Moderator: Arcturus

Svar
Binge

Kamptråd: Aalesunds FK - IK Start

Legg inn av Binge » tir apr 03, 2007 22:19:34

Starter en aldri så liten kamptråd siden mania tydeligvis mente alvor med sin boikott-aksjon.

Start er et lag som omgås med høy sigarføringer, mengder av gele og store ambisjoner. Klubbens uttalte målsetning er av den våte sorten; bli nordens beste lag. Soler &co viste i vinter at de mener alvor ved å cashe ut 15 millioner kroner på tre nye spillere.

Ygor Maciel Santiago var den klart dyreste av trioen. Forventningene til spilleren som kostet 10 mill kr kan oppsummeres med følgende uttalelse: "- Dette er et meget stort høydepunkt i Starts 102-årige historie, sier Erik Solér." Ygor var etter sigende en nøkkelspiller i sin gamle klubb, Vasco da Gama, og (fortsetter etter sigende) i kikkerten til landslagssjef Dunga - selv om dette ifølge kjennere er pølsevev.

Spilleren er av legning en ryddegutt som trives best som defensiv midtbane. God med begge føtter og flink til å velge fornuftige løsninger.

Neste på listen over nykjøp finner vi Bruno Rato. Ifølge Bjørnebye er han en spiss med en fin blanding av hurtighet, kreativitet og teknikk. Prislappen var på ikke mindre enn 3 mill kr. En anseelig sum for en som kommer rett fra tredje øverste nivå i Brasil.

Siste mann ut er en ghanesisk spiller med navn Anthony Annan. Dette 21 år gamle midtbanetalentet er den billigste av trioen og kostet Start 2 mill kr. Annan spilte nettopp mot Brasil for Ghana sitt A-landskamp og viste meget lovende takter. Den av de nye spillerne som helt klart har vist best takter så langt i vinter.

Start har som sagt [b] store[/b] ambisjoner. Laget skåret i fjorårets eliteserie usle 29 mål på 26 kamper. Marius Johnsen, som nå spiller for Køln, skåret 4 mål og var kun slått av David Nielsen i målprotokollen. Nielsen på sin side puttet anseelige 5 mål på 13 kamper. Dette lagt i mente, likefullt prioriterte Start å kjøpe to midtbanespillere og kun en enslig spiss. Det hele blir rett ut tragisk sett med gule øyne når denne ene spissen kvalitetsmessig ikke duger sett i norsk målestokk.

Start er mao avhengig av David Nielsen på topp. "Gledelig" nok ble spilleren skadet i kamp mot Blackburn, men rekker trolig seriestarten. Uansett har Nielsen kun skåret 1 mål i løpet av vinteren og vil tvilsomt rekke å finne toppformen innen mandag.

På kantene setter Start sin lit til Valencia på høyre og Stefan Bärlin på venstre. Bärlin er opprinnelig spiss som i sin tid ble omskolert av Nordlie. Han hadde en god debutsesong i 2005, men en ytterst svak fjorårssesong hvor skader la en demper på det meste. Treningskampene hittil tilsier at Bärlin fortsatt er langt unna 2005-form. Bärlin er en hurtig kantspiller med begrenset teknikk.

Alex Valencia hadde, i likhet med resten av laget, også en knallsesong i 2005. Sesongen den gang ble premiert med både landslagsplass og førsteplass på VG-børsen. Fjorårssesongen var en nedtur i så måte. Seks skåringer i 2005 ble til to i 2006 og topplasseringen på VG-børsen endte med en anonym 61-plass. Heller ikke i vinter har Valencia glitret og innleggskvaliteten har ifølge kjennere vært under enhver kritikk.

Den sentrale midtbanen til Start er kanskje norges beste. Ikke mindre enn tre landslagsspillere har klubben på denne posisjonen. Faktisk har Start 11 spillere som mer eller mindre kjemper om tre posisjoner. Dette til tross, klubben mangler både hodestyrke og muskelkraft - da særlig så lenge Ygor blir benyttet som midtstopper. Selve motoren i denne lagdelen er derimot meget god og vil være en hard nøtt å knekke for samtlige av lagene i årets TL.

Forsvaret til Start er egentlig smått fascinerende. Til tross for klubbens økonomiske midler, har man totalt ignorert behovet for en stødig midtstopper og ikke minst; ny spiller som kan bekle venstre back. Sannsynligvis er v-back posisjonen tippeligaens svakeste. På høyreback er Start derimot godt forspent, vel og merke dersom Steinar Pedersen holder seg skadefri.

Heldigvis for AaFK er det ikke bare på venstre back at Start har store problemer. Pdd er Ygor flyttet ned som midtstopper grunnet skadene til Espedal og Borgersen. Ygor er nok en god spiller, men med minimal akklimatisering og helt uten engelsk-kunnskaper fungerer samarbeidet med Håland svært dårlig.

Sammen med midtbanen, er keeperplassen i Start-laget den eneste posisjonen som pdd virker stødig. Nilsen har de siste årene blitt stadig sikrere og er en meget god keeper sett i norsk målestokk.

Aalesund sin tolvte spiller på mandag blir Stig Inge Bjørnebye. Assistenten til Hareide som i hvert et TV-intervju beviser sin inkompetanse. I sin tid var Bjørnebye en høyst ordinær spiller som på et imponerende vis maktet å få ufattelig mye ut av et begrenset talent. I treneryrket er dette nyttesløst. En evneveik trener vil i alle tilfeller bli avslørt, noe som fort kan bli Start sin undergang i årets sesong.

Spillet til Start har i vinter vært av det virkelig labre slaget. Tempoet har vært ikke-eksisterende, ballen går på tvers og bakover istedenfor i lengderetningen og den defensive strukturen har faretruende (sett med gule øyne) ofte slått sprekker. Riktignok maktet Bjørnebye å opp moralen til spillerne etter Nordlie sin avgang, samtidig fløyt han på det solide grunnarbeidet som Nordlie hadde bygd opp gjennom en lang vinter.

Fungerer samspillet til Aalesund i mandagens kamp bør en seier absolutt være mulig. Start ga fra seg et enormt bakrom mot Brann i gårsdagens generalprøve. Forsvarslinjen hang ikke sammen og Ygor sine språkproblemer skapte tidvis kaos. Offensivt skapte Start knapt en sjanse.

Med Austnes på høyrekant og Olsen som pirrer offside-grensen i midten passer Start som hånd i hanske. AaFK bør utnytte Start sin vaklende selvtillit ved å ofre alt fra sekundet hvor dommeren blåser. En tidlig skåring kan fort bety et målskred i orange favør. Faren er selvsagt at det motsatte skjer, Start får sin skåring og plutselig faller bitene på plass..

binge, med gryende optimisme

Alindizz

Legg inn av Alindizz » tir apr 03, 2007 22:39:34

håpe at aafk kan ver like go som dei va i 1.omgang mot molde...

Roger73

Legg inn av Roger73 » tir apr 03, 2007 22:42:33

Wow! Årest første TL- kamptråd! :) :)

Det er nå man vet det nærmer seg :D

Galiat

Legg inn av Galiat » tir apr 03, 2007 22:49:08

Hva med og starte tippe konkuranse også,slik vi har gjort dem siste åra?

Brukeravatar
Alexi

Legg inn av Alexi » tir apr 03, 2007 23:01:20

skal ha ros for denne Binge!

Johnny

Legg inn av Johnny » tir apr 03, 2007 23:05:57

Starter en aldri så liten kamptråd siden mania tydeligvis mente alvor med sin boikott-aksjon.

Mania skulle komme igjen til helga, men dette er ingen dårlig erstatning Binge ;)

SvenO

Legg inn av SvenO » ons apr 04, 2007 00:10:09

Jeg tror det kan bli en rimelig målrik kamp dette her med mange mål til begge lag. Starts forsvar må være blant de dårligste i årets eliteserie, og AaFK sliter litt med sine andreomganger. Så jeg tror AaFK vil dominere i første omgangen og forhåpentligvis da score nok mål til at det vil holde helt til dommeren blåser av. Starts nye brasser tror jeg blir noen gedigne flopper, særlig han ene som jeg ikke husker navne på akkurat nå.

Før Hæstads retur var jeg brennsikker på seier, etter hans retur er jeg bare sikker på seier:)

Ambisjonene til årets Start er det ikke noe å si på, men jeg er overbevist om at de mangler svært mye for å ha sjanse til å klare sine ambisjoner. Vi skal vel forsåvidt ikke si noe angående høye ambisjoner siden vi har styrevedtak på at det AaFK skal spille finalen i cuppen i år.

Nr 21

Legg inn av Nr 21 » ons apr 04, 2007 00:46:54

Noen som vet når årets drakt kommer for salg?

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons apr 04, 2007 00:54:24

Herlig kamptråd Binge !
Fantastisk også at vi nå endelig har en kamptråd om en TL kamp med Aafk !! :D :D

Hæstad er tilbake i Start og mange frykter dette. Vel...er det så dumt da ? Hvis midtbanen til Start ikke har vært bedre enn at en PL flopp i en liten klubb som Wigan går rett inn på laget uten å ha spilt sammen med de som er der i dag så tyder vel det godt ?
Vi skal uansett ikke frykte Start i denne kampen. Aafk er GODE nok til å kunne spille ut dette Start laget med den offensive stilen vi har i dag og viste mot RBK og Målle.

Vi oppfordre ALLE som skal på kampen og høylytt støtte laget i denne kampen som er den første i en ny æra for Aalesunds Fotballklubb !!

Aafk vinner 3-1, og vi får en pangstart på sesongen !

Brukeravatar
Sjefolainen

Legg inn av Sjefolainen » ons apr 04, 2007 01:06:09

Aafk vinner 3-1, og vi får en pangstart på sesongen

Kloke ord:D

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 04, 2007 01:13:32

Aalesund sin tolvte spiller på mandag blir Stig Inge Bjørnebye.

binge, med gryende optimisme
Optimisme hjelper Binge, men jeg frykter et nervøst AaFK lag som får en tidlig scoring mot seg og taper 1 ? 2 etter å ha kommet inn i kampen og ikke klarer å fullføre matchen som så mange ganger før.

Du sier Bjørneby blir AaFKs tolvte spiller, men Perry som har ropt om stabilitet på et høyt nivå har jo heller ikke klart å komme i nærheten av sitt hovedmål ennå. Jeg vet at Sturla og Perry jobber beinhardt med denne utfordringen som ennå ikke vi kan se noen som helst fremgang på.

Gjerne kall meg en pessimistisk løkrull, men se realitetene i øynene og innse at AaFK viser tydelig at de ikke holder mer enn 60 minutter. :(

Hvorfor skal det snu i neste kamp?

Tipper tap, men håper på seier. ;)

Brukeravatar
Alexi

Legg inn av Alexi » ons apr 04, 2007 01:16:19

@ Alexan;

Blirr'e tipping i år?

Binge

Legg inn av Binge » ons apr 04, 2007 01:20:08

Gjerne kall meg en pessimistisk løkrull, men se realitetene i øynene og innse at AaFK viser tydelig at de ikke holder mer enn 60 minutter. :(

Hvorfor skal det snu i neste kamp?

Tipper tap, men håper på seier. ;)

Kall meg gjerne en naiv løkrull, men et nederlagsdømt lag holder nok i mer enn 60 minutter når det er snakk om livsviktige poeng. Treningskamper, og kamper hvor man har en ledelse på x antall poeng i adecco-ligaen i bakhodet er en vesensforskjell i forhold til en kamp blant de store gutta. Selv om man selvsagt skulle kunne forvente at profesjonelle spillere stod på i 90 minutt uansett hva.

SvenO

Legg inn av SvenO » ons apr 04, 2007 01:26:51

Et AaFK som taper poeng grunnet dårlige andreomganger er vel ikke akkurat et nytt fenomen. Det har vel vært en trend ganske lenge. Hva det skyldes er vanskelig å finne ut av, men at deler av grunnen er pga psyke og kondisjon tror jeg nok.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons apr 04, 2007 01:32:07

Johnny

Legg inn av Johnny » ons apr 04, 2007 01:34:50

Ha ha, den e go DAGGAD :D

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 04, 2007 02:01:11

Kall meg gjerne en naiv løkrull, men et nederlagsdømt lag holder nok i mer enn 60 minutter når det er snakk om livsviktige poeng.
.........................................
Selv om man selvsagt skulle kunne forvente at profesjonelle spillere stod på i 90 minutt uansett hva.
Gutta skulle begynt å spille golf slik at de kunne lært viktigheten av å holde psyken på plass til runda/ omgangen er over.

Dette er faen ikke tull.
Av golf vil AaFK spillerne lære bedre koordinering og betydningen av å holde mentalt fokus også mot slutten av en runde eller kampen for den del.

De fleste golfspillere har høy sigarføring de første tre timene for så å spille som kjerringer på slutten.
(Unnskyld uttrykket damer, det er bare et uttrykk)

AaFK spillerne med familie var tilbudt gratis teorikurs og få spille på Reidar sine aksjer, men har ikke så vidt som jeg vet takket ja til Ålesund Golfklubb. :(

Litt utenom kamptråden, men skitt au.

Johnny

Legg inn av Johnny » ons apr 04, 2007 02:04:45

Litt utenom kamptråden, men skitt au.

Ta det på "påsketråden" da ;)

Boxer

Legg inn av Boxer » ons apr 04, 2007 02:06:51

Herregud Shimmy, har du slått hodet i rullatoren?
Å Loffe rundt på ei golfbane som noen andre pensjonister er vel det siste de trenger for å holde ut med 90 minutters hardkjør i tippeligaen.

Prøv litt seriøs trening sier jeg. Se på hvor mange treningstimer andre idrettsutøvere legger ned.

Men dette hører ikke hjemme her i denne tråden, så jeg avslutter her :)

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 04, 2007 02:09:54

Ta det på "påsketråden" da ;)
Vurderte det, men vi diskuterer jo muligheten til at AaFK skal klare å holde ut i 90 minutter på denne tråden så derfor ble det som det ble. :)

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons apr 04, 2007 02:18:13

Golf som utholdighetstrening ? Hmmmm.....skeptisk !

Johnny

Legg inn av Johnny » ons apr 04, 2007 02:19:59

Golf som utholdighetstrening ?

Mentaltrening for å holde fokus i 90 min ;)

SvenO

Legg inn av SvenO » ons apr 04, 2007 02:21:52

Da foreslår jeg heller at de kan se en runde golf på tv og forsøke å holde seg våken hele tiden, klarer de det er jeg imponert! Noe mer søvndyssende og kjedelig å se på skal man lete lenge etter..

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 04, 2007 02:21:52

Herregud Shimmy, har du slått hodet i rullatoren?
Å Loffe rundt på ei golfbane som noen andre pensjonister er vel det siste de trenger for å holde ut med 90 minutters hardkjør i tippeligaen.

Prøv litt seriøs trening sier jeg. Se på hvor mange treningstimer andre idrettsutøvere legger ned.

Men dette hører ikke hjemme her i denne tråden, så jeg avslutter her :)
Med ærbødighet Boxer, nå prater piss du om saker du ikke har greie på. :(
Golf er en idrett som krever fysikk i tillegg til mental trening.
For en golfspiller så er det ca 20% teknikk og 80% psyke for å gjennomføre en god runde.

Derfor er golf en idrett som de fleste toppklubber bruker som et tillegg til fotballen.
Se på våre landslagspillere, hva gjør de når de ikke trener? Spiller golf ja.

Men du har vel et bedre forslag Boxer.

Boxer

Legg inn av Boxer » ons apr 04, 2007 02:27:49

Edit: Diskusjon flyttet dit den hører hjemme ja :)

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 04, 2007 02:35:45

He-he, du vet jeg liker å trekke deg litt opp Shimmy ;)
Sjekk Weekendtråden Boxer. :D

nummer5

Legg inn av nummer5 » ons apr 04, 2007 03:31:48

Kan jo sies at også mange profesjonelle pokerspillerer bruker golf som trening for å holde hodet igang.

Brukeravatar
Alexi

Legg inn av Alexi » ons apr 04, 2007 03:47:03

Hvem er skadefri og klar til denne kampen? Enar, Dedè, Orry Larsen er nok alle uaktuelle.

Mattias Nylund? 100% - tviler på det.

Jeg håper disse 11 starter;

...........................Adin Brown...........................
..Bahoken.........Skiri.......Halli..........Holm........
..........Ørsal..........Kihlen........Fjørtoft...............
........Olsen..........Aarøy...........Austnes.............

1951

Legg inn av 1951 » ons apr 04, 2007 04:00:44

Brown
Kibebe-Skiri-Halli-Bahoken
Kihlberg-Fjørtoft-Holm
Olsen-Aarøy-Austnes

Holm må opp på midtbana for å matche kvikkingene Hestad/Strømstad , Ørsal må vike ...

V.I.P

Legg inn av V.I.P » ons apr 04, 2007 04:56:48

Mitt tips

Aafk - Start 0-1

Svar