Moderator: Arcturus

B.i.l

NORGES DÅRLIGSTE DOMMER, DITLEFSEN

Legg inn av B.i.l » søn jun 19, 2005 23:48:40

Snakker om å være fulstendig "blåst"!. For det første, et klart tilbakespill av en Start forsvarer, og Start keeperen tar ballen med hendene. Etter mitt begrep er det indirekte frispark, eller så gar straffe.
Frisparket som Start skåret på var fulstendig feil idømmt. Paulo var klart først på ballen.
Dette var to episoder som avgjorde kampen til Starts fordel (seier).
Hvis ikke Aafk legger inn protester mot denne fulstendige ukompitente dommeren, så synes jeg det er merkelig.
Han har også tidligere utmerket seg med "lavmål" dømming. På tide å få han ut av TL.

Shay

Legg inn av Shay » søn jun 19, 2005 23:53:18

Punkt1: INkompetent:)

Selv Keiko reagerte på den dommern, har det blitt meg fortalt av noen som så kampreferat på tv.

Slankebrusmannen

Legg inn av Slankebrusmannen » man jun 20, 2005 00:19:07

Snakker om å være fulstendig "blåst"!. For det første, et klart tilbakespill av en Start forsvarer, og Start keeperen tar ballen med hendene. Etter mitt begrep er det indirekte frispark, eller så gar straffe.

Dersom ballen er spilt tilbake til keeper [b] med vilje[/b] og han plukker ballen med hendene, er det et indirekte frispark. At du i det hele tatt begynner å snakke om straffespark, viser at du egentlig ikke innehar nok kunnskap til at du bør kritisere dommere, hvilket leder over på følgende:

Frisparket som Start skåret på var fulstendig feil idømmt. Paulo var klart først på ballen.

Nå har ikke jeg sett situasjonen (tror jeg), men på generelt grunnlag vil jeg påpeke at det siste faktisk ikke er noe argument i saken. Det er ikke sånn at du kan gjøre hva du vil, bare du er først på ballen. Det er faktisk ganske lite du egentlig kan tillate deg, selv om du er først på ballen. Om du krysser linja, blir dog som oftest en skjønnsavgjørelse, og slike pleier folk å være uenige om.

Brukeravatar
Paul Mariner

Legg inn av Paul Mariner » man jun 20, 2005 00:36:08

For å si noe på generell basis:

Norsk fotball utvikler seg stadig. Men spørsmålet er om dommerne henger med? Mitt inntrykk er at det stadig klages mer på dommerne i media (tidvis med rette). Etter dagens runde ble det klaget på dommeren i Bodø (Runar Berg), Molde (Drillo) og Tromsø (begge lag). Er dette fordi det står stadig mer på spill i dagens toppfotball, og at dette er et uttrykk for det. Eller henger ikke dommerne lenger med i dagens fotball? Kanskje burde noen av de store tv-pengene de neste årene gå med til å profesjonalisere noen toppdommere?

Linker til sakene jeg nevner:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281289
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281290

Og fra NTB:

Kjeftet dommeren huden full
Publisert: 19.06.2005 20:59
Tromsø (NTB): Verken Tromsø eller Lyn klarte å score, og etterpå var begge lag mest opptatt av å kjefte på dommeren.
Dommertrioen ledet av Kjetil Sælen var ikke like heldig med alle avgjørelsene i 0-0-kampen på Alfheim. Det var heller ikke alle spillerne som sløste vekk det som var av muligheter.
- Hårreisende dømming. Dette var skandale for dommerstanden, sa Lyns Jo Tessem som bare satt og ristet på hodet i garderoben.
Tessem ble vinket av for offside i god posisjon før pause. Ikke mange av de 3500 tilskuerne på tribunen forsto særlig mye av det. Flere andre offsideavgjørelser ble også heftig diskutert.
Tessem fikk støtte fra sin spisskollega Ole Martin Årst i Tromsø.
- Dømmingen er en vits. Jeg har gitt opp den norske dommerstanden for lengst. Det må kunne gå av å profesjonalisere dem mer, sa Årst.

B.i.l

Legg inn av B.i.l » man jun 20, 2005 00:38:41

Slankebrusmannen, du er vel den en av de få, eller kansje den eneste som ser noe positivt med Ditlefsen.
Ok. forstår at du gjør det bare for å "tverke". Jeg sa ikke at det å ta ballen med hendene umiddelbart gir straffespark. Les innlegget mitt en gang til du.!! Ditlefsen er "svaksynt" som ikke ser dette. (Keepere henser) ok, det er mulig at man ikke kan idømme noe sterkere enn indirekte frispark, som jeg skrev, men altså ingen ting blir gjordt.

Cognito

Legg inn av Cognito » man jun 20, 2005 00:41:17

Finner det også merkelig at NFF er så strenge med å straffe dem som kritiserer dommere. De må vel lukte lunta når så mange klager på dommeren, og ikke minst, de må da forstå at man har noe som heter ytringsfrihet her i landet.

Brukeravatar
Arne_R

Legg inn av Arne_R » man jun 20, 2005 00:45:25

Situasjonen der "hele stadion" ville ha indirekte frispark for at keeper tok ballen med hendene da den kom fra en Startspiller, ble etter mitt syn helt korrekt håndtert av dommeren. Ballen ble ikke spilt til keeper med hensikt, da måtte forsvareren vært tryllekunstner.

Den andre situasjonen som nevnes, nemlig "frisparket" som avgjorde kampen skulle aldri vært idømt. Paulo tok ballen, uten tvil! Denne siste situasjonen avgjorde kampen.

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 00:50:00

Maken til tullprat. Det er ikke mange over 12 år inne på denne sida. Greit nok dommeren ikke var så god i dag,men i denne kampen var i allefall spillerene enda dårligere. Keiko håna disponeringene til IMN direkte på tv. Aafk er for dårlige, vi trenger 4 forsterkninger asap.

PS. Norges 2 dårligste dommere på tippeliganivå heter KJell Alseth og Stig Rune Krokdal, vi kan takke dei for at vi rykte ned for 2 år siden,

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 00:50:00

Maken til tullprat. Det er ikke mange over 12 år inne på denne sida. Greit nok dommeren ikke var så god i dag,men i denne kampen var i allefall spillerene enda dårligere. Keiko håna disponeringene til IMN direkte på tv. Aafk er for dårlige, vi trenger 4 forsterkninger asap.

PS. Norges 2 dårligste dommere på tippeliganivå heter KJell Alseth og Stig Rune Krokdal, vi kan takke dei for at vi rykte ned for 2 år siden,

spoiler

Legg inn av spoiler » man jun 20, 2005 00:54:15

dagens dommer pusta no dei i nakken ivertfall

B.i.l

Legg inn av B.i.l » man jun 20, 2005 00:56:01

Tror han er i ferd med å passere de også

Ricardo Reis

Legg inn av Ricardo Reis » man jun 20, 2005 00:57:41

Nuvel. Det er tydeligvis delte meninger om Herr Ditlefsen.
Personlig syns jeg han klarte seg greit gjennom det meste av kampen. Men; Jeg er ikke helt uenig med B.i.l.
PÅ slutten av kampen var ikke dømmingen helt god.
Aafk skulle hatt frispark på det omtalte tilbakespillet.
Og jeg synes heller ikke frisparket som førte til 2-1 virka helt klart.

Foruten det syns jeg gutta gjorde en god kamp, hadde innsats og ville vinne idag.
Start var heldige som vant og vi har ingen grunn til å være flaue.

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 00:58:50

Kjell Alseth er en katastrofe i hver kamp, seinest på Aspmyra i dag

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 00:58:50

Kjell Alseth er en katastrofe i hver kamp, seinest på Aspmyra i dag

Brukeravatar
Paul Mariner

Legg inn av Paul Mariner » man jun 20, 2005 01:01:16

Topp 3 møkkadommere:

1, Stig Rune Krokdal - ingen over, ingen ved siden. Dømmer mye feil og deler ut kort i hytt og pine.
2. Johnny Ditlefsen - har tidligere gjort en og annen skandale som har gitt ham mye oppmerksomhet, men ellers dømt forholdsvis jevnt og anonymt dårlig. Har en lei tendens til å dømme imot AaFK i tvilsomme situasjoner, noe som ikke akkurat gir pluss i min bok....
3. Kjell Alseth - ryggløs liten kar som konsekvent dømmer til fordel for de store lagene.

Samtidig bør man også gi ros til dem som fortjener det. Norges beste dommere:

1. Tom Henning Øvrebø
2. Terje Hauge

Norgesmester2005

Legg inn av Norgesmester2005 » man jun 20, 2005 01:04:33

Den andre situasjonen som nevnes, nemlig "frisparket" som avgjorde kampen skulle aldri vært idømt. Paulo tok ballen, uten tvil! Denne siste situasjonen avgjorde kampen.
Riktig vurdert !

I tillegg var nok ikke IMN heldig med dagens bytter.
I allefall ikke å sette ut Lasse Olsen.
Som Nordlie sa det, da trengte ikke Start å ta hensyn til farta til Lasse Olsen, og de kunne sette inn Risholt, og så rokere om på laget.

B.i.l

Legg inn av B.i.l » man jun 20, 2005 01:08:19

Samtidig bør man også gi ros til dem som fortjener det. Norges beste dommere:
1. Tom Henning Øvrebø
2. Terje Hauge
Så rett så rett.

Har en stygg anelse om at Dittlefsen har avgjordt kamper før til disfavør av Aafk, men kan dessverre ikke komme på hvilke kamper det var i øyeblikket. Er det noen som husker...?
Men det er i alle fall et dommer navn jeg husker for [b] ELENDIG DØMMING[/b]

Laila

Legg inn av Laila » man jun 20, 2005 01:08:38

En dommer kan gjøre feil, men ditlefsen begynner å koste oss dyrt. Alle husker straffen han ga vif når vi ledet.Vi hadde ikke fortjent poeng i den kampen men det var ikke opp til ham å gjøre ting rettferdig.
I dag er han igjen i søkelyset og tar avgjørelser som mildt sagt er tvilsomme. Problemet er at det går ut over oss hver gang.

spoiler

Legg inn av spoiler » man jun 20, 2005 01:09:25

ja han e en forbannelse for aafk denne ditlefsen...

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 01:12:23

Bravo Laila - det var graverende - dei i dag ikke i nærheten. Men vi må ikke gløyme Kjetil Sælen, Øyvind Alapnes, Kim Borgersen, Svenn Edvardsen når vi snakker om dårlige TL-dommere. Desse namna kommer vi også til å rase mot i løpet av sesongen

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 01:12:23

Bravo Laila - det var graverende - dei i dag ikke i nærheten. Men vi må ikke gløyme Kjetil Sælen, Øyvind Alapnes, Kim Borgersen, Svenn Edvardsen når vi snakker om dårlige TL-dommere. Desse namna kommer vi også til å rase mot i løpet av sesongen

Slankebrusmannen

Legg inn av Slankebrusmannen » man jun 20, 2005 01:12:36

Slankebrusmannen, du er vel den en av de få, eller kansje den eneste som ser noe positivt med Ditlefsen.

Nå sa jeg vel ingenting om Ditlefsens innsats i det hele tatt, da, men.

Spørsmålet er: Ble ballen spilt tilbake til keeper med vilje? Var det meningen - fra forsvarerens side - å spille ballen til egen keeper? Hvis svaret er nei, er det lov for keeper å plukke ballen med hendene.

Hvis svaret er ja, skal det blåses indirekte frispark mot keeper dersom han er innenfor egen sekstenmeter, direkte dersom han er utenfor.

Slankebrusmannen

Legg inn av Slankebrusmannen » man jun 20, 2005 01:15:13

Finner det også merkelig at NFF er så strenge med å straffe dem som kritiserer dommere.

Merk deg: De tar usaklig kritikk og kritikk av person. Hadde de ikke markert avstand mot slikt, hadde sannsynligvis rekrutteringen - eller i hvert fall frafallet - blant dommere blitt større. Dømmingen hadde ikke blitt bedre av at det var færre dommere å velge blant.

Fotballglede

Legg inn av Fotballglede » man jun 20, 2005 01:16:22

...og dommeren har skylda - igjen! Hver gang Aafk taper så er det dommerens sin skyld... Sannheten er vel at den største dommertabben på CLS var da han unnlot å blåse straffe + utvisning da Aafk opererte med to målmenn i oddkampen..., men det hører vi ikke så mye om...?
Ellers var det jo ei stor fotballhelg... bare så synd Vålrenga og Rosenborg tapte! Men MFK greide det og det er jo ei trøst...

B.i.l

Legg inn av B.i.l » man jun 20, 2005 01:18:14

Det var et[b] klokkeklart tilbakespill, og keeper stod innenfor 16m.[/b]
Finnes ikke snev av grunner til å tyde tilbakespillet på noen annen måte.
Ditlefsen er "sveiseblind", eller fulstendig ukompetent..!

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man jun 20, 2005 01:19:11

Angående et par situasjoner i dag:
1) I situasjonen som førte til at Start scora på overtid var det til å begynne med feil idømt frispark

2) Når de først får frisparket, så er det ikke tillatt å ta tilløp, stanse, gå tilbake igjen 3-4 ganger. Det er tillatt å stanse EN gang, og så skyte, men ikke å gå tilbake. Frisparket burde vært annulert og tatt på nytt.

3) AaFK blir snytt for et frispark i svært farlig posisjon, det var soleklart tilbakespill.

4) Gjennom hele kampen blir Aarøy holdt i trøya, det er nå tydelig at NFF's dommere ikke bryr seg om å straffe trøyeholdning.Her skulle AaFK hatt et par frispark, muligens straffe!

[b] NÅ ER HELE FOTBALLNORGE MØKK LEI AV ELENDIGE DOMMERE, NÅ MÅ NFF TA Å GJØRE NOE!! DET ER SÅ SURT Å TAPE KAMPER PÅ GRUNN AV "EN JÆVLA DOMMER!"[/b]

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 01:19:26

Trøst til fotballglede. I aftenbønen min står det:

1) Molde til 1. divisjon
2) RBK uten medalje

Brann redda dagen

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 01:19:26

Trøst til fotballglede. I aftenbønen min står det:

1) Molde til 1. divisjon
2) RBK uten medalje

Brann redda dagen

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man jun 20, 2005 01:22:10

...og dommeren har skylda - igjen! Hver gang Aafk taper så er det dommerens sin skyld...
Dette er jævla bullshit, Fotballglede.
Vi her på forumet i hvert fall er alltid opptatt av å ikke skylde på dommeren når det ikke er hans feil, men når AaFK rett og slett taper fortjent, som mot LSK. Men i dag er det dommerns skyld. Og da må vi få lov til å si det!

svein

Legg inn av svein » man jun 20, 2005 01:22:25

Angående et par situasjoner i dag:
1) I situasjonen som førte til at Start scora på overtid var det til å begynne med feil idømt frispark

2) Når de først får frisparket, så er det ikke tillatt å ta tilløp, stanse, gå tilbake igjen 3-4 ganger. Det er tillatt å stanse EN gang, og så skyte, men ikke å gå tilbake. Frisparket burde vært annulert og tatt på nytt.

3) AaFK blir snytt for et frispark i svært farlig posisjon, det var soleklart tilbakespill.

4) Gjennom hele kampen blir Aarøy holdt i trøya, det er nå tydelig at NFF's dommere ikke bryr seg om å straffe trøyeholdning.Her skulle AaFK hatt et par frispark, muligens straffe!

[b] NÅ ER HELE FOTBALLNORGE MØKK LEI AV ELENDIGE DOMMERE, NÅ MÅ NFF TA Å GJØRE NOE!! DET ER SÅ SURT Å TAPE KAMPER PÅ GRUNN AV "EN JÆVLA DOMMER!"[/b]

KONKLUSJONEN DIN Å PKT 2, ER DESVERRE FEIL - HADDE VÆRT KORREKT DERSOM DET HADDE VORE STRAFFESPARK

Svar