Moderator: Arcturus

Guru

Selge ein spiss?

Legg inn av Guru » tir des 03, 2013 09:33:08

Sunnmørsposten melder at Aalesund har fått to bud på Leke, samt at det er interesse for Hamed Allah.

Berre for å berolige: Vi har takka nei til begge buda. Men: Det er varsla nye og auka bud, og det er pengesterke klubbar det er snakk om.

Henrik Hoff har ikkje lyst til å selge. Men han legg til at alt har sin pris, og at han frykter at det kan kome bud som dei må takke ja til.

Sunnmørsposten meiner at den eine klubben er russisk. Det gir meining, sidan dei speler vår-haust som oss.

På den positive sida har begge to kontrakt tre sesongar til, ut 2016. Vi sit i utgangspunktet med all makt. Men pengar er ein nødvendighet for å drive fotballklubb, og vi har ikkje meir enn vi treng vi heller. Det er ikkje vanskelig å sjå for seg at vi gjer ein god sesong neste år. At begge to lager godt med mål. Om eit år har begge to to år att av kontraktene sine, og verdien kan vere endå høgare. Eit klassisk ein-fugl-i-handa-ti-fuglar-på-taket-scenario. Foreløpig har vi tydeligvis økonomi til å kunne takke nei. Dersom vi kjem i ein situasjon der vi må selge, så har vi dårligare forhandlingskort.

Vi skal feire 100-årsjubileum neste år, og stallen gjer at vi gler oss. Vi har endelig det vi har mangla kvar einaste eliteseriesesong; målscorarar av rang. Det er fryktelig lite fristende å selge seg ned akkurat no.

Neste spørsmål er kva spelerane syns om saken. Vi veit at dei har godt av å fortsette utviklinga i Aalesund minst ein sesong til. Ser dei det på same måten, eller er dei ivrige på å ta neste steg? Større liga, meir lønn? Dei har signert lange kontrakter med oss, men dei er av papir. Ikkje stein. Ulykkelige spelarar er neppe eit gode å ha i troppen, samt at det kan skremme andre frå å signere lange kontrakter med oss.

Korleis er dei økonomiske interessene fordelt for desse spelerane? Leke kom billig. Det er godt mulig at klubben sto for innkjøpet åleine. Kanskje sit vi på alle rettane endå? I så fall vil ein salgssum gå rett tilbake til klubben der den kan brukast til opptil fleire nyttige ting. Dekke gammal moro (VIKTIG!!) og gi framtidig handlingsrom for innkjøp, lønninger, klubbutvikling, you name it. Hamed Allah blei kjøpt dyrt, og eksterne investorar var med. Kor mykje av ein overgangssum vil gå tilbake til klubben? Vil investorane re-investere gevinsten sin? Har investorane ein formell eller uformell medbestemmelserett til korleis vi skal reagere på tilbud?

Eit salg er også ein mulighet. Jönsson vil heilt sikkert beholde begge, men eit salg vil også vere ein mulighet til å forme laget etter hans ideer. Mange nevner Riku Riski. Det finns mange fleire spissar som vi ikkje tenker på. Å hente inn ein ny spiss kan vi få til for ein brøkdel av summen vi får inn dersom vi selger. Men ganske sikkert med lavare kvalitet og videresalgspotensial. Med mindre vi har fleire ess i ermet, sjølvsagt, og det er jo snart tida for å tru på julenissen. Ein joker er Michael Barrantes. Med Hamed Allah og Leke på laget har han blitt dytta mykje ut på kanten. Rett og slett eit offer for systemet. Om ein av spissane forsvinn blir det mykje lettare å finne plass til han i midten.

Kva er prisen før vi syns det er på sin plass å selge? 5 mill? 15? 25? 50?

Det er forresten veldig lenge sidan eg har høyrt nokon ironisere over at det var ein fiskehandler som henta Leke James på prøvespel til Aalesund. Godt jobba!
Nokon veit bedre enn andre

Binge

Re: Selge ein spiss?

Legg inn av Binge » tir des 03, 2013 10:12:05

Det hadde gitt utmerket mening å selge dersom Leke i år hadde levert en sesong opp i mot kapasiteten. I mine øyner har han minst 30% igjen før vi har sett det beste av ham, og jeg er 100% sikker på at han vil vise mye av dette potensialet i 2014. Når han endog er fornuftig nok å skrive under på en ny kontrakt i stedet for å benytte muligheten som Bosman, så bør det være mulig å holde ham fornøyd også neste sesong, iført Orange. Leke har en STOR fremtid som bør nytes i en langt mer attraktiv liga enn den russiske. Blir MEGET skuffet om Hoff & co ikke har guts stor nok til å avvente enda større summer i fremtiden. "Det er dyrt å være fattig" har sjelden gitt mer mening...

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir des 03, 2013 10:14:29

Vi må bare selge om prisen(e) er rett. Så enkelt er det. Aafk har ikke råd til å si nei til 5-10-15 millioner i fortjeneste.
Og klarer vi samtidig å kjøpe fornuftig så ligger alt til rette for masse morro også i tiden som kommer.

Leke er det fryktelig trist å miste for han er en herlig fyr rett og slett. Hamdallah skulle jeg gjerne sett herje i TL etter å ha fått en god vinters oppkjøring, men jeg har lenge innsett at vi nok ikke får med begge neste år.
Men som du skriver Guru så sitter vi med en fulgleflokk i hendene på grunn av lange kontrakter. Og kan tyne mye ut av dette.
Samtidig vil Aafk være en enda mer spennende klubb for up and coming spillere når vi kan vise til både Riise, Lindegaard og nå da evt. Leke og/eller Hamdallah.
Aafk - gjør noe med seg selv

Guru

Legg inn av Guru » tir des 03, 2013 10:17:26

For min del trur eg nøkkelen er å overbevise spelerane om at det er i deira interesse å bli i Aalesund lenger. Til neste sommer, neste vinter eller endå litt til. Dei skal ha minst ti gode fotballår framføre seg, og det er viktig for dei å gjere dei rette valga heile vegen.
Nokon veit bedre enn andre

Brehme

Legg inn av Brehme » tir des 03, 2013 10:24:59

Dette er to spillere som må erstattes om de blir solgt, og alle vet hvilke summer Aafk må ut med da. Å selge Hamed Allah for under 15-20 mill nå, vil være utrolig dårlig både sportslig og økonomisk. Fortsetter han å score slik han har gjort så snakker vi fort om større summer, sammenlignet med hva tidligere storscorere i TL har blitt solgt for.

Alt har en pris, og heldigvis er vi i en situasjon der vi har råd til å beholde spillere, vi er en klubb i en positiv sportslig utvikling og ingen av de nevnte har en alder som tilsier at toget for større oppgaver går nå.

Hoff får det som han vil ;)

Turam

Legg inn av Turam » tir des 03, 2013 11:00:43

Med tanke på ka vi betalte for Hamed-Allah, så blir det for dumt å selge for noe mindre enn 15 mill, når han har prestert bra, fortsatt er ung og har lenge igjen av kontrakta.

Det samme gjelder for Leke.

AbbySC

Legg inn av AbbySC » tir des 03, 2013 11:07:13

Min tanke er: Ha is i magen!

Å beholde dem en sesong til kan være utrolig verdifullt på mange måter:

- De kan bidra til medaljs i serien
- De kan bidra til å sikre klubben Europa-cup
- De kan bidra til å skape entusiasme og fylle stadion igjen
- De kan øke sin egen verdi betraktelig om utvklingen går som normalt

Med mindre kapitalbehovet er akutt, tenk LITT langsiktig.

Saerdna

Legg inn av Saerdna » tir des 03, 2013 11:14:06

Må seie meg heilt einig i AbbySC. Det som dog kan ødelegge er visst dei sjølv begynner å ønske bort. Eit annet argument er jo at det er betre å vente til i allefall i sommer, da har fleire ligaer pause og dermed meir sannsynlig at "større" klubber gjør kjøp.

tomsing

Legg inn av tomsing » tir des 03, 2013 11:22:31

Dessverre sitter spillerne selv på ganske sterke kort her. Selv om de har lange kontrakter er ingen klubb tjent med å ha en spiller i stallen som ikke ønsker å være der. Liverpool og United stod på sitt og "tvang" Suarez og Rooney til begge å bli, med stor suksess, i sommer. Men det er mange flere eksempler på spillere som har tvunget frem en overgang enn spillere som ikke har klart det. Tror ikke Leke er typen til å sette seg selv opp mot klubben, men føler meg absolutt ikke trygg på Hamdallah.

Om Leke og/eller Hamdallah virkelig ønsker seg bort fra klubben, ser jeg ikke for meg at AaFK klarer å holde på de uansett. Da gjelder det å få mest mulig penger for de. Før dagens artikkel i Sumpen såg jeg uansett ikke for meg at begge er AaFK-spiller i november 2014.

AsE987

Legg inn av AsE987 » tir des 03, 2013 11:33:04

Jeg tror at både Leke og Hamdallah er interessert i å være her i minst en sesong til. Håper jeg har rett, og at klubben vurderer sportslig suksess opp mot snarlig gevinst for salg. Beholder vi begge to, og de er skadefrie igjennom vinteren, da tror jeg de kommer til å score vanvittig med mål neste sesong.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tir des 03, 2013 12:24:06

Det er selvsagt ikke bra å beholde en spiller som evt vil bort. Men når det gjelder Leke og Hamed Allah så kommer de ikke videre om de skal gå rundt å surmule. Hvis de blir i klubben mot sin vilje er de uansett f... nødt å prestere for å komme seg til en bedre liga.

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » tir des 03, 2013 13:43:19

Nå må for guds skyld klubben ha is i magen og avslå ethvert tilbud både på Leke og Allah. Vi har funnet 2 diamanater i desse to og med langtidskontrakter vil dei være vesentlig mer hvert neste år etter en god sesong enn hva som er tilfellet nå.
Ser at det blir nevnt NOK 15 mill. Dette er jo ingenting for spillere av dette kaliberet. Leke James er 21 år, han har hatt en skadefri sesong nå, han virker som en sinnsykt oppegående person og har rette innstillingene. Han har alt som trengst for å nå hvor langt som helst, og markedsverdien hans vil garantert være mye høyere neste år. Og det vil være total galskap av han å gå til Russland, så er en bakgårdsliga. Leke har et potensial som ligger langt over den Russiske ligaen, og der er ingen øvre grense for hva storklubber kan være villige å gi for han om han fortsetter utviklingen neste år. Å selge han for NOK 15 mill vil være et ran av en annen verden. Da bør dei som sitter på pengene i klubben vurdere sin stilling.
Leke kan fort være verdt mellom NOK 50-100 mill neste år. Og da er det rimelig kortsiktig å selge nå for lommepenger. Dessuten håper jeg at Leke er oppegående nok til å skjønne at lengden på en kontrakt ikke spiller noen rolle. Er du god nok og presterer bra nok og en stor klubb vil ha deg, så driter dei i om han er ute av kontrakt eller om han har 5 år igjen. Er interessen stor nok så blir han kjøpt uansett. Så det er kun opp til spilleren å prestere på banen så er ønskedrømmen om å spille i en storklubb oppfylt. Jeg velger å tro at Leke er oppegående nok til å se dette og ikke krever å bli solgt til en bakgårdsliga. For denne karen kommer til å nå langt. Kommer det NOK 100 mill på bordet i dag. Så ok, da skjønner jeg, men alt under NOK 50 mill bør avvises tvert. Litt mer usikker på Allah. Har enormt potensial, men også enormt ego. Litt vanskeligere å vite hva som kommer ut derfra

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir des 03, 2013 14:11:43

Reality check warning ! Reality check warning !!

50-100mill for Leke er du spika spenn gærn kjære venn...Leke er god i TL men ikke SÅ god, og ei er vel heller ikke TL i europatoppen på kvalitet heller sist jeg sjekket.
Men om vi sier 20 mill, TENK hvor viktig en slik sum ville være for Aafk !
Vi må heller ikke glemme å tenke klubbens ve og vel her. Hva om Leke/Hamdallah ikke får noen kjempesesong neste år. Om de blir langtidsskadet, om de surmuler ?
Nei en fulg i hånda er bedre enn 10 på taket, OM da summen(e) er riktige.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir des 03, 2013 14:12:41

Guru skrev:For min del trur eg nøkkelen er å overbevise spelerane om at det er i deira interesse å bli i Aalesund lenger. Til neste sommer, neste vinter eller endå litt til. Dei skal ha minst ti gode fotballår framføre seg, og det er viktig for dei å gjere dei rette valga heile vegen.

Skal vi prestere sportslig så må vi alle fall unngå å selge i sommervinduet !!

Brosund

Legg inn av Brosund » tir des 03, 2013 21:17:35

AaFK MÅ ikke selge.
AaFK bør ikke selge.
AaFK trenger ro og kontinuitet i alle ledd, særlig i spillergruppa.

Vi vet at AaFK er hjelpeløse på overgangsmarkedet og bruker flere år på å skaffe en god spiller selv når de har penger.
AaFK vil gjerne være en middelhavsfarer med god økonomi. Hva er så gjevt med halvtomme tribuner, 9.-plass og god økonomi?

Nei behold spillerne og jobb heller mot sponsormarkedet for å hente inn penger.

Om budet blir på 50 mill? Selg, og sørg for utbytte ved videresalg. Pengene SKAL da øremerkes nye spillerkjøp. Å selge spillere for å dekke gjeld er å bygge ned klubben.

Husk at AaFK har en "forpliktelse" overfor Barrantes&CO også. De fortjener nå en god stall og en god sesong.

Det gjør forresten vi supporterne også, eller?

Brukeravatar
Pastoren

Legg inn av Pastoren » ons des 04, 2013 09:23:00

har klokketro på at her må vi ha is i magen... og selvfølgelig en Russer som ikke helt vet hva han skal gjøre med alle pengene sine. Nei under Leke en bedre serie og havne i rett og slett...

Som folk over så er jeg helt ening i at is i magen trengs, vi må ikkkkke selge til skambud , og 2014 vil bli en kanonsesong for Leke og prisen vil gå markant opp etter den sesongen.....

Burde greie og dra ut 20- 25 mill for denne spilleren etter en god sesong til....

Nå kanskje mellom 10- 15 . Nei Hoff La Leke få leke seg litt til i den oransje ballbingen vår og du skal se at
Telefonene kommer fra bedre ligaer en den Russiske og som også har penger....

Tyskland , england ?????

Denne mannen har en stor framtid....
Så får jeg håpe at vi har følgt litt med , så at vi kan hente flere talenter nede fra samme plassen som vi kan nyte godt av når han forsvinner, blir en trist dag. men det er fotballens bakside...
Joh:3:16........

TangoTangen

Legg inn av TangoTangen » ons des 04, 2013 13:53:06

Et lag fra Tyrkia er vistnokk interessert i Hamdallah og er villige til å betale 5 mill Euro... :shock:

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 13:59:27

Sikker på du ikke blander korta litt no...?

http://www.tv2.no/sport/fotball/tyrkisk ... 68340.html

TangoTangen

Legg inn av TangoTangen » ons des 04, 2013 14:04:30

Brehme

Legg inn av Brehme » ons des 04, 2013 14:24:53

5 mill Euro, SOLGT!!!! $$$$$

Også er det herlig at Hoff`en bare avviser en evt. utlånsavtale. Det hadde vært rovdrift på spilleren. Nå skal han ha pause, ro og restitusjon, før han starter med å trene seg opp til å prestere max i 2014 og ta gull med Aafk 8-)

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons des 04, 2013 14:35:33

Å selge til en tyrkisk klubb er galskap. Da må pengene stå på bok før noen blir gjort. Og det er i alle fall galskap av en spiller å gå dit. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt om problemer med oppgjør og lønnsutbetalinger der nede.

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons des 04, 2013 14:36:50

Daggad. Det er selvsagt mye penger for Leke når en snakker om NOK 50-100 mill. Helt enig i det. Han er selvsagt ikke verdt dette i dag, og det er derfor AAFK bør vente. Selger dei han nå så er dei hjernedød og dei lar han gå under NOK 20 mill. Venter dei så kan han fort være verdt NOK 50 mill. Får han en kanonsesong neste år så er det ikke noe utenkelig i det hele tatt. Husk på at Leke er 21 år. Han har hatt sin første hele sesong, og denne spilleren har alt. Rette holdninger, fart, styrke, teknikk. Han kommer til å nå meget langt. Og da er NOK 50 mill peanuts. Dei som eventuellt kjøper han nå gjør det nå fordi dei ser potensialet i han. Og dermed vil dei kjøpe han før verdien blir for høy. Enkel matematikk. Hadde jeg hatt pengene skulle jeg selv ha kjøpt rettighetene til han om jeg fikk dem for NOK 20 mill. Du kan nå se på alt søppelet som blir solgt innad i England, og se hva du får for NOK 50 mill. Det er ikke rare greiene. Og potensialet til Leke er større en Lindegård som gikk for NOK 40 mill om jeg ikke husker helt feil, så ser ikke hvorfor NOK 50 mill burde være mye om han gjør det bra neste sesong, noe som er rimelig sikkert om han ikke blir skadet.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 14:53:10

Jeg er ikke helt enig med deg her cupmester2002, men det er også vitsen med et forum ! :)
Pengene sitter ikke så løst lenger. Og en kan ikke se så lett mot England og summene der på en spiller fra Nigeria. Det vil være svært vanskelig for Leke å få arbeidstillatelse der borte slik reglene er blitt. Og ser en mot Frankrike og Tyskland så er nivået på overgangene der mye lavere.
Russland er spesielt. De har mye penger og kan nok betale en del. Men hvem vil dit..?

Derfor mener jeg at summer på 40-50mill er utopi. Jeg kan ikke huske en overgang på en spiller fra Norge med slike summer bortsett fra Mikel saken i sin tid. Men så var Mikel også i en litt annen klasse en Leke, og klubbene hadde mer penger.
Jeg er HELT sikker på at du får kjøpe Leke for 20mill om du låner deg litt opp. Tipper på du får et Aafk skjerf med på kjøpet. :D

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 15:12:12

No blir fjæra fort til høns her. Les artikkelen og les twitter meldingene. Så ser du at dette kommer fra intervjuet med Hoss på TV2.no der Hoff sier fleipete at det er uaktuelt med noe utlån med mindre de kommer med 5 mill euro..

Brukeravatar
Fantomet_Vika

Legg inn av Fantomet_Vika » ons des 04, 2013 15:15:03

Jeg skjønner godt at en spiller med ambisjoner ikke ser på Aafk som en endestasjon i karrieren og vil videre. Men Tyrkia?? Her må Allah tenke seg godt om, det er vel flere "triste" historier derifra enn solskinnshistorier tror jeg. Nederland, Tyskland og Italia er Allahs mest optimale ligaer å spille i tror jeg.(Nederland som ett steg på veien)
Om han reiser til Tyrkia, så frykter jeg det er noe av det siste fotballverden hører om vår toppscorer.:evil:

Håper både Leke og Allah tenker seg godt om, og vurderer hvilke muligheter som virkelig passer de best før de blir grinete for at Aafk ikke vil la de gå, å ikke bare kortsiktige økonomiske spørsmål. (Om de i det hele tatt får lønna utbetalt)

tomsing

Legg inn av tomsing » ons des 04, 2013 15:22:25

Engelske klubber kjøper britiske spillere for alt for høye summer. Ellers betaler de ikke så veldig mye. I alle fall ikke for spillere fra TL. Som Daggad sier er det helt andre tider nå. Det er kun olje-klubbene og de aller beste som bruker mye penger i dag, ellers er de aller fleste klubber veldig nøktern med pengebruken.

Ble ikke Lindegaard solgt for rundt 20 mill? Kan aldri huske å ha hørt snakk om så mye som 40?

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons des 04, 2013 15:31:24

Daggad. Er helt enig med deg at pengene ikke sitter like løst som tidligere. Det er det ingen tvil om, men på den annen side, dersom spilleren er ettertraktet så er det ofte en tendens til at klubbene er villige til å strekke seg rimelig lagt for å sikre seg en spiller dersom dei ser potensialet i han. Nå husker jeg Mikel når han var i Norge, og etter mitt syn så kan jeg ikke se at han var i besittelse av et større potensial enn Leke. Det er selvsagt vanskelig å sammenligne spillere som spiller i forskjellige posisjoner, men felles for dem begge er jo at dette er spillere med pondus. Leke har mer fart en Mikel, og han er mer teknisk, men selvsagt besitter han ikke samme defensive kvaliteter som Mikel hadde. Men om du får 2 klubber som viser interesse, så er jeg rimelig sikker på at desse vil strekke seg langt. Og om AAFK har is i magen kan dei også få prisen høyt med å avvise en del tilbud også. Ser den aktuelle klubben potensialet, så er der nesten ikke grenser. Vet ikke om du har lest boken om Zlatan, men han ble solgt for 80 mill før han han hadde etablert seg i Malmø. Det var ikke fordi han var sinnsyk da, men dei såg potensialet, og Ajax kjøpte han før andre fikk opp øynene.

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons des 04, 2013 15:42:58

Stemmer jo ikke helt at Engelske klubber ikke betaler bra selv i dag. Og da også spillere fra Norden. Andreas Cornelius gikk fra København til Cardiff for NOK 80 mill. Jones Okore gikk fra Nordsjælland til AV for NOK 40 mill. Og dei har vel enda til gode å imponere noen.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » ons des 04, 2013 15:53:35

[quote="DAGGAD"]

Derfor mener jeg at summer på 40-50mill er utopi. Jeg kan ikke huske en overgang på en spiller fra Norge med slike summer bortsett fra Mikel saken i sin tid.

Ble ikke Carew solgt fra RBK til Valencia for 70 mill?

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons des 04, 2013 16:04:03

Carew ble solgt for NOK 74 mill

Svar