Moderator: Arcturus

Sony

Anabol treningsperiode: nov-07 til mars-08.

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 00:59:07

Da regner jeg med at Aafk har opplegget klart for vintersesongen?

Tester er gjennomført på hurtighet. (40 m)
Spenst.
Smidighet.
Ballanse.
Bevegelighet.
Styrke er målt (knebøy,armhevinger med overtak, situps med belastning........)
Kondisjon er målt ved blip-test.
Lactatverdier er målt.
Oksygenopptak er testet.

Den enkelte spiller har et detaljert opplegg for "ferien" fra slutten av denne mnd og til januar.....?

Samtlige har "egne" pulsklokker og har beregnet egen A.T. slik at dette på en effektiv måte kan trenes ved egen innsats?!

....og punktene over er et "must" for TL-spillere!!

Boxer

Legg inn av Boxer » fre nov 09, 2007 01:01:29

Spør du, eller konstaterer du?

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » fre nov 09, 2007 01:04:37

Spør du, eller konstaterer du?

Konstaterer spørsmålet som en konsekvens av best mulig sesongoppkjøring, sånn at dette ikke blir inkonsekvent og dårlig og vi må stille spørsmål ved hvor konsekvent de har fulgt dette opplegget.

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 01:05:07

...jeg håper og tror at dette er på plass....men jeg vet ikke. Regner med at noen "der ute" kan bekrefte ;)

Boxer

Legg inn av Boxer » fre nov 09, 2007 01:07:26

...jeg håper og tror at dette er på plass....men jeg vet ikke. Regner med at noen "der ute" kan bekrefte ;)
Ok, håpte kanskje du kunne bekrefte dette :)

Galiat

Legg inn av Galiat » fre nov 09, 2007 01:07:42

AAfk skal teste spillerane mer fysisk en noen sinne,for og få dem i bedre fysisk form.Så jeg kommer til og se dem oftere på helse sunnmøre,siden Aafk har en så god samarbeidsavtale der

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 01:09:31

@Galiat

AAfk skal teste spillerane mer

Vet du hva testene går ut på?

Galiat

Legg inn av Galiat » fre nov 09, 2007 01:12:50

Det sa ikke legen noe om,sa bare at testene skulle følges bedre opp.Slik at dem kunne se om framgangen var som forventa,og dermed kunne legge opp treninga mer riktig

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 01:16:45

....sansynligvis oksygenopptak og blodprøver da. Og det er bra dersom de riktige parametrene sjekkes. Dette blir spennende å følge med på :)

.........og så får vi håpe at fysisk trener vet hva han/hun gjør.....det er nemlig ikke gitt i dagens toppfotball:(

....og muligens så blir blodprøvene justert via riktig kosthold..... det er jo lov å håpe:D

Galiat

Legg inn av Galiat » fre nov 09, 2007 01:22:29

Håper vi satser på han ro treneren,han reiser jo verden runt og trener folk fysisk.Og da vil det være rart om ikke Aafk bruker han,ellers så er roing god trening.Har selv 2 svarte trøye som det står 1 million meter på,så jeg vet litt om ro trening.Selv om det ikke kan sees no

vindaloo06

Legg inn av vindaloo06 » fre nov 09, 2007 02:40:23

Rotreneren heter Åke Fiskerstrand og er knallgod. En av norges beste uannsett idrett.
AaFK burde benyttet seg av en slik kapasitet.

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 09:41:12

......hmmm Aafk på dypt vann, men ror seieren i land:D

Poenget er nok at den som skal trene Aafk må kunne siste års "pensum" i fotballtrening og kosthold/restistusjon! Ingen grunn til "å betale folk i dyre dommer" for det nest beste!

rijkard

Legg inn av rijkard » fre nov 09, 2007 19:28:26

Inge Liavaag har lagt opp et treningsprogram samt tester som man skal kjøre X antall ganger i løpet av året...

De har også pulsklokker hvor det blir registrert hvor lenge man har løpt og hvilken puls de hadde, så samles de inn og man sjekker om spillerne har gjort det de skal..

Joche

Legg inn av Joche » fre nov 09, 2007 19:39:11

Inge Liavaag har lagt opp et treningsprogram samt tester som man skal kjøre X antall ganger i løpet av året...

De har også pulsklokker hvor det blir registrert hvor lenge man har løpt og hvilken puls de hadde, så samles de inn og man sjekker om spillerne har gjort det de skal.. Liavåg har bra med kompetanse på fysisk trening, så om spillerne er sammarbeidsvillige så satser vi på et mye bedre fysisk grunnlag til neste år! Det er nå grunnlaget skal legges!

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 20:48:17

De har også pulsklokker hvor det blir registrert hvor lenge man har løpt og hvilken puls de hadde, så samles de inn og man sjekker om spillerne har gjort det de skal..

@rijkard

Da kan de like godt sjekke pulsen med tommelen..... Det er ikke dette jeg snakker om. Pulsklokkene skal brukes for å styre intensiteten slik at A.T blir "bedre".

Sony

Legg inn av Sony » fre nov 09, 2007 21:57:48

@Joche

Det er nå grunnlaget skal legges!

Kunne ikke vært mer enig!

rijkard

Legg inn av rijkard » lør nov 10, 2007 01:12:25

@rijkard

Da kan de like godt sjekke pulsen med tommelen..... Det er ikke dette jeg snakker om. Pulsklokkene skal brukes for å styre intensiteten slik at A.T blir "bedre".

Har Liavåg fortalt deg dette?? I så fall sliter vi skikkelig:(

Heehe ;p Forsåvidt, men det er nå engang slik det er.
Man bruker hvertfall pulsklokker, guttene skal testes og Liavaag har programmet klart. Han er en som har peiling på det han driver med, så full kontroll..
Detta går bra :)

Sony

Legg inn av Sony » lør nov 10, 2007 01:33:28

Spillerne MÅ måle hvilken pulsfrekvens deres AT ligger på. Ved å trene med belastning opp mot denne frekvensen hever man svært effektivt AT.

(Laktatnivået under "arbeid" skal være lik nivået under hvile)

AT = aerob-terskel. Grensen der kroppen klarer å transportere bort melkesyren som dannes. Denne grensen varierer fra person til person og man kan derfor ikke kjøre en fast % av makspuls (slik mange fotballtrenere gjør i dag)

Det er m.a.o. små detaljer som får svært store utslag....men får håpe du snakker med Liavåg igjen og minner han om dette?;)

nikken

Legg inn av nikken » lør nov 10, 2007 02:23:01

Spillerne MÅ måle hvilken pulsfrekvens deres AT ligger på. Ved å trene med belastning opp mot denne frekvensen hever man svært effektivt AT.

AT = aerob-terskel. Grensen der kroppen klarer å transportere bort melkesyren som dannes. Denne grensen varierer fra person til person og man kan derfor ikke kjøre en fast % av makspuls (slik mange fotballtrenere gjør i dag)

Vel og bra nok dette, men det meste sitter i hodet og i bena! Aafk trenger spillere som kan behandle ballen. Aafk trenger en trener som får spillerne til å tro at det umulige er mulig. Blir en for opptatt av det fysiske er man tilbake på 70 og 80-tallet. Den gang drev spillerne med alt annet enn ball, harehopp og motbakkeløp i dypsnø.

nikken

Legg inn av nikken » lør nov 10, 2007 02:25:57

Vel og bra nok dette, men det meste sitter i hodet og i bena! Aafk trenger spillere som kan behandle ballen. Aafk trenger en trener som får spillerne til å tro at det umulige er mulig. Blir en for opptatt av det fysiske er man tilbake på 70 og 80-tallet. Den gang drev spillerne med alt annet enn ball, harehopp og motbakkeløp i dypsnø.

Sony

Legg inn av Sony » lør nov 10, 2007 11:26:32

@nikken

"Vel og bra nok dette, men det meste sitter i hodet og i bena! Aafk trenger spillere som kan behandle ballen. Aafk trenger en trener som får spillerne til å tro at det umulige er mulig. Blir en for opptatt av det fysiske er man tilbake på 70 og 80-tallet. Den gang drev spillerne med alt annet enn ball, harehopp og motbakkeløp i dypsnø".

....håper virkelig ikke du har noe som helst å gjøre med den fysiske treningen til Aafk...

Å begynne å snakke om 70 og 80-tallet når jeg legger vekt på det aller viktigste innen grunntrening for en spiller, samt å snakke om en trener som skal kunne gjøre det umulige........

Våkn opp nikken, vi skriver snart 2008, og det er MYE å hente for den som vil og evner:)

Alle som spiller i norsk TL må nødvendigvis ha en viss fotballteknikk for å være der!

Trenerteamets oppgaver blir da å utvikle videre det fotballmessige potensialet hos enekltspillerne.)

I kamp kreves imidlertid at spilleren skal holde i 45 min x 2 (pluss tilleggstid) og dette krever en helt spesiell form for utholdenhet/kondisjon. Mange raske og relativt korte spurter med aktive pauser kan beskrive spillerens oppgave under kamp.

Det vil være en komplett katastrofe å tro at Aafk skal kunne vinne kamper ved en strutsementalitet der floskelen om at trening med ball nullstiller all annen form for trening!!

Og husk at nå utenfor kampperioden kan trenerne kjøre flere økter med fokus på de forskjellige elementene som en spiller trenger! Altså blir det ikke mindre trening med ball, men mere "basistrening":D

Joche

Legg inn av Joche » lør nov 10, 2007 14:03:06

Da kan de like godt sjekke pulsen med tommelen..... Det er ikke dette jeg snakker om. Pulsklokkene skal brukes for å styre intensiteten slik at A.T blir "bedre". Dette kan Sony, hør på ham!

Om AaFK skal sjekke pulsen bare for se hvor mye hver enkelt spiller har jobbet, så blir det på meg uproffesjonelt.

AaFK må som Sony sier, bruke pulsklokkene til å styre intensiteten på de frysiske treningene. Før man kan starte på dette steget, må man finne ut hva makspuls er(noe de forhåptentligvis har gjort for lenge siden?), og deretter finne hvor anareob- og aerobterskelsen ligger.

For å få det maksimale ut av O2-opptaket(oksygenopptak), variere utvøerne (i utholdenhetsidrettene) mellom veldig rolig langkjøringer, og intensive intervaller, mest effektiv er 5 x 5 min, men også dette må selfølgelig varieres, og i fotball hvor det er svært mye av og på, vil jeg anbefale mye korte intervaller.

Det skal også sies, at fotballspillere naturligvis ikke har samme kapasiteten til å trene slik som utøvere i utholdenhets idretten, siden fotballspillere må trene utallige andre ting, som teknikk, hurtighet, avslutinger osv. Men uansett er det mye som kan gjøres for å få bedre kondisjon og O2-opptak.

Vel og bra nok dette, men det meste sitter i hodet og i bena! Aafk trenger spillere som kan behandle ballen Har man dårlig fysisk grunnlag, går dette utover konsentrasjon og teknikk (og selfølgelig innsats). Vi kan feks. se på vår kjære Diego Silva, som i startfasen av kampene har sprudlet og herjet. Men som utover i kampen blir sliten, mister konsentrasjonen og gir feil, dessuten sentrer han tidlig i stedet for å utfordre(lettvendte avgjørelser..)

Sony

Legg inn av Sony » lør nov 10, 2007 15:05:34

@Joche:

"Har man dårlig fysisk grunnlag, går dette utover konsentrasjon og teknikk (og selfølgelig innsats). Vi kan feks. se på vår kjære Diego Silva, som i startfasen av kampene har sprudlet og herjet. Men som utover i kampen blir sliten, mister konsentrasjonen og gir feil, dessuten sentrer han tidlig i stedet for å utfordre(lettvendte avgjørelser..)"

Bra eksempel på en spiller rmed potensiale, og som MÅ få både mer kraft/muskler og kondisjon! Spørsmålet jeg stiller meg ang Silva er om han er smart nok? Det er det svært få trenere som kan hjelpe han med:(

....så til en liten men svært viktig detalj Joche:

Maks puls og tabellutregning er ofte ikke nøyaktig nok....

Tredemølle, joggesko,pulsmåler, gradvis økning i fart og gjentatte stikk i fingeren for å fastslå nøyaktig pulsfrekvens ved akkumulering av laktat;)

Frekvensen legges inn på pulsklokke og piper dersom AT overskrides.

Slik kan den enkelte trene optimalt i forhold til sin egen AT og heve denne optimalt!

....foreslår intervaller på totalt 3 minutter:

ca ett minutt brukes for å nå ønsket pulsfrekvens og så ett til to minutter arbeid.

3 min pauser SKAL være aktive, dvs puls som på nedjogg(akkurat som i en kamp). Ved aktive pauser transporteres også eventuelle avfallsstoffer bort. Dette er svært viktig for å kvalitetsikre økten og øke effekten:)

Ved denne form for trening har vi svært høy intensitet (90-100% av maks puls!) Og hensikten er å øke hjertevolumet slik at dette pumper mer blod og samtidig øke muskulaturens evne til å transportere bort avfallsstoff(melkesyre)

Når dette gjøres riktig gir treningen en umiddelbar og merkbar effekt. I starten er det viktig å ikke ha for lange arbeidsperioder!

Sony

Legg inn av Sony » søn nov 11, 2007 12:11:54

Hvordan er rutinene på ernæring til Aak før, under og etter kamp/trening?

Hvem er ansvarlig for dette og hvordan har det fungert frem til i dag?

Hva vet spillerne om kosthold, og hvordan gjennomføres dette i praksis?

Ang "reinnlagring" av enegi til cellene......får alle riktig mengde/type karbohydrater umiddelbart etter trening?

Hva med proteiner? Hva gjøres det her??

Det finnes her seriøs forskning, så vi slipper heldigvis å synse og tro;)

Noen "der ute" som har detaljer å komme med?

Sony

Legg inn av Sony » tir nov 13, 2007 00:34:14

Hvordan er rutinene på ernæring til Aak før, under og etter kamp/trening?

Dersom ernæringen er på nivå med nedjogg/restitusjon så er det i alle fall store potensialer til forbedring;)

....har sett to-tre spillere som jogger ned etter trening og stort sett de samme etter kamp....Jada, jeg har hørt at Perry hver gang sier: "Vær nå påpasselig med nedjoggen og gjør det orntli"....men de fleste tusler likevel i dusjen:(

...så kjære Søren Åkeby det er ikke bare motoren som må være i topp trim! Uten rent drivstoff og skikkelig service fungerer motoren ikke optimalt!

.....hørte forresten i dag at det skal være 8-talls-test (7 min) torsdag ...hvor mange klarer 30 runder eller mer??

Mara Donna

Legg inn av Mara Donna » tir nov 13, 2007 03:02:14

Jeg syns spillerne skal strekke ut godt, ta seg en øl og komme friske og opplagte tilbake til sesongstart i mars. Jeg har hørt at Dede har et jævlig bra treningsopplegg på Copacabana. Anbefales! Treningen avsluttes med en longdrink og god utsikt til sandvolleyballjentene som trener litt lenger borte.

Fliza

Legg inn av Fliza » tir nov 13, 2007 07:20:50

Vi må i alle fall for en gang skyld få spisset formen to mnd tidligere en det Aafk har vist dette året.

Dårlig eksempel i fjor, men de gangene Aafk har vært i TL har de vært litt akterutseilt i forholde til de andre lagene.

Sony

Legg inn av Sony » tir nov 13, 2007 14:33:54

@Fliza:

Vi må i alle fall for en gang skyld få spisset formen to mnd tidligere en det Aafk har vist dette året.

.....en fotballspiller skal i den anabole perioden bygge styrke og kondisjon og i kampperioden holde dette vedlike:)

Fase 1: Anabol periode (nov-mars)

Fase 2: Kamp/vedlikehold(apr-nov)

.....og derfor er det så utrolig viktig å komme i gang med oppkjøring NÅ!!

Begrepet "spisse" blir her litt feil å bruke, men skjønner hva du mener, og det er utrolig unødvendig å måtte spille seg i form i vårens første kamper med ditto dårlig resultat......

I dag tester Aafk forresten oksygenopptak;)

Sony

Legg inn av Sony » tir nov 13, 2007 21:02:06

En fotballspillers kondisjon kan defineres slik:

A: Oksygenopptak (min 65)

B: Hjertets volum/kapasitet(AT)

C: Teknikk som gir effektive bevegelser. (Forbruker lite energi)

.....visste du at når melkesyren samler seg i en muskel øker faren for skade?

......visste du at melkesyren påvirker reaksjoner i kroppen som minsker konsentrasjonen og derved øker antall feil?

Joche

Legg inn av Joche » ons nov 14, 2007 15:47:44

I dag tester Aafk forresten oksygenopptak Hvordan gikk det?

Jeg tipper Fredriksen var best med et O2-opptak på omtrent 80, mens de fleste ligger på 60-tallet.

O2-opptak er vel antall liter man kan ta inn på 1 minutt, delt på vekt - ergo favoriserer det de lette. Og det er blant annet derfor Bjørn Dæhlie har Norges høyeste målte O2-opptak og ikke Knut Anders Fostervold (forøvrig Moldes fysiske trener) og en med så bra kunnskap bør også vi ha.

Svar