Moderator: Arcturus

Arcturus

Re: 11 - Aalesund vs Start - Onsdag 29.juli 18.00

Legg inn av Arcturus » ons jul 29, 2020 20:54:11

Spørs om vi må ha veldig oransje briller for å mene at den straffen var rett. Mulig det var kontakt der, men det er et stykke fra "litt kontakt" til felling.
Dette er sånn som gjør at dommerne i fremtiden kommer til å være ekstra obs på Castro, og det kommer dermed til å bli vanskeligere for ham å få straffe.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » ons jul 29, 2020 20:54:52

Kengu skrev:
ons jul 29, 2020 20:50:14
Intervju med dommer. Innrømmer feil, og at det burde være kort til Castro.
Jepp. Evig eies kun et dårlig rykte. Disse tre poengene ble dyrekjøpte. For klubb og spiller.

Men nok om det. Spist er spist og gjort er gjort.

Håper litt tro på seg selv kan øke selvtilitten og luke vekk brølerne fremover.

Lypsylen

Legg inn av Lypsylen » ons jul 29, 2020 20:57:38

Billig straffespark ja, absolutt. Men godt å sjå at Castro kan slå ei presis pasning igjen! Sjølvsagt ein liten bismak av 2-2 målet, men den er gløymd allerede for min del. Fantastisk jævlig deilig med 3 poeng!! Isak Dybvik gjorde det godt, Bizoza er en ny favoritt for min del, hærlig trøkk! Bolkan også svært positivt involvert ved fleire anledninger, med laget i flyt og meir rom til han kan dette bli bra.

St0nebay

Legg inn av St0nebay » ons jul 29, 2020 21:04:35

Straffe? Neppe. Filming? Ogsa neppe. Han er i dårlig balanse, og der e kontakt. Det går ann å dette uten å filme. Sjølv innanfor 16meteren.

MyckeMus

Legg inn av MyckeMus » ons jul 29, 2020 21:05:27

Arcturus skrev:
ons jul 29, 2020 20:54:11
Spørs om vi må ha veldig oransje briller for å mene at den straffen var rett. Mulig det var kontakt der, men det er et stykke fra "litt kontakt" til felling.
Dette er sånn som gjør at dommerne i fremtiden kommer til å være ekstra obs på Castro, og det kommer dermed til å bli vanskeligere for ham å få straffe.
Tar vi situasjonen borte mot VIF, der vi hadde 2-0 ledelse og Castro ble tråkka på foten, falt og ble straffa med gult kort for filming, er det 1-1 og utligning i de situasjonene der. Jeg syns filming er noe skikkelig piss. Det samme er gult kort for filming i situasjon der straffe skal bli dømt.

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » ons jul 29, 2020 21:08:11

"Gratulerer Castro, dette var dårlig gjort"

https://www.nrk.no/sport/_-gratulerer_- ... 1.15105178

Kan ikke huske at media var så opptatt av en billig straffe før i gode, gamle Morten Berre-dager...

Kanskje Eurosport/VIF TV/Bengt Eriksen kunne gjort et lite arkivdykk? :mrgreen:

Ellers tar jeg all PR som god PR; AaFK gjør noe med deg, nå også om du sitter i Eurosport-studio eller er fotballekspert på Twitter.

Waien

Legg inn av Waien » ons jul 29, 2020 21:09:55

Jeg skal ikke si noe på hva Castro har gjort i tidligere kamper, og jeg hadde heller ikke protestert om dommer ikke hadde dømt straffe. Poenget mitt er at det er helt feil å henge ham ut i denne situasjonen. Når Start-spilleren prøver å sparke ballen, men treffer Castro i stedet, så er det ikke så unaturlig at han legger seg ned. Kommentator var partisk i favør Start under hele kampen og etter gjentatte repriser så hevdet han fortsatt at det ikke var kontakt.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons jul 29, 2020 21:17:42

Nå har jeg masa og masa om Määtä helt siden han ble skadefri. Den gutten har enormt mye fotball i seg. La han få spille jevnt og trutt framover så har vi plutselig en lokal unggutt sammen med Parfait Bizoza som vil dominere for AaFK! Han var ikke feilfri i dag, men slike feil må man bare regne med nå i starten.

Forsvaret med O. Lie i spissen; Hjelpe meg, det er til å få fullstendig fnatt av! Hva gjør han på andre scoringa til Start? Svar: ABSOLUTT INGENTING! Han står nærmest med hoftefeste å ser på. Hva med å bevege seg bort til Startspilleren som står heeelt alene??

Hva gjør Kinkenberg 4m unna Startangriperen helt på slutten der? Startspilleren får avslutte helt alene. Utilgivelig i andre potens! Slikt skal ikke skje og må ikke gjenta seg. Da går dette aldri bra.

Ultraviktg med 3 poeng. Straffesituasjonen gidder jeg ikke ofre en tanke, men vi vet jo hva som blir hovedfokuset senere i kveld på Eurosport.

Kommentatoren; Var det ikke han som kommenterte forrige hjemmekamp også? Jeg reagerte den gang også. Tenker Eurosport skal få en mail av meg. Dette pisset gidder jeg ikke høre mer på. Hva heter han?

kazzi

Legg inn av kazzi » ons jul 29, 2020 21:29:38

Puster ut..
Ingen overraskelse at det skrives mye Castro. Jeg har noe bismak selv, men begynner nå glede meg mer og mer av seieren! Straffe sparket skulle ikke blitt gitt etter min mening heller. Bare så det er på det rene.
Jeg ønsker likevel å ta Castro litt forsvar her av følgende årsak:
Begge er på vei mot ballen og vill være først på den. Grunnen til at dommer gir straffe spark er fordi han ser slagsparket som er på vei fra forsvareren med ønske om å klarere ball. Når Castro er først på ball og ser svaien på sparket til start spilleren, så ser det mer dramatisk ut fra en vinkel, en andre vinkler.
Så til Castro: løpsretningen og farten han har, tilsier at det ikke trengs mye forstyrrelse til, og at han må tenke raskt samtidig basert på kollisjonen som kan oppstå. Castro på vei rett frem, mens ballen skal 45%grader til medspiller.

Jeg har selv vært i en lignede situasjon, bare midt på banen. Vi sprinter mot ball fra to forskjellige retninger. jeg er først, men pga farten og viljen til motstander til å nå ballen løfter jeg opp begge bein for unngå en kraftig legg skade. Han treffer ikke,men dommer gir frispark og gult kort.

Jeg vet at jeg selv ikke hadde noen intensjon om juske til meg frispark og gult til motstanderen - det var for unngå enn potensiell farlig situasjon. Jeg sa fra ril dommer etter kampslutt og heldigvis hadde ikke dette noe å si for utfallet (utvisning) for min motstander. Men i kampens hete, så er det mye som skjer!

Jeg velger derfor å tro at Castro ikke hadde noen vond intensjon i dag! Han burde lagt seg flat på kamera i etterkant. Likte Mathisen sitt innspill der - selv om det var synlig at han var en frustrert sørlending i rundt 30 sekunder, så var poenget hans likevel «on Point»

gaddag

Legg inn av gaddag » ons jul 29, 2020 21:44:41

3 nydelige poeng er det eneste som betyr noe ! 😎
Og resultatene i de andre kampene...perfekt !!

Arcturus

Legg inn av Arcturus » ons jul 29, 2020 21:59:31

Ok, pent var det ikke, men 3 poeng er 3 poeng.
Nå går det an å se oppover på tabellen uten å miste motet.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » ons jul 29, 2020 22:18:30

Forsvaret vårt er like solid som blikkbokser på tivoli. Hva kan gjøres her?

motor_II

Legg inn av motor_II » ons jul 29, 2020 22:26:56

Kanskje vi kan begynne å spille 0-5-5 Forsvar har vi jo allikavel ikkje. Ka du sei LB? Ny formasjon?

kazzi

Legg inn av kazzi » ons jul 29, 2020 22:34:45

rogerlima skrev:
ons jul 29, 2020 22:18:30
Forsvaret vårt er like solid som blikkbokser på tivoli. Hva kan gjøres her?
Jeg har også stilt meg samme spørsmålet.
Bunnsolide i fjor, helt håpløst i år.
Jeg nekter å tro at det 3 divisjoner opp forsvarmessig fra OBOS til eliten.
Dette sitter i skallen på hver enkelt. En feil og to regner man med, men dette har blitt en greie som har vart siden første kamp. Det gjentar seg, man får overtenning, og gjør dårlige valg.

Men Kvaliteten i linja er ikke god nok;
Lie bør legge opp- eller ta en tur ned i divisjoner. Det er så synlig i dag også at tempoet i dagens fotball, ikke er innenfor hans rekkevidde.
Hatlehol holder OBOS nivå - jeg tror ikke potensiale er noe større der.
Grøner er en dem som faller inn samme kategori som og ha «ulykke» til etternavn. Det gjentar seg gang på gang. Han vil ikke bli en stabil stopper i eliten.
Gretarson har potensiale og kan gjenoppta rollen, men da er han avhengig nytt skyts rundt seg. Klinkenberg + en ny. SNO og David er beste alternativ per i dag på kantene. Håper på en kantspiller også.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons jul 29, 2020 23:03:08

Så du mener David er et opplagt valg på kanten?? Håper han ikke får spille mer. Han er altfor dårlig defensivt. En rundingsbøye rett og slett. Dyrk Määtä i den rollen promte!

Brehme

Legg inn av Brehme » ons jul 29, 2020 23:06:26

St0nebay skrev:
ons jul 29, 2020 21:04:35
Straffe? Neppe. Filming? Ogsa neppe. Han er i dårlig balanse, og der e kontakt. Det går ann å dette uten å filme. Sjølv innanfor 16meteren.
Enig, nå må ekspertene og media roe seg. Ok, så er det billig, og kanskje ikke engang kontakt. Men det hadde blitt dømt frispark på 10 av 10 ganger om det hadde skjedd midt på banen. Spilleren er i ubalanse og forsvarer går i duellen. Latterlig at de sitter i studio og mener Castro skal utestenges for dette. Den som burde kritiseres er forsvareren som går i en takling på en spiller på vei bort fra mål og ut av 16.

Men kan vi ikke få VAR da? Hvordan hadde VAR vurdert dette? Alle bilder viser at det er sannsynlig at forsvarer toucher foten til Castro, og da er det ikke feil dømt.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » ons jul 29, 2020 23:12:21

Helt enig Brehme. Det er jo latterlig at ingen kommenterer stillbildet. Her snakkes det utelukkende om juks. Hvordan kan dommeren si at han ble lurt og at Castro skulle vært utvist? Utifra bildene så ser jo man at tuppen er borti skoen til Castro.

platini

Legg inn av platini » tor jul 30, 2020 00:28:04

AafK var etter 1.omg omtrent i OBOS-ligaen etter 10 kamper. Så klarer vi i kamp nr 11 i å snu kampen utover i 2.omgang, noe som gjør at håpet fortsatt lever. Hvilke andre supportere til en klubb i vårt lille land ville bruke hele kvelden på å mistenkeliggjøre dømminga av straffesparket vi fikk i denne situasjonen? Hva er agendaen? "Eg berre spyr"

Guru

Legg inn av Guru » tor jul 30, 2020 02:03:48

Ingenting tar frå meg gleda over 3 poeng i dag. 3 vel fortjente poeng. No er det kamp igjen! I beste fall klatrer vi videre mot Sarpsborg til helga, eventuelt fortsetter vi på heimebane helga etter.

Det virker som om vi har knekt koden. Det handler om å lage 3 mål, ikkje 1 eller 2. Når vi samtidig nøyer oss med to baklengs, så er skyene grensa.

Seriøst var det veldig mykje fint i dag. Castro sitt framspel til 3-2 var kampens øyeblikk. Flytt Nasjonalmuseet tilÅlesund og plasser den pasninga der. Fortsatt meir enn nok å justere på. Trur det er mykje lettare å lykkes med den jobben når vi har ein siger i baklomma.

Og så litt heder og ære til Isak Dybvik Määttä. Ein skikkelig debut. Ein heil omgang. Aller første gong i eliteserien. Og allereie første gong han får ballen gir han gass og skaper skremt makrell. En liten skjønnhetsfeil som førte til ingenting, men alt i alt ein omgang som tok han eit godt steg frå gut til mann. For nokre timar sidan håpte vi at han skulle få eit innhopp. No har han realistiske forhåpninger om å få starte neste kamp.

Bohinen har ikkje fått all verdens skryt for bruken av ungdommane våre. Men det skal han ha, når dei først har fått spele har dei fått skikkelig med tid. Vi måtte riktignok mangle Carlsen, Mutch, Nenass, Izunna og Orry for at Bizoza skulle få starte. No vil vi ga han med sjølv om alle på mirakuløst vis skulle vere tilgjengelige samtidig. Karlsbakk, Fiskerstrand og Määttä har alle fått heile omganger som dei har brukt godt. Uredde typar som byr på seg sjølve. Sjølv om kanten ikkje er favorittplassen til Määttä, så er det han som er nærast ein startplass akkurat no. Ingen av dei etablerte alternativa har overbevist så langt. Det er trangare for dei to andre. Men med Castro og sannsynligvis Haugen ute mot Sarpsborg, så er det godt mulig at det blir plass til ein av dei.

I tillegg til dei 3 usedvanlig viktige poenga beviste vi at vi er eit bedre lag enn Start. Det er godt å ta med oss videre. Men ingenting skjer av seg sjølv. Vi har rota vekk livsviktige poeng mot Mjøndalen og Sandefjord. Nesten utilgivelig. Men om vi klarer å gjere jobben framover, så har vi alle muligheiter til å reparere feilen.

I kveld kan eg lese aviser. God natt!
Nokon veit bedre enn andre

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse » tor jul 30, 2020 10:01:18

Det Castro kunne gjort, og som ville gitt ham ‘evig’ plass blant fotballens gentlemen, var å kontakte dommeren rett etter han blåste, og forklart at det ikke var noen felling. Nå blir han i stedet stemplet som unfair juksemaker.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hey hey, my my

Aafk_aafk

Legg inn av Aafk_aafk » tor jul 30, 2020 14:26:39

platini skrev:
tor jul 30, 2020 00:28:04
AafK var etter 1.omg omtrent i OBOS-ligaen etter 10 kamper. Så klarer vi i kamp nr 11 i å snu kampen utover i 2.omgang, noe som gjør at håpet fortsatt lever. Hvilke andre supportere til en klubb i vårt lille land ville bruke hele kvelden på å mistenkeliggjøre dømminga av straffesparket vi fikk i denne situasjonen? Hva er agendaen? "Eg berre spyr"
Yes! Kan ikke vi slenge inn Fagermo som trener, Dokken som assistent og Høiland som ny spiss i samme slengen da??

Pinlig av dere som støtter dette. Dette er ikke noe som ‘jevner seg ut’. Dette er oppførsel som skal slås hardt ned på. Jeg mener at NFF burde gå så langt som i å trekke klubbene poeng for slik oppførsel. Jeg skal heller svelge et nedrykk enn å heie på en klubb som har slike klovner ute på matta.

Pinlig av Bohinen å støtte han på direkten, og enda pinligere av Castro å benekte at han gjorde noe galt, når han har skjermen 5cm fra snuten. Til og med dommeren innrømte feilen..

P I N L I G.

Stein

Legg inn av Stein » tor jul 30, 2020 14:31:47

Aafk_aafk skrev:
tor jul 30, 2020 14:26:39
platini skrev:
Yes! Kan ikke vi slenge inn Fagermo som trener, Dokken som assistent og Høiland som ny spiss i samme slengen da??

Pinlig av dere som støtter dette. Dette er ikke noe som ‘jevner seg ut’. Dette er oppførsel som skal slås hardt ned på. Jeg mener at NFF burde gå så langt som i å trekke klubbene poeng for slik oppførsel. Jeg skal heller svelge et nedrykk enn å heie på en klubb som har slike klovner ute på matta.

Pinlig av Bohinen å støtte han på direkten, og enda pinligere av Castro å benekte at han gjorde noe galt, når han har skjermen 5cm fra snuten. Til og med dommeren innrømte feilen..

P I N L I G.
Enig det skulle ikke ha vært straffespark, men:
Det skjer riktige og gale straffespark alle veier. Alle lag blir straffet av skuespillere hos motstanderene. Viktig at dommerne og klubbene gjør jobben sin.
Det kan da umulig være mer forkastelig at AaFK får et billig straffespark enn andre får det.
I tillegg de som sier at her ikke var kontakt må da ha alvorlige problemer med synet.
Ja da, Castro så ut til å slenge seg og overspille, eller kanskje falt han mest naturlig, men det er ingen som helst tvil om at det var kontakt slik videoen viser.
Det finnes faktisk langt mer tvilsomme avgjørelser som knapt får noen oppmerksomhet.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jul 30, 2020 14:40:35

Aafk_aafk skrev:
platini skrev:

P I N L I G.
Voldsomt som ting skal overdrives da! Hvilke bilder har du sett av situasjonen som ingen andre har sett? Det lurer jeg på... Jeg lurer også på hvilke bilder dommer Hober Nilsen har sett. Han slenger seg bare på hylekoret mot Castro som mange andre. Utifra bildene så er det jo tydelig at Castro blir truffet av foten til Startspilleren??? Han er først på ballen, Startspilleren setter ut foten, treffer Castro for så å trekke til seg foten igjen, for sent. Har du sett andre bilder på dette? Er det kontakt så er det straffe. Hvor mye kontakt er helt irrelevant. Kanskje kunne han holdt seg på beina og lat være å overdrive i situasjonen, men det betyr jo ikke at det ikke skulle vært straffespark.

Jeg mener helt oppriktig at dommeren kan forsvare straffesparket.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » tor jul 30, 2020 15:30:46

Aafk_aafk skrev:
platini skrev:

P I N L I G.
Uenig i dette. Det er viktig å vise god moral, men noe mesterskap i hvem som er dydigst er det ikke behov for. Mangelen på kynisme og en manglende evne til å tøye strikken litt er det som ofte feller norske lag ute i Europa. Jeg synes det er interessant at vi I Norge har litt å gå på her.

Menmen: Vi har en spiller som har juksa, nytt godt av det og ikke beklaget seg, men han angrer seg nok og våknet garantert med en bismak i munnen. Nå er det ikke noe vits i at vi som supportere snur ryggen til han heller.

Heia Castro, du fikser målpoeng neste kamp og lar beina tale for seg.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » tor jul 30, 2020 23:09:56

Om det var fortjent at Aafk vant denne kampen vil jeg egentlig ikke mene så mye om, men det var jævla deilig med tre poeng.
Litt av gleden er borte siden det ble en kontrovers utav Castro sitt straffespark om det var riktig eller ikke. Men dommer dømte slik han vurderte situasjonen der og da, og det er nettopp det han skal. Og han stod veldig godt plassert.

Til helgen er det ny kamp, og også her er det kun tre poeng og ny seier som gjelder.
Slik at å friskmelde Aafk etter seier i bunnoppgjøret mot Start er helt utelukket. Det gjelder å få luket vekk personlige feil som det dessverre er altfor mange av.

Svar