Moderator: Arcturus

Svar
vevat

Re: Midlertidig hovedtrener Trond Fredriksen så langt...

Legg inn av vevat » man sep 21, 2015 15:24:15

Det er lett å skylde på trenere og spillere, men hovedproblemet ligger nok en annen plass. :(

Hodor

Legg inn av Hodor » man sep 21, 2015 17:49:11

[quote="trippelf"]Gode innlegg av både Cupmester og Gaddag.

Finner det merkelig at Lie ikke får sjansen som midtstopper i år, da han var vår mest stabile i fjor. Samtidig har alt pekt nedover etter at Reka kom på kant med ledelsen. Da må det være legitimt å se på hva som har skjedd siden Aafk kom til Colorline. Mye kompetanse har kommet og forlatt klubben, mens de som styrer og drar i trådene fortsatt er de samme. Hva gjør Aafk videre? Håper ikke Fredriksen og Fjørtoft på nytt blir syndebukker for en organisasjon som sårt trenger nye krefter og ideer.

Komplett umulig for meg å forstå at O.Lie ikkje får starte i midten i lag med Dyrestam, og at Carlsen ikkje får sleppe innpå så sant han er frisk og rask, og det er han vel når han sitt på benken?

Saerdna

Legg inn av Saerdna » man sep 21, 2015 18:52:52

Hodor skrev:
trippelf skrev:Gode innlegg av både Cupmester og Gaddag.

Finner det merkelig at Lie ikke får sjansen som midtstopper i år, da han var vår mest stabile i fjor. Samtidig har alt pekt nedover etter at Reka kom på kant med ledelsen. Da må det være legitimt å se på hva som har skjedd siden Aafk kom til Colorline. Mye kompetanse har kommet og forlatt klubben, mens de som styrer og drar i trådene fortsatt er de samme. Hva gjør Aafk videre? Håper ikke Fredriksen og Fjørtoft på nytt blir syndebukker for en organisasjon som sårt trenger nye krefter og ideer.

Komplett umulig for meg å forstå at O.Lie ikkje får starte i midten i lag med Dyrestam, og at Carlsen ikkje får sleppe innpå så sant han er frisk og rask, og det er han vel når han sitt på benken?

Nå satt vel ikkje Carlsen på benken, kvifor aner eg ikkje. Forøverig så tør eg påstå at det var først etter 2013 at Aafk virkelig begynte å svikte sportsleg. Men vi har hele tiden slitt de siste 5-6åra. Og det har ikkje noe med trenerene å gjøre, men spillerlogistikken.

1. Vi klarer ikkje å tjene penger på spillere som forsvinner, Lindegaard og Hamedallah er stort sett eneste unntaket. Resten forsvinner stort sett gratis, evt for fillesummer.
2. Vi er for treige med å forlenge kontrakter - som fører til punkt 1.
3. Vi er for treige med å erstatte spillere som forsvinner, som er en konsekvens av punkt 1 (vi får ikkje penger for spillere ut). - Hamedallah tok det 6mnd før vi fikk erstattet(Med en erstatter som floppet...)!
4. De få gangene vi klarer å finne noe som vi trur er en erstatter så flopper det totalt - VI MÅ HA EN (GOD) SPEIDER. Før sesongen forsvant Philips, Arnefjord, Tollås, Karnass og Aarøy - Bare rollen til Aarøy har blitt erstattet i form av Bjørk. Mantyla og Gretarsson har floppet totalt, Gretarsson kan være en mann for framtiden men ikkje det vi måtte ha etter tapet av Philips, kva noen som helst har sett i Mantyla er et mysterium. Skagestad har prestert ok, men alle visste at han ikkje kom til å erstatte noe tap av Tollås og Arnefjord - han skulle være backup, ikkje førstevalget.

Problemene i Aafk er på toppen. Rekdal forsvant pga problemer med ledelsen, det kan mange av oss skjønne - han har en tedens til å slite på omgivelsene. Men at en trener som ga oss 2 cupgull, og bygde opp en vinnerkultur kunne forsvinne på måten han gjorde - uten at det fikk et fnugg av konsekvenser for dei som han hadde samarbeidsproblemer med... Skal vi tro at Rekdal var den einaste som gjekk over streken?
Vi såg det samme under JJ, spillere ble signert uten at JJ/Kenta godkjente kjøpene, spillere fikk kontrakter uten at JJ/Kenta godkjente det... Problemene har vært der lenge, men vi har vært heldige med at Rekdal, Kenta og JJ er dyktige og gode trenere som har klart å få mye ute av lite. Over kort tid så kan slike personer bidra tungt og få gode resultat - det går dog ikkje over lengre perioder det sliter for mye på omgivelsene.

Noen vil fjerne Fredriksen, det hjelper neppe. Kven i Norge gidder å jobbe for en ledelse som den Aafk har? Fredriksen og Fjørtoft gjør det fordi dette er draumen deira, fordi dei elsker klubben. Dei er villige til å 'holde' ut med ledelsen på tross av inkompetansen. Det gidder ikkje Rekdal, Jønsson, Kent Bergersen eller noen andre seriøse trenerkandidater.

Vi skaffet oss Kjetil Rekdal, mannen som gjorde mirakel med VIF, mannen med et gedigent nettverk mannen med pondus og kunnskap om fotball som går over alle som sitter i Aafk. Deretter sikret vi oss Janne, som vant TL med Stabæk, som gjorde det greitt i RBK og har vunnet kniksenprisen for årets trener. Så lander vi på Aabrekk.. En trener som knapt nok har prestert på denne siden av årtusenskifte, og stort sett har vore speider - og som 90% av supporterene var negative til før han hadde begynt - det måtte gå galt. Vi endte opp med han av 2 grunner, 1. Pris og 2. seriøse trenere krever seriøse ledere. Det gjekk rett vest, nå er det lokal gutta Fredriksen og Fjørtoft som skal styre - kven trur vi at vi realistisk kan hente om også desse skulle forsvinne?

Akkurat nå er supporterene likgyldige, har ingen forventinger og gidder knapt nok gå på kamp. Aafk klarer seg nok i TL, men kjemper en annen livsviktig kamp - kampen om engasjementet til sine supportere. Er det noen som kan få dette tilbake så er det personer som Yttis, Fjørtoft, Fredriksen, Skiri, Fagermo etc.. Personer som mannen i gata kjenner, personer som vi vet elsker denne klubben. Skal dog disse lykkes (Fjørtoft, Fredriksen og Yttis primært) må de ha solid backup - dei har ikkje erfaringen, kompetansen eller pondusen til JJ, Kenta eller Rekdal. For å lykkes trenger dei dermed hjelp, vi må ha solide speider(e) som kan hjelpe oss å finne spillere, vi må ha ledere som skjønner viktigheten av å ha en fornuftig spillerlogistikk, og ikkje minst ledere som klarer å opprettholde en fornuftig spillerlogistikk. Rekdal og Jønsson kunne lage gull ut av gråstein, det tviler eg på at Fjørtoft og Fredriksen kan pdd, kanskje om noen år. Men to ferske trenere trenger gode rammebetingelser, de trenger en fotballfagelig kompetent klubb bak seg, ikkje en gutteklubb.

Neste år spiller Aafk den viktigaste kampen Aafk har hatt siden vi rykket opp og det er kampen om supporterene. Uten supportere dør klubben, det håper eg at Aafk sin ledelse og styre ser.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » man sep 21, 2015 20:46:38

[highlight=#fefefe]Neste år spiller Aafk den viktigaste kampen Aafk har hatt siden vi rykket opp og det er kampen om supporterene. Uten supportere dør klubben, det håper eg at Aafk sin ledelse og styre ser.[/highlight]

Det gagner ikke dagens ledelse å styre å se dette, så da blir det ikke sett!!

Wodewick

Legg inn av Wodewick » man sep 21, 2015 20:46:38

[highlight=#fefefe]Neste år spiller Aafk den viktigaste kampen Aafk har hatt siden vi rykket opp og det er kampen om supporterene. Uten supportere dør klubben, det håper eg at Aafk sin ledelse og styre ser.[/highlight]

Det gagner ikke dagens ledelse å styre å se dette, så da blir det ikke sett!!

gaddag

Legg inn av gaddag » tir sep 22, 2015 08:35:44

Veldig bra innlegg Saerdna.

Sony

Legg inn av Sony » lør sep 26, 2015 21:32:30

AaFK etablerer seg i TL

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » lør sep 26, 2015 22:14:31

Ja nå har vi hørt det samme før bortekamp etter bortekamp. Nå må det skje noe!!!

weasel

Legg inn av weasel » søn sep 27, 2015 09:31:30

hakk i plata.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn sep 27, 2015 17:58:39

10.mai mot Sandefjord er Aafk sin siste borteseier ifølge C More. Fredriksen og hans mannskap med lite hyggelig klubbrekord med seks strake bortetap. Rett og slett for dårlig.

The Patriot

Legg inn av The Patriot » søn sep 27, 2015 19:56:17

Avslutte kampen med 4 midtstoppere på banen, samlet 6 forsvarere. Mot et ELENDIG Tromsø-lag. Fredriksen er IKKE rett mann for AaFK

Brukeravatar
Fantomet_Vika

Legg inn av Fantomet_Vika » søn sep 27, 2015 21:15:31

Enig! hadde det vært borte mot Rosenborg eller Stabæk så hadde e skjønt det, men mot TIL?? Perfekt mulighet til å ta 3 poeng. Istedenfor så lar vi TIL slå sine prikke like frispark og skåre på ett av dem..

Brehme

Legg inn av Brehme » søn sep 27, 2015 21:37:03

Et viktig poeng på bortebane mot et lag med kniven på strupen. Synes vi er best i store perioder, og skaper en del fremover. En bra gjennomført kamp, der vi blir presset litt for mye på slutten.

Vi kunne selvsagt gamblet og satt inn offensive spillere på slutten, men de som lurer på om det er smart kan jo ringe KR.

Håper vi avslutter sesongen med Dyrestam og Lie i midten bake.

The Patriot

Legg inn av The Patriot » man sep 28, 2015 02:46:21

Stor forskjell på å satse offensivt og det å avslutte en kamp med 4 midtstoppere på banen. Hoseth ble byttet med Carlsen. Utfra det vi hadde på benken er det et riktig bytte. Men det blir gjort etter utligningen. Vi hadde gitt fra oss initiaivet på midtbanen lenge før det. Hoseth var sliten og burde ha blitt byttet ut. Vi hadde full kontroll, Tromsø skapte nesten slikk og ingenting. Bjørdal og Hoff ble trolig byttet ut pga gule kort. Ser ingen annen grunn, begge hadde futt igjen i bena, og spesielt Bjørdal hadde kunne holdt på ballen og gitt oss en pustepause. Istedet ble det bølge etter bølge fra et TIL-lag som aldri burde ha blitt sluppet inn i kampen

Brehme

Legg inn av Brehme » man sep 28, 2015 09:14:40

Jeg er ikke uenig i at friske, raske bein på topp kunne endret kampens karakter på slutten for vår del. Fasiten er allikevel at vi tar med oss ett poeng, noe som isolert sett er helt ok på bortebane.

Guru

Legg inn av Guru » man sep 28, 2015 11:22:41

Grytebust
Latifu Mäntylä Dyrestam OLie Matland
Orry Riise Skagestad James Carlsen

Omtrent slik ser eg for meg at vi avslutta kampen. Eller kanskje alle berre blei sendt inn i femmeteren for å beskytte Grytebusten.

Å legge seg såpass bakpå er verken kjekt eller spennende. Vil ikkje sjå slikt. (Såg ikkje kampen, så det slapp eg uansett.) Vi vil heller satse litt framover, med større sjanse for både 3 og 0 poeng.

Men det finns sjølvsagt eit par formildende omstendigheter. Skagestad og Mäntylä kom inn for Hoff og Bjørdal på overtida. På dette tidspunktet handla det om å stykke opp spelet, dra ned tempo og avslutte jobben i forsvaret. Og det klarte vi.
For det andre braut vi ei bittelita mental barriere å endelig ta bortepoeng etter 6 strake tap. 7 om vi tel med ein cupkamp eg nesten har gløymt. Kanskje gjer det oss litt bedre rusta til neste forsøk.
For det tredje handla det ikkje berre om kor mange poeng vi skulle ta, men også om kor mange Tromsø skulle klare. No er dei 9 poeng bak, med ei nesten håplaus oppgave i å ta oss igjen. Om vi tapte ville forskjellen berre ha vore 6, og vi kunne fortsatt ha svetta litt.

Det var i går.

No er det 5 kampar att. Eg vil ikkje sjå meir av denne sorten i dei kampane. Vi skal spele for å vinne. Heime og borte. Mot Sandefjord og mot Rosenborg. Fordi det er artigast å sjå på og fordi det er artigast å spele. Og det er heilt sikkert mest utviklende for spelerane. Joda, kynisme er viktig, men det er ikkje nokon heksekunst å lære og å få til i løpet av kort tid. No vil vi avslutte skikkelig, til glede for oss alle. Om ikkje anna har vi muligheten til å avslutte med stil.

Vi har mange spelarar som kan ha godt av muligheter. Björk og Marlinho har endå ikkje starta. (Sikkert delvis derfor dei er blant favorittane våre.) Hoff viser endelig litt kvifor han har fått såpass tillit som han har fått. Bjørdal og Thrandarson har så mykje inne som vi vil sjå. Kanskje til og med Gretarsson må få smake litt elitefotball og Fet få seg ein kamp etter at han har fått proffkontrakt. For ikkje å snakke om alle dei som faktisk har gjort seg fortjent til plassane sine.
Nokon veit bedre enn andre

HotFire420Blazin

Legg inn av HotFire420Blazin » man sep 28, 2015 22:38:56

For meg virket det i går som om TF ikke var klar over at det er noe som heter "bytter" i fotball. Nå hadde vi kanskje ikke så mye offensiv kraft på benken, når verken Björk og Marlinho var med (som forresten begge scoret i kveld for AaFK2 - Björk scoret to og reddet poeng etter å ha ligget under 4-1 med tolv minutter igjen å spille). Å bytte to spillere i det 90. minutt slik som i går mener jeg er bortkastet, i hvert fall slik situasjonen var og med tanke på motstanderne. Hoseth så slapp ut allerede etter timen spilt, og Bjørdal slurvet bare mer og mer defensivt, som følge av trøtthet i beina. Da mener jeg byttene burde ha kommet litt tidligere, så kunne det fort ha blitt et annet utfall av kampen. Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men jeg står på mitt. Det er kanskje derfor jeg ikke er fotballtrener heller da :D

Sony

Legg inn av Sony » søn okt 04, 2015 19:59:23

Siste 10 mintta e rein orgasme :D ..... så langt..... (sitat etter Sandefjord-kampen)
AaFK etablerer seg i TL

Sony

Legg inn av Sony » lør okt 17, 2015 20:08:32

.....da var vel dette multi-orgasme?

Denne kampen var et svar til mange kritikere....... blir ikke lett å vrake Trond&Co :twisted:
AaFK etablerer seg i TL

Brehme

Legg inn av Brehme » lør okt 17, 2015 20:32:27

Det er resultatene som teller. Pdd så har TF ca 1,5 poeng i snitt pr kamp. De som har interesse for det kan sjekke hvilke tidligere trenere i Aafk som kan matche det. TF har gjort en mere enn god nok jobb denne sesongen! At man setter spørsmålstegn ved om han skal fortsette å lede Aafk er i alle fall ikke sportslig begrunnet.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » søn okt 18, 2015 15:42:46

Synes ikke trenerteamet har overbevist, og særlig skuffende har fraværet av et spillemønster under utvikling vært. Men jeg heller mot at de skal få en sesong til.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » søn okt 18, 2015 17:59:07

Jeg frykter at hvis disse trenerne får jobben så blir de så glad at de ikke stiller krav. Det er duket for en ny 8-12 plass til neste år. ZZZZZZZZZzzzz

gaddag

Legg inn av gaddag » man okt 19, 2015 09:20:42

Da blir det Trond fremover ser det ut til : http://www.smp.no/100Sport/fotball/elit ... 621365.snd

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man okt 19, 2015 16:10:09

Støtter opp om å forlenge med Fredriksen og Fjørtoft. Det skulle bare mangle!
Men vi vet at de har lite erfaring på dette nivået, og vi vet ikke hvordan de vil takle å få ordentlig motgang. Så fra mitt synspunkt kan det være fornuftig å begrense seg til f.eks to-års kontrakt.

Saerdna

Legg inn av Saerdna » man okt 19, 2015 18:15:12

Heilt greit om det skulle skje, neppe dyr, tillit i spillergruppa, kjenner og blør for klubben. En ekstrem mangel på andre realistiske alternativ veier også tungt.

La oss håpe ledelsen gjør sin jobb og sørger for at spillermaterialet de får å rutte med er nogon lunde og.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » man okt 19, 2015 19:45:58

Helt ok det, men da må det bygges kompetanse rundt FF. Om vi går for det unge lokale valget så nyttere det iallefall ikke med HH og BH som nermeste støttespillere. Nå må vi få på plass en sterk sportssjef med et nettverk vi kan dra nytte av for å skaffe oss signeringene vi trenger. Vi kan ikke lete etter spillere i blinde, for nå må vi til utlandet og hente X-faktoren.....

Mange liker sammenligningen med Ronny Deila i SIF, han hadde Jostein Flo bak seg som visste hva dette dreide seg om og har hentet mye fornuftige spillere til klubben, blant annet samarbeidet med Man.city.

gaddag

Legg inn av gaddag » man okt 19, 2015 20:39:11

Saerdna skrev:Heilt greit om det skulle skje, neppe dyr, tillit i spillergruppa, kjenner og blør for klubben. En ekstrem mangel på andre realistiske alternativ veier også tungt.

La oss håpe ledelsen gjør sin jobb og sørger for at spillermaterialet de får å rutte med er nogon lunde og.

Korrekt. Jeg er ikke kritisk til Trond og Kalle i seg selv. De kan vokse med oppgavene, og som du helt rett påpeker så gir ikke alternativene seg selv , men vil de bli gitt de rette verktøyene for å kunne lykkes å bygge et godt lag ?
Langt mer skeptisk til det.

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man okt 19, 2015 21:32:23

[highlight=#ecf3f7]Mange liker sammenligningen med Ronny Deila i SIF, han hadde Jostein Flo bak seg som visste hva dette dreide seg om og har hentet mye fornuftige spillere til klubben, blant annet samarbeidet med Man.city.[/highlight]
Enig, det er en sportssjef med toppfotballkompetanse denne klubben trenger.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man okt 19, 2015 21:41:09

Helt enig. Det er dette som er faren ved å ansett disse to herrene, og som jeg prøvde å få fram lenger oppe. Jeg ser ikke for meg at de kaller investorene inn på teppet og forteller dem at skal en oppnå noe så må det satses en god del mer enn det ser ut for øyeblikket.
Sist redigert av tl007 den tir okt 20, 2015 08:44:09, redigert 1 gang totalt.

faani

Legg inn av faani » tir okt 20, 2015 01:09:51

tl007 skrev:Jeg ser ikke for meg at de kaller investorene inn på teppet
Nei, ikkje eg heller...

Svar