Moderator: Arcturus

Krå Myra

Tangopoolen

Legg inn av Krå Myra » fre feb 16, 2018 11:16:29

Er det noen som har oversikt over Tangopoolen?

Hvem som er investorer for tiden og hvilke spillere som er "eid" av poolen?

Med Gyasi og Kirkeskov ut for småpenger og Mos ut gratis pga agent/Hoff konflikten og nedrykk så har vel poolen gitt svært dårlig resultat i det siste. På toppen påstanden om at poolen blandet seg opp i Fredriksen og Mellands behandling av Gyasi.

Det naturlige er da at det evalueres og stilles tydeligere krav til Aafk?

Vi trenger de virkelig nå så tynn stallen er uten skikkelig kvalitet i offensive spillere.

Krå Myra

Re: Tangopoolen

Legg inn av Krå Myra » fre feb 16, 2018 11:30:12

Skuseth sin kommentar om Tangopoolen fra i sommer:

http://www.smp.no/100Sport/fotball/-Fin ... 2904b.html

Galiat

Legg inn av Galiat » fre feb 16, 2018 15:17:30

Står i sunnmørsposten at aafk fikk så mye for gyasi at dem kan forsvare kjøpa dem har gjort hittil.og at pengene skal gå til flere kjøp.så han gikk ikke så billig

Brukeravatar
Link

Legg inn av Link » fre feb 16, 2018 15:39:02

Er denne tangopoolen egentlig et gode for AaFK?

Ja, jeg vet den finansierer gode spillere til klubben, men er dette egentlig å pisse i buksa for å holde seg varm?

Etter mitt syn hadde det vært mye bedre om pengene fra spillersalg hadde gått tilbake til KLUBBEN istedenfor en gjeng investorer. Ved å bruke tangopoolen til å hente spillere, sitter ikke klubben igjen med noen reell gevinst ved spillersalg. Kun lønnskostnader og eventuell gevinst fra godt spill i serie eller Europa, samt tribuneinntekter.

Hadde det ikke vært mye bedre hvis klubben klarte å livnære seg selv, uten denne tangopoolen? Jeg innser at dette er vanskelig nå, men jeg håper vi kan komme dit en dag.

Brehme

Legg inn av Brehme » fre feb 16, 2018 17:10:23

Husk at Aafk er en del av poolen da.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre feb 16, 2018 17:17:12

Jeg mener at Tangopoolen er en avv Aafks viktigste ressurser og all ære til de som står bak.

Men samarbeidet mellom Aafk og poolen må bli enda bedre, noe jeg håper og tror Melland vil bidra til.

Jeg virker nok kritisk til Melland innimellom, men det er fordi jeg legger lista høyt.

Det gjør Melland også som har ambisjon om at Aafk skal bli "ekstremt god på spillerlogistikk"

Galiat

Legg inn av Galiat » fre feb 16, 2018 17:23:15

Om vi ikke har så godt sammerbeid med polen.så håper iallefall jeg sammerbeide med norge er bra

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » fre feb 16, 2018 23:06:46

Ifølge sumpen så ga Gyasi salget flere millioner kroner. Mer enn to altså. Isåfall greit jobbet med å kvitte seg med han fra Vik og Melland. Verdien var vel i fritt fall?

"I går kom endelig salget AaFK og Edwin Gyasi hadde ventet på i flere uker og måneder. 26-åringen ble solgt til den bulgarske toppklubben CSKA Sofia. AaFK ønsker ikke å kommentere størrelsen på overgangssummen, men det skal være snakk om flere millioner norske kroner.
Sunnmørsposten viser AaFK-FC Rostov lørdag kl.16.30. Se kampen her!

– Det var viktig for oss å lykkes med et Gyasi-salg. Pengene vi har fått fra det salget, går rett inn i tangopoolen. Vi kan bruke disse pengene videre til andre spillere, som gjør at vi kan forsvare kjøp vi allerede har gjort og nye framover. Tangopoolen er en viktig bidragsyter i arbeidet videre med å styrke spillerstallen, sier daglig leder Geir S. Vik til Sunnmørsposten."

http://www.smp.no/100Sport/fotball/Gyas ... 0381b.html

AsE987

Legg inn av AsE987 » lør feb 17, 2018 14:16:28

Det var gledelig lesning. Her har vi blitt kvitt et stort problem, og fått flere millioner for det.
Er det noen som vet hva vi/tangopoolen betale for Edwin?

Fortsatt ser vi at det er en rar balanse mellom tangopoolen og lønnskostnader, som klubben selv må dekke. Men vi får tro vi får bedre balanse i lønnskostnadene fremover.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » lør feb 17, 2018 14:45:40

Balansen blir bedre med prinsipper om at utvikling og lønn også gir eierskap.

Da må Aafk passe bedre på at spillere har kontrakter og utvikling som gir salgsgevinst tilbake til poolen, ved at Aafk får delvis dekket lønn i ettertid som suksessbonus.

Eksempel:

Tango kjøper for 5 mill.
Aafk betaler 1.5 i lønn i to år.
Spiller selges for 10 mill.

Total utgift blir 8 mill.

Ren salgsgevinst blir 5 mill og Aafk får tilbake 50% av lønn, 1.5 mill, 3.5 mill går til poolen og fine 70% avkastning.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man mar 05, 2018 09:00:03

Det jeg synes er en forbanna uting er at AaFK kjøper en rimelig spiller med stort potensiale (feks Leke James). Etter en stund blir han en del av tangpoolen. Hvorfor i alle dager blir han det?

gaddag

Legg inn av gaddag » man mar 05, 2018 11:30:51

Fordi når poolen vil kjøpe en spiller så vil de dele risikoen med Aafk og får da deler av spillere som er i troppen som delbetaling på nye.
Dette er i alle fall slik jeg har forstått det.

Willy

Legg inn av Willy » man mar 05, 2018 11:38:31

F.I.L. skrev:
man mar 05, 2018 09:00:03
Det jeg synes er en forbanna uting er at AaFK kjøper en rimelig spiller med stort potensiale (feks Leke James). Etter en stund blir han en del av tangpoolen. Hvorfor i alle dager blir han det?
Er dette virkelig tilfelle? Her er det behov for en oppvask og grundig debatt om poolen. Det er tidligere ledere og beslutningstakere (styret) som er årsaken til at AaFK befinner seg i en situasjon der de er helt avhengig av poolen for å kunne forsterke laget i år (og også tidligere år). Vi har kommet inn i en ond sirkel som er vond å komme seg ut av, men som bør avsluttes raskest mulig selv om det vil bli smertefult i en overgangsperiode.

Jeg kjøper ikke påstanden om at ingen klubber har økonomi til både å kjøpe og lønne spillere uten investorer.
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

Willy

Legg inn av Willy » man mar 05, 2018 11:55:27

gaddag skrev:
man mar 05, 2018 11:30:51
Fordi når poolen vil kjøpe en spiller så vil de dele risikoen med Aafk og får da deler av spillere som er i troppen som delbetaling på nye.
Dette er i alle fall slik jeg har forstått det.
Slik jeg forstår det du skriver her, får poolen deler av en spiller som allerede er testet og som er suksessfull i bytte mot en utestet spiller? :shock:
A fool gives full vent to his anger, but a wise man keeps himself under control.

gaddag

Legg inn av gaddag » man mar 05, 2018 12:30:16

Ja det stemmer, men gjerne bare en del da.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man mar 05, 2018 12:51:57

I eksempelet Leke James satt ikke AaFK igjen med all verden. Dette var en spiller AaFK kjøpte rimelig og selvsagt hadde lønnsutgifter på. Se på S08, der klarer de å bygge lag. De sitter igjen med hele potten etter et salg. AaFK har havnet i en fryktelig ond sirkel pga, etter min mening, snillisme mot investorene.

aafk abu

Legg inn av aafk abu » man mar 05, 2018 12:53:35

Tangopoolen er ulovlig. Det har den vært i 2 år nå minst. Aafk drar den videre pga et smutthull i regelverket om at en kan reivestere gevinst. Det er uansett forbudt å tilføre "friske" midler utenfra. Det er INGEN klubber i Norge som pr i dag har investorer i spillere slik det hevdes her. Det kan hende noen fortsatt er i en overgangsordning, men av det jeg har lest (leser mye om norsk fotball), så er det ingen andre klubber som holder på som Aafk fortsatt. Dersom utenforstående i dag er inne å finansierer spillere i andre klubber så er det rene gaver (eller sponsormidler til klubbene) øremerket spillerkjøp. Spesielt har det vært fokus på dette i LSK. Jeg begriper ikke hvorfor Aafk skal dra ut en ordning som er ulovlig, den er hverken god for klubben eller for de aktuelle spillerne. Aafk er beviset på at denne ordningen er ødeleggende, eksempler er Dede og Mantyla på spillere som er blitt til dels ødelagt. Og vi har mange eksempler på spillere som Aafk har blitt ødelagt av som Gyasi. Ja, det er suksesshistorier også, men vi vet faktisk ingenting om hvor suksessfullt ting hadde vært om Aafk hadde gjort ting slik som andre klubber, for det har vi faktisk ikke prøvd. Det eneste vi vet er at spillerlogistikken i Aafk er og har vært en katastrofe, skal tro hvor mye som skyldes avhengighet av en kunnskapsløs utenforstående interessent.

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man mar 05, 2018 13:37:24

Interessant.

Det nye styret har en representant fra Tango2012 i Hans Ove Holmøy og tangopoolen ble fremhevet som kvalifiserende for Holmøy av valgkomiteen.

Om ordningen er i gråsonen og administrert gjennom et smutthull så er det bra styret ellers har mange jurister da...

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man mar 05, 2018 13:46:31

Melland har jo uttalt at spillerlogistikk er en av de tre pilarene Aafk skal være gode på.

Det vil være naturlig at poolen diskuteres og at ordningen endres når Aafk i 2018 skal revidere sportsplanen. Den forrige gav jo nedrykk...

Timingen er feil nå, men når Aafk har fått på plass årets stall så bør Smp ved Stenerud, Skuseth og co ta en titt på temaet spillerlogistikk og tangopoolen og knytte det opp mot ambisjonene på spillerlogistikk og revisjonen av sportsplan.

Guru

Legg inn av Guru » man mar 05, 2018 15:12:25

Dagens tangopool er ei gjenleving av svunnen tid. I den grad det blir satt inn nye midler, så vil det ikkje vere tillatt å gjere uttak. Tangopoolen er meg bekjent gamle midler. Uttak er lov. Eller pengane kan reinvesterast.

Det kan også leggast til at NFF jobber for å få eit eige unntak for norsk fotball. Der investorane "investerer i heile spelerstallen" heller enn i enkeltspelarar.

Men la oss ikkje henge oss opp i detaljer. Heller prøve å forstå kva som finns og kvifor det har blitt slik. Fleire snakker om reine sponsorar som gir milde gaver til klubbane. Det er heilt innafor. Trond Mohn og Tjell Inge Røkke er stadig nevnt. Kva er det som skiller våre frå dei?

Eg vil anta at få eller ingen av "investorane" er med for å tjene penger. Dei er med for å hjelpe klubben. For å skape ei sunnmørsk suksesshistorie. Bjarne Haagensen er den mest profilerte av investorane og var lenge lederen for gruppa. Men mange andre har også vore involvert.

Så der sat dei. Med penger og ønske om suksess. Så då var det to måtar å gjere det på. Gi vekk pengane til fri bruk. Eller halde handa på rattet. Ut frå det som er kjent offentlig om Bjarne H, så liker han å ha handa på rattet. Det vil eg tru også gjeld mange andre. Dede-saken er også nevnt. Den innga neppe tillit. Uten at eg veit kven som skal korsfestast der. Skulle dei halde kontroll sjølve? Eller skulle dei skrive ut ein sjekk til Henrik Hoff, Kjetil Rekdal, Torill Hole Standal og kven som til eikvar styret showet i klubben? Uansett kva vi måtte meine om dei involverte, så var vi ein heilt fersk eliteserieklubb. Hadde det ikkje vore for at vi ikkje er ein eliteserieklubb lengre, så ville vi faktisk ha vore det endå.

5.mars 2018. Eg føler at vi endelig er på vei til å bygge ein klubb. Mykje av det gamle er rivd ned, men det var også bygd på ein grunnmur som var tenkt for noko heilt anna enn det vi har sikta på dei siste åra. No bygger vi nytt frå grunnen av. Eg trur at klubben i stadig større grad vil vere i stand til å gjere kloke beslutninger, sportslig og økonomisk. Men verden er som den er fordi den har vore som den har. Tangopoolen finns. Og det kjem den til å gjere så lenge det finns penger igjen i den. Så får vi sjå kva som skjer når den kassa er tom.

Det er lett å kritisere deler av det som har skjedd. Spesielt har eg vore lite begeistra for at klubben skal bere alt av løpende utgifter uten å få noko att ved eit vellykka salg. Særlig ved kontraktsforlengelser blir dette skeivt. Vi har også - som andre har nevnt - tilfeller der klubb og investorarar har ulike interesser. Det kan vere greitt så lenge vi er samkjørte. Men for eksempel då klubben tilbydde Diego Silva ei veldig god lønn for å fortsette - samtidig som trener Rekdal sysn det var heilt greitt at han reiste - er ganske stygt. Det går sikkert an å leite opp andre eksempel.

At spelarar forsvinn inn i tangostallen er også verdt ein kikk. Leke James er nevnt. Det som ofte har skjedd er at klubben har fått pengar til drift i bytte mot spelarar. Kort sagt har poolen kjøpt spelarar. Det skal også leggast til at klubben sjølv er - i alle fall har vore - ein av investorane. Så når vi har gjort gode salg, så har det gått pengar rett inn i klubben samtidig.

Men så var det å bygge ein god klubb med solid økonomi.
- Dersom alle salga går til polen (med eller uten uttak).
- Og pengane i poolen kun blir brukt til kjøp.
= Då blir det lite pengar til å bygge klubb. Sportslig apparat. Speidersystem. Slike ting.

Spelerlogistikk er viktig. Men det er berre ein del av klubbdrifta. I den grad dette er halde utanfor via tangopoolen, så har vi mista muligheten til å bruke eit eventuelt overskudd til å bygge klubb for framtida. Nye spelerkjøp er vel og bra, men det er berre ein pilar klubben må stå på.

Reint faktisk aner eg ikkje kor mykje investtorane har gått i pluss eller minus. Eg blir overraska om dei er i pluss. Så det er liten grunn til å klage. Burde til og med seie høflig takk for at dei er med på laget. Men det er viktig for klubben å kunne styre med heilheten i siktet. Og no er vi på vei til å vere i stand til det. På tide å stole meir på klubben. Løyse litt opp på taumane. La den gamle tangopoolen leve. Men ikkje bygg den ut med fleire spelarar. Hold nærhet og kontakt mellom investorarar og klubb. Ver tydelige begge vegar på korleis ein ønsker det. Men la klubben vise seg verdig til å ta avgjerslene.

Saman skal vi opp og fram.
Nokon veit bedre enn andre

aafk abu

Legg inn av aafk abu » man mar 05, 2018 15:25:39

Guru sier: La den gamle tangopoolen leve. Men ikkje bygg den ut med fleire spelarar.

Helt enig.

Willy

Legg inn av Willy » man mar 05, 2018 16:24:05

Kan noen fortelle meg hvordan dette kan kombineres på en velfungerende måte? Vil ikke alle kjøp i år komme fra penger fra poolen? Da bygger vi vel poolen ut med flere spillere?

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man mar 05, 2018 16:43:44

Etter hva jeg forstår så har ikke Aafk "frie midler" til spillerkjøp. En har derimot en intensjon om å justere ned spillerlønninger i sommervinduet og neste vintervindu,

Så uten poolen blir det neppe nye spillersigneringer i prisklasse over en halv mill, kun spillere for bredde i stallen.

Slik spillersammensetningen er nå så skal nok et par spillere ut i hvert vindu, og en eller to mer inn. Midt oppe dette så skal også viktige spillere, som feks Hoff resigneres, noe vi har vert for dårlige til før.

Hvem "eier" Hoff tro? Det naturlige er Aafk men vi mangler jo signaturen for en ny treårskontrakt. Kan han ende som eid av poolen i bytte mot lønnsmidler tro?

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man mar 05, 2018 17:55:49

Så lenge en ikke får en oversikt over eierforhold i spillerstallen er det vanskelig å vite hvem som eier hvem. Det hele er tåkelagt.
Men nye midler ble tilført Poolen etter at de nye bestemmelsene trådde i kraft. Så at det ikke blir tatt ut penger fra Poolen lenger blir vel ikke riktig?
De har om-gått reglene ved å ikke investere direkte i enkeltspillere , men i hele gruppen ved hjelp av AS
At spillerne skal lønnes over klubbens budsjett er en snedig måte å unngå utgifter for Poolen
AaFK vil for alltid bli leietaker i egen hus , ikke minst fordi en må leie stadion også.
Så kan en spørre hvor AaFK ellers skal få pengene fra til spillere og stadion. Det er noe som må bygges opp over flere tiår. Hvis det ikke dukker opp en steinrik Onkel fra intet som vil skrive seg inn i klubben med gullskrift.

Galiat

Legg inn av Galiat » man mar 05, 2018 18:30:02

Er vel rike onkla som har støtta Aafk i mange 10 år, ingen av tango folka har jo kjent penger på Aafk.så lenge salg av spillera går til tango og pengene brukes til og kjøpe nye spillera.Er det jo Aafk som kjener på tango 100 prosent.At Aafk må bruke penger fra en anna konto til og lønne dem er jo bra.Det betyr jo at salg av spillera brukes til og kjøpe nye,viking måtte bruke alle pengene for salg av spillera til og dekke underskudd.Det er vel mye mer negavtiv ?

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man mar 05, 2018 18:55:27

Det vi vel diskuterer her Galiat er vel hvorvidt AaFk skal bli herre I egen klubb.Jeg tror ikke du har oversikt over pengestrømmen I klubben
Når jeg nevner Onkel så er det I Røkkeklasse
Forøvrig har AaFK ingen ting med Viking å gjøre.
Sunnmøringer er vel bedre økonomer enn Siddiser

Galiat

Legg inn av Galiat » man mar 05, 2018 19:20:56

Røkke klassen får vi ikke før jeg vinne 500 millioner i eurojakpott,poenget mitt er at det viktigaste er at vi har sponsora som er villig til og støtte Aafk.Slik at dem kan få styrka laget sitt,så lenge vi ikke eier stadion.Men må leie den .Så vil Aafk aldri klare seg uten tango og sponsora,hadde dem ikke gjort en så dårlig avtale med sunde.Da dem bygget stadion,så hadde dem jo kommet til og eie stadion snart.Dem betaler jo 10 tales millionen vært år i leie av stadion,med en normal avtale hadde jo stadion blitt nedbetalt.Så det som er utrolig her,Er jo at Aafk må betale så mye, uten at den noen gang blir nedbetalt.Det er jo som jeg skulle betale 3500 for bilen min vær månade,Og aldri komme til og eie den.Så dem som laga den avtalen burda fått fengsel straff 20 år minst

aafk abu

Legg inn av aafk abu » man mar 05, 2018 19:25:47

Problemet med Tangopoolen er at en ikke får en naturlig spillerlogistikk, derfor umulig å bygge klubben over tid. Dersom noe ikke fungerer er det nesten umulig for klubben å gjøre noe med det. Aafk blir sittene å betale lønninger på spillere de har ingen ambisjon om å bruke fordi ting ikke ble slik de trodde. Avtaler som er gjort med spillere blir ikke overholdt fordi alt for mange kokker. Resultatet er spillere som gir faen. Ødelagte spiller karrierer osv osv. Det er faktisk svært lite positivt å si. Klubben er fanget i en vond sirkel. Det snakkes om at det har blitt gitt lønnsmidler fra Tango til Aafk, men finnes det noen dokumantasjon på det? Hoff er sikkert allerede i Tangopoolen så ikke noe å tenke på.

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » man mar 05, 2018 21:11:12

Når klubben ikke får beholde pengene for de gode salgene de av og til gjør så klarer de heller ikke å anskaffe seg spillere. Det sier seg selv det,Galiat.
Sunde er nesten I Røkkeklassen uten at jeg tror han vil gi fra seg CL med det første.
Men jeg ser ikke bort fra at det kan skje en gang I fremtiden.
Og at det dukker opp en rik sunnmøring som er villig til å sponse AaFK med betydelige midler (i Røkkeklassen) ser jeg på som langt mer sannsynlig enn at du skal vinne i Lotto
Og det er ikke nødvendig med så store summer heller. Røkke bidrar med en del utenom stadiongaven.
Da ville klubben kunne begynne å gå med overskudd og skaffe seg et godt økonomisk fundament

Krå Myra

Legg inn av Krå Myra » man mar 05, 2018 21:51:47

En måte å kvitte seg med lønn en ikke ønsler å ha og å skaffe seg en ny spiller med egenskaoer en ikke har, er å bytte spillere. Slik dynamikk blir vanskeligere om en ikke bestemmer helt over en spiller.

Gyasi, Kirkeskov og Berisha kunne godt ha blitt byttet bort slik, skjønt ubekreftet så fikk en to-tre millioner for Gyasi. Poolen skal da være på ca 10 minus det årets kjøp har i bidrag fra poolen, forutsatt at det er riktig den var på 7-8.

Svar