Moderator: Arcturus

Guru

Kamptråd 23: Aalesund vs KFUM Oslo, onsdag 18.september 1800

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 10:27:00

Det er ikkje all verdens lenge sidan sist vi spelte mot KFUM. Litt under to månader sidan. Så då økonomiserer eg litt, og linker til forrige kamptråd for litt bakgrunnsinfo om dei.

Fram til då hadde KFUM imponert med 7-2-4 og femteplass. Spesielt var 26 mål imponerende for eit nyopprykka lag. Særlig fekk Lars Olden Larsen og Moses Mawa mykje oppmerksomhet.

Så slo vi dei 4-2. Spele- og sjansemessig akkurat slik det skulle vere. Men så holdt det likevel på å gå på trynet. KFUM fekk lede 1-0 til pause (Mawa). Vi utlikna like etterpå (Olafsson), men halvveis i omgangen fekk dei ta ledelsen igjen. Og då pessimistane blant oss begynte å fantasere om at det faktisk kunne bli tap utlikna Sondre Fet. På overtid skåra både Agdestein og Pape. Dermed gjekk vi frå tap til vår einaste tomålssiger på bortebane så langt i år.

Så kan vi gå til den interessante delen. KFUM var altså den nyopprykka overraskelsen då vi møtte dei sist. Med 5.plass, høgt målsnitt og to storskårarar. No har storskårarane svikta. Olden Larsen har ikkje laga eitt einaste mål sidan sist. Mawa har gjort nettopp det. Laga eitt mål altså. Hovedgrunnen til sistnevnte sin målsvikt er naturlig nok at han speler for Strømsgodset no. Har til og med laga to mål der. Så då er vel KFUM over toppen? Nope, dei er ikkje det. 8 kampar har dei spelt sidan vi forrige møte. Fire heimekampar, dei har vunne alle. Fire bortekampar, alle uavgjort. 4-4-0 er tredje best i divisjonen i denne perioda. 6 poeng færre enn oss, 5 færre enn Star, men 2 poeng meir enn Sogndal på plassen bak. Målskåren på desse 8 kampane? 21-12. 2,63 mål per kamp!! Kun eitt anna lag har laga like mange mål, og dei har nydelige oransje drakter. HamKam er neste på lista med 17. Start og Sandefjord har til samanlikning 12 og 9. Tromsdalen og Skeid aller færrast med 7.

Det har skjedd ein del med stallen deira i sommer, uten at eg har studert det nærare. Nøyer meg her med å presentere to av lagoppstillingane deira, så får den som ønsker det grave videre.

KFUM vs AaFK, 21.juli:

Skjærstein
Collett Gueye Troudart Gaye
Øby Rasch
OldenLarsen Sortevik Brix
Mawa

Sørås for Collett etter 45
Agouda for Olden Larsen etter 82
J.Moula for Øby etter 90
Thomas, Aalmen, Brevig og Y.Moula på benken.

KFUM vs Skeid, 15.september:

Thomas
Collett Jarl Gueye Gaye
Sørås FredheimHolm
Y.Moula Sortevik OldenLarsen
Tavakoli

Vedvik for Y.Moula etter 64
Agouda for Fredheim Holm etter 70
Stavrum for Tavakoli etter 90
Skjærstein, Brevig, J.Moula og Brix på benken

Kun 5 spelarar starta begge kampane. David Tavakoli er i alle fall henta frå Skeid. Og laga typisk nok vinnermålet sist kamp.

For å avslutte oppramsinga; Dette er dei åtte siste kampane deira:
Raufoss (h) 2-1
Nest-Sotra (b) 2-2
Sandnes Ulf (h) 3-0
HamKam (b) 4-4
Jerv (b) 2-2
Ull/Kisa (h) 5-1
Notodden (b) 1-1
Skeid (h) 2-1

Etter 22 serierunder er dei nummer 4. 7 poeng bak Start og Sandefjord. Deira sjanse til direkte opprykk er omtrent like stor som vår til å unngå det. Men kvalik bør dei klare. Det er 5 poeng ned til Raufoss under den streken. Det er faktisk ein heilt rell sjanse for KFUM til å spele eliteserie neste år. I morgon er jobben vår å redusere sjansen for det. Det bør vi klare, men dei er heilt klart ei reell utfordring. Ein av dei mest verdige motstanderane vi møter i over. Såg ikkje den komme...

Etter den korte og økonomiske introen skifter vi fokus til det vi bryr oss om: Aalesund!

Vi visste at kampen mot Kongsvinger sist skulle vere ein av dei vanskelige. Trass i ei søt utlikning på overtid, så er eg skuffa over uavgjort. Det avslutta seiersrekka vår til 8 på rappen, og det øydela muligheten vår til 83 poeng. Om vi tar 8 strake til no, så klarer vi 81. Rekorden til Start er 74 poeng, satt i 2004. Vi treng 17 poeng for å tangere den. 18 for å slå den. 3 poeng mot KFUM er ein del av skjemaet for å klare det.

Normalt sett er det små endringer på laget vårt frå kamp til kamp. No er det midtvekekamp. 3 kviledager før denne kampen, 3 nye før kampen mot Notodden på søndag. I seg sjølv ikkje noko problem, men det kan fort gjere at vi skifter litt meir enn vanlig. EIn viktig grunn til det er også at vi har enkelte spelarar på benken som fortjener speletid.

Fredrik Carlsen har fått fire gule og må stå over. Det er ei lita nøtt utan ei opplagt løysing. Bakerst på midten fyller han rollen både som ballvinner og ballfordeler. Nenass er det mest sannsynlige valget. Det vil overraske om han er ein skikkelig maestro, men han har i alle fall arbeidskapasitet nok til at Thrandarson og Castro kan sleppe seg lause. Egentlig er dette sjansen Wilmer Azofeifa har venta på. Han er lånt inn som ersatter for Izunna, og no er plassen heilt ledig. Det kan godt vere no eller aldri for han. Men han har knapt vore på bana, og vi kjenner lite til han. Orry burde vere eit godt alternativ. Han har vore ute av troppen ei stund, men er tilbake på andrelaget. Daniel Gretarsson har vore brukt i posisjonen, men no blir ikkje han flytta frå plassen sin. Og sjølvsagt er alltid "Ståle Steen Sæthre" eit mulig svar når det er ein ledig plass på bana. Meir modige valg vil vere Sondre Fet eller Markus Karlsbakk. Mistenker at dei har dei største styrkene sine eit trinn eller to lengre framme på bana. VI har sjølvsagt ein joker og. Kenny van der Weg. Han kan spele defensiv midtbane. Men det vil overraske meg om han går rett inn no.

Sondre Fet er definitivt ein av dei som vil inn på laget. Han presterer jamnt godt, både som innbytter og når han starter. Det er trangt på indreløperplass. Thrandarson og Castro blir ikkje vraka, men det kan hende Castro flytter fram. Fet har også gjort gode kampar på kantane, og kan spele på begge sider.

Holmbert er hovedoppslag i Sunnmørsposten i dag. Han vil spele, og det trur eg at han får.

Ståle Steen Sæthre tok den ledige stopperplassen Ramsteijn etterlot seg. Det gjekk berre middels. Dersom Oddbjørn Lie er tilbake, så går han inn i rekka på bekostning av Ståle. Dersom Oddbjørn ikkje er klar så er det ein mulighet for at Kristoffer Hay får prøve seg.

Som vanlig ønsker eg ungdommer i troppen. Mot Kongsvinger var det ingen. Det var tilgivelig sidan det var vanskelig å kombinere med andrelagskamp på heimebane dagen etter. No er det ingen unnskyldninger. Eg vil ha med både Karlsbakk og Määtä. Dersom ingen av dei får plass, så blir eg sur.

ALie
Hay Gretarsson Grønner
Hatlehol Fet Nenass Thrandarson Olafsson
Holmbert Castro

Berntzen, Sæthre, Orry, Karlsbakk, Määtä, Agdestein, Gueye
Sist redigert av Guru den tir sep 17, 2019 10:40:18, redigert 1 gang totalt.
Nokon veit bedre enn andre

Galiat

Re: Kamptråd 23: Aalesund vs KFUM Oslo, onsdag 18.september 1800

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 10:33:36

Var vel 9 strake vi hadde før Kongsvinger kampen,så det var muligheten til og klare 10.strake Kongsvinger ødelagt ellers mye bra skreve her som vanlig

Guru

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 10:41:38

Galiat skrev:
tir sep 17, 2019 10:33:36
Var vel 9 strake vi hadde før Kongsvinger kampen,så det var muligheten til og klare 10.strake Kongsvinger ødelagt ellers mye bra skreve her som vanlig
9. Du har heilt rett, Galiat. Legg meg skinnflat og beklager som ein hund som veit eg har gjort noko gale.

trippelf

Legg inn av trippelf » tir sep 17, 2019 10:45:55

"Eg vil ha med både Karlsbakk og Määtä" skrev Guru

Begge har overbevist på 2 laget i år uten å få sjansen på 1 laget? Det blir snakket om hva som må til for å få folk til stadion, ja her har vi to tilfeller som alene kan gi 300 ekstra på tribunen med lokal forankring til Aksla og Langevåg. Hvorfor får de ikke sjansen? Med Carlsen ute så mener Guru at Nenas balanserer nok til at Castro og Thrandis kan slippe seg løs. Men med Karlsbakk på midten øker sannsynligheten for at ballen oftere blir spilt fremover enn med Nenas der, som eier null kreativitet og er den eneste som kan matche Carlsen i støttepasninger og på tvers i banen.. AaFk med Izunna ute er et annet lag fremover, der han evnet å bruke ett og to tuch og ofte tre ballen videre til Castro eller Thrandis som kunne bruke de rommene som da var der. Med Carlsens sendrektighet fremover er den fordelen borte, skal ikke Aafk da prøve noe nytt isteden for Nenas som om mulig er ennå verre enn Carlsen?

Begge unggutta er lovende, men selv i Obos slipper ikke norsk fotball til de lovende som dominerer på sine 2 lag?? trist og meningsløst sett i lys av at fotballen står svekket hos publikum.

urban

Legg inn av urban » tir sep 17, 2019 10:46:18

ALie
Hay Gretarsson OLie
Hatlehol Fet Nenass Thrandarson Olafsson
Holmbert Castro

Berntzen, Sæthre, Orry, Karlsbakk, Määtä, Agdestein, Gueye
Har du ikke glemt Grønner?

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 10:47:43

Ellers så tror jeg Grønner er soleklart valg i 1 elleveren,han har bare blitt bedre og bedre.og denne kampen er viktig,mot et anna topp lag.og da svekker ikke trenerne laget.Blir nok dem 11 dem tror er best som starter,og som er tilgjengelig

Guru

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 10:59:12

urban skrev:
tir sep 17, 2019 10:46:18
Har du ikke glemt Grønner?
Skreiv feil. Retta det opp. Håpa ingen såg det. Skinnflat, og så videre.

Guru

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 11:01:19

trippelf skrev:
tir sep 17, 2019 10:45:55
Men med Karlsbakk på midten øker sannsynligheten for at ballen oftere blir spilt fremover...
Eg stiller meg i fremste rekke og applauderer dersom Karlsbakk får spele sentralt.

(Samme med Määtä, men rollen passer vel best for Karlsbakk?)

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 11:19:47

Når vi først skulle ødelegge seiers rekka våres, så var det bra at start og Sandefjord skulle gjøre det samme.At Sandefjord skulle få u var ikke uventa,dem har jo u på 4 av dem 6 siste kampene.Da var det mer overraska at start ikke slo strømmen,et strømmen som tapte 4-0 mot Tromsdalen hjemme før ikke lenge siden.Ellers verd og merke seg ,at start har 6-2 i målforskjell siste 6 kampene.Aafk har 15-6 siste 6 kampene,slipper inn mer mål men skåra gjevnt og trutt.og HJEMME har Aafk 31-7 i målforskjell.Der er ikke KFUM like gode,selv om dem bare har 3 tap.Det 4 taper satser vi på kommer i morgen,så kan dem heller slå Sandefjord på søndag.Der har KFUM bare 2 tap.og er nest best hjemme lag

Filer

Legg inn av Filer » tir sep 17, 2019 12:20:06

trippelf skrev:
tir sep 17, 2019 10:45:55

Begge unggutta er lovende, men selv i Obos slipper ikke norsk fotball til de lovende som dominerer på sine 2 lag?? trist og meningsløst sett i lys av at fotballen står svekket hos publikum.
Denne artikkelen bør være en tankevekker: https://www.smp.no/100Sport/fotball/Sto ... 9854b.html

Vi står snart i fare for et "forgubba" lag som kan få konsekvenser når vi skal hevde oss i EL. Se bare på Brann. De sliter fordi de har for lite friskt blod på banen.
Slipp fremtidens unggutter til nå og ikke gå til innkjøp av spillere som nærmer seg 30 og er "over the top".

Guru

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 12:42:33

Kanskje vi kan stille med kun lokale?

ALie
Grønner Gretarsson OLie
Hatlehol Thrandarson Orry Karlsbakk Fet
Määtä Pape

Inkluderer riktignok ein inngift og ein håndfull som har vore her mesteparten av sitt vaksne liv. Det er innafor.

trippelf

Legg inn av trippelf » tir sep 17, 2019 13:29:10

Spennende lag det der Guru.

Om ikke de to som virkelig har imponert på 2 laget i år får prøve seg er det noe galt slik jeg ser det. Om ikke Karlsbakk som er nærmest slipper til i morgen, så bør han få muligheten når vi ser at opprykket er sikret. Men, da er frykten min at Bohinen skal jage rekorder fremfor å sikre fremtiden og muligheten til bedre lokal forankring for Aafk, som jeg tror også gir flere på tribunen..

Som publikum setter jeg stor pris på god fotball, 3 poeng og lokale spillere. Det har vært gøy i år også, men det siste vil jeg se mer av. Er Aafk uten lokale gutter ser jeg heller på Aksla og Herd.

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 15:13:48

Den raporten viser jo at Aafk er en av veldig få klubber som har hatt stor framgang når det gjelder talent utvikling i Norge dem siste åra.Noe det også står om i Sunnmørsposten i dag,så ingen dårlig raport dette

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 20:38:43

Lie og orry i troppen så stiller nok med et sterk lag i morgen

Guru

Legg inn av Guru » tir sep 17, 2019 21:04:19

Galiat skrev:
tir sep 17, 2019 20:38:43
Lie og orry i troppen så stiller nok med et sterk lag i morgen
Men ingen ungdommer😡

Sur eg no.

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 21:12:54

Er vel mest sannsynlig at dem unge får være med på søndag vist dem.skal priotere cuppen mot viking.Det har jo stått i avisa at resultatene dem 2 neste kampene avgjør hvor høyt det skal satses på.cupp.kampen

Galiat

Legg inn av Galiat » tir sep 17, 2019 21:15:44

Så det kan bli en helt anna tropp mot Notodden.Det vil si at et par ungdommer får spille tid og orry og Lie nok får spille.Går jo Ann og stille med et veldig godt lag mot Notodden,selv om noen av dem faste spares

gaddag

Legg inn av gaddag » tir sep 17, 2019 23:14:36

Jeg kjenner ikke så godt til de to unge men målet er jo soleklart å sikre opprykket. Og da er det mange gode spillere på dette Aafk laget som må sitte på benken. Agdestein, Fridjonsson, Orry, Fet osv. Ikke så lett å få det til da.
Hadde vi jo knust noen motstandere og avgjort kampene tidligere så kunne de jo kommet inn. Men vi liker jo som kjent å gjøre det spennende helt inn..
Og om de to imponerer på 2-laget så imponerer i alle fall ikke selve laget i 3-divisjon vel ?

Guru

Legg inn av Guru » ons sep 18, 2019 00:47:33

Lars Bohinen bekrefter i morgendagens avis at det blir Wilmer Azofeifa som erstatter Carlsen. Det er nettopp som alternativ til den plassen han er henta inn, og det hadde vite rart om han ikkje hadde fått sjansen. Han har kun eitt innhopp så langt, men har spelt seg opp og inn i gjengen på trening. Slik eg ser det er heile hausten eit langt prøvespel for han, og denne kampen blir openvart viktig for han. Det blir spennende å følge med han. Er nok meir ballfordeler enn ballvinner, og det er ho gøy. Lykke til!

Men vi burde absolutt ha rydda plass til ein av ferskingane på benken. Så får kampen avgjere om dei får sleppe til.

gaddag

Legg inn av gaddag » ons sep 18, 2019 08:48:35

La oss håpe at vi fortsetter den svært gode poengfangsten fremover slik at de yngre lokale får mer spilletid. Men alltid viktig å ikke slippe inn for mange av de som ikke spiller fast samtidig.

Galiat

Legg inn av Galiat » ons sep 18, 2019 09:47:50

Aafk2 ligger 4 sist og kan rykke ned til 4 div,så det er ikke mange av dem som imponere veldig mye.Det er mange som er på benken som er gode nok,viktigst no er og rykke opp.Det er ikke sikkert vi slår start og Sandefjord hjemme vi kan tape 6 poeng der.og nestsorta borte slitet alle med.Så det er veldig viktig og vinne dem 2 neste,vist ikke kan det bli mye mer spennende en vi tror.i fjor lå vi 4 poeng foran viking når det var 4 kamper igjen.Men vi tapte mot viking og Sogndal,og plutselig var viking og Mjøndalen foran.Aafk hadde veldig mange muligheter til og rykke opp i fjor,men dem tålte ikke presse.Så no må dem være offensiv og satse alt på og vinne i dag,så er dem et nytt skritt nærmere og rykke opp.

jast

Legg inn av jast » ons sep 18, 2019 11:08:16

ALie
Sæthre
Gretarsson
Grønner
Hatlehol
Thrandarsson
Azofeifa
Castro
Olafsson
Fridjosson
Agdestein

Dette er Sunnmørsposten si antatte lagoppstilling. Azofeifa inn for Carlsen, dette bekrefter Bohinen. Jeg synes også det er på tide at Sondre Fet får starte nå. Og Pape må starte i stedet for Agdestein.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons sep 18, 2019 12:25:44

Pape skal nok ha friske bein til Viking. Så setter en Agdestein og Fridjonsson opp mot hverandre der den som beviser mest og er skarpest spiller mot Viking sammen med Pape. Tror Bohinen prøver å få igang en sulten Holmbert til Viking.

trippelf

Legg inn av trippelf » ons sep 18, 2019 12:58:57

Både trist og bra at ingen av de unge slipper til. Trist at de ikke får sjansen, bra dersom det tilsier at nivået på de 18 andre er så høyt at det ikke kan forsvares. Så er det et tankekors at flere klubber både nasjonalt og internasjonalt finner plass til 18-19 åringer, men i Aafk virker til å være null håp! Hva er utviklende med det? Enten må de bort fra klubben dersom klubben mener de ikke holder nivået, eller så må de få sjansen til å vise hva de står for! Å vase rundt i 3 divisjon på et ambisjonsløst lag fører ingen steds hen. Å skryte av de i en parentes i ny og ne er i beste fall demotiverende. Vi får svaret når teori og praksis er enige om at opprykk er sikret, da bør de unge få muligheten. Jeg håpte å få se Karlsbakk i aksjon, men må ta til takke med søskenbarnet til Jon Rønningen fra Costa Rica. Får stålsette meg på at det kan bli bra da :shock:

NoggyStyles

Legg inn av NoggyStyles » ons sep 18, 2019 15:04:22

trippelf skrev:
ons sep 18, 2019 12:58:57
Så er det et tankekors at flere klubber både nasjonalt og internasjonalt finner plass til 18-19 åringer, men i Aafk virker til å være null håp!
Kan informere om at Pape på 19 år har 21 kamper til nå i 2019. 24 som 18-åring.

Er du god nok, er du gammel nok.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » ons sep 18, 2019 16:28:50

Om Sunnmørspostens antatte lagoppstilling er rett, er nok den store X-faktoren Azofeifa som sentral midtbane fra start. Han er jo innleid for å erstatt Izunna så dette er jeg spent på. Undres også på at ikke Fet får prøve seg fra start på høyresiden, der burde det så absolutt vært prøvd ett annet alternativ. Aafk møter ett godt organisert lag, det vistes i bortekampen, selv om Aafk slo hardt tilbake i slutten av kampen. Stian Sortevik er lagets absolutt beste og kreative spiller, men jeg regner med at Bohinen ikke lar noen av egne spillere være frimerke på han.
Det er målene som teller, så kanskje en liten overraskelse at ikke Pape starter når alternativet som nå får starte kampen så langt ikke har hatt noen topp sesong lik den i fjor.

Bale

Legg inn av Bale » ons sep 18, 2019 17:17:11

Tror ikke at Lars prioriterer Viking foran KFUM.....for hver seier nærmer returen TL seg.....og både Sandefjord og Start vil avgi poeng før de møter Aafk hjemme.
Har Aafk noe i TL å gjøre....tja et lag som fort kan ende på 80 p i OBOS er mer god nok forTL

Aafk vinner 4-1 fordi KFUM ikke er vant med sunnmørsvær

Arcturus

Legg inn av Arcturus » ons sep 18, 2019 18:48:37

Det er ikke snakk om å prioritere Viking-kampen over KFUM-kampen. Det er snakk om å prioritere Viking-kampen over Notodden-kampen HVIS KFUM-kampen går bra.

Noe den ikke ser ut til å gjøre, akkurat nå 0-1 :roll:

Sulalenning

Legg inn av Sulalenning » ons sep 18, 2019 18:49:09

Mykje rot fra Thrandarson i det siste. Har en følelse av at han spiller mest for å ha fysikk på midtbana. Kunne tenkt meg å sjå Määtä inn for Thrandarson i andre...å nei... Orry da kanskje

Arcturus

Legg inn av Arcturus » ons sep 18, 2019 18:51:25

1-1 ved Agdis, da ble jeg litt blidere... Men bare litt

Svar