Legg inn av Galiat » søn jul 07, 2019 00:49:47

32 poeng på 13 kamper og klar for 5 runde i cuppen etter slått ut molde og rosenborg.Bedre kan en trener ikke gjøre det,og et forsvar som har sluppet in 1 mål mot dem 2 topp laga i cuppen.og hjemme har jo Aafk spilt god fotball.Borte sliter dem litt mer,der kan Aafk bli bedre.Pape har fått spilt mye,så han har ingen grunn til og klage på spille tid

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn jul 07, 2019 19:01:09

Men hvorfor spiller han ikke 3-4-3 mot alle lag, når det funker så bra mot Molde og RBK?

1aafk

Legg inn av 1aafk » søn jul 07, 2019 23:49:55

Fordi LB er sta som f....

Brehme

Legg inn av Brehme » man jul 08, 2019 10:47:14

Galiat skrev:
søn jul 07, 2019 00:49:47
Pape har fått spilt mye,så han har ingen grunn til og klage på spille tid
Dette er ganske langt fra sannheten Galiat. Snakk gjerne opp Pape, men å påstå at han har fått mye spilletid er en direkte løgn. Enten lyger du med vilje, eller så skjønner du ikke tallene.

Pape startet 3 seriekamper i 2018. I 21 kamper startet han på benken og ble byttet inn. Han scoret 9 mål. Total spilletid 722 min.
I 2019 har han startet 5 av 13 kamper så langt, og er lagets toppscorer med 6 mål. I 7 kamper har han startet på benken og blitt byttet inn. Total spilletid 628 min.

Til sammenligning så har Holmbert startet 11 kamper i år, total spilletid 812 min, og 28 kamper i 2018, total spilletid 2390 min.
Agdestein har startet like mange kamper som Pape i 2019, total spilletid 375 min. I 2018 startet han 24 kamper, 1832 min.

Det er så stor forskjell på antall kamper fra start og spillte minutter over en og en halv sesong, at det bør være veldig enkelt å skjønne frustrasjonen til Pape når det gjelder tillit og spilletid.

Filer

Legg inn av Filer » man jul 08, 2019 16:11:21

Brehme skrev:
man jul 08, 2019 10:47:14
det bør være veldig enkelt å skjønne frustrasjonen til Pape når det gjelder tillit og spilletid.
Det er ikke vanskelig å forstå, derfor lurer jeg på om det kan være mer som murrer og som vi ikke har innblikk i. Jeg kan også skjønne at det stilles spørsmål om salgsprisen til en "benkesliter". Tidligere så vi vel at Pape ikke presterte like bra i kampene han startet, og at han var uberegnelig også for medspillere, men det kan neppe forklare alt. På meg virker situasjonen litt fastlåst og derfor stiller jeg spørsmål om der er plass til både Pape og Bohinen i Aafk. Ser nesten en parallell til problemene Mourinho/Pobga i ManU. Man løser egentliig ikke floken bare med å vifte med at han har en kontrakt og ferdig med det.
Noen synspunkter?

olav60

Legg inn av olav60 » man jul 08, 2019 19:39:50

Jeg syns det er merkelig å sette en spiller opp mot en trener. Svaret om hvem som skal være i klubben sier seg vel selv. Hvis alt annet er OK

weasel

Legg inn av weasel » man jul 08, 2019 20:21:35

Jeg synes Pape bør jekke seg ned og innrette seg slik som alle andre må. Sånn er det , og sånn må det være.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tir jul 09, 2019 01:36:29

Tøvprat. Alle må da forstå frustrasjonen til Pape, han har jammen bevist at han er berettiga en plass på laget i langt større grad enn han har fått muliheter til. At LB ikkje liker han, skulle heller ikkje vere så vanskeleg å fortå, iallefall ut fra mitt ståsted. Når det gjeld å sette en spiller opp mot en trener, meiner iallefall eg at dette ikkje er tøvprat, så får andre meine det dei vil i denne saka.

weasel

Legg inn av weasel » tir jul 09, 2019 12:18:45

1aafk- når ble det fornuftig at enkeltspillere skal diktere treneren? Isåfall kan treneren bare pakke sammen. Nei, Pape er ikke gud, skulle f eks Agdestein begynne på samme måten når han er frustrert, synes du det er lurt? Ta deg en bolle.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir jul 09, 2019 13:22:25

Hjelpes meg Weasel! De 2 spillerne kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er klart at "alle" skjønner at Pape har spilt altfor lite ift ferdigheter. Agdestein har spilt så mye han har fortjent.

Han har altså ingen grunn til å klage, men det har Pape. Det er altså forskjellen.

olav60

Legg inn av olav60 » tir jul 09, 2019 15:39:14

At Pape er en hvassere angriper (for tiden ) er helt klart. Helt korrekt. Men nå er det slik at i moderne fotball forventer en at angripere skal delta i den defensive og forsvarsmessige delen også. Her går det vel klart i Agdesteins favør?

Filer

Legg inn av Filer » tir jul 09, 2019 20:12:49

olav60 skrev:
tir jul 09, 2019 15:39:14
Men nå er det slik at i moderne fotball forventer en at angripere skal delta i den defensive og forsvarsmessige delen også. Her går det vel klart i Agdesteins favør?
Njaaaaa, gjør det nå egentlig det? Var nok slik i fjor, men synes han har gjort store fremskritt når det gjelder å innrette seg etter det spillemønsteret LB vil ha. Jeg er heller ikke så sikker på om det er så riktig å sammenligne disse to. Helt forskjellige spilletyper. Pape har i seg en helt annen kvalitet for å kunne hevde seg i TL. Samtidig må det bli orden på uroen. Om den trasige situasjonen skal fortsette, bør en finne en måte å få han bort fra Aafk. Og så må klubben, som det har vært nevnt tidligere, ta lærdom av hvordan de skal håndtere innkjøp og utvikling av talentfulle spillere. Slike talenter har ikke kommet til Aafk for å bli værende der. Aafk er kun et utstillingsvindu.

AsE987

Legg inn av AsE987 » tir jul 09, 2019 20:26:01

Kan ikke skjønne at Pape skal være viktigere enn treneren. Han har fått spille en del, litt fra start, mer som innbytter. Han(og agenten) suttra i vinter, og de suttra nå.

Nei, det får holde nå. Fortsett å levere på banen så blir det spilletid.

Filer

Legg inn av Filer » tir jul 09, 2019 20:45:39

Weasel og AsE987. Jeg kan ikke se at noen har fremstilt at Pape kan diktere, eller at han er viktigere enn treneren. Hvor tar dere det fra?

weasel

Legg inn av weasel » tir jul 09, 2019 23:17:06

Sutring og streiking når det ikke går hans vei, er det sånn vi vil ha det? Nei, alle må bite i det sure eplet av og til. Primadonnanykker heter det visst.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons jul 10, 2019 01:09:11

Pape har ingen grunn til og klage han har fått spille mye mye mer en treneren til man und fikk.og han er jo legende i man und hvorfor blir pape det aldri i Aafk? Jo fordi han tror han er mye bedre en han er,han spiller i norsk 1 div og må vise noe over tid,før han blir for god for aafk og der er han langt fra enda

Brehme

Legg inn av Brehme » ons jul 10, 2019 08:31:08

Galiat skrev:
ons jul 10, 2019 01:09:11
Pape har ingen grunn til og klage han har fått spille mye mye mer en treneren til man und fikk.og han er jo legende i man und hvorfor blir pape det aldri i Aafk? Jo fordi han tror han er mye bedre en han er,han spiller i norsk 1 div og må vise noe over tid,før han blir for god for aafk og der er han langt fra enda
Til og med «superinnbytter» Solskjær, startet flere kamper enn han satt på benken.

olav60

Legg inn av olav60 » ons jul 10, 2019 14:58:17

Har AaFk lønnsregulering i forhold til spilte kamper?
Hvis ikke er det vel greit å slippe å spille. Hvis en har samme lønna ..hehe

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons jul 10, 2019 19:57:43

Aafk har tidligere hatt bonus på 10.000 for å starte + hva Hoff måtte love i pausen.

Under Geir Steinar Vik er det nok litt endringer.

olav60

Legg inn av olav60 » ons jul 10, 2019 20:51:02

Krå Myra skrev:
ons jul 10, 2019 19:57:43
Aafk har tidligere hatt bonus på 10.000 for å starte + hva Hoff måtte love i pausen.

Under Geir Steinar Vik er det nok litt endringer.
Åja. Takk for svar. Hvis det er 5000 eller mer nå så forstår jeg frustrasjonen. Selv om kanskje ikke pengene betyr mest

Guru

Legg inn av Guru » man jul 15, 2019 13:45:15

Pape har uteblitt frå trening og kamp, han har kome tilbake, spelt kamp og skåra mål. Alle har sagt sitt og tatt ferie. No er dei tilbake og begynner sakte å gire seg opp til langspurten som starter til helga. Enn så lenge har oppstusset om denne saken lagt seg. Men eg har ingen illusjonar om at den blir liggende i ro herifrå til evigheten.

Det juridiske først. Pape og AaFK skreiv ei kontrakt for sesongane 2018, 19, 20 og 21. Den gjelder. Såvidt vi kjenner til er det ingen klausuler som gjer at nokon av partane kan trekke seg frå den.

Så enkelt er det mulig å sjå det.

Men verden er meir sjølvsagt meir kompleks enn som så. Ting forandrer seg. Ønsker, oppfatninger, forståelser, situasjonar, forhold og humør forandrer seg.

Agenten er sentral i det heile. Vi (mange av oss) meiner at det er han som lager problem. Agent=rådgiver. Veit vi om det er same mann som har agent då Pape signerte for oss? Eller er han komen inn i ettertid? Reidar Vågnes var vår mann opprinnelig, men det var i ein speiderfunksjon. Fungerte han også som ein fadder/rådgicer for Pape?

Det er mange historier om unge afrikanske spelarar som har blitt utnytta av europeiske klubbar. Vi ser ikkje Aalesund som ein del av dette. Kor god støtte hadde Pape då han signerte forrige vinter? (Nevnte agent?) Kor god kontrakt fekk han? I kor stor grad var han inneforstått med planen vi har høyrt, om ei rolig innfasing i laget for å få til den beste utviklinga som speler og menneske? Vi registrerer at kontrakta hans varer i fire år, noko som er sjelden i vår klubb.

Forholdet mellom Pape og Bohinen er diskutert. I følge agenten er det dårlig. Det blei få kampar frå start i fjor, betydelig fleire i år, men likevel berre omtrent halvparten. Han er utvilsomt den vi har ropt mest etter på tribuna. Dei fleste meiner han skulle ha spelt meir. Samtidig er det lett å sjå at han har mykje å lære. Han tenker ulikt dei andre, på godt og vondt. Han er uforutsigbar, på godt og vondt. Han kan gjere det utrulige, på godt og vondt. Mot Molde spelte han kant i 3-4-3. Med defensive oppgaver som han skjøtta bedre enn nokon gong. Skikkelig innsats, sjølv om enkelte av tinga han gjorde ikkje var av topp kvalitet. Men han såg ut til å gjere eit ærlig stykke arbeid, også når det ikkje handla om å lage mål. Det er heilt klart at det beste for han utviklingsmessig er å spele mest mulig. Men er det ikkje samtidig treneren sin jobb å velge det laget som kan prestere best? Som kan vinne neste kamp og som kan sikre oss opprykk og cupsuksess? Pape er heller ikkje den einaste speleren som utvikler seg ved speletid.

Utløysende faktor til streiken var at Aalesund takka nei til tilbud. I følge Aalesund var det snakk om uaktuelle summar. I følge agenten krever Aalesund den hårreisende summen 1 million euro. I kor stor grad bør klubben lytte til speleren sitt ønske om å få bytte klubb? Gjelder det same dersom klubben har lyst å avslutte ei kontrakt med ein speler dei ikkje er fornøgde med? Ei fireårskontrakt er ein stor forpliktelse for begge partar. Samtidig gir den trygghet.

Enkelte har påpeikt at Pape ikkje ser glad ut. Han smiler ikkje når han skårer. Noko dei tolker til at han er ulykkelig. Stemmer det? Umulig å seie. Observasjonen virker korrekt. Men vi har også jubelscener frå garderoba etter kampane. Då er det gjerne han som leder an og ser gladast ut av alle.

Korleis har Pape det? Det virker som om Aalesund har lagt ned mykje innsats i at han skal trives. Noko dei har lært av eigne og andre sine erfaringer. Han har blant anna fått ein eigen familie han bor hos, heller enn å bli plassert i ein leilighet for seg sjølv. Har dette lykkes? Trivs han, 24-7? I forlengelsen av dette; Kor mykje ressurser har AaFK lagt ned i Pape? Kosta han noko då han kom til klubben? Er han ei dyr eller billig investering? Kor godt skulle vi ha fått betalt for å gå i null totalt sett?

Så har vi den mennesklige faktor. Kor viktig er det å halde enkeltspelerane fornøgd? I kor stor grad skal Pape få oppfylt ønska sine? I kor stor grad skal vi få alle spelerane til å fungere saman? Kva tenker spelergruppa om Pape? Er han fortsatt ein av gjengen, eller er lagkameratane leie av han? Worst case scenario er at Pape blir verende i klubben, men ikkje får vere med A-laget. Det er det openbart ingen som tener på.

Dette var eit innlegg med spørsmål, uten svar. Nøkkelen er å tenke likt. Ha dei same måla. Vere eit lag. Pape er nødt å tilpasse seg, som 1 av 11, 1 av 18 eller 1 av 27. Foreløpig er han ikkje vurdert som ein som starter kvar einaste kamp. Men det er ikkje all verdens som skal til før han blir det. Det må han vise at han fortjener, gjennom kamp og trening. Og heilt sikkert også holdning. For min del virker det heilt uaktuelt å selge i sommer, med mindre det dukker opp eit eventyrbud. Han har alle muligheter til å kreve plassen sin i haust. Avgjere viktige kampar langt utpå vinteren. Vere med på opprykket, kjenne rusen og gleda. Deretter ser vi framover mot neste sesong.
Nokon veit bedre enn andre

olav60

Legg inn av olav60 » man jul 15, 2019 22:55:26

De kan høre med Rosenborg om de er interesserte i å leie Gueye ett års tid. Det hadde vært godt for alle parter kanskje

weasel

Legg inn av weasel » fre jul 19, 2019 14:44:08

Eller ut sesongen... ikke dum ide, så får han prøve seg i øverste divisjon, og er spennklar til neste sessong, da er forhåpentlig også Aafk der oppe.

Svar