Moderator: Arcturus

Svar
mmvi

Spissjakt 2012/2013 : Resultat! Abderrazak Hamdallah

Legg inn av mmvi » man jul 04, 2011 06:17:43

Helt klart nå at hva som skiller oss fra toppen er en ekte toppscorer.

Sunnmøre burde jo ha råd til en slik en -- hva med f.eks. Robbie Keane fra Tottenham -- tviler på han hadde kostet mer en 8-9 mill kroner -- en god investering for en virkelig toppspiller i norsk sammenheng,

Play4yourclub

Legg inn av Play4yourclub » man jul 04, 2011 09:48:16

JA, og så bør vi kvitte oss med B-spillerene som ikke holder tippeligakvalitet.

Her er fortsatt noen som har et altfor lavt bunnnivå.

Guru

Legg inn av Guru » man jul 04, 2011 15:28:29

Det er ingen mangel på angriparar i Aalesund.

For eksempel kan vi stille med tre dyktige immigrantar:

Herrera - Post - Phillips

Eller vi kan stille med ei ungdomsrekke:

Myklebust - Sellin - Fuhre

Og skulle alle desse seks vere ute av drift har vi endå ein trio klar:

Okoronkwo - Fløtre - Sylling

For ikkje å snakke om at vi i nøden kan omskolere oss ei angrepsrekke og:

Ulvestad - Skagestad - Parr

Det er med andre ord openbart at antallet angriparar ikkje er problemet.  Det er heller at vi ikkje har funne eit spel og ei besetning som utstråler trygghet og samspel.  Ofte virker angrepsspelet litt tilfeldig, og initiativa kjem eitt og eitt.  Vi mangler rett og slett den optimale kombinasjonen.

Sjølvsagt kan vi også peike på at vi mangler storscoreren.  Phillips er toppscorer med 4 mål, noko som plasserer han på delt 18.plass i divisjonen.  19 mål på 14 kampar er i underkant av det vi skal ha.

Kanskje er det ein spiss inn det handler om.  Så får det heller vere at det koster penger og at det er trangt i stallen.  Men som antyda over har vi allereie mykje vi kan jobbe med.  Sjølv gler eg spesielt til Pablo er tilbake, og det kan allereie vere i Wales på torsdag.  Han er vår gløymde spelar.  Nokon som husker kor god han var då han kom hausten 09?  Kor god ha nvar dei to gode kampane i fjor (heime mot Start og Viking)?  Dessverre var han mykje skada då og brukte tid på å kome i slag igjen.  Blei visst aldri kvitt smertene.  I vinter var han på plass med mål i tre av dei første fire treningskampane.  Får vi han i gang igjen vil det vere på linje med sommerens overgang.  Pablo og Demar på kantane vil vere gull.  Så er det opp til Myklebust, Sellin, Sylling, Post og Okoronkwo å slost om statusen som førstevalg i midten.  Det går an å få eit skikkelig angrep ut av det.

Og når alt anna svikter kan Barrantes legge ei genial pasning på eit enkelt løp.  Det blir mål av slikt og.

Ash.

Legg inn av Ash. » man jul 04, 2011 16:28:53

Det er ingen mangel på angriparar i Aalesund.

Nei, men det er mangel på en god spiss..

aafklover

Legg inn av aafklover » man jul 04, 2011 16:34:20

Vi trenger en skikkelig spiss, som vet hvor målet står. Molde klarer å skaffe Diouf, Thioune, etc. Hvorfor skal ikke vi greie det.

Runeviking

Legg inn av Runeviking » man jul 04, 2011 16:55:35

Vi trenger en skikkelig spiss, som vet hvor målet står. Molde klarer å skaffe Diouf, Thioune, etc. Hvorfor skal ikke vi greie det.

Kanskje det rett og slett er treningsmetodene som er feil?

Pølseleif

Legg inn av Pølseleif » man jul 04, 2011 17:09:39

I Stabæk skjer det saker og ting, tipper fleire vil vekk derifrå etter sesongen når dei mister arenaen. Leser og at Pontus Farnerud si kontrakt går ut etter sesongen. Han er vel ikkje spiss, men interessant?
- Ja

Veigar Pall Gunnarson hadde vært fin på topp for oss:-)

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » man jul 04, 2011 17:16:18

Veigar Pall Gunnarson hadde vært fin på topp for oss

Jeg drite i hvordan de ser ut bare de scorer mål... ;)

trippelf

Legg inn av trippelf » ons jul 06, 2011 23:49:44

Aldri vært kresen du Daggad?

Ser at TL klubber har startet sommershoppingen, håper vi henger oss på med et spiss kjøp?

Mange spillere i stallen med gode kvaliteter fremover i banen som Guru er inne på, men vi er vel det eneste laget som mangler en ren midtspiss som scorer mål i TL.

Tenk hva en spiller med fart og teknikk ville gjort sammen med de andre i stallen, spesielt sammen med Barrantes!

Men, det blir vel som alltid mye fuzz uten annet enn akkurat det.

Suppegjøken

Legg inn av Suppegjøken » tor jul 07, 2011 00:50:49

for å sitere Nytt i uka;
AaFK mangler toppscorere

Om mangel på toppscorer:
”...og uten spisser som vet hvor målet står har intet lag en reell nubbesjanse til å henge med helt der oppe.”

http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=619&id=35717
BILDETEKST: INNBYTTER: Solomon Okoronkwo fikk ikke spilletid mot Molde FK. Her er han i aksjon i torsdagens kvalikkamp i Europaligaen mot Neath FC.

– – –

Halvveis i årets sesong er det 11 lag i Tippeligaen som har en eller flere spillere som har scoret fem mål eller flere. AaFK sin toppscorer heter Demar Phillips. Han er faktisk venstre kantspiller, og han har scoret fire ganger. AaFK har scoret 19 mål på 14 kamper. Kun fem lag har scoret færre.

Molde FK er nå utropt som gullkandidat nummer én i Norge. Enig eller uenig i akkurat det er egentlig revnende likegyldig, men fakta er i hvert fall at de har scoret 30 mål. To spillere, Pape Paté Diouf og Davy Angan, har scoret henholdsvis 12 og sju ganger hver. Det blir 19 mål til sammen, og altså det samme som AaFK har totalt.

Jeg er fullstendig klar over at alle lag ikke har spilt like mange kamper, og jeg er heller ikke ute etter å strø altfor mye salt i såret etter søndagens forsmedelige, ydmykende og ekle 2-5 tap mot Molde FK. Neida, før Molde-kampen ble spilt mener jeg AaFK har hatt en god og positiv sesong til glede for oss alle. Likevel har vi sett tendensene. Likevel har vi sett at noe har manglet. Foran motstanderens mål. Der målene i favør AaFK skal scores.

Toppscorer. Den store forskjellen så vi helt klart søndag kveld på Aker stadion. Greit nok at AaFK-forsvaret langt fra hadde noen optimal dag på jobben, men det var jo ikke der den største forskjellen var. Jeg kan gjerne også ta med at midtbanen heller ikke var helt på høyden. Savnet av Michael Barrantes var stort. Ingen tvil om det, men likevel burde det fungert bedre i midtleddet.

De to spissene, Papé og Angan, er ikke eneste grunn til at Molde FK er en av årets gullkandidater, men likevel er det hevet over enhver tvil at de to er en meget god grunn til at moldenserne til slutt kan blir seriemester 2011. Og da har dere poenget mitt. Uten slike spillere, uten spisser som hele tiden er på rett sted til rett tid, uten spisser som er effektive, og uten spisser som vet hvor målet står har intet lag en reell nubbesjanse til å henge med helt der oppe. Der oppe i kampen om medaljene.

Taust. Så hva tenker styreleder i AaFK, Kjell Tennfjord og styreleder i ÅFAS, Bjarne Haagensen? Hva trener Kjetil Rekdal tenker er jeg overhodet ikke det minste tvil om, men uansett hva han vil eller ønsker hjelper det lite hvis viljen fra de to nevnte herrer og deres medsammensvorne ikke er til stede. Jeg er ikke dummere enn at jeg er klar over at alt har et økonomisk aspekt over seg, men samtidig er det nå slik at noen også er satt til både å skaffe og forvalte denne på en redelig og fornuftig måte. I dette tilfelle altså Tennfjord og Haagensen. Hvor lenge skal vi vente før vi får et signal om hva de kan eller vil gjøre? Det er i hvert fall det minste vi kan kreve.

Ut. Før årets sesong forsvant lagets toppscorer, Tor Hogne Aarøy, til Japan. La meg si med en gang at jeg ikke savner Tor Hogne. Ikke det at han ikke var en verdifull og viktig spiller i flere sesonger, men det er jo overhodet ingen som helst tvil om at selve formasjonsspillet til AaFK nå er av et helt annerledes, bedre og mer severdig format. Det må beholdes, og jeg håper det er lenge – holdt nesten på å skrive aldri – at vi kommer tilbake til lange baller opp til en enslig høy spiss. Som attpåtil ikke hadde all verden å by på når det gjaldt fart og teknikk med ballen på bakken.

Inn. Som erstattere ble Solomon Okoronkwo, Sander Post og Kjell Rune Sellin hentet inn. Sellin har fått mest spilletid, har scoret tre mål, men likevel er det vel ingen tvil om at han har et godt stykke å gå før vi kan si han er en fullverdig spiss. Glimtvis har vi sett at han har noe inne, men ikke minst blir han for lett i duellspillet, og ei heller er han av toppformat når det gjelder å posisjonere seg i feltet. På sikt kan han muligens bli den farlige spissen som laget trenger, men det skjer neppe i inneværende sesong.

Solomon Okoronkwo og Sander Post har vært skadeforfulgt. Post ute stort sett helt siden han kom til Ålesund. Nesten ikke spilletid, og foreløpig er det helt umulig å vite hvor god han er. Jeg lukter imidlertid at han er en look-a-like Aarøy, og da har jeg allerede skrevet hva jeg mener. Naturligvis altfor tidlig å si at han er et bomkjøp, men at han skal være spissen som skal skyte AaFK til topps har jeg ingen tro på.

Innbytter. Hva så med Solomon Okoronkwo? Torsdag, mot Neath FC, spilte han 57 minutter på høyre kant. Ingen stor kamp, men tross alt fikk han vist at han både er skuddvillig og at han har et skikkelig hardt tilslag. Mot Molde satt han på benken hele kampen. Med ti minutter igjen å spille, og med Molde i ledelse med 2-1, prioriterte Rekdal å hive innpå forsvarsspilleren Edvard Skagestad istedenfor angriperen Okoronkwo.

En merkelig avgjørelse etter min mening, og hvordan det skal tolkes er vanskelig å si. Ønsker du å score mål bør du vel primært bruke de som har størst kapasitet akkurat på det feltet?
Tapet mot Molde FK var en solid tankevekker. Forhåpentligvis ikke bare for meg

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor jul 07, 2011 01:19:45

Ein kan gjerne rope  på ein effektiv spiss. Men for å score mål så må i det minste ballen opp mot motstandarens  sekstenmeter. Dei gongane AaFK har gått i angrep heilhjerta med mykje folk så har det ofte blitt mål også. Og laget har faktisk vore eit av dei mest efektive i TL.
Det nyttar ikkje å ligge i forsvar og håpe  på ei gunstig kontring viss ein har tenkt å score masse mål.
Største grunnen til måltørka er nok at laget har ein (feig) spelestil der ein ikkje kan forvente meir mål.
Samanliknar ein tida AaFK er i angrep med tida andre angriper AaFK så er faktisk antall scora mål ganske imponerande.

Suppegjøken

Legg inn av Suppegjøken » tor jul 07, 2011 01:57:42

Nettopp tl007
pga. manko på en duganes spiss, er laget tvungen til å spille som de gjorde.

Du er littt tvetydig i din kommentar.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » fre jul 08, 2011 23:04:03

Noe av den store forskjellen på AaFK og Molde denne gangen, mener jeg var at uten Barrantes manglet vi en angrepsformasjon. Selv om vi kom med flere mann i angrep, manglet vi både dybde og bredde i angrepet. Ofte var det tre oransje i en klynge foran mål. Dette var Molde dessverre mye bedre på. Vi skulle gjerne hatt en Dede-type som var god til å ta ned ball og vende bort motspillere og giftig både med fot og hode, men vi hadde kommet langt med å ha en bedre angrepsstruktur.

aafk-freak

Legg inn av aafk-freak » lør jul 09, 2011 05:55:55

ja, en spiss som vet hvor målet er hadde vøre flott for aafk!
jeg har også funnet ein spiss som er ganske god i mine øyne!
den spissen jeg prøver å komme fram til er Vladimir Yurchenko!
han spiller nå får ein klubb som heiter Shakhtsyor Salihorsk..
og er sikker ikke så dyr... i følge transfermarkt.co.uk er han verdt 572.000£!
her er han på transfermarkt.co.uk.. KLIKK HER!
HÅPER SÅÅ INDERLIG AT AAFK HENTER KLASSESPISSEN

Kongsberggutten

Legg inn av Kongsberggutten » lør jul 09, 2011 12:48:13

I dine øyne så er han god? Har du sett han eller hvor har du det fra? :)
Ifølge linken du viser til  er han skadet frem til Januar 2012 og har scoret utrolige 0 mål, har 0 assists på 7 kamper. Han har spilt 2 fra start og har blitt byttet innpå i 5 kamper. Kanskje ikke helt den klassespissen vi er ute etter?

aafk-freak

Legg inn av aafk-freak » lør jul 09, 2011 17:07:06

I dine øyne så er han god? Har du sett han eller hvor har du det fra? :)
Ifølge linken du viser til  er han skadet frem til Januar 2012 og har scoret utrolige 0 mål, har 0 assists på 7 kamper. Han har spilt 2 fra start og har blitt byttet innpå i 5 kamper. Kanskje ikke helt den klassespissen vi er ute etter?
 Ja, i mine øyne.. jeg såg en U21- landskamp med hviterussland, då han spilte..

aafk-freak

Legg inn av aafk-freak » lør jul 16, 2011 23:24:30

kansje noen av disse gutane her hadde vell funket fett? :D

Klikk her for å se videoen

victory9

Legg inn av victory9 » man jul 18, 2011 01:17:57

Kanskje det rett og slett er treningsmetodene som er feil?
SETT IGANG FINN EN ....TOPPSPISS ! ! Det fortjener AAFK nå!!!!!!

Hva venter vi på ???????????????????????????????????????????????????

Vi selger vår beste spiller Parr......MEN .....ERSTATT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MED TOPPSPILLERE !!

Vi har ...1 o. o o o  Tilskurere ......hvilken Tippeligaklubb har det????

VI TRENGER ETT NYTT STYRE  OG EN LEDELSE SOM HAR AMBISJONER OG VINNERVILJE ! ! !.....A B I S J O N E R !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

victory9

Legg inn av victory9 » man jul 18, 2011 01:23:51

Overgangsvinduet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sett igang Hoff !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det er jobben som dere må gjøre KONTINUERLIG............!

Klubben består.....spillerne kommer og går!

victory9

Legg inn av victory9 » man jul 18, 2011 01:40:12

VI HAR MULIGHETEN I CUPEN !!!! ABSOLUTT..!!!!!.  SETT IGANG OG FORSTERK LAGET !
Skjønner ...IKKE ...hva dere driver med????????????????????????
Se på Tromsø.....De får toppspillere i bøtter og spann! Sett igang og gjør det samme!

Skal vi TAPE mot Molle på CLS i høst ? GLEM DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

seatsniffer

Legg inn av seatsniffer » man jul 18, 2011 01:46:46

Sinte?

victory9

Legg inn av victory9 » man jul 18, 2011 02:03:15

Hva venter AAFK på ???????????????????????????? Sett igang og finn en TOPP-SPISS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bølgedal

Legg inn av Bølgedal » man jul 18, 2011 07:16:00

FÅ EN SPISS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

10000 persons likes this.

trippelf

Legg inn av trippelf » man jul 18, 2011 13:29:36

Spissen kommer ikke, ledelsen er fornøyd med å stå i divisjonen. Det mener de vi klarer med dagens mannskap. Vel, det har sett greit ut til nå. To tap til, så er vi i sumpa! Mot Viking hadde vi spillet, sjansene og alle muligheter til å avgjøre.

Spissen bør på plass, men blor svært overrasket om han kommer!

Littbarski

Legg inn av Littbarski » man jul 18, 2011 14:04:36

Her er noen fakta:

-Det finnes få spisser som har kapasitet til å score 15+ mål i sesongen.
-En slik type vil være ønsket av langt "større" og klubber enn Aafk.
-Han skal ha en meget høy lønn!
-Overgangssummen vil være i området 10 mill (jf. andre spissoverganger i år)
-Og ikke minst, det finnes ingen garantier for at nettopp en slik spiller vil prestere i Aafk! (jf. Konè`s sesong i VIF)

aafk.avd.Moss

Legg inn av aafk.avd.Moss » man jul 18, 2011 14:38:22

Det er klart at å hente inn en målgarantist koster penger. Veldig mye penger. Og selv da har en ingen garanti.

Men uten en ny spiss så er jeg redd for at vi ikke klarer å kvalifisere oss for Europa neste år.

aafk-freak

Legg inn av aafk-freak » man jul 18, 2011 14:48:21

Marius Helle,Robert Stene,Jo Sondre Aas.. kan komme meed maaange i 1.divisjon som er gode nok for tippeligaen..

aafk.avd.Moss

Legg inn av aafk.avd.Moss » man jul 18, 2011 15:01:15

Alle du tar med der "freak" er gode spillere det. Men i utgangspunktet er dette ikke bedre spillere en det vi ha i stallen allerede.

Vi trenger ikke hente inn spisser som ikke i utgangspunktet går rett inn på laget og dunker inn mål fra første stund. Det er slike spisser vi mangler og som koster penger å hente inn.....Trolig har vi ikke penger heller til å hente inn en spiss av dette kaliber.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » man jul 18, 2011 15:14:44

Nå har vel Aafk hatt både lik sjansestatistikk og avslutninger på mål i nesten hver kamp de har har spilt som motstanderne. Men å ha en spiss som scorer på flere avslutninger mangles i laget.
Synd å si det, men Aafk har ikke hatt en topp spiss siden Dede.

Littbarski

Legg inn av Littbarski » man jul 18, 2011 15:15:17

Vi har Post og Sellin som etter min mening har de kvaliteter et godt spisspar trenger. Taktikk og system gjør at disse to ikke kommer til å bekle en rolle som spisspar. Eller vil de det...?

Svar