Svar
Willy

Dommerstanden gjør norsk fotball dårligere!

Legg inn av Willy » tir jul 22, 2014 20:35:04

Min påstand er at dommerstanden gjør norsk fotball dårligere fordi det ikke blir tillat tøft duellspill. Her blåses det i hytt og pine bare det knuffes littegrann.

Nå er det på tide at det tillates mere tøffe dueller i norsk fotball! Vi trenger ikke se lenger en til engelsk fotball..
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Data

Re: Dommerstanden gjør norsk fotball dårligere!

Legg inn av Data » tir jul 22, 2014 20:55:18

Bare tull, det er kun spillerne selv som råder over sin fysikk.

Willy

Legg inn av Willy » tir jul 22, 2014 21:03:15

Data skrev:Bare tull, det er kun spillerne selv som råder over sin fysikk.
Hva mener du med det Data?
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Data

Legg inn av Data » tir jul 22, 2014 22:22:07

Willy skrev:
Ønsker en å oppnå noe så jobber du for det, ikke bare ta snarveier.

Willy

Legg inn av Willy » tir jul 22, 2014 22:39:23

Data skrev:
Willy skrev:
Ønsker en å oppnå noe så jobber du for det, ikke bare ta snarveier.
Det er ikke spillerene sin skyld at dommerene ikke tillater litt knuffing. De følger bare spillereglene.. Det er jo det som er hele poenget data..

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » tir jul 22, 2014 23:08:55

Min påstand er at FIFA, NFF og alle dommere er for dårlige til å beskytte spillerne mot grisespill. Grisespillere vet akkurat hva de gjør, og gjør det med fritt forsett, i mange flere situasjoner enn naive TV-kommentatorer og dommere tror. Som spiller skal man dessuten ta ansvar for andre (i tillegg til seg selv), slik at man ikke i vanvare skader andre spillere.

I VM gikk FIFA inn etter kamp og ga Suarez (en ufordragelig spiller som er nesten like usympatisk som Pepe) laaang karantene for litt ufarlig biting. I samme VM sto dommeren en halv meter fra, og så på at en franskmann sparket en sveitser i trynet så kinnbenet brakk og det var fare for øyeskade (har ikke sett i ettertid hvordan det gikk med øyet). Og en villmann av en colombianer angrep Neymar bakfra, med kneet, og brakk ryggen på ham. Hadde han truffet litt til høyre, kunne Neymar vært lam.

Dommerne sto og så på. Det ble vel ikke gult kort en gang, i noen av situasjonene. FIFA gjorde ingenting i etterkant. TV-kommentatorene jarmet videre på at det var sikkert ikke med vilje, Neymar legger seg alltid, og det skal mye til for å skade noe eller brekke ryggvirvler, så han er sikkert klar til neste kamp.

Hallo! Dette var faktisk mye til, og ryggvirvelen brakk faktisk (rart at de skulle nevne det).

Alle som skader noen på en fotballbane - med eller uten vilje, bør få lengre utestengelse enn varigheten til skaden de forårsaker på en motspiller.

Det er altfor mye skader på gode spillere i fotball. Og dommerne/fotballforbundene evner ikke å beskytte dem mot grisespillere.

Og småknuffing og holding er ikke tillatt. Blås straffe, gult kort (det er usportslig opptreden) og frispark! Få det bort!

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » ons jul 23, 2014 09:52:44

Enig med deg der bilbulkerjens. For trådsetter her så er det fullstendig skivebom. Det som gjør norsk fotball dårligere og det faktum at norsk tippeliga er på bunn nivå i Europa sammenheng, er ene og alene spillerene selv. Der er null sult, ingen vilje til å bli god, en har det rett og slett for godt i Norge til at noen "gidder" å gjøre det lille ekstra som trengst. Det er i det hele tatt merkelig at norsk fotball var på et høyere nivå tidligere da alle spillerene hadde jobb ved siden av. Etter at vi fikk innført proff fotballen i Norge, så er tippeligaen bestående av norske spillere som ikke har gjort en dritt annet enn å trille ball, pluss en gjeng importerte spillere som ikke kommer seg inn på et lag i en bedre divisjon. Uten en endring i nivået på norsk fotball, så vil denne ligaen være av null interesse for dei aller fleste i fremtiden. Sikkert en av grunnene til at tilskuertallene faller seg en stein. Hvem bruker tid til å se fotball på bedriftsfotball nivå når en ser hva som skjer ute i dei store ligaene i Europa?? Nei, jeg mener ikke at norsk fotball skal være like bra, men det merkelige er at etter at proff fotball ble innført så er avstanden blitt mye større enn den var. Da kan en spørre seg hva som foregår i norsk fotball, både på ledelse siden og på spillernivå. Klubbene bruker penger som fulle sjømenn for å sikre seg middelmådigheter, overbetalte spillere som ikke vil/evner å ta steget videre.

Willy

Legg inn av Willy » ons jul 23, 2014 20:29:40

bilbulkerjens skrev:Min påstand er at FIFA, NFF og alle dommere er for dårlige til å beskytte spillerne mot grisespill. Grisespillere vet akkurat hva de gjør, og gjør det med fritt forsett, i mange flere situasjoner enn naive TV-kommentatorer og dommere tror. Som spiller skal man dessuten ta ansvar for andre (i tillegg til seg selv), slik at man ikke i vanvare skader andre spillere.

I VM gikk FIFA inn etter kamp og ga Suarez (en ufordragelig spiller som er nesten like usympatisk som Pepe) laaang karantene for litt ufarlig biting. I samme VM sto dommeren en halv meter fra, og så på at en franskmann sparket en sveitser i trynet så kinnbenet brakk og det var fare for øyeskade (har ikke sett i ettertid hvordan det gikk med øyet). Og en villmann av en colombianer angrep Neymar bakfra, med kneet, og brakk ryggen på ham. Hadde han truffet litt til høyre, kunne Neymar vært lam.

Dommerne sto og så på. Det ble vel ikke gult kort en gang, i noen av situasjonene. FIFA gjorde ingenting i etterkant. TV-kommentatorene jarmet videre på at det var sikkert ikke med vilje, Neymar legger seg alltid, og det skal mye til for å skade noe eller brekke ryggvirvler, så han er sikkert klar til neste kamp.

Hallo! Dette var faktisk mye til, og ryggvirvelen brakk faktisk (rart at de skulle nevne det).

Alle som skader noen på en fotballbane - med eller uten vilje, bør få lengre utestengelse enn varigheten til skaden de forårsaker på en motspiller.

Det er altfor mye skader på gode spillere i fotball. Og dommerne/fotballforbundene evner ikke å beskytte dem mot grisespillere.

Og småknuffing og holding er ikke tillatt. Blås straffe, gult kort (det er usportslig opptreden) og frispark! Få det bort!
Om du tror jeg er for grisespill og grisespillere tror jeg du har misforstått.
Jeg ble kraftig provosert og lettere sjokkert av både dommer og kommentatorene da Argentinas Gonzalo Higuaín og Tysklands Manuel Neuer jaget den samme ballen fra hver sin retning.

Neuer hoppet med kneet først, noe jeg også er overbevist om var med hensikt. Det er mange eksempler på keepere som gjør dette for å skremme motspiller.

Higuaín deiset rett i bakken etter å ha fått kneet midt i planeten og kan faktisk være glad han lever.

Toppen av kaka var da dommer Nicola Rizzoli dømte frispark til Tyskland og Neuer. Erik Soler som var kommentator på NRK avfeide det hele som en uskyldig takling.

For meg kvalifiserer dette til direkte rødt kort og gjerne til flere kampers karantene i etterkant også.

http://www.vg.no/sport/fotball/fotball- ... /23253792/

Men dette er langt ifra det jeg mener dommerene bør tillate. I norge blåses det også på skulder mot skulder dueller der den ene motparten faller og skriker.

Willy

Legg inn av Willy » fre aug 14, 2015 20:13:31

Jeg gjentar meg selv. Det blåses på patetiske situasjoner i norsk fotball. Se bare på aafk-godset i kveld. Dette er et stort problem!

Willy

Legg inn av Willy » tor sep 29, 2016 21:34:05

Endelig noen som tar opp problemet jeg har påpekt flere ganger tidligere!

http://www.dagbladet.no/sport/frykter-d ... k/63686875

Brehme

Legg inn av Brehme » tor sep 29, 2016 21:48:13

Et ørlite paradoks å etterlyse dommere som tillater tøffere spill, for så å gjøre et poeng i samme artikkelen at en dommer lot en tøff takling passere med kun et gult kort. Og når man først skal lage poeng av "dårlig" dømming, så blir det håpløst å kritisere Edvartsen som dømte helt rett etter boka.

Jeg kan godt være med på at det bør tillates mere, men dessverre så har vi, med TV2 i spissen, blitt altfor opptatt med å kritisere dommerne istedenfor å fokusere på spillet.

Når de som har rettighetene til TL velger å bruke det meste av sendetiden på dommeravgjørelser, samme helgen som vi har fått en seriemester, så er det ikke dommerne som er det største problemet.

jast

Legg inn av jast » tor sep 29, 2016 22:40:38

Lista kunne jo vært som i dag på gulekort, men hadde jo vært bedre og endret karantene vilkårene for 3 gule. Kirkeskov har fått 3 gule på 25 kamper og får karantene. Burde heller vært sånn at får du 3 gule på de siste 8-9 eller 10 kampene får du karantene. Hadde vært mye bedre det. Og da hadde snille spillere som Kirkeskov sluppet karantene.
Sist redigert av jast den tor sep 29, 2016 22:48:46, redigert 1 gang totalt.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor sep 29, 2016 22:42:20

Det var smart!

Willy

Legg inn av Willy » lør okt 01, 2016 14:51:00

Brehme skrev:Et ørlite paradoks å etterlyse dommere som tillater tøffere spill, for så å gjøre et poeng i samme artikkelen at en dommer lot en tøff takling passere med kun et gult kort. Og når man først skal lage poeng av "dårlig" dømming, så blir det håpløst å kritisere Edvartsen som dømte helt rett etter boka.

Jeg kan godt være med på at det bør tillates mere, men dessverre så har vi, med TV2 i spissen, blitt altfor opptatt med å kritisere dommerne istedenfor å fokusere på spillet.

Når de som har rettighetene til TL velger å bruke det meste av sendetiden på dommeravgjørelser, samme helgen som vi har fått en seriemester, så er det ikke dommerne som er det største problemet.

Bra forslag av Jast.. Når det gjelder bruk av sendetid så kan vel ikke tv2 lastes for at det ikke er så interessant at RBK vinner gullet IGJEN slik som vi har sett tusen ganger før..I tillegg var jo dette veldig forventet.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » man jul 09, 2018 21:31:04

Så dette bildet pp forsiden av tk.no fra dagens kamp mellom Godset og KBK. Kun gult til Godsets Jradi for dette er vel svært snilt dømt?Bilde

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tor jul 12, 2018 20:37:57

Soleklart rødt det der.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » tor jul 12, 2018 20:51:29

Blaudis skrev:Så dette bildet pp forsiden av tk.no fra dagens kamp mellom Godset og KBK. Kun gult til Godsets Jradi for dette er vel svært snilt dømt?Bilde

Og litt selvironisk med "ekte kjærlighet" på ryggen.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre jul 13, 2018 11:38:48

Angående VAR, så tror jeg det blir alt for kostbart for de fleste ligaer og turneringer til at det skal bli noe særlig utbredt. I alle fall i den formen som vi ser i VM.

Det vi kan begynne med i Norge, er at de 4 dommerne som allerede er tilstede, kan åpne øynene og kommunisere med hverandre.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre jul 13, 2018 16:22:21

Produksjonen fra ES er fryktelig dårlig. Det er vel knapt offside kamera på noen av kampene. Skal man, med dagens produksjon ta VAR avgjørelser, ville VAR kameratene klødd seg i hodet omtrent ved en hver situasjon.

Svar