Moderator: Arcturus

Guru

Filming og overspel, i lys av ein episode 29.juli 2020

Legg inn av Guru » tor jul 30, 2020 15:37:44

Det finns mange høge hestar her i verda. Eg må innrømme at eg har eit par slike på stallen. Det er ein interessant øvelse å havne på "feil" side i diskusjonen, å forklare og forsvare ting ein ellers ville fordømme. Er det lett å sjå seg i speilet etterpå?

Til saken.
Niklas Castro gjekk i bakken og fekk straffe. Aalesund skåra og vant kampen etter endå eit mål siste halvtimen. Ingen veit korleis det hadde gått om dommeren hadde vurdert saken annleis, mens Start ville nok ha foretrekt å prøve den varianten.
- Kanskje var det kontakt, kanskje var det ikkje.
- Sjefsdommer Edvartsen er tydelig på at ein eventuell liten tå-til-tå-kontakt ikkje er nok til å dømme straffe. (Akkurat det slit eg med å forstå, dersom ein slik kontakt feller ein speler og det er forsvarer som er for seint ute.)
- Forsvarer Wichne trekker tilbake foten som eit brent barn. Enten fordi han har kjent ein kontakt eller fordi han vil unngå den.
- Castro mister balansen og går i bakken. Her ser det ut for meg at han hadde endt i bakken uansett om han hadde blitt treft eller ikkje.

Eg får starte med å seie som Donald: Ingen misliker filming meir enn meg!!

Samtidig merker eg at sjølv om hovudet er negativt, så er hjertet hoppende glad for 3 poeng. Dagen i dag er berre så mykje bedre enn for eksempel søndag.

Dessverre er Castro i dag verdas største kjeltring. Fordømmelsen virker unison og tung som eit fjell. Alle som uttaler seg meiner visst at det er det verste dei har sett.

La oss for sakens skuld anta at Castro trur han kjem til å bli tatt og dermed velger å "vise det tydelig" for dommeren, men at Wichne får vekk foten i tide og vår mann ikkje klarer å stoppe bevegelsen som allerie er i gang. (Godt mulig det var slik, men langt frå sikkert.)
I så fall gjorde dommeren ein feil, som svært godt mulig hadde innvirkning på poengfordelinga. I seg sjølv ein grov dommerfeil, men berre ein av mange slike i år og tidlegare år. Kvifor skal ein ta ekstra på vei for akkurat denne?

Vi treng ikkje dra linjene lenger tilbake enn til kampen mot Vålerenga i sjette runde for å finne ein beslkta situasjon. Castro går ned i feltet, muligens lett teatralsk, og roper på straffe. I staden får han gult kort for filming, som no faktisk betyr at han må stå over mot Sarpsborg. Bilda var heilt tydelige; Han blei trampa på foten. E.spertane var eintydige; Han skulle ha fått straffe, ikkje kort. For Aalesund sin del ville det den gongen sannsynligvis ha betydd 3-0-leiing og høgst sannsynlig 3 poeng. Og ein betydelig tryggare følelse i laget i fortsettelsen av sesongen. Som dommerfeil er den saken og gårsdagens heilt likeverdige.

Alle kan gjere feil, men lureri er fjusk og er mykje verre. Det meiner vi alle i vår del av verda, inkludert meg.

Då får vi ty til aldri så lite whatsaboutism. Eg har ikkje fulgt all verdens med på detaljane i andre lag sine kampar i år, men litt har eg fått med meg. Vålerenga-keeper Kjetil Haug var utspelt mot Mjøndalen. Då kaster han seg ned og held seg til hovudet, utan at noko har skjedd. Dommeren stopper spelet på grunn av hodeskade, og MJøndalen mister eit mål (og taper kampen 0-1). Komplett idiotisk og uforståelig handling som fekk si lønn. Eurosport-kommentatorane i etterkant påpeiker det same, men smiler og ler og kaller det "herlig kynisk". Hadde det kanskje vore på plass med aldri så lite fordømmlese? Kva med den billige straffa Bruno Fernandes skaffa Manchester United, som Solskjær forsvarte inn i parodien? Nokon som har sett eit kritisk spørsmål frå ein norsk journalist? (Engelsk fotball burde strengt tatt ikkje ha vore så interessant for norske journalister, men når dei først bryr seg burde denne vere opplagt.)
Så får eg leite opp ein situasjon eg neppe nokon gong gløymer. 20.august 2017. Aalesund hadde gått 5 kampar uten siger, Tromsø 9. Det er spelt ein times tid, Aalesund har utlikna til 2-2 og kjører kampen. Hans Nordbye utfordrer Mikkel Kirkeskov. Kirkeskov går inn i duellen, men trekker seg i det han ser han blir for sein. Norbye har også sett kva som er i ferd med å skje og kaster seg før kontakten som likevel ikkje skjer. Kirkeskov får sitt andre gule, Tromsø lager eitt mål 11 mot 10, Aalesund si rekke blir 13 kampar lang i staden for 5. I mitt hovud rykka vi ned på grunn av den dagen. Ekspertane var samde om at Nordbye filma og at kortet var feil. Men ingen fordømmelse. Kva er forskjellen?

Sa eg at filming er galt? Eg hater filming. Av prinsipp. Den som går mot oss skaper dei sterkaste følelsane. Mykje vanskeligare når d en går med oss. Hat synden, elsk synderen.

Så har vi lillebroren til filminga. Overspelet. Spelarar blir i og for seg tatt, og frispark/straffe er på sin plass. Men dei kaster seg når dei kunne ha klart å halde seg på beina, og går ikkje av vegen for å rulle ein meter eller to ekstra. Er dette galt? Dei er trass alt utsette for ein forseelse? Eg er like klar på dette. Hald deg for faen på beina om du kan!! (Eg skulle likt å sjå at dommeren hadde gitt straffe for ein slik forseelse og samtidig gitt gult kort til spissen fpor overspel.) Prinsippet er enkelt, men praksisen har dessverre ei stygg slagside. Dersom du held deg på beina får du sjelden frispark og aldri straffe. Sjølv om du blir ulovlig hindra så kraftig at du heilt tydelig mister sjansen du hadde. Det er eit dommerproblem, men eg forstår godt at det er vanskelig for dei og.

Vi vant i går. Eg er glad.

Beskjeden videre: Ver tøffe og ærlige, AaFK-spelarar! Ikkje gå i bakken når du ikkje skal. Særlig gjeld det Castro. Uansett om han gjorde noko gale ller ikkje i går, så er ryktet hans i fillebiter etter gårsdagens hendelse og fordømmelsen etterpå. Han kjem heilt sikkert til å miste straffer etter dette. Og då er det hans jobb at dommerane skal sjå klippet etterpå og oppdaga at "han blei visst tatt likevel". Kun slik kan han bygge seg opp igjen.

PS: Angående straff i ettertid var det heilt openbart at det ikkje ville skje. Fordi det ikkje er innafor regelverket. Eg er veldig open for å forandre regelverket på mange måtar. Blant anna for å kunne ta filming i ettertid. Men vi må til eikvar tid bruke det regelverket vi har. Det er ikkje nok å vere uenig med det.
Nokon veit bedre enn andre

Vatnebygder

Re: Filming og overspel, i lys av ein episode 29.juli 2020

Legg inn av Vatnebygder » tor jul 30, 2020 23:01:53

Guru skrev:
tor jul 30, 2020 15:37:44

PS: Angående straff i ettertid var det heilt openbart at det ikkje ville skje. Fordi det ikkje er innafor regelverket. Eg er veldig open for å forandre regelverket på mange måtar. Blant anna for å kunne ta filming i ettertid. Men vi må til eikvar tid bruke det regelverket vi har. Det er ikkje nok å vere uenig med det.
Jeg er helt enig Guru, filming er ikke greit og bør straffes.
Men å endre ett regelverk for at det skal være mulig å straffe en spiller i etterkant kan forsåvidt støttes, MEN hva med resultatet i kampen?
Ta f.eks, Castro i går om han skulle blitt dømt i etterkant av kampen, hva da med resultatet? Det ble dømt straffespark og det fikk uten tvil innvirkning på kampen. Og jeg vil også påstå at om Castro hadde blitt utvist, ja så ville jo det også fått en annen innvirkning på kampen og muligens resultatet.

Så kan en heller tenke seg at å innføre VAR vil være det riktige for at situasjonene blir analysert der og da.
Men nå har jo VAR i Premier League også vist seg å ikke alltid å ha rett, inkludert målteknologien som brukes.
Der er det så vidt jeg kjenner til tre episoder som har blitt beklaget i ettertid.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » tor jul 30, 2020 23:51:47

Skal vi ha VAR her i Norge så må TV selskapet stille med minst 5 kameraer ekstra til hver kamp. Vi snakker altså om ekstra kameraer, 5 ekstra kameramann bare på 1 kamp. Så kan vi gange dette med 8 kamper hver runde.

I tillegg skal det sitte x antall dommere i VAR rommet. Det nytter ikke med den kameraproduksjonen som praktiseres i dag. Altså blir dette svindyrt.

Hadde det vært VAR-dømming i går så måtte de godkjent straffesituasjonen da bildet viser det var kontakt.

Speakeren

Legg inn av Speakeren » fre jul 31, 2020 12:20:04

Blir nok ei 100 mill for VAR. Mållinjeteknologi bør komme på plass også. Spørs om pampene i NFF må ned i lønn, så det blir vel med tanken...
Øl-Tribunekultur-Awaydays

motor_II

Legg inn av motor_II » fre jul 31, 2020 18:32:32

Totalt ufortjent uthenging av en enkeltspiller. I minst 9 av 10 straffetilfeller er det fult mulig for angriper å hoppe over eller passere forsvarer. Alle stuper når det e kontakt, og får billige straffer. Det her e jo verdenshistorias værste heksejakt, alle skriver og prater dritt, totalt patetisk.

Hadde det her vært f.eks en spiller fra Enga, så ville kommentator si: Det e kontakt! Jada der va det kontakt! E har gått igjennom situasjonen bilde for bilde et tyvetalls ganga, og der e kontakt, ingen diskusjon. Castro e i ubalanse pga forsvarer, og når der e kontakt i et slikt tilfelle så stuper alle, og det e ingen som bryr se.

Kommentator på Eurosport og dplay, lira jo av se drittpreik om AaFK i alle kampa, dei e jo totalt partisk, E fatta ikkje kor det Ålesunds hatet komme ifra, men det e tydligvis veldig personlig for kommentator. E har ikkje ord. E ser no kampane uten lyd, takla ikkje den nedsettende preikinga mot oss i hver steike kamp.

Hadde Eurosport/dplay hatt snev av rettferdighet så hadde kommentator måtte gå. Dei prøve jo direkte å ødelegge rykte for spiller og klubb på uten grunnlag. Der har da vært hundrevis av billigere straffer en det der, og ingen har brydd se.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » fre jul 31, 2020 20:05:58

+1

Lypsylen

Legg inn av Lypsylen » fre jul 31, 2020 20:09:04

Eg tenkjer også å sende en mail til eurosport om den kommenteringa, for det er grovt frustrerande å høre på

Lypsylen

Legg inn av Lypsylen » fre jul 31, 2020 20:09:45

Oppfordrar fleire til å gjere det samme, slik at denne kommentatoren får høre det internt

optimist1

Legg inn av optimist1 » fre jul 31, 2020 20:20:25

motor_II skrev:Totalt ufortjent uthenging av en enkeltspiller. I minst 9 av 10 straffetilfeller er det fult mulig for angriper å hoppe over eller passere forsvarer. Alle stuper når det e kontakt, og får billige straffer. Det her e jo verdenshistorias værste heksejakt, alle skriver og prater dritt, totalt patetisk.

Hadde det her vært f.eks en spiller fra Enga, så ville kommentator si: Det e kontakt! Jada der va det kontakt! E har gått igjennom situasjonen bilde for bilde et tyvetalls ganga, og der e kontakt, ingen diskusjon. Castro e i ubalanse pga forsvarer, og når der e kontakt i et slikt tilfelle så stuper alle, og det e ingen som bryr se.

Kommentator på Eurosport og dplay, lira jo av se drittpreik om AaFK i alle kampa, dei e jo totalt partisk, E fatta ikkje kor det Ålesunds hatet komme ifra, men det e tydligvis veldig personlig for kommentator. E har ikkje ord. E ser no kampane uten lyd, takla ikkje den nedsettende preikinga mot oss i hver steike kamp.

Hadde Eurosport/dplay hatt snev av rettferdighet så hadde kommentator måtte gå. Dei prøve jo direkte å ødelegge rykte for spiller og klubb på uten grunnlag. Der har da vært hundrevis av billigere straffer en det der, og ingen har brydd se.
I tillegg ganske patetisk av dommar Hobber Nilsen å utbasunere: - Jeg ble lurt.
Snakk om å sette Castro i gapestokk. Greit nok at media var på H.N. som haukar, men der burde han, etter mitt syn, vore meir varsam med uttalelsen.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre jul 31, 2020 20:32:52

Jeg prøvde å spørre etter navnet til kommentator i kamptråden men.ingen svarte. Så da spør jeg her, noen som vet navnet? Jeg skal skrive mail evt ringe å prate med ansvarlig person.

Ellers helt enig det som skrives om Castro her inne

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre jul 31, 2020 20:40:40

Noen må hjelpe meg litt med husken vedr kommentator... Forstod jeg det riktig at han nærmest latterligjorde valget til Bolkan Nordli når han gikk til en klubb som AaFK fra HamKam??

motor_II

Legg inn av motor_II » fre jul 31, 2020 20:50:42

F.I.L. skrev:
fre jul 31, 2020 20:32:52
Jeg prøvde å spørre etter navnet til kommentator i kamptråden men.ingen svarte. Så da spør jeg her, noen som vet navnet? Jeg skal skrive mail evt ringe å prate med ansvarlig person.

Ellers helt enig det som skrives om Castro her inne
Kjekt at det ikkje e bare e som føle det slik. Tilåme NRK henge ut Castro ved navn, alle tar kommentator på ordet og regna med at han har rett. Umulig for dommer å være så bastant rett etter kamp etter å kun ha sett et lite klipp på den skjermen der.

Vi burde alle klage til eurosport, e skal ihvertfall gjør alt e kan.

Stå på Castro! Du e en tøffing, e tror du takla det her og kommer enda sterkere tilbake! VI støtta deg!

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » fre jul 31, 2020 20:54:12

Kommentator: Jørn Sundby(e)

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » fre jul 31, 2020 21:08:09

Flott takk!

weasel

Legg inn av weasel » lør aug 01, 2020 04:32:47

Motorll: fullstendig enig.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » lør aug 01, 2020 12:04:48

Er det andre her inne som kan verifisere det kommentator sa vedr klubbvalget til Bolkan Nordli?

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » lør aug 01, 2020 12:47:39

F.I.L. skrev:
lør aug 01, 2020 12:04:48
Er det andre her inne som kan verifisere det kommentator sa vedr klubbvalget til Bolkan Nordli?
Jeg oppfattet som at han gjorde narr av klubbvalget, i form av at det ikke var noe steg opp å gå fra Ham-skam til Aafk.

For de som har Get-boks (og sikkert altiboks m.m.) så er kampen fortsatt tilgjengelig

(Lar den skriveleifen stå :)

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » lør aug 01, 2020 14:15:53

Det var slik jeg også omfattet det. Slik jeg husker det så sa han noe slikt som: fra HamKam til AaFK.... vel vel jaja. Helt uhørt av en kommentator å si noe slikt.

Brukeravatar
Nick Name

Legg inn av Nick Name » lør aug 01, 2020 14:36:42

F.I.L. skrev:
lør aug 01, 2020 14:15:53
Det var slik jeg også omfattet det. Slik jeg husker det så sa han noe slikt som: fra HamKam til AaFK.... vel vel jaja. Helt uhørt av en kommentator å si noe slikt.
Ganske riktig
52 min ut i kampen etter at Bolkan Nordli har hatt en avslutning på mål
Sitat:
"Fra Ham-Kam til Ålesund .....deeeeeet....jaja"

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » lør aug 01, 2020 15:36:58

Tar man den kommentaren og legger det til det andre han lirer av seg så kan jo man bare lure på hvilken agenda han har. Det må jo være selvsagt at Eurosport må få høre om dette!

motor_II

Legg inn av motor_II » lør aug 01, 2020 18:25:42

Jørn Sundby sin oppførsel og alle hans nedsettende kommentara om AaFK må få etterspill. E kreve tilbakebetaling av abonnement hos dplay, og vil oppgi det her som grunn. E har fortsatt mulighet te å følge kampana på svigerfars eurosport :D

Jørn Sundby e partisk og hata AaFK av en eller anna syk grunn!

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » lør aug 01, 2020 18:46:59

God oppsummering (og trådtittel!) av Guru.

Jeg skjønner at mange reagerer når Castro flyr avgårde som han gjorde, men samtidig mener jeg bildene viser at der er en liten kontakt. Ingen av de moralsk idignerte ekspertene nevnte noe om at Castro var i ubalanse før situasjonen. Ikke utypisk vår tid tar de en ting ut av kontekst og blåser opp noe å være harmdirrende forbanna over. Og de var veldig snar til å fastslå at der var ingen kontakt, til tross for at vinklene gjør at det er vanskelig å se 100%. Så nyansene uteblir, mens den moralske harmen blomstrer. Men man kan selvsagt argumentere at måten han faller på er overdrevet og for å villede dommeren, og hvem vet, kanskje har man rett.

Husker også hvordan Eurosport stod entusiastisk klar etter kamp for å diskutere den florlette handsen til Holmbert mot VIF. Det hadde blitt mål uansett, og hånda søkte aldri ballen, men regler er regler, og noen må forsvare de (bare ikke Morten Berre er, var eller kan tenkes å ha vært involvert). Det har vært kamper tidligere også der en ting som man knapt la merke til underveis ble hovedoppslag i etter-kamp sendingene. Om ikke annet så gir vi i alle fall folk der ute noe å snakke om...

Selv mener jeg Eurosport har tatt melodramatiseringen av fotballen til nye høyder med sine brautende panelkommentatorer og tabloide oppslag. Mye sterke følelser og "sånt vissje I se på ei fotballbane!".I stedet for å se situasjonen i kontekst (eller la oss si i historisk perspektiv) søser den ene opp den andre inntil de blir avbrutt av en reklamepause, eller en ny VIF spesial. All den tida de bruker på å skrike høyt og snakke om følelser kunne de brukt på resten av kampen(e).

HamKam-kommentaren virka veldig i slekt med de til tider "guttapåpøbb"-aktige sport-sendingene som har blitt så populære for tida, greit å si over en halvliter til en kompis, men selvsagt ikke i trynet på en sint sunnmøring som har vært med på å sette tapsrekord i eliteserien, dvs ca 50% av tv-publikummet for den kampen. Jeg kan tilgi fyren, siden jeg kan skru av lyden på tv-en, noe som dessverre har blitt mer og mer nødvendig i det siste. Dessverre har norske fotballlkommentatorer generelt et veldig sterkt behov for å snakke opp de som leder og ned de som ligger under, det slår nesten aldri feil. Derfor går lyden av på 0-1. Skrues bare på igjen om AaFK ser ut til å nærme seg å skape en farlighet, eller alternativt når utligningen (eller reduseringen) kommer i reprise.

Kanskje vi kan sende Guru til Eurosport studio for å legge fram vår sak ved neste korsvei?
"Her er vår advokat, og vi vil åpne med å nevne ett navn; Morten Berre."

Guru

Legg inn av Guru » søn aug 02, 2020 22:10:32

Blir spennende å sjå korleis Jørgen Strand Larsen takler å bli fordømt av heile fotball-Norge.

Spissen

Legg inn av Spissen » søn aug 02, 2020 23:22:23

Noen som virkelig tror at ekspertene gidder bry seg med om vi fikk 2 feil idømte straffespark mot oss ikveld? Nei, til og med når Rekdal i livesendingen spør om det virkelig er straffer blir det bare tullet vekk! Forbanna møkkakanal den j.... Eurosport. Og ingen Jesper Mathiesen som har behov for å slakte spiller eller dommer, de gidder ikke engang å kommentere twittermeldigene jeg tagget de i under kampen. Forb suppehaud!!!!!!!!!!!!!

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » søn aug 02, 2020 23:26:25

Surprise; de brukte ikke 1 sek på noen av straffesituasjonene, bare på hvor dårlige AaFK er.

Spissen

Legg inn av Spissen » søn aug 02, 2020 23:43:04

Kjære Guru!

Jeg synes innlegget ditt øverst i tråden var så bra skrevet, at jeg tok meg den frihet å kopiere selve teksten og legge det ut på facebook-profilen min. Har du noen innvendinger mot det, skal jeg selvfølgelig slette det snarest mulig.

Kunne også tenkt meg at du videresendte det til Sunnmørsposten, Tv2-sporten, Eurosport, Jesper Mathiesen, Davy Wathne, Joakim Jonsson +++

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » søn aug 02, 2020 23:59:11

Ja her ser vi hvordan media styrer dette. Situasjonen er glemt når straffa går i mål. INGEN er i nærheten av å kommentere det. Kommentator Sundby brukte resten av kampen om å prate om jukseten Castro, i kveld nøyde samme Sundby seg med "et tvilsomt idømt straffespark". Så var han ferdig med det.

Guru

Legg inn av Guru » man aug 03, 2020 00:12:48

Spissen skrev:
søn aug 02, 2020 23:43:04
Kjære Guru!

Jeg synes innlegget ditt øverst i tråden var så bra skrevet, at jeg tok meg den frihet å kopiere selve teksten og legge det ut på facebook-profilen min. Har du noen innvendinger mot det, skal jeg selvfølgelig slette det snarest mulig.

Kunne også tenkt meg at du videresendte det til Sunnmørsposten, Tv2-sporten, Eurosport, Jesper Mathiesen, Davy Wathne, Joakim Jonsson +++
Det var jo hyggelig. Både at du likte det og at fu delte det. Kjør på!!

Orker ikkje gjere nokon innsats for å spre det lenger enn hit sjølv. Men om Joakim Jonsson slår på tråden, så er eg høflig nok til å svare.

Aafk_aafk

Legg inn av Aafk_aafk » man aug 03, 2020 09:07:27

Selv om straffene i går var feilaktige, så kan man umulig sammenligne situasjonene med det Castro gjorde? Den ørlille kontakten det var i Castro’s situasjon rettferdiggjør ikke straffen, det har hele Norge konkludert med, i tillegg til dommeren. Det er kun her inne man ikke er enig i det.

Når filmingen til Castro var SÅ åpenbar og så teatralsk, kombinert med at han tidligere har filmet og blitt tatt på det, da er det klart at det skrives opp og ned om det. Når dommeren i tillegg går ut i media etter kampen og sier han blir lurt, da...
Nilsen måtte stå over denne runden som en direkte konsekvens av dette, mens AaFK og Bohinen enda har til gode å kommentere noe rundt det. Det sier jo mye om Aafk som klubb, mener jeg. Jeg hadde et håp om at klubben skulle bli mer som før med Geir som leder, men den gang ei. Fremdeles lukket og låst, og det er nesten mindre åpenhet nå enn det var med Hoff & Co.

Så er jeg helt enig i det alle sier om kommentatoren. Han er direkte svak, og direkte ufin uten grunn. Han har åpenbart en agenda. Her har jeg også sendt mail til Eurosport, fordi jeg mener at han burde irettesettes og beklage seg. Men at det skrives og snakkes om Castro? Helt fortjent i mine øyne.

F.I.L.

Legg inn av F.I.L. » man aug 03, 2020 09:27:50

Aafk_aafk, fikk du med deg hva Jørgen Strand Larsen sa om situasjonen? Hvorfor falt han? Det er høyst sammenlignbart!

Svar