Moderator: Arcturus

trippelf

Kamptråd: Godset-Aafk

Legg inn av trippelf » tir mai 21, 2013 02:24:06

Kampene kommer fort i mai, kommende fredag skal det spilles toppkamp på Marienlyst kl 19.

Alle skryter av Godset og mange tror dette blir deres sesong? Utvilsomt et lag som spiller morsom fotball i en by og med et publikum som jeg har lite til overs for. Derimot har jeg stor sans for Deila, som får frem gode spillere, med mental coaching som hjelpemiddel. Til neste kamp er både Horn og Abdi ute pga kort, mye kan tyde på at det betyr at Hamoud og Brenne kommer inn? Med moderne vingbacker må Aafk ha tak på både midtbanen og forsvaret til denne krevende bortekampen. Fremover vil vi få sjanser, våre angripere har mer enn nok å fare med for å skape trøbbel mot et nykomponerte forsvar. Klarer vi å utnytte backer som er på vei fremover, vinne midtbanekrigen og unngå håpløse possisjoneringer bakover, har jeg god tro på at en ny bra bortekamp kan gi poeng. Jeg vil gjerne ha Phillips inn som back, både pga farten og rutinen. I mine øyner er han vår beste back. Evt som venstre kant, der han vil hjelpe Matland med Vilsvik, som har hatt en strålende sesong.

Vi har ikke gode minner fra bortemøtene med Godset, men det kan snart skrives om alle lag vi møter borte. I år har Aafk vist at ting ikke er tilfeldig. Spillerne virker å ha tro på systemet som JJ maner frem. Snart vil resultatene komme, også på bortebane. Sist mot Brann var det kun effektiviteten som hindret oss i poeng. Nå har vi en ny sjanse. Klarer vi å snu bortekomplekset, med spillere som trives med både lagkamerater, seg selv og det nye systemet? Tiden er moden og bortepoeng mot Godset vil gi en enorm boost videre i sesongen.

Skadesituasjonen har vært prekær, men Phillips og Matland er tilbake. Arnefjord og Stewart nærmer seg. Morisson er jeg usikker på, lite innfo ang hans pustebesvær. Nordvik fikk en smell mot LSK, som tydeligvis holdt han borte også i dag. Kanskje er han tilbake til fredag? Orry kommer etter ferien og meldes i rute.

Ny kamp av Grytebust med alle mulige slags variabler mot Odd. Diskusjonen går vedrørende om han skal benkes. Lite tyder på det, men at han sprer usikkerhet blandt publikum, hersker det liten tvil om. Innad i klubben tror jeg hans posisjon er mye sterkere, men han må få stabilisert seg. Carlsen og Martiussen har plukket opp hansken, dermed kan Morisson finne ut av sine pusteproblemer uten at vi på tribunen mister nattesøvnen. Så har vi Ygg, tidvis strålende med en unik fysikk, tidvis håpløs, spesielt med posisjonering. Her har vi få alternativer, spesielt om Nordvik fortsatt er ute? Kamptrening og god coaching vil ganske sikkert bidra til at Ygg på litt sikt blir en strålende back. Pr i i dag er han for ustabil. Slikt koster fort poeng! Så vil jeg se Barrantes orke i en bortekamp. Han er alltid strålende hjemme og ditto svak borte. Meget mulig litt ufortjent fra min side, men føler han har mye å gå på. Når han stråler, smitter det over på resten. Når han sutrer, som vi har sett flere ganger borte, virker det selvsagt motsatt. Det er han som er motoren, strategen og boksåpneren. Han vil vinne, men da må han vise også borte at dette er mulig. Å stå å slå ut med hendene og demonstrativt vise sin misnøye smitter. Håret er kuttet, nå får han gjøre det samme med bortetullet. På tide å vise at han kan prestere på fremmendt gress! Tendensene var der mot Brann, så jeg lever i håpet.

Jeg tror vi stiller ganske likt det laget vi mønstret mot Odd. Håper Phillips starter, da på bekostning av enten Matland eller Ygg. Jeg vil gjerne ha både Carlsen og Marinussen på banen. Begge har i det siste vist offervilje og tæl, som trengs om vi skal reise annet enn tomhendte hjem fra Drammen. Martinussen gjorde en god innsats får å temme Johnsen sammen med forsvaret. Fotomodellen Kovacs kan stoppes med samme medisin. Vilsvik må stoppes, dermed ofrer jeg Matland til fordel for Phillips.

Satser på dette laget, uavhengig av system en velger:
Grytebust
Ygg. Tollås. Skagestad. Phillips
Carlsen. Barrantes. Ulv. Martinussen
Leke. Hamed-Allah

Brukeravatar
klovn

Re: Kamptråd: Godset-Aafk

Legg inn av klovn » tir mai 21, 2013 08:32:55

...så får vi håpe statistikken spiller på lag med AaFK. At ofte etter at et lag har vunnet stort (Start-Godset 0-6) så går de som regel på et tap i neste kamp.

AaFK og ikke Åfk

Legg inn av AaFK og ikke Åfk » tir mai 21, 2013 10:06:23

Statistikken på tap påfølgende kamp etter storseier (3 mål eller mer) er ikke så veldig stor som den kan føles. Hittil i sesongen har det vært 9 "storseiere". Tre av de lagene som vant, vant også den påfølgende kampen, en har endt uavgjort mens fire (50%) har endt med tap!
Både vi og Godset har vunnet påfølgende kamp etter storseier.
Statistikken er uten tanke på motstander!!

1 Aalesund - Haugesund (3-0) Sandnes Ulf-Aalesund (0-1)
2 Rosenborg-Brann (4-0) Sogndal-Rosenborg (0-4)
4 Vålerenga-Godset (0-3) Godset-Lillestrøm (1-0)
6. Viking-Sogndal (4-1) Godset-Viking (3-1)
8. Molde-Aalesund (4-1) Sandnes Ulf-Molde (0-0)
9. Tromsø-Sarpsborg 08 (5-0) Vålerenga-Tromsø (2-0)
9. Aalesund-Lillestrøm (7-1) Brann-Aalesund (2-0)
10. Molde-Haugesund (1-5) Haugesund-Sogndal (0-1)
11. Start-Godset (0-6) Godset-Aalesund ?

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir mai 21, 2013 10:38:49

Jeg tror denne statistikken gjelder større seire enn med 3-4 mål. TIL vant 5-0 og tapte neste, AaFK vant 7-1 og tapte neste. Godset vant 6-0...

Brukeravatar
klovn

Legg inn av klovn » tir mai 21, 2013 10:39:23

..synes ikke en 3-0 seier helt kvalifiserer til en "storseier". En storseier er type siffer som ikke er helt "normale" i en fotballkamp. 3-0 er i grunn et ganske normalt resultat. Vil heller si mer enn 5-0...da snakker vi kalasseier. Da er kampen kjørt, og ren utklassing. 3-0...da er det fortsatt muligheter. :D

Brukeravatar
klovn

Legg inn av klovn » tir mai 21, 2013 10:47:22

Uansett er poenget at man etter en slik utklassingsseier så blir man ofte litt høy på seg selv og tror en kan vinne ved å slippe seg nedpå. Derfor utrolig viktig at AaFK kjemper som løver og prøver å vinne alle dueller på fredagen. Så bør de ihvertfall ikke tape 4-0 som de gjorde i fjor..

AaFK og ikke Åfk

Legg inn av AaFK og ikke Åfk » tir mai 21, 2013 10:51:05

Greit det klovn!
Men vil ikke si at Haugesund hadde så store muligheter på Aafk, ei heller Enga på Godset og vi på Molde!!
OK! Tar vi 5 målsseiere eller mer hittil i sesongen får vi:[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]9. Tromsø-Sarpsborg 08 (5-0) Vålerenga-Tromsø (2-0)[/highlight]
[highlight=#fefefe]9. Aalesund-Lillestrøm (7-1) Brann-Aalesund (2-0)[/highlight]

[highlight=#fefefe]Da blir det tap på Godset, men de spilt borte og har hjemme kamp no!

Skal se på kampene i fjor! og da er en storseier fem mål eller mer??[/highlight]

Brehme

Legg inn av Brehme » tir mai 21, 2013 11:45:23

Den troverdige statistikken sier vel at de fleste lag er best hjemme og utrolig svake borte. Slik sett blir det en stor utfordring å møte serielederen borte. Men kanskje det er akkurat det som kan avgjøre til vår fordel. Gullsnakket har tatt seg opp i Drammen og fokus til alle der nede er nok på gullfesten ved sesongslutt.

Saerdna

Legg inn av Saerdna » tir mai 21, 2013 12:09:01

For å følge opp statistikk pratet så har Aafk i år skapt 57 sjanser og scoret 23 mål og med 40.4% i utnyttelse er det bare Songdal og Sarpsborg som utnytter sjansene betre. Bare Tromsø, Godset og Rosenborg har laget fleire sjanser - mens bare Godset har scoret fleire.

Det som dog er eit problem er at i fjor låg vi på 13.plass i å avverge sjanser, medan i år så ligger vi på niende. Vi slepper inn alt for mange mål. Godset har sluppet til 8 færre sjanser enn oss (37 kontra 45) men vi har sluppet inn dobbelt så mange mål (7 vs 14). Om vi skal ende høgt oppe på tabellen så er dette noe vi må få gjort noko med. Vi skaper mykje og scorer mykje - men vi slepper til alt for mange sjanser og alt for mange av disse sjansene blir omgjort til mål. Og lar vi Godset komme til sjanser så kjem dei til å score.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir mai 21, 2013 15:03:51

En må se litt bak storseire. Mot LSK kunne vi scoret langt flere enn de 7 målene. I går mot Odd det samme.
Men Godset hadde ikke så mange flere sjanser mot Start, faktisk var et par av målene ikke så store sjanser det heller..:)

Godset borte er en tøff nøtt. De er gode der nede, men det største problemet er at vi er dårlige på bortebane. Ikke så gale som i fjor, men fortsatt ikke all verden. Men så spiller Godset på kunstgress, det liker vi. På tide med en borteseier igjen !

Godsets viktigste mann spiller ikke fotball. Han heter Ronny Deila og har imponert storveis siden han ble pensjonert fra banen og gikk inn i trenerrollen. Han er fornuftig, ærlig og hardtarbeidene. Får det meste ut av spillerne og lar de ikke ta av når de er i flyt.
Derfor tror jeg heller ikke de suspenderte spillerne vil gjøre det lettere for oss. Deila har skapt et godt lag, og et godt lag er mer enn de 11 som til enhver tid starter.
At black metal supporterne hos Godset skal banke tanter og har allerede tatovert inn gullet på en om mulig ledig plass blant nakne damer og piercinger. Dette bryr nok Deila seg lite om.

Men vi må gå utpå der med vilje til å angripe. Da er vi vanskelige å stoppe. Tidenes beste Aafk mannskap tar Godset denne gang. 8-)
Aafk - gjør noe med seg selv

Guru

Legg inn av Guru » tir mai 21, 2013 15:30:24

Good news: Kampen går på TV2 Zebra. Ingen bekymring for korleis eg skal få sett den kampen no når månedsabbonomentet mitt hos csport er gått ut.

Strømsgodset borte altså. Lettskremte kan skjelve litt av det. VG hadde nettopp ein presentasjon som viste kor lenge det var sidan sist dei tapte heime. Det var lenge. Ikkje fryktelig mange uavgjorte heller. Klarer ikkje skjelve. Klarer berre gle meg. Mimrer tilbake til 16.mai for nokre år sidan. Midt i rushtrafikken frå Oslo til Drammen tok turen litt lenger tid enn planlagt. Men rakk inn på hovedtribuna eit lite kvarter etter kampstart. Nerver og dårlig sesongopning gjorde ingenting. 4-0 til oss!! Sånn skal det vere.

No er vel både vi og dei bedre enn den gongen. På noverende tidspunkt er dei største favoritt til å vinne serien. Men eg vil minne om at vi - saman med dei og Rosenborg - framleis kan vinne serien utan å vere avhengig av hjelp frå andre. I motsetning til Godset har vi også muligheiten til the Double.

Det er langt fram. No handler det om ein kamp og to lag.

Kanskje er skadetrykket litt på vei til å lette. Mot Odd i går var kun 5 mann ute. Arnefjord og Orry er definitivt ikkje med mot Godet heller. Meir usikker på Morrison, Stewart og Nordvik. Alle desse vil vere aktuelle for laget skadefrie, men ingen er sikre. Det fine med skadene er at vi i stor grad slepp å vrake spelarar. Om alle var klare hadde det blitt vanskelig. Sei berre noko så enkelt som at Phillips og Stewart melder seg til tjeneste. Skulle tru dei var knallsikre på kvar sin kant. Men speler vi med kanter lenger? Dei siste kampane har vi spelt med diamant på midten, og det har faktisk gått bra. Skal vi tilbake til kantspelarar må vi vrake både ein spiss og ein sentral midtbanespelar, og det er det ikkje mange som har lyst til. Godset hadde tydeligvis same problemet. For mange spelarar dei hadde lyst til å bruke. Som eit resultat av det la dei om til 3-5-2 før sesongen. Usikker på kor mange kampar dei har brukt denne oppstillinga.

Strømsgodset er heller ikkje heilt utan problem. Kwarasey, Madsen, Vilsvik, Horn, Johansen, Abdi, Storflor og Kovacs - altså 8 mann - har starta minst 9 av 11 kampar. To av dei - Horn og Abdi - må stå over på grunn av kort. Usikker på skadesituasjonen, men har fått med meg at Thomas Sørum har vore ute ei stund. Det blir litt stokking på laget for dei og.

Opptil fleire gongar i år - både mot Vålerenga og Start i alle fall - har Godset drept kampen omtrent før den var i gang. Begge dei to nevnte var på bortebane, og i begge tilfelle leda dei 3-0 før det var spelt 20. Veit ikkje heilt kva vi skal legge i det. Kanskje at dei ikkje er redde for å trø til frå start av også når dei er på tur? Kor stor relevans har dette for fredagen?

Det er ingen grunn til å påstå anna enn at dette blir ei krevende oppgave. Men kampane mot Odd og LSK pluss ein god bortekamp mot Brann gir håp. Godt håp. Vi har kvalitetane som skal til for å vinne. Vi må sette våre eigne sjansar, og vi må klare å stoppe dei. Stefan Johansen og Lars-Christoffer Vilsvik er dei som får mest oppmerksomhet. Vi får passe på at spelerane våre er oppmerksomme på dei og. Men vi må ikkje sjå oss blinde på dei sterke sidene deira. Dei har svake sider og. Ting vi kan utnytte. Og ikkje minst; VI er proppfulle av sterke sider. Er det no Hamed-Allah skal få vise at han er ein bakromsspiss? Tipper Godset ikkje er så redde som dei fleste andre til å stå høgt.

Dette blir gøy!! Må invitere ein drammenser til kamp.
Nokon veit bedre enn andre

Brukeravatar
klovn

Legg inn av klovn » tir mai 21, 2013 15:36:26

Tør AaFK-supportere å ta turen til Drammen for å se kampen da? Hehe. Godset-supporterne har jo et dårlig rykte. Og går sikkert ikke av veien for å gi noen i orange farger juling.

tangokjør

suksess mot godset?

Legg inn av tangokjør » tir mai 21, 2013 16:48:31

suksessfaktorene:
- full innsats fra start nødvendig for seier på marienlyst. Først på ballen første målet (godset går sur også hjemme)
-nøytraliser motorene vilsvik og johansen
- stå høyt oppe bruk vår styrke, angrepsfotball ( godset svakheter bakover)

Resultatet : 5-2 til Aafk

TrueLee

Legg inn av TrueLee » tir mai 21, 2013 16:51:53

Guru skrev:Opptil fleire gongar i år - både mot Vålerenga og Start i alle fall - har Godset drept kampen omtrent før den var i gang. Begge dei to nevnte var på bortebane, og i begge tilfelle leda dei 3-0 før det var spelt 20.
Skremmende lesning. Spesielt ettersom vi slipper inn litt for mange mål i år. Godset har 7 baklengsmål, mens vi har 14. De har ikke tapt siden 2. runde, da de tapte 2-0 på bortebane mot Hønefoss. De har uavgjort mot Sarpsborg 08 og Odd. Resten av motstanderne har de feid av banen. Mildt sagt imponerende.

Samtidig virker det som Marienlyst er en bane som spillerne våre ser lyst på. Så vidt jeg har klart å få med meg har vi vunnet to, spilt en uavgjort og tapt tre kamper på seks oppgjør. Nesten fifty-fifty, altså. Man kan kanskje tro vi klarer oss bra i Drammen fordi vi liker å spille på gressmatten som er der, men hvorfor har det seg da at Strømsgodset har en mye dårligere statistikk her på Color Line?

Skal tro om riktig svar er at Godset sliter mot oss? Føler på meg at de to siste årene ikke er helt representative, da vi tapte nesten alle bortekampene. Statistikken forteller meg at dette er fullt mulig å dra hjem. Hvis vi klarer å stille med våre beste spillere så ser denne kampen fra mitt ståsted jevnere ut enn den gjennomsnittlig fotballinteresserte Drammenser liker å tenke.

AaFK og ikke Åfk

Legg inn av AaFK og ikke Åfk » tir mai 21, 2013 16:53:46

I tiårsperioden 2002-2012 endte 46 av oppgjørene med fem eller flere måls seiere. Den påfølgende kampen for det seirende laget ble slik:
(Der det ble storseier i siste serierunde, er første kamp sesongen etter brukt til sammenligning)

14 Tap
14 Uavgjort
18 Seier

Et poengsnitt på 1,48!!

Det gjør oppgjøret på fredag mot Godset til en 52/48 kamp i favør oss, skal vi følge statistikken!! :-))

trippelf

Legg inn av trippelf » tir mai 21, 2013 21:48:27

Her skal vi spille kamp med det beste laget/ stallen vi noen gang har hatt, så diskuterer vi utelukkende statistikk og Godset? Hva tenker allmuen om vårt lag, våre luksusproblem, våre svake punkter og hvordan vi skal spille? Ikke minst hvem som starter?

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir mai 21, 2013 21:54:01

Jeg tipper vi starter mye likt som sist. Phillips kan være på vei inn, men han må vel også matches litt forsiktig nå.
Stewart, Morrison og de andre skadede kommer ikke til å starte da det er mye rusk i maskineriet der. Morrison vil sikkert gjerne spille da han har vært i Godset tidligere.

Og så mener jeg at vi må spille som i hjemmekampene våre. Bruke Hamdallah tidlig. Han vil kunne lokke på seg mye oppmerksomhet og da har vi enda en klassespiller i Leke James som kan få være mer ekte spiss.

Ellers enig i at vi skal ikke bry oss mye om Godset. Ja de leder 6p foran oss men flyten deres varer ikke evig og de sliter normalt mot oss. Hvorfor ?
Fordi vi er et j**** godt fotballag selvsagt !

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir mai 21, 2013 21:55:35

AaFK og ikke Åfk skrev:[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]9. Tromsø-Sarpsborg 08 (5-0) Vålerenga-Tromsø (2-0)[/highlight]
[highlight=#fefefe]9. Aalesund-Lillestrøm (7-1) Brann-Aalesund (2-0)[/highlight]
Dette var hjemmeseier med påfølgende bortetap....
Når det gjelder borteseier med påfølgende hjemmetap så har vi jo:Molde-Haugesund (1-5) Haugesund-Sogndal (0-1)

Kunstgress vs Naturgress:

Men når det gjelder statistikk så synes jeg dette med kunstgress kontra naturgress er vel så spennende å undersøke.
Pr dags dato er det 6 lag i TL som har hjemmebane med kunstgress, mens det er 10 som har naturgress.

Det betyr at 6 lag spiller 20 kamper på kunstgress i løpet av serien, mens 10 lag bare spiller 6 kamper på kunstgress. Sltså en betydelig forskjell.Eller sagt på en annen måte: lagene som har naturgress hjemme, spiller flere kamper på det banedekket de er mest vant til.
Smp skrev forrige uke at Aafk bare hadde 3 seiere på naturgress de siste 2, eller var det 3 åra (!!)
Begravet inni en slikt tallmateriale tror jeg det ligger noe oppsiktsvekkende.

Og jeg tror virkelig at vi stiller sterkere mot Stømsgodset enn mange andre fordi vi er vant til kunstgress.
Tror vi får en feiende flott fotballkamp og at vi vinner fullt fortjent etter fantastisk angrepsfotball!
Sist redigert av Å-Eff-Kå den tir mai 21, 2013 22:17:23, redigert 1 gang totalt.

AaFK og ikke Åfk

Legg inn av AaFK og ikke Åfk » tir mai 21, 2013 22:14:43

Å-Eff-Kå skrev:
AaFK og ikke Åfk skrev: Kunstgress vs Naturgress:

Men når det gjelder statistikk så synes jeg dette med kunstgress kontra naturgress er vel så spennende å undersøke.
Pr dags dato er det 6 lag i TL som har hjemmebane med kunstgress, mens det er 10 som har naturgress.

Det betyr at 6 lag spiller 20 kamper på kunstgress i løpet av serien, mens 10 lag bare spiller 6 kamper på kunstgress.
Smp skrev forrige uke at Aafk bare hadde 3 seiere på naturgress de siste 2, eller var det 3 åra (!!)
Begravet inni en slikt tallmateriale tror jeg det ligger noe oppsiktsvekkende.

Og jeg tror virkelig at vi stiller sterkere mot Stømsgodset enn mange andre fordi vi er vant til kunstgress.
Tror vi får en feiende flott fotballkamp og at vi vinner fullt fortjent etter fantastisk angrepsfotball!
Det er åtte lag som har kunstgress.

Strømsgodset
Aalesund
Tromsø
Sogndal
Sarpsborg 08
Hønefoss
Start
Odd

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir mai 21, 2013 22:21:17

AaFK og ikke Åfk skrev:
Det er åtte lag som har kunstgress.
Ser man det... (!)...jeg glemte Start og Sarpsborg..

Aafk spiller altså 23 kamper på kunstgress, mens Rosenborg spiller 8. Og vice versa..
Det kan vel ikke være helt uten betydning?

Det interessante er hvordan det slår ut...
De tradisjonelt største klubbene spiller fortsatt på naturgress, Brann, Vålerenga, Rosenborg, Viking etc

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons mai 22, 2013 00:10:37

Tidligere år tror jeg ikke det var så viktig om vi spilte på kunstgress eller ikke. Da var det en mer "direkte" fotball for å si det litt pent. ;)
Men nå er vi et svært spillende lag som trives best på jevne flater. Men også gressbanene vil bli bedre i løpet av sommeren så jeg håper vi plukker mer på disse etterhvert.

Løfserøven

Legg inn av Løfserøven » ons mai 22, 2013 06:34:19

Denne kampen kan på mange måter bli en eksamen for hvor god AaFK er.

- Vi får absolutt testet vår defensive kapasitet i denne kampen. Det er hevet over enhver tvil at Godset kjører på fra start.
Godset er proppfull av selvtillit for tiden og går for Gull. Håper vi er BÅNNSOLID bak denne kampen.

- Offensivt er vi god, har sett så mye positivt på midtbanen og fremme i det siste at det er en fryd. Det er så mange som leverer at jeg gidder ikke og nevne navn.:D :D :D :lol:

Det jeg frykter er at vi blir trykt ned i egen 5 meter fra start, vi sliter når vi blir trykt ned tidlig og Godset har absolutt kapasitet til og sette inn tidlige mål. NEGATIVITET skal vi unngå men litt sunn bekymring må til.
Håper vi setter den bakre fireren godt, Gryta har en god dag på jobb og at Gutta fremme får kose seg litt.
Tror virkelig at der er god kjemi innad i laget og lysten til og slå serielederen sitter i Gutta.

God kamp alle og måtte vår Herre løfte AaFK til paradis. Godset-AaFK 2-3.

Guru

Legg inn av Guru » ons mai 22, 2013 12:43:41

Nevnte 3-5-2-formasjonen som Godset starta sesongen med. Det gjorde dei for å få plass til Kovacs og Sørum på topp saman. Med Sørum ute har dei heilt naturlig gått tilbake til den klassiske 4-3-3-varianten.

Her er laget som spelte mot Start:

Kwarasey
Storbæk - Madsen - Horn - Vilsvik
Adjei-Boateng - Johansen - Abdi
Storflor - Kovacs - Diomande

Sveen for Abdi etter 65
Wikheim for Kovacs etter 65
Sætra for Diomande etter 73
Rhoden, Hamoud, Brenne og Lehne Olsen blei sittende på benken.

Med Horn og Abdi ute påstås det at Hamoud og Brenne er dei mest nærliggende erstatterane. Brenne går i så fall rett inn som indreløper, medan Hamoud antakeligvis tar ein backplass med Storbæk inn som stopper.

Sjølv om dei mangler to mann er det ein del å ta av. Madsen og Vilsvik blei tatt ut på A-landslaget i dag, og dei utgjer halve forsvaret. Stefan Johansen hadde i følge Drillo også blitt tatt ut hadde det ikkje vore for U21-EM. Abdi - som står over mot oss - blei også tatt ut til U21-EM, medan Mohamed Keita blei forkasta saman med Tollås og Ulvestad. Keita var ikkje med mot Start, utan at eg veit kvifor. Om han er klar er han høgaktuell til å ta plassen frå Diomande.

Tabellen viser at det er dei mest målglade laga som ligg øvst. Strømsgodset har 24, vi 23 og Rosenborg 21. Ingen andre har fleire enn 17. Ofte er topplaga gjenkjennelige ved å sleppe inn færrast mål, men det er ikkje like tydelig i dette tilfellet. Eigentlig vi som øydelegg den statistikken mest. Strømsgodset er i ei klasse for seg sjølv med 7 baklengs. Vi har 14, noko som er like mange som Odd på nedrykksplass. Eitt meir enn Sandnes Ulf på kvalik.

Grunnen til at Godset slepp inn få mål kan sjølvsagt vere at dei er gode i forsvar. Men det kan like godt vere at dei i veldig liten grad speler i forsvar. Ballen er stort sett på den andre banehalvdelen. Vi får gjere noko med det siste.

Vi har to formasjonar vi bruker. Sist kamp brukte vi 4-1-2-1-2. Backane er dei einaste reine kantspelerane, og Carlsen og Ulvestad låg ut mot sidene. Velger vi dette mot Godset vil dei to også få ein viktig del av jobben med å stoppe dei to aktive sidene til Godset (Vilsvik & Diomande/Keita - Storbæk/Hamoud & Storflor). Samtidig vil dei etterlate seg rom som James og Hamed Allah kan utnytte om vi slår raskt og presist tilbake. Sentralt på midten vil denne formasjonen gi nok arbeid til vår bakerste mann (Martinussen/Morrison) som møter to indreløparar. Håper midtbana vår har trent på sideforskyving. Barrantes blir spennende i denne miksen. Får han ein stor defensiv rolle? Han er i utgangspunktet den naturlige mannen til å plage Johansen. Samtidig må Johansen passe på han, så det er ikkje gitt kva vi prøver å gjere ut av dette. Tipper Barrantes posisjonerer seg meir for å vere spelbar enn for å kunne vinne ballen til eikvar tid.

Dette blei ei noko defensiv tilnærming. Offensivt sett gir denne oppstillinga overtall sentralt. Den gir muligheter til backane å gå framover mot at den defensive midtbanespeleren fell av. Fremst har vi to mann som beveger seg over heile breidda på bana.

Alternativet er vår mest vanlige formasjon, 4-2-3-1. Det betyr plass til Phillips på venstrekanten. Mest sannsynlig betyr det at James blir dytta ut til høgre. Myklebust - og Stewart om han er klar - kan også ta høgrekanten, men då må vi vrake ein spiss. Denne formasjonen gir fleire direkte duellar mellom våre og deira spelarar. Begge laga har to spelarar på kvar side. Begge har ein sentral mistbanespelar nærast Godset sitt mål, og begge to nærast vårt. I starten av sesongen fungerte dette veldig godt med Orry og Ulvestad bakerst på midten. Begge to gjorde ein viktig jobb bakover, og begge hadde både evne og vilje til å gå på målfarlige løp. Med Orry ute gjekk det litt i stå. Morrison mangler den offensive biten, og det blei mykje meir forutsigbart at det var Ulvestad som skulle framover. No ser det ut til at Carlsen har funne forma, og då kan han vere i stand til å fylle rollen på same måte. Martinussen? Kjenner ikkje godt nok til kva han har å bidra med framover.

Sidan eg nevnte Carlsen: Nokon som har lagt merke til kor enkelt og fantastisk han mottar langpasninger? Må rett og slett vere god grunnteknikk.

To dagar og nokre timar att. Gler meg!

Pöhler

Legg inn av Pöhler » ons mai 22, 2013 13:38:54

Når det gjelder Trådstarter og argumentet om Phillips > Matland på backen:
Det kommer ikke til å skje, ikke i denne kampen hvertfall. Phillips er en backtype som kan brukes på hjemmebane når vi kjører back på overlapp. Mot Godset kommer vi til å ligge dypt, og svakheten til Matland i fart blir mindre (ikke uvesentlig, bare mindre) tydelig. Dessuten trenger vi Matland sin pasningsfot og dødballfot, om vi ønsker å få mål på Godset i denne kampen.

Jeg tipper at vi kommer til å ligge dypt fra starten av, og satser på veldig kjappe overganger direkte inn i bakrom. Da er Barrantes sin pasningsfot og Matland sin pasningsfot de to viktigste vi har på laget. Barrantes fordi han alltid får ballen, og Matland fordi han spiller back - noe som er ideelt sted for ballen å havne, både fra utkast og fra klareringer til siden.

Vi kommer til å gå ut i en 4-4-2 formasjon, med to raske spisser på topp. Det er ingen grunn til å tro at vi plutselig spiller med to kanter denne kampen, å prøve noe nytt like før en slik kamp er dumt. Flere kamper, selv mot Florø i 1. runde, spilte vi meget bevisst på tidlige, kjappe og harde, pasninger i bakrom mot to spisser som går i bakrom. De samme to kan også variere med å møte i mellomrom også, noe som gjør disse to mye mer uforutsigbare og gir angrepet en ny dimensjon.

Når vi ligger dypt med 4-4-2 kommer våre to "kanter" til å ha mye ansvar med å hjelpe våre backer. Sideforskyvningen blir meget viktig, spesielt om vi møter en midtbane-femmer, da blir det mye løping uten ball og det blir slitsomt i lengden. Barrantes har i det siste vist en lat side når det gjelder returløp, mens for eksempel en Leke James har vært overraskende god defensivt (når han har vært på kant). Om vi plasserer Barrantes på ene siden slik som vi har gjort de siste kampene, kan dette vise seg å være en riktig så svak posisjon for AaFK. Flytter vi Barrantes inn sentralt blir det litt av det samme svakhet der, men paradoksalt nok så syns jeg han jobber mye mer defensivt sentralt. Det skal bli interessant å se hva slags betraktninger og vurderinger JJ gjør rundt midtbanekonstellasjonen. At Ulvestad, Carlsen, Barrantes og Martinussen utgjør denne fireren er vel hevet over enhver tvil, skulle jeg tro?

4-2-3-1 formasjonen som foreslås kan være et trekk å gjøre om vi må jage mål utover i 2. omgang. Det er en mye mer offensiv stil i så måte, og det er jo helt åpenbart en vurdering som må gjøres om vi skal gå ut i angrep eller å satse på overganger.

Våre 3 bortetap så langt har alle funnet sted på naturgress. Dette er vår første bortekamp på kunstgress. Håper at dette gir oss en ekstra sjanse. Nå kan vi spille finspillet og bruke kombinasjonene som glimret med sitt fravær på potetåkrene i Molde, Bergen og Oslo.

Guru: Carlsen og Ulvestad har meget ulike roller som indreløpere. Vi har sett Carlsen blomstre i en posisjon som nesten ligner på en innoverkant, han finner MYE rom foran backen til motstanderen, i fravær av en offensiv venstreback ala Parr eller Phillips. Ulvestad derimot finner rom sentralt og i mellomrom, mens Ygg er den offensive på høgresiden. Denne rollefordelingen er meget tydelig sett over de siste 4-5 kampene, og spiller utmerket godt på spillernes kvaliteter og styrker. Carlsen har regelrett blomstret på grunn av dette, nå brukes han som pasningslegger og innleggsfot, og ikke bare som løpsmaskin og Enforcer. Her ser vi forskjellen på Rekdal og JJ.

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » ons mai 22, 2013 18:00:36

Hamdallah er med på rundens lag i Dagbladet (papirversjonen, finner det ikke på nettet).

" Har blitt bedre og bedre for tango-trøyene, og burde scoret mer enn ett i kampen mot Odd. Gode bevegelser og sterk i kroppen."

Guru

Legg inn av Guru » tor mai 23, 2013 08:40:26

Endelig har humoristane i Drammen klart å opprette sin eigen kamptråd.
Sist redigert av Guru den tor mai 23, 2013 09:26:31, redigert 1 gang totalt.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor mai 23, 2013 09:02:38

Guru skrev:Endelig har humoristane i Drammen klart å opprette sin eigen kamptråd.

Denne linken peker tilbake på SC...

AaFK og ikke Åfk

Legg inn av AaFK og ikke Åfk » tor mai 23, 2013 09:04:05

Guru skrev:Endelig har humoristane i Drammen klart å opprette sin eigen kamptråd.
Er vell kanskje denne ?

Det er også en på vgd.no !

Guru

Legg inn av Guru » tor mai 23, 2013 09:27:20

F.I.L. skrev:

Denne linken peker tilbake på SC...

oopss. Flautt. Fiksa no.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor mai 23, 2013 11:24:06

En rask titt på nevnte tråd og forum fra Drammen viser at vi bør være uendelig glade for den løsningen vi har på SC.

Svar