Moderator: Arcturus

Krå Myra

Re: Hvordan lokke folk tilbake på tribunene ?

Legg inn av Krå Myra » ons sep 04, 2019 12:49:37

jast skrev:
ons sep 04, 2019 12:45:44
Jeg forstår at AaFK ikke hauser opp Viking kampen. Serien og opprykk har 1.prioritet. derfor blir det feil å legge for mye fokus på cupen og ta fokus bort fra seien før opprykket er 100 % sikkert.
Det er feil av en fotballklubb å skape engasjement rundt årets viktigste og største kamp så langt?

jast

Legg inn av jast » ons sep 04, 2019 13:02:04

AaFK må holde hodet kaldt og ikke gjøre noe som får spillerne til å miste fokus på serien. Vi husker alle hvordan det gikk når AaFK gjorde det bra i starten av 2017 sesongen og begynte å snakke om mulig Europa kvalik. Sluttet å vinne og rykket ned. 2018 sesongen og alle trodde opprykket var sikret til sommeren. Sluttet og vinne og rykket ikke opp. Det er ikke sikkert at vi rykker opp i år heller, derfor skal fokuset være der og ingen andre plasser. AaFK har lært av tidligere feil, men det har tydeligvis ikke dere som mener at fokuset bør legges på cupen. Jeg vil også til Ullevål igjen, men ikke på bekostning av ett opprykk.

Caspers

Legg inn av Caspers » ons sep 04, 2019 13:08:23

jast skrev:AaFK må holde hodet kaldt og ikke gjøre noe som får spillerne til å miste fokus på serien. Vi husker alle hvordan det gikk når AaFK gjorde det bra i starten av 2017 sesongen og begynte å snakke om mulig Europa kvalik. Sluttet å vinne og rykket ned. 2018 sesongen og alle trodde opprykket var sikret til sommeren. Sluttet og vinne og rykket ikke opp. Det er ikke sikkert at vi rykker opp i år heller, derfor skal fokuset være der og ingen andre plasser. AaFK har lært av tidligere feil, men det har tydeligvis ikke dere som mener at fokuset bør legges på cupen. Jeg vil også til Ullevål igjen, men ikke på bekostning av ett opprykk.
Forstår synspunktet ditt, og er helt enig at opprykk er det viktigste, men i forhold til denne tråden så er jeg igjen uenig.

Vi trenger tiltak for å sikre at publikum generelt kommer på alle kamper - cup og serie!

Mer publikum = større inntekter = bedre forutsetninger for alt.
Mindre publikum = det motsatte.

Med det mannskapet vi har i dag, og ikke minst mot den motstanden vi møter i OBOS, så har forutsetningene for at vi skal nå til topps i cupen, aldri vært bedre.

Vi TRENGER en sprøyte med oransje vitaminer!

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » ons sep 04, 2019 15:34:58

jast skrev:
ons sep 04, 2019 13:02:04
AaFK må holde hodet kaldt og ikke gjøre noe som får spillerne til å miste fokus på serien. Vi husker alle hvordan det gikk når AaFK gjorde det bra i starten av 2017 sesongen og begynte å snakke om mulig Europa kvalik. Sluttet å vinne og rykket ned. 2018 sesongen og alle trodde opprykket var sikret til sommeren. Sluttet og vinne og rykket ikke opp. Det er ikke sikkert at vi rykker opp i år heller, derfor skal fokuset være der og ingen andre plasser. AaFK har lært av tidligere feil, men det har tydeligvis ikke dere som mener at fokuset bør legges på cupen. Jeg vil også til Ullevål igjen, men ikke på bekostning av ett opprykk.
Nå er det jo ikke snakk om at AaFK ikke skal holde hodet kaldt, det er supporterne som ikke trenger å holde hodet kaldt. :mrgreen:

Det bør jo være en viss forskjell på hva Bohinen sier til spillerne og det klubben kommuniserer til fansen? Å holde hodet lavt og håpe på det beste er i alle fall ikke riktig strategi for å bygge opp interessen rundt klubben. Trykk rundt laget og kampene bør jo faktisk være en del av moroa for profesjonelle fotballspillere, ellers kunne de jo like så godt ha spilt for en breddeklubb i indre Finnmark, eller Nest Sotra.

jast

Legg inn av jast » ons sep 04, 2019 20:44:34

Supporterne og spillerne lever jo i samme verden, så hvordan skal dette gjøres ? Spillerne leser jo samme ting som vi. Noen leser sikkert dette også. Jeg tror det er de samme som roper her nå,som hadde ropt høyest om opprykket glipper igjen. 100 % fokus på opprykk er det eneste fornuftige. Vi såg jo til og med hva som skjedde mot Raufoss, når spillerne mistet fokus.Sikkert pape streiken også, som tok bort fokus. Men skal så lite til før tapene begynner å komme.

gaddag

Legg inn av gaddag » tor sep 05, 2019 10:59:19

Klart opprykket har prioritet 1 i år. Men der ligger vi godt an og ingen grunn til å dempe andre områder for dette.
De må alltid alltid lokke og lure med store feite gulroter for å få publikum til stadion. Jeg har ingen tro på at lagledere og spillere hverken ønsker eller lar seg påvirke av slikt i oppryksstriden.
Vi er jo også i den situasjonen at et tidlig klart opprykk kan være negativt for oppmøtet. Ikke mye spennende å se OBOS der Aafk allerede er ferdig opprykket. Heldigvis er noen av de siste hjemmekampene mot Start og Sandefjord.
Cupen er veldig viktig i år !

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » tor sep 05, 2019 20:13:29

Fiffig poeng dette med total manglende handling rundt muligheten til å utnytte cupen til å skape engasjement...snakk om å ta AaFK på senga...

Min påstand er følgende: En cupfinale for AaFK vil generere mange sesongkort og også dra inn flere sponsorer...et nytt CUPGULL vil være hinsides positivt og skape en ny bølge av optimisme for alle oransje, også alle sofasittere...

Kom på banen AaFK!!!

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre sep 06, 2019 10:56:27

Krå Myra skrev:
ons sep 04, 2019 12:13:28
Se på cupkampen mot Viking, som blir årets høydepunkt så langt. Hvordan har Aafk kommunisert for å skape engasjement rundt den?

- Hva har publikumsansvarlug kommunisert i egne kanaler og i medier? Svar: Ingen ting
- Hva har daglig leder Geir Steinar Vik kommunisert i egne kanaler og media? Svar: Ingen ting
- Hva har styreleder Jan Petter Hagen kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting
- Hva har medieansvarlig kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting
- Hva har trener Lars Bohinen kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting.

Hva har Aafk kommunisert da? Dette. En slapp info det tar 5 minutt å lage som en ikke oppnår noe som helst med. http://www.aafk.no/nyheter/nar-spilles- ... mot-viking

Dette er en villet politikk og den slår feil. Under Geir Steinar Vik så har en fokus på intern kommunikasjon og at kommunikasjon med omverdenen skal være styrt og restriktiv. Resultatet er at en ikke lenger jobber med å engasjere, og Aafk publikummet faller fra.

Resultatet er tross sportslig suksess med kun hjemmeseire så har en mistet 20% av publikummet, dårligst i toppfotballen, også i år, som året før. Når Aafks representanter blir spurt om publikum så svares det med noe svada om at det er bra, byens størrelse tatt i betraktning. Men det er jo bare et selvbedrag og en løgn. Sannheten er at det er krise, dagens regime har mistet publikummet, benekter det, og tar fra seg selv evnen til nødvendig selvkritikk og endring, slik en kan begynne å jobbe seriøst med å få publikum tilbake.
Kan ikke noen si at jeg tar feil?

Si og vise at noen av de nevnte kommuniserer for å skape engasjement?

For om mine påstander er rette så er det en liten katastrofe.

Caspers

Legg inn av Caspers » fre sep 06, 2019 10:59:40

Krå Myra skrev:
Krå Myra skrev:
ons sep 04, 2019 12:13:28
Se på cupkampen mot Viking, som blir årets høydepunkt så langt. Hvordan har Aafk kommunisert for å skape engasjement rundt den?

- Hva har publikumsansvarlug kommunisert i egne kanaler og i medier? Svar: Ingen ting
- Hva har daglig leder Geir Steinar Vik kommunisert i egne kanaler og media? Svar: Ingen ting
- Hva har styreleder Jan Petter Hagen kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting
- Hva har medieansvarlig kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting
- Hva har trener Lars Bohinen kommunisert i egne kanaler og i media? Svar: Ingen ting.

Hva har Aafk kommunisert da? Dette. En slapp info det tar 5 minutt å lage som en ikke oppnår noe som helst med. http://www.aafk.no/nyheter/nar-spilles- ... mot-viking

Dette er en villet politikk og den slår feil. Under Geir Steinar Vik så har en fokus på intern kommunikasjon og at kommunikasjon med omverdenen skal være styrt og restriktiv. Resultatet er at en ikke lenger jobber med å engasjere, og Aafk publikummet faller fra.

Resultatet er tross sportslig suksess med kun hjemmeseire så har en mistet 20% av publikummet, dårligst i toppfotballen, også i år, som året før. Når Aafks representanter blir spurt om publikum så svares det med noe svada om at det er bra, byens størrelse tatt i betraktning. Men det er jo bare et selvbedrag og en løgn. Sannheten er at det er krise, dagens regime har mistet publikummet, benekter det, og tar fra seg selv evnen til nødvendig selvkritikk og endring, slik en kan begynne å jobbe seriøst med å få publikum tilbake.
Kan ikke noen si at jeg tar feil?

Si og vise at noen av de nevnte kommuniserer for å skape engasjement?

For om mine påstander er rette så er det en liten katastrofe.
Du har, dessverre rett..

Arcturus

Legg inn av Arcturus » lør sep 07, 2019 00:43:05

Vel, publikumstallet rundt 2003-13 var kunstig høyt. Båret fram av nyfunnet patriotisme, entusiasme, feststemning osv. Det er ikke realistisk å forvente stinn brakke for alltid.
Likevel tror jeg ikke du tar feil Krå Myra. Jeg tror du er inne på noe viktig, men at selv om man fant måter å veie opp for det, ville man fortsatt ikke kommet tilbake til 11.000 på hver kamp.

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » søn sep 08, 2019 08:52:28

Du har ikke feil Krå Myra...tvertimot så har du...som jeg skreiv lenger oppe her:

TATT AAFK PÅ SENGA!!!

AaFK må samle seg og komme seg på perrongen, toget går snart!!!

Another_Roger

Legg inn av Another_Roger » søn sep 08, 2019 09:28:16

Kven vil kommunisere dette til Aafk?

Arcturus

Legg inn av Arcturus » søn sep 08, 2019 14:23:34

Hvis de ansvarlige for arrangement i AaFK vil ha tips fra Speaker's Corner, så følger de med her. Skal ikke se helt bort fra at de har et skrått øye her inne :)

Caspers

Legg inn av Caspers » man sep 09, 2019 18:14:48

Da har vi fått svar (smp.no):

– Vi kommer til å tenke på de to neste kampene først. Hvordan vi gjør det når det gjelder cupkampen mot Viking, er på mange måter en konsekvensen av hvordan det ser ut etter de to første kampene, sier Bohinen.

Det betyr med andre ord at hvis AaFK tar godt med poeng mot Kongsvinger og KFUM, så kan cupkampen mot Viking bli prioritert over seriekampen mot Notodden, som spilles fire dager før kvartfinalen.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tir sep 10, 2019 12:41:14

Fint, det er en strategi jeg kan like :)

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » tir sep 10, 2019 22:51:19

Men for å trekke folk på stadion i september så gjør en dette:

http://www.aafk.no/nyheter/kamper-i-september-2019

En prøver rett og slett ikke.

jast

Legg inn av jast » tir sep 10, 2019 23:04:29

Krå Myra skrev:
tir sep 10, 2019 22:51:19
Men for å trekke folk på stadion i september så gjør en dette:

http://www.aafk.no/nyheter/kamper-i-september-2019

En prøver rett og slett ikke.

Slutt å syt nå. Det enkleste er ofte det beste 😊 la spillerne holde fokus der de skal nå.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » ons sep 11, 2019 11:40:19

Dette handler ikke om sportslige prestasjoner. Der gjør vi det så bra som en kunne håpet på.

Det handler om det langsiktige grunnlaget for sportslige prestasjoner, og det er god ledelse og gode relasjoner og kommunikasjon med fansen som skaper entusiasme.

Det er den entusiasmen som git inntekter og rammer for sportslig satsing, eventuelt sulsess i andre omgang.

Siden Aafk har den bratteste kurven nedover når det gjelder publikum så bør det være et legitimt tema.

Snitt 2015: 6696
Snitt 2016: 6370
Snitt 2017: 6062
Snitt 2018: 4812
Snitt 2019: 4024

En nagativ trend blir forsterket til 20% frafall i året, ingen tegn på at entusiasmen gjenskapes, og vi er på vei fra 6000-nivået til 3000-nivået.

Viking nedrykk og opprykk:
5 år før ca 10.000
2017: 8813
2018: 7900
2019: 9119

Viking mister 12% nedrykksåret, 10% i OBOS, men øker til høyere nivå enn før de rykket ned etter opprykk. Kanskje kan de nå nivået på 10.000 de var stabile på igjen?

Det bekymrer at Aafk har denne trenden, og det bekymrer at organisasjonen ikke ønsker eller evner å prioritere å være mer aktiv i kommunikasjonen enn de er.

En kan godt kalle det syting, men uten problemerkjennelse så kan en heller ikke endre.

Caspers

Legg inn av Caspers » ons sep 11, 2019 11:53:24

Jeg må si meg helt enig i dette og sier det igjen: vi må aldri undervurdere viktigheten av den verdien cupen gir - kortsiktig og langsiktig. Tross alt er det dette fotball handler om - UNDERHOLDNING!

Bale

Legg inn av Bale » ons sep 11, 2019 16:30:06

TV, godstolen og sørvest kuling med regnbyger....da blir det ikke å dra til CLS.
Har et forslag....kampene i TL og OBOs sendes alle som en.....men etter at kampene er ferdige. Da hadde nok undertegnede oftere trosset vær og vind til fordel CLS
Noen synspunkter

sindre2

Legg inn av sindre2 » tor sep 12, 2019 11:24:41

Bale skrev:
ons sep 11, 2019 16:30:06
Har et forslag....kampene i TL og OBOs sendes alle som en.....men etter at kampene er ferdige. Da hadde nok undertegnede oftere trosset vær og vind til fordel CLS
Noen synspunkter
Jaggu et godt forslag!

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tor sep 12, 2019 22:40:57

Fordi enkelte som bor i Ålesund ikke gidder å dra på kamp i regnvær skal alle som vil se fotball andre steder i landet "abbonnere" på VG-Live? :lol:

Fint forsøk, men tilbake til steinalderen er ikke engang konservativt.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre sep 13, 2019 11:18:22

Abderrazak Matzerath skrev:
tor sep 12, 2019 22:40:57
Fordi enkelte som bor i Ålesund ikke gidder å dra på kamp i regnvær skal alle som vil se fotball andre steder i landet "abbonnere" på VG-Live? :lol:

Utviklingen går jo mot at flere velger å se kampene på TV istendefor på stadion. Jeg ville ha valgt bort enhver TV-kamp mot fulle tribuner og god stemning de gangene jeg er på stadion. Norsk fotball får ikke i pose og sekk.

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » fre sep 13, 2019 13:16:27

Brehme skrev:
Abderrazak Matzerath skrev:
tor sep 12, 2019 22:40:57
Fordi enkelte som bor i Ålesund ikke gidder å dra på kamp i regnvær skal alle som vil se fotball andre steder i landet "abbonnere" på VG-Live?

Utviklingen går jo mot at flere velger å se kampene på TV istendefor på stadion. Jeg ville ha valgt bort enhver TV-kamp mot fulle tribuner og god stemning de gangene jeg er på stadion. Norsk fotball får ikke i pose og sekk.
Bare tanken på at en kan sammenligne det å sitte foran TVen med å være tilstede på stadion, er jo nesten absurd. Det er jo to helt forskjellige opplevelser. Å være tilstede betyr å delta selv - vinke dem oppover når guttene har lyst til å sende pasningene bakover, bue på dommeren og motstandere som legger seg ned for å drøye tiden, kunne rope til "bra!" når vi setter inn en sugende takling og vite at de hører meg. Hjelper ikke å rope til TVen som sønnen min tørt bemerker, "de hører deg ikke, pappa". Å være tilstede betyr å være med å spille kampen, selv om vi sitter på tribunen!

Caspers

Legg inn av Caspers » fre sep 13, 2019 14:26:09

"Å være tilstede betyr å være med å spille kampen, selv om vi sitter på tribunen!"

Godt sagt!

Brehme

Legg inn av Brehme » fre sep 13, 2019 15:12:33

Jeg tror av vi fotballinteresserte må være villige til å ofre litt komfort og tilgjengelighet, for å få publikum tilbake til stadion. Hvis det er det som er målet. Jeg kan ikke komme på noe mere intetsigende i fotballsammenheng enn å se tv-kamper med glisne tirbuner og dårlig stemning.

Og dette er ikke noe som gjelder bare for Aafk. Snittet i ES er drøye 5800 tilskuere pr kamp, og vi vet jo veldig godt at mange av disse billettene er såkalte "solgte billetter", som ikke blir benyttet. Til sammenligning har Aafk 4000 i snitt, som er ca midt på treet blant ES-lagenes publikumssnitt.

Øggen

Legg inn av Øggen » fre sep 13, 2019 16:44:27

Caspers skrev:
fre sep 13, 2019 14:26:09
"Å være tilstede betyr å være med å spille kampen, selv om vi sitter på tribunen!"

Godt sagt!
Enig.
E på kvar kamp, brøle og herja. Det e sjelden ej går heim med nokke anna enn glede og hes stemme. Det kjennes ett par daga ettepå, og det e GODT 😤

sindre2

Legg inn av sindre2 » fre sep 13, 2019 20:06:45

Nå er det blitt lansert en ny app, "Aalesunds FK". Kan dette gjøre et utslag for å få noen flere til tribunene? Enklere å kjøpe billetter?

Jeg vet ikke

Caspers

Legg inn av Caspers » fre sep 13, 2019 20:14:52

Ikke mulig å opprette bruker? Glemt passord fungerer ikke.

Galiat

Legg inn av Galiat » fre sep 13, 2019 22:19:42

Veldig bra at Aafk ikke hører på dere jeg advarte allerede før Raufoss kampen at den kunne tapes og fikk selvfølgelig rett.Enaste fokus Aafk skal ha no er på neste kamp,og vinner Aafk ikke dem 2 neste.Så stiller Aafk med b laget mot viking,så da kan vi uansett glemme og vinne cuppen.Vist ikke tilskuerne kommer slik Aafk spiller no,så er det lite Aafk kan gjøre.Vist Aafk ikke rykker opp i år,så hjelper det ikke at dem vinner cuppen.Da er sesongen uansett mislykka,kampene kommer tett Kongsvinger er ikke lett og slå og det er heller ikke KFUM så det er veldig lurt og ha fukuset 100 prosent på neste kamp,det er nok av tid og tenke på viking kampen etter KFUM kampen

Svar