Moderator: Arcturus

tomsing

Re: Selge ein spiss?

Legg inn av tomsing » ons des 04, 2013 16:32:32

Carew og Zlatan ble solgt på en tid da pengene satt veldig løst. Eirik Bakke ble vel solgt for 40 mill. Kan ikke sammenligne dagens overganger med de vi hadde på den tiden. De rikeste klubbene betaler like mye/mer, men ikke de "fattige".

Man kan heller ikke sammenligne Leke med Zlatan. Leke er god og har potensiale, men jeg kan aldri tenke meg at han kommer til å bli en av verdens beste spisser. De aller fleste som fulgte med på fotball visste hvem Zlatan var da han gikk til Ajax. "Ingen" utenfor Norge vet hvem Leke James er nå. Når Zlatan var 21, som Leke er nå, var han allerede godt etablert på Ajax.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » ons des 04, 2013 16:55:14

Med den interessen det virker å være rundt Hamed Allah og Leke James tror jeg Aabrekk og Hoff allerede kan finne fram skriveblokka og begynne å lete etter en plan#B for 2014. Om de ikke forsvinner før sesongen forsvinner de garantert til sommeren, i alle fall om de holder seg skadefrie og fortsetter som i fjor. Men selvsagt; fortsetter de å banke inn mål stiger prisen ytterligere, og bedre og dyrere klubber kan bli interesserte. Et lite dilemma, men egentlig et godt grunnlag for å skvise prisen opp.

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » ons des 04, 2013 17:07:02

Endelig fikk vi til noe som kan se ut som noe bra, med offensivt orientert trener, gode spisser og 100-årsjubileum. Så kommer partypooperne og begynner å snakke salg.

Håpløst! La nå dette virke i ett år da i alle fall, før dere lar laget gå i oppløsning. Da får dere mer penger også.

The Patriot

Legg inn av The Patriot » ons des 04, 2013 17:54:23

Problemet med et salg er at trolig kun en brøkdel av salgssummen vil bli brukt til en erstatter. Selger vi Leke for kun 15 mill, får vi ikke en erstatter av samme kaliber for 5 mill. Og for hver Leke/Hamdallah har klubben for vane å kjøpe 4-5 okoronkwo/Sander Post.

Neste år kan vi trolig kassere inn nærmere 70-100 mill for spissduoen vår. Bruker vi ca40 mill, har vi to like gode erstattere.

Vi må selge, men ikke før etter sesongen

trippelf

Legg inn av trippelf » ons des 04, 2013 18:53:10

50-100 mill for en spiss i TL? Har folk mistet bakkekontakten? TL har ikke et eneste lag i en eneste av cupens i Europa og er en av Europas dårligste ligaer! Hva fikk Molde for Magus W Eikrem, som var TL beste spiller i 2011?

Får vi bud på over 15 mill for en av spissene, så er det adios. Ingen av de har levert en supersesong, begge har scoret mindre mål enn Frode Johnsen, som spilte for Odd.

Brukeravatar
klovn

Legg inn av klovn » ons des 04, 2013 19:24:14

Noen som vet om Leke og/eller Hamad Allah ble kjøpt for tangopool-penger? Ved et evt salg så går alt til AaFK. 5 mill euro for Allah. Ja takk.. 15 mill kr er for lite. Husk han ble kjøpt for 8 mill.

Kulerammeproffen

Legg inn av Kulerammeproffen » ons des 04, 2013 19:47:20

Det er jo hva Aafk sitter igjen med som er det interessante her. Jeg vil anta (kun spekulasjon fra min side) at investorene er tyngre inne når det gjelder Hamed Allah enn for Leke.
Derfor er det ikke utenkelig at det er andre prosesser som virker inn når det gjelder å ta stilling til bud også.

Skulle det kommet et bud på 5 mill Euro (jfr NRK, men som jeg tror bare er sprøyt), så tenker jeg nok at mange investorer vil tenke at en slik mangedobling vil kunne gi investeringen tilbake + en god pott å kjøpe erstattere for.

Og jeg tror det er fortsatt viktig å vise investorene at man faktisk kan få igjen pengene ++, at Lindegaard ikke bare var en engangshappening.

Hadde jeg skulle tatt denne avgjørelsen så hadde jeg vel vært så trygg på at begge overhodet ikke har nådd taket når det gjelder potensial og at det er sannsynlig at neste sesong kan bli enda bedre for begge (og dermed også bedre bud).

Jeg har også fått et inntrykk av at man har tatt voldsomme steg i klubben når det gjelder å skaffe nye spillere, slik at jeg er ikke så bekymret som mange andre hvis en av disse forsvinner. En forutsetning her er at Aafk ved et salg får så mye penger at de kan handle for summer som Hamed Allah en og to ganger.

Og INGENTING er bedre enn om at Aafk også blir oppfattet som utstillingsvindu og springbrett videre, på lik linje med de andre beste klubbene i Norge.

The Patriot

Selge ein spiss?

Legg inn av The Patriot » ons des 04, 2013 19:51:45

trippelf skrev:50-100 mill for en spiss i TL? Har folk mistet bakkekontakten? TL har ikke et eneste lag i en eneste av cupens i Europa og er en av Europas dårligste ligaer! Hva fikk Molde for Magus W Eikrem, som var TL beste spiller i 2011?

Får vi bud på over 15 mill for en av spissene, så er det adios. Ingen av de har levert en supersesong, begge har scoret mindre mål enn Frode Johnsen, som spilte for Odd.
70-100 til sammen for begge er realistisk hvis man venter, toppnivået er skyhøyt

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 20:55:53

[/quote]
70-100 til sammen for begge er realistisk hvis man venter, toppnivået er skyhøyt[/quote]

Utopi..MAKS 20mill pr spiller.
Aafk - gjør noe med seg selv

jast

Legg inn av jast » ons des 04, 2013 22:14:29

Tyrkisk klubb vil betale 41 mill. for Hamedallah, Skulle dette stemme så håper jeg klubben har is i magen og ikke selger.Han og Leke må være med i jubileums sesongen.Tror verdien blir høyere med en bra sesong til.http://www.nrk.no/mr/aafks-hamed-allah- ... 1.11396470

Brosund

Legg inn av Brosund » ons des 04, 2013 22:29:07

Uten disse spissene er AaFK ingenting. Skal man ofre sportslig suksess for 40 mill.?

Nei, selvsagt ikke. Tomme tribuner blir resultatet om AaFK raserer det sportslige nå.

Da vil det balle på seg med negativitet og AaFK blir et møkkallag, heller enn et topplag som er under oppseiling nå.

Det hjelper ikke at AaFK har 40 mill. på bok da man ikke evner å hente gode spillere (innen rimelig tid) til klubben uansett hvor mye penger man har.
Jeg gidder ikke å høre på Hoff love at det skal komme en toppspiss innen da eller da. De er der nå og kostnaden i negative ringvirkning MÅ trekkes fra salgssummen, men det er det ikke snakk om.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 23:13:12

Dere er helt ville....å ikke selge Hamdallah for over 40mill vil være galskap !
Men igjen..disse summene kommer fra "Aafk Nederlandske fanklubb på twitter", som igjen har tatt det fra Hoffs uttalelse om at de måtte ut med 5mill euro for å låne ham i 6 mnd. Denne fanklubben er vel Sittards her på forumet ??
Jeg nekter å tro dette har noe som helst med virkeligheten å gjøre.

Kan Aafk få 20-30 mill for Hamdallah: Hadet !
Kan Aafk få 20-30 mill for Leke: Værsågod !

Slike summer vilel gitt klubben en fantastisk mulighet i de neste årene til å befeste en posisjon på toppen av norsk fotball.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 23:18:04

En ting til Brosund: Du skriver at "Uten disse spissene er Aafk ingenting"
Seriøst !? Aafk er klubben vår her i Ålesund. Leke er fra Nigeria og Hamdallah fra Marokko, og vi er ikke noe uten de ??
Aafk er laget som vi skal følge i maaaange år fremover, og da er trygghet og sunn økonomi det aller aller viktigste. Og da kan ikke klubben si nei om det kommer gode tilbud på spillerne våre. De er her bare for en kort tid uansett.
Og de har heller ikke økonomi til å satse på at de får mye mer senere om tilbudene nå er gode. Disse fuglene på taket finner seg fort nye tak..

jast

Legg inn av jast » ons des 04, 2013 23:20:08

Er uenig med deg der Daggad, en bra AaFK sesong til og prisen kan bli mye høyere, kan ikke selge nå og tro at AaFK overlever med 10.plasser i tippeligaen.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons des 04, 2013 23:27:19

Flott med flere synspunkter. Men hva om Aafk IKKE får en god sesong neste år ?
Vi har ingen garantier for at både Leke og Hammy holder seg friske og skadefrie heller. Og de er gode men jeg tror ikke mange her inne skjønner hvor mye høyere nivået er i toppligaene rundt om kring i verden. Altså selv om vi hadde både Leke og Hamdallah så slet vi med å slå lag som Sogndal og lignende.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » tor des 05, 2013 00:26:19

Å selge Hamed-Allah nå for 20 mill gir jo ingen mening, med mindre klubben har akutte likviditetsproblemer.
Klubben har jaktet i årevis på superspissen og når de endelig har funnet han så skal han selges etter mindre enn en sesong. Og hva sitter klubben igjen med? 6-7 mill??? og ett betydelig svekket lag. Da kan man like godt ta sjansen det er å beholde.

cupmester 2002

Legg inn av cupmester 2002 » tor des 05, 2013 00:55:50

Daggad. Er enig med deg at det er lysår mellom tippeligaen og dei store ligaene ute i Europa. Men et sted må dei begynne karrieren og for dem vr det i Aafk. En må ta hensyn til at dette er unge spillere og på vei opp, og det er potensialet deres som gjør at desse er mer interessante for klubber ute enn mange andre. Om du mener tippeligaen ikke kan gi et bilde av kvaliteten deres så kan det det nevnes at Møller Dæhile låg foran Januzaj i United for ett år siden. Nå er ikke Møller Dæhlie fast i Molde mens Januzaj til tider har herjet for United så å sammenligne kvalitet ut i fra hvilken liga en spiller i blir uansett vanskelig.

TangoTangen

Legg inn av TangoTangen » tor des 05, 2013 09:12:13

Om de velger å beholde både Leke og Hamdallah, og om Aafk får en dårlig sesong i 2014, har vi de uansett under kontrakt i 2 år til. Med andre ord 1 år til å gjør det bra på, og kan dermed presse opp igjen prisen før de blir bosmanspillere.. Men dette er da ikke tilfelle ? Gull i 2014 ? ;)

Brehme

Legg inn av Brehme » tor des 05, 2013 09:13:10

Det er klart at de ikke skal selges for enhver pris, og at Aafk må tenke på det sportslige i 2014, det sier jo også Hoff!

Men om det kommer summer på 20+ mill på bordet, så har ikke Aafk noe valg. Slike summer vil sikre drift og nye investeringer i mange år fremover. Hamed Allah kan fritt forlate Aafk når kontrakten går ut om et par år, da kan vi risikere å sitte igjen med et par gode plasseringer i serien, men ellers null og niks.

På den annen side så kutter Aafk i stillinger for å spare tusenlapper, for å unngå røde tall.

Ta molde og RBK som eksempel, de kan tillate seg å handle inn masse spillere, nettopp fordi de spillerne som er innom klubben her hentet med tanke på utvikling og videresalgspotensiale. Noen som tar seg bryet med å regne på hva molde har solgt spillere for de siste årene?

Binge

Legg inn av Binge » tor des 05, 2013 10:01:58

AaFK er på sett og vis i samme situasjon som den gang Riise stod på terskelen, klar for større utfordringer. Monaco banket på døren og viftet med sjekkheftet. AaFK, med sitt desperate behov etter penger var i utgangspunktet et lett bytte (ikke det sagt at vi er det per i dag). Heldigvis kom hedersmannen Tryggestad inn i bildet og garanterte for at han skulle hjelpe klubben om de ikke kom til enighet med Monaco - noe som muliggjorde den avtalen som til slutt innbrakte uhorvelig med penger til AaFK.

Point being; is i magen er alfa omega. Man må for all del sørge for å ikke la den økonomiske situasjonen tvinge fram et salg hvor man ellers ville sagt nei. Samtidig kan et benbrudd senere i sesongen bety kroken på døren for enhver mulighet til å tjene et par ti talls millioner.

Saerdna

Legg inn av Saerdna » tor des 05, 2013 10:13:07

Det viktige her er jo også å finne ut kva dei sjølv er ville til. Om ein klubb tilbyr 20++ millioner for Hamedallah, og han setter seg på bakbeina og nekter å retunere/nekter å spille osv... Før han får reise, ja da er det bare å selge fort som fy. Aafk har ikkje råd til (det har United og Liverpool til dei som drog paralleler) at Hamedallah ikkje spiller, eller ikkje spiller optimalt.

Men at større og rikere klubber er villige til å handle i f.eks sommervindu er jo det ingen tvil om. Det viktige er dog også korleis pengene blir fordelt.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor des 05, 2013 10:53:31

Binge skrev:AaFK er på sett og vis i samme situasjon som den gang Riise stod på terskelen, klar for større utfordringer. Monaco banket på døren og viftet med sjekkheftet. AaFK, med sitt desperate behov etter penger var i utgangspunktet et lett bytte (ikke det sagt at vi er det per i dag). Heldigvis kom hedersmannen Tryggestad inn i bildet og garanterte for at han skulle hjelpe klubben om de ikke kom til enighet med Monaco - noe som muliggjorde den avtalen som til slutt innbrakte uhorvelig med penger til AaFK.

Point being; is i magen er alfa omega. Man må for all del sørge for å ikke la den økonomiske situasjonen tvinge fram et salg hvor man ellers ville sagt nei. Samtidig kan et benbrudd senere i sesongen bety kroken på døren for enhver mulighet til å tjene et par ti talls millioner.
Altså nå må du holde tunga beint i munnen når du trekker paralleller ... Samme situasjon som med Riise, ville vært om Martinussen skulle få et tilbud med videresalgsklausul fra en storklubb i Europa. Hvis det tikker inn et bud på 5 mill Euro på Hamed Allah i dag, så ville det vært det samme som om det kom bud på Yttis på 50 mill Euro den gangen. Aafk solgte aldri Yttis til en Europeisk storklubb for 50 mill Euro, og vi kan bare drømme om hva som kunne ha vært om den handelen hadde gått gjennom :D

Stilongs med sleng hadde vært haute coture nede i Milano 8-)

Binge

Legg inn av Binge » tor des 05, 2013 11:08:36

Situasjonen er lik på den måten at økonomi kan fremtvinge et salg på andre vilkår enn om økonomi i mindre grad var et tema.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor des 05, 2013 11:20:12

Ikke ødelegg diskusjonen med fakta ;)

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tor des 05, 2013 12:57:13

Brehme skrev:Ikke ødelegg diskusjonen med fakta ;)

He he ja gud forby ! :lol:

weasel

Legg inn av weasel » tor des 05, 2013 14:30:51

Heller aldri ødelegge en god historie med å sjekke om den er sann! :-)

Guru

Legg inn av Guru » tor des 05, 2013 14:40:27

Pengar er ikkje noko mål i fotballen. Kun eit ofselig viktig middel.

Det som er viktig er sportslig suksess i 2014, 2015, 2016, 2020, 2030 og 2050. La oss fokusere på 2014 foreløpig.

Å selge både Hamed Allah og James vil vere ei sportslig katastrofe. Det er dei vi har venta på i årevis, og vi står akkurat klare til å gå inn i eit jubelår med dei. Skal ikkje vere så kjepphøg at eg påstår dei er uerstattelige, men sjansen for å få til ein ny treff som slår til umiddelbart og har i nærheten av same potensialet; Det er vanskelig, det!

Å selge ein vil gjere vondt, men det er mulig å argumentere for. Ingen ekte supportarar - som for eksempel Henrik Hoff eller meg - vil gjere det. Men Hoffern seier at alt har sin pris, og då har det vel det. Og den prisen er det som gjer at vi kan få eit bedre lag og posisjon pga salget. James og Hamed Allah kan vere forsterkninger for lag langt over vårt nivå. Vi kan finne spelarar på mykje billigare hyller som kan forsterke vårt lag.

For å ta nokre navn som har vore nevnt på forumet: Riku Risku, Ruben Kristiansen, Umaru Bangura, Akeem Latifu, Aleksander Mathisen. 5 spelarar som både vil forsterke førsteelleveren og breidda i stallen. To av dei kontraktslause, tre adecco-spelarar som må kjøpast fri. Eit løft vi er sjanselause til å få til no. Med penger i kassa kan vi drøyme om kontrakter med denne gjengen, dekke 2013-underskuddet samt sette til sides tilsvarende mengde til eit 2014-underskudd. La oss anta at det er nøyaktig det vi får.

Vil det vere ein god deal? Vil det gjere oss til eit bedre lag i 2014? 2015? 2020? Antakeligvis eit bedre lag, men med langt lavare videresalgspotensiale.

Så har vi eit lite problem i ein eventuell forhandlingssituasjon. Dersom vi selger ein spelar for eit lastebillass pengar, så blir alt mykje vanskeligare. Klubbar vi forhandler med, spelarar vi forhandler med, alle vil auke forventningane sine. Eventuelle gode kjøp er lettare å få til før eit eventuelt salg. Men om vi skulle finne på å kjøpe f.eks. Risku før vi selger nokon, så er vi modige. Då set vi oss fort i situasjon der vi er nødt til å selge. Skummelt dersom dei gode buda uteblir. Då må vi hoppe på eit dårlig.

Slikt må Hoffern tenke på. Eg nøyer meg med å fastslå at eg vil ha med både James og Hamed Allah neste sesong. Og Risku, Kristiansen, Bangura, Latifu og Mathisen. Pluss at vi skal ha god økonomi. Men ingen investorar som blander seg inn.
Nokon veit bedre enn andre

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tor des 05, 2013 15:29:19

[highlight=#fefefe]Slikt må Hoffern tenke på. Eg nøyer meg med å fastslå at eg vil ha med både James og Hamed Allah neste sesong. Og Risku, Kristiansen, Bangura, Latifu og Mathisen. Pluss at vi skal ha god økonomi. Men ingen investorar som blander seg inn.[/highlight]
Jezz...Guru bør øyeblikkelig inn som økonomisk ansvarlig i klubben !! :lol:

Løfserøven

Legg inn av Løfserøven » tor des 05, 2013 16:22:38

Eg nøyer meg med å fastslå at eg vil ha med både James og Hamed Allah neste sesong. Og Risku, Kristiansen, Bangura, Latifu og Mathisen. Pluss at vi skal ha god økonomi. Men ingen investorar som blander seg inn.[/quote]

Da har Guru lagt planen for neste år, for meg hørest dette heilt topp ut, vi går for denne løsningen:lol:

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » tor des 05, 2013 19:59:29

Spennende å se hva VIF får for Børven med 3 år igjen av kontrakten.

Svar