Moderator: Arcturus

Svar
lhmr

Re: Cupen 2019 - Ny tur til Ullevaal?

Legg inn av lhmr » tor sep 26, 2019 23:06:06

olav60 skrev:
tor sep 26, 2019 22:48:16
Følte på forhånd at Sæthre kom til å bomme. Og han serverte en lilleputtstraffe. Er ikke Thrandarson en habil skytter?
Men dommeren avgjorde kampen.
Viking var vel likevel et hakk bedre
Samme her. Nå var nesten samtlige av straffene til AaFK svake så at det ble han som bommet var mer tilfeldig.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor sep 26, 2019 23:07:15

Skuffende av dommeren. Jeg er enig med Bohinen i at han er feig i det avgjørende øyeblikket, når han ikke blåser. Jeg håper han legger seg paddeflat på NRK senere. Ellers vil han få hele Ålesund imot seg i mange år fremover.

weasel

Legg inn av weasel » tor sep 26, 2019 23:16:12

Det var faen meg dommeren som fikset det slik at vikin gikk videre. Kjøpt og betalt. Hårreisende dømming.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor sep 26, 2019 23:22:39

Trist at det skulle ende på denne måten, men dette får vi ikkje gjere noe med i ettertid. Viking spelar semi uansett. Synest Aafk bør vere stolt over innsatsen i cupen denne gangen, ikkje småteri det dei har prestert. Gler meg til neste sesong.

Caspers

Legg inn av Caspers » tor sep 26, 2019 23:22:58

Fantastisk innsats. Ferdig og glemt. Gledes til søndag

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Brukeravatar
Fantomet_Vika

Legg inn av Fantomet_Vika » tor sep 26, 2019 23:25:30

Strålende oppdaterte journalister i dagbladet og Vg.

Sonde Falk og Sindre Fet satt jo på benken som ubenyttede reserver!!!

gaddag

Legg inn av gaddag » tor sep 26, 2019 23:33:20

Caspers skrev:
tor sep 26, 2019 23:22:58
Fantastisk innsats. Ferdig og glemt. Gledes til søndag
Som jeg skulle sagt det selv ! ;)

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tor sep 26, 2019 23:33:42

Veldig bra innsats både fra laget og publikum, godt å se et over halvfullt CLS igjen.
Vi får ta opprykk til eliteserien som trøstepremie.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tor sep 26, 2019 23:48:21

Dommeren vedgår at AaFK skulle hatt straffe.
Hvis vi skal vise oss som "the bigger man" her, så må vi akseptere at dommeren er menneske - han gjør feil. Jeg mener han er feig i øyeblikket, som jeg sa lenger oppe - men han vedgår feilen når han får se videoen, og han forklarer sin side av saken. Det er voksent. Vi som supportere har alt å vinne på å tilgi, og akseptere denne feilen som en honest mistake.

https://www.nrk.no/sport/mister-aalesun ... 1.14719676

Superfly

Legg inn av Superfly » tor sep 26, 2019 23:59:29

Viking vant totalt sett fortjent. Både cornere- og sjangsestatistikk. Ble en "reality check" for oss dette. Og viser at vi må styrke laget hvis vi skal ha foråpninger om å havne på øvre halvdel neste år.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » fre sep 27, 2019 00:02:36

Det kan hende at spillerne våre - i hvert fall noen av dem - vil heve seg når nivået på motstanderne heves. Det er ganske normalt at man tilpasser seg det nivået man møter daglig.
Vi er desidert det beste laget i OBOS-ligaen. Spørsmålet er hvor mye vi har å gå på oppover. Castro kan bli en megahit :)

Galiat

Legg inn av Galiat » fre sep 27, 2019 00:03:21

Fet dribbla 5 mann og ble tatt klar straffe og enda klarer straffe nummer 2 men uansett no skal vi rykke opp og da kan vi slå viking neste år

Galiat

Legg inn av Galiat » fre sep 27, 2019 00:16:05

Viking er lite styrke fra i fjor har vel brukt litt på.han som kom fra brann ellers veldig lite.Så Aafk trenger noen til og styrke seg.Men kjøper dem mange som brann kan dem bli dårligere

gaddag

Legg inn av gaddag » fre sep 27, 2019 00:30:47

Det er alt for lett motstand i serien som gjør at vi ikke kjører over Viking i dag. Vi er for gode for OBOS og ikke trent for ES enda. Men dit kommer vi.
Synes Arcturus sier det fint over her. Dommeren gjorde en grov feil, innrømmer det, og slik ble det. Alt i alt en jevn kamp som førte til at tilfeldigheter avgjorde.
Drømmen om cupgull er borte for i år, men drømmen om opprykket lever i aller høyeste grad og kan komme allerede nå til helgen.
Håper alle de fantastiske tilskuerne som var her i kveld kommer tilbake til opprykksfest neste helg. Det er slik vi liker å se CLS !!

Leedsfan

Legg inn av Leedsfan » fre sep 27, 2019 00:39:09

Når vi har dommere med null fotballforståelse tvinger var seg fram!

trippelf

Legg inn av trippelf » fre sep 27, 2019 00:49:07

Kampen er over og dommeren bomma, ferdig og glemt. Men, verre var det å se Stålinho og Hatlehol på høyresiden i første omgang. Så det kom til å komme mål der lenge før det kom. De var på bærtur gang etter gang og kålet det til. Fet som jeg var skeptisk på før kamp var kanskje Aafk's beste. Mange som var gode. Vi må ha nye folk på høyresiden og en ny keeper, resten var mer enn gode nok til å hevde seg i Eliteserien!

PAEI, Capi

Legg inn av PAEI, Capi » fre sep 27, 2019 01:24:52

Nok en gang ble en kamp på CLS avgjort av et medlem av foreningen "Verdens dårligste dommere". Feige jævel. Hadde Trandarson fått sin rettmessige straffe, er det 99,9 % sikkert at AaFK hadde vunnet kampen 2-1, og gått videre til semi. Selv om dommeren innrømmer feil er dette ikke noe honest mistake, det er en liten katastrofe. Det er ingen bagatell. Et avansement til semi betyr mye penger, noe som gikk tapt for AaFK denne gangen. Og årsaken er feil dommeravgjørelse. Hva skal man kunne forlange av norske dommere? At de i hvert fall dømmer straffe på slike opplagte situasjoner. Og dette er ikke første gangen slikt skjer på CLS. Dette må få konsekvenser for dommeren, og jeg regner med at saken tas opp i NFFs dommersystem. Han bør degraderes til et lavere nivå. Jeg er klar over at saken er ferdig, vi kan ikke gjøre noe med den i ettertid, men frustrasjonen må ut. Det er et stort læringspotensiale blant norske fotballdommere, og denne er ikke den eneste.
Jeg har en gang tidligere forslått at når europeiske ligaer har ferie, ca mai - slutten av august, bør NFF leie inn 8 - 10 utenlandske dommere fra England, Frankrike, Spania og Italia til å dømme Eliteseriekamper, slik at norske dommere kan få lære noe om hvordan kamper skal dømmes. Både på TV og ved selvsyn kan det dokumenteres at det her er et helt annet nivå enn i Norge. Det er alltid noe å lære av fagfolk som kan mer enn en selv. Men her på berget er vi vel oss selv nok. For øvrig bør AaFK kvitte seg med SSS snarest, ikke bare på grunn av straffemissen i dag, men han holder ikke ES nivå, heller ikke OBOSnivå generelt.

Øggen

Legg inn av Øggen » fre sep 27, 2019 02:20:15

trippelf skrev:
tor sep 26, 2019 12:19:30
Med troppen ute i offentligheten og dommer Kai Erik Steen klar har jeg et håp om bra dømming på stadion. Siste hjemmekampene har dommerne vært håpløse med flere fatale feil begge veier. Kai Erik Steen er dommer i Eliteserien som også har internasjonal erfaring, så jeg har håp om bedre dømming i dag. Ivrig på kort er han, 25 gule og 1 rødt på siste 6 kampene,( redigert) så da er det greit å vite at vi har Elite dommere og ikke Obos dommere til å avsløre.
Så feil kan en ta 😪

weasel

Legg inn av weasel » fre sep 27, 2019 06:42:07

Det var ikke bare denne straffesituasjonen dommeren dreit seg ut på, det var utrolig mye feildømming i Vikings favør. Det var helt krise. Vi gjør en bra kamp , og hadde fortjent seieren . Men som sagt over, neste år er vi i eliten og da ....

1aafk

Legg inn av 1aafk » fre sep 27, 2019 10:02:28

Da tar vi molle, bjann og viking...............

Sony

Legg inn av Sony » fre sep 27, 2019 10:11:29

sitat fra vg.no:

"– Jeg ser ikke en dytt eller kontakt med beina, jeg synes Aalesund-spilleren faller lett - men så får jeg se situasjonen om igjen, og selv om jeg fortsatt syns han faller lett, så er det kontakt, og jeg hadde definitivt kommet best ut av det ved å dømme straffe, sier dommer Kai Erik Steen til VG."
AaFK etablerer seg i TL

Mago

Legg inn av Mago » fre sep 27, 2019 10:47:12

Skuffet over dommeren.
Skuffet over resultatet.
Imponert over gutta som løper i fulle 120 min.

Eg syns det var rart at SSS vart valgt som straffeskytter før Pape eller Trandarsson. Noen som veit om SSS tok straffer for Nest-Sotra?

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » fre sep 27, 2019 11:12:07

Mago skrev:Skuffet over dommeren.
Skuffet over resultatet.
Imponert over gutta som løper i fulle 120 min.

Eg syns det var rart at SSS vart valgt som straffeskytter før Pape eller Trandarsson. Noen som veit om SSS tok straffer for Nest-Sotra?
Tok vel en sikker straffe mot Rosenborg men gikk for kraft da.

olav60

Legg inn av olav60 » fre sep 27, 2019 11:35:20

En må nesten undre seg over om AaFK har trent systematisk på straffer . Det er greit at spillerne var utslitt og preget av stundens alvor. Men med litt tur kunne Viking-keeperen tatt alle! Kanskje med unntak av en.
Vikingspillerne hadde trent på det daglig.
Og første bud er å skyte hardt nok ! 100km/t bør være minimum Da trenger ballen bare litt over 3 tiendedeler før den passerer målstreken, og det er få keepere som klarer å reagere såpass raskt hvis den er rimelig plassert

Guru

Legg inn av Guru » fre sep 27, 2019 11:40:43

Først og fremst - sett i ettertid - var kampen i går ein fantastisk opplevelse for oss på tribuna.

6000 til stades. Det fanns ei tid då det var skuffende tall. No er det fantastiske. 6000 ivrige sjeler, som var med på å lage liv. Som fekk stadion til å sjå full ut, så lenge vi ikkje retta blikket i feil retning. Vilket vi ikkje gjorde. Utrulig stemning og engasjement, i ein kamp som vippa frå start til mål. Berre mengda folk er noko heilt anna enn vi er blitt vandt til. Vi måtte stå i kø for å kome oss inn, i kø for å kome oss ut. Og hadde eg prøvd meg på kiosken i pausa er eg sikker på at det hadde vore kø der og. Og endå er det plass til nesten dobbelt så mange. Korleis var det egenglit i dei virkelig gode gamle galne dagane?

Cupfinale hadde vore stort. Det blir det ikkje i år. Men dersom vi klarer å få til dette på stadion igjen, så er det endå viktigare. Det blir ikkje lett i år, men eg syns vi bør prøve. Alle som var der i går er høgaktuelle til dei siste seriekampane. Raufoss er kanskje ikkje den lettaste å lokke folk til, men kanskej er det akkurat der vi kan sikre opprykket? Ganske sannsynlig det. Start og Sandefjord blir uansett spennende kampar. Mot den beste motstanden divisjonen har å by oss på. Og kampar som svært sannsynlig handler om liv, død og opprykk for dei. Til kvar enkelt av oss: Gjer ein liten innsats for å få med folk. Neste år bør bli lettare. Med eliteseriemotstand kvar kamp.

Eliteseriemotstand. Kampen. Heilt ærlig var det så jamnt at det er vanskelig å peike på eine laget og seie at det openbart var best. Det kunne så lett ha bikka begge vegar. Eg våger påstanden at vi er eit bedre lag enn Viking. Men dei er tilvendt eliteserietempoet. Det er ei læring som vi vil få neste år. Vi klarte oss heilt greitt utan i går, men det var ting å rette på. Det ordner vi. Vi starta heilt fint, og Castro fekk æra av å skåre Sondre Fet sitt mpl. Nydelig mål!! Resten av omgangen var den dårligaste perioda av kampen, for vår del. Andre omgang var god. Ekstraomgangane slett ikkje verst. Daniel Gretarsson lurer nok på kvifor han ikkje laga sigersmålet. Sikkert ein viking eller to syns dei burde ha treft på sine sjansar og.

Så var det dommeren. Eg var på eit dommerkurs ein gong. "Ikkje bom på svart-kvitt-situasjonane" er det som sitter igjen derifrå. Det meste er i gråsonen. Denne straffessituasjonen var ikkje det. Den var tindrende klar. Ikkje fnugg av tvil. Ikkje når eg såg den på stadion. Ikkje når eg endelig fekk sett den i reprise. "Eller dømte eg ein jævlig god kamp," sa dommeren etter kampen. Og beviser dermed at han er ein arrogant dommerjævel (i motsetning til ein vanlig ein). Ikkje dømte han så jævlig godt heller. "Eg ser på TV i etterkant at der var ei lita berøring, men han datt lett," sa dommeren etter kampen. Og beviser dermed at han prøver å redusere ei eiga skandale, for den berøringa var på ingen måte lita. "Det var noko spesielt med protestane, så eg forsto at det burde ha vore straffe," sa dommeren etter kampen. Men i staden for å spørre om assistenten si meining gav han heller gult kort for protestane han allereie då forsto var rettmessige. Eg såg det straffe. Du såg det var straffe. Alle tildkuerane såg det var straffe. Alle spelerane, alle trenerane, alle kommentatorane såg at det var straffe. Og ærlig talt, det gjorde dommerane og.

Hadde han dømt riktig, så hadde vi fått straffe. Den ville med 80% sannsynlighet gått i mål, og då hadde vi vunne. Dersom vi hadde bomma, så hadde vi fortsatt hatt 50% sjanse til å vinne. Altså: 90% sjanse for å gå videre om han hadde gjort det einaste rette. Det gjorde han ikkje. Dermed var det berre 50% sjanse for å gå videre. Den muligheten benytta vi oss dessverre ikkje av.
Nokon veit bedre enn andre

AsE987

Legg inn av AsE987 » fre sep 27, 2019 12:00:02

Godt det er flere som er forbanna. Det sitter fortsatt i. Enig i at dommeren er en arrogant tosk.
Og Viking fikk hjemmekamp i semifinalen.
Så kjekt for dem, da

Stein

Legg inn av Stein » fre sep 27, 2019 12:04:04

Straffesituasjonen var ei stygg dommerblemme.
Han er helt opp til situasjonen og innrømmer til og med at han så det, men syns ikke det var nok felling (berøring). Hæ?????
Sorry to say: I don't believe you.
Det var vel heller frykten for å gi AaFK straffespark nummer to helt på tampen og på den måten avgjøre at en av norsk fotballs giganter (Viking) skulle ryke ut....

Og så var det jo så mange andre dommerfeil stort sett i Vikings favør kampen igjennom.
Stempling, trakking på akilleser, hands rett utenfor 16-meteren ol. uten at det ble blåst mot Viking.

Og hvorfor fikk Andreas Lie gult kort for å gå to steg fremover før ett straffespark, når Viking- keeperen gikk 4-5 på hvert eneste, kjeftet og smelte uten å få tilsnakk en gang?

Nei, Steen. Det handler ikke om å se eller ikke se.
Det handler om å våge og å ville dømme rett.

platini

Legg inn av platini » fre sep 27, 2019 12:58:35

Jeg har egentlig pensjonert meg fra forumet, men gjør er innhopp her. Når jeg så Steen skulle dømme, tenkte jeg at han neppe gledet seg til å komme til CLS for første gang etter den kampen. Det ser ut som alle her har glemt skandalekampen borte mot Tromsø nedrykksåret, der Steen kom i sterkt fokus. Kirkeskov ble sendt i dusjen med sitt andre gule etter skuespill av en rutinert TIL-spiller, Trond tente og ble sendt på tribuna. Surt tap. Tanken min var at Steen neppe fikk dømme på en stund av "sjefen" Hauge (begge striler forøvrig), men 4 dager etter dømte han ny kamp på Åråsen...

Stein

Legg inn av Stein » fre sep 27, 2019 13:02:58

platini skrev:
fre sep 27, 2019 12:58:35
Jeg har egentlig pensjonert meg fra forumet, men gjør er innhopp her. Når jeg så Steen skulle dømme, tenkte jeg at han neppe gledet seg til å komme til CLS for første gang etter den kampen. Det ser ut som alle her har glemt skandalekampen borte mot Tromsø nedrykksåret, der Steen kom i sterkt fokus. Kirkeskov ble sendt i dusjen med sitt andre gule etter skuespill av en rutinert TIL-spiller, Trond tente og ble sendt på tribuna. Surt tap. Tanken min var at Steen neppe fikk dømme på en stund av "sjefen" Hauge (begge striler forøvrig), men 4 dager etter dømte han ny kamp på Åråsen...
Ja, Steen dømte skandalekampen da TILs kaptein skulle hatt rødt etter to gule. Kapteinen deres holdt igjen AaFK angriper på veg fremover. Alle var enige om at TIL skulle hatt rødt og ikke AaFK. Poengtapet pga dette førte til AaFK nedrykk.

Også den gangen uttalte han at TIL spilleren ikke hadde holdt nok.....
FY FLATE

AsE987

Legg inn av AsE987 » fre sep 27, 2019 13:25:38

Er det seriøst den samme dommeren? Dette burde være materiale nok til å slippe denne dommeren i fremtiden.FY!

Svar