Moderator: Arcturus

Svar
Runeviking

Re: Stallen 2016

Legg inn av Runeviking » søn nov 01, 2015 02:13:25

Ser at Hedenstad er på jakt etter ny klubb pga lite spilletid i Tyskland. Vi trenger vel back?

Løfserøven

Legg inn av Løfserøven » søn nov 01, 2015 17:10:24

Ser av kampoppsettet i dag at KFK stiller med to blad Ulvestad, om nå ikke Kristiansund rykker opp i Eliteserien neste år, er noen av disse gutta på blokka til AaFK mon tru?
Blir spennendes tider fremover med å se hva som kan jobbes inn i klubben av nye spillere og ikke minst, hvem som velger å dra herifra. Hvor god posisjon AaFK har i et overgangsmarked er dessverre kanskje mest bestemt av om Leke drar og penger fra dette salget går inn forsterkning av stallen.
Om det er lov å drømme litt hadde det vert spennende å sett hva en spiller som Assante kunne gjort på kanten i en nydlig Orange & Blå drakt, var AaFK noen gang inne I bildet når det hjalt en overgang her tru...??

Den som lever får se.............

LØVrE

Legg inn av LØVrE » søn nov 01, 2015 17:53:13

Og Bærum (2. div. neste år) hadde en knallgod back ; rask , duellsterk og teknisk meget bra - dessverre spilte han
VENSTRE back (men kan kanskje bekle høyre også iallfall dersom JAR kommer)...

Willy

Legg inn av Willy » søn nov 01, 2015 22:24:27

Gi Marlinho en 4-5 års kontrakt. Hoff kan også få en ny og forbedret kontrakt. Latifu må vi forlenge med. Vedrørende Dyrestam og Grytebust så spørs det om de vil forlenge.
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

weasel

Legg inn av weasel » søn nov 01, 2015 23:27:20

signer Marlinho. Har troa på han.

LØVrE

Legg inn av LØVrE » man nov 02, 2015 16:11:10

Mounir El Masrouri heter Bærums meget gode sideback ...

gaddag

Legg inn av gaddag » man nov 02, 2015 23:14:57

Løfserøven skrev:Hvor god posisjon AaFK har i et overgangsmarked er dessverre kanskje mest bestemt av om Leke drar og penger fra dette salget går inn forsterkning av stallen.

Hvor forteller historien oss at det er slik det fungerer ?

Wodewick

Legg inn av Wodewick » tir nov 03, 2015 00:07:49

[highlight=#ebeadd]Løfserøven wrote:[/highlight]
[highlight=#ebeadd]Hvor god posisjon AaFK har i et overgangsmarked er dessverre kanskje mest bestemt av om Leke drar og penger fra dette salget går inn forsterkning av stallen.[/highlight]
Var ikke denne Leke nå 90% investoreid selv om han kom rekende på ei fjøl eller var det en tråler...

Har litt vanskelig for å tro det er så gale men at klubben har solgt sjela si til investorene det er det vel ingen som helst tvil om...

Ledelsen i denne klubben har gjort en meget slett jobb når det tenkes på å bygge stall over tid. Dem har selfølgelig vært avhengig av investorhjelp ved kjøp av spillere men prosentfordelingen av eigerskapet har alltid gått investorenes vei. Med tanke på alle millionene Aafk har dratt inn v spillersalg bare ved Lindegaard og Hamed Allah så er vel det langt mere enn Aafk samlet sett har kjøpt spillere for for evig tid, tar vi med alle spillersalg totalt er vel summen på langt over 100 mill. Da burde klubben hatt råd til å reinvistere i spillere men desverre i denne klubben er kassen alltid tom og vi er prisgitt våre "snille" onkler. Tangopoolene har vel aldri totalt sett oversteget salgsummene av bare Lindegaard og Hamed Allah så jeg tror nok at våre "snille" onkler kan le hele veien til banken...

Og til slutt den eneste spilleren som har noen restverdi i stallen er Leke. Delvis investoreid og går inn i sitt siste kontraktsår.. You do the math... ( jeg tror ikke vi har noen potensiell toppscorer neste år).

Brehme

Legg inn av Brehme » tir nov 03, 2015 07:43:37

Wodewick skrev:Med tanke på alle millionene Aafk har dratt inn v spillersalg bare ved Lindegaard og Hamed Allah så er vel det langt mere enn Aafk samlet sett har kjøpt spillere for for evig tid, tar vi med alle spillersalg totalt er vel summen på langt over 100 mill. Da burde klubben hatt råd til å reinvistere i spillere men desverre i denne klubben er kassen alltid tom og vi er prisgitt våre "snille" onkler. Tangopoolene har vel aldri totalt sett oversteget salgsummene av bare Lindegaard og Hamed Allah så jeg tror nok at våre "snille" onkler kan le hele veien til banken...

Og til slutt den eneste spilleren som har noen restverdi i stallen er Leke. Delvis investoreid og går inn i sitt siste kontraktsår.. You do the math... ( jeg tror ikke vi har noen potensiell toppscorer neste år).
Ser vi på lønnen som f.eks. JJ, Barrantes og f.eks. Phillips har hatt, så er det fort 10 mill i året de siste sesongene, bare fordelt på et fåtall personer. Der ser du hvor pengene går!

Du kommer med en del påstander som er interessante. Hvis du påstår at det har vært en gullgruve for de som har vært med i poolene, så ville det vært veldig interessant om du hadde noe bevis for det du lirer av deg!? Jeg sitter ikke med fasiten, men bare i år har spillere som Thrandarsson, Gretarsson og Bjork, alle vært finansiert av den siste tangopoolen. Selv om ingen av disse får frem dollartegn i øynene på noen, så koster de allikevel et betydelig beløp å hente til klubben, og å lønne. Hvem som har betalt for Hoseth og Riise kjenner jeg ikke til, men de er nok heller ikke gratis.

Guru

Legg inn av Guru » tir nov 03, 2015 09:17:54

Enkelte spelarar - typisk Leke, Ulvestad og lignende - kom til klubben uten investorhjelp. Og var dermed i utgangspunktet heileigd av klubben.

Men som vi veit havner også slike spelarar (ofte) i ein investorpool.

Om eg har forstått og husker rett skjer dette gjerne omtrent som følger:

- Når det blir oppretta ein investorpool går klubben inn i denne. Investorane skyt inn pengar, AaFK legg inn spelarar. Dermed får AaFK ein andel av verdien i alle spelerane som blir handla inn, mot at investorane får det same i dei tidlegare klubbspelerane.

- Investorpoolane har ei enkelte tilfelle (såvidt eg husker) gått til å dekke drift. Spelarar i retur inn i poolen...

Eg veit ingenting om verdisettinga av dei enkelte spelerane. Verken kven som gjer den eller kva den er.

Vi har tre partar, og det er ikkje alltid like lett å sjå kvar grensene går.
1.Klubben. Medlemsorganisasjon.
2.ÅFAS = Ålesund Fotball AS. http://www.aafk.no/afas Håndterer meg bekjent alt som har med pengar å gjere. Styret står i linken. Veit ikkje kven som velger dette styret eller om det finns eigarar.
3.Investorar. Dette er personar og/eller bedrifter utanfor klubben. Dei bidrar, enten som investorar eller som velgjerarar.
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Legg inn av gaddag » tir nov 03, 2015 09:50:24

Har ikke klubben penger til å skaffe og drifte spillere som Thrandarsson, Gretarsson, Bjørk, Hoseth og Riise på egen hånd så kan vi legge ned med en gang.

Hvor er pengene fra Hamdallah da ? Det var 32 mill. Og Lindegaard.. ?
Det er hevet over enhver tvil om at investorene fikk godt betalt for disse. Samtidig som klubben står ribbet tilbake.

Og i disse tider med en viss økonomisk pessimisme og nye regler på investorsiden så kan det bli trangt. Vi vil få en elite med klubber som er sponset av pengesterke personer som ikke forventer annet enn anerkjennelse tilbake. De har ikke vi så mange av tror jeg.
Trøsten er at vi blir ikke alene.

Guru

Legg inn av Guru » tir nov 03, 2015 10:50:39

gaddag skrev:Har ikke klubben penger til å skaffe og drifte spillere som Thrandarsson, Gretarsson, Bjørk, Hoseth og Riise på egen hånd så kan vi legge ned med en gang.
Nok ein gong: Ut frå det eg trur og husker går pengestraumen i klubben via ÅFAS. Reklameavtalar: Inn i ÅFAS. Spelerlønn: Ut av ÅFAS. Veit rett og slett ikkje kor mykje som går direkte gjennom klubben. Om det er noko i det heile tatt. Og då er det klart at klubbstyret er heilt avhengige av ÅFAS-styret. Det er heldigvis overlapp mellom styra. Og vi får håpe samarbeidet er godt og måla like. Det er absolutt nødvendig.

AaFK er ikkje åleine. Dei fleste klubbane i eliten har same oppdelinga. Om nokon husker Steinar Nilsen, så var han trener i Tromsø fram til han blei sagt opp for ikkje lenge sidan. Det blei eit bittelite etterspel der. Han blei nemlig sagt opp av feil styre. (Det var til og med styremedlemmer som trakk seg i protest mot dette i ettertid.)

Eg veit altfor lite om dette, og skulle veldig gjerne ha visst mykje meir. Er det nokon som kan opplyse oss om korleis ting heng saman? Klubben sjølve via heimesidene? Sunnmørsposten via ei 10 siders reportasje? (Den treng ikkje ein gong vere kritisk, berre oppklarende.)
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Legg inn av gaddag » tir nov 03, 2015 10:58:30

Ja Bjarne Haagensen har flere ganger sagt klart fra at det er ÅFAS som styrer både inntekter og utgifter i Aafk. Regner med dette er for å beskytte klubben og sikkert slik det gjøres i de aller fleste klubber.
Men ÅFAS skal slik jeg forstår det kun styre pengestrømmen. Det er Aafk som skal legge opp budsjetter og bruker pengene.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tir nov 03, 2015 11:09:51

Dette er sikkert helt riktig. Men vil tro at ÅFAS vil måtte godkjenne budsjettet for at det skal være gyldig.

finru1

Legg inn av finru1 » tir nov 03, 2015 12:13:32

Det er en ting jeg ikke helt forstår.

I det ene øyeblikket så klager man på for dårlige spillere, i det andre øyeblikket så klager man på at spillerenne er for dyre.

Lindeggaard . den beste kiperen i Norge da han spilte. Hadde det ikke vært for investorene hadde vi ikke hatt han.

Hamdalla ble toppscorer og kåret til beste spiss i Norge. Hadde det ikke vært for investorene hadde vi ikke hatt han.

Slik kan jeg nevne spiller i fleng.

Konklusjonen er at visst vi ikke hadde hatt investorene hadde vi ikke hatt 2 cup mesterskap 4.plass i serien og Europacup.

Hva vil dere egentlig. Skal klubben bruke penger de ikke har for å kjøpe spiller som kanskje ikke holder mål eller skal vi takke investorene for all den glede som er skapt på fotballbanen for oss?

Kanskje vi skal be investorene om å gi pengene uten at de får noe tilbake??? Da blir det sikkert mange god spillere til klubben!

Brehme

Legg inn av Brehme » tir nov 03, 2015 12:41:38

finru1 skrev:Hva vil dere egentlig. Skal klubben bruke penger de ikke har for å kjøpe spiller som kanskje ikke holder mål eller skal vi takke investorene for all den glede som er skapt på fotballbanen for oss?

Kanskje vi skal be investorene om å gi pengene uten at de får noe tilbake??? Da blir det sikkert mange god spillere til klubben!
Kanskje de som ønsker å støtte en fotballklubb bør tenke på hvorfor klubben er til og hva som er grunnlaget? Dersom Aafk skal være en bedrift som skal skaffe overskudd til sine eiere, så tror jeg man bør ta seg en runde.

At en spiller som Leke ikke er ansatt i fotballklubben, men eid av en ekstern investor, er på grensen til ting vi ikke ønsker å forbinde oss med. Idretten, og Aafk, er tuftet på at vanlige folk er interessert i å bruke tid og ressurser basert på frivillighet. Det er svært mange som springer rundt med Aafk-emblemet på jakka på kampdagene, og resten av uka for den del, som ikke får hverken kroner eller ører igjen for den innsatsen de legger ned. Dette er personer som er langt viktigere for den daglige driften av Aafk, enn flere av de som spytter inn noen tusen fra en allerede velfylt lommebok. Hvorfor skal ikke investorene være fornøyd med et klapp på skulderen etter sesongslutt?

Når klubbene selger seg på denne måten til de som har penger og makt, så er det naturlig at klubben ikke sitter med spesielt gode kort på hånden når utbytte skal deles ut.

Sony

Legg inn av Sony » tir nov 03, 2015 12:51:13

@finru1: [highlight=#fefefe]Hva vil dere egentlig?[/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]Vi vil at AaFK skal sitte igjen med mer av inntektene! (ref spillersalg)[/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]Det bør være sportslig ledelse som vurderer og har ansvaret for innkjøp av spillere![/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]En investor som krever en høy fortjeneste for å gå inn, er ikke så mye verdt i det lange løp.... [/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]Klubben og supporterne skal selvfølgelig takke en investor som går inn for å hjelpe klubben![/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]

[highlight=#fefefe]....... for min del så avtar takken omvendt proporsjonalt med inntektene..... [/highlight]
[highlight=#fefefe]
[/highlight]
AaFK etablerer seg i TL

gaddag

Legg inn av gaddag » tir nov 03, 2015 12:56:27

Der er vi helt enige Brehme. :D

Vi er veldig glade for SPONSORER.
Vi liker ikke INVESTORER som skal ha avkastning. Jeg skulle gått med på at de kunne få dekket sine innskudd på spillere som selges, men det er tåpelig når en spiller som Hamdallah knapt spiller en sesong før han da selges med kjempeoverskudd og klubben sitter ribbet tilbake.

Heldigvis skal ikke dette være lov lenger i norsk fotball. Bra !

Wodewick

Legg inn av Wodewick » tir nov 03, 2015 16:20:37

[highlight=#fefefe]Du kommer med en del påstander som er interessante. Hvis du påstår at det har vært en gullgruve for de som har vært med i poolene, så ville det vært veldig interessant om du hadde noe bevis for det du lirer av deg!? [/highlight]
Nei ingen bevis i det hele tatt, det burde du kunne lest ut av innlegget... Men når du snakker om at
[highlight=#ecf3f7]men bare i år har spillere som Thrandarsson, Gretarsson og Bjork, alle vært finansiert av den siste tangopoolen[/highlight]
er det iallefall skremmende. Om ikke Aafk klarer å løse ut en 3 div spiller fra Brattvåg og en 2 div spiller fra Island(Gretarsson) uten investorhjelp så er det et stort ROP om hjelp til å drifte denne klubben.. Dette er spillere som bør koste mindre enn halv mill og hvis desse spillerene skulle slå til så er det investorene som stikker av med den kaken også?

At investorene blir brukt for å begrense risikoen ved store tunge kjøp er forsåvidt helt ok, men spørsmålet er vel om avtalen som blir inngått ved slike fordelinger gagner klubben eller investorene. MITT inntrykk etter en del slike kjøp og salg er at det ikke gagner klubben annet enn at dem får bruke spilleren mens han er her og ellers står dem på bar bakke. En fornuftig måte å drive dette på er at klubben etterhvert når storsalgene har kommet sitter igjen med kapitalen sin i spillerstallen men i Aafk er det ikke slik. Etter at et storsalg som feks Hamed Allah( som har helt klart dekket utlegget som investorene har hatt) så sitter investorene igjen med mange eierandeler i dem fleste av klubben sine salgsobjekter. Så jeg føler og understreker føler at investorene har fått veldig godt betalt for investeringene sine...

Min påstand er ganske enkel og det er at en dårlig ledelse har gitt investorene veldig gode avtaler ved investeringer i spillere. Dette gjør at klubben selv når den tjente mye penger gradvis ble utarmet av grådig kapitalisme og når klubben nå sliter så eskalerer denne utarmingen.. Det som gjør det hele litt mere smaksvondt er at mange investorer også er ledere i klubben...

Det kan være at jeg legger litt ekstra i dette men at det er en liten sannhet i dette det er jeg ikke i tvil om....

LØVrE

Legg inn av LØVrE » ons nov 04, 2015 19:29:49

Brehme

Legg inn av Brehme » tor nov 05, 2015 09:24:08

http://www.aafk.no/news/article/m6k1jmh ... de-spiller

Prøvespiller innom denne uken. Islending med fart og nese for mål i hjemlig liga. "Spennende" er tilbakemeldingene så langt fra TF.

TF sier forøvrig i artikkel om samme sak i smp at han ønsker brede kanter som kan legge inn og true forsvar, så det er vel et hint til de som etterlyser spillestil/taktikk.

bilbulkerjens

Legg inn av bilbulkerjens » lør nov 07, 2015 01:47:39

Usedvanlig uinteressant spiller.

Å følge AaFK er blitt usedvanlig uinteressant.

vevat

Legg inn av vevat » lør nov 07, 2015 10:57:31

Vi har en prøvespiller i fra Island denne gangen. Aafk må se han i en uke til. Hva gjør dem i Molle? Jo det henter spillerne direkte inn i stallen. Dette betyr at det på forhånd vet hva spilleren står for. Aafk derimot, lurer på om spilleren er god nok, og testet ham ut over en kort periode. Det vil si at vi ikke er god nok på å kartlegge spilleren over tid, og mangelen på en speider kan koste oss både penger, og fare for bomkjøp. Vi er rett og slett ikke proffe nok på dette område, og her må det takes grep.

Runeviking

Legg inn av Runeviking » lør nov 07, 2015 11:00:39

vevat skrev:Vi har prøvespiller i fra Island denne gangen. Aafk må se han i en uke til. Hva gjør dem i Molle? Jo det henter spillerne direkte inn i stallen. Dette betyr at det på forhånd vet hva spilleren står for. Aafk derimot, lurer på om spilleren er god nok, og testet ut over en kort periode. Det vil si at vi ikke er god nok på å kartlegge spilleren over tid, og mangelen på en speider kan koste oss både penger, og fare for bomkjøp. Vi er rett og slett ikke proffe nok på dette område, og her må det tes grep.

Nei, det vil si at vi ikke har en Røkke som pumper penger inn i systemet og at vi er fornuftig nok til å se hvordan en spiller er både på banen og sosialt før man signerer han. Mye mer fornuftig enn å gamble.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » lør nov 07, 2015 17:03:47

Spillere som aksepterer prøvespill er generelt svakere(eller mindre profilerte) enn dem som allerede er i klubben. Helt ok og se på ungutter på denne måten men det må være et supplement til gode spillerkjøp som vi vet hva står for før dem kommer.

vevat

Legg inn av vevat » søn nov 08, 2015 09:32:44

Jeg forstår godt og at det er fornuftig å hente inn prøvespillere for å se om det er noe potensiale. Nå snakker vi imidlertid om å forsterke Aafk til sesongen 2016. Da må vi ha inn spillere som går inn og forsterker laget, og det skal ikke være tvil om at det gjør det. Nei vi har ikke pengepungen til Gjeldsten og Røkke. Desto viktigere er det at vi har en speider som følger spillere over tid. Poenget er ikke om en har Klippfisk eller Røkke. Poenget er om en prioriterer en speider i klubben. Personlig så mener jeg at dette kunne vert en stilling kombinert med Sportslig leder.

Runeviking

Legg inn av Runeviking » søn nov 08, 2015 09:51:04

vevat skrev:Poenget er om en prioriterer en speider i klubben.

Vi har et nettverk av folk som ser på spillere. Trenerne våre drar for å se på de mest interessante. Ikke lenge siden Trond var på speidetur f.eks.

Wodewick

Legg inn av Wodewick » søn nov 08, 2015 09:58:25

[highlight=#fefefe]Vi har et nettverk av folk som ser på spillere. Trenerne våre drar for å se på de mest interessante. Ikke lenge siden Trond var på speidetur f.eks.[/highlight]
Fortell gjerne mer om dette nettverket? At trenerere drar for å se spillere er helt normalt om anledningen skulle by seg..

Men hvilket nettverk er det du snakker om? klubben har vel bekreftet selv at den ikke har kontroll på dette!

Runeviking

Legg inn av Runeviking » søn nov 08, 2015 10:04:51

Wodewick skrev:
Men hvilket nettverk er det du snakker om? klubben har vel bekreftet selv at den ikke har kontroll på dette!

Det sto vel i Sumpen her en dag. Vet ikke mer enn hva som står i media.
Sist redigert av Runeviking den søn nov 08, 2015 10:45:22, redigert 1 gang totalt.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » søn nov 08, 2015 10:28:15

Det grunnleggende problemet med tangopoolen er at Aafk legger inn egne spillere etter at de har vist sitt potensiale. Derfor lønner det seg for Aafk at disse blir Bosman spillere. Gjelder Gryta, Bjørdal, Leke, Ulven osv. Problemet er at både klubben og tanopoolen er for griske, dvs bygget på feil forutsetninger. Egenutviklede og egenkjøpte spillere skal (MÅ) aldri ende opp i poolen. Dårlig business for begge parter og hindrer spillerlogistikk. Aafk må slutte å delta i poolen om de ikke har rene penger å gå inn med. Det Aafk i slike tilfeller skal sitte igjen med er en deling av overskuddet.

Svar