Moderator: Arcturus

Svar
Guru

Re: Midlertidig hovedtrener Trond Fredriksen så langt...

Legg inn av Guru » tir okt 20, 2015 11:38:07

Arcturus skrev:Enig, det er en sportssjef med toppfotballkompetanse denne klubben trenger.
tl007 skrev:Helt enig. Det er dette som er faren ved å ansett disse to herrene, og som jeg prøvde å få fram lenger oppe. Jeg ser ikke for meg at de kaller investorene inn på teppet og forteller dem at skal en oppnå noe så må det satses en god del mer enn det ser ut for øyeblikket.

Det er klokkeklart at vi må ha nokon som passer på økonomien. Det har vi.

Det er like klart at vi må ha nokon som står opp og snakker sport sin sak. Det mangler vi. Det bør ikkje vere trenerane si oppgave, og som dei bekymra stemmene over seier, så er det ikkje sikkert F&F kjem til å gjere denne oppgava veldig høglydt. Oppgava høyrer heime hos sportssjefen, ein rolle som hos oss er dekka av sportslig utvalg. Der sit Ola Engvik som leder. Han er også med i styret. Kan seie mykje fint om han, men ser heller ikkje at han er i posisjon til å kjempe knallhardt for sport. (Dette gjeld utad. Internt på huset tviler eg ikkje på at nokon av dei nevnte seier det dei meiner.) Det vi treng er ein sportssjef som ikkje har som si oppgave å tenke økonomi, men som samtidig sjølvsagt er nødt til å akseptere desse begrensingane og dei svara han får. Ryggrad, kompetanse og realisme.

Henrik Hoff åt ein kamel då Bjørn Helge Riise kom heim. Klubben og Klanen kasta ut gammalt grums og laga fred. Det har blitt tatt veldig godt imot, og bør vere ein inspirasjon for neste steg.

I dei gylne åra 2002/03 og deromkring var det ein viktig kvartett som har fått mykje av æra for framgangen. Ivar Morten Normark, Henrik Hoff, Arne Aambakk og Reidar Vågnes. Mange år er gått. Dei fleste har gått både veegar og omvegar sidan den gong. Kun Hoff er tilbake. Ein av dei er - som vanlig - ein god kandidat til stillinga som sportssjef. Han hadde jobben då. Han har hatt den ein gong til. Kan alle gode ting vere tre? Kan Reidar Vågnes returnere?

Det enkle svaret på det siste spørsmålet er "tja". Forrige periode blei ikkje vellykka. Han havna på sidelinja, fekk ikkje jobbe med det han ville og kunne, og slutta ganske fort. Han har i ettertid sagt at han kan tenke seg å kome tilbake til AaFK, men då under eit anna regime. "Eit anna regime". Vi kan sjølvsagt håpe at det betyr "uten Rekdal". Men heir sannsynlig betyr det "uten Hoff". Eventuelt "uten Haagensen". Veit ikkje heilt kven han hadde problemer med, men bortsett frå Rekdal og Standal er det mykje det same regimet på stadion. Men vi er nokre år eldre og klokare. Riise-returen har vist at vi kan rydde opp i gamle feider. Den mislykka perioda som sportssjef har lært oss litt om å avklare oppgaver og grensedragninger på førehand. Vi kan løyse dette.

Nokon lurer sikkert på om Vågnes er rett mann. Om han kan gjere jobben godt nok. Eg tviler ikkje. Med erfaring som trener, spelerutvikler og speider på høgt nivå sidan før eg begynte lese Sunnmørsposten, så er eg ikkje i tvil. Ryggrad, kompetanse og realisme. Han har alt. Og han har - meg bekjent - tillit i folket. Han kan vere ein viktig brikke i jobben med å lose oss ut av bakgata vi føler vi er havna i, tilbake i lyset. Trur og han kan vere ein veldig god mentor for F&F.

Så må alle partar ete ein liten biff, bli enige og respektere kvarandre. Kan det vere så vanskelig?
Nokon veit bedre enn andre

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tir okt 20, 2015 18:54:54

Det hadde vel også gått an å forhørt seg med Per Ove Ludvigsen om han vil ha jobben.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » ons okt 21, 2015 11:56:48

Skrev dette i går , men valgte å ikke poste:

Kan i grunn bare komme på to "realistiske" trenere som i kraft av sitt navn kunne skapt en viss entusiasme blant den jevne mann i gata. Hareide og Solskjær
Men om noen av dem hadde vært aktuelle for en jobb i distriktet så ville de nok endt opp på den andre siden av fjorden (nord). For Hareide sin del så blir det vel en ledig landslagsjobb i enten Sverige eller Danmark snart? Personlig så har jeg aldri skjønt hva som er så attraktivt med landslagsjobber i «begrensede» fotballnasjoner utover det at du får grisegodt betalt for å reise rundt å se fotballkamper (sagt litt forenklet).

Angående Solskjær så har vel han til gode å vise at han kan skape et slagkraftig fotballag med begrensede midler

Det finnes sikkert andre trenernavn som kunne være tiltrekkende på fotballspillere som igjen kunne skapt entusiasme blant den jevne mann i gata, men det blir en annen sak.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » ons okt 21, 2015 15:04:22

Solskjær er nå ansatt i Molde, og Hareide hadde de sjansen på tidligere. Har sagt før at det var en gedigen tabbe å ikke ansette Hareide da han nærmest bød seg fram. Hoff mente at tiden ikke var passende , hva han enn mente med det. Men det er tydelig at de som styrer nå vil ansette kun trenere de har full kontroll på.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn okt 25, 2015 13:44:47

To hjemmekamper igjen for Fredriksen og Fjørtoft for å bevise at de er rette trenerteamet for neste sesong. To svært vanskelige kamper mot to av TL sine beste lag, i alle fall om en ser på spillerstallen. Så hva kan da TF få ut av sitt eget mannskap, og hva vil være taktikken? Her nytter det ikke å stå med lua i handa, men vis samme takter som mot Stabæk. Å spille for defensivt så taper du.

hansih

Legg inn av hansih » fre okt 30, 2015 12:28:43

Tråden kan no endrast til: Hovedtrenar Trond Fredriksen...

Ikkje uventa har Trond og Kalle fått fornya tillit. Trond har i fylgje Smp.no signert for tre år, medan Kalle har signert for to år.

http://www.aafk.no/news/article/1bgfez3 ... for-tre-ar

Brehme

Legg inn av Brehme » fre okt 30, 2015 12:38:08

Her er det bare å gratulere! Kjør på Trond :)

Guru

Legg inn av Guru » fre okt 30, 2015 12:53:57

Brehme skrev:Her er det bare å gratulere!
Så då gjer eg det; Gratulerer!!

Og lykke til. Vi overlater dermed noko av det kjæraste vi har i hendene dokkar, Trond og Karl Oskar, og vi forventer at det blir tatt godt vare på. Men dokker er ikkje åleine. Klubben er full av folk som har ein viktig jobb å gjere, og vi på tribuna heng med enten vi vil eller ei. Om så vi nekter å dukke opp og heller gøymer oss i det mørkaste rommet vi har, så er vi med.

Oppvarminga er snart over. Neste år er det alvor i moroa. (Eller motsatt.)

gaddag

Legg inn av gaddag » fre okt 30, 2015 13:03:17

Gratulerer til Trond og Kalle med signeringen !
Nå må dere kreve at klubbens ledelse er MINST like ambisiøse som det dere er.. ;)

Sony

Legg inn av Sony » fre okt 30, 2015 13:51:46

AaFK etablerer seg i TL

AsE987

Legg inn av AsE987 » fre okt 30, 2015 15:19:44

Grattis FF!

Dere har utviklet dere i rollene igjennom sesongen. Jeg støtter dette valget.

3 år er grei langsiktighet. Håper inderlig at laget løfter seg i løpet av disse årene, som samtidig øker interessen rundt laget igjen. Nå må vi se fremover å håpe på bedre tider :)

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » fre okt 30, 2015 15:21:11

Et naturlig valg. Og Fredriksen holder en tale som er på høyde med Winston Churchill :)

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » fre okt 30, 2015 18:58:53

Gratulerer til Trond og Kaos, dette valget støtter jeg!

Samtidig håper jeg de får like god oppbacking økonomisk som større trener-navn ville fått innenfor bærekraftige rammer.

platini

Legg inn av platini » fre okt 30, 2015 19:17:18

Kjempeflott og lykke til Trond, det blir sikkert tøffe tak. Men måten du har taklet å stå i rampelyset i år lover godt.
Selv om du er den yngste, er det ingen av dine forgjengere som har uttalt seg så voksent og fornuftig som du.
Nå gjelder å klare de tøffe beslutningene med spillerstallen foran 2016-sesongen, og få maksimalt ut av ressursene. De økonomiske rammene til en klubb gjenspeiler seg som regel på tabellen, det gjelder i alle land og ligaer. Også i Norge.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » søn nov 01, 2015 14:41:01

gaddag skrev:Gratulerer til Trond og Kalle med signeringen !
Nå må dere kreve at klubbens ledelse er MINST like ambisiøse som det dere er.. ;)
Det er vel muligens her at F&F må kjempe hardest frem mot neste sesong, og da snakker vi selvsagt økonomi. Så langt er spillerstallen for neste år svært så uavklart, og da må trenerteamet gi klare signal overfor styre og ledelse hvordan er ser for seg spillere/spillertyper som skal inn. Klok av skade har vel mange tidligere trenere blitt lovet mer enn hva de har fått, og det økonomiske ståstedet for klubben er vel ikke av det beste.
Så får en vel være så ærlig å si at dessverre har ikke Aafk en sportssjef som kan være det reelle bindeleddet inn mot de som styrer økonomien.
Jeg ser at mange liker å sammenligne Fredriksen med Ronny Deila og hans trenerkarriere i SIF. Vel gull og sølv i TL og ett cupgull på seks år står det respekt over. Men her skal en ikke glemme sportssjef Flo og klubbens styre som tydeligvis hadde de samme ambisjonene for klubben. Dårlig økonomi er snudd, og en bra stabil spillerstall er nøkkelord.

vevat

Legg inn av vevat » ons nov 04, 2015 10:18:17

Det er bare og gratulere Trond og Karl Oskar med ny kontrakt. Det er vel ingen tvil om at disse er trenere som er sultne og har hjerte i klubben. :)

Sony

Legg inn av Sony » man nov 09, 2015 09:59:06

Kan ikke bruke "link" funksjonen.... legger inn URL:

http://www.smp.no/fotball/2015/11/08/–- ... 785853.ece

TF så langt...og litt lengre...
AaFK etablerer seg i TL

Archy

Legg inn av Archy » man nov 09, 2015 14:52:38

Sony skrev:Kan ikke bruke "link" funksjonen.... legger inn URL:

http://www.smp.no/fotball/2015/11/08/–- ... 785853.ece

TF så langt...og litt lengre...
Aabrekk påstod vel Aafk sku se ut som Bayern Munchen.....

Time will tell.....

Brehme

Legg inn av Brehme » man nov 09, 2015 15:17:56

Blir Arsenal neste sesong da altså ...

TF tok over et lag med brukket rygg, og avslutter sesongen med å spille jevnt med de beste lagene. Knepne tap hjemme mot RBK og molde, og seier mot lag som Stabæk og Godset. TF har gjort mye riktig, så får vi se om det er nok til å prestere enda bedre neste år, og ikke minst få støtte fra de mest surmaga kritikerne om at han faktisk kan gjøre en ok jobb til tross for manglende erfaring og ung alder.

Sony

Re: Hovedtrener Trond Fredriksen så langt...

Legg inn av Sony » ons nov 11, 2015 09:51:59

(Er det en mod som kan ta bort midlertidig i tittelen)

Da Trond og Kalle overtok i slutten av april var det for å forberede frem til og lede de 2 neste kampene.....

Vålerenga borte og Glimt hjemme innkasserte 6 poeng for trenerduoen, som dermed fikk fortsette frem til ferien.....

3 års kontrakt er nå signert og duoen må for første gang virkelig tenke langsiktig!

Når vi nå ser tilbake på kampene så er det vel ikke så mange som trodde at dette skulle gå så bra?! Media med "nyttiuka" i spissen har hele tiden vært skeptiske og snakker fortsatt høyt om manglende erfaring/pondus og at dette kommer til å vippe ungdommen ut av posisjon.......

Dersom spillerstallen blir bygget i forhold til F+F sine ambisjoner blir dette bra! Det å styrke sportslig utvalg kan nok bli nøkkelen til suksess. En sportslig leder bør også ansettes. Og så bør AaFK få orden på rekrutteringen av potensielle nye spillere. I dag er dette mye på lykke og fromme (les: fisketur;)

Jeg gleder meg til 2016 og håper at stallen er på plass i desember slik at samtlige får med den tunge oppkjøringen og slik at f.eks Hoset kommer i den formen som han kan/skal være!

Snart nynner vi på julesanger igjen, og julenissen kommer med gaver til alle som har vært snille...... men er det håp i et hengende snøre?
AaFK etablerer seg i TL

Sony

Legg inn av Sony » søn jan 31, 2016 22:57:26

AaFK etablerer seg i TL

Guru

Legg inn av Guru » tor feb 11, 2016 13:10:22

Har du lagt merke til det?

Ei slags summing?
Aldri så lite buzz?
Antydning til optimisme og godstemning?

Ja, det virker faktisk å vere eit lite stemningsskifte på gang.

Kanskje er det litt tidlig å avblåse nedturen.
Men den dobbelderiverte er definitivt positiv.
Vi har treft trampolina.
Uansett om vi er komne heilt til bunns eller ikkje; Vi skal opp.

Kva er det som gjer det?

Ikkje Franck Boli.
Vi liker han, men så stor innvirkning har han ikkje.
Er det Trond og Kalle og co?
Trur det er litt det. Vi har ikkje heilt enige i kor flinke dei er. Men vi ønsker dei alle saman det beste.
Er det Henrik og Bjarne?
"Tja", er vel det rette svaret. Men vi ser at dei og resten av klubben drar i same retning.

Men kva med Sten, Akeem, Jo, Magne, Henrik, Leke, Mikael, Michael og Sakari for den saks skuld?
Joda, det var synd det.
Men no har vi tatt smerta. Til og med for Leke.
Vi har gått videre.
Dei som er att er våre.
Vi er deira.

Vi har Bjørn Helge, Peter Orry, Oddbjørn, Marlinho og Vebjørn.
Spelarar som ser muligheitane, ikkje hindringane.
Spelarar som tør å snakke positivt om sesongen.
Spelarar som har tenkt å bli bedre, spele godt.
Eit kanonlag, rett og slett!!

Til og med Sunnmørsposten skriv fint om oss.

3-1 mot Brattvåg.
0-2 mot Hødd.
2-1 mot SJK.
Heilt greitt det.
Men har du sett spelet?
Det går rett vei.
Vi veit kva vi prøver på, og vi får det til.
Stadig vekk.

Vi liker det vi ser.
Vi begynner tru på det.
Vi har litt meir lyst å gå på kamp enn sist.

Ein liten solstråle.
Eit snev av optimisme.
Det gjer godt.

Brehme

Legg inn av Brehme » tor feb 11, 2016 13:50:26

Jeg er enig i at det er blitt gjort mye riktig det siste halve året, i regi av TF, og det gir ny giv og entusiasme rundt Aafk. Det er tydelig at Aafk sammen med TF har gjort noen endringer på hvordan de ønsker å fremstå og kommunisere dette i media og til publikum. Om det gir utslag når sesongen starter vil tiden vise, men TF har på ingen måte underprestert som hovedtrener så langt. Dette ville selvsagt ikke vært mulig om ikke alle, som du sier Guru, dro i samme retning! For meg så virker det som at det nå er TF som er i førersetet, fronter klubben og tar avgjørelsene. Et eksempel er hvorfor ikke Aafk ville hente JAR.

Men, TF har hele veien blitt møtt med skepsis av media om han er voksen nok til å være hovedtrener, og jeg har til gode å lese kommentarer fra SMP og NiU der det er fokus på de tingene han faktisk har utrettet. "Eksamen", "ikke overbevist enda", "er optimismen realistisk?", "kanon eller kinaputt?", osv., er det som har gått igjen fra Hunstad og Skuseth. Helt greit at Skuseth latterliggjør uttalelsen om at Aafk skal fremstå som et kanonlag, så får vi se hvordan det går når alvoret starter. Jeg tror Helge skal få spise i seg de ordene, ut i fra det vi har vist i treningskampene.

NB! Lurer på hvordan PRH vurderer Marlinho i dag, etter å ha fått det glatte lag, og nærmest avskrevet han, da han kom til klubben ...?

Og her er Skuseths "kanon eller kinaputt"-utspill som han skrev for bare en uke siden. Han har tydeligvis ikke samme oppfatningen som du har Guru:

http://beta.mobil.aftenposten.no/100Spo ... 3794_1.snd

aafk abu

Legg inn av aafk abu » tor feb 11, 2016 15:37:56

For min del er det antydninger til en tydelig spillestil som gir grunn til optimisme. Aafk har ikke vært bortskjemt med dette. Vi har vel aldri hatt en spillestil siden Perry stilte i 4-3-3. Nå er det bare å håpe at de har baller til å ta med seg denne spillestilen inn i serien. Ellers så er det svært positivt at Marlinho ser ut til å være et kupp. Og at spissene ser ut til å ha en mye bedre ide om hvor de skal plassere seg i boksen på innlegg. Vi så dette tydlig i kampen mot SJK da Orry scoret. Men det har vært tydelig hittil i vinter. Dette er også noe vi ikke har sett tidligere i Aafk. Før så har vi sett folk som har tatt de samme rommene og de samme løpene. Så disse tingene er svært positivt og svært lovende. At Franck Boli er i byen hjelper selvfølgelig det også.

vevat

Legg inn av vevat » tor feb 11, 2016 20:29:09

Jeg har tro på Trond. Det ser ut til at han har en klar og langsiktig plan. Han har et fokus på å bruke av egne talenter i klubben. La dem kjenne på nivået og modnes. Samtidig får han tak i spillere av et kaliber som kan dra lasset og ta ansvar. Vi har fortsatt en litt tynn stall, og det kan gå begge veier i serien. Vi får se hva vi får av forsterkninger fremover mot seriestart, men med begrensa midler så tror jeg ikke Trond sitt lag er på topp før i 2017. Når det er sakt, så trur jeg at vi likevel skal bite i fra oss i 2016.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor feb 11, 2016 20:54:52

Vi får se hvor langt denne noe naive spillestilen holder mot lag som spiller litt raskere i lengderetningen. Mot Hødd ble det fort problemer når de satt opp tempoet framover. Dette finske laget var en takknemlig oppgave å spille mot siden de trillet ballen mye fram og tilbake. Mot Djurgården får en noe bedre oversikt over hva AaFK er kapable til i år.

gaddag

Legg inn av gaddag » tor feb 11, 2016 22:24:53

Jo du kan ha mye rett TL007 men samtidig liker jeg å se at de har lagt en plan, en ide om hvordan de vil fremstå. Og om de er tro mot denne så kan de få til mye spennende tror jeg.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor feb 11, 2016 23:23:32

Enig daggad. Det tar tid å drille inn en noe uvant spillestil . Men stilen virker i det minste underholdende så langt.

Sony

Legg inn av Sony » tir mar 22, 2016 15:30:40

AaFK etablerer seg i TL

trippelf

Legg inn av trippelf » søn apr 03, 2016 20:55:54

Mener en kan stille spørsmål med det som blir/har blitt gjort av trenerene. Tre kamper er spilt og der er mye som ikke stemmer med dagens lag:
Det jeg mener som er bra, er forsvaret. Mange mener vi er dårlig dekt på midtstopperplass, men jeg mener det er et bra par. I dag var Skagen og Lie supre, kan heller ikke lastes for målene. Den første nok en tabbe av Lie, den andre er det JAR som gjør horribel dekningsjobb på Karadass. Kirkesov og Arnasson er solide, spesielt Kirkesov som i mitt hode var BB i dag.
Keeperenplassen: ja hva skal man si om Lie. Får nesten vondt av han. En god redning i dag, men alt overskygges av en gedigen tabbe, samt tre utspill utover sidelinjen. Cramer neste, ingen tvil.
Midtbanen vår er terrier, flinke på retur både Hoff og Riise, men for lite kreative og målfarlige. Altfor sjelden vender de opp og finner rom fremover, ballen blir spilt via dem og ut til kant eller tilbake. Kantene er der potensial hos, men hvorfor skal Gyasi spille på høyre, når han alltid må innover for å få ballen på rett fot? Blir mange farlige brudd i mot. En som kan komme etterhvert, men til nå har han etter min mening spilt seg ut av laget. Marlinho er langt friskere når han kommer inn, selv om det ikke til nå har ført til noe. Thrandarson er Bob Bob, personlig mener jeg han gjort tre under middels kamper.
Boli er et kraftverk, men får lite hjelp og blir hjelpesløs alene. Mos er på ingen måte god nok, når han som i dag blir alene der oppe, ja da minner det om en parodi.
TF og Kaos har ansvaret og skulle presentere et kanonlag. Kanonlaget er ikke i balanse. Ikke er der nok fysikk, spillere er etter min mening på feil plass (Gyasi) og det virker planløst. I dag lå vi under mot Brann, hva ble foretatt fra benken? Jo, en tar ut Boli? Thrandarson kom vel i løpet av kampen aldri ned på sin linje og slo inn? JAR kommer inn og bidrar foruten 4-5000 ekstra på tribunene med nada null niks.
Orry er vår eneste målscorer etter tre kamper, det sier sitt. Vi har skapt fint lite på 3*90 minutter og daler fort mot bunnen på tabellen. I mitt hode er det to mann sin feil - de to sitter på benken og har ansvaret! Vi vil tape mange kamper i år, fordi vi har et lag som er dårlige på dødballer, rett og slett fordi vi mangler fysikk i laget.

Svar