Moderator: Arcturus

olav60

Re: 7 - Aalesund vs Bodø/Glimt - Søndag 12.juli 18.00

Legg inn av olav60 » man jul 13, 2020 07:55:46

Det er ikke mange som seriøst mener at det er det vi diskuterer heller. Symptomene vi så fra treningskampene i Spania, og deretter den ene (!) vi hadde like før sesongen er fortsatt ikke kurert. De har faktisk blitt verre. Det er dette vi diskuterer nå.
[/quote]

Det er på kamptråden AaFK- B/G. Hvis du/dere ikke ser det så bør dere gå til Specsavers. Men bare diskuter det du vil for meg
Å påstå at det er blitt verre i forhold til tidligere kamper er bare tull
Det er forskjell på B/G og de fleste andre lagene
Men har aldri hatt særlig sans for hverken Bohinen eller Melland. Ikke styret heller for den saks skyld

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man jul 13, 2020 08:51:54

olav60 skrev:
man jul 13, 2020 07:55:46
Det er ikke mange som seriøst mener at det er det vi diskuterer heller. Symptomene vi så fra treningskampene i Spania, og deretter den ene (!) vi hadde like før sesongen er fortsatt ikke kurert. De har faktisk blitt verre. Det er dette vi diskuterer nå.
Det er på kamptråden AaFK- B/G. Hvis du/dere ikke ser det så bør dere gå til Specsavers. Men bare diskuter det du vil for meg
Å påstå at det er blitt verre i forhold til tidligere kamper er bare tull
Det er forskjell på B/G og de fleste andre lagene
Men har aldri hatt særlig sans for hverken Bohinen eller Melland. Ikke styret heller for den saks skyld
[/quote]

Enig at jeg kunne ha plukket en annen tråd til å påpeke dette, men et horrorshow vi knapt har sett like til foregikk i nettopp denne tråden, så da tok jeg det her. Om det ikke har blitt verre så har det iallefall ikke blitt bedre. Og når utgangspunktet er helt horrendous, som det heter, så er det en kardinalsynd å ikke evne å forbedre. Derfor har situasjonen blitt verre.

Hvem som sitter med feilen håper jeg diskuteres på danskebåten i dag. Her må noe opp med rota.

Spissen

Legg inn av Spissen » man jul 13, 2020 09:18:12

Dagen etter nok et stortap. Skuffet, overrasket og forundret over starten på årets sesong. Ikke nødvendigvis at vi taper mot de beste lagene, men over hva som skjer på banen. Ser ut som livredde små bygutter mot store, sterke bryggesjauere. Ethvert angrep imot ender med scoring. Spillere som ikke TØR, rygger og sier "bare å avslutte, jeg skal ikke stå i veien"!

Jeg skal være forsiktig med å si at det er rettferdig å ta enkeltspillere, men hva pokker gjør Bizoza på 0-1 og 1-2? Hadde en oppløftende kamp sist, men det kan jeg ikke si om gårsdagens prestasjon. Og det er bare 2 av mange feil han gjør. Forsvarssjefen Gretarsson har defintivt hatt bedre dager på jobb, og Grønner ser bare oppgitt ut. Sno er ok offensivt, men igår var det tidlig god natt defensivt og Olafsson sliter stort, likeså Klinkenberg.

Castro ser ut som han er på et nivå han ikke behersker, Carlsen prøver og prøver men lykkes sjelden, Kongshavn kan ikke lastes for noen av målene, Holmbert fortsetter å score (dessverre til ingen nytte) og Haugen lykkes altfor sjelden foran mål.

Mange roper på Bohinens avgang, men her er jeg uenig. Det er fortsatt spillerne som må gjøre jobben. Man kan ikke ta treneren når spillere ikke GIDDER å prøve engang. Trenerteamet legger en plan utfra analyser, velger de spillerne som virker å være istand til å skape trøbbel for motstanderen og gir de tillit. At disse da takker for tilliten med å "snu ræva til" kan man ikke skylde på trenerne. Men det bør få konsekvenser for neste laguttak, så kanskje unggutta kan få prøve seg mot Sandefjord?

Venter fortsatt på at Isak skal få starte en kamp, og kanskje skjer det på onsdag om han er 100 % klar? Karlsbakk bør og starte, og muligens kan også Vetle få seg noen nye minutter i EL?!

Onsdag tar vi farvel med 16. plassen for godt :D

Spissen, evig optimist!

Arcturus

Legg inn av Arcturus » man jul 13, 2020 09:50:33

Dette var skikkelig tungt. Tror aldri jeg har vært så langt nede etter en AaFK-kamp. Ikke bare pga resultatet, men også for måten det skjer på, og for at vi ikke ser tegn til forbedringer. Tvert imot, vi blir jo dårligere for hver kamp! Forsvaret lekker som en sil, ingen støter, og tredjemannsløpa blir sjelden markert. Vi opptrer ikke som kjerringer i det hele tatt; kjerringer er mye tøffere.
Vi opptrer som små redde mus, og hodeløse høns på en gang. Angrepet vårt er dessuten like presist som en hagle på 1000 meter. Haugen er flink å løpe i posisjon, men elendig til å avslutte. Samtidig er det symptomatisk at ikke AaFK har evnet å ta i bruk Sondre Fet på en god måte, men heller sender ham bort. Det er så typisk at spillere vi sender ut blir en kjempehit. Fy faen så amatørmessig!

Motstanderen triller rundt med oss - på vår egen hjemmebane.
Vi blir utspilt, løpt i senk og rundspilt. Som nyopprykkede lag flest er sjansen vår som regel størst i muligheten til å jobbe hardere, løpe fortere og jage mer aggressivt enn motstanderne. Den muligheten er vi ikke i nærheten av å benytte oss av!
Andre omgang ser ut som en øvelse i balltrilling for B/G, som får gjøre akkurat som de vil utpå der. Aldri tidligere har betegnelsen "ett lag på bana" passet bedre. Og aldri tidligere har jeg skrudd av skjermen i ren smerte.
Dette bildet er det man forventer hvis Tufte smågutte 13 møter Barcelona. Ikke av to lag som er i samme liga, og som man forventer skal være noenlunde jevnspilte.
Vi er så forb.... dårlige om dagen, og jeg skjønner ikke hvordan det går an å gå fra å være så god til å bli så totalt rævva på bare et halvt år. Det er så mye å rette opp i at oppgaven virker håpløs. Dette går ikke bra i det hele tatt.. Hvor skal man starte? Idrettspsykolog? Piffe opp? Terpe på basisen? Terpe defensivt? Innsidepasninger? Taklinger? Avslutninger? Bytte trener? Kjøpe nye spillere? Bytte ut hele j.. Spillerstallen?

Går det an å melde seg av ligaen, også bare begynne å trene til OBOS neste sesong, så slipper vi i hvert fall å bli voldtatt noe mer i år?

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man jul 13, 2020 10:04:34

Spissen skrev:
man jul 13, 2020 09:18:12
Dagen etter nok et stortap. Skuffet, overrasket og forundret over starten på årets sesong. Ikke nødvendigvis at vi taper mot de beste lagene, men over hva som skjer på banen. Ser ut som livredde små bygutter mot store, sterke bryggesjauere. Ethvert angrep imot ender med scoring. Spillere som ikke TØR, rygger og sier "bare å avslutte, jeg skal ikke stå i veien"!

Jeg skal være forsiktig med å si at det er rettferdig å ta enkeltspillere, men hva pokker gjør Bizoza på 0-1 og 1-2? Hadde en oppløftende kamp sist, men det kan jeg ikke si om gårsdagens prestasjon. Og det er bare 2 av mange feil han gjør. Forsvarssjefen Gretarsson har defintivt hatt bedre dager på jobb, og Grønner ser bare oppgitt ut. Sno er ok offensivt, men igår var det tidlig god natt defensivt og Olafsson sliter stort, likeså Klinkenberg.

Castro ser ut som han er på et nivå han ikke behersker, Carlsen prøver og prøver men lykkes sjelden, Kongshavn kan ikke lastes for noen av målene, Holmbert fortsetter å score (dessverre til ingen nytte) og Haugen lykkes altfor sjelden foran mål.

Mange roper på Bohinens avgang, men her er jeg uenig. Det er fortsatt spillerne som må gjøre jobben. Man kan ikke ta treneren når spillere ikke GIDDER å prøve engang. Trenerteamet legger en plan utfra analyser, velger de spillerne som virker å være istand til å skape trøbbel for motstanderen og gir de tillit. At disse da takker for tilliten med å "snu ræva til" kan man ikke skylde på trenerne. Men det bør få konsekvenser for neste laguttak, så kanskje unggutta kan få prøve seg mot Sandefjord?

Venter fortsatt på at Isak skal få starte en kamp, og kanskje skjer det på onsdag om han er 100 % klar? Karlsbakk bør og starte, og muligens kan også Vetle få seg noen nye minutter i EL?!

Onsdag tar vi farvel med 16. plassen for godt :D

Spissen, evig optimist!
Godt noen er optimistiske, og innerst inne er jeg også det. Jeg har sett Bohinens AaFK rundspille Molde og slå RBK ut av cupen — på Lerkendal. Så at laget kan er det ingen tvil om.

Men nå er det en drøy måned siden vi alle så at noe var riv ruskende galt, og på den måneden har det faktisk bare blitt verre. For meg signaliserer det et noe eller noen som ikke klarer å snu skuta. Det gir grunn til hodebry.

Jeg er ingen fan av Bohinens fortidsfotball, og har sagt det fra første stund. Kampene han ledet Sandefjord i hans siste sesong der er noe av det mest fotball- og publikumsfiendtlige jeg har sett. Da kan det ikke ha vært noe moro å være SF-supporter. Nå har dette viruset kommet til byen vår.

Jeg tviler ikke på at Bohinen kan snu dette på et eller annet tidspunkt, og muligens også berge plassen. Men taktikken hans er i beste fall et kortsiktig prosjekt som vi bør utvikle til vårt eget så fort som mulig. Og han er ikke mannen til å ta oss i den retningen. Best case: han snur skuta og stabiliserer oss like over nedrykk i 2,5 år til. Worst case: OBOS 2021->?

platini

Legg inn av platini » man jul 13, 2020 10:56:11

Man skal ikke være rakettforsker for å forutse ydmykelsen vi måtte igjennom mot Glimt i går. De ligger på et utrolig nivå sammen med Molde hakk i hæl, RBK kommer også. Jeg ble trukket ut til plass på stadion i går og ga med en gang avbud til glede for en annen. I stedet for 3 timer holdt det med 94 minutt.
Det mest positive jeg sitter igjen med er enda et Fridjonsson-mål, den herlige kampinnstillingen hans og innhoppet til Karlsbakk..
Det negative i år er "kollapsen" til Castro i år, det ser ut som han hadde tanker om å "rule" i kampene som i OBOS ifjor. Han virker nesten skremt i nærbildene under kampene. I går virket også Gretarsson utafor etter smellen forrige helg. Burde definitivt ikke spilt i går.
Men midt opp i elendigheten ser vi nå at tabellen egentlig begynner å bli normal i kampen for å overleve. Det vil trolig bli en kamp mellom AaFK, Sandefjord og Start om å sikre kvalik-plassen. Et nedrykk til mareritt-ligaen OBOS vil bli en katastrofe for AaFK!!!
Men vi ser også at lag som Viking (uten Tripic), Haugesund, Sarpsborg og trolig Mjøndalen bør kikke seg litt bakover.
Det er bare å brette opp ermene og gå i krigen i Sandefjord om et par dager. 6 poengskamp så det holder...

Guru

Legg inn av Guru » man jul 13, 2020 11:13:07

Den same frustrerende følelsen som etter dei fleste kampane våre i år. Det er nok å trekke fram, uansett om ein kaller seg optimist eller pessimist. Første omgang er slett ikkje verst. Spelemessig vil eg - muligens med ein anelse oransje i brilleglasa - påstå at vi låg eit hakk over Glimt. Sjansemessig gjorde vi i alle fall det. Heilt nøytralt kan eg trygt seie at det var jamnt. Så var det baklengsmåla. "Pissemål," kaller Carlsen det i pausa. Heilt rett. Og ein skulle tru det var lett å fikse, i alle fall forbedre. Men det er jo same historia kvar gong. Pissemål frå alle kantar.

Det var forresten kjekt å få att Carlsen. Eg syns også Bizoza gjorde ein god jobb på midten. Men han treng fortsatt litt tilvenning til eliteserien. Vi har sett tegna tidlegare, en i går var det tydelig: Han trur han har litt bedre tid enn han har. Bruker litt for mykje. Der må han fininnstille. Han var sentral i 1.omgang. Sløv då han lot Zinckernagel snappe ballen og lage 0-1. Silkefot då han la pasninga til 1-1. Burde ha skåra på heading. Og hadde ein svært god skuddmulighet under press som han sendte over mål. 1 rett og 3 feil i dei situasjonane. Eg trur han vil fortsette å vekse i rollen.

Sigurd Haugen spelte venstrekant. Det syns eg ikkje fungerte så veldig godt. Han fekk i liten grad brukt dei sterkaste sidene sine. Det same må vi strengt tatt seie om Castro til høgre. Men han er først og fremst ein speler som løfter oss i medgang. Som gjer godt arbeid til magi. Det er vanskeligare for han når vi er nest best. Med dei tre i fremste ledd ville eg heller ha sentrert dei. Trekke Castro inn sentralt bak to spisser som jobba fremst. Offensivt heilt riktig, men ville ha blitt litt krøll når vi skal ned i ramma og forsvare oss.

Tilbake til baklengsmåla. 1-2 irriterer meg. 1-3 irriterer meg. Tidspunkta. Vi utlikner, så gir vi vekk eit mål umiddelbart. Trur vi at det er ei lita pause i kampen berre fordi det avspark? Både 1-3 og 1-5 kjem like etter 1-2 og 1-4. Typisk oss! 1-3 var forresten kontring mot på vårt hjørnespark. Veldig likt Vålerenga si utlikning sist kamp. Deja vu er blitt ein vane.

No orker eg ikkje å male videre på dette. Men det er ein del faktum som må fram. Og dei kjem. Over to omgangar i går var vi utvilsomt nest best. Men endå meir enn om oss, så handla det om Bodø/Glimt. Dei er i ei klasse for seg sjølve for tida. Restultatet i går er stygt, men på ingen måte unikt. Prestasjonen vår - bortsett frå framføre eige mål - er faktisk ikkje noko å skamme seg over. Eg såg som nevnt mesteparten av Bodø/Glimt-Brann. Vi var ikkje i nærheten av å bli så utspelt som Brann blei. Ikkje ein gong i dei verste periodene i andre omgang i går. Brann blei rundspelt, audmjuka og latterliggjort frå start til mål. Det einaste som berga ein heldig 0-5 for dei var Bodø/Glimt sin utrulige inneffektivitet. Glimt tråkla seg gjennom forsvaret deira når dei hadde lyst, men ballen ville ikkje inn. Halen mellom beina, heim og slikke sår, 3-1 mot Sandefjord og tredjeplass på tabellen. Slik fortsatte Brann. Det hjelper ikkje å grave seg ned. Tilbake på hesten, prestere, få resultat.

Så litt statistikk frå Bodø/Glimt sine 7 kampar så langt. Har rangert dei forskjellige listene etter kor godt (=dårlig) dei andre laga har gjort det mot dei.

Først resultat - Hardcore facts
1.Rosenborg 2-3
2.Sarpsborg 1-2
3.Viking 2-4
4.Odd 0-4
5.Aalesund 1-6
5.Haugesund 1-6
7.Brann 0-5

Så skifter vi til VG sin sjansestatistikk. Litt meir ullen, men får tru at den gir eit realistisk bilde av sjansane.
1.Viking 7-6
2.Sarpsborg 2-5
3.Aalesund 7-10
4.Rosenborg 3-8
5.Haugesund 2-10
6.Odd 1-10
7.Brann 1-12

Legg merke til at både vi og Viking skapte meir enn dobbelt så mange sjansar mot dei som nokon av dei andre laga gjorde. Ser vi på sjanser og mål samla i desse kampane, så skårer Glimt på 49% av sine og slepp inn på 30% av dei som kjem mot. Vår kamp var hakket verre for oss på begge dei statistikkane.

nifs.no har statistikk over "avslutninger" og "avslutninger på mål".

Avslutninger på mål:
1.Viking 4-4
2.Rosenborg 3-5
3.Sarpsborg 1-4
4.Haugesund 3-7
5.Aalesund 4-10
6.Odd 0-9
7.Brann 1-12

Avslutninger:
1.Aalesund 9-11
2.Viking 8-10
3.Sarpsborg 5-8
4.Haugesund 3-10
5.Rosenborg 9-17
6.Odd 2-17
7.Brann 3-20

Dette er rein statistikk. Tall henta frå nøytrale kilder. Om vi ser på gårsdagens kamp, så ville våre tall ha sett bedre ut om vi avslutta litt tidlegare. På slutten - når kampen var avgjort - fekk Glimt lage fleire av sjansane sine. Det tok ein time før Kongshavn fekk plukke ein ball som ellers ville ha gått i mål.

Det er heilt tydelig - både i går og heile sesongen - at det bor i eit potensial i laget vårt. Men no balanserer vi på ein knivsegg. Skal vi dette ned på den dårlige sida, der prestasjonane meir og meir følger resultata og vi for blir limt i botnen? Eller skal vi bikke andre vegen, der resultata følger prestasjonane og klatringa begynner? Vi nærmer oss punktet der vi bøyer av den eine eller andre vegen. Ung eller erfaren, tida er komen for å stå opp og ta ansvar, både for det som har skjedd og det som skal skje. Har vi eliteserien i oss, eller trivs vi best med å bade oss frå seier til seier på eit lavare nivå?
Nokon veit bedre enn andre

AsE987

Legg inn av AsE987 » man jul 13, 2020 12:30:21

Gode innlegg her i dag, fra flere hold. Forumet går godt når det går som værst på banen.
Fint å lese om Spissens optimisme. Arcturus sin fortvilelse. Rogerlimas håndsutrekning etter halmstrået. Gurus harde, kalde fakta.

Vi kan altså lese fra fakta at det har vært flere lag som har gjort det værre enn oss mot Glimt. Likevel så det helt håpløst ut. Flere mål i mot på kort tid, mål på corner-kontring. Kalde gufs fra andre kamper. Etter enga-kampen spådde jeg i frustrasjon at vi kom til å tape 8-0. Nå ble det mer "normale sifre" når det er Glimt vi snakker om.

25 baklengsmål. Flere enn i hele fjor. 3 poeng, tidenes dårligste start for oss. Forskjellen på 2003 og i år er at vi har 4 kamper ekstra på å samle de nødvendige poengene. Og Tromsø møter ikke RBK på lerkendal i siste kamp.
Castro helt borte. Blir ofret for lagets beste og plassert på kanten. Forsvaret udugelige. Har hele Sunnmøres vrede og skuffelse på sine skuldre.

Likevel er det fremdeles mulig å overleve i denne ligaen. Vi må ikke synke ned i det sorte hullet helt enda. På onsdag, ca kl 1950, da vet vi litt mer..
En ting er sikkert: Onsdag blir som D-dagen. En lidelse fra A til Å. Med håp om å slippe jubelen løs til slutt.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man jul 13, 2020 15:56:51

AsE987 skrev:
man jul 13, 2020 12:30:21
Likevel er det fremdeles mulig å overleve i denne ligaen. Vi må ikke synke ned i det sorte hullet helt enda. På onsdag, ca kl 1950, da vet vi litt mer..
En ting er sikkert: Onsdag blir som D-dagen. En lidelse fra A til Å. Med håp om å slippe jubelen løs til slutt.
Godt sagt, AsE987. Fint å se at noen klarer å holde hodet kaldt i stormen. Der har flere her inne litt å gå på — undertegnede inkludert. Nach dem Spiel ist vor dem Spiel, ble det en gang sagt, og det ser ut til at boysa på bana har skjønt det (ref. Holberts revansjelyst). Derfor er det brystet frem og haka opp som gjelder frem mot onsdag kveld.

Vi trenger noen gode opplevelser. Da tror jeg at vi får sveiva igang autopiloten som laget cruisa så godt på i fjor. Og da kan vi klare oss.

Det forandrer likevel ikke mitt syn på Bohinen som hovedtener...

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man jul 13, 2020 18:10:47

En ting er iallefall klinkende klart, poengrekorden i OBOS i fjor er 0 verdt. Denne rekorden som var så viktig å slå at den trumfet alt av spillerutvikling.

Se bare på mr Brunstad Fet, hvordan han blomstrer i 4-3-3. Har aldri sett han i slike situasjoner i AaFK, der han driver framover i ren Ulvestad stil. Gutten er full av selvtillit noe som gjenspeiler hele totalpakka til juvelen. At han ikke fikk mye mer spilletid i fjor bekrefter en udugelighet som stinker!!

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man jul 13, 2020 19:56:38

F.I.L. skrev:
man jul 13, 2020 18:10:47
En ting er iallefall klinkende klart, poengrekorden i OBOS i fjor er 0 verdt. Denne rekorden som var så viktig å slå at den trumfet alt av spillerutvikling.

Se bare på mr Brunstad Fet, hvordan han blomstrer i 4-3-3. Har aldri sett han i slike situasjoner i AaFK, der han driver framover i ren Ulvestad stil. Gutten er full av selvtillit noe som gjenspeiler hele totalpakka til juvelen. At han ikke fikk mye mer spilletid i fjor bekrefter en udugelighet som stinker!!
Amen med bjeller på. Og etter en vinter med omtrent 0 kamptrening har plutselig Karlsbakk og Määtta fått mer spilletid enn de har fått de to foregående sesongene tilsammen. Den poengrekorden satt klubben høyere enn vettug spillerlogistikk og -utvikling.

DENORIGINALELEGENDEN

Legg inn av DENORIGINALELEGENDEN » man jul 13, 2020 20:23:46

rogerlima skrev:
man jul 13, 2020 19:56:38
F.I.L. skrev:

Amen med bjeller på. Og etter en vinter med omtrent 0 kamptrening har plutselig Karlsbakk og Määtta fått mer spilletid enn de har fått de to foregående sesongene tilsammen. Den poengrekorden satt klubben høyere enn vettug spillerlogistikk og -utvikling.
Helt enig i poenget ditt, men Määtä har spilt 0 minutter så langt denne sesongen. Du tenker kanskje på Fiskerstrand? Uansett tror jeg ikke det er mange AaFK-supportere som støttet Bohinens prioritering av en meningsløs rekord (attpåtil i OBOS-ligaen) over spillerutvikling.

1aafk

Legg inn av 1aafk » man jul 13, 2020 23:01:06

F.I.L. skrev:

Støttes. At Fet ikkje fikk meir spilletid er for meg uforstålig, kun LB kan klandres for dette. Ønsker Fet allt godt videre i karriera si.

motor_II

Legg inn av motor_II » tir jul 14, 2020 02:40:56

Fet va ikkje god nok for Bohinen, men e no en av dei beste på Norges beste lag. Bohinen e fotballblind! Så vi spilte 3-5-2 i 2 år, så legge han om formasjonen siste uka før serien starta. Klart at det blir usikkerthet i spillergruppa da. Idioti heile opplegget!

rogerlima

Legg inn av rogerlima » tir jul 14, 2020 12:40:48

DENORIGINALELEGENDEN skrev:
man jul 13, 2020 20:23:46
rogerlima skrev:
man jul 13, 2020 19:56:38
F.I.L. skrev:

Helt enig i poenget ditt, men Määtä har spilt 0 minutter så langt denne sesongen. Du tenker kanskje på Fiskerstrand? Uansett tror jeg ikke det er mange AaFK-supportere som støttet Bohinens prioritering av en meningsløs rekord (attpåtil i OBOS-ligaen) over spillerutvikling.
Det har du helt rett i! Bommert fra meg der, men poenget står som du sier.

Svar