Guru

Kamptråd 10 - Aalesund vs HamKam - Søndag 27.mai 1800

Legg inn av Guru » tor mai 24, 2018 13:09:55

Då er det berre å snøre på seg fotballskoa og kome seg ut på stadion igjen. Vi grisebanka Viking i Stavanger for eit par dagar sidan og blei belønna med 3 poeng. Det er like mange å spele om denne gongen. Og det vil svi endå meir å bomme på 2 eller fleire av dei.

HamKam er ein god gammal kjenning. Få lag har vore like ofte i eliteserien som dei. Siste gong var i 2008. Kun eitt av 14 lag rykka rett ned det året. Heilt til siste serierunde kniva dei med oss for å unngå den. Dei tapte. Vi vant retten til å spele kvalik mot Sogndal og vant igjen. Kven veit korleis historia hadde sett ut om vi hadde bytta plass den gongen. Vi veit berre korleis den har blitt. I år møtes vi for første gong sidan den gongen. I obos-ligaen. Vi ferske frå eliten. Dei like ferske frå 2.divisjon.

Av og til får nyopprykka lag ein flygende start. 0-2-3 på dei første fem er nedrykkstakter. Men dei har løfta seg og har 2-1-1 dei siste 4. Dei vann 3-0 mot Florø sist og tok Strømmen 3-2 litt tidlegare. Av dei "6 beste laga" har dei berre møtt Sandnes Ulf og Ull/Kisa. Det blei uavgjort mot begge. Så dei har ein viss kapasitet og ei viss stigning i form. Så langt er dei nummer 10 med 10 poeng. 3 poeng til kvalik, 3 poeng til direkte nedrykk.

Leiter vi etter kjente navn på laget, så står Petter Vaagan Moen fram. Sjølvaste Mjøsas Beckham:-) Han begynner riktignok å bli gammal som stein under bru - 34 - men virker endå. Laga første målet i forrige kamp. "Solbakken" er eit kjent navn på sentral midtbane. Det er Solbakken junior, Markus. Han er fortsatt berre 17 år, men rekk 18 før vi møtes. I fjor var han cirka fast på opprykkslaget. Eg aner ikkje kor god han er, men det blir artig å sjå. Aron Dønnum er på lån frå Vålerenga. Johnny Buduson var ein Skeid-helt lenge før han gjekk til Haugesund før forrige sesong. Det blei ingen suksess, og no er han Hamkam-spiss. Truls Jevne Hagen husker eg som ung og lovende HamKam-speler. Det er han fortsatt. Keeper Lukasz Jarosinski er også eit kjent navn frå diverse eliteseriebenker. Så mykje veit eg om dagens HamKam. Ikkje all verden.

Skader og tilgjengelighet er det store temaet for tida. Før Viking-kampen var det 8 mann på lista over "uaktuelle og tvilsomme". Andreas Lie, Arnarson, Nenass og Fridjonsson blei klare. Riise, Meade, Agdestein og Gretarsson blei ikkje. Dermed var vi nede i 4. Men i løpet av kampen auka det til 6, takket vere Fridjonsson og Thrandarson.

Meade er ute.
Riise har vore lite omsnakka i oppsummeringane i det siste. Sannsynligvis ute.
Agdestein fekk noko "strekklignende" mot Strømmen. Er fort ute igjen.
Gretarsson strauk på testen rett før Viking-kampen. Når han var så nær då, er det nærliggende å tru at han er klar no.
Thrandarson fekk vondt i låret og er sannsynligvis ute.
Fridjonsson gjekk svimmel av bana etter fleire hode-nakke-kakkar frå ondskapsfulle grisespelarar frå Viking. Men er sannsynligvis klar igjen.
Sandnes har i tillegg knekt ei hand, men det regner vi ikkje som skade.

Dersom antakelsane over stemmer er vi plutselig godt forspent i forsvaret. Fire mann som vi stoler på for tida.. Det er meir i manko framover. I 3-5-2 velger vi Nenass og Fet rundt Carlsen, Fridjonsson og Gueye på topp. Velger vi 3-4-3, så rykker Fet eitt ledd framover.

Jobben heiter HamKam. No er tida her for å gjere den.
Nokon veit bedre enn andre

Krå Myra

Re: Kamptråd 10 - Aalesund vs HamKam - Søndag 27.mai 1800

Legg inn av Krå Myra » tor mai 24, 2018 13:44:04

Ham-Kam er et lag vi ønsker velkommen i "eliten" igjen og alt godt. Det er et lag med historie og kultur.

De rykket opp igjen til OBOS etter å ha ansatt ny trener, Knappen, som innførte en mer bevisst spillestil. Knappen, som Bohinen, er bevisst på at en bygger bakfra, med fokus på forsvar og organisering, og at først når det er en stabil platform så kan en forme det offensive spillet.

Knappen er veldig bevisst på risiko og at spillet må være balansert og ikke ta for høy risiko.

Knappen heter forøvrig Ole Kevin, og kalles Kevin, selvfølgelig oppkalt etter Kevin Keegan.

Statistikken hittil i år forteller om et Ham-Kan som nesten spiller likt med alle lag de møter, det er stort sett jevnt i både sjanser og avslutninger og resultater bikker gjerne et mål hit eller dit. Knappen er tydeligvis dyktig til å balansere taktisk.

Ham-Kam skaper mye sjanser, men mest hjemme. Borte er de nesten like dyktige, et snitt på 10. Vi er et av de få bedre lagene borte.

For Ham-Kam er dette årets vanskeligste kamp. Skal de gå for 1 eller 3 poeng blir spørsmålet Knappen stiller seg selv. Aafks seier mot Viking og de to 4-0 seierne hjemme gjør nok at Knappen går for samme strategi som oss mot Viking. Kynisk og konsentrert der en gjør motstanderen dårligere.

Tror på en kamp der Ham-Kam først og fremst vil hindre oss i å være gode. Dvs mellomhøyt press og pressing på våre tre bake og på Carlsen men med kompakte lagdeler som vil kjempe.

Vi har fått respekt nå så motstanderene blir mer og mer fokusert på å ødelegge vårt spill.

Kampbildet blir også avhengig av Bohinens taktikk. Har Ham-Kam svakheter som inviterer til å kjøre over de med å gi full gass, eller er det et lag en må være tolmodige mot?

Jeg tror på 2-0 og at andre omgang avgjør, og at Ham-Kam lenge vil stå imot.

Forventede nøkkelspillere:

Holmbert ( selvfølgelig )
Nenass ( som gir oss overganger )
Arnarson og Hatlehol ( tror bredde er nøkkelen )

Vi ses på stadion, ta med en venn! ;-)
Sist redigert av Krå Myra den tor mai 24, 2018 15:27:17, redigert 1 gang totalt.

Stein

Legg inn av Stein » tor mai 24, 2018 14:49:26

Denne kampen bør vi passere 5.000 tilskuere med grei margin.
Laget hadde egentlig fortjent langt mer enn det.

1aafk

Legg inn av 1aafk » tor mai 24, 2018 19:00:00

Fint ver, god fotball, sanker poeng på vei til eliten, kva meir kan vi egntleg forvente oss? Håper ikkje at spelarane trur dette blir lett kamp, sjølv om dei spela godt mot Viking, kan dei ikkje sleppe seg ned 10 %, da kan det gå galt. Likevel trur eg på en klar seier, og håper på at mange set av tid til et besøk på stadion denne søndagen. Trur dette kan bli kjekkt. 3-0?

kazzi

Legg inn av kazzi » fre mai 25, 2018 11:39:38

NÅ er vi siget! Håper O.Lie har trent på skudd hele uka! Han kunne tross alt ha stått med 4-5 mål allerede! Prestasjonen fra Viking kampen tror jeg gjør at publikum gir laget en ny sjanse med tanke på oppmøte på stadion. Stalltipset er at det kommer flere en mot Strømmen. Håper da laget har lært fra Strømmen kampen og kan gi hjemmepublikum en real tangoopplevelse! 5-0 til Aafk, reprise fra 2007 kampen! Heia Aafk! #ES2019!

Benkevarmer

Legg inn av Benkevarmer » fre mai 25, 2018 12:05:07

Dette kan fort bli et bananskall. Vi er på topp av tabellen og har nettopp vunnet mot vår største utfordrer på bortebane. Da blir det fort til at vi tar for lett på den neste kampen. Det må vi ikke gjøre! Når "alle" tror vi skal cruise inn til en lett seier blir jeg litt skeptisk.

jast

Legg inn av jast » fre mai 25, 2018 13:02:08

Benkevarmer skrev:
fre mai 25, 2018 12:05:07
Dette kan fort bli et bananskall. Vi er på topp av tabellen og har nettopp vunnet mot vår største utfordrer på bortebane. Da blir det fort til at vi tar for lett på den neste kampen. Det må vi ikke gjøre! Når "alle" tror vi skal cruise inn til en lett seier blir jeg litt skeptisk.
Akkurat sånn som det pleier å være, tror det er så gode at ting går av seg selv. Da kommer det fort en i trynet. Jeg er skeptisk, se bare på Viking som var høyt oppe etter seieren over SU. Men regner med Bohinen forklarer de dette, men spørs om de klarer å ta det til seg.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » fre mai 25, 2018 13:15:07

HamKam kan sikkert by på bananskallopplevelser, men med 5 dager hvile før kampen håper jeg AaFK er mer energisk enn de var mot Strømmen. Har egentlig troa på 3 p, særig med Nenass og Holmbert fra start. Gretarsson er mer enn velkommen tilbake. Soloshow fra Gueye og hat trick fra Fet? Who knows. :D

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre mai 25, 2018 13:33:38

Statistikken hjemme, 3-2-0, er faktisk litt under skjema for direkte opprykk, men statistikken borte er foran skjema med 4-0-0.

Vi bør ha et par hjemmeseire nå, og gjerne med offensivt spill som sitter.

Vi er ikke blant de lagene som skaper mest hjemme, faktisk kun nr 12 på NTB/Nifs statistikken over avslutninger. Men vi har kvalitet på avslutningene, vi er nr 7 på statistikken over skudd som treffer mål.

Den underliggende statistikken her forteller om en viss bananskall-risiko dersom motstander er heldig og skårer, og at vi ikke underholder så mye hjemme som forventet.

Publikum, de 10% som kun kommer ved angrepsfotball som underholder, de kommer kun når en går i angrep etter angrep jmf GSV og publikum og spill i sumpen.

Men har troa på at det kan komme mot Kamma om Agdestein og Fridjonsson blir samen på topp igjen med Nenass som ballvinner og motor bak.

Guru

Legg inn av Guru » fre mai 25, 2018 14:11:48

Sogndal - 4742
+Seriestart mot attraktiv motstander.
+Stort Cold Water Prawns-oppmøte (100-200?) frå Giske.
-Tirsdagskamp.
-Cirka påske.

Florø - 4874
+Stor flokk frå Florø (100-200?)
-Søndag 1500.

Tromsdalen - 4547
+Søndag 1800

Mjøndalen - 4830
+Attraktiv motstander, for dei mest opplyste
-Søndag 1500

Strømmen - 5485
+16.mai
+Stort Cold Water Prawns-oppmøte (200-300?) frå SIF/Hessa
+Russeinvitasjon (men knapt nokon invasjon)
-16.mai

5 heimekampar så langt. I snitt 4896 tilskodarar. Kun 16.mai-kampen ligg over snittet. Kort sagt den som skiller seg litt ut. Ein viktig del av æra for det skal SIF/Hessa ha. Og klubbeb og sponsorane som har satt i gang det opplegget. I tillegg har det to viktige element som kan gi ein meir varig effekt. For det første kan det hende at enkelte av dei som var til stades kome igjen. Det er heilt sikkert ein del gamle tribunegjengarar blant dei. Nye kan også få lysta vekka. (Dessverre var ikkje 16.mai-kampen den spelemessig mest forlokkende, men sånn blir det av og til.) For det andre kan stemninga dei bidro til vere med på å gjere kampopplevelsen bedre for andre på stadion. Den treng faktisk ikkje gå hånd i hånd med spelet på bana.

På søndag er det HamKam. Ein middelhavsfarer på tabellen. Ikkje ein motstander som beveger massene. På den annen side: Det finns ikkje mange slike i divisjonen. Det som svinger i vår retning no er Viking-kampen. Den har faktisk gjort godt for stemninga. Du høyrer det blant folk. Du les det i det Helge Skuseth skriv. Det gir oss ekstra tilskodarar. Definitivt. Men er det 50? Er det 300? Og kva måler vi i forhold til? Så har vi den uforutsigbare CWP-gjengen. Vilket lag er det som stiller denne gongen? Er dei 20 eller 200? Så har vi ein liten raring utanfor stadion. Tivoli. Vil det trekke barnefamilier? Eg ser ein mulig synergieffekt der. Ikkje stor. Men nokre familier. Så slenger vi på to navn til. Reidar Vågnes og Amund Skiri. Dei har også ein appell blant enkelte av oss. Nokre titalls til, allereie mot HamKam.

Eit naturlig mål for tilskuertallet er årsbeste. Meir enn 16.mai-kampen. Meir enn 5485. Alt under 5000 vil ikkje berre skuffe meg. Det vil overraske meg og.
Nokon veit bedre enn andre

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre mai 25, 2018 14:59:22

Fin oversikt. Men det er "grunnfjellet" som går på kamp nå. Et ganske stort grunnfjell om en skal sammenligne med andre byer.

Men jeg ser ingen grunn til at publikum skal vokse så mye kamp for kamp. Hvilke grupper skal plutselig finne det attraktivt å gå på kamp igjen?

De yngste? Bygdefolka? Kvinnene? De som ikke er opptatt av fotball? Ålesunds-patriotene?

Det må mer fest og sjarme til først,

Gjetter på 4800-5100 avhengig av hvor stor gruppe som kommer på "reketribuna"

Ser at Aafk nå bruker "ta med en venn" som jeg gjør, men de burde bygge konsept og kommunikasjon rundt mekanismen når de først gjør det. Gi folk gode incentiver til å invitere en venn. Da kan en vokse dynamisk.

sindre2

Legg inn av sindre2 » fre mai 25, 2018 18:49:22

Ofte er jeg inne på billettoversikten for å se om det er ledige seter rundt der jeg har sesongkort. Som regel er de "solgt", men når man møter på tribunen, er ofte de samme setene tomme.

Dette er noe som irriterer, og hindrer iallefall meg, i å ta med meg flere på kamp.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre mai 25, 2018 19:17:53

Det kan arrangementsansvarlig merke seg. Admin/Jonathan får ta det opp?

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre mai 25, 2018 22:20:03

Er det ikke mot HamKam vi har tilskuerrekorden på CLS?

Om jeg husker rett så er den rekorden høyere enn "fullsatt" stadion. Det var tider det 8-)

Even beinløs

Legg inn av Even beinløs » lør mai 26, 2018 07:12:32

Krå Myra skrev:
fre mai 25, 2018 13:33:38
Statistikken hjemme, 3-2-0, er faktisk litt under skjema for direkte opprykk, men statistikken borte er foran skjema med 4-0-0.

Vi bør ha et par hjemmeseire nå, og gjerne med offensivt spill som sitter. :!:

Vi er ikke blant de lagene som skaper mest hjemme, faktisk kun nr 12 på NTB/Nifs statistikken over avslutninger. Men vi har kvalitet på avslutningene, vi er nr 7 på statistikken over skudd som treffer mål.
Den underliggende statistikken her forteller om en viss bananskall-risiko dersom motstander er heldig og skårer, og at vi ikke underholder så mye hjemme som forventet.

Publikum, de 10% som kun kommer ved angrepsfotball som underholder, de kommer kun når en går i angrep etter angrep jmf GSV og publikum og spill i sumpen.
Men har troa på at det kan komme mot Kamma om Agdestein og Fridjonsson blir samen på topp igjen med Nenass som ballvinner og motor bak.
Åj..
Dette er hva jeg frykter med AaFK.... slappe hjemmekamper.
Og se hva Krå Myra presenterer. Stattestikk på min frykt :|

Søren Klype, Krå Myra.
Vi virkelig trenger å 'pynte på' hjemmestattestikken

Stein

Legg inn av Stein » lør mai 26, 2018 08:40:08

Ikke lett å forstå dette.
Ingen seriekamp til nå i år hvor vi har solgt så få billetter på samme tidspunkt før kamp, så vidt jeg kan se.
Dette innebærer ca 4.200 mot HamKam om ikke noe skjer da. Håper det Det fortjener virkelig laget nå

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » lør mai 26, 2018 14:41:45

Vi underholder ikke så mye hjemme, Sogndal var et gjesp, og Strømmen var veldig dårlig i andre omgang og publikum fikk se Strømmen ta over. Begge kampene med stolpeskudd til motstanderen og litt heldige uavgjort.

Mot Mjøndalen så var vi heldig som fikk seieren nesten på overtid.

Dette er ikke gode kamopplevelser av typen festfotball som får publikum tilbake og i de to 4-0 kampene så fikk vi bedre betalt enn spillet skulle tilsi.

Vi er i rute til opprykk, men festfotball og stor publikumsunderholdning på hjemmebane har vi ikke levert enda. Vi skårer mål gjennom taktisk effektivt spill med effektive avsluttere, ikke gjennom underholdende fotball.

Så det som skjer på bana er ikke noe som skulle tilsi publikumsøkning, skjønt resultatene er glimrende.

Geir Steinar Vik tar feil når han sier en har levert underholdningen og derfor kan vente mer publikum.

Årsaken er enkel, motstanderene vil ødelegge for oss på CLS, og en tynn stall har gitt for lite kvalitet i trening på det offensive og de nødvendige relasjonene som må til for å underholde hjemme. Dessuten mangler vi underholdende spillertyper utover eleganten Thrandarson og full-fres Gueye.

Men det kommer. Kanskje allerede mot Kamma om vi får spillere tilbake fra skade.

Ta med en venn!

LØVrE

Legg inn av LØVrE » lør mai 26, 2018 17:28:29

Skadesituasjonen ?
Nokken som vet ?

Galiat

Legg inn av Galiat » søn mai 27, 2018 12:13:08

Blir helt feil og skrive at vi ligger bak skjema hjemme 3 seira og 2 U i forhold til opprykk.Det er jo best av alle lag,viking har allerede 2 tap hjemne.Og det mot 2 opprykk konkurrenter;Hjemme vil Aafk ta nok poeng til og rykke opp.Vil heller fukusere på borte formen,vinner Aafk 10 borte kamper og får et par uavgjorte.Så rykker Aafk opp.Og Aafk har allerede 4 strake borte seira,Og det er ikke dårlige lag vi har slått borte.Asane og viking og Levanger er ikke lett og slå borte.levanger spilte u mot viking.Asane har et hjemme tap i år,ellers så blir det veldig spennene og følge jerv viking og Mjøndalen Ulf sandnes i dag.jerv kan ligge 3 poeng bak viking om dem vinner hjemne mot dem,Og dem har en utsatt kamp mot Tromsdalen også.så dem har mye og spille for og er i god form.Dem har bare et tap i år,Mjøndalen har sluppet inn minst mål i år.så dem kan slå Ulf sandnes.Aafk var dårlig mot strømme,men da hadde dem en kamp i beina 3 dager før kampen.og mangla mange mann.no har dem 5 dager mellom kampene.og jeg håper mange er tilbake.For da vinner Aafk greit mot hamkam

Galiat

Legg inn av Galiat » søn mai 27, 2018 12:16:32

22-7 i målforkjell må jo være underholdning nok for og gå på kamp.Mer kresen kan vi ikke være

aafk abu

Legg inn av aafk abu » søn mai 27, 2018 13:11:33

Tipper dette HamKam laget passer Aafk godt. Spiller mer typisk norsk. Strømmen er et mye bedre fotballag med tanke på å utnytte svakhetene til Aafk. Regner med en grei 4-2 seier.

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » søn mai 27, 2018 14:30:39

Har ristet av meg skuffelsen fra igår mot grisespilleren Ramos og Real Madrid. Da er det godt å vite at mitt andre favorittlag skal i aksjon idag kl 1800. Forventer å bli underholdt nok til at vi vinner og gjerne holder buret rent. Skal da ikke forlange mer. Det viktigste iår er å sikre opprykk så tidlig som mulig, og der er vi greit i rute så langt.

Håper på stor underholdning og 4-0, men sier ikke nei til 1-0 heller for den saks skyld😉

Sees på Color Line Stadion.

Og husk, gi meg en Aaaaaaaaaa!
Spissen, evig AaFK- og LFC-supporter:)

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn mai 27, 2018 14:54:14

Må prøve å holde nullen i dag!

sindre2

Legg inn av sindre2 » søn mai 27, 2018 16:03:28

Blir ikke 10 903 på tribunene denne gangen, nei.. Men vi har for vane å svikte for fulle tribuner, og storspille når det er glissent😅 Ref. for eksempel AaFK-LSK (7-1) i 2013, og AaFK-Brann (1-2) i 2016

AsE987

Legg inn av AsE987 » søn mai 27, 2018 16:42:26

Må følge kampen på vg-live i dag dessverre. Spent på laguttaket, hvem er tilgjengelig?
Skal vi vinne Obos-ligaen må vi stort vinne kamper, i kveld intet unntak. Kun seier må være godt nok

God kamp alle!

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » søn mai 27, 2018 16:57:54

Laget mot HamKam:

Andreas Lie
Sonni Ragnar Nattestad
Oddbjørn Lie
Kai Ramsteijn
Jørgen Hatlehol
Sondre Fet
Fredrik Carlsen
Erikson Spinola Lima
Adam Örn Arnarson
Holmbert Fridjonsson
Pape Habib Gueye

Benk:

Tarjei Omenås
Robert Sandnes
Vemund Hole Vik
Jørgen Fylling
Anders Myking Waagan
Tobias Aarseth Heggem
Emil Solnørdal

Synd Gretarsson (og Agdestein) ikke er i troppen en gang. Det blir vel Sandnes inn i 2.omgang da, and that's it. Startelleveren er ikke så ille, men benken er tynn og ung.

AbbySC

Legg inn av AbbySC » søn mai 27, 2018 17:31:33

Dette er vel årets tynneste tropp? Kun én reell innbytter + at vi bruker Gueye fra start, som Bohinen mener ikke er klar for å starte kamper.

Det er bare å håpe at vi holder oss unna nye strekker i dag!!

Brehme

Legg inn av Brehme » søn mai 27, 2018 17:39:02

Skjønner ikke problemet med å kaste utpå ungguttene. Hvis ikke det er mulig så har de ingenting i troppen å gjøre. Håper Waagan får prøve seg :)

sindre2

Legg inn av sindre2 » søn mai 27, 2018 17:45:37

Håper vi tar ledelsen tidlig, og gjerne øker den før pause. Da er det litt mindre risiko å bruke ungguttene etter pause!

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » søn mai 27, 2018 18:21:22

Vi har gitt fra oss det vi hadde av initiativ.

Svar